eitaa logo
پیشرفت و جمهوریت | مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام ره
1.9هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
84 فایل
*┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔳مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام(ره) 🔰متمرکز بر مطالعات پیشرفت و جمهوریت 🔗وابسته به ◼️معاونت راهبردی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ◼️پژوهشکده باقرالعلوم(ع) ✉️نظرات و پیشنهادات: @ali_abedi273 ⚠️نشر بدون ذکر منبع جایز نیست⚠️
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از گفتمان توحید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بین دو موجود عالم از لحاظ بندگی خدا هیچ تفاوتی نیست 🍃 موجودات عالم از این جهت که تحت قدرت و در قبضه خدایند، همه یکسانند حتی بزرگترین موجود عالم یعنی وجود مقدس نبی اکرم صلی‌الله علیه و آله 🔺گزیده ای از سخنرانی آیت الله خامنه ای در سلسله جلسات ماه رمضان ۵۳ شمسی ~~~~~~ 🌐 مرکز گفتمان توحید @goftemane_tohid
هدایت شده از گفتمان توحید
بسم الله الرحمن الرحیم دوره آموزش مجازی (گفتمان انتخابات 1400) با محوریت کتاب روح توحید، نفی عبودیت غیرخدا ✅ ویژه طلاب، دانشجویان و فعالین فرهنگی 🎁 مزایا: ۱. آشنایی با مفاهیم توحیدی با رویکرد عملیاتی کردن ۲. برگزاری دوره به صورت رایگان ۳. حضور اساتید مجرب به صورت مجازی ۴. ارائه گواهی از پژوهشکده باقرالعلوم (علیه‌السلام) ⛔️ مهلت ثبت نام تا جمعه ۳ اردیبهشت 👨‍💻لینک سایت جهت ثبت‌نام 👇 🌐 www.qomgram.ir/tavasi 📲 قبل از برگزاری دوره لینک کلاس آنلاین ارسال می‌شود 🗓 زمان برگزاری: دهه دوم ماه مبارک رمضان ( ۴ تا ۱۳ اردیبهشت) ⏰ ساعت وبینار: ۱۷ الی ۱۸ ________ ارتباط با ادمین @gofteman_admin گفتمان توحید @goftemane_tohid
• تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️چند آرزو، چند ادراک ضروری حزب الله نیازمند چند ادراک است، «ای کاش» اینها را اخذ کند! 1▫️ای کاش واقعاً متوجه شود «صحنۀ انتخابات امسال صحنۀ ساده ای نیست»! یعنی برای انتخابات امسال یک طراحی گسترده توسط دشمنان اسلام صورت گرفته است. این طراحی از دایرۀ ایران بیرون رفته است و طراحیها و هماهنگیهای بین المللی زیادی برای انتخابات امسال شده است. در داخل نیز کسانی برای انتخابات نقشه کشیده اند که سال 88 آن فتنۀ خونین و فاجعۀ تاریخی و ظلم به ملت و نظام را به راه انداختند. این انتخابات برای همۀ مخالفان خط ناب امام بسیار کلیدی است. لذا همۀ ورشکسته ها و زخم خورده ها هم در خطوط خطرناکی به توافق با هم رسیده اند. «انقلاب» تا کنون این کفایت را از خود نشان داده که با هویت خود تمام این مکاید را از اثر راهبردی خود بیاندازد و جبهۀ خالص انقلاب ـ که عمدۀ آن مردم انقلابی هستند ـ هر موقع «حرکت» کرده صحنه را واقعاً تحت تأثیر قرار داده است. 2▫️ای کاش متوجه شود «صحنه به او و اندیشه هایش و غیرتهایش و مهارتها و حضور پرحجم و پرشورش نیاز دارد»! حرفهای اصلی انقلاب است که باطل السحر مشکلات این کشور و جهان اسلام و جهان بشری است. هر جا این حرف در میان بوده تمام مکاید سحر در هم پیچیده شده است. حرفهای اصلی انقلاب بدون هیچ شائبه ای در دستان جبهۀ انقلاب است. اکنون هیچ مسامحه ای در شعارها نباید داشت. در ورود نیز تردید نباید کرد. امروز سکوت و تماشا کردن دقیقاً خواست دشمن است. این ورود با کمترین تحرکها که «گفتگو دربارۀ انتخابات درست» است محقق می شود. ورودهای دقیقتر نیز به برکت قیام جبهۀ انقلاب مشخص خواهد شد. طبعاً اینجا نقش «نخبگان انقلابی» بسیار ویژه است و مقطع امروز نباید با تماشاگری ایشان