eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 2⃣ ( 1) 🔘انقلاب اسلامی ـ در نگاه معماران عالی‌قدر آن ـ مقاصد بلندی را در زندگی بشری هدف گرفته است و همواره خود را با این مقاصد و دسته‌ای ارزشهای فطری معرفی می‌کند. به همین دلیل است که انقلاب اسلامی خود را خویشاوند هر عنصری که برآورنده این بلندیها باشد می‌بیند. آزاداندیشی نه تنها تداعی‌گر نوعی نشاط و جنب و جوش، بلکه القاکنندۀ نوعی بلندنظری، حصارشکنی، تعالی‌خواهی و دشمنی با اصناف رکود است. 🔘آزاداندیشی هم‌آوا و هم‌داستان با گرایشات متعالی و خیال‌انگیز فطری و در شمار عناصری است که با جوهرۀ انقلاب مسانخت کامل دارد و از آنجا که معبر انحصاری تأمین رشدها و بالندگیهای اجتماعی و علمی است، نسبتی کاملاً صمیمی و ضروری با حقیقت انقلاب اسلامی گرفته است. اما در یک نگاه ارزشی و شبه حقوقی نیز، آزاداندیشی هم یکی از شعارهای انقلاب بود و هم در شمار وعده‌های آن به مردم برخاسته و انقلابی ایران. 🔴«در جامعهاى كه ما به فكر استقرار آن هستيم، ماركسيستها در بيان مطالب خود آزاد خواهند بود؛ زيرا ما اطمينان داريم كه اسلام دربردارنده پاسخ به نيازهاى مردم است. ايمان و اعتقاد ما قادر است كه با ايدئولوژى آنها مقابله كند. در فلسفه اسلامى از همان ابتدا مسأله كسانى مطرح شده است كه وجود خدا را انكار مىكردهاند. ما هيچ گاه آزادى آنها را سلب نكرده و به آنها لطمه وارد نياوردهايم. هر كس آزاد است كه اظهار عقيده كند و براى توطئه كردن آزاد نيست.»(صحيفه امام، ج3، ص371) 🔴« تفكر بايد آزاد باشد. هر مكتبى كه به ايدئولوژى خودش ايمان و اعتماد دارد ناچار طرفدار آزادى انديشه و تفكر است. هر مكتبى كه ايمان و اعتمادى به خود ندارد جلو آزادى انديشه و تفكر را مىگيرد، مىخواهد مردم را در يك محدوده خاصى نگه دارد و نگذارد كه تفكر كنند يا فكر خود را ابراز كنند.»(مجموعه آثار شهيد مطهري، ج24، ص123) 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " یا معنویت انقلابی " 4⃣ چهارم حجت الاسلام و المسلمین : 🔰زبان علم کلام، عمومی و فراتخصصی است طبیعتا زبان این دانش، زبان عمومی و فراتخصصی خواهد بود، زیرا با زبان تخصصی، فقط در میان صاحبان تخصص می‌توان حوار، گفت‌وگو و رفت و آمد نظری درست کرد، اگر از آن فضا خارج شوید، دیگر زبان تخصصی کارآمدی ندارد، اما اگر صحبت از دفاع است، گویی که شما در فضای تخصصی نیستید، همه این گفته‌ها با ابهام‌هایی روبرو است که نیازمند وقتی درخور برای کاویدن و جمع بندی این مباحث است. حال سؤالی وجود دارد که صرفا عقاید توصیفی مد نظر است، یا عقاید ارزشی و الزامی هم مورد نظر است؟ تلقی ما معمولا این گونه است که کلام عهده دار تبیین عقاید توصیفی ما به صورت عقلی، نقلی و دفاع از آنها است، اما به عنوان مثال، مسأله حجاب یک رساله کلامی نیست و به توصیف جهان هستی نمی‌پردازد، بلکه یک باور پر ارزش و حساس مربوط به حیات طیبه اسلامی را گرفته و بحث کرده و به هر طرف که لازم بوده و توانسته، چرخیده و سعی در دفاع از آن داشته است. همین‌طور بسیاری از آثار شهید مطهری و بزرگان ما، کلام هستند و عقاید ما را بیش از دایره عقاید توصیفی، عقاید ارزشی و الزامی را هم به بحث گذاشته است. یکی از ابهام‌ها این است که زبان حتما علمی یا عمومی باشد، همان‌طور که پاسخ این ابهام