eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰به زودی در کانال مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام... ❓ چیست؟ ❓طنین ندای ما امروز کدام صحنه را بایستی به لرزه در بیاورد؟ ⁉️چقدر مان را می شناسیم؟! https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🔰❓ چیست؟ اول 💠 کسی که می‌خواهد ساختمان 110 طبقه بسازد و کلی انسان عاقل و دلسوز و انقلابی آن را برای کشور و برای انقلاب خیلی خیلی لازم شمرده‌اند(مثل سیستم پنهان اطلاعات که حافظ امنیّت است و فوق‌العاده ضروری است، ولی تا وقتی امنیّت هست ملموس و محسوس نیست و سربازان آن گمنامند) و این تصمیم و این اقدام او کلی دشمن دارد، مبارزه‌اش چطوری است؟ برخی نمی‌گذارند وام بگیرد، برخی اعتبار مهندسی‌اش را زیر سؤال می‌برند، برخی موافقت اصولی‌اش را باطل می‌کنند، برخی نمی‌گذارند مصالح به او برسد، برخی کاری می‌کنند جنس گران بخرد، برخی جوّسازی می‌کنند که او مشغول خیانت به ملت است و ... اینها دشمنی نیست؟ اینها هر یک جداگانه یک میدان مبارزه نیست؟ اگر تنها یکی از دشمنان قصد کشتن او و نیروهایش را داشت مبارزه به شمار می‌آید؟ یا اگر کسی لشگری از اوباش را وسط پروژه آورد تا همه چیز را نابود کنند مبارزه محسوب می‌شود؟ مبارزه خون و غیرت مقدس مجاهدان و انقلابیون را به جوش می‌آورد، آنها را به سرعت به آستان گذشتن از همه چیز می‌رساند. این درست است، ولی ما تصورمان از مبارزه باید ارتقا پیدا کند و الا در میدانهای واقعی نخواهیم جنگید. کسی که هدفش تمدن‌سازی است مبارزه‌اش چطوری است؟ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
به همت کارگروه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی سلسله جستارهای در بیانات رهبری تقدیم می شود. 🌐لینک گروه کارگروه: http://eitaa.com/joinchat/2591686672C6d35b487a0 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🔰❓ چیست؟ دوم 💠 اگر کسی فهمید باید بنیادهای فکری شما را بزند و الا تا سالهای سال مسیرهای درست را تشخیص می‌دهید و دوست و دشمن را می‌شناسید و انسان‌های مبارز تربیت می‌کنید و به میدان می‌فرستید، یک میدان جنگ درست کرده است یا خیر؟ اگر کسی فهمید باید جای معروف و منکر را در ذهن و شعور عام جامعه عوض کند تا دوست را دشمن و دشمن را دوست ببینند و دمار از روزگار مجاهدان در بیاورند، یک میدان جنگ درست کرده است یا خیر؟ اگر کسی فهمید باید ماشین اقتصاد این کشور و این انقلاب را خاموش کند و به صورت حیرت‌آوری در میدان گسترده و واقعی شروع به تخریب این دستگاه کرد، یک میدان مبارزه درست کرده است یا خیر؟ اگر کسی فهمید آموزش و پرورش شما با تمام بی‌ربطی‌ها و بی‌خاصیتی‌ها و الگوهای ناکارآمد تعلیمی و تربیتی بالاخره دارد بچه شیعه تربیت می‌کند و تصمیم گرفت حتی از مهد کودک شروع کند و مثل گرگی که به گله‌ای می‌زند گروه گروه بچه‌ها را از فضای معصومانۀ فطرت بیرون ببرد، یک میدان مبارزه را پیش روی ما باز کرده است یا نه؟ اگر کسی فهمید که یکی از بزرگترین سرمایه‌های راهبردی یک کشور انقلابی نشاط جسمی و جمعیّت جوان آن است و برای «بیمار» کردن کشور شما و از بین بردن زاد و ولد برنامه ریخت و اقدام کرد و حسابی هم پیش رفت، یک میدان مبارزه غمبار را پیش روی ما باز نکرده است؟ اگر کسی فهمید ... https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
به همت کارگروه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی سلسله جستارهای در بیانات رهبری تقدیم می شود. 🌐لینک گروه کارگروه: http://eitaa.com/joinchat/2591686672C6d35b487a0 https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
💠سلسله جستارهای 4⃣2⃣ از این پس دنیا شاهد شکوفایی روزافزون خواهد بود. نهالی که او نشانده و بذری که او پاشیده، همان ای است که: «أَصْلُهَا ثَابِتٌ و َفَرْعُهَا فِي السَّمَاء تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا». ۲۵_۲۴ https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
⚪️ جلسات الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت 🔵 جلسه بازخوانی و تحلیل و بررسی متن 🔴 با حضور حجت الاسلام و المسلمین 🔘 زمان: پنج شنبه ها ساعت 8 تا 9 صبح ☑️ مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
🔰❓ چیست؟ سوم الآن میدان‌های گستردۀ مبارزه با انقلاب تمدن‌ساز اسلامی ایران گشوده شده است ـ خرمشهرها در پیش است ـ و بزرگترین خطر این است که سرداران این نهضت ـ یعنی همانها که قناسه‌ها روی آنها تمرکز کرده است ـ مبارزه را نمی‌بینند و نمی‌توانند درست مبارزه کنند. ما با این مشکل مواجهیم که مبارزه دیده نمی‌شود. پس اولین مبارزه مبارزه با جهل است، مبارزه با غفلت است، مبارزه با نزدیک‌بینی است، مبارزه با سهل‌انگاری است، مبارزه با سطحی‌نگری است، مبارزه با ... کسی که متوجه می‌شود سیمان دیواره‌های یک سدّ بزرگ فرسوده شده و در شرف متلاشی شدن است و یک شهر بزرگ در شرف قتل عام است و حالا تمام فکر و ذکرش این شده که این معضل عجیب و غریب را چطوری باید حل کنیم، از نظر دیگران «یه جوری!» است. چرا که صحنه مثل جنگ خرمشهر و آبادان نیست که با گلوله آدم می‌کشند و سرزمین را اشغال کرده‌اند و به شهر ریخته‌اند و خانه‌ها را خراب می‌کنند و جان و ناموس به خطر افتاده است و ... به همین خاطر «خطر» محسوس محسوس است. حالا فرض کنید تضعیف سازۀ سد را دشمن دارد انجام می‌دهد و یک طرح ده ساله ریخته و به تدریج دارد پیش می‌رود و خوب هم دیده و خوب هم از فرصت‌ها استفاده می‌کند. حالا به آن فرض اضافه کنید که دشمن کاری کرده که این تخریب به صورت پنهان به دست خود مردم و به عنوان تفریح یا یک کار ملی یا یک کار مقدس دینی دارد انجام می‌شود و مردم حسابی پشت کار هستند. در این صورت این یک میدان مبارزه هست یا خیر؟ چه کسانی این مبارزه را می‌توانند ببینند و باور کنند، و چه کسانی می‌توانند ناامید نشوند و به راه چاره بیاندیشند، و چه کسانی راه چاره را می‌یابند، و چه کسانی پای رفع مشکل و دفع دشمن و دفع خطر می‌ایستند و دوام می‌آورند؟ چه کسانی می‌توانند دربرابر این که «در برابر مردم» به نظر برسند ولی دوستدار آنها باشند دوام بیاورند؟ (وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم) این مبارزه معنای مردانگی را حسابی گسترش می‌دهد و به فداکاری چهره‌ها و جلوه‌های پیچیده‌ای می‌دهد. https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 1⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/199 🔹 یادداشت شماره 2⃣ () https://eitaa.com/fvtt_ir/299 🔹 یادداشت شماره 3⃣ () https://eitaa.com/fvtt_ir/598 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir
☑️ 📝 سلسله یادداشت های در مورد آزاداندیشی 🔹 یادداشت شماره 3⃣ () 🔘در نگاه معماران فرهیختۀ انقلاب اسلامی ـ که همگی جزء متخرّجین دستگاه مبارک حوزۀ علمیۀ شیعه بودند ـ علم سرپل پیشرفت جامعه است و همۀ راه‌های تعالی و رشد جامعه به آن منتهی می‌شود. آزاداندیشی خاصیت علمی بودن است و اصولاً تحجر در میدان علم بی‌معناست. علم از جهتی چون رودخانه است و حیات و احتشام خود را مدیون جریان داشتن و نو به نو شدن است. وقتی که ذهن‌ها می‌ایستند و تنها به روایت دست‌آوردهای علمی مشغول می‌شوند علم به رکود کشیده می‌شود، بلکه علم از پایگاه پاسخگویی و مشکل‌گشایی می‌افتد و عملاً دچار مرگ اجتماعی و تاریخی می‌شود. 🔘اما اگر طالب حیات و نشاط دانش و اندیشه هستیم، تنها در گرو آزادی اندیشه و رهواری آن است. نشاط اندیشه به عنوان یک پدیدۀ اجتماعی و رفتار فاخر جمعی نیازمند این احساس عمومی است که جولان فکر و نوآوری در نظرگاه شریف نخبگان و جامعۀ علمی مطلوب و ارزشمند است و مانع‌های مادی و معنوی پیش روی آن ناچیز است. 🔘خود آزاداندیشی نیز مثل هر عنصر فرهنگی یا اقتصادی یا سیاسی دیگر برای آن که در تراز مناسبی دیده و پیموده شود نیازمند پشتیبانی یک اندیشۀ نیرومند و راقی از آن است، اندیشه‌ای پشتیبان آن پویش و پیمایش. بدون پشتیبانی چنین اندیشه‌ای مسلماً خیزهای بلند اجتماعی به خمود، سردی، تکرار و قشری‌گرایی خواهد کشید. 🔘مسلّماً برای رسیدن به هر آرزوی بزرگ و هر هدف والایی، سازوکاری وجود دارد. این سازوکار را باید جست و به آن دست یافت. آزاداندیشی نیز از همین قبیل است. این حوزه نیازمند کار نظری است تا حدود و ثغور آن و گونه‌های صحیح و ناصحیح آن و مسیرهای درست و نادرست دست‌یابی به نتیجۀ مطلوب، آشکار شود و با کمال تسلط و آرامش پی‌گرفته شود. با آغاز به فعالیّت «کرسی‌های آزاداندیشی»، آزاداندیشی و مسائل فراوان پیرامون آن مورد بحثها و گفتگوهای زیاد ـ و گاه پرشور ـ قرار خواهد گرفت و باید نیز چنین بشود. 🔘اندیشمندان مسلمان، به حکم یک مسؤولیّت الهی و مردمی و این که خود را موظف می‌دیدند به ضرورتها، تهدیدها و راه‌های چارۀ پیشرفت جامعه بیاندیشد و رهیافتهای نظری خود را دلسوزانه و پیگیر با جامعۀ خویش در میان بگذارند، طی این سالها که با فرهنگ‌ها و مکاتب مختلف مواجه بوده‌اند و نیازهای جدی اجتماعی به رشد فرهنگی و ترقی و استواری علمی را نیز مشاهده می‌کرده‌اند، ضرورت آزاداندیشی را به‌روشنی رصد کرده و به لطف الهی در این باب نه صرفاً چند توصیه، بلکه طرح اولیۀ یک «اندیشۀ اجتماعی» و نظرگاه فاخر و راهگشا را برآورده‌اند. 🔘با این اندیشۀ اجتماعی در مدونه‌ای مستقل و متناسب باید آشنا شد. آنچه در این مجال شایستۀ ذکر است این است که سرّ تأکیدهای مکرر بزرگان بر رونق آزاداندیشی و فعال شدن «کرسی‌های آزاداندیشی» همین روشن‌بینی‌ها و اشراف نظری و اجتماعی بر این نیاز است. 📌 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir