➖شباهتهای امام زمان علیهالسلام به حضرت یوسف علیهالسلام
🛑عَنْ سَدِيرٍ اَلصَّيْرَفِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ فِي صَاحِبِ هَذَا اَلْأَمْرِ شَبَهاً مِنْ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قُلْتُ لَهُ كَأَنَّكَ تَذْكُرُهُ حَيَاتَهُ أَوْ غَيْبَتَهُ قَالَ فَقَالَ لِي وَ مَا يُنْكَرُ مِنْ ذَلِكَ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ أَشْبَاهُ اَلْخَنَازِيرِ إِنَّ إِخْوَةَ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانُوا أَسْبَاطاً أَوْلاَدَ اَلْأَنْبِيَاءِ تَاجَرُوا يُوسُفَ وَ بَايَعُوهُ وَ خَاطَبُوهُ وَ هُمْ إِخْوَتُهُ وَ هُوَ أَخُوهُمْ فَلَمْ يَعْرِفُوهُ حَتَّى قَالَ «أَنَا يُوسُفُ وَ هٰذٰا أَخِي»  فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ اَلْمَلْعُونَةُ أَنْ يَفْعَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِحُجَّتِهِ فِي وَقْتٍ مِنَ اَلْأَوْقَاتِ كَمَا فَعَلَ بِيُوسُفَ إِنَّ يُوسُفَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانَ إِلَيْهِ مُلْكُ مِصْرَ وَ كَانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ وَالِدِهِ مَسِيرَةُ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ يَوْماً فَلَوْ أَرَادَ أَنْ يُعْلِمَهُ لَقَدَرَ عَلَى ذَلِكَ لَقَدْ سَارَ يَعْقُوبُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ وُلْدُهُ عِنْدَ اَلْبِشَارَةِ تِسْعَةَ أَيَّامٍ مِنْ بَدْوِهِمْ إِلَى مِصْرَ فَمَا تُنْكِرُ هَذِهِ اَلْأُمَّةُ أَنْ يَفْعَلَ اَللَّهُ جَلَّ وَ عَزَّ بِحُجَّتِهِ كَمَا فَعَلَ بِيُوسُفَ أَنْ يَمْشِيَ فِي أَسْوَاقِهِمْ وَ يَطَأَ بُسُطَهُمْ حَتَّى يَأْذَنَ اَللَّهُ فِي ذَلِكَ لَهُ كَمَا أَذِنَ لِيُوسُفَ قَالُوا: «أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ قٰالَ أَنَا يُوسُفُ »
🔰سدير صيرفى گويد:
از امام صادق عليه السّلام شنيدم مىفرمود:به راستى در صاحب الامر شباهتى است از يوسف عليه السّلام،گويد:
به آن حضرت عرض كردم:گويا شما زنده و غايب بودن آن حضرت را يادآورى مىكنيد؟
به من فرمود:
اين امت كه خوكصفت شدهاند چه چيز را منكرند،به راستى برادران يوسف نوادگان و فرزندان پيامبر بودند، با يوسف معامله بازرگانى كردند و با او خريد و فروش نمودند و با او(در مصر)تجارت كردند و سخن گفتند و برادر او بودند و او برادر آنها بود و با اين همه او را نشناختند تا خود را معرفى كرد پس چرا لعنتشدگان اين امت منكر هستند كه خداى عز و جل با حجت خود در يك وقتى از اوقات چنان كند كه با يوسف كرد
(يعنى مدتى او را غايب كرد بطورى كه وقتى برادران او را ديدند نشناختند همانا يوسف پادشاه قدرتمند مصر بود)
و فاصله او با پدرش هيجده روز راه بود،اگر خدا مىخواست كه او را بياگاهاند مىتوانست.
يعقوب و فرزندانش پس از دريافت مژده از يوسف به مدت نه روز خود را به مصر رسانيدند پس اين امت چرا انكار مىكنند كه خداى عز و جل با حجت خود چنان كند كه با يوسف كرد
در بازارهاى آنها رفت و آمد كند و پا روى فرش آنها بگذارد(و او را نشناسند)تا خدا به او اجازه معرفى دهد
،چنانچه اجازۀ معرفى به يوسف داد،گفتند:راستى تو يوسف هستى؟فرمود:من يوسفم.
