📌منزلت امام #کاظم(ع)
هارون عباسی بر #منزلت امام کاظم واقف بود. وی از آن حضرت با عنوان امام حق، وارث علم انبیاء، صاحب علم صحیح و نافع و خداترس ترین مردم یاد می کند.
عالمان سنی منزلت های بسیاری را برای امام کاظم(ع) برشمرده اند. أَبُونُوَاس(م200ق) در مدح امام یادآور می گردد:
او کسی است که #جبرئیل امین خادم وی بوده است.
ابوعلی خَلال می گوید:
هرگاه مشکلی برای من پیش می آمد، به #زیارت قبر موسی بن جعفر رفته و #توسل می جستم و خداوند آنگونه که دوست داشتم، مشکلم را برطرف می کرد.
📚شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج1، ص93؛
📚ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج4، ص310.
📚 شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج1، ص95.
📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج1، ص133.
📚شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج2، ص143.
🔰«فوقيتهم والله بنفسي»
📝علي بن إبراهيم، عن محمد بن عيسى، عن بعض أصحابنا، عن أبي الحسن موسى عليهالسلام قال: إن الله عز وجل غضب على الشيعة فخيرني نفسي أو هم: فوقيتهم والله بنفسي.
«غضب على الشيعة» إما لتركهم التقية فانتشر أمر إمامته عليهالسلام فتردد الأمر بين أن يقتل الرشيد شيعته وتتبعهم أو يحبسه عليهالسلام ويقتله، فدعا عليهالسلام لشيعته واختار البلاء لنفسه، أو لعدم انقيادهم لإمامهم وخلوصهم في متابعته وإطاعة أومره، فخيره الله تعالى بين أن يخرج على الرشيد فتقتل شيعته إذا يخرج، فينتهي الأمر إلى ما انتهى إليه.
وقيل: خيرني الله بين أن أوطن نفسي على الهلاك والموت، أو أرضى بإهلاك الشيعة «فوقيتهم والله بنفسي» يعني فاخترت هلاكي دونهم، وقيل: أي فخيرني بين إرادة موتي أو موتهم لتحقق المفارقة بيني وبينهم، فاخترت لقاء الله شفقة عليهم.
📌غضب على الشيعه: يا به واسطه اينكه حفظ اسرار نكردند و امر امامت آن حضرت فاش شد، و يا بايد هارون رشيد شيعه را تعقيب كند و بكشد، يا آن حضرت را زندانى كند و زهر خوراند و خاطر خود را آسوده كند، آن حضرت سلامت شيعه را خواست و بلا را براى خود خريد.
يا چون شيعه شهامت نداشتند و بر اثر سستى آنها و تسليم نبودن به امام، دشمن را بر خود مسلط كردند، خدا امام را مخيّر كرد، يا بشورد بر رشيد و شيعه را به دنبال خود كشد تا همه قتل عام شوند، يا گوشه گيرد تا رشيد بر او بتازد و او را دستگير كند و كار او به زندان و زهر نوشيدن كشد، و مىفرمايد: من جانبازى خود را بر فناى شيعه اختيار كردم. (ترجمه مرحوم کمره ای)
1⃣الكافي ج۱ ص۲۶۰
📗مرآة العقول ج۳ ص۱۲۶
➖مقتل امام کاظم علیه السلام
🛑كَانَ اَلَّذِي تَوَلَّى بِهِ اَلسِّنْدِيُّ قَتْلَهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ سَمّاً جَعَلَهُ فِي طَعَامٍ قَدَّمَهُ إِلَيْهِ وَ يُقَالُ إِنَّهُ جَعَلَهُ فِي رُطَبٍ أَكَلَ مِنْهُ فَأَحَسَّ بِالسَّمِّ وَ لَبِثَ ثَلاَثاً بَعْدَهُ مَوْعُوكاً مِنْهُ ثُمَّ مَاتَ فِي اَلْيَوْمِ اَلثَّالِثِ . وَ لَمَّا مَاتَ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَدْخَلَ اَلسِّنْدِيُّ بْنُ شَاهَكَ عَلَيْهِ اَلْفُقَهَاءَ وَ وُجُوهَ أَهْلِ بَغْدَادَ وَ فِيهِمُ اَلْهَيْثَمُ بْنُ عَدِيٍّ وَ غَيْرُهُ فَنَظَرُوا إِلَيْهِ لاَ أَثَرَ بِهِ مِنْ جَرَاحٍ وَ لاَ خَنْقٍ وَ أَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنَّهُ مَاتَ حَتْفَ أَنْفِهِ فَشَهِدُوا عَلَى ذَلِكَ. وَ أُخْرِجَ وَ وُضِعَ عَلَى اَلْجِسْرِ بِبَغْدَادَ وَ نُودِيَ هَذَا مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ قَدْ مَاتَ فَانْظُرُوا إِلَيْهِ فَجَعَلَ اَلنَّاسُ يَتَفَرَّسُونَ فِي وَجْهِهِ وَ هُوَ
مَيِّتٌ
🔰 سندى بن شاهك زهرى در غذاى آن بزرگوار ريخته و بنزد او آورد،و برخى گفتهاند:آن زهر را در رطب قرار داد پس حضرت از آن(غذا يا رطب مسموم)ميل فرموده اثر زهر را در بدن خويش احساس فرمود،و پس از آن سه روز آن بزرگوار ببيمارى سختى مبتلا شد و در روز سيم از دنيا رفت.و چون حضرت از دنيا رفت سندى بن شاهك فقهاء و بزرگان اهل بغداد را بنزد آن بزرگوار گرد آورده و در ميان ايشان بود هيثم بن عدى و ديگران،پس همگى جنازۀ موسى بن جعفر عليهما السّلام را نگريستند و ديدند اثرى از زخم يا خفگى در بدن آن بزرگوار نيست،و همه را گواه گرفت كه او بمرگ طبيعى از دنيا رفته و آنان همگى باين مطلب گواهى دادند،پس جنازۀ آن حضرت را از زندان بيرون آورده كنار جسر بغداد گذاردند،و جار زدند اين موسى بن جعفر است كه مرده است او را بنگريد، مردم مىآمدند و چهرۀ آن جناب را بدقت مىنگريستند و ميرفتند
📚:الإرشاد ج۲ ص۲۳۷
🔸 مؤمن قریش
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام دربارۀ ایمان حضرت ابوطالب (ع) فرمودند:
قسم به خدایى که محمّد (ص) را به پیامبرى مبعوث فرمود، اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را مى پذیرد، مگر می شود که پدرم به آتش در عذاب باشد و فرزند او قسمتکنندۀ بهشت و جهنّم باشد؟! قسم به خدایی که محمّد (ص) را به پیامبرى مبعوث فرمود بىشکّ نور پدرم در روز قیامت همه انوار خلایق؛ جز پنج نور محمّد و نور من و نور حسن و نور حسین و نور نُه فرزند از اولاد حسین (علیهمالسلام) را خاموش و بی اثر مى سازد؛ زیرا نور او از نور ما است.
🔺امالی (طوسی)؛ ص۳۰۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
ویژه پاسداشت مقام حضرت #ابوطالب علیهالسلام
🔸 مؤمن قریش
امیرالمؤمنین علی ارواحنافداه دربارۀ ایمان جناب ابوطالب علیه السلام فرمودند:
قسم به خدایى که محمّد علیه و آله السلام را به پیامبرى مبعوث فرمود، اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند متعال آن را مى پذیرد، مگر می شود که پدرم به آتش در عذاب باشد و فرزند او قسمتکنندۀ بهشت و جهنّم باشد؟! قسم به خدایی که محمّد علیه و آله السلام را به پیامبرى مبعوث فرمود بىشکّ نور پدرم در روز قیامت همه انوار خلایق؛ جز پنج نور محمّد و نور من و نور حسن و نور حسین و نور نُه فرزند از اولاد حسین علیهمالسلام را خاموش و بی اثر مى سازد؛ زیرا نور او از نور ما است.
🔺امالی (طوسی)؛ ص۳۰۵
#سیدالبطحاء #مؤمن_قریش #ابوالائمة ع
#فضیلت #امیرالمومنین علیه السلام
#ایمان #شفاعت #بهشت
➖حاجتمندان بخوانند
🛑عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى، قَالَ:، دَخَلْتُ، عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ (علیه السلام) فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ ادْعُ اللَّهَ لِي أَنْ يَرْزُقَنِي دَاراً وَ زَوْجَةً وَ وَلَداً وَ خَادِماً وَ الْحَجَّ فِي كُلِّ سَنَةٍ! فَقَالَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ ارْزُقْهُ دَاراً وَ زَوْجَةً وَ وَلَداً وَ خَادِماً وَ الْحَجَّ خَمْسِينَ سَنَةً،. قَالَ حَمَّادٌ فَلَمَّا اشْتَرَطَ خَمْسِينَ سَنَةً عَلِمْتُ أَنِّي لَا أَحُجُّ أَكْثَرَ مِنْ خَمْسِينَ سَنَةً، قَالَ حَمَّادٌ وَ حَجَجْتُ ثَمَانِياً وَ أَرْبَعِينَ سَنَةً وَ هَذِهِ دَارِي قَدْ رُزِقْتُهَا وَ هَذِهِ
زَوْجَتِي وَرَاءَ السِّتْرِ تَسْمَعُ كَلَامِي وَ هَذَا ابْنِي وَ هَذَا خَادِمِي قَدْ رُزِقْتُ كُلَّ ذَلِكَ، فَحَجَّ بَعْدَ هَذَا الْكَلَامِ حَجَّتَيْنِ تَمَامَ الْخَمْسِينَ، ثُمَّ خَرَجَ بَعْدَ الْخَمْسِينَ حَاجّاً: فَزَامَلَ أَبَا الْعَبَّاسِ النَّوْفَلِيَّ الْقَصِيرَ، فَلَمَّا صَارَ فِي مَوْضِعِ الْإِحْرَامِ دَخَلَ يَغْتَسِلُ: فَجَاءَ الْوَادِي فَحَمَلَهُ فَغَرَقَهُ الْمَاءُ رَحِمَنَا اللَّهُ وَ إِيَّاهُ، قَبْلَ أَنْ يَحُجَّ زِيَادَةً عَلَى الْخَمْسِينَ، عَاشَ إِلَى وَقْتِ الرِّضَا (علیه السلام)
🔰، حماد بن عيسى گفت خدمت حضرت موسى بن جعفر رسيده عرضكردم:
فدايت شوم از خدا بخواه بمن خانه و زن و فرزند و خادم و توفيق انجام حج در هر سال عنايت كند. امام عليه السّلام دست بلند نموده گفت: «اللهم صل على محمّد و آل محمّد و ارزقه دارا و زوجة و ولدا و خادما و الحج خمسين سنة»
خدايا باو خانه و زن و فرزند و خدمتكار عنايت كن و توفيق ده كه پنجاه سال بحج برود.
حماد گفت: از اينكه شرط كرد پنجاه سال فهميدم بيشتر از پنجاه مرتبه نميتوانم بحج بروم گفت چهل و هشت حج گزاردهام اكنون اين همان خانه است كه بدعاى موسى بن جعفر عليه السّلام نصيبم شده و اين همسرم كه پشت پرده است كه سخن مرا ميشنود و اين پسرم و اين خدمتكارم كه تمام بدعاى آن آقا نصيبم شده بعد از نقل اين جريان دو مرتبه ديگر بحج رفتم و پنجاه مرتبه تمام شد.
حج پنجاه و يكم كه خارج شد همپايگى با ابو العباس نوفلى گرديد به محل احرام كه رسيد داخل آب شد تا غسل كند آب او را برد و غرق شد خداوند او و پدرش را رحمت كند. هنوز حج پنجاه و يكم تمام نشده بود. تا زمان حضرت رضا علیه السلام زندگى كرد و در سال دويست و نه از دنيا رفت.
📚 رجال الكشي 316
🌷امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:
ارادهى حتمى خداوند بر این قرار گرفته است که دیر یا زود سرانجامِ حق پیروزى و سرانجامِ باطل نابودى باشد. (بحارالأنوار ج۵۳ ص۱۹۳)
✳️مقام معظم رهبری
فلسطین به اسلام برخواهد گشت
#طوفان_الاقصی
#امام_زمان
#فلسطین
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
🔺🌟🔻
امام علی علیه السلام
العَفافُ يَصونُ النَّفسَ ويُنَزِّهُها عَنِ الدَّنايا.
عفّت، نفس را مصون میدارد و آن را از پستیها دور نگه میدارد.
منبع: غرر الحكم: 1989 منتخب میزان الحكمة: 386
#عفاف
#حجاب
#حیا
@kalam_maesoumin
💯 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🧡 يا عَبْدَاللهِ، لاَ تَعْجَلْ فِي عَيْبِ أَحَد بِ💊و من كلام له (عليه السلام)
فَلْيَكْفُفْ مَنْ عَلِمَ مِنْكُمْ عَيْبَ غَيْرِهِ لِمَا يَعْلَمُ مِنْ عَيْبِ نَفْسِهِ وَ لْيَكُنِ الشُّكْرُ شَاغِلًا لَهُ عَلَي مُعَافَاتِهِ مِمَّا ابْتُلِيَ بِهِ غَيْرُهُ.
🔮 خودداری از عیبجویی دیگران :
پس هر كدام از شما كه به عیب كسی آگاه است، به خاطر آنچه كه از عیب خود می داند باید از عیبجویی دیگران خودداری كند، و شكرگزاری از عیوبی كه پاك است او را مشغول دارد از اینكه دیگران را بیازارد.
📚 #نهج_البلاغه ، #خطبه ۱۴۰
🤲 دعاي يَا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ
سيد بن طاوس روايت كرده از محمد بن ذكوان كه معروف به سجاد است براى آنكه آنقدر سجده كرد و گريست در سجود كه نابينا شد گفت عرض كردم به حضرت صادق عليهالسلام فداى تو شوم اين ماه رجب است تعليم بنما مرا دعايى در آن كه حق تعالى مرا به آن نفع بخشد حضرت فرمود بنويس
⭐️بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ⭐️
بگو در هر روز از رجب در صبح و شام در عقب نمازهاى روز و شب بخوان:
⚘⭐️ يا مَنْ أَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ (مِنْ) كُلِّ شَرٍّ
يَا مَنْ يُعْطِي الْكَثِيرَ بِالْقَلِيلِ يَا مَنْ يُعْطِي مَنْ سَأَلَهُ
يَا مَنْ يُعْطِي مَنْ لَمْ يَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً
أَعْطِنِي بِمَسْأَلَتِي إِيَّاكَ جَمِيعَ خَيْرِ الدُّنْيَا وَ جَمِيعَ خَيْرِ الْآخِرَ
وَ اصْرِفْ عَنِّي بِمَسْأَلَتِي إِيَّاكَ جَمِيعَ شَرِّ الدُّنْيَا وَ (جَمِيعَ) شَرِّ الْآخِرَ
فَإِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ مَا أَعْطَيْتَ وَ زِدْنِي مِنْ فَضْلِكَ يَا كَرِيمُ⚘⭐️
راوى گفت پس گرفت حضرت محاسن شريف خود را در پنجه چپ خود و خواند اين دعا را به حال التجا و تضرع به حركت دادن انگشت سبابه دست راست پس گفت بعد از اين:
⚘⭐️ يا ذَا الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ يَا ذَا النَّعْمَاءِ وَ الْجُودِ يَا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ حَرِّمْ شَيْبَتِي عَلَى النَّارِ ⭐️⚘
ترجمه::::::::::
🌼✨🍃اى خدايى كه از او اميد هر خير و احسان دارم و نزد هر شرى از خشم او ايمنى مى جويم
اى آنكه عطا مى كنى بسيار را به كم اى آنكه هر كه سؤال كند عطا مى كنى
اى آنكه به هر كه سؤال نكند و تو را هم نشناسد باز از لطف و رحمتت عطا مى كنى
عطا فرما مرا كه از تو درخواست مى كنم جميع خوبيهاى دنيا و جميع خوبيهاى آخرت را
و دفع فرما از من به درخواستم از تو جميع شرور دنيا و آخرت را
زيرا عطاى تو بى نقص است و از فضل و كرمت بهره من بيفزاى اى خداى كريم
اى صاحب جلال و بزرگوارى اى صاحب نعمتها و جود اى صاحب عطا و كرم به كرمت محاسنم را بر آتش دوزخ حرام گردان 🌼🍃✨
#ماه_رجب
🍁 #امام_کاظم (علیه السلام) :
🍀 هر که زبانش صادق باشد ، اعمالش تزکیه است.
🌸 هر که فکر و نیتش نیک باشد ، در روزیش توسعه خواهد بود .
🌷 هر که به دوستان و آشنایانش نیکی و احسان کند ، عمرش طولانی خواهد بود.
📙 اصول کافی ج1 ص38 📘 بحارالانوار ج82 ص 177
#حدیث
@kalam_maesoumin
رسول خدا(ص) می فرماید: «إنّ المرائی ینادی یوم القیامة: یا فاجر! یا غادر! یا مرائی! ضلّ عملک وبطل أجرک إذهب فخذ أجرک ممّن کنت تعمل له»؛[290، ص 2-] به درستی که به ریاکار در روز قیامت ندا در داده می شود: ای پردهدر! ای فریبکار! ای ریاکار! عمل خود را سیاه کردی و اجر خویش را باطل گردانیدی. برو و پاداش خود را از کسی که برای او عمل کرده ای، بگیر!
اگــر مشــارکت در انتخابــات بــه انگیــزه برتــری جویــی و احــراز پســت و مقــام و ریاســت باشــد بــاز علیرغــم اینکــه تنــور انتخابــات را داغ کــرده و میــزان مشــارکت را ارتقــاء بخشــیده و باعــث تقویــت نظــام اســامی گردیــده، دســتش خالــی اســت.
#انتخابات
@kalam_maesoumin
🔷 قیام مردم قم (استعاره از ایران)
🔹عنْ أَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ:
« رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یتَوَکلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ »
🔹امام کاظم(ع) فرمود:
«مردی از اهل قم، مردم را به حق فرا میخواند و بر گِرد او مردمانی فراهم میآیند که چونان پارههای آهناند، طوفانها آنها را به لرزه نمیاندازد و از جنگ خسته نمیشوند و بزدلی نمیکنند، به خدا توکل دارند و فرجام از آنِ پرهیزکاران است.»
✍️توضیح: بسیاری از عالمان مصداق این حدیث را امام خمینی(ره) میدانند و باتوجه به اینکه شروع قیام مردم ایران(انقلاب اسلامی ایران) از قم بوده و باتوجه به نص روایت که بیان میکند «مردی از اهل قم» که میتواند اشاره به امام خمینی(ره) داشته باشد و از آنجا که ایشان سالیان سال در قم ساکن و مشغول کسب علم بوده و بارها در سخرانیهایشان خود را از اهالی قم قلمداد کردهاند میتوان این انقلاب را مصداق حدیث دانست.
⚠️گاها در بعضی کانالها و سایتها دیدم که بیان میکنند که هیچ روایت و حدیث و نشانهای در مورد اتصال #انقلاب_ایران به حکومت حضرت حجت (عج) وجود ندارد!
در اینجا به چندتا از این نشانه ها اشاره میکنیم.
🔰از عللی که انقلاب ایران را میتوان متصل به ظهور منجی دانست، روایت مذکور است. که به بطور خلاصه عرض میکنم:
1️⃣در انتهای روایت بیان شده «العاقبه للمتقین» طبیعتاً امام و پیشوای متقین در آخرالزمان امام مهدی (عج) است.
ائمه (ع) آیهی «والعاقبه للمتقین» که در قرآن سه مرتبه ذکر شده است تفسیر به عصر ظهور نمودهاند. پس با توجه به انتهای روایت مذکور که با «و العاقبه للمتقین» به پایان رسیده میتوان نتیجه گرفت که عاقبت «قیام اهالی قم» به حکومت حضرت متصل خواهد شد.
2️⃣بنابر حدیث مشابه پیامبر و امام محمدباقر(ع) مبنی بر «قیام مردمی از مشرق زمین» و حدیث امام صادق در رابطه با «گسترش علم از قم»
از روایتهایی هستند که تاکید دارند که ایرانیان از نقش مهم و موثری در زمینهسازی ظهور دارند. (حدیثهای ذکر شده در این بند بزودی در کانال قرار میگیرد.)
روایت ۱۴
🌐منبع حدیث: مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج 57، ص 215، مؤسسة الوفاء، بیروت، 1404 هـ ش.
☝️ این روایت یک از دلایل اشکال به روایت ۱۳ میباشد.
⭕️دوستان توجه داشته باشند که به هیچ وجه علاقهای به مصداق سازی نداریم اما در بعضی روایات برای توضیح و تفسیر و رفع شبهه و سوال در ذهن عزیزان چارهای جز بیان بیشتر نداریم.
توجه داشته باشید وقوع هیچ نشانهی عمومی در آخرالزمان قطعی نیست(چه بسا نشانهای عمومی در احادیث ببینید که مصداق خارجی برای آن نمیشناسید) وقوع هیچ امری غیر از ۵ نشانه اصلی در امر ظهور قطعی نیست.
(نتیجه گیری نهایی به مطالعات و آگاهی شما از روایات و اتفاقات در حال وقوع و تحلیل شما بستگی دارد)
#دهه_فجر
#الله_اکبر
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
📌تشویق به #تولید در سیره امام کاظم(ع)
امام #کاظم(ع) در جهت رونق تولید ضمن آنکه صبح زود به فعالیت میپرداخت، خطاب به مُصَادِف خدمتکار خود که کاسب و #فروشنده بود، فرمود:
«صبح زود به سوی عزّت خود- در #بازار- بشتاب.»
آن حضرت تلاش برای کسب #رزق_حلال را مانند #جهاد در راه خدا شمرده و در نهی از #تنبلی و بی توجهی به کار خطاب به اصحاب فرمود:
«خداوند از فرد #پرخواب و #بیکار #متنفّر است.»
ایشان همچنین خطاب به یکی از فرزندان خود فرمود:
«از سستی و تنبلی بپرهیز؛ زیرا این دو خصلت، تو را از بهره¬های دنیا و آخرت محروم می کند.»
📚کلینی، الکافی، ج5، ص149، ح7.
📚کلینی، الکافی، ج6، ص184، ح6.
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج3، ص169.
📚ابن شعبه حرّانى، تحف العقول، ص409.
543f9576c84376642702aeda8a886d61.mp3
7.63M
🔰زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام در شب مبعث
فایل صوتی زیارتی که شیخ مفید، سید و شهید برای شب مبعث نقل کردهاند.
ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام همان پیامی است که اگر ابلاغ نمیشد، اصلا رسالت ابلاغ نشده بود (وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمٰا بَلَّغْتَ رِسٰالَتَهُ).
شاید برای همین است که در شب مبعث هم باید به زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام مشرّف شد.
✅در هر مکان و زمان امشب؛
زیارت امیرالمؤمنین را از دست ندهیم.
⏺حتی در حال رانندگی، هم میتوان با این فایل صوتی همراه و همدل شد
🏴سالروز وفات حضرت ابوطالب علیه السلام
امام #باقر علیه السلام
إنَّ إِيمَانَ أَبِي طَالِبٍ لَوْ وُضِعَ فِي كِفَّةِ مِيزَانٍ وَ إِيمَانُ هَذَا الْخَلْقِ فِي كِفَّةِ مِيزَانٍ لَرَجَحَ إِيمَانُ أَبِي طَالِبٍ عَلَى إِيمَانِهِم
اگر #ایمان #ابوطالب در یک کفّۀ ترازو و ایمان این مردم در کفّۀ دیگر قرار داده شود، ایمان ابوطالب بر ایمان آنها برتری خواهد یافت.
📚فخار بن معد، إيمان أبي طالب، ص58.
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج14، ص68
بسم الله
✍🏼 ابن ابی الحدید، اسلام را مرهونِ حمایت های ارزنده ی حضرتِ ابوطالب علیه السلام میداند و در این باره نوشته است :
انَّ مَنْ قَرَءَ عُلُومَ السِّيَرِ، عَرِفَ انَّ الاِسلام لَولا اَبوطالبَ لَم یَکن شَیئاً مَذکوراً: کسی که تاریخ و سیره را خوانده باشد، در مییابد که اگر ابوطالب علیه السلام نبود، از اسلام نیز خبری نبود.
📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۱ ص ۱۴۲
درباره ایمان حضرت ابوطالب اینجا را نیز بخوانید.
➖تقیه نمودن حضرت ابوطالب علیه السلام ...
🛑عَنْ أَبِي عَبْدِاللَّهِ عليه السلام قَالَ: إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّوا الْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْن .
🔰امام صادق عليه السلام فرمودند : حكايت ابو طالب حكايت اصحاب كهف است كه ايمان را نهان كردند و شرك را اظهار داشتند، پس خدا پاداششان را دو بار به آنها داد. (يك بار به جهت ايمان آوردن و يك بار بجهت تقيه كردن).
📚:الكافي: ج ۱ ص ۴۴۸
➖دلیل تقیه کردن حضرت ابوطالب علیه السلام
🛑قالوا و إنما لم يظهر أبو طالب الإسلام و يجاهر به لأنه لو أظهره لم يتهيأ له من نصرة النبي ص ما تهيأ له و كان كواحد من المسلمين الذين اتبعوه نحو أبي بكر و عبد الرحمن بن عوف و غيرهما ممن أسلم و لم يتمكن من نصرته و القيام دونه حينئذ و إنما تمكن أبو طالب من المحاماة عنه بالثبات في الظاهر على دين قريش و إن أبطن الإسلام كما لو أن إنسانا كان يبطن التشيع مثلا و هو في بلد من بلاد الكرامية و له في ذلك البلد وجاهة و قدم و هو يظهر مذهب الكرامية و يحفظ ناموسه بينهم بذلك و كان في ذلك البلد نفر يسير من الشيعة لا يزالون ينالون بالأذى و الضرر من أهل ذلك البلد و رؤسائه فإنه ما دام قادرا على إظهار مذهب أهل البلد يكون أشد تمكنا من المدافعة و المحاماة عن أولئك النفر فلو أظهر ما يجوز من التشيع و كاشف أهل البلد بذلك صار حكمه حكم واحد من أولئك النفر و لحقه من الأذى و الضرر ما يلحقهم و لم يتمكن من الدفاع أحيانا عنهم كما كان أولا.
🔰ابن ابی الحدید معتزلی بیان میدارد:
گفتند: « ابوطالب اسلام خود را آشکار نکرد و آن را بروز نداد(تقیه میکرد) ، زیرا اگر اسلام خویش را آشکار میکرد توان حمایت از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را نداشت، چنان که با تظاهر به کفر توانش را داشت. و مانند یکی از مسلمانانی بود که از پیامبر پیروی کردند، همچون ابوبکر و عبدالرحمن بن عوف و دیگران که اسلام آوردند، اما نتوانستند از او حمایت کنند برای دفاع از او قیام کنند
.در آن زمان، ابوطالب تنها با پایبندی ظاهری به مذهب قریش می توانست از او دفاع کند، حتی اگر اسلام را کتمان می کرد، همانند شخصی که در باطن شیعه باشد و در شهری از شهرهای کرامیه(نام فرقهای) ساکن باشد و در آن شهر دارای وجاهت و قدمت باشد و تظاهر به مذهب کرامیه تا ناموس وی در بین آنان محفوظ بماند و در آن شهر نیز گروهی از شیعیان باشند که از آزار و اذیت اهل آن شهر و روساء آن شهر در امان نباشند، و مادامی که عقیده فرقه کرامیه به نمایش بگذارند(تقیه کنند) در دفاع و حمایت از آن گروه(شیعه) تواناتر بود.
اما در صورت اظهار تشیع مانند آن گروه مورد آزار و اذیت قرار میگرفت و توانایی حمایت از وی سلب میشد.
📚:شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج14، ص: 82