8عاشورا پژوهی موبایل.pdf
1.34M
📌کتاب #عاشوراپژوهی
نویسنده:
حجت الاسلام محمد حسین زاده یزدی
هییت علمی گروه فلسفه موسسه آموزشی امام خمینی(ر.ه)
هدیه این کتاب فاتحه نثار اموات استاد عزیز باشد.
🖤🖤🖤
خبرنگار کربلا
💡 حادثه عظیم عاشورا به وسیله افرادی مانند یاران بازمانده امام و نیروهای دشمن ثبت شده و به ما رسیده است.
🎤 در این میان بسیاری از محققان، حمید بن مسلم اَزْدی را وقایعنگار کربلا دانستهاند.
⁉️ درباره او آگاهی چندانی بخصوص قبل از واقعه عاشورا در دست نیست.
🤝 خود گفته که از دوستان عمر بن سعد بودم و گاهی مأموریتهایی در قالب پیک به او محول میکرده است.
📝 به نظر میرسد از سوی حکومت برای ثبت و ضبط وقایع در #کربلا حاضر شده است.
@Mostabin
❌ با این حال در روز #عاشورا فردی بیطرف بود و نه تنها در مقابل کاروان حسینی اقدامی انجام نداد بلکه گاهی در جایگاه دفاع از آنان بر آمد.
⛔️ هنگامی که لشکر به خیمهها حمله کرد، عدهای خواستند امام #سجاد(ع) را در حال بیماری به شهادت برسانند ولی #حُمَید_بن_مسلم مانع شد و امام در حق او دعا کرد.
#تاریخ_امام_حسین(ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کوتاهترین جمله حضرت علی(ع) اما با مفهوم عمیق درباره علت نابینایی
😢😢😢🖤🖤🖤
29.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 چکیده سخنرانی شب اول محرم
حجت الاسلام دکتر #مریجی
👈علت تغییر و تحول در رفتار افراد جامعه چیست؟
1️⃣ چی تغییر کرد؟
2️⃣ کیا تغییر دادند؟
3️⃣ چگونه تغییر کرد؟
⁉️ چه شد که افرادی که دور #پیامبراکرم(ص) حلقه زدند و از قطره های آب وضوی ایشان #تبرک برمی داشتند، ۵۰ سال بعد با #حسین علیه السلام فرزند پیامبر خود، اینگونه رفتار کردند؟
روایت از پیغمبر اكرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) منقول است كه حضرت فرمودند قلب ها سه نوعند:
1_قلبی كه مشغول و وابسته به دنیا است.
2_قلبی كه مشغول به تنعّمات اخروی است.
3_قلبی كه وابسته به مولا است.
اما آن قلبی كه سرگرم و وابسته به دنیا است، همیشه دچار سختی و گرفتاری است. و آن قلبی كه وابسته به تنعّمات اخروی است به درجات و مراتب بالایی میرسد. و قلبی كه دلبسته به مولا (خدا) است، هم دنیا دارد، هم آخرت را دارد و هم خدا را دارد.
رُوِی عَن رَسُولِ الله (صلّی الله علیه و آله و سلّم) قال:
اَلْقَلبُ ثَلاثَةُ اَنْوَاعٍ: قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالدُّنْیا وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْعُقْبَی وَ قَلْبٌ مَشْغولٌ بِالْمَوْلَی.وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالدُّنْیا لَهُ الشِّدَّةُ وَ الْبَلاءُ وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْعُقْبَی فَلَهُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَی وَ اَمَّا الْقَلْبُ الْمَشْغولُ بِالْمَوْلَی فَلَهُ الدُّنْیا وَ الْعُقْبَی وَ الْمَوْلَی.
منبع : تحریر المواعظ العددیة،صفحه 245
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۳ کاری که در خانه ممنوع است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙منبر حسینی
🔳حضرت امام خمینی رضوان الله علیه
✔️همه تحت بیرق امام حسین علیه السلام قیام کردند
✔️ما هر چه داریم از محرم و این مجالس است
✔️در این مجالس، مسائل روز را بگویند و تکلیف مردم را معین کنند
🏴#محرم
🏴#دهه_محرم
🏴#ملت_امام_حسین
➖فلسفه روضه خوانی در منازل
🛑حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ مَسْعُودٍ، قَالَ حَدَّثَنِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنِ الْوَشَّاءِ، قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عُقْبَةَ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ:، قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) إِنَّ لَنَا خَادِماً لَا تَعْرِفُ مَا نَحْنُ عَلَيْهِ، فَإِذَا أَذْنَبَتْ ذَنْباً وَ أَرَادَتْ أَنْ تَحْلِفَ بِيَمِينٍ:قَالَتْ لَا وَ حَقِّ الَّذِي إِذَا ذَكَرْتُمُوهُ بَكَيْتُمْ، قَالَ، فَقَالَ: رَحِمَكُمُ اللَّهُ مِنْ أَهْلِ الْبَيْتِ.