📚: الکافي ج۱ ص۳۳۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣وای بر کسی که #نماز را سبک بشمارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از شکر نعمت به
به توچه رسیدیم
از سخن گفتن زمین با آسمان و شکر الهی به
به توچه رسیدیم
😔😔😔😭😭😭
📌ملاک ما در انتخابات از نگاه امیرمؤمنان #علی(ع)
ای #مالک:
کارگزار حکومتی را از اشخاص
◀️با #تجربه
◀️با #حیاء
◀️از #خاندانی_صالح
◀️و باسابقه در اسلام #انتخاب کن؛
زیرا این اشخاص،
◀️ #باکرامت
◀️ #آبرومند
◀️ #کم_طمع
◀️و #آینده_نگر هستند.
📚سیدرضی، نهچ البلاغه، نامه 53.
➖ولیمه دادن
🛑لَا وَلِيمَةَ إِلَّا فِي خَمْسٍ، فِي عُرْسٍ أَوْ خُرْسٍ أَوْ عِذَارٍ أَوْ وِكَارٍ أَوْ رِكَازٍ، فَالْعُرْسُ التَّزْوِيجُ وَ الْخُرْسُ النِّفَاسُ بِالْوَلَدِ، وَ الْعِذَارُ الْخِتَانُ وَ الْوِكَارُ فِي شِرَى الدَّارِ، وَ الرِّكَازُ الرَّجُلُ يَقْدَمُ مِنْ مَكَّةَ.
🔰رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:
ولیمه در پنج مورد است نه غیر آنها:
در عروسی،
در تولد فرزند،
در ختنه کردن فرزند پسر،
در خرید خانه،
در مراجعت از مکه.
📚:مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۴۳۳
📌 #طلبکار با ایمان
محمدبن أبی عمير مردى پارچه فروش بود، ثروتش به دلایلی از دست رفت و نيازمند گرديد. وی از ذَريح مُحاربى ده هزار درهم #طلب داشت.
مرد بدهكار كه از وضع ابی عمیر اطّلاع يافت، #خانه خود را به ده هزار درهم فروخت و مال را به محمد داد. محمد، مال را ديد و پرسيد:
اين چيست؟ او گفت: اين مالى است كه از من ميخواستى. محمد گفت:
اين را از كجا آوردهاى؟ آيا ارثی به تو رسيده است؟ او گفت: نه؛ محمد پرسيد: كسى به تو بخشيده است؟ او پاسخ داد: نه؛ محمد پرسيد: مزرعه اى داشتى و فروختى؟ او گفت: نه؛ محمد پرسيد: پس از كجا است؟ او گفت:
خانه اى داشتم كه در آن زندگى میكردم. آن را #فروختم كه #بدهی خود را پرداخت كنم؛ محمد گفت: ای ذَريح از امام #صادق(ع) شنیدم که فرمود:
كسى را براى بدهی، از محلّى كه به دنيا آمده بيرون نمی كنند. اين پول را برگير من به آن نياز ندارم.
به خدا سوگند كه اكنون در اين حال من نياز به يك درهم دارم ولى از اين پول يك درهم هم وارد منزلم نخواهد شد.
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج3، ص190.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب تبیین کردند: چگونه از میان لیستها اصلح را انتخاب کنیم
👏 انتخاب قوی، مجلس قوی، ایران قوی
♎️بیانیِّه اول مرحوم آیت الله بهجت ره
در رابطه با انتخابات
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین و الصلاة علی سید الانبیاء محمد و آله السادة الاوصیاء الطاهرین.
و بعد، چنانکه مکرراً، از شرکت در انتخابات، سئوال شده، در جواب آنها، آنچه اظهار شده است، بیان می شود:
این جانب، جهات سلبیه و اثباتیه را متعرض می شوم. کسانی که بنا دارند در رأی دادن و یا انتخاب شدن، شرکت نمایند، باید متذکر باشند، که کسانی حق انتخاب شدن و امین مردم با ایمان در مورد دین و دنیا بودن را دارند، که؛
- از رجال با عقل کامل کافی و ایمان کامل از شیعه اثنا عشریه و با علم به مسائل شرعیه در شخصیات و اجتماعیات و با شجاعت باشند؛
- و از آنهایی باشند که در اظهارات و تروک، ( لا یخافون فی الله لومة الائم. سوره مائده/54 ) باشند؛
- و از رشوه ها و تخویفات و نحو آنها دور باشند؛
- نظر نکنند که تا به حال چه بود، بلکه نظر نمایند که از حال چه باید بشود و چه باید نشود؛
- و باید پرهیزکار و خداترس باشند، اراده خدای تعالی را بر همه چیز ترجیح بدهند؛ اگر فاقد بعض صفات باشند، اهل ائتمان نیستند، و رأی دادن برای فاقدها بی اثر است، بلکه جایز هم نیست، مشکوک هم، متروک است.
- تفحص هم، باید کامل باشد و بدون مداخله دوستی و دشمنی در امور نفسانیه باشد.
- در حال رأی دادن و گرفتن، خدای عظیم را ناظر به تمام خصوصیات همه بدانند.
کسانی هم که واجد خصوصیات مذکوره باشند- که جایز باشد رأی دادن و گرفتن درباره آنها- واجب می شود با توانایی، اگر بدانند یا احتمال بدهند که فاقد بعض آنها، رأی خواهند گرفت، ملاحظه نمایید دول کفر را [که] چگونه انتخاب می نمایند و انتخاب می شوند، و چه کسانی انتخاب می شوند، و از چه راه هایی انتخاب می شوند، و چه آرائی در مجلس های خودشان اظهار می کنند، و دولتهای آنها چه عملیاتی بر طبق قانون مملکت و بر خلاف قانون عقل و دین، حتی ادیان منسوخه آنها، انجام می دهند که فساد و افساد آنها بر همه عقلای دنیا آشکار است، [و] مخالفت نمایید با چگونگی کارهای آنها و چگونگی وسائل و اسباب و مسببات آنها، که مطابقت با هیچ دین اصل دار و هیچ قانون عقل پسند، ندارند.
عصمکم الله و ایانا من الزلات کلها بمحمد
و آله الطاهرین، صلوات الله علیهم اجمعین
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
⏬بیانیّه دوم آیت الله بهجت ره
در مورد انتخابات
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله و رب العالمین و الصلاة علی سید الانبیاء محمد و آله سادة الاوصیاء المطهرین.
در جواب سئوال مکرر مربوط به انتخابات، [مطالبی ذکر می شود] با اشاره به آنچه در سال گذشته تذکر داده شده بود، از بیاناتی که اختصاص به زمانی و مکانی ندارد و در آنها تعیین توصیفی- که اتمّ و اعمّ و احسن و اکمل و ادوم از تعیین اسمی است- شده بود.
از « حُذَیفه» رضوان الله علیه مروی است، که فرمود:
- « کانوا یسألون رسول الله عن الخیر و کنت أسأله عن الشر»؛ باید بدانیم « شرّ» چیست و « اهل شرّ» کیست تا فرار از آن نماییم، و « خیر» چیست و « اهل خیر » کیست تا به سوی آن فرار نماییم.
- باید اهل انتخاب، در پیاده کردن کبریات در صغریات، و کلیات در جزئیات، روشن و با احتیاط باشند؛
- و رضای خدای بزرگ را مقدم بر رضای غیر نمایند؛
- و فحص از عقلای متدینین که اصلح باشند نمایند؛
- و در روشنی توقف ننمایند؛
- و در تاریکی حرکت ننمایند؛
- و از رشوه دادن و گرفتن ( شیوه دول کفر)، دور باشند؛
- با متدینین از عقلا، که محیط به مسائل شرعیه و با ایمان اعتقادی و عملی، و پرهیزگار، و با تدبیر، و شجاعت، و اعتدال فکری و مسلکی، باشند و با غیر آنها سر و کار نداشته باشند، و مسلمانها را گرفتار نکنند و کاری نکنند که در پشیمانی از آن، تدارکی نیست.
- از وطن فروشی و وطن فروشان که غایت محبت دول کفر است، دور باشید. عواقب وطن فروشان به دول کفر را، ملاحظه بنمائید! دیدیم و می بینیم که به محلل های خودشان، وفا نمی کنند، مگر تا زمانی که چاره ندارند، و پس از آن، جز پشیمانی و عاقبت سوء برای تابعین آنها نمی ماند.
باید بدانیم که هیچ نقصی در ممالک اسلامیه نیست که منسوب به دول کفر نباشد؛ و آنچه منسوب به آنها است، نقص در اسلام و ایمان است، یا منتهی به آن است.