داده شد، نیازی نیست که این جا زبان علمی باشد، اگر عقاید بخواهد با رسالت خود تعریف شود، نیازی به زبان علمی وجود ندارد، اما هر دو زبان درون دینی و برون دینی را شامل می‌شود. اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم، این نکته مهمی است که کلام باید پشتیبان هویت و حیات اسلامی تعریف کنیم، این تأثیر جدی روی تعریف کلام دارد، اگر این مأموریت را بر این دانش قرار دهیم، تأثیر بسزایی در انتخاب موضوع، روش‌ها و گستره مباحث ایفا می‌کند. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 #گام_دوم_انقلاب 🔺️ تا ساعتی دیگر از سوی رهبر انقلاب اسلامی صادر خواهد شد: 📝 بیانیه #گام_دوم_انقلاب خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان. 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 بیانیه خطاب به ملّت ایران به ویژه جوانان 🔴 نگاهی کلی به بیانیه‌ای که از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی صادر شد: 🔶 جمهوری اسلامی ویژگی‌هایی دارد از جمله: 1️⃣ برای همه چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد، امّا شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنا است چون ویژگی‌هایی مثل آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزّت، عقلانیّت، برادری در فطرت بشر است. 2️⃣ به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد. ولی از ارزشهایش فاصله نمیگیرد. 3️⃣ انعطاف‌پذیر و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است. اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. 4️⃣ پس از نظام سازی، به رکود و خموشی دچار نشده است. متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست. 5️⃣به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. مرتکب افراط‌ها و چپ‌روی‌هایی که مایه‌ی ننگ بسیاری از قیامها و جنبشها است، نشده است. 6️⃣ این انقلاب از آغاز تا امروز نه بی‌رحم و خون‌ریز بوده و نه منفعل و مردّد. در هیچ معرکه‌ای گلوله‌ی اوّل را شلیک نکرده است، ولی پس ‌از حمله‌ی دشمن از خود دفاع کرده و ضربت متقابل را محکم فرود آورده است. 7️⃣ از مظلومان و مستضعفان دفاع کرده است و با صراحت و شجاعت در برابر زورگویان ایستاده است 📚 درس‌هایی که رهبرانقلاب به عنوان نسل اول انقلاب برای جوانان گفتند: ✊🏻 همه چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه ‌بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی و چه آمریکا و قدرت های شرق و غرب. ✌🏻 هیچ تجربه‌ی پیشینی و راه طی شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. اما جمهوری اسلامی گام‌های بزرگی را طی کرد. 🌱 ثمرات و نتایج گام اول انقلاب: 1️⃣ ثبات و امنیّت کشور و تمامیّت ارضی و حفاظت از مرزها. 2️⃣ موتور پیشران کشور در عرصه‌ی علم و فنّاوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی و عمرانی. 3️⃣ مشارکت مردمی را در مسائل سیاسی مانند انتخابات، مقابله با فتنه‌های داخلی، حضور در صحنه‌های ملّی و استکبارستیزی به اوج رسانید. 4️⃣بینش سیاسی آحاد مردم و نگاه آنان به مسائل بین‌المللی را به گونه‌ی شگفت‌آوری ارتقاء داد. 5️⃣ کفّه‌ی عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد. 6️⃣ عیار معنویّت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه بگونه‌ای چشمگیر افزایش داد. 7️⃣ تبدیل شدن به نماد پر ابّهت و با شکوه و افتخارآمیز ایستادگی در برابر قلدران و زورگویان. 