🔰شخصی خدمت امام صادق علیه السلام عرض کرد:
ما خادمه ای داریم که به آنچه ما از امامت و محبت شما اهل بیت معتقدیم اعتقاد ندارند؛ ولی هرگاه تقصیری از او سر میزند و میخواهیم او را مؤاخذه کنیم ، ما را چنین قسم میدهد: لَا وَ حَقِ الَّذِی إِذَا ذَکَرْتُمُوهُ بَکَیْتُمْ؛ نه به حق کسی که وقتی او را یاد میکنید گریه میکنید😭. امام علیه السلام در حق آن خانه دعا کردند و فرمود: رَحِمَکُمُ اللَّهُ مِنْ أَهْلِ بَیْتٍ.
📚:إختيارالرجال ج 1ص344
👈 این روایت دلالت دارد که در منازل شیعیان ذکر مصائب اهل بیت علیهم السلام میشده که آن کنیز چنین قسمی بر زبان جاری کرده است.
حضرت رقیه.pdf
1.73M
📌مقاله
بررسی و تحلیل منابع تاریخی درباره حضرت #رقیه بنت الحسین از آغاز تا قرن هفتم هجری قمری
نویسندگان:
حجت الاسلام حسین #عبدالمحمدی و اسدالله رحیمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دانش، تقوا و سلیقه بایستهی اهل علم و تبلیغ است؛
وگرنه چه بسا ضرر تبلیغ ایشان، جبرانپذیر نباشد...
-
34.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 چکیده سخنرانی شب دوم محرم
حجت الاسلام دکتر #مریجی
⚠️تغییرات جامعه اسلامی توسط فرهیختگان و مدیران جامعه بوجود می آید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
«سَلَکَتْ بِهِمُ الدُّنْیَا طَرِیقَ الْعَمَی وَ أَخَذَتْ بِأَبْصَارِهِمْ عَنْ مَنَارِ الْهُدی: دنیا آنان را به مسیر نابینایی کشاند و چشمهایشان را از دیدن منارههای هدایت بازداشت» (نامه 31)
🔰و نیز در جای دیگری فرمود: «بِنَا یُسْتَعْطَی الْهُدَی وَ یُسْتَجْلَی الْعَمَی: فقط به وسیله ما میتوان [از خداوند] طلب هدایت کرد و فقط به وسیله ما میتوان نابیناییها را درمان کرد» (خطبه 144)
↪️حالا زهیر بن قین یکی از همین کسانی است که عمری با نابینایی مسیر را پیمود تا در کربلا به حسین به علی علیه السلام رسید و ....!
💯 استاد محمد عشایری منفرد
➖برگزاری مجلس روضه در زمان تقیه توسط امام صادق علیه السلام
🛑عَن سُفْیَانَ بْن مُصْعَبٍ الْعَبْدِیِّ ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَقَالَ: قُولُوا لِأُمِّ فَرْوَةَ تَجِی ءُ فَتَسْمَعُ مَا صُنِعَ بِجَدِّهَا. قَالَ: فَجَاءَتْ فَقَعَدَتْ خَلْفَ السِّتْرِ، ثُمَّ قَالَ: أنْشِدْنَا، قَالَ فَقُلْتُ: فَرْوُ جُودِی بِدَمْعِکِ الْمَسْکُوبِ، قَالَ: فَصَاحَتْ وَ صِحْنَ النِّسَاءُ، فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: الْبَابَ الْبَابَ، فَاجْتَمَعَ أَهْلُ الْمَدِینَةِ عَلَی الْبَابِ، قَالَ: فَبَعَثَ إِلَیْهِمْ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام صَبِیٌّ لَنَا غُشِیَ عَلَیْهِ، فَصِحْنَ النِّسَاءُ؛
🔰سفیان بن مصعب عبدی [شاعر اهل بیت]میگوید:
به محضر امام صادق علیه السلام شرفیاب شدم.آن حضرت فرمودند:بهام فروه بگویید بیاید و مصائبی راکه بر جدش وارد کردندبشنود.راوی میگوید:ام فروه آمد و پشت پرده نشست.سپس حضرت به من فرمودند:برای ما شعر بخوان.من نیز این شعر راخواندم: ایام فروه اشکهای جاری خود را هدیه کن و ارزانی بدار.در این هنگام فریاد گریۀام فروه بلند شد و تمام بانوان به گریه فریاد کردند.در این حال امام صادق علیه السلام هشدار دادند: 👈🏼درب خانه درب خانه[مراقب درب خانه باشید].در اثر این صداها، مردم مدینه بر در خانۀ حضرت اجتماع کرده بودند.راوی میگوید: امام صادق علیه السلام کسی را به نزد آنان فرستاد تا بگوید:کودکی از ما غش کرد و بانوان برای این امر فریاد بر آوردند👉🏼.
