eitaa logo
کلام معصومین علیهم السلام
1.7هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
768 ویدیو
127 فایل
کلام و ادعیه معصومین علیهم السلام شناسه مدیر @ASK110 کپی مطالب حلال اگر مقدور بود #صلوات ی برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عنایت بفرمایید. https://rubika.ir/kalam_maesoumin
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت رقیه.pdf
1.73M
📌مقاله بررسی و تحلیل منابع تاریخی درباره حضرت بنت الحسین از آغاز تا قرن هفتم هجری قمری نویسندگان: حجت الاسلام حسین و اسدالله رحیمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دانش، تقوا و سلیقه بایسته‌ی اهل علم و تبلیغ است؛ وگرنه چه بسا ضرر تبلیغ ایشان، جبران‌پذیر نباشد... -
34.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 چکیده سخنرانی شب دوم محرم حجت الاسلام دکتر ⚠️تغییرات جامعه اسلامی توسط فرهیختگان و مدیران جامعه بوجود می آید...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «سَلَکَتْ بِهِمُ الدُّنْیَا طَرِیقَ الْعَمَی وَ أَخَذَتْ بِأَبْصَارِهِمْ عَنْ مَنَارِ الْهُدی: دنیا آنان را به مسیر نابینایی کشاند و چشمهایشان را از دیدن مناره‌های هدایت بازداشت» (نامه 31) 🔰و نیز در جای دیگری فرمود: «بِنَا یُسْتَعْطَی الْهُدَی وَ یُسْتَجْلَی الْعَمَی: فقط به وسیله ما میتوان [از خداوند] طلب هدایت کرد و فقط به وسیله ما میتوان نابیناییها را درمان کرد» (خطبه 144) ↪️حالا زهیر بن قین یکی از همین کسانی است که عمری با نابینایی مسیر را پیمود تا در کربلا به حسین به علی علیه السلام رسید و ....! 💯 استاد محمد عشایری منفرد
‍➖برگزاری مجلس روضه در زمان تقیه توسط امام صادق علیه السلام 🛑عَن سُفْیَانَ بْن مُصْعَبٍ الْعَبْدِیِّ ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام فَقَالَ: قُولُوا لِأُمِّ فَرْوَةَ تَجِی ءُ فَتَسْمَعُ مَا صُنِعَ بِجَدِّهَا. قَالَ: فَجَاءَتْ فَقَعَدَتْ خَلْفَ السِّتْرِ، ثُمَّ قَالَ: أنْشِدْنَا، قَالَ فَقُلْتُ: فَرْوُ جُودِی بِدَمْعِکِ الْمَسْکُوبِ، قَالَ: فَصَاحَتْ وَ صِحْنَ النِّسَاءُ، فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: الْبَابَ الْبَابَ، فَاجْتَمَعَ أَهْلُ الْمَدِینَةِ عَلَی الْبَابِ، قَالَ: فَبَعَثَ إِلَیْهِمْ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام صَبِیٌّ لَنَا غُشِیَ عَلَیْهِ، فَصِحْنَ النِّسَاءُ؛ 🔰سفیان بن مصعب عبدی [شاعر اهل بیت]میگوید: به محضر امام صادق علیه السلام شرفیاب شدم.آن حضرت فرمودند:به‌ام فروه بگویید بیاید و مصائبی راکه بر جدش وارد کردندبشنود.راوی می‌گوید:‌ام فروه آمد و پشت پرده نشست.سپس حضرت به من فرمودند:برای ما شعر بخوان.من نیز این شعر راخواندم: ای‌ام فروه اشکهای جاری خود را هدیه کن و ارزانی بدار.در این هنگام فریاد گریۀ‌ام فروه بلند شد و تمام بانوان به گریه فریاد کردند.در این حال امام صادق علیه السلام هشدار دادند: 👈🏼درب خانه درب خانه[مراقب درب خانه باشید].در اثر این صداها، مردم مدینه بر در خانۀ حضرت اجتماع کرده بودند.