🔆 ماموریت‌های نسل جوان برای گام دوم انقلاب: 1️⃣ علم و پژوهش: دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است... ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. 2️⃣ معنویّت و اخلاق: معنویّت به معنی برجسته کردن ارزشهای اخلاق و به معنی رعایت فضلیت‌های اخلاقی 3️⃣ اقتصاد: مجموعه‌ی جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت سیاستهای اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند. 4️⃣ عدالت و مبارزه با فساد: تبعیض در توزیع منابع عمومی و میدان دادن به ویژه‌خواری و مدارا با فریبگران اقتصادی که همه به بی‌عدالتی می‌انجامد، بشدّت ممنوع است؛ همچنین غفلت از قشرهای نیازمندِ حمایت، به هیچ رو مورد قبول نیست. 5️⃣ استقلال و آزادی: استقلال ملّی به معنی آزادی ملّت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرتهای سلطه‌گر جهان است. و آزادی اجتماعی به معنای حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه است. 6️⃣ عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن: این هر سه، شاخه‌هایی از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» در روابط بین‌المللی‌اند. 7️⃣ سبک زندگی: تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانها است. 📝 مطالعه متن کامل👇 http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌟 پرورش نهال امید؛ جهاد نخست جوانان 🔻 رهبرانقلاب، در بیانیه #گام_دوم_انقلاب خطاب به ملت ایران به ویژه جوانان: پیش از همه چیز، نخستین توصیه‌ی من #امید و #نگاه_خوشبینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه‌ی قفلها، هیچ گامی نمیتوان برداشت...شما جوانان باید پیش‌گام در شکستن این محاصره‌ی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شما است. 📝 مطالعه متن کامل👇 http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌟 آمادگی برای ظهور و تمدن‌سازی؛ آرمان بزرگ انقلاب اسلامی است 🔻 رهبرانقلاب، در بیانیه #گام_دوم_انقلاب خطاب به ملت ایران به ویژه جوانان: ♥️ عزیزان! دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید. برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. 📝 مطالعه متن کامل👇 http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=41673
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 4⃣ #بخش چهارم حجت الاسلام و المسلمین #
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " یا معنویت انقلابی " 5⃣ پنجم حجت الاسلام و المسلمین : 🔰کلام پشتیبان هویت و حیات اسلامی است کلام پشتیبان هویت و حیات اسلامی است، از همین جا است که به ساحت کلام انقلابی ورود پیدا می‌کنیم، هدف کلام ارائه یک تفکر دینی است، نه از این عقیده یا عقیده ای دیگر دفاع کردن، به این نکته نیز باید توجه شود، [این عبارت، یک عبارت ساده نیست]. در مباحثات انسان شناختی اسلامی گفته می‌شود که جوهره انسانیت و سعادت فردی و اجتماعی وابسته به عزم است،عزم از اندیشه تغذیه می‌کند، عزم‌های پایدار از اندیشه‌های پاسخ‌گو و غنی تغذیه می‌کنند، به همین جهت کلام باید طعام فکری تهیه کند، چراکه این عزم که حیات بشر را شخم می‌زند، تغذیه شود، یعنی کلام را تغذیه در نظر بگیریم، موقعی که می‌خواهند کلام را تعریف کنند، سریع دفاع می‌گویند، بعد هم تصور ما این است که هر جا کسی با ما در حال جنگ بوده یا به تردید افتاده است، کلام را بفرستیم که قضیه را آرام کند، در حالی که این گونه نیست، بلکه کلام طعام است و اساسا رسالت کلام آماده کردن تغذیه و ارائه اندیشه است. کلام ابتدا باید به نیازهای نظری درون دینی پاسخ دهد و به هیچ وجه نمی‌پسندم که تعریف و توضیح رسالت و مأموریت برای کلام را از نقطه دیگری شروع کنیم، حتی با انتخاب عنوان خوب و ارزشمند دفاع، دفاع چیز خوبی است، اما وقتی کلام را این گونه تعریف ‌کنیم، اموری در جامعه اسلامی گم می‌شود، علمی که عهده‌دار تأمین اندیشه یک تفکر منسجم و پیشتاز اسلامی است، گم شده و معلوم نمی‌شود که کدام دانش است. باید یک تفکر ارائه کند، از طرفی گفته می‌شود که اخلاق روی قواعد اخلاقی کار می‌کند و آن هم به هنجاری و کاربردی تقسیم می‌شود و قسمت کاربردی آن هم هزار تکه است، از طرف دیگر هم فقه می‌آید که تکلیف آن هم روشن است و انواع تخصص‌ها در فقه وجود دارد،بالاخره کدام دانش عهده‌دار ارائه اندیشه اسلامی است، به نظر به لحاظ سوابق تاریخی، کلام عهده‌دار این امر است، بعد از این باید به دفاع از عقاید در مرز قلمرو دین و بیرون از این قلمرو بپردازیم. حال با این گرایشی که در این تعریف از کلام نشان داده شد، کلام را در سه چهره یا چهار ساخت می‌توان رؤیت کرد. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
به مناسبت ایام الله دهه فجر سلسله جستارهای #راه_امام تقدیم می شود: 8⃣امامی به وسعت یک امت #امام تنه
💠سلسله جستارهای 9⃣سال ۱۳۴۱ یک که در مکارم و ارزش‌های والای او جای سخن نبود، فقاهتش، علمش، عدالتش، اخلاقش، مهذّب بودنش، مدرس عالی‌مقام بودنش، همه جا زبان‌زد بود آمد و این ، این خاطره‌ی و یادبود نامطلوب از را از بین برد. آمد و گفت: روحانی باید پیشتاز و پیشگام در مبارزات سیاسی گسترده، نیرومند، همراه با زد و خورد و کشته شدن و کشتن باشد تا یک باشد. صفحه۳۰۱ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 2⃣2⃣#یادداشت بیست و دوم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان
بسم الله الرحمن الرحیم 3⃣2⃣ بیست و سوم 🔰تأملی در مختصات ()/ ششم ✅ ✅ ◀️ یک معضل بزرگ: عدم پشتیبانی دانش‌های موجود از نهضت اسلامی امام ⚠️پس از پیروزی انقلاب نیز وقتی‌که سؤالات جامع دینی ما بسط فراوان یافت و همه‌ی آن‌ها متوجه پایگاه معرفتی دینی شد. ⚠️نه فلسفه، نه فقه و نه اخلاق اسلامی برای پاسخ به این سؤالات آماده نبودند. ◀️ کلام که یکی از دانش‌های ارزشمند اسلامی است در اندیشه‌ی اقناع مخاطبان و نهایتاً اِسکات مخالفان بود، و به تأمین نیازهای معرفتی یک زندگی بالنده‌ی اسلامی فکر نمی‌کرد. ◀️ فلسفه در کار روشن کردن متفکران نسبت به جهان هستی و نهایتاً نفس آدمی بود.