📚الكافي- ج8 ص 216
👇نکات روایت شریف👇
1⃣ در زمان وقوع این روایت،شرایط تقیه به حدی بوده که در شهر مدینه امام صادق علیه السلام و خانواده اش از طرف همسایگان، عابرین کوچه و خیابان و اغلب مردم مدینه مورد تهدید و خطر بوده اند.
2⃣ دوم خاندان اهل بیت علیهم السلام در هنگام ذکر مصائب کربلا آنچنان از خود بی خود شده و به گریه و عزاداری میپرداخته اند که فریاد گریۀ ایشان از درون اتاقها و پشت پردهها به گوش همسایگان و عابرین کوچه میرسیده است.
3⃣بعضا میبنیم عده ای به ما میگن چرا امام صادق علیه السلام دوماه محرم و صفر و دهه فاطمیه هیئت راه نینداختند و سینه نزدند !!اینها نمیدانند که با توجه به اینروایت میبینیم چقدر اوضاع نسبت به شیعیان و امام سخت بوده که حتی برای گریه باید تقیه میکردند حالا در چنین شرایطی که تمام پیروان متکب خلفا از بنی عباس و بنی امیه همه سنگ یزید و معاویه و ابوبکر و عمر را به سینه میزدند ایا میشد در کوچه های مدینه امام دسته عزا راه بیندازد وقتی که حتی خانه امام هم زیر نظر آنها بود چه برسد به اینکه امام شیعیان را جمع کند ودسته عزا راه بیندازد در حالیکه امام حتی در خانه باید با تقیه روضه میگرفتن.
😥رویای امام رضا ع و یک مجلس روضه در یک خانه آسمانی
سهل بن ذُبیان یک روز اول صبح به محضر #امام_رضا علیهالسلام رسید.
حضرت رضا به او فرمود: دیشب خواب دیدم نردبانی با صد پله برایم نصب شده است. از آن بالا رفتم و وقتی به بالای نردبان رسیدم داخل یک قبه سبزرنگی شدم که درونش از بیرونش پیدا بود.
جدم پیامبر با چند نفر در آنجا نشسته بودند. یکی هم روبرویشان ایستاده بود و برایشان شعر میخواند. پیامبر تا مرا دید فرمود: خوش آمدی فرزندم علی بن موسی الرضا! به پدرت علی ع سلام کن. به جدم علی ع سلام کردم. سپس فرمود: به مادرت فاطمه هم سلام کن. سلام کردم. بعد فرمود: به پدرانت حسن و حسین نیز سلام کن. به آنان نیز سلام کردم. در آخر فرمود: به شاعر ما سید اسماعیل #حمیری که در دار دنیا مداح ما بود، نیز سلام کن. به او نیز سلام کردم و نشستم.
پیامبر رو کرد به سید حمیری و فرمود: دوباره همان شعرهایی را که میخواندی، ادامه بده.
سید اشعارش را ادامه داد و پیامبر گریست! بعد در بیتهای بعدی فاطمه زهرا و دیگر حضار نیز با او گریستند.
در پایان فرمود: ای علی بن موسی، این قصیده را حفظ کن و به شیعیان ما نیز دستور بده که آن را حفظ کنند و به آنها بگو هر کس آن را حفظ کند و بر قرائت آن مداومت کند، من ضامن هستم که به بهشت درآید. (بحار ج 47 ص 328).
