🔴 ثواب عجیب «کمک هزینه» به دیگران برای سفر اربعین!
هشام: از امام صادق(ع) پرسیدم: کسی که خودش به واسطۀ بیماری یا مشکلی نتواند به زیارت امام حسین(ع) برود و در عوض شخصی دیگر را روانه کند (هزینههایش را بدهد)، چه اجری دارد؟
امام صادق(ع) فرمودند:
1. به ازای هر درهمى که خرج کند، خداوند همانند کوه اُحد برایش حسنه مینویسد
2. چندین برابر آنچه هزینه کرده را در همین دنیا به او برمیگرداند!
3. بلاهایى را که فرود آمده تا به او برسد، از او میگردانَد و از وى دور میکند و مالش حفظ میشود.
کامل الزیارت، ص129
#کربلا #اربعین #امام_حسین علیه السلام
https://eitaa.com/kalam_maesoumin
💡 آنچه در زیارت امام حسین علیه السلام مکروه است
▪️حدَّثَنِي أَبِي رَحِمَهُ اللَّهُ وَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ وَ جَمَاعَةُ مَشَايِخِي رَحِمَهُمُ اللَّهُ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (عليه السلام) بَلَغَنِي أَنَّ قَوْماً أَرَادُوا الْحُسَيْنَ (عليه السلام) حَمَلُوا مَعَهُمُ السُّفَرَ فِيهَا الْحَلَاوَةُ وَ الْأَخْبِصَةُ وَ أَشْبَاهُهَا لَوْ زَارُوا قُبُورَ أَحِبَّائهِمْ مَا حَمَلُوا مَعَهُمْ هَذَا
▪️پدرم رحمة اللّه عليه و على بن الحسين و جماعتى از مشايخ و اساتيدم رحمة اللّه عليهم، از سعد بن عبد اللّه بن ابى خلف، از احمد بن محمّد بن عيسى، از على بن الحكم، از برخى اصحاب ما نقل كرد كه وى گفت:
حضرت ابو عبد اللّه عليه السّلام فرمودند:
▪️به من گزارش شده گروهى به قصد زيارت قبر حضرت حسين بن على عليهما السّلام حركت كرده و با خود سفره هائى را برداشته اند كه در آنها شيرينى جات و حلواها و امثال اينها را گذاشته اند، ايشان اگر به زيارت قبور محبوب هايشان روند امثال اين گونه از اشياء را با خود حمل نمى كنند.
📚 کامل الزیارات - ۴۷، صفحه ۳۶۸
#حب_الحسین_یجمعنا
#اربعین_حسینی
╭┅─────────┅╮
🇮🇷🇵🇸
https://eitaa.com/kalam_maesoumin╰┅─────────┅╯
🟢حسین مظهر تام غیرت الهی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ-
یکی از وجوه سبک زندگی عاشورایی، «غیرت» و «حمیت» است. غیرتورزی نسبت به دین و سیاست و ناموس. حسین(ع) مظهر تام «غیرت» است.
حسین(ع) آنگاه که توسط یزید و یزیدیان بر سر دوراهی زندگی ذلتبار و مرگ عزتمندانه قرار گرفت، غیورانه فریاد زیاد:
«الا و انّ الدّعى بن الدّعى قد ركزنى بين اثنتين بين السّلة و الذّلة هيهات من الذّله يأبى اللَّه ذلك لنا و رسوله و المؤمنون و حجور طابت و طهرت و انوف حميّة و نفوس ابيّه من ان نؤثر طاعة اللّئام على مصارع الكرام؛ بدانید که اين فرومايه فرزند فرومايه، مرا ميان دو راه قرار داده است: بین مرگ و ذلت؛ اما ذلت از ما دور است. خدا و پيامبر او و مؤمنان و دامانهاى پاك و مطهر و مغزهاى غيرتمند و جانهاى ستمستيز و با شرافت، نمىپذيرند كه ما فرمانبردارى فرومايگان و استبدادگران پست و رذالتپيشه را بر شهادتگاه رادمردان و آزادمنشان مقدّم بداريم.»
در جایی دیگر فرمود:
«و اللَّه لا اعطى الدنيّة من نفسى ابدا؛ به خداى سوگند كه من هرگز زير بار پيمان خفّتبار استبدادگران نخواهم رفت»
و در سخنی جاودانه و نیروبخش چنین فریاد زد:
انّى لا أرى الموت الّا سعادة و لا الحياة مع الظّالمين الّا برما؛ من مرگ را جز سعادت و نيكبختى و زندگى با ظالمان را جز ذلت و نابودى نمىنگرم.»
او حتی در سختترین شرایط عصر عاشورا و در حالی که نای ایستادن نداشت وقتی دید که لشکر عمر سعد به سمت خیمهها میرود، با زحمت و با کمک غلاف شمشیرش بر روی زانوان خود ایستاد و فریاد زد:
وَيْلَكُمْ يَا شِيعَةَ آلِ أَبِي سُفْيَانَ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِينٌ وَ كُنْتُمْ لَا تَخَافُونَ الْمَعَادَ فَكُونُوا أَحْرَاراً فِي دُنْيَاكُمْ هَذِهِ وَ ارْجِعُوا إِلَى أَحْسَابِكُمْ إِنْ كُنْتُمْ عَرَباً كَمَا تَزْعُمُونَ.
و حتی آنگاه که در گودال قتلگاه افتاده بود و نای حرکت نداشت، نگران ناموس خود بود و به تعبیر زیارت ناحیه مقدسه، آن حضرت در زیر سم اسبان و در زیر شمشیرها و نیزههای دشمنان نیز نگران خیمهها بود:
حَتَّى نَكَسُوكَ عَنْ جَوَادِكَ، فَهَوَيْتَ إِلَى الْأَرْضِ جَرِيحاً، تَطَؤُكَ الْخُيُولُ بِحَوَافِرِهَا، وَ تَعْلُوكَ الطُّغَاةُ بِبَوَاتِرِهَا، قَدْ رَشَحَ لِلْمَوْتِ جَبِينُكَ، وَ اخْتَلَفَتْ بِالانْقِبَاضِ وَ الِانْبِسَاطِ شِمَالُكَ وَ يَمِينُكَ، تُدِيرُ طَرْفاً خَفِيّاً إِلَى رَحْلِكَ وَ بَيْتِكَ، وَ قَدْ شُغِلْتَ بِنَفْسِكَ عَنْ وُلْدِكَ وَ أَهْلِكَ.
تا اینکه تو را از اسب سرنگون کردند و با بدنی سراسر جراحت بر خاک افتادی، در حالی که اسبها تو را لگدکوب میکردند و تجاوزپیشگان کافر تو را با شمشیرهایشان ضربه میزدند. عرق مرگ بر پیشانی مبارکت نشسته و راست و چپ بدن مبارکت به تناوب انقباض و انبساط مییافت و تو هنوز گوشه چشمی به سوی حرم و خیامت میگرداندی [نگران زنان و فرزندان خود بودی]، در حالی که دیگر آنچه بر تو میگذشت تو را از فرزندان و اهل بیتت باز میداشت.»
#غیرت
#امام_حسین
🟢زینب(س) مظهر عفت الهی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
زینب کبری سلام الله علیها، تجلی تام «عفت» الهی است. همه حرکات و سکنات او در جریان عاشورا، نمایهساز و نمایانگر عفت و زیست عفیفانه او و فرزندان ابیعبدالله الحسین علیه السلام است.
به عنوان نمونه، به دو مورد اشاره میکنم:
یک. کاروان اسراء وقتی به نزدیک شام رسیدند، تنها خواسته و درخواست زینب کبرا و دختران امام حسین از فرمانده سربازان عمر سعد، یعنی شمر بن ذیالجوشن لعنه الله علیه این بود که
إِذَا دَخَلْتَ بِنَا الْبَلَدَ فَاحْمِلْنَا فِي دَرْبٍ قَلِيلِ النَّظَّارَةِ وَ تَقَدَّمْ إِلَيْهِمْ أَنْ يُخْرِجُوا هَذِهِ الرُّءُوسَ مِنْ بَيْنِ الْمَحَامِلِ وَ يُنَحُّونَا عَنْهَا فَقَدْ خُزِينَا مِنْ كَثْرَةِ النَّظَرِ إِلَيْنَا وَ نَحْنُ فِي هَذِهِ الْحَالِ؛
وقتی ما را وارد شهر میکنی، از دروازهای وارد کن که تماشاگران کمتری باشند و بگو این سرها را هم، از بین محملها کنار برند. بس که ما را در این حال تماشا کردند، شرمنده شدیم.»
دو. فریاد عفتخواهانه زینب کبری در مجلس یزید بن معاویه تا همیشه تاریخ در گوش زنان و مردان طنینانداز است که:
«أَ مِنَ الْعَدْلِ يَا ابْنَ الطُّلَقَاءِ تَخْدِيرُكَ حَرَائِرَكَ وَ إِمَاءَكَ وَ سَوْقُكَ بَنَاتِ رَسُولِ اللَّهِ ص سَبَايَا قَدْ هَتَكْتَ سُتُورَهُنَّ وَ أَبْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ تَحْدُو بِهِنَّ الْأَعْدَاءُ مِنْ بَلَدٍ إِلَى بَلَدٍ وَ يَسْتَشْرِفُهُنَّ أَهْلُ الْمَنَاهِلِ وَ الْمَنَاقِلِ وَ يَتَصَفَّحُ وُجُوهَهُنَّ الْقَرِيبُ وَ الْبَعِيدُ وَ الدَّنِيُّ وَ الشَّرِيفُ لَيْسَ مَعَهُنَّ مِنْ رِجَالِهِنَّ وَلِيٌّ وَ لَا مِنْ حُمَاتِهِنَّ حَمِي
آیا این عدالت است، ای پسر آزادشدگان، که زنان و کنیزان تو پشت پرده باشند و دختران رسول خدا را به اسیری اینسووآنسو بکشانی، پوشش آنان را نادیده بگیری و چهرهشان را نمایان کنی؛ آنان را به وسیله دشمنان دین در شهرهای مختلف بگردانی تا مردم هر کوی و برزنی به تماشای آنان بنشینند و افراد دور و نزدیک و پست و شریف به چهرهشان چشم بدوزند، با آنکه همراه آنان مردان و حمایتکنندگانشان نبودند؟!»
#عفت
#زینب_کبری
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ (اَبَداً) ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
فرارسیدن اربعین حسینی را به محضر مبارک امام زمان عج و دوستداران آن حضرت علی الخصوص شما عزیزان و بزرگواران تسلیت عرض مینماییم.
متن زیارت اربعین .pdf
2.13M
﷽
ـ ـ ـ ــــــــ⊰𑁍⊱ــــــــ ـ ـ ـ
#متن_زیارت_اربعین❣
التماس دعا🌱
⚫️🖤🖤🖤🖤🖤🖤
جابر زائر بینا
📆 مهمترین رویداد تاریخی اربعین سال ۶۱ زیارت #جابر_بن_عبدالله انصاری صحابی مشهور رسولخدا و دوست امام #حسین(ع) از قبر مطهر آن حضرت است.
2️⃣ هر چند برخی از #اربعین دوم یعنی سال ۶۲ هم سخن میگویند ولی هر اتفاقی رخ داده باشد همان سال اول است و بحث از سال دوم معنا ندارد.
🗓 گزارش زیارت جابر را شیخ الطائفه #طوسی در کتاب دعایی عبادی و تقویمی خود مصباح المتهجد و سلاح المتعبد آورده و مینویسد:
🌞 در این روز حرم #سیدالشهدا به مدینه بازگشت و جابر به #کربلا آمد.
↩️ آنگاه #زیارت_اربعین را از امام #صادق(ع) روایت میکند.
➕ بعدها #ابنطاووس ذریه شیخ از دیدار #جابر و اهلبیت سخن میگوید.
🕶 آنچه شهرت یافته این است که جابر در این سفر نابینا بود،
👁 اما دکتر ستار در بررسی کوتاهی به این نتیجه رسیده که نابینایی جابر در اواخر عمر او رخ داد و بنا به شواهدی، هنگام زیارت اربعین بینا بوده است.
👈 این یادداشت را در پیوند شماره ۴۵ مستبین مطالعه کنید.
#گزیده_مطالب
#تاریخ_امام_حسین(ع)
🟣رضایت خدا یا راضی کردن مردم؟
✍ احمدحسین شریفی
✔️آیا «همراهی با خواستههای مردم» همواره «کاری خداپسندانه» است؟
🔻پاسخ #امام_حسین عليه السلام این است که «خیر». خواستههای مردم همواره «حق» نیست. امام حسین علیه السلام میفرماید در چنین مواقعی اگر فرد یا جامعهای برای کسب قدرت یا عزت یا محبوبیت و یا به هر دلیل دیگری، رضایت مردم را مقدم بر رضایت خدا کند، قطعاً به هدف مطلوب خود نمیرسد:
لا اَفْلَحَ قَوْمِ اشْتَرَوْا مَرْضاةَ الْمَخْلُوقِ بِسَـخَطِ الْخـالِقِ (عوالم العلوم و المعارف، ج۱۷، ص۲۳۴)
ملّتى كه خشنودى مردم را با خشم خدا معامله كند، هرگز رستگار نخواهد شد.
#مشروعیت
#مقبولیت
🔸صید مروارید در طوفان رنجها
✍ احمدحسین شریفی
🔹در یکی از فرازهای زیارت اربعین خطاب به #امام_حسین علیه السلام میگوییم:
«السَّلَامُ عَلَی أَسِیرِ الْکُرُبَاتِ»
یعنی سلام بر کسی که دردها و رنجها و سختیها و مصیبتها از همه سو او را احاطه کرده بود.
چنین توصیفی درباره هیچیک از امامان دیگر وارد نشده است. و این نشان از عمق و شدت و کثرت رنجها و سختیهای اباعبدالله الحسین علیه السلام دارد.
🔸در عین حال در فراز دیگری از این زیارت خطاب به آن حضرت میگوییم:
«عِشْتَ سَعِیداً وَ مَضَیْتَ حَمِیداً»
یعنی علیرغم زندگی در دل تهدیدها و رنجها و مصیبتها، تو سعادتمندانه زندگی کردی و به شکلی پسندیده روزگار را سپری کردی. تو هم در حیات خود و هم با نحوه مرگ خود سختترین تهدیدها را به بینظیرترین فرصتها تبدیل کردی. تو از دل طوفان رنجها و سختیها، لؤلؤ و مرجان هدایت و سعادت را صید کردی. و در بیابان کربلا، یکه و تنها، بذرهای انقلاب و تمدن الهی را کاشتی. تو نمونه اعلای ظلمستیزی و عزتطلبی و عزتآفرینی، برای همه ظلمستیزان و عزتخواهان در همه روزگاران شدی.
#اربعین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا زیارت اربعین در صدسال اخیر اختراع شده است؟
تاریخچه زیارت اربعین به روایت ابوریحان بیرونی
ابوریحان بیرونی(اندیشمند بزرگ شیعه) که در سال 440 هجری یعنی حدود هزارسال پیش وفات کرده در کتاب الآثار الباقیه، صفحه 422 درباره روز بیستم ماه صفر (اربعين) میگوید:
" و فی العشرین رُدَّ رأسُ الحسین الی مجثمه {جثته} حتی دَفِنَ مع جُثَّتِه و فیه زیارةُ الأربعین و هُم حُرَمُهُ بَعدَ انصِرافِهِم مِنَ الشامِ"
ترجمه:
"و در روز بیستم (از ماه صفر)، سر حسین {علیه السلام} به آرامگاهش باز گردانده شد تا در کنار بدنش دفن شود و در این روز زیارت اربعین انجام شد و آنان (زائران)، خانواده اش بودند که پس از بازگشت از شام {به زیارت آمدند} "
مشخصات کتابشناختی: ابوریحان بیرونی، الآثار الباقیة عن القرون الخالیة(تحقیق و تعلیق پرویز اذکائی)، تهران، مرکز نشر میراث مکتوب، سال 2001م/1379هـ ش.
#اربعین #ابوریحان_بیرونی #زیارت .
❕ آن را به بیست برسان تا ...
☑️ امام صادق(ع) از یکی از یارانش پرسید:
🔸 چندبار حج رفتهای؟
▫️ گفت:
🔹 نوزده حج.
▫️ امام فرمود:
🔸 آن را به بیست حج برسان تا ثواب یکبار زیارت حسین(ع) برایت نوشته شود.
📜 عنْ شِهَابٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلَنِی فَقَالَ یَا شِهَابُ کَمْ حَجَجْتَ مِنْ حِجَّةٍ- فَقُلْتُ تِسْعَةَ عَشَرَ حِجَّةً. فَقَالَ لِی تَمِّمْهَا عِشْرِینَ حِجَّةً، تُحْسَبْ لَکَ بِزِیَارَةِ الْحُسَیْنِ ع
⬅️ کامل الزیارات، صفحه ۱۶۲
🏷 #امام_حسین علیه السلام
#اربعین #کربلا
#اربعین
#کربلا #اربعین #امام_حسین علیه السلام
https://eitaa.com/kalam_maesoumin
✔️ سندی کهن دالّ بر شهرت زیارت اربعین نزد امامیه
کتاب «العَلَمُ المَشهور في فَوائِدِ فَضلِ الأيّامِ وَالشُّهورِ» تألیف عالم برجستهی اهل سنّت در قرن ششم و هفتم هجری قمری، ابو الخطّاب ابن دحیه کلبی (ت ٦٣٣ هـ )برای نخستین بار سال 2020 در مغرب در سه مجلد به چاپ رسیده است. موضوع کتاب در رابطه با وجه تسمیه، فضائل و ویژگیهای ماههای سال و برخی اتفاقات مهمی است که در آنها رخ داده است. مؤلّف ابتدا از بیان ویژگیهای ماه محرّم شروع کرده و به ماه ذی الحجّة ختم نموده است.
مؤلف در باب ماه محرّم در مجلد اوّل از صفحه ۲۰۱ به مقدار حدودا ۲۰ صفحه به مقتل الحسین علیه السلام پرداخته است. وی در ضمن بیان مقتل و حوادث پس از آن عباراتی بلیغ و البته جانسوز در مظلومیت اهلبیت دارد، که از میان آنها عبارتی جانسوز درباره اسارت آل الله در شام نوشته است.
از گزارشات مهم نویسنده در این بخش، اشارهی او به شهرت زیارت اربعین نزد امامیه است:
"در کتب امامیه خواندهام که سر مطهر پس از چهل روز از شهادت به بدن ملحق شد و این روز چهلم روزی معروف و مشهور نزد امامیه می باشد و زیارت حسین بن علی در این روز را زیارت اربعین مینامند."
وَقَرأتُ في كُتُبِ الإمامِيّةِ: أنّ الرَّأسَ أُعيدَ إلى الجُثَّة بكربَلاء بَعدَ أربَعينَ يَوماً مِنَ المَقتَلِ، يومٌ معروفٌ عِندَ الإمامِيَّة يُسَمّونَ الزِّيارَةَ فيه زِيارَةَ الأربعينَ
📖 العَلَم المشهور، ١/٢١٥
این کتاب را پس از مدت مدیدی انتظار دو سال پیش در یکی از زیرزمینهای استانبول خریداری کردیم.
✍️استاد حامد کاشانی
🏴 سلام مخصوص رسول خدا صلی الله علیه و آله به زائر امام حسین علیه السلام...
✍🏻 حسین بن ثویر بن ابیفاخته گوید: امام صادق علیه السلام به من فرمودند:
▪️یا حُسَیْنُ مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام إِنْ کَانَ مَاشِیاً کُتِبَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ مُحِیَ عَنْهُ سَیِّئَةٌ
▪️حتَّی إِذَا صَارَ فِی الْحَیْرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُفْلِحِینَ الْمُنْجِحِینَ
▪️حتَّی إِذَا قَضَی مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ
▪️حتَّی إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یُقْرِئُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَی
➖ ای حسین، هر که به قصد زیارت حسین بن علی علیه السلام از خانه خارج شود، اگر پیاده باشد به هر گامی برایش یک کار نیکو نوشته میشود و یک کار بد از او محو میشود،
➖ و چون در حرم و حائر حسینی گام زند، خداوند او را از رستگاران و نجات یافتگان نویسد،
➖و چون آیین زیارت را به جای آورد خداوند او را از پیروزمندان و فائزین نویسد،
➖ و چون قصد بازگشت کند فرشته ای نزد او آید و گوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله به تو سلام میرساند و میفرماید که اعمالت را از سر بگیر که همه گذشتهات آمرزیده گشت.
📚 بحارالانوار ج۹۸ ص۷۲
#کربلا #اربعین #امام_حسین علیه السلام
https://eitaa.com/kalam_maesoumin
امام صادق علیه السلام:
... لَوْ یَعْلَمُونَ مَا فِی زِیَارَتِهِ مِنَ الْخَیْرِ وَ یَعْلَمُ ذَلِکَ النَّاسُ لَاقْتَتَلُوا عَلَی زِیَارَتِهِ بِالسُّیُوفِ وَ لَبَاعُوا أَمْوَالَهُمْ فِی إِتْیَانِه ...
اگر مردم میدانستند چه خیری در زیارت اباعبدالله (علیه السلام) است برای زیارت رفتن با هم جنگ میکردند و همۀ اموالشان را برای زیارت خرج میکردند.
کامل الزیارات (باب الثالث عشر)، ج ۱، ص ۸۶
#حب_الحسین_یجمعنا
#زیارت_اربعین
#اربعین_حسینی علیه السلام
https://eitaa.com/kalam_maesoumin
📌روایتی عجیب
اگرچه در منطق عملی اهل بیت(ع) بر همنشینی با عموم مردم تأکید شده است، اما گاهی ما را از همنشینی در برخی #مجالس منع کرده اند.
امام #باقر(ع) فرمود:
«هر كس که در مجلسى نشيند و در آن مجلس به امامى از ائمه اطهار(ع) #دشنام گويند و آن فرد میتواند برخيزد و #بنشیند، خدا در دنيا او را خوار كند، در آخرت #عذاب كند و معرفت خوبِ ما را كه به آن بر او منّت نهاده است، از او بگيرد.»
📚کلینی، الکافی، ج8، ص236، ح315.
14.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی:
بیائیم در قضيه اربعین، زیارت اربعین را تبيين کنیم. «لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَة» را به مردم بگوئیم که پیادهروی اربعین برای این است که جهل ما کنار برود. ائمهی ما برای همین آمده بودند.
🔸علم و عمل
✍️احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹علت عمده ناکامیها در زندگی فردی و اجتماعی عبارت است از:
✔️علم بدون عمل؛
به تعبیر امیرمؤمنان علیه السلام:
العِلمُ بِلا عَمَلٍ وَبالٌ؛ العَمَلُ بِلا عِلمٍ ضَلالٌ؛
علمِ بدون عمل وبال است؛ عملِ بدون علم گمراهى است.
✔️و عمل بدون علم؛
به تعبیر زیبای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:
مَن عَمِلَ عَلى غَيرِ عِلمٍ كانَ ما يُفسِدُ أكثَرَ مِمّا يُصلِحُ؛
كسى كه بدون شناخت عمل كند، خراب كردنش بيشتر از درست كردن اوست.»
#علم
#موفقیت
هدایت شده از حامد کاشانی
اهانت، تحریک و ایجاد سر و صدا به اسم حزب اللهی گری آن هم در کشور برادر و همسایه، قطعاً خلاف نظر اهل بیت علیهم السلام و همچنین مغایر با نظر مسئولان نظام اسلامی است.
یقینا توهین آن افراد به گروهی از شیعیان که در حال خدمت به زوار سیدالشهداء علیه السلام بودند، از نفهمی و سبکسری و به احتمال زیاد به قیادت عامل نفوذی بیگانه بوده.
باید یاد بگیریم با مخالف خود آن هم با شیعهی امیرالمومنین علیه السلام درست رفتار کنیم.
این رفتار ها میتواند جاهلانی را برای مقابله به مثل و به هم زدن شکوه خدمت مواکب و عظمت اربعین تحریک کند.
اللهم إلیک نشکو فقد نبینا و غیبة ولینا
وعجل لولیک الفرج
* #امام_حسین
🔻اصحاب حضرت سید الشهداء علیه السلام اینکه حالا مشهور است که میگویند که تیغ و نیزه و سنگ و ابزاری که دشمن به سمت اینها پرت میکرد، اینها احساس درد نمیکردند، نه اینکه اینها حسشان باطل شده باشد.
🔸یک نمونۀ قرآنی عرض کنم، یوسف علیه السلام وقتی وارد شد در فضای میهمانی زلیخا، زنهای اشراف مصر را زلیخا دعوت کرده بود. مخصوصاً زن مهمانی برود خیلی حواسش هست. کلاس کار بهم نخورد. میوه برای اینها آورده بود. چاقو بود. برداشتند، ولی ورود حضرت یوسف علیه السلام با اینها چه کار کرد که اینها شروع کردند دستشان را ببرند؟ (یوسف، ۳۱)
🔹نه اینکه انسان احساس درد نکند. گاهی یک حس عیان و یک درک مضاعف و یک عشق الهی غلبه میکند و آن حس طبیعی بدن، تحت الشعاع قرار میگیرد. لباسهایش را در میآورد در جنگ میگوید که من را میترسانید از سنگ انداختن، بزنید. به او گفتند تو خودت شجاع بودهای، اهل جنگ بودهای، مگر دیوانه شدهای لباسهایت را در میآوری؟ زرهات را در میآوری. کلاهخودت را کنار میگذاری. گفت «حُبُّ الحُسَینِ اَجَنَّنی» اگر دیوانه هم شدم، دیوانۀ عشق حسین هستم. این الگو، این اسوه، این مقام، این مرتبه هیچ کجای عالم پیدا نمیشود.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
پوست انداختن صورت اسیران کربلاء در زندان يزيد در منابع کهن
شیخ صدوق به نقل از محمد بن زکریا الغلابی آورده است، چنین است:
ثم إن يزيد (لعنه الله) أمر بنساء
الحسين (عليه السلام) فحبسن مع علي بن الحسين (عليهما السلام) في محبس لا يكنهم من حر ولا قر حتى تقشرت وجوههم، ولم يرفع ببيت المقدس حجر عن وجه الأرض إلا وجد تحته دم عبيط، وأبصر الناس الشمس على الحيطان حمراء كأنها الملاحف المعصفرة، إلى أن خرج علي بن الحسين (عليهما السلام) بالنسوة، ورد رأس
الحسين (عليه السلام) إلى كربلاء ( الأمالي للصدوق ص ٢٣١_٢٣٢).
در این روایت، اشاره شده است که یزید ملعون، اسیران کربلاء را در محبسی جای داد که از سرما و گرما آنان را مصون نمی داشت تا اینکه صورتهایشان پوست انداخت.
این مطلب را قاضی نعمان مغربی نیز در شرح الأخبار، بدون سند و به صورت قیلَ نقل کرده است: و قيل إنّ ذلك بعد أن أجلسهنّ في منزل لا يكنّهنّ من برد و لا حرّ حتى أقشرت وجوههنّ من حرّ الشّمس ثمّ أطلقهم ( شرح الأخبار ج٣ ص ٢٦٩).
این واقعه، در منابع عامه نیز به طور اجمال، مؤيدی دارد، قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق) به مناسبتی در احوال اسیران کربلاء چنین آورده است:
وقال في حديث النعمان رحمه الله " ودخل على يزيد بن معاوية، وعنده علي بن حسين بن علي، ومن كان معه من نساء الحسين وصغار ولده، فقال له يزيد: يا نعمان، ما ترى أن أصنع بهؤلاء؟ قال: اصنع بهم يا أمير المؤمنين ما كان رسول الله صلى الله عليه وسلم صانعا بهم لو رآهم بهذه الحيبة، فأمر بهم يزيد، فأدخلوا في الحمام، وكانوا قد قشفوا، وكساهم وسرحهم إلى المدينة ".
حدثناه محمد بن عبد الله عن الرياشي ( الدلائل في غريب الحديث ج ٣ ص ٩٧١).
فعل " قشفوا " که در اینجا به کار رفته است، در لغت به معنای کثیف شدن پوست یا تغییر و دگرگون شدن آن، به واسطه حرارت آفتاب است، ابن منظور در لسان العرب چنین آورده است:
قشف: القَشَفُ: قَذَر الْجِلْدِ. قَشِفَ يَقْشَفُ قَشَفًا وتَقَشَّفَ: لَمْ يَتَعَهَّد الغَسْل والنَّظافة، فَهُوَ قَشِفٌ. وَرَجُلٌ مُتَقَشِّف: تَارِكُ النَّظَافَةِ والتَّرَفُّه. وَفِي الْحَدِيثِ:
رأَى رَجُلًا قَشِفَ الْهَيْئَةِ
أَي تَارِكًا لِلْغَسْلِ والتنْظِيف. وقَشِفَ قشَفاً لَا غَيْرَ: تَغَيَّر مِنْ تَلْوِيحِ الشَّمْسِ أَو الفَقْر. والقَشَفُ: يُبْس العَيْش، وَرَجُلٌ قَشِفٌ. وَقِيلَ: القَشَفُ رَثاثة الْهَيْئَةِ وسُوء الْحَالِ وَضِيقُ الْعَيْشِ. يُقَالُ: أَصابهم مِنَ الْعَيْشِ ضَفَفٌ ( لسان العرب ج ۹ ص ۲۸۲).
بنابراین، این گزارش قاسم سرقسطی ( م ۳۰۲ ق ) نشان می دهد که این وضع حال اسیران کربلاء، در منابع کهن بیشتری موجود بوده است و این گزارش که شیخ صدوق و قاضی نعمان مغربی نقل کرده اند، بر اساس آن اخبار بوده است.
🟢اخلاق مدیریت
🔸فروتنی در دوران ریاست
🖊احمدحسین شریفی
یکی از مهمترین اخلاقیات و شؤون مدیریت، تواضع و فروتنی دربرابر ذینفعان و ارباب رجوع است.
البته فروتنی و خوشخلقی هرگز به معنای نادیده گرفتن قانون نیست؛
بلکه مجریان و مدیران موفق کسانیاند که بدون آنکه ذرهای از اجرایی قانون فروگذار کنند، هرگز تکریم و بزرگداشت ارباب رجوع را نیز نادیده نمیگیرند.
از تبعات دنیوی تکبر و خودبزرگبینی در دوران مسؤولیت، خواری در دوران بعد از آن است.
#امیرمؤمنان علیه السلام میفرماید:
تَكَبُّرُكَ فِى الْوِلايَةِ ذُلٌّ فِى الْعَزْلِ.
تكبّر ورزيدن تو در دوران ریاست، موجب ذلّت در ايّام بركنارى است.
#مدیریت
#تواضع
🟢پایداری و پیامبری
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از مهمترین لوازم فعالیتهای ناظر به «فردسازی»، «جامعهپردازی» و «تمدنسازی»، پایداری و #استقامت است.
طبیعت چنین کارهایی این است که
اولاً، زمانبر و دیربازدهاند؛
و ثانیاً، بنیادین و ریشهایاند.
به همین دلیل، انجام آنها هم «درایت» میخواهد و هم «استقامت».
خدا رحمت کند #علامه_مصباح یزدی را میفرمود:
«استقامت در کار، آنقدر سخت است که مثل پیغمبری را پیر میکند؛ لذا باید همیشه به خود و به دوستانمان سفارش کنیم که در کار استقامت داشته باشید. طبیعت کار دنیا به خصوص در مسائل زمانبری مثل مسائل فرهنگی، سختی است. کار همۀ انبیا تغییر باورها و ارزشها بوده که کار اصلی فرهنگ همین است.»
#فرهنگ