و دغدغه‌ی پشتیبانی از پویش های نظری جهت برآوردن صورت‌ها و قواره های فاخر اجتماعی برای حیات انسان نداشت. ◀️ فقه و اخلاق هم پیش روی خود فرد مکلفی را می‌دیدند که باید رفتار او را در تعامل با خود، خدا و جامعه به انضباط بکشند. ⚠️این‌ها همه یعنی اسلام به‌صورت یک مکتب اجتماعی جلوه نکرده بود و اساساً این دردِ عمیق ناشناخته مانده بود. ⚠️حضرت آقا می‌فرمایند: «در ميان كتب فقهى شيعه، بسيارى از مباحثى كه مربوط به ادارهى كشورند مثل مسألهى حكومت، مسألهى حسبه و چيزهايى كه با كارهاى جمعى و داشتنِ قدرت سياسى ارتباط پيدا مىكند چند قرن است كه جايشان خالى است. بعضى از آنها، از اوايل هم در كتب فقهى شيعه، مورد تعرّض قرار نگرفته است... علّت هم معلوم است. فقهاى شيعه، در اين مورد تقصير يا قصورى نكردهاند. براى آنها، اين مسائل مطرح نبوده است.شيعه، حكومت نداشته است. فقه شيعه، نمىخواسته است جامعهى سياسى را اداره كند. حكومتى در اختيار او نبوده است كه جهاد بخواهد آن حكومت را اداره كند و احكامش را از كتاب و سنّت استنباط نمايد. لذا فقه شيعه و كتب فقهى شيعه، بيشتر فقه فردى بود؛ فقهى كه براى ادارهى امور دينى يك فرد، يا حدّ اكثر دايرههاى محدودى از زندگى اجتماعى، مثل مسائل مربوط به خانواده و امثال آن كاربُرد داشت.» (14/ 03/ 1376) https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🎙🎙🎙صوت سخنرانی استاد فلاح در مراسم فاطمیه 97 مجمع شهید اژه ای اصفهان با موضوع🔰 در انقلاب اسلامی 🔰 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
سخنرانی - شب دوم - حجت الاسلام فلاح.mp3
15.53M
🔰 #مقام_مردم در انقلاب اسلامی 🔰 #استاد_فلاح شب دوم #مردمسالاری_دینی #اندیشه_اجتماعی #اندیشه_انقلاب #مثلث_شناخت_و_آگاهی https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 5⃣ #بخش پنجم حجت الاسلام و المسلمین #ف
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " یا معنویت انقلابی " 6⃣ ششم حجت الاسلام و المسلمین : 🔰سه ساحت حضور کلام انقلابی در باب کلام با همین تعریفی که گفته شد، سه ساحت ، و رشته تخصصی و را می‌توان رؤیت کرد که متأسفانه در محیط علمی، خود این تفاوت را به خوبی نمی‌شناسیم، حضرت آقا در نشست‌های راهبردی که خود متولی آن بودند، چهار عرصه را به عنوان عرصه‌های پیشرفت مطرح کردند که این عرصه را به ترتیب از شماره 4 به پایین عنوان می‌کنم. عرصه چهارم معنویت بود که رهبر انقلاب هدف را همین عرصه بیان کردند، عرصه سوم زندگی است که به فرموده ایشان روح تمدن اسلامی است، البته قبل آن توضیح می‌دهند که اگر پیشرفت را به عنوان هدف در نظر بگیریم، پیشرفت هدف خواهد بود و علم و هنر، صنعت و تاریخ اجتماعی سخت افزار تمدن و نرم افزار آن سبک زندگی است. عرصه دوم پیشرفت را علم عنوان کردند، در این باره هم که اهمیت آن را زیاد تئوریزه کرده بودند و در بیاناتی می‌فرمودند که در طی این سال‌ها، تمام راه‌های پیشرفت را بررسی کردیم و دیدیم که تمام این راه‌ها از راه تولیدعلم عبور می‌کند و این خیلی جالب است، یعنی تولید علم نقطه عزیمت حرکت پیشروانه جامعه است، یعنی اگر شما به یک تمدن شکوفا می‌اندیشید، بایستی به تولید علم، به صورت قاطع و بی‌بدیل بیأندیشید. اما رهبر انقلاب درباره اولین عرصه ‌فرمودند: نخستین عرصه پیشرفت، عرصه فکر است، یعنی فکر، علم، زندگی و معنویت. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 9⃣سال ۱۳۴۱ یک #روحانی_جامع‌الشرایط که در مکارم و ارزش‌های والای او جای س