راوی میگوید: امام صادق علیه السلام کسی را به نزد آنان فرستاد تا بگوید:کودکی از ما غش کرد و بانوان برای این امر فریاد بر آوردند👉🏼. 📚الكافي- ج8  ص 216 👇نکات روایت شریف👇 1⃣ در زمان وقوع این روایت،شرایط تقیه به حدی بوده که در شهر مدینه امام صادق علیه السلام و خانواده اش از طرف همسایگان، عابرین کوچه و خیابان و اغلب مردم مدینه مورد تهدید و خطر بوده اند. 2⃣ دوم خاندان اهل بیت علیهم السلام در هنگام ذکر مصائب کربلا آنچنان از خود بی خود شده و به گریه و عزاداری می‌پرداخته اند که فریاد گریۀ ایشان از درون اتاقها و پشت پرده‌ها به گوش همسایگان و عابرین کوچه می‌رسیده است. 3⃣بعضا میبنیم عده ای به ما میگن چرا امام صادق علیه السلام دوماه محرم و صفر و دهه فاطمیه هیئت راه نینداختند و سینه نزدند !!اینها نمی‌دانند که با توجه به این‌روایت می‌بینیم چقدر اوضاع نسبت به شیعیان و امام سخت بوده که حتی برای گریه باید تقیه می‌کردند حالا در چنین شرایطی که تمام پیروان متکب خلفا از بنی عباس و بنی امیه همه سنگ یزید و معاویه و ابوبکر و عمر را به سینه می‌زدند ایا میشد در کوچه های مدینه امام دسته عزا راه بیندازد وقتی که حتی خانه امام هم زیر نظر آنها بود چه برسد به اینکه امام شیعیان را جمع کند ودسته عزا راه بیندازد در حالیکه امام حتی در خانه باید با تقیه روضه می‌گرفتن.
😥رویای امام رضا ع و یک مجلس روضه در یک خانه آسمانی سهل بن ذُبیان یک روز اول صبح به محضر علیه‌السلام رسید. حضرت رضا به او فرمود: دیشب خواب دیدم نردبانی با صد پله برایم نصب شده است. از آن بالا رفتم و وقتی به بالای نردبان رسیدم داخل یک قبه سبزرنگی شدم که درونش از بیرونش پیدا بود. جدم پیامبر با چند نفر در آنجا نشسته بودند. یکی هم روبرویشان ایستاده بود و برایشان شعر می‌خواند. پیامبر تا مرا دید فرمود: خوش‌ آمدی فرزندم علی بن موسی الرضا! به پدرت علی ع سلام کن. به جدم علی ع سلام کردم. سپس فرمود: به مادرت فاطمه هم سلام کن. سلام کردم. بعد فرمود: به پدرانت حسن و حسین نیز سلام کن. به آنان نیز سلام کردم. در آخر فرمود: به شاعر ما سید اسماعیل که در دار دنیا مداح ما بود، نیز سلام کن. به او نیز سلام کردم و نشستم. پیامبر رو کرد به سید حمیری و فرمود: دوباره همان شعرهایی را که می‌خواندی، ادامه بده. سید اشعارش را ادامه داد و پیامبر گریست! بعد در بیتهای بعدی فاطمه زهرا و دیگر حضار نیز با او گریستند. در پایان فرمود: ای علی بن موسی، این قصیده را حفظ کن و به شیعیان ما نیز دستور بده که آن را حفظ کنند و به آنها بگو هر کس آن را حفظ کند و بر قرائت آن مداومت کند، من ضامن هستم که به بهشت درآید. (بحار ج 47 ص 328).
🏴 جنایاتی که خود کوفیان برنتافتند. چون زنی از طایفه در سپاه سعد دید که لشکر به و خمیه های امام (ع) حمله کرده و به آنان مشغول اند، دست به برد و به طایفه خود حمله ور شد و گفت: آیا دختران پیامبر(ص) را می کنید؟ حکمی جز حکم خدا نیست، ای خون خواهان رسول‌خدا(ص). 📚سیدبن طاوس، الهوف، ص180، 📚ابن نمای حلی، مثیرالحزان، ص77.