غیر از معصومین(ع) کسی نمی تواند بگوید: « همه چیز را می دانم، با می بینم»
و نمی تواند کسی بگوید: «هیچ چیز را نمی دانم و همه جا تاریکم»، بلکه هر عامل عادی، چیزهایی را می داند و باید حرکت کند و توقف ننماید، [و] بلکه باید از معلومات خود، مجهولات را استخراج نماید تا آنجا که بتواند؛ و چیزهایی را نمی داند و باید احتیاط و توقف و تفحص نماید تا به ندامت غیر مستدرک، مبتلا نشود.
و این مطالب برای جواب سئوال ها، [ ذکر شد] با اشتمال بر بیاناتی که اتمام حجت و تأکید آن است، تا آنکه علی العمیاء، یا به مسامحه، خود و دیگران از مؤمنین را، در گمراهی وارد ننماید.
کسانی که متحیر و مرددند، به آنها دستور داده شده و می شود:
ملاحظه کنید:
- کدامیک از دو حزب، با ولایت علی(ع) موافق یا موافق تر است؛
- و کدام، اعتقاد او عملاً انتظار مهدی(ع) را دارد یا متأکدتر است؛
- کدام، تغییری در امور دینیه، داده یا نمی دهد؛
- کدام، معتدل در فکر، یا متلوّن است در اعتقاد یا عمل؛
- کدام، ملکه تقوی و صدق و ائتمان دارد، یا قوی تر است؛
- کدام، در صفات، شبیه به کفر یا نفاق و کدام، دورتر است؛
- و بالجمله، کدام، به خدای متعال و خاتم الأنبیاء و خاتم الاوصیاء « صلوات الله علیهم و عجل فرجهم » نزدیک تر است.
از خداوند عظیم، موفقیت همه مؤمنین را بر مرضیات او، و تجنب از مبغوضات او را در همه جا و در هر حال، می خواهیم.
والسلام علیکم و رحمة لله و برکاته
الأحقر محمدتقی البهجة
11/ محرم الحرام/1418
❇️منبع: سایت نشر آثار ایشان👇 https://bahjat.ir/fa/content/905
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
➖آیا اجنه توانایی دارند به اَشکال مختلف در آیند
🛑لا خلاف بین الإمامیة بل بین المسلمین في أن الجنّ و الشیاطین أجسام لطیفة یرون في بعض الأحیان و لا یرون في بعضها و لهم حرکات سریعة و قدرة علَی أعمال قویّة و یجرون في أجساد بني آدم مجری الدم،و قد یشکلهم الله بحسب المصالح بأشکال مختلفة و صور متنوّعة کما ذهب إلیه السیّد المرتضیٰ(رضي الله عنه) أو جعل الله لهم القدرة علَی ذلک کما هو الأظهر من الأخبار و الآثار !
🔰علامه مجلسی(رحمه الله علیه):
خلافی میان شیعیان اِمامیّه بلکه میان
مسلمانان نیست در اینکه جِنّ و شیاطین اَجسامی لطیف هستند که گاهی دیده میشوند و گاهی دیده نمیشوند،و دارای حرکاتی سریع و قدرت بر انجام کارهای سخت هستند. و در بدنهایِ بنی آدم،مانند خون،جاری میشوند. و چه بسا خداوند به خاطر مَصالحی،آنها را به اَشکال مُختلفه و صورتهای متنوّعه در می آورد،چنانچه سیّد مرتضیٰ(رضی الله عنه) چنین عقیده ای دارد. یا اینکه خداوند به آنها چنین توانی داده است(که به اَشکال مختلفه درآیند) چنانکه این مطلب،ظاهرتر است از اَخبار و آثار.
📚: بحارالأنوار؛ج۶۰ص۲۸۳
📌نقش قدرت، ثروت و جایگاه اجتماعی در تغییر عقیده
چون امر #حکومت به دست #معاويه افتاد، به #زیاد بن ابیه که قبلا در حکومت امیرمومنان علی(ع) مسولیت مالی بصره را داشت، نامه اى تهديدآميز نوشت،
پس زياد خطبه ای خواند و گفت:
همانا معاویه پسر زن جگرخوار و جايگاه #نفاق و باقيمانده #احزاب من را در نامه خويش تهديد مى كند و بيم مى دهد، با اينكه ميان من و او دو پسر دختر پيامبر خدا(امام #حسن و امام #حسین) است با نود هزار نفر كه دسته هاى #شمشير خود را زير چانه هاى خود نهاده اند و يك نفر از ايشان تا مردن روىگردان نيست؛
بخدا سوگند كه اگر معاويه به من رسد، البته من را #سرسخت و دست بشمشير خواهد يافت.
پس معاويه، #مغيرة بن شعبه را [نزد وى] فرستاد و او را نزد خويش آورد و سپس او را به ابو سفيان ملحق كرد و #استاندارى #بصره را به او داد.
وی از کسانی گشت که به دستور معاویه قاتل شیعیان گردید.
📚یعقوبی، التاریخ، ج2، ص219.
احاطه امام زمان علیهالسلام بر کل کائنات و عوالم
⭐️امام صادق علیهالسّلام فرمودند:
إِنَّ الدُّنْيَا تُمَثَّلُ لِلْإِمَامِ فِی فِلْقَةِ الْجَوْزِ فَمَا تَعَرَّضَ لِشَیءٍ مِنْهَا وَ إِنَّهُ لَيَتَنَاوَلُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا كَمَا يَتَنَاوَلُ أَحَدُكُمْ مِنْ فَوْقِ مَائِدَتِهِ مَا يَشَاءُ فَلَا يَعْزُبُ عَنْهُ مِنْهَا شَیءٌ
دنیا برای امام مانند نیمی از گردو تصوّر میشود، هیچ چیزی از آن از نظر امام پنهان نیست، و همانا او بر همهٔ اطراف آن احاطه دارد و هر گونه بخواهد میتواند در آن تصرّف کند، همانطور که یکی از شما آن چه میخواهد از بالای سفره برمیدارد، و بر آن احاطه دارد و هیچ چیزی از آن از نظر او پنهان نمیماند.
📚بحار الانوار ج۲۵ ص۳۶۷
📚الاختصاص ص۲۱۷
📚بصائر الدّرجات ص۴۰۸
«
#یادشهداکمترازشهادتنیست
#باشهـــداوسیّدالشُّهداتــاظهــــور
#امام_زمان
🇯🇴🇮🇳 👇
↔️ @kalam_maesoumin
🌰 #امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌸 إنَّكَ مَتَي تَسِرْ إِلَي هَذَا الْعَدُوِّ بِنَفْسِكَ فَتَلْقَهُمْ فَتُنْكَبْ لَا تَكُنْ لِلْمُسْلِمِينَ كَانِفَةٌ دُونَ أَقْصَي بِلَادِهِمْ لَيْسَ بَعْدَكَ مَرْجِعٌ يَرْجِعُونَ إِلَيْهِ
🌺 راهنمائی عُمَر در جنگ :
هرگاه خود به جنگ دشمن روی و با آنان روبرو گردی و آسیبی بینی، مسلمانان تا دورترین شهرهای خود، دیگر پناهگاهی ندارند و پس از تو كسی نیست تا بدان رو آورند.
📚 #نهج_البلاغه ، #خطبه ۱۳۴
🌸پيامبر صلي الله عليه و آله :
ماه #شعبان ، «شعبان» ناميده شد؛ زيرا
روزى هاى مؤمنان در اين ماه قسمت مى شود .
🖍ثواب الأعمال ص62
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
إنَّما سُمِّيَ شَعبانُ لأِنَّهُ يَتَشَعَّبُ فيهِ أرزاقُ المُؤمِنينَ
#ماه_شعبان
@kalam_maesoumin
کانال ما در روبیکا
https://rubika.ir/kalam_maesoumin
📣📢 #حدیث_انتخاباتی_____________
🔷شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید:
بین دو حاکم در تردیدم، چه کنم؟
امام فرمودند: عادل ،صادق، فقیه و با تقواترین را انتخاب کن.
- اگر به تشخیص نرسیدم؟ امام فرمودند: ببین افراد متدین به کدام مایلند؟
-اگر نفهمیدم؟
🔹امام فرمودند: بنگر مخالفان آیین ما کدام را بیشتر می پسندند، او را کنار بگذار و ببین کدام بیشتر آن هارا خشمگین میکند، او را برگزین.
(اصول کافی جلد ۱)
به روز کردن حدیث👇👇__________
✅ اگر خودت به تشخيص برسي راي بده
✅ اگر نرسيدي ببين انقلابیهای مطیع و دوست دار رهبری به چه تشخيصي رسيدند، راي بده
✅ اگر نرسيدي ببين مخالفان دين و انقلاب و رهبری به چه تشخيص رسيدند به جز اون راي بده
🔷و اما نكته مهم: راي_بده! #همه_مي_اييم
#انتخابات
@kalam_maesoumin