💠سلسله جستارهای 🔟شما این‌ها را با امام کنید. این را، فاصله‌ی زمین و آسمان بگوییم؟ فاصله‌ی بین با بگوییم؟ این فاصله را چگونه تعبیر کنیم؟ أصلاً فاصله‌ی معنوی بین و را چگونه می‌شود ترسیم کرد و چه کسی را می‌شود در این زمینه‌ها با امام مقایسه کرد؟ أصلاً شخصیت امام یک چیز عجیب و واقعاً استثنایی است. نه پیش از او چنین کسی آمده و نه گمان می‌کنم بعد از او، چنین کسی بتواند بیاید، یا تا آن حدود پرواز کند. مثل او که هیچ؛ تا آن حدود هم کسی نمی‌تواند پرواز کند. ۷۲_۰۲_۲۷ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
971020-ج2-جلسه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت-LQ.mp3
13.54M
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت #استاد_فلاح_شیروانی #صوت 🎧جلسه دوم 🗓1397/10/20 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
2الگو 20ــ10ــ97.pdf
577.5K
☑️سلسله جلسات #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت #استاد_فلاح_شیروانی #متن 📝جلسه دوم 🗓1397/10/20 🔵 پیاده سازی و تدوین: #امیرحسین_سعیدی_صابر 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/fvtt_ir
🏴دستت به آب لب نزد و لب به آب، دست 🏴حیران نهاده‌ای به لب انگشت آب را 🔻وفات مادر ادب، حضرت ام البنین علیها السلام را به همه محبین تسلیت عرض می نماییم و با اهداء صلواتی چشم امید به عنایت فرزند بی بدیلش، حضرت اباالفضل العباس علیه السلام می بندیم. .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 6⃣ #بخش ششم حجت الاسلام و المسلمین #فل
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " یا معنویت انقلابی " 7⃣ هفتم حجت الاسلام و المسلمین : 🔰: خب این دو[اندیشه و دانش] چگونه، از هم تفکیک می‌شوند؟ اساسا فکر می‌کنم که در فرهنگ ما تفکیک این دو سخت باشد، در جامعه علمی ما هم تفکیک این دو از یکدیگر سخت است، متأسفانه در تجربه‌های حیات روبه تعالی خودمان نتوانستیم که این دو را به خوبی از یکدیگر تفکیک کرده و نقش هر دو را ببینیم، الان فرصت نمی‌شود تا توضیح دهم که اندیشه چه عنصر و پدیده انسانی و اجتماعی است و دانش چه عنصر و پدیده انسانی و اجتماعی است، اما نشناختن این، آثار بسیار بدی دارد، یعنی یکی از آبشخورهای روکود در تولید علم تمدن گرا را همین می‌دانم که در تفکیک بین اندیشه و دانش موفق نبوده‌ و انجام نداده‌ایم. کلام را در چهره یک اندیشه می‌توان مشاهده کرد، همچنین در چهره یک رشته تخصصی با ادبیات خاص و دیسیپلین سخت گیرانه علمی، روند کند تعریف مسأله، تجمیع دیتا و منابع و چکش کاری و خلق یک نظریه و فرضیه به عنوان یک رشته تخصصی و دانش می‌توان دید و به عنوان یک پویش اجتماعی نیز می‌توان مشاهده کرد. آن چهار ساحتی که گفته شد از همین سه چهره تغذیه می‌کند؛ کلام به عنوان یک اندیشه می‌تواند یک پارادایم معرفتی در محیط علمی باشد و این واقعیت دارد، یعنی واقعا این گونه است. الان فیلسوف، ادیب، فقیه و اخلاقی، همه از یک پارادایمی در محیط فکر شیعی تغذیه می‌کنند، این همان اندیشه‌ای است که معاد و واقعیت گرایی در آن وجود دارد، آن پارادایم و بستر نظری که در همه علوم حضور دارد، بسیار سرنوشت ساز است و به اصطلاح باعث می‌شود که مسأله‌ای را مسأله بدانید، آن پارادایم سبب می‌شود که چیزی را روش حل و برخی امور را دیتا و پیش فرض و مبنا بدانید، از این رو بسیار سرنوشت ساز است، خب چه کسی به این مهم می‌پردازد، بنابراین بایستی به این مسأله توجه شود. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