صحیفه ملعونه اول 🛑ِّ عَنِ الْحَارِثِ بْنِ الْحَصِيرَةِ الْأَسَدِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: كُنْتُ دَخَلْتُ مَعَ أَبِي الْكَعْبَةَ فَصَلَّى عَلَى الرُّخَامَةِ الْحَمْرَاءِ بَيْنَ الْعَمُودَيْنِ فَقَالَ فِي هَذَا الْمَوْضِعِ تَعَاقَدَ الْقَوْمُ إِنْ مَاتَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَوْ قُتِلَ أَلَّا يَرُدُّوا هَذَا الْأَمْرَ فِي أَحَدٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ أَبَداً قَالَ قُلْتُ وَ مَنْ كَانَ قَالَ كَانَ الْأَوَّلُ وَ الثَّانِي وَ أَبُو عُبَيْدَةَ بْنُ الْجَرَّاحِ وَ سَالِمُ بْنُ الْحَبِيبَةِ. 🔰حارث بن حصيره اسدى گويد: امام باقر عليه السّلام فرمود: با پدرم(امام سجاد) عليه السّلام داخل كعبه شدم، حضرتش بر روى سنگ سرخ ميان دو ستون نماز گزارد. آن‌گاه فرمود: در اينجا آن منافقان با يكديگر پيمان بستند كه اگر رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله مُرد و يا كشته شد هرگز اين امر خلافت را به هيچ‌يك از اهل بيت او بر نگردانند. گويد: گفتم: آنها چه كسانى بودند؟ فرمود: اولى(خلیفه غاصب اول) دومى،(خلیفه غاصب دوم) ابو عبيدة بن جرّاح سالم بن حبيبه. 📚: الکافی ج4 ص 545
رقیة بنت الحسین و رقیة بنت علی علیهم السلام.pdf
1.72M
📄 درس خارج تحلیل دعوت حسینی 💠بانو (علیه السلام) 💠بانو (علیه السلام) 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 📌سرفصل مباحث👇 🔰بخش اول؛ بانو "رقیة بنت الحسین (علیه السلام)" 1️⃣تعداد دختران ذکر شده برای سید الشهداء (ع) 2️⃣بررسی منابعی که اشاره به اسم "رقیة" کرده‌اند. 3️⃣بازخوانی واقعۀ شام در منابع 4️⃣تاریخ شهادت 5️⃣مرقد 6️⃣نقد و بررسی اقوال سایرین 🔰بخش دوم؛ بانو "رقیة بنت علی (علیه السلام)" 🔺بررسی عبارات پیرامون ایشان 🔺تحلیلی پیرامون مدفن ایشان 〰️〰️〰️〰️〰️〰️ ©️نقل مطالب اختصاصی این نوشتار با ذکر منبع بلا مانع است. #️⃣ 🆔@andalibhamedani
امام علی علیه السلام: کسی را که تقوا والا مقامش ساخته، پست و حقیر مشمارید و کسی که دنیا او را بالا برده است، والا مقام ندانید میزان الحکمه، جلد ۱۳
أُمُّ فَرْوَةَ در روایت کیست؟ ✍در روایت قبل 👈اینجا👉 امام‌ صادق علیه السلام خطاب به ام فروه فرمودند: بیا و مصائب جد خود را بشنو. دوستان گمان کردند ام فروه در کلام امام صادق علیه‌السلام مادر امام می باشد در حالی که مادر ایشان از حیث نَسَب به امام حسین علیه‌السلام نمی‌رسد. 🔺ام‌فروه مادر امام صادق علیه السلام: 👈 ام فروه بنت قاسم بن محمد بن ابی ابکر. لذا مقصود از ام فروه دختر امام صادق علیه‌السلام است. که هم از حیث مادری(نوه‌ی امام سجاد علیه السلام) و هم پدری، از نسل امام حسین علیه‌السلام می‌باشد. 🛑 كَانَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَشْرَةُ أَوْلَادٍ إِسْمَاعِيلُ وَ عَبْدُ اللَّهِ وَ أُمُّ فَرْوَةَ أُمُّهُمْ فَاطِمَةُ بِنْتُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع 🔰آن حضرت( امام صادق علیه السلام) ده فرزند داشته: فرزندان امام‌صادق علیه السلام از همسرشان فاطمه بنت حسین بن علی علیه السلام(امام سجاد) 1- اسماعيل 2- عبداللَّه 3- ام فروه 📚: الإرشاد ج‏2، ص: 209
📌معرفی مقتل حجت الاسلام دکتر مصطفی کاشانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم لینک: https://iqna.ir/fa/news/4078168/
استاد فاطمی نیا: 🔹مرحوم آيت الله سيدمحمدحسن الهي (برادر علامه طباطبايي) فرمودند: 🔻من يكي از علماءگذشته را به فاتحه اي ياد ميكردم؛ 🔻يك روز باحالت گله باخود مي انديشيدم كه ماگاهي براي شما فاتحه ميفرستيم،اماچيزي نميبينيم،شما هم از ما يادي بكنيد! 🔸گويا شب بعدش بود كه آن عالم به خوابم آمد وگفت: 🔻از ما گله كردي؟! يادت هست كه آن روز درفلان اداره كارت حل نميشد، اما يكدفعه ديدي موانع برطرف شد و قبول كردند كارت را درست كنند و مشكلت حل شد؟! آن كار من بود!