پر از لطمه و خسارت طی شود. 3▫️ای کاش متوجه شود «جامعۀ حزب اللهی و پای کار انقلاب، باید با هم باشند»! اگر به ذهنشان رسید که «ما جلو بیافتیم خوب است» بدانند که نسخۀ شکست را دارند زمزمه می کنند. اگر با همدیگر کم سخن می گویند، نباید به این صورت ادامه بدهند. اگر هم مأیوسانه سخن می گویند یا از خطاها «خیلی» ناراحت می شوند هم نباید ادامه بدهند. اگر الگوهای ضعیف وحدتگرایی را نمی پسندد تلاش کند با طرح دیدگاههای همگرا ولی واقعی «به مدد الهی» یک همگرایی بزرگ و واقعی از جنس «مردمسالاری» را رقم بزند. 4▫️ای کاش متوجه می شد «باید هوشمندانه و با مطالعه رو به تزاید و کاملاً اخلاقی به صحنه بیاید»! زمینه برای مطالعات متعدد و متنوع فراهم است. این چهل سال انقلاب حسابی دست ما را باز کرده است تا از مسائل زیادی در سطح ملی و بین المللی سر در بیاوریم. جامعۀ انقلابی نیز در عرصه های متنوعی ورود کرده و آبگیرهای اطلاعاتی متعددی پدید آورده است. باید چرخش خوبی از این اطلاعات در صحنه اتفاق بیافتد تا رشد سریع و جامعی رقم بخورد. همه باید «با هم» حرکت کردن را انتخاب کنند و برای این باهم بودن به صحنه بیایند و سخن گفتن و به اشتراک گذاشتن اندیشه ها را مقدم کنند. آنچه حادثه می آفریند همین در صحنه بودن متن مردم است. 5▫️ای کاش بیش از گذشته متوجه می شد که «خدا باید کمک کند و خدا باید کار را به دست مهربان خویش بگیرد»! باید تیزتر از همیشه باور کنیم که کار خدا بدون خدا پیش نمی رود. فراموش نکنیم خدا وعده داده کسانی که او را یاری کنند یاری خواهد کرد. به خدا توکل کنیم و مستمراً از او التماس و درخواست کنیم و تفاوتها را نیز احساس کنیم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند حضرت خدیجه سلام الله علیها ☘️@faslefarhang
• تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ سحر باطل دشمن برای این انتخابات خیلی طراحی کرده است، با اذهان آلوده و شومشان مکاید بسیار کرده اند و باید هم چنین بکنند؛ زیرا با این انقلاب و پیشرفتهای گام به گام آن تمام موجودیتشان در معرض خطر قرار گرفته است. بماند که گویا کافران و منحرفان در کفر خودشان محکم تر از ما هستند. امام علی علیه السلام می فرمودند : «فَیَا عَجَباً عَجَباً وَ اللَّهِ یُمِیتُ الْقَلْبَ وَ یَجْلِبُ الْهَمَّ، مِن اجْتِمَاعِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ عَلَى بَاطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقِکُمْ عَنْ حَقِّکُمْ، فَقُبْحاً لَکُمْ وَ تَرَحاً»(نهج البلاغه، خطبه27) شگفتا، شگفتا! به خدا سوگند قلب را مى‌میراند و غم و اندوه را به روح انسان سرازیر مى‌کند، این که آنها در مسیر باطل خود، چنین متّحدند و شما، در طریق حقّتان، اینگونه پراکنده و متفرّق! روى شما زشت باد! و همواره غم و اندوه قرین‌تان باشد! با وضعی که جامعه دارد و سیطره ای که لیبرالهای سفیه و پرادعا بر امورات کشور یافته اند و «نقشه»هایی که می کشند، جبهۀ انقلاب اگر ورود معمولی در انتخابات داشته باشد پی در پی منفعل و غافلگیر خواهد شد. باید هر میزان دل به انقلاب بسته است از این انتخابات استفاده کند تا قطار انقلاب به ریل اصلی خود که توسط امام معماری شده بود برگردد. ▫️باطل السحر سحرۀ فرعون با افسون خویش چشمها را ربوده بودند و حتی حضرت موسی ع را نگران و خائف کرده بودند. اما الگوی نجات الهی این بود : عصای پیامبر خدا ماری حقیقی می شود و همۀ افسونها را می بلعد و چنین شد. حضرت امام می فرمودند : «اینک شما ملت شجاع، پاسدار جمهوری اسلامی هستید. اینک شمایید که باید مقدرات خود را به دست بگیرید و مجال به فرصت طلبان ندهید و با قدرت الهی که مظهر آن جماعت است، قدمهای بعدی را بردارید» امام ارادۀ مردم را مظهر ارادۀ الهی می دانست و همان طور که آن حکیم پارسا می گفت این ارادۀ جمعی تا کنون افسونهای بسیاری را باطل نموده است. در این صحنه نیز چنان خواهد کرد. چیزی که این صحنۀ شوم را به هم می ریزد، «قیام مردم» برای سر کار آوردن یک دولت انقلابی و خدوم است. به این موضوع توجه بشود : 1. صحنه موجود باید طوری هم بخورد که همۀ مکاید دریده شود، و الا کار خیلی سخت می شود؛ 2. صحنه را ورود پرشور مردم به هم می ریزد (نه صرفاً حضور در پای صندوقهای رأی)؛ به همین جهت مردم باید به وضوح احساس کنند که می توانند قیام کنند و قوم صالحی را سر کار بیاورند. اینجا مبلغان و سخنوران و صاحبان دامنۀ تأثیر بر اذهان مردم موظفند در مردم این امید را ایجاد کنند و این تعهد را بدمند. پس باید به این اندیشید که : ـ چگونه می توان به این نقطه ـ قیام مردم ـ رسید؟ الزامات آن کدام است؟ ـ آیا برای این کار لازم است «گزینۀ مناسب»ی برای ریاست جمهوری تعیین کنیم؟ یکی از الزامات این است که : «صحنه ای ترسیم کنیم که همۀ مردم بتوانند مشارکت کنند و این مشارکت را نیز سودمند ببینند، مثل زمان جنگ» برای این منظور نیاز به «احساس مسؤولیت عمومی مردم» داریم. برای ایجاد این «احساس مسؤولیت» باید چه کنیم؟ ┄┅••؛••┅┄ ما این روزها همگی «روزه» هستیم و با دهان روزه و در حال عبادت حق تعالی دربارۀ یکی از بزرگترین حوائج جامعۀ اسلامی و این مقطع تاریخی که «این انتخابات حساس» است داریم صحبت می کنیم و هر اقدامی که نیاز باشد پیگیری خواهیم نمود. انشاءالله این تکاپوها مصداق نصرت الهی قرار خواهد گرفت و مشمول وعدۀ الهی «وَ لَيَنْصُرَنَّ اَللّٰهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اَللّٰهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ» ﴿الحج‏، 40﴾ خواهد شد، و الهامات خیر، دل قرص و قایم، دستان توانمند، اقدامات سودمند، و برکات بسیار ... را نصیب ما می گرداند! ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند سردار پرافتخار اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی سلام الله علیه ☘️@faslefarhang
هدایت شده از گفتمان توحید
بسم الله الرحمن الرحیم 🗳گفتمان انتخابات ۱۴۰۰ 👨‍💻دوره آموزش مجازی ✅ جلسه پنجم: استاد: حجت الاسلام و المسلمین فلاح (زید عزه) موضوع: 🌱 توحید و مولفه های قدرت ملی 🗓 تاریخ : چهارشنبه ۸ اردیبهشت ⏰ ساعت: ۱۷ الی ۱۸ _ گفتمان توحید @goftemane_tohid
• تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ شعور زنده ماندن از دست دادن انسجام داخلی باخت است، برای ما نه آنها که صنمی با حقیقت انقلاب و حتی سعادتهای این کشور ندارند و چون کرمی کریه می خواهند از این نظام و این کشور مثل یک لاشه استفاده کنند و چند صباحی در زندگی سیاه خود بلولند. اصرار صادقانه ما بر وحدت شبیه زمانی است که دو مادر ادعای مادری بچه ای را داشتند، حضرت علی ع گفت بدهید بچه را نصف کنم تا نیمی به هر دوی شما برسد. مادر قلابی خاموش بود و مادر حقیقی گفت خیر من از خیر بچه گذشتم. ما انسجام می خواهیم. آنچنان که امام و رهبری تذکر می دادند : «بی‌تردید رمز بقای انقلاب اسلامی همان رمز پیروزی است و رمز پیروزی را ملت می‌داند و نسل‌های آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلی آن : انگیزه الهی و مقصد عالی حکومت اسلامی؛ و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه برای همان انگیزه و مقصد [است]. امروز و در آتیه نیز آنچه برای ملت ایران و مسلمانان جهان باید مطرح باشد و اهمیت آن را در نظر گیرند، خنثی کردن تبلیغات تفرقه افکنِ خانه برانداز است. توصیه اینجانب به مسلمین و خصوص ایرانیان بویژه درعصر حاضر، آن است که در مقابل این توطئه‌ها عکس العمل نشان داده و به انسجام و وحدت خود، به هر راه ممکن افزایش دهند و کفار و منافقان را مأیوس نمایند» (امام خمینی، وصیتنامه) و رهبر معظم انقلاب نیز می فرمودند : «آن چیزى كه مى‏تواند جلوِ تهاجم گستاخانۀ آمریکا را بگیرد، فقط و فقط وحدت ملى و وحدت كلمه است. آن‏ها در هرجا بخواهند قدم بگذارند، اوّل باید ایجاد تفرقه كنند. وسیلۀ موفّقیت آن‏ها، وجود اختلاف در صفوف داخلى ملتهاست. هرجا توانسته‏اند زورگویى و اعمال خشونت كنند، اگر دقّت كنید، مى‏بینید بین صفوف ملت شكاف وجود داشته است. آنجایى كه وحدت كلمه باشد، این‏ها جرأت نمى‏كنند نزدیك شوند. علاج مقابله با تهدیدهاى آمریکا عبارت است از وحدت ملت، وحدت مسئولان، مراعات جناحهاى مختلف سیاسى و گردآمدن حول همان محورهایى كه امام بزرگوار ما به عنوان اصول این انقلاب و نظام معین كرده و مورد قبول این ملت است؛ همان چیزهایى كه ملت براى آن فداكارى كرد» (14/3/81) «بدون جهاد، هیچ دشمنى از صحنه عقب‌نشینى نخواهد كرد، و جهاد هم جز با اتحاد و وحدت و هماهنگى، امكان‌پذیر نیست. فعالیت سیاسى، به تنهایى و بدون پشتوانۀ نظامى، هیچ كارى از آن بر نخواهد آمد. اگر كار نظامى نباشد، بهترین كار سیاسى هم به نتیجه‌اى نخواهد رسید. كار نظامى باید پشتوانه باشد؛ البته براى كسانى كه اهل حقند. كسانى كه اهل باطل و سازشند، اصلا به كار جهادى احتیاج ندارند. بروند سازش كنند و مشكلاتشان را ـ اگر حل شد ـ حل كنند. كسانى كه اهل حقند، این‌طور نیستند. بدون كار جهادى، كار سیاسى و تحرك، هیچ فایده‌اى ندارد. كار سیاسى، باید پشتوانۀ جهاد نظامى داشته باشد و هر دوى اینها، بدون كار فرهنگى بى‌ثمر خواهد بود. كار فرهنگى، مردم را با شما نگه خواهد داشت.»(22/01/1369) «از دست دادن انسجام ملت از چالشهاى ما است»(14/3/93) برخی تحلیلگران حقیقت طلب جبهۀ انقلاب از رفتار سردار سلیمانی که با همۀ جریانها صمیمی بود چنین برداشت می کنند که گویا ایشان به این طوائف یأجوج و مأجوج خوش بین بوده است، به همین خاطر با آنها با ملاطفت برخورد می نموده است. شاید هم چنین بوده، ولی آنچه قدر مسلم است این است که درک ایشان از «ضرورت وحدت» می توانسته ایشان را به چنین موضعی برساند. ایشان سالها در «موقعیتی» زیسته بود که سزای تفرقه را در زندگی شوم مسلمانان به خوبی مشاهده می کرد. به همین جهت با تمام وجود روی استراتژی وحدت متمرکز شده بود. البته اینها را دوست می داشت، ولی از کسی چون حاج قاسم بعید بود که نفهمد اینها چطور دارند خون به دل رهبر انقلاب می کنند و چطور دارند خون شهیدان را پایمال می نمایند و چطور دارند فرصتهای تاریخی یک کشور را هدر می دهند. هیچ تردیدی نیست که وجود انسجام ملی باعث متوقف، یا کند یا مأیوس شدن دشمن می شود. همیشه این طور دیده ایم که با به هم خوردن انسجام ملی دست دشمنان حتی به قلب یک نظام اجتماعی می رسیده است. و همواره از امام و رهبر معظم انقلاب این طور شنیده ایم که هر طور شده این وحدت و همدلی و انسجام را حفظ کنید. ┄┅••؛••┅┄ این تصادفی نیست که وقتی سردار سلیمانی با منش و سلوک مترقی خود معجزۀ انسجام را به نمایش می گذارد، همۀ مردم از رفتار او عظمت و بزرگی برداشت می کنند؛ زیرا فطرتاً وحدت و نیز رحمتی که زیر چتر وحدت حاصل می شود را می پسندند، بلکه از استشمام آن مست می شوند، و علاوه بر آن میوۀ وحدت را همیشه شیرین یافته اند. گویا ما چنین زمینه ای برای خویش مهیا نمی یابیم. این مشکل باید به صورت ریشه ای حل شود. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند سردار سلیمانی سلام الله علیه ☘️@faslefarhang
• اندیشه • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ گام مردم گام دوم یعنی فصلی جدید پیش روی یک ملت به پاخاسته، و فصل جدید یعنی روزگاری با اقتضائات نسبتاً متفاوت و مطالبات به بلوغ رسیده و کامل شده. به دلایل و شواهد فراوان می توان نشان داد که انقلاب واقعاً یک «مقطع» را طی کرده است و سخن از گام دوم سخنی صوری نیست. گام دوم گام خستگی نیست، به هیچ وجه، گام کوتاه آمدن نیست. گام دوم گام تکمیل کردن انقلاب اسلامی است. گام دوم گام صراحتهای انقلابی و تمدنی است. به همین جهت در گام دوم با آگاهی کامل و زمینه هایی فراهمتر از همیشه وارد حوزۀ نرم افزارهای ادارۀ جامعه خواهیم شد؛ یعنی سخنان اصلی انقلاب را ـ که الحمدلله زنده است ـ زمزمه خواهیم کرد و به واسطۀ آن، همۀ نرم افزارهای زندگی تمدنی را ویرایش خواهیم نمود. به همین جهت گام دوم گام فرهیختگی است. انقلاب سخنان بسیاری دارد که هنوز به خوبی معرفی نکرده یا پیاده نکرده است، یکی از این سخنان مردمسالاری است. اسلام و انقلاب قائل به نقش حداکثری مردم در سودهی به جامعه و ادارۀ جامعه است، با اعتقادی راسخ و صادقانه. «شاخص دوم(مکتب سیاسی حضرت امام)، اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم است؛ هم کرامت انسان، هم «تعیین‏کننده» بودن ارادۀ انسان»(14/3/83) سالها پیش فرموده اند : «مسئلۀ اصلی ما، مسئلۀ مردم است؛ حضور مردم، میل مردم، ارادۀ مردم، عزم راسخ مردم. در همۀ تحولات و جنبشهای گوناگون اجتماعی بزرگ، نقش مردم، نقش معیار است» (1390/7/20) در بیانیه نیز فرمودند : «ارادۀ ملی جانمایۀ پیشرفت همه جانبه و حقیقی است»(بیانیه گام دوم) این که ارادۀ مردم تعیین کننده است و این که مردم حق دارند آزادانه اراده کنند با این نکته تفاوت دارد که هر چه مردم می خواهند خود حقیقت است. معلوم است که اسلام تنها خود را دین سعادت می داند، ولی معتقد است باید میدان اراده برای بشر باز باشد و از طریق تبیین با جامعۀ بشری ارتباط گرفته شود و با مهربانی و پیگیری دلسوزانه انسانها را نسبت به حقیقت آگاه و علاقه مند نمود. «مٰا عَلَى اَلرَّسُولِ إِلاَّ اَلْبَلاٰغُ وَ اَللّٰهُ يَعْلَمُ مٰا تُبْدُونَ وَ مٰا تَكْتُمُونَ» ﴿المائدة، 99﴾ «بر عهده پیامبر جز رساندن [پیام خدا] نیست. و خدا آنچه را آشکار می کنید و آنچه را پنهان می دارید، می داند» یعنی پیامبر اسلام تنها به شما راه را نشان می دهد، ولی این طور هم نیست که در پیشگاه الهی اجازۀ بازی کردن داشته باشید. اگر می گوید : «لاٰ إِكْرٰاهَ فِي اَلدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ اَلرُّشْدُ مِنَ اَلْغَيِّ» ﴿البقرة، 256﴾ «در دین، هیچ اکراه و اجباری نیست. مسلماً راه هدایت از گمراهی روشن و آشکار شده است» یعنی دین اسلام تنها یک سامان ظاهری نیست بلکه با عقلها و قلبها کار دارد و خود را معطل امور ظاهری نمی کند. پس این جمله نه تنها معنای انفعالی ندارد بلکه هم اقتدارات دین اسلام را می رساند و هم موقف بسیار متعالی آن را در برابر انسان. البته اگر انتخاب ملتی اسلام بود در آن صورت این برنامه با قوّت تمام وارد صحنه می شود و توصیه های خود را در جامعه بسط می دهد. ▫️انتخاب بزرگ ایران مردم ایران سالهاست «اسلام» را انتخاب کرده اند. این یک انتخاب بزرگ و تاریخی و عمیق و اثرگذار است. همچنین این مردم تشیّع را نیز انتخاب کرده اند و تا کنون سالها بر این اساس زیسته و تربیت شده اند. همچنین یک زندگی نوین را به دعوت یک رهبر فرزانه انتخاب کرده اند و برای آن انقلابی را رقم زده اند. نظام اسلامی در کشور ما محصول ارادۀ مردم است و بقای آن هم وابسته به ارادۀ مردم است. ▫️مسؤولیت بزرگ ایران حضرت امام در پیام عجیب 12 فروردین پس از آن که آن روز را روز نخستین «حکومت الله»(!؟) می خوانند و آغاز «امامت امت»(!؟) را تبریک می گویند، جمله ای می فرمایند که باید آن را بر سر دست گرفت و حسابی رویش مانور داد و معروفش کرد : «اینک شما ملت شجاع، پاسدار جمهوری اسلامی هستید. اینک شمایید که باید مقدرات خود را به دست بگیرید و مجال به فرصت طلبان ندهید و با قدرت الهی که مظهر آن جماعت است، قدمهای بعدی را بردارید»(امام خمینی، 12فروردین58) «قدمهای بعدی را بردارید!» چیزی که ما باید معماری کنیم «به دست گرفتن صحنه توسط مردم» است. «در هر نقطه‌ای اگر کار دست مردم قرار گرفت و مردم دارای هدف بودند، هرجور کاری؛ سخت‌ترین کارها، کارهای نظامی، کارهای امنیّتی، دست مردم وقتی افتاد، صحنه وقتی در اختیار مردم قرار گرفت، پیش خواهد رفت. ما هم از اوّل انقلاب تا امروز هر وقتی هر کاری را محوّل به مردم کردیم، آن کار پیش رفته است»(۱۳۹۳/۱۱/۲۹) تاریخ منتظر این قدمها است. آیندۀ ایران منتظر این قدمها است. شکوفایی و بهشت زمینی منتظر این «حرکت» است. لذا ما سوپرمن و آدمهای خودشیفته نمی خواهیم، ما می خواهیم «گام» برداریم. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ☘️@faslefarhang
• تحلیل • ؟!!! ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️سخت نیست 1ـ «رهبری» همان طور که قانون اساسی تعیین کرده و رهبر انقلاب نیز بارها بیان کرده اند، در امور اجرایی و مدیریتی دخالت نمی کند، رهبری غیر از مدیریت است حتی مدیریت کلان؛ 2ـ سیاستگذاری در امور خارجی در هیچ کشوری در افق وزارت امور خارجه بسته نمی شود؛ 3ـ رهبری در قضیۀ برجام در حالی که موافق مذاکره با آمریکا نبودند ولی به خاطر خواست و اصرار دولت دهم و و بخصوص یازدهم با آن موافقت کردند و خطوط واجبی را برای توافقنامه تعیین کردند؛ 4ـ موافقت رهبری طبق اعلام خود ایشان تنها به خاطر این بود که مردم این دیدگاه و این رویکرد را دوباره «تجربه کنند» و «بیدار شوند» و بر «ظرفیت تفکرشان» افزوده شود؛ 5ـ علارغم تکرارها و اصرارهای رهبری این خطوط قرمز مراعات نشد؛ 6ـ حتی رهبری تصویب را منوط به نظر مجلس کردند تا عقل مملکت مانع اجرای آن شود، اما مجلس آن را در 20 دقیقه تصویب کرد؛ 7ـ رهبری ممانعت از تصویب و اجرای این قرارداد را در افق مسؤولیت خود نمی دیدند؛ زیرا خطر و خسارت قطعی پیش رو در حد انحراف جمهوری اسلامی یا مخاطره هایی جبران ناپذیر نبود که چنین ورودی را بطلبد؛ 8ـ حالا کسانی که اصرار بر برجام داشتند و اصرار داشتند که آن را این گونه اجرا کنند باید مسؤولیت آن را بپذیرند؛ 9ـ چه زیبا است که تحلیلهای رهبری به وقوع پیوست و حالا سینه چاکان «تعامل با سفاکان دنیا» دنبال مقصر می گردند تا از شرّ وبال برجام نجات پیدا کنند(وقیحانه)؛ 10ـ زیباتر این که در حالی که برجام را خواستۀ رهبری جا می زنند علاقه دارند، بلکه می کوشند بگویند رهبری مانع درست کرد تا برجام به ثمر نرسد(اشدّ وقاحتاً)؛ این اشتباه است اگر فکر کنیم این رفتارها بلانسبت تنها از سفیه، دیّوث، خودخواه، بی رحم و دروغگو بر می آید، برادران ما که از این رذائل مبرا هستند، فقط و فقط متدین و امین اند؛ البته «سیاست» در فرهنگ غربی یعنی همین؛ نکند خدای ناکرده غربزده هم یعنی همین! ┄┅••؛••┅┄ رهبر انقلاب : «یکی از دوستان گفتند تصویب برجام را به رهبری نسبت داده‌اند؛ خب بله، امّا شما که چشم دارید، ماشاءالله هوش دارید، همه چیز را میفهمید! آن نامه‌ای را که من نوشتم نگاه کنید، ببینید تصویب چه جوری است؛ شرایطی ذکر شده که در این صورت این [توافق] تصویب میشود. البتّه اگر چنانچه این شرایط و این خصوصیّات اجرا نشد، اِعمال نشد، وظیفۀ رهبری این نیست که بیاید وسط و بگوید برجام نباید اجرا بشود. [البتّه]خود این، یک مقوله‌ای است که وظیفۀ رهبری در این جور مواقع اجرائی چیست. عقیدۀ ‌ما این است که در زمینه‌های اجرائی، رهبری نباید وارد میدان بشود و یک کاری را اجرا کند یا جلوی اجرای یک کاری را بگیرد، مگر آنجایی که به حرکت کلّی انقلاب ارتباط پیدا میکند؛ آنجا چرا، وارد میشویم، امّا در موارد دیگر نه. بنابراین نه، برجام را به آن صورتی که عمل شد و محقّق شد، بنده خیلی اعتقادی نداشتم و بارها هم به خود مسئولینِ این کار -به آقای رئیس‌جمهور، به وزیر محترم خارجه، به دیگران- همین را گفته‌ایم و موارد زیادی را به آنها تذکّر داده‌ایم»(۹۸/۰۳/۰۱) ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ✿شاخۀ گل یاد، هدیه به روح بلند سردار پرافتخار اسلام شهید قاسم سلیمانی اعلی الله مقامه ☘️@faslefarhang
• تحلیل • ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ▫️ هان بترس! در زیارت عاشورا لعن می فرستیم بر کسانی که صحنۀ ظالمانۀ سرکوب کردن مهمان کوفه را شنیدند و به آن راضی بودند؛ «سمعت بذلک و رضیت به». اما کسانی نیز این صحنه را دیدند، راضی نبودند، ولی ساکت شدند، آنها نیز به لعنهای تاریخی شیعه نزدیکند. توابین چنین احساسی دربارۀ خود داشتند. دربارۀ این قوم شماتتهای بسیاری صورت گرفته است، خود نیز به چیزی جز شهادت در راه طلب خون امام حسین ع راضی نمی شدند. ولی، نکتۀ تلخ تاریخ اینجا است که این تحرکها و جانفشانیها از نظر تحلیلگران واقع بین فایده ای نداشت، چون دیگر امام حسین ع از دست رفته بود و نهضت او به خاک و خون کشیده شده بود و تاریخ حیات بشر یک بار دیگر شانس جهش و تعالی خود را از دست داده بود. ما با مصیبت رشدیافته و ائتلافی از انواع نفاق، دیاثت، دزدی، بی عرضگی، وقاحت و ... روبه صفتی مواجهیم. آنچه در رأس همۀ اوصاف کارگر افتاده است و این روزها را اداره می کند روحیۀ شیطنت و روبه مآبی است. مراقب باشیم «شیطنت» این مقطع از تاریخ حاصلخیز حیات شیعه را به یک باتلاق فضائل تبدیل نکند. باید خود را و خاموشان را انذار دهیم که سکوت به نفع روبهان است و آنها را گرگ می کند. باید این تنبه را ایجاد کنیم که هر خاموشی بی جای ما فشاری به رهبر انقلاب است. همۀ سکوتها و عافیت طلبیها و راه نجوئیدنهای ما بدون تردید ما را مدیون قطره قطره های خون شهیدان می کند. مراقب باشیم با این سکوتها این جلگه عمارخیز را به کویر قاضی شریح ها تبدیل نکنیم. وقتی که می گوییم باید مردم را پای صندوقها آورد و باید ایشان را نسبت به مسؤولیت انتخابات توجیه کرد می گویند خیلی سخت است. این که توجیه مردم سخت است توجیه کاملی نیست که خاموش بمانیم. با یک کار سخت مواجهیم. مثل عملیاتهای دوران دفاع مقدس. از نقاط مستعد شروع کنیم. ▫️شرط لازم در اسفند سال 94 دفتر رهبری نمایندگان طلاب را به جلسه ای با رهبر انقلاب فراخواندند. سالها بود رهبری با حوزویان دیدار نداشتند؛ این دعوت جالب و نسبتاً عجیب بود. ابتدای سال 94 رهبری دربارۀ تحریف عملی مکتب امام تذکرات سختی داده بودند : «خطر تحریف امام به‌عنوان یک هشدار باید در گوش و چشم مسئولان کشور، صاحب‌نظران فکری انقلاب، شاگردان قدیمی امام، کسانی که علاقه‌ی به این راه دارند، و عموم جوانان، فرزانگان، دانشگاهیان، حوزویان، تلقّی بشود.»(14/3/94) در همان صحبت بود که گفتند : «اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد.» (14/3/94) وقتی تحرک خاصی در این باب صورت نگرفت در آخر همان سال طلاب را طلبیدند و به آنها فرمودند : «مسئلۀ انقلابیگری در حوزۀ قم در معرض خطر است. این را باید توجه کنید. باید جزو مسائل اصلی شما باشد.» با توضیح بیشتر ایشان معلوم شد چرا نگران غیرانقلابی شدن حوزه بودند؛ فرمودند انقلاب وقتی پیروز شد که اکثر مردم توجیه شدند و در شهر و روستا یک سخن را زمزمه می کردند. اما : «مردم را چه کسی آورد به خیابان؟ شماها آوردید، طلبه‌ها آوردند. بله، امام رهبر بود، اگر امام نبود بدون شک این اتفاق اصلاً نمی‌افتاد؛ اما ابزار امام چه بود؟ آن وسیله‌ای که فکر امام را، خواستۀ امام را، آن نیت امام را تحقق بخشید، عملیاتی کرد، اجرایی کرد، حوزۀ علمیه بود، طلاب بودند؛ ارتباط انقلاب با حوزۀ قم این است.» یعنی برای آن که مردم تصمیمهای درست و تاریخی بگیرند به «قیام طلاب» نیاز هست✧ سخن ایشان این بود که اکنون نیز به چنین حضوری نیاز هست؛ 1. باید دوباره سخنان انقلاب را در جامعه تبلیغ کرد و به گوش مردم رساند. باید مردم را برای رفتار مناسب آماده کرد. مردم دچار ابهاماتی می شوند، مشکلات و شبهات آنها را زمین گیر می کند، ولی دلشان با انقلاب است. برای آن که رفتار مناسبی بکنند باید کمکشان کرد. «دل‌ها خوبند، دل‌ها مؤثرند اما دلها وقتی در خانه‌ها بتپند و بیرون نیایند، هیچ اثری نمی‌گذارند» 2. باید برای این کار هوای طلاب را داشته باشید و آنها را تجهیز کنید. «بنابراین بینش انقلابی در قم بایستی توسعه پیدا کند، حرکت انقلابی باید توسعه پیدا کند.» در این مقطع که انتخابات حساسی در پیش داریم نیز لازم است همۀ بزرگان حوزه در تمام سطوح به فکر تجهیز و تشویق طلاب باشند و آنها را برای توجیه مردم نسبت به حضور در انتخابات و رأی دادن به فردی شایسته وادار به قیام کنند. ┄┅••؛••┅┄ خدا کمک می کند؛ یعنی کار به فضل الهی رونق خواهد گرفت. «و لَيَنْصُرَنَّ اَللّٰهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اَللّٰهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ»﴿الحج‏، 40﴾ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ☘️@faslefarhang
🔰کتاب «حیات معرفتی مسلمان مسئول» به قلم پژوهشگر ارجمند حجت الاسلام حمید آقانوری در 144 صفحه، به همت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده چاپ گشته و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم به زیور طبع آراسته خواهد شد. 💠 نویسنده محتوای کتاب را چنین توضیح می دهد: «‌حیات معرفتی یعنی لایه‌ای از زندگی ما که در آن فهمیدن و دانستن نقطه کانونی و مساله محوری است. اینکه چه چیزی را بدانیم و چه چیزی را ندانیم و اصلا دانستن چیست؟ حیات معرفتی جزء آن دسته از مسائل زندگی ماست که از جهتی بسیار آسان و از جهتی بسیار پیچیده است. به همین جهت اولین قدم رسیدگی به آن روشن کردن مساله است. دغدغه ما در حیات معرفتی چیست؟ معمولا اینگونه تصویر می‌شود که وقتی صحبت از دانستن است پس مشکل چیزهایی است که نمی‌دانیم و باید بدانیم؟ مساله از همین تصویر ساده از سوال شروع می‌شود و به دنبال آن فهرستی طولانی از آنچه باید بدانیم ردیف می‌شود. اما اگر مساله پیچیده‌تر از این باشد چه؟ از آن طرف هم، سوالات بی‌پاسخی هستند که نوعی آشفتگی در زندگی اعتقادی ما رقم می‌زند پاسخی در خور ندارند. مانند اینکه چگونه آنچه می‌آموزیم را به ایمان تبدل کنیم؟ چگونه میان فکر آزاد و رابطه تفهمی با قرآن جمع کنیم و در تعارضات فهم شخصی و آنچه از قرآن می فهمیم راهی بیابیم؟ با تکثر نظرات عالمان دینی در یک موضوع چه کنیم و با چه سازکاری تکلیف حرکت خودمان را مشخص کنیم؟ مسیر خودسازی ما چه نسبتی با یادگیری معارف دارند چون آنچه مهم است ظاهرا آموخته‌های انسان نیست بلکه ایمان و عمل اوست؟» —---— 🇮🇷 کلام انقلابی |@kalam_Enghelabi