💠سلسله جستارهای #راه_امام 🔟شما این‌ها را با امام #مقایسه کنید. این #فاصله را، فاصله‌ی زمین و آسمان
💠سلسله جستارهای 1⃣1⃣ تنها و به تنهایی یک - «إن ابراهیم کان أمة» - خودش تنها یک امّت بود؛ با شکوه تنهایی یک تک‌درخت، در یک کویر لَم‌یَزرَع که بر توفان‌ها و شن‌ها و آفتاب‌های داغ و سوزان و تشنگی‌ها و بی‌آبی‌ها پیروز می‌شود و فضا را سرسبز و معطّر می‌کند، ایستاد. ۶۳_۰۹_۰۳ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
بسم الله الرحمن الرحیم 3⃣2⃣#یادداشت بیست و سوم 🔰تأملی در مختصات #نگرش_نوین_اسلامی (#اندیشه_پشتیبان
بسم الله الرحمن الرحیم 4⃣2⃣ بیست و چهارم 🔰تأملی در مختصات ()/ هفتم 💠 انقلاب اسلامی 1⃣ دعوت حضرت امام از روحانیت برای و مشکلات 🔸 حضرت امام دانشمندان اسلامی را به امتداد بخشی به دانش‌های دینی دعوت نمود و راه آن را حضور فعال و مسئولانه در متن این مسائل و مشکلات ببیند 🔸حضرت امام ره در : «ما بايد بدون توجه به غرب حيلهگر و شرق متجاوز و فارغ از ديپلماسى حاكم بر جهان در صدد تحقق فقه عملى اسلام برآييم و الّا مادامى كه فقه در كتاب‌ها و سينه علما مستور بماند، ضررى متوجه جهانخواران نيست. و روحانيت تا در همه مسائل و مشكلات حضور فعال نداشته باشد، نمىتواند درك كند كه براى كافى نيست. حوزهها و روحانيت بايد نبض تفكر و نياز آينده جامعه را هميشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهياى عكس العمل مناسب باشند. چه بسا شيوههاى رايج اداره امور مردم در سالهاى آينده تغيير كند و جوامع بشرى براى حل مشكلات خود به مسائل جديد اسلام نياز پيدا كند. علماى بزرگوار اسلام از هم اكنون بايد براى اين موضوع فكرى كنند.» 🔸 این خیلی مهم است که روحانیت باید درون مسئله زندگی کند؛ باید آن مسئله، مسئله‌ی خودش بشود، والا با کارهای پژوهشی سفارشی چیزی از آب در نمی‌آید. هرکسی کار اساسی کرد وضعیتش این‌طور بود ، تمام وجودش را بسیج کرد به یک مسئله‌ی عمیق جواب داد، و شدنی است و خداوند راه بازکرده است. 2⃣ عقب بودن دانش‌ها از موقفی که حضرت امام داشت عملیات می‌کرد 🔸 اما دانش‌ها درجایی ایستاده بودند و حضرت امام در منطقه‌ای بسیار جلوتر از موقف دانش‌های اسلامی در دل واقعیت های تلخ و دشوار آن روز عملیاتی را علیه هجمه‌های گسترده، متنوع و پیچیده‌ی عالم علیه دین مبین اسلام و سعادت دنیایی و اُخروی بشر تعریف کرده بود. 3⃣ توقف میراث علمی اسلامی و نرسیدن به آستانه نیازهای یک انقلاب 🔸# توقف_میراث_علمی اسلامی و به آستان توفنده و جامع و نظام انقلابی نرسیدن نارسایی سختی را دامن می‌زند. 4⃣ آزاری که رهبر اسلامی ما از این فاصله میرا علمی و نیازهای انقلاب می‌دید 🔸 فاصله میان دانش‌های مرسوم اسلامی و میدان این یک نارسایی بسیار سخت است، اینکه دانش‌ها درجایی دورتر از عرصه‌ی مبارزه با طاغوت ایستاده بودند؛ یک رهبر اسلامی و جامعه‌ای را که بنا داشت به نام اسلام قیام کند و دورانی که برای انقلابی بودن رو به فرهنگ بیگانه داشتند، نسخۀ جدیدی از انقلابی‌گری ارائه نماید، سخت می‌آزرد. 🔷 این همان چیزی است که سال‌ها است به‌عنوان خلأ نظری یا انقلاب اسلامی از آن یاد می‌شود.