وصیت معاویه به یزید لعین در مورد امام حسین علیه السلام و تَخَلُف یزید از وصیت پدر(لعین ابن لعین) 🛑ِ زَيْدٍ بْنِ عَلِيٍّ ع قَالَ: سَأَلْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع فَقُلْتُ حَدِّثْنِي عَنْ مَقْتَلِ ابْنِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ قَالَ لَمَّا حَضَرَتْ مُعَاوِيَةَ الْوَفَاةُ دَعَا ابْنَهُ يَزِيدَ لَعَنَهُ اللَّهُ فَأَجْلَسَهُ بَيْنَ يَدَيْهِ فَقَالَ لَهُ يَا بُنَيَّ إِنِّي قَدْ ذَلَّلْتُ لَكَ الرِّقَابَ الصِّعَابَ وَ وَطَّدْتُ لَكَ الْبِلَادَ وَ جَعَلْتُ الْمُلْكَ وَ مَا فِيهِ لَكَ طُعْمَةً وَ إِنِّي أَخْشَى عَلَيْكَ مِنْ ثَلَاثَةِ نَفَرٍ يُخَالِفُونَ عَلَيْكَ بِجَهْدِهِمْ وَ هُمْ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ وَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ فَأَمَّا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ عُمَرَ فَهُوَ مَعَكَ فَالْزَمْهُ وَ لَا تَدَعْهُ وَ أَمَّا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الزُّبَيْرِ فَقَطِّعْهُ إِنْ ظَفِرْتَ بِهِ إِرْباً إِرْباً فَإِنَّهُ يَجْثُو لَكَ كَمَا يَجْثُو الْأَسَدُ لِفَرِيسَتِهِ وَ يُوَارِبُكَ مُوَارَبَةَ الثَّعْلَبِ لِلْكَلْبِ وَ أَمَّا الْحُسَيْنُ ع فَقَدْ عَرَفْتَ حَظَّهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ هُوَ مِنْ لَحْمِ رَسُولِ اللَّهِ وَ دَمِهِ وَ قَدْ عَلِمْتُ لَا مَحَالَةَ أَنَّ أَهْلَ الْعِرَاقِ سَيُخْرِجُونَهُ إِلَيْهِمْ ثُمَّ يَخْذُلُونَهُ وَ يُضَيِّعُونَهُ فَإِنْ ظَفِرْتَ بِهِ فَاعْرِفْ حَقَّهُ وَ مَنْزِلَتَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ لَا تُؤَاخِذْهُ بِفِعْلِهِ وَ مَعَ ذَلِكَ فَإِنَّ لَنَا بِهِ خِلْطَةً وَ رَحِماً وَ إِيَّاكَ أَنْ تَنَالَهُ بِسُوءٍ وَ يَرَى مِنْكَ مَكْرُوه 🔰امام سجاد عليه السّلام فرمود: آنگاه كه هنگام مرگ معاويه فرارسيد،پسر خود يزيد را خواست و مقابل خود نشاند و گفت:اى پسرم!من طغيان‌گران را براى تو رام ساختم و سرزمينها را براى تو مهيا كردم و حكومت را به كام تو افكندم.اما از جانب سه تن بر تو نگرانم.آنان با تمام توانمندى خود با تو در ستيز خواهند بود. آنان عبد اللّه بن عمر خطاب،و عبد اللّه بن زبير و حسين بن على هستند. اما عبد اللّه بن عمر در باطن با تو همراهى مى‌كند. خودت را به او بچسبان و از او دست برندار. اما عبد اللّه بن زبير را اگر به چنگ آوردى، تکه تکه‌اش كن مبادا كه مانند شير بر تو هجوم آورد و همانند روباه خود را از تو پنهان كند. و اما حسين بن على مى‌دانى كه او چه خويشاوندى با پيامبر خدا دارد. حسين از گوشت و از خون اوست.مطمئنم كه عراقيان او را بر ضد تو خواهند شورانيد و آنگاه او را تنها و رها و ضايع مى‌سازند. اگر به حسين دست يافتى، منزلت او را بشناس و مقام او را در ارتباط‍‌ با خدا رعايت كن و هرگز او را مؤاخذه مكن. مى‌دانى كه ما امويان با او همدم و خويشاوند هستيم.مبادا به او آزار رسانى يا او از تو آزار بيند. 📚: الأمالي للصدوق ص151
🖤السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن (ع)🖤 عجل الله تعالی فرجه: من دعاگوی هر مومنی هستم که پس از ذکر مصائب حضرت سید الشهداء علیه السلام برای تعجیل فرج و تأیید من دعا کند. مکیال المکارم، بخش 6، ذیل قسمت 29 @kalam_maesoumin
۱۷ تیرماه ۱۴٠۳/ سال چهارم از مگامال تا مگا هیئت!!!! تا کنون بارها عرض کرده ایم که یکی از مهم ترین تفاوت های تمدن مدرن با تمدن اسلامی، در گزاره بنیادین و محوری: لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِ (۲۵حدید) است. مدل مدیریتی اسلام به این شکل است که واحدهای مدیریتی را کوچک، پراکنده و غیر متمرکز می کند. آنگاه وظایف را به همه می سپارد و ازین رهگذر، ایجاد میکند، مردم را رشد می دهد و ظرفیتها را فعال می کند. مدرنیته در مقابل، واحدهای مدیریتی را کلان و متمرکز می کند و با این روش، قریب به اتفاق مردم را از کنار می نهد و بسترهای رشد را عقیم می کند. فی المثل برای دفاع از کشور، یک منسجم متمرکز ایجاد می کند، انسانها را استخدام میکند و وظیفه دفاع را تنها به آنها می سپارد. اما اسلام، دفاع را بر عهده همگان می گذارد و مردمش را با: جَٰهَدُواْ بِأَمۡوَٰلِهِمۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ(۱۵حجرات) پرورش می دهد. امری که در اندیشه فقیه تمدنی عصر ما با عنوان ظهور و بروز یافت. باز در نظام تولید مدرن، کلان متمرکز را داریم با نتیجه ای واضح: یک ارباب و مالک با کسب سود حداکثری و صدها کارگرِ بله قربان گو و بی اختیار با سودی حداقلی. همین مدل تولید متمرکز، یکی از اصلی ترین ریشه های نظام سرمایه داری، نابود کننده عدالت و ایجاد کننده فاصله طبقاتی است. در اسلام اما با تربیت انسانها بر اساس مانند کشاورزی، باغداری و دامداری، مکروه دانستن اجیر و استخدام دیگران شدن(کافی ج۵ص۹٠) و لزوم هر فرد به غذایی که می خورد(عبس۲۴)، یک نظام تولیدی غیرمتمرکز، سبک، ارزان و بسیار باکیفیت طرح ریزی می شود. با نظام تولیدی اسلام، در تولید غذای طیب ایجاد می شود و ضمنا هر کسی آقای خودش است، همانطور که خدا او را آقا و آزاد آفریده(نامه۳۱ نهج البلاغه). مثال دیگر این نزاع تمدنی در مدل توزیع و بازار است. مدرنیته هرچه بیشتر پیش می رود، بازار هایی متمرکز تر، بزرگتر و در نتیجه گرانتر درست می کند. هایی که برای حدود نود درصد مردم، امکان خرید یک غرفه هم در آنها وجود ندارد. چرا که بسیار کم است و در نتیجه گران. به همین راحتی در عرصه توزیع و بازار هم را از دست می دهید. اما اسلام عزیز و مردمی، درست در نقطه مقابل تمدن طاغوتی انحصاری، بازار پراکنده فراوان می سازد و در اختیار همه مردم قرار می دهد(کافی ج۵ص۱۵۵) . میتوان دهها مثال دیگر هم آورد. مثلا می توان مدل معیوب و پر اشکال و متمرکز را با مدل پیشرفته، پراکنده و سبُک داری مقایسه کرد و امثله دیگر. در همین راستا و با توجه به اینکه در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام هستیم، باید توجه کنیم که اسلامی ترین مدل برپایی مجالس سوگواری، آنست که نیروهای بیشتری را درگیر خود کند و از ظرفیت انسان های بیشتری استفاده کند. با توجه به مسائل فوق الذکر، باید به دنبال تکثیر هیئتها باشیم نه تکبیر آنها! هیئت کلان متمرکز، جدای از اشکالات متعددی که دارد، نمی تواند بسترساز خوبی برای «لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِ» (۲۵حدید) باشد. اما هیئتهای کوچک و ، می تواند یکی از مهم ترین عوامل در مراسم انسان ساز محرم باشد. فی المثل فلان هیئت که بیست سی هزار نفر مستمع دارد و تنها با یک سخنران و یک مداح مدیریت می شود، در صورت تبدیل به روضه های خانگی کوچک بیست سی نفره، بسترساز تربیت حدود هزار و پانصد مداح و همین تعداد سخنران است. به جای پرداخت هزینه های سنگین سیستم صوتی، در بسیاری از موارد، حتی نیازمند یک بلندگوی ساده هم نیست. به جای استخدام یک یا چند تیم خبره آشپزی، مدل روضه خانگی هزاران هزاران نفر را درگیر پخت غذای مجلس سیدالشهدا علیه السلام می کند. بدیهی است که کیفیت غذای مجالس کوچک، بسیار بهتر از غذاهایی است که برای هیئت های بزرگ طبخ و آماده می شود. چه اینکه حجم کار اندک است و سبک. از دیگر سوی هرکسی برای اهالی خانه و همسایه های خودش غذا تهیه می کند که موجب دقت و اهتمام بیشتر است. باز برخلاف ها، برپایی جلسات خانگی کوچک، قریب به اتفاق کوچه خیابان های شهر را بهره مند از حال و هوای روضه و ذکر معارف اهل بیت علیهم السلام می کند. البته که می توان به فواید بی بدیل دیگری هم اشاره کرد. امید که با برپایی ، شاهد و بهره مندی حداکثری از این فرصت گرانقدر شویم. ✅✅✅✅
📌آیا دادن به امام (ع) و لباس مشکی پوسیدن در عزا پسندیده است؟ پاسخ: «لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع لَبِسْنَ نِسَاءَ بَنِي هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ كُنَّ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَم‏.» وقتى امام (ع) شهید شد، زنان بنى هاشم لباس پوشيدند. از گرما و سرما شكايتى نداشتند. امام (ع) به علت اينكه آنان ماتم زده بودند، براى ايشان غذا درست ميكرد، (تا زنان به عزادرای بپردازند.) 📚برقی، محاسن، ج2، ص420.
29.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناظره موضوع 👈اگر در کربلاء بودیم در چه سمتی بودیم؟ یزیدی یا حسینی؟ 👈چه مبناء و تفکری باعث وقوع فاجعه کربلاء‌ شد؟ طرف شیعه: آقای حسینوند طرف اهل سنت: آقای سیدزاده 👈قسمت اول
کراهت نشستن جای زنان ... 🛑قالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: إِذَا جَلَسَتِ الْمَرْأَةُ مَجْلِساً فَقَامَتْ عَنْهُ فَلَا يَجْلِسُ فِي مَجْلِسِهَا أَحَدٌ حَتَّى يَبْرُدَ 🔰حضرت محمد صلی الله علیه و آله: هرگاه زنی در مکانی نشسته و سپس از آنجا بلند شود؛ مردی در آن مکان ننشیند تا زمانی که آنجا سرد شود 📚:الفقيه ج3ص555 ‼️این ریزه کاری ها و ظرافت های ناب را مقایسه کنید با جامعه امروزی ما واقعا چقدر فاصله گرفتیم از اسلام ناب محمدی ... نامحرم @kalam_maesoumin کانال ما در روبیکا https://rubika.ir/kalam_maesoumin