🏴 جنایاتی که خود کوفیان برنتافتند.
چون زنی از طایفه #بنی_بکر در سپاه #عمربن سعد دید که لشکر #کوفه به #زنان و خمیه های امام #حسین(ع) حمله کرده و به #غارت آنان مشغول اند، دست به #شمشیر برد و به طایفه خود حمله ور شد و گفت:
آیا دختران پیامبر(ص) را #غارت می کنید؟
حکمی جز حکم خدا نیست، ای خون خواهان رسولخدا(ص).
📚سیدبن طاوس، الهوف، ص180،
📚ابن نمای حلی، مثیرالحزان، ص77.
➖صحیفه ملعونه اول
🛑ِّ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْحَصِيرَةِ الْأَسَدِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: كُنْتُ دَخَلْتُ مَعَ أَبِي الْكَعْبَةَ فَصَلَّى عَلَى الرُّخَامَةِ الْحَمْرَاءِ بَيْنَ الْعَمُودَيْنِ فَقَالَ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ تَعَاقَدَ الْقَوْمُ إِنْ مَاتَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَوْ قُتِلَ أَلَّا يَرُدُّوا هَذَا الْأَمْرَ فِي أَحَدٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ أَبَداً قَالَ قُلْتُ وَ مَنْ كَانَ قَالَ كَانَ الْأَوَّلُ وَ الثَّانِي وَ أَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ الْجَرَّاحِ وَ سَالِمُ بْنُ الْحَبِيبَةِ.
🔰حارث بن حصيره اسدى گويد:
امام باقر عليه السّلام فرمود:
با پدرم(امام سجاد) عليه السّلام داخل كعبه شدم،
حضرتش بر روى سنگ سرخ ميان دو ستون نماز گزارد.
آنگاه فرمود:
در اينجا آن منافقان با يكديگر پيمان بستند كه اگر رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله مُرد و يا كشته شد هرگز اين امر خلافت را به هيچيك از اهل بيت او بر نگردانند.
گويد:
گفتم: آنها چه كسانى بودند؟
فرمود:
اولى(خلیفه غاصب اول)
دومى،(خلیفه غاصب دوم)
ابو عبيدة بن جرّاح
سالم بن حبيبه.
📚: الکافی ج4 ص 545
رقیة بنت الحسین و رقیة بنت علی علیهم السلام.pdf
1.72M
📄 #مجموعه_تقریرات درس خارج تحلیل دعوت حسینی
💠بانو #رقیة_بنت_الحسین (علیه السلام)
💠بانو #رقیة_بنت_علی (علیه السلام)
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
📌سرفصل مباحث👇
🔰بخش اول؛ بانو "رقیة بنت الحسین (علیه السلام)"
1️⃣تعداد دختران ذکر شده برای سید الشهداء (ع)
2️⃣بررسی منابعی که اشاره به اسم "رقیة" کردهاند.
3️⃣بازخوانی واقعۀ شام در منابع
4️⃣تاریخ شهادت
5️⃣مرقد
6️⃣نقد و بررسی اقوال سایرین
🔰بخش دوم؛ بانو "رقیة بنت علی (علیه السلام)"
🔺بررسی عبارات پیرامون ایشان
🔺تحلیلی پیرامون مدفن ایشان
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
©️نقل مطالب اختصاصی این نوشتار با ذکر منبع بلا مانع است.
#️⃣#تحلیل_دعوت_حسینی
🆔@andalibhamedani
امام علی علیه السلام: کسی را که تقوا والا مقامش ساخته، پست و حقیر مشمارید و کسی که دنیا او را بالا برده است، والا مقام ندانید
میزان الحکمه، جلد ۱۳
➖ أُمُّ فَرْوَةَ در روایت کیست؟
✍در روایت قبل 👈اینجا👉 امام صادق علیه السلام خطاب به ام فروه فرمودند: بیا و مصائب جد خود را بشنو.
دوستان گمان کردند ام فروه در کلام امام صادق علیهالسلام مادر امام می باشد در حالی که مادر ایشان از حیث نَسَب به امام حسین علیهالسلام نمیرسد.
🔺امفروه مادر امام صادق علیه السلام:
👈 ام فروه بنت قاسم بن محمد بن ابی ابکر.
لذا مقصود از ام فروه دختر امام صادق علیهالسلام است.
که هم از حیث مادری(نوهی امام سجاد علیه السلام) و هم پدری، از نسل امام حسین علیهالسلام میباشد.
🛑 كَانَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَشْرَةُ أَوْلَادٍ إِسْمَاعِيلُ وَ عَبْدُ اللَّهِ وَ أُمُّ فَرْوَةَ أُمُّهُمْ فَاطِمَةُ بِنْتُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع
🔰آن حضرت( امام صادق علیه السلام) ده فرزند داشته:
فرزندان امامصادق علیه السلام از همسرشان فاطمه بنت حسین بن علی علیه السلام(امام سجاد)
1- اسماعيل
2- عبداللَّه
3- ام فروه
📚: الإرشاد ج2، ص: 209
📌معرفی مقتل #لهوف
حجت الاسلام دکتر مصطفی #صادقی کاشانی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
لینک:
https://iqna.ir/fa/news/4078168/
استاد فاطمی نیا:
🔹مرحوم آيت الله سيدمحمدحسن الهي (برادر علامه طباطبايي) فرمودند:
🔻من يكي از علماءگذشته را به فاتحه اي ياد ميكردم؛
🔻يك روز باحالت گله باخود مي انديشيدم كه ماگاهي براي شما فاتحه ميفرستيم،اماچيزي نميبينيم،شما هم از ما يادي بكنيد!
🔸گويا شب بعدش بود كه آن عالم به خوابم آمد وگفت:
🔻از ما گله كردي؟!
يادت هست كه آن روز درفلان اداره كارت حل نميشد، اما يكدفعه ديدي موانع برطرف شد و قبول كردند كارت را درست كنند و مشكلت حل شد؟! آن كار من بود!
➖وصیت معاویه به یزید لعین در مورد امام حسین علیه السلام و تَخَلُف یزید از وصیت پدر(لعین ابن لعین)
🛑ِ زَيْدٍ بْنِ عَلِيٍّ ع قَالَ: سَأَلْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع فَقُلْتُ حَدِّثْنِي عَنْ مَقْتَلِ ابْنِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ قَالَ لَمَّا حَضَرَتْ مُعَاوِيَةَ الْوَفَاةُ دَعَا ابْنَهُ يَزِيدَ لَعَنَهُ اللَّهُ فَأَجْلَسَهُ بَيْنَ يَدَيْهِ فَقَالَ لَهُ يَا بُنَيَّ إِنِّي قَدْ ذَلَّلْتُ لَكَ الرِّقَابَ الصِّعَابَ وَ وَطَّدْتُ لَكَ الْبِلَادَ وَ جَعَلْتُ الْمُلْكَ وَ مَا فِيهِ لَكَ طُعْمَةً وَ إِنِّي أَخْشَى عَلَيْكَ مِنْ ثَلَاثَةِ نَفَرٍ يُخَالِفُونَ عَلَيْكَ بِجَهْدِهِمْ وَ هُمْ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ وَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ فَأَمَّا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ فَهُوَ مَعَكَ فَالْزَمْهُ وَ لَا تَدَعْهُ وَ أَمَّا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ فَقَطِّعْهُ إِنْ ظَفِرْتَ بِهِ إِرْباً إِرْباً فَإِنَّهُ يَجْثُو لَكَ كَمَا يَجْثُو الْأَسَدُ لِفَرِيسَتِهِ وَ يُوَارِبُكَ مُوَارَبَةَ الثَّعْلَبِ لِلْكَلْبِ وَ أَمَّا الْحُسَيْنُ ع فَقَدْ عَرَفْتَ حَظَّهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ هُوَ مِنْ لَحْمِ رَسُولِ اللَّهِ وَ دَمِهِ وَ قَدْ عَلِمْتُ لَا مَحَالَةَ أَنَّ أَهْلَ الْعِرَاقِ سَيُخْرِجُونَهُ إِلَيْهِمْ ثُمَّ يَخْذُلُونَهُ وَ يُضَيِّعُونَهُ فَإِنْ ظَفِرْتَ بِهِ فَاعْرِفْ حَقَّهُ وَ مَنْزِلَتَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ لَا تُؤَاخِذْهُ بِفِعْلِهِ وَ مَعَ ذَلِكَ فَإِنَّ لَنَا بِهِ خِلْطَةً وَ رَحِماً وَ إِيَّاكَ أَنْ تَنَالَهُ بِسُوءٍ وَ يَرَى مِنْكَ مَكْرُوه
🔰امام سجاد عليه السّلام فرمود:
آنگاه كه هنگام مرگ معاويه فرارسيد،پسر خود يزيد را خواست و مقابل خود نشاند و گفت:اى پسرم!من طغيانگران را براى تو رام ساختم و سرزمينها را براى تو مهيا كردم و حكومت را به كام تو افكندم.اما از جانب سه تن بر تو نگرانم.آنان با تمام توانمندى خود با تو در ستيز خواهند بود.
آنان عبد اللّه بن عمر خطاب،و عبد اللّه بن زبير و حسين بن على هستند.
اما عبد اللّه بن عمر در باطن با تو همراهى مىكند.
خودت را به او بچسبان و از او دست برندار.
اما عبد اللّه بن زبير را اگر به چنگ آوردى، تکه تکهاش كن مبادا كه مانند شير بر تو هجوم آورد و همانند روباه خود را از تو پنهان كند.
و اما حسين بن على مىدانى كه او چه خويشاوندى با پيامبر خدا دارد. حسين از گوشت و از خون اوست.مطمئنم كه عراقيان او را بر ضد تو خواهند شورانيد و آنگاه او را تنها و رها و ضايع مىسازند.
اگر به حسين دست يافتى، منزلت او را بشناس و مقام او را در ارتباط با خدا رعايت كن و هرگز او را مؤاخذه مكن.
مىدانى كه ما امويان با او همدم و خويشاوند هستيم.مبادا به او آزار رسانى يا او از تو آزار بيند.
📚: الأمالي للصدوق ص151
🖤السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن (ع)🖤
#امام_زمان عجل الله تعالی فرجه:
من دعاگوی هر مومنی هستم که پس از ذکر مصائب حضرت سید الشهداء علیه السلام برای تعجیل فرج و تأیید من دعا کند.
مکیال المکارم، بخش 6، ذیل قسمت 29
#امام_زمان
#امام_حسین
#محرم
@kalam_maesoumin
#یادداشت_۱۶۷
۱۷ تیرماه ۱۴٠۳/ سال چهارم
از مگامال تا مگا هیئت!!!!
تا کنون بارها عرض کرده ایم که یکی از مهم ترین تفاوت های تمدن مدرن با تمدن اسلامی، در گزاره بنیادین و محوری: لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِ (۲۵حدید) است.
مدل مدیریتی اسلام به این شکل است که واحدهای مدیریتی را کوچک، پراکنده و غیر متمرکز می کند. آنگاه وظایف را به همه می سپارد و ازین رهگذر، #مشارکت_حداکثری ایجاد میکند، مردم را رشد می دهد و ظرفیتها را فعال می کند. مدرنیته در مقابل، واحدهای مدیریتی را کلان و متمرکز می کند و با این روش، قریب به اتفاق مردم را از #مشارکت کنار می نهد و بسترهای رشد را عقیم می کند.
فی المثل برای دفاع از کشور، یک #ارتش منسجم متمرکز ایجاد می کند، انسانها را استخدام میکند و وظیفه دفاع را تنها به آنها می سپارد. اما اسلام، دفاع را بر عهده همگان می گذارد و مردمش را با: جَٰهَدُواْ بِأَمۡوَٰلِهِمۡ #وَأَنفُسِهِمۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ(۱۵حجرات) پرورش می دهد. امری که در اندیشه فقیه تمدنی عصر ما با عنوان #بسیج ظهور و بروز یافت.
باز در نظام تولید مدرن، #کارخانه کلان متمرکز را داریم با نتیجه ای واضح: یک ارباب و مالک با کسب سود حداکثری و صدها کارگرِ بله قربان گو و بی اختیار با سودی حداقلی. همین مدل تولید متمرکز، یکی از اصلی ترین ریشه های نظام سرمایه داری، نابود کننده عدالت و ایجاد کننده فاصله طبقاتی است.
در اسلام اما با تربیت انسانها بر اساس #مشاغل_برتر مانند کشاورزی، باغداری و دامداری، مکروه دانستن اجیر و استخدام دیگران شدن(کافی ج۵ص۹٠) و لزوم #نظارت هر فرد به غذایی که می خورد(عبس۲۴)، یک نظام تولیدی غیرمتمرکز، سبک، ارزان و بسیار باکیفیت طرح ریزی می شود. با نظام تولیدی اسلام، #مشارکت_حداکثری در تولید غذای طیب ایجاد می شود و ضمنا هر کسی آقای خودش است، همانطور که خدا او را آقا و آزاد آفریده(نامه۳۱ نهج البلاغه).
مثال دیگر این نزاع تمدنی در مدل توزیع و بازار است. مدرنیته هرچه بیشتر پیش می رود، بازار هایی متمرکز تر، بزرگتر و در نتیجه گرانتر درست می کند. #مگامال هایی که برای حدود نود درصد مردم، امکان خرید یک غرفه هم در آنها وجود ندارد. چرا که بسیار کم است و در نتیجه گران. به همین راحتی در عرصه توزیع و بازار هم #مشارکت_حداکثری را از دست می دهید.
اما اسلام عزیز و مردمی، درست در نقطه مقابل تمدن طاغوتی انحصاری، بازار پراکنده فراوان #رایگان می سازد و در اختیار همه مردم قرار می دهد(کافی ج۵ص۱۵۵) .
میتوان دهها مثال دیگر هم آورد. مثلا می توان مدل معیوب و پر اشکال و متمرکز #سدسازی را با مدل پیشرفته، پراکنده و سبُک #آب_انبار داری مقایسه کرد و امثله دیگر.
در همین راستا و با توجه به اینکه در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام هستیم، باید توجه کنیم که اسلامی ترین مدل برپایی مجالس سوگواری، آنست که نیروهای بیشتری را درگیر خود کند و از ظرفیت انسان های بیشتری استفاده کند. با توجه به مسائل فوق الذکر، باید به دنبال تکثیر هیئتها باشیم نه تکبیر آنها!
هیئت کلان متمرکز، جدای از اشکالات متعددی که دارد، نمی تواند بسترساز خوبی برای «لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِ» (۲۵حدید) باشد.
اما هیئتهای کوچک و #روضه_های_خانگی، می تواند یکی از مهم ترین عوامل #مشارکت_حداکثری در مراسم انسان ساز محرم باشد. فی المثل فلان هیئت که بیست سی هزار نفر مستمع دارد و تنها با یک سخنران و یک مداح مدیریت می شود، در صورت تبدیل به روضه های خانگی کوچک بیست سی نفره، بسترساز تربیت حدود هزار و پانصد مداح و همین تعداد سخنران است. به جای پرداخت هزینه های سنگین سیستم صوتی، در بسیاری از موارد، حتی نیازمند یک بلندگوی ساده هم نیست. به جای استخدام یک یا چند تیم خبره آشپزی، مدل روضه خانگی هزاران هزاران نفر را درگیر پخت غذای مجلس سیدالشهدا علیه السلام می کند. بدیهی است که کیفیت غذای مجالس کوچک، بسیار بهتر از غذاهایی است که برای هیئت های بزرگ طبخ و آماده می شود. چه اینکه حجم کار اندک است و سبک. از دیگر سوی هرکسی برای اهالی خانه و همسایه های خودش غذا تهیه می کند که موجب دقت و اهتمام بیشتر است.
باز برخلاف #مگا_هیئت ها، برپایی جلسات خانگی کوچک، قریب به اتفاق کوچه خیابان های شهر را بهره مند از حال و هوای روضه و ذکر معارف اهل بیت علیهم السلام می کند.
البته که می توان به فواید بی بدیل دیگری هم اشاره کرد. امید که با برپایی #روضه_های_خانگی، شاهد #مشارکت_حداکثری و بهره مندی حداکثری از این فرصت گرانقدر شویم.
✅✅✅✅
📌آیا #غذا دادن به #عزادران امام #حسین(ع) و لباس مشکی پوسیدن در عزا پسندیده است؟
پاسخ:
«لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع لَبِسْنَ نِسَاءَ بَنِي هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ كُنَّ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَم.»
وقتى امام #حسين(ع) شهید شد،
زنان بنى هاشم لباس #مشكى پوشيدند.
از گرما و سرما شكايتى نداشتند.
امام #سجاد(ع) به علت اينكه آنان ماتم زده بودند، براى ايشان غذا درست ميكرد، (تا زنان به عزادرای بپردازند.)
📚برقی، محاسن، ج2، ص420.