🔷 🔸 دانش‌های غربی‌خودش را به صحنه‌ی واقعیت‌های اجتماعی از طریق اندیشه‌ها و می‌رساند یعنی یک مسیر متصلی است، به وسیله‌ی دانش‌های کاربردی چنگ می‌زند به واقعیت‌ها و سعی می‌کند واقعیت‌ها را رقم بزند، ویرایش بکند، صحنه را عوض بکند. 🔸 اما دانش‌های اسلامی چه؟ اینجا ما دانش‌های کاربردی نداریم، این فاصله و گسل هست، درنتیجه چه اتفاقی می‌افتد؟ این را به شما می‌گویم تا اشک بریزید ببینید جلوی این اتفاق را بگیرید، عزیزان الآن این اتفاق می‌افتد؛ با نام خدا و حضرات اهل‌بیت و کتاب و سُنت شروع می‌کنیم می‌آییم موقعی که می‌رسیم به آن شکاف می‌رویم به سمت دانش‌های کاربردی غربی، بعد هم هر چه نگاه می‌کنیم می‌بینیم هر که می‌خورد دارد می‌رقصد دارد! 🔴 شماتیک خلأ تئوریک که بعد از این پست می آید را مشاهده بفرمایید👇👇👇 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " #کلام_انقلابی یا معنویت انقلابی " 7⃣ #بخش هفتم حجت الاسلام و المسلمین #ف
🔸مشروح کرسی نظریه‌پردازی " یا معنویت انقلابی " 8⃣ هشتم حجت الاسلام و المسلمین : 🔰حضور کلام به عنوان اندیشه در حیات و محیط علمی و حیات و محیط اجتماعی عرض من این است که از کلام به عنوان اندیشه در محیط علمی، حیات اجتماعی و عمومی جامعه می‌توان استفاده کرد، طبیعتا اگر اولی، مقداری زبان علمی دارد، دومی دیگر نباید به همان صورت زبان علمی داشته باشد و ما با این اندیشه هویت جامعه را رقم می‌زنیم و هویت عنصر بسیار مهمی است. شهید مطهری در این باره می‌گویند، اگر جامعه‌ای شخصیت و فلسفه مستقل حیات نداشته باشد، در معرض هضم شدن قرار می‌گیرد. شما اگر اندیشه‌ای به جامعه ندهید، این جامعه دیگر به سمت تمدن حرکت نمی‌کند، برای این که به سمت تمدن جدیدی بروید، ابتدا بایستی خلق یک هویت جدید داشته باشید و این هویت از اندیشه جامعه تغذیه می‌کند. در چهره اندیشه و در ساحت علمی و حیات مستقل اجتماعی، کلام را به عنوان یک رشته تخصصی در محیط‌های آکادمیک و به عنوان یک پویش اجتماعی می‌توان رصد کرد. کلام اساسا به معنای گفت وگو است و این با ظهور دین اسلام و در میان زندگی بشر آمدن پیامبر گرامی اسلام شکل گرفت، همه مردم مشغول گفت‌وگوی دینی بودند، چون مردم دین را انتخاب کردند، دائما مشغول انتخاب و به دنبال فهم دین بودند، با یکدیگر محاجه کرده و حرف‌های خود را نزد رسول اکرم(ص) می‌آوردند. یکی از خطاهایی که صورت گرفته است، تبدیل کلام به دانش و بیرون کشیدن این پویش از میان مردم به عنوان علت اساسی پویایی حیات دینی بوده است، اوایل انقلاب را نگاه کنید که تصویر آن همواره برای ما دلکش و جذاب است، سر کوچه در مساجد، حسینیه‌ها، مدارس و دبیرستان‌ها همه در حال بحث و گفت وگو بودند، البته همه گفت‌وگوی دینی نبود، سیاسی هم بود، اما گفت‌وگوی دینی هم جریان داشت و این را بایستی ادامه می‌دادیم. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
دوره آموزشی عصر نظام سازی توحیدی و افول آمریکا 💠حجت الاسلام فلاح 🔰روند اسلامی سازی نظامات اجتماعی از منظر امامین انقلاب 5شنبه مورخ 2 اسفند ماه 13:30 الی 15:30 🎙صوت جلسه 🔴کیفیت متوسط 🌐https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi/1191 🔴کیفیت پایین 🌐https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi/1197 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .