eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 تحلیل 🔸استاد فلاح شیروانی / دوازدهم 🔰 🔰 🔰 ▫️نقش راهبردی قانون اساسی ما به واسطۀ این دست امتیازات بزرگ است که معتقد است قانون اساسی کشور اسلامی ما منطقه ما را فتح خواهد کرد. «من يك جملهاى را از يك مقام غربى نقل كنم. بنده دأبم نيست از قول اين سياستمدارها و معاريف غربى چيزى بگويم؛ اما اين جملهى جالبى است. او مىگويد: دو چيز است كه اگر در ميان مسلمانها دست به دست بگردد و ملتهاى مختلف مسلمان از اين دو چيز آگاه شوند، ديگر همهى تابوهاى غرب ـ يعنى اصول جزمى غرب ـ در هم خواهد شكست و باطل خواهد شد. اين دو چيز چيست؟ اين متفكر غربى مىگويد: يكى قانون اساسى جمهورى اسلامى است؛ كه اين قانون اساسى، يك حكومت مردمى و پيشرفتهى امروزى و در عين حال دينى را در چشم مسلمانان جهان ممكن مىسازد. اين قانون اساسى نشان مىدهد كه مىتوان يك حكومتى داشت كه هم متجدد باشد، امروزى باشد، پيشرفته باشد و هم كاملًا دينى باشد. قانون اساسى اين را تصوير مىكند. مىگويد چنين چيزى ممكن است. اين يك. دوم، كارنامهى موفقيتهاى علمى و اقتصادى و سياسى و نظامى جمهورى اسلامى است؛ كه اگر اين دست مسلمانها برسد، مىبينند كه آن امرِ ممكن اتفاق افتاده است، واقع شده است. او مىگويد اگر ملتهاى مسلمان از اين امكان و وقوع نسبى كه هم ممكن است، هم در ايرانِ امروزِ اسلامى به طور نسبى واقع شده است، مطلع شوند، اين نظامسازى را پيش چشم داشته باشند، ديگر جلوى سلسلهى انقلابها را نمىتوان گرفت.» (15/ 11/ 1389) کسی که این طور قانون اساسی بر ذهن او حکومت کند نمی‌تواند به رهاشدگی خیلی از انقلابیون به مقولۀ اصلاح اجتماعی بیاندیشد. از نظر او مهم‌ترین گام تئوریک دربارۀ اصلاح و تعالی جامعه برداشته شده است. برخی از ما وقتی به تعالی جامعه می‌اندیشیم ذهنمان از یک بستر نظری و چارچوب متعیّن و ... خالی است. این شاید باعث ابتکارها و ایده‌های نو شود ولی معلوم نیست ذهن خالی به هیچ وجه قابل اعتماد باشد و قطعاً نمی‌تواند ذهن و ذهنیّت پایه برای اصلاح قرار گیرد. https://eitaa.com/kalam_Enghelabi .
مرکز مطالعات و گفتمانسازی مکتب امام ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام محضر حضرت ولیعصر عج و تمام موحدان و مستضعفان جهان تبریک عرض میکند. همچنین روز جوان را به تمام جوانان گام دومی تبریک ویژه عرض میکند. 💠رهبرانقلاب ‼️جوانان عزیز، ببینید نیاز لحظه چیست، هنر این است؛ هزاران نفر در عالم اسلام حسین بن علی را دوست داشتند و یزید را دشمن داشتند اما در فاجعه عاشورا هیچکدامشان حبیب بن مظاهر و زهیر بن قین نشدند، در میان بنی هاشم کسانی عباس و علی اکبر نشدند، چرا؟! چون در لحظه نیاز حضور نداشتند؛ وقتی دین به حضور من در لحظه نیاز احتیاج دارد و من در آن لحظه در میدان نیستم، چه فایده که خود را دیندار بدانم! ۶۴/۶/۱۱ @Jahade_tabeini https://eitaa.com/kalam_Enghelabi .
🔰 مکتب امام (ره) بهشت اندیشه است و محروم شدن از این مکتب محروم شدن از بهشت اندیشه است. اساسا اندیشه توحیدی، بهشت اندیشه و اندیشه بهشتیان است. ره https://eitaa.com/kalam_Enghelabi .
🌹مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ایام مبارک ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام و ولادت قطب عالم امکان حضرت ولیعصر عج را به تمام موحدان و مستضعفان جهان تبریک عرض میکند.🌹 🔰امام خمینی ره 💠 «هر یک از انبیاء که آمدند، برای اجرای عدالت آمدند و مقصدشان هم این بود که اجرای عدالت را در همه عالم بکنند، لکن موفق نشدند، حتی رسول ختمی ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ که برای اصلاح بشر آمده بود و برای اجرای عدالت آمده بود و برای تربیت بشر آمده بود، باز در زمان خودشان موفق نشدند به این معنا، و آن کس که به این معنا موفق خواهد شد و عدالت را در تمام دنیا اجرا خواهد کرد، نه آن هم این عدالتی که مردم عادی می فهمند، ...بلکه عدالت در تمام مراتب انسانیت. انسان اگر هر انحرافی پیدا کند، انحراف عملی، انحراف روحی، انحراف عقلی، برگرداندن این انحرافات را به معنای خودش، این ایجاد عدالت است در انسان، ... و فقط برای حضرت مهدی موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد.» صحیفه امام ج 12، ص 1ـ480 https://eitaa.com/kalam_Enghelabi .
برادر توضیحات و تأمّلاتی پیرامون سخنان استاد فلاح در روز گذشته 💠 1. مغز سخن اوّلا باید گفت خلاصه و مغز سخن چه بود؟ به نظر می رسد مغز سخنان استاد فلّاح را می شود اینگونه بیان کرد. 🔴 1. ما توانستیم 40 سال پیش انقلابی انجام دهیم و این انقلاب را علی رغم میل دشمنان تا به امروز نگه داشته ایم. 🔵 2. هر انسان یا مجموعه ی از انسان مبتنی بر شعور تصمیم گیری می کنند. به عبارت دیگر در پیش خود دسته ای از باورها وجمع نبدی ها در اصول و فروع دارند که مبتنی بر این ها اقدام می کنند. هر چند که بخشی یا بسیاری از باورها غلط باشد. 🔴 3. ما وقتی به سرمایه ی دانشی یعنی تراث مراجعه کنیم. چیز مدوّنی به نام فلسفه انقلاب اسلامی، منطق رهبری انقلاب های دینی و از این قبیل نمی بینیم. به عبارت دیگر ما با یک محصول مدوّن مواجه ناظر به سؤالات مواجه نیستیم. چه برسد به محصول منسجم ورزخورده و پذیرفته شده در جامعه ی علمی. 🔵 4. اگرچه ما در اینجا پشتیبانی دانشی نداشته ایم. لکن شواهد متعدّد نشان می دهد که یک شعور خودآگاهی در صحنه و فضای رهبری انقلاب موجود بوده. 🔴 5. این شعور موجود در کار رهبران انقلاب که به مرتبه ی دانش نرسیده است را اندیشه می نامیم. اندیشه حضرت امام خمینی یا به عبارتی مکتب حضرت امام یعنی همان شعوری که در صحنه بود و هست و کار را پیش می برد. در ادامه این بحث را شرح می دهیم. 💠 2. شواهد دالّ بر وجود یک شعور ویژه، مترقّی و خودآگاه در رهبری انقلاب 🔴 2.1. پیروزی، استمرار و امتداد انقلاب علی رغم دشمنی تمدّن دانش محور غرب (اثبات یک شعور ویژه و مترقّی بودن) 🔵1. این انقلاب اساسا در فضا و زمانی به وجود آمد که یک تمدّن مبتنی بر دانش وجود داشت، تمدّنی که به قول استاد از قول آقا تمام وجودش متکّی به دانش است. این تمدّن و سردمداران اصلی آن از قبل از انقلاب با این انقلاب مخالف بوده اند الی یومنا هذا. اینکه انقلاب پیروز شد و اینکه ما همچنان هستیم یعنی ما با یک شعور فوق العاده مترّقی مواجهیم. 🔵2. به عبارت دیگر الاتفاق لا اکثری و لا دائمّی. اگر بر فرض پیروزی انقلاب را هم بخواهیم اتفاقی قلمداد کنیم، استمرار آن تا 40 سالگی و امتداد آن در عرصه های مختلف یقینا اتفاقی نیست. پس اینجا یک شعور ویژه ای هست. 🔴 2.2. بررسی سخنان و شخصیت حضرت امام(اثبات خودآگاهی این شعور) 🔵1. ما وقتی به سخنان حضرت امام مراجعه می کنیم مشاهده می کنیم که این بزرگوار در سخنان خود و در سیره خود، دائم بر نکاتی تأکید دارند. یعنی بحث صرفا یک سری گزاره ی برگرفته از تراث یا ریشه دار در تراث نیست که رهبری انقلاب اینها را به صورت ارتکازی و ناخودآگاه اجرا کند، که اگر این هم بود باز ارزش داشت که ما این تجربه را مطالعه کنیم و نکات آن را استخراج کنیم. بحث صرفا این نیست بلکه ما با مطالعه ی سخنان و بررسی سیره رفتاری حضرت امام در می یابیم که اساسا یک خودآگاهی ویژه در اصول و فروع، نقاط استراتتژیک، حتی ادبیات به کار رفته واضح است. 🔵2. اساسا رهبری انقلاب ما را یک رفتگر برعهده نداشته که نسبت به لزوم اتقان رفتارهایش بشرط لا یا لا بشرط باشد. بلکه هوّیت علمی در وجودش نهادینه شده بود، بلکه ایشان اساسا جزء دانشمندان ما بوده بلکه جزء سرآمدترین و جامع ترین دانشمندان ما بوده است. محال است چنین کسی اقدام به کنش گری بکند و کنش هایش از یک شعور ویژه ی خودآگاه بری باشد. ره https://eitaa.com/kalam_Enghelabi .
💠 3. ضرورت بررسی و اخذ اندیشه حضرت امام به صورت عمیق(مکتب امام) 🔴 3.1. توفیق این اندیشه تا به امروز 🔵 1. یک دلیل واضح که گفته شد این اندیشه تا به امروز توانسته در برابر تمدّن پر ادعای دانشی غرب مقاومت کند و به حیات خود ادامه بدهد بلکه می تواند نشان داد که وارد دوران شکوفایی خود هم شده است. 🔵 2. حتی دشمنان ما نیز این را فهمیده اند که باید برای اندیشه حضرت امام و آقا وقت بگذارند. هر کس دیگری هم جای اینها بود و مرتّب طرح های راهبردی اش در مواجهه با انقلاب شکست می خورد، یقینا به مطالعه و تعمیق بیشتر در این فضا می پرداخت. آنهم تمدّنی که اساسا ضرورت دانش محوری به خوردشان رفته. به نظر می رسد یک دلیل مخالفت با ترامپ این است که اساسا حرف مخالفین این است که برادر ما 40 ساله مشغول دشمنی هستیم و کلی فهم در این فضا به دست آورده ایم، این مسیری که شما در پیش گرفته ای تجربه های دوران خامی ما است. 🔵 3. این دلیل نه تنها ضرورت را اثبات می کند بلکه ما را به درستی آن به شدّت امیدوار می کند. علاوه بر این دانشمندی حضرت امام، بندگی ویژه و مؤمنانه حضرت امام نیز ما به درستی و اتقان این اندیشه بسیار امیدوار می کند. 🔵 4. ممکن است کسانی این را یک نگرش عملگرایانه در دانش که خلاف مبانی روشی ما است تلقّی کنند و ما را به آن متّهم کنند، جواب ما این است که اوّلا در این نقطه یعنی فضای اندیشه ما اساسا توجّهمان معطوف به بررسی فکری و نظری این اندیشه است. ما ادّعای دانشی نکردیم. 🔵 5. ثانیا اگر دانش های مبتنی بر فضای فلسفی و دینی را کنار بگذاریم، اساسا در فضای دانش های تجربی که هوّیت روشی شان تجربی است و در فضای تجربه های تمدّنی و یا تجربه های اجتماعی گسترده مگر چه مقدار می توان تجربه کرد تا درستی اثبات شود، مگر انقلاب کردن و حفظ آن مثل جوشیدن آب در صد درجه است که امکان تکرّر زیاد و پیشبینی پذیر آن(شرط اصلی درستی فرضیه های تجربی)موجود باشد. حتی خود غرب نیز در این فضا به لحاظ روشی چند تجربه را گرفته به صورت پدیدار شناسانه تحلیل کرده و محصولی را ارائه کرده. اگر آن امور را درست تلقّی می کنیم است، اندیشه حضرت امام به لحاظ تجربی یک اندیشه قطعا درست و کارآمد می باشد، به این معنی که این قواعد در در توضیح و پیشبینی حوادث زمانه ما و اتّخاذ راهبرد درست متّکی بر آن بسیار سربلند بیرون آمده است. 🔵 6. از طرف دیگر یک کسی چون حضرت آقا در یک جمله ی خلاصه و فوق العاده راهبردی از آسیب شناسی تاریخ انقلاب اسلامی می گوید هرجا به مکتب امام عمل کردیم جلو رفتیم و هرجا از خطوط مکتب امام عدول کردیم توفیقی نیافتیم و عقب رفتیم. 🔴 3.2. لزوم بررسی عمیق اندیشه حضرت امام فارغ از کارآمدی یا عدم کارآمدی آن 🔵 اگر ما اندیشه حضرت امام را چون آقا بدانی که لزوم بررسی عمیق روشن است. امّا بر فرض که اندیشه حضرت امام را یک اندیشه سطحی باشد که اجمالا توفیقاتی داشته است، ولی در بسط و استمرار انقلاب توفیقی نداشته باز هم ما باید این اندیشه را به عنوان سرآمد اندیشه های متفکّرین معاصر شیعه دقیق بررسی کنیم و نقاط ضعف و قوّت آن را استخراج کرده و خود راهی برگزینیم. 🔵 وقتی می گوییم عمیق، یعنی با تدبّر با تجمیع همه ی سخنان و سیره با توجّه به ریشه های آن در تراث، با توجّه به آثار خود ایشان در فضای دانش های حوزوی. که اگر این کار را کردیم شاید ما هم در بررسی تاریخ مانند حضرت آقا به این نتیجه راهبردی برسیم که هرجا مبتنی بر مکتب امام حرکت کردیم جلو رفتیم و هرجا عدول کردیم عقب رفتیم. 🔵 این یک توضیح ابتدایی و اوّلیه از سخنان استاد فلّاح بود. البته درباره این سخنان تأمّلاتی نیز هست که به مجالی دیگر واگذار می شود. ره https://eitaa.com/kalam_Enghelabi .