🖤اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن (ع)🖤 (عج): لَئِنْ أَخَّرَتْنیِ آلدُّهورُ وَ عاقَنی عَنْ نَضرِكَ ‌المَقدور... فَلَأَنْدُبَنَّكَ صَباحاً وَ مَساءً ولَأَبْكِیَنَّ عَلَیكَ بَدَلَ الدُّموُعِ دَماً. ◼️ (ای جد بزرگوار یا اباعبدالله) اگر زمانه مرا (از محضرت) به تأخیر انداخته و مقدرات الهی مرا از نصرت و یاریت بازداشته، به خدا قَسم که صبح و شام برایت ندبه و نوحه می‌کنم و اگر اشک چشمم خشک شود، به جای آن برایت خون گریه می‌کنم. بحارالأنوار، ج ٩٨، ٢٦٩ @kalam_maesoumin کانال ما در روبیکا https://rubika.ir/kalam_maesoumin
🔊🎤🖤🖤داستان هنده همسر یزید، کنیز حضرت زینب (س) ? زن یزید که سالهاى پیش در خانه عبدالله بن جعفر زیر دست حضرت زینب (س) کامل تربیت شده بود، روزگار او را به شام خراب انداخته و از جایى خبر ندارد. یک وقت بر سر زبانها افتاد که جماعتى از اسیران خارجى به شام آمده اند. این زن از یزید درخواست کرد به دیدار آنها برود یزید گفت شب برو. ? چون شب فرا رسید، بوی خوش غذایی که زن شامی با خود آورده بود کودکان را وادار کرد تا دور او جمع شوند، سینی پر از غذا برای خرابه نشینان… اما هیچ کدام دست به سوی غذا نمی‌بردند…. خانم ام کلثوم (س) گفتند صدقه بر ما حرام است. زینب (س) بلند شد و به پیشواز زن آمد و فرمود: زن! مگر نمی‌دانی این گونه صدقات بر ما حرام است. برای چه این طعام را آورده‌ای؟ زن گفت: به خدا قسم این صدقه نیست. بلکه نذر است که بر من اجرای آن لازم است و برای هر اسیر و غریب طعامی به رسم هدیه می‌برم. ? زن این پا وآن پا کرد و با شرم گفت: من در ایام کودکی در شهر رسول خدا (ص) بودم و به مرضی دچار شدم که طبیبان و پزشکان از معالجه من عاجز شدند. چون پدر و مادرم دوستدار اهل بیت (ص) بودند مرا برای شفا به خانه امیرالمومنین ؏ بردند و از فاطمه زهرا (س) طلب شفا کردند.  ✨ در آن زمان حسین ؏ به خانه آمد. علی ؏ فرمود: ای فرزندم! دست بر سر این دختر بگذار و از خدا شفای او را بخواه! حسین ؏ چنین کرد و از برکت مولایم شفا پیدا کردم. تا کنون هیچ مریضی در من راه نیافته است… گردش روزگار مرا به این سرزمین کشانده است و از مولای خویش دور مانده ام. ? نذر کردم هرگاه اسیر یا غریبی را ببینم تا حدی که امکان دارد به او احسان نمایم. برای سلامتی آقایم حسین ؏، تا شاید بار دیگر به زیارت او نائل شوم و جمال ایشان را دیدار نمایم. ? فرمان داد تا تختی در خرابه نصب کردند. بر تخت قرار گرفت و حال رقت بار آن اسیران او را کاملا متأثر گردانید و سؤال کرد: اى زن اسیر، شما از اهل کدام دیارید؟ حضرت زینب (س) فرمود: از اهل مدینه. آن زن گفت: عرب همه‌ی شهرها را مدینه گوید؛ شما از کدام مدینه هستید؟ فرمود: از مدینه رسول خدا (ص) آن زن از تخت فرود آمد و به روى خاک نشست. حضرت زینب (س) سبب را سؤال کرد ? گفت: به پاس احترام مدینه رسول خدا (ص) اى زن اسیر، تو را به خدا قسم مى‌دهم آیا هیچ در محله بنى هاشم آمد و شد داشته‌اى؟ حضرت زینب (س) فرمود: من در محله بنى هاشم بزرگ شده‌ام.  آن زن گفت: اى زن اسیر، قلب مرا مضطرب کردى. تو را به خدا قسم مى‌دهم، آیا هیچ در خانه آقایم امیرالمؤمنین ؏ عبور نموده و هیچ بى‌بى من حضرت زینب (س) را زیارت کرده‌اى؟ ✨ حضرت زینب (س) دیگر نتوانست خوددارى بنماید، صداى شیون او بلند شد فرمود: حق دارى زینب را نمى‌شناسى… من زینبم ⁉️ زن گفت: اگر تو زینبی پس حسینت کو؟ حضرت زینب (س) فرمود: ای زن، از حسین پرسش مى‌کنى؟! این سر که در خانه یزید منصوب است از آن حسین ؏ است. آن زن از شنیدن این کلمات دنیا در نظرش تیره و تار گردید و آتش در دلش افتاد. مانند شخص دیوانه، نعره زنان، به بارگاه یزید دوید. فریاد زد: اى پسر معاویه ، سر پسر دختر پیغمبر (ص) را در خانه من نصب کرده‌اى با اینکه ودیعه رسول خداست… ? واحسیناه، واغریباه، وامظلوماه، واقتیل اولاد الادعیاء، والله یعز على رسول الله و على امیرالمؤمنین ? یزید یک باره دست و پاى خود را گم کرد، دید فرزندان و غلامان و حتى عیالات او بر او شوریدند. از آن پس چنان دنیا بر او تنگ شد و زندگى بر او ناگوار افتاد که مى‌رفت در خانه تاریک و لطمه به صورت مى‌زد …. ? یزید چاره‌اى جز این ندید که خط سیر خود را نسبت به اهل بیت عوض کند، لذا به عیال خود گفت: برو آنان را از خرابه به منزلى نیکو ببر. آن زن به سرعت، با چشم گریان شیون کنان، آمد زیر بغل حضرت زینب (س) را گرفت و گفت : اى سیده من، کاش از هر دو چشم کور مى‌شدم و تو را به این حال نمى‌دیدم. اهل بیت ؏ را برداشت و به خانه برد و فریاد کشید: اى زنان مروانیه، اى بنات سفیانیه، مبادا دیگر خنده کنید! مبادا دیگر شادى بکنید! به خدا قسم اینها خارجى نیستند، این جماعت اسیران ذریه رسول خدا و فرزندان فاطمه زهرا و على مرتضى على ؏ و آل یس و طه مى‌باشند ? ریاحین الشریعه، ج ۳، ص ۱۹۱ ••●✦✧✦✧✦●•• السلام علیک یااباعبدالله الحسین ع
⚫️السلام علیک یا ثار الله 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔻یکی از اوصاف مشهور ابی‌عبدالله الحسین علیه السلام این است که او «ثار الله» است. 🔻امام صادق علیه السلام در زیارت‌نامه آن حضرت چنین می‌فرمود: «السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ؛ سلام بر تو ای خون خدا و فرزند خون خدا» 🔻در میان موجودات مادی، تنها «موجودات ذي‌روح‌»اند که خون دارند. و خون «مایه» حیات و «نشانه» حیات و «دلیل» حیات آنهاست. 🔻با استفاده از تشبیه معقول به محسوس گفته شده که حسين «خون خدا»ست؛ او ثارالله است؛ و اين يعني آنکه حسين نشانه الوهیت و دلیل الوهیت و مایه حیات و هستی خدا در میان مردمان و در پهنه‌ی تاريخ بشريت است. او نشانه‌ی جريان الوهيت در حيات بشري و روح الهی در کالبد بی‌جان انسانیت است. حسين جلوه‌ی تام ملکوت در عالم ناسوت و تجسم و تحقق عینی روح الهی است.
➖انتخاب امام حسین علیه‌السلام از میان دو گزینه 🛑...عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ أَعْيَنَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: «أَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى النَّصْرَ عَلَى الْحُسَيْنِ ع حَتَّى كَانَ مَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ ثُمَّ خُيِّرَ النَّصْرَ أَوْ لِقَاءَ اللَّهِ فَاخْتَارَ لِقَاءَ اللَّهِ تَعَالَى.» 🔰از امام باقر (علیه‌السلام) نقل شده است: «خداوند نصرت و پیروزی (بر دشمن) را بر امام حسین (علیه‌السلام) فرو فرستاد تا این‌که میان آسمان و زمین رسید (متوقف شد.) آن‌گاه به ایشان اختیار داد که از میان "نصرت" یا "دیدار خداوند" (یکی را) انتخاب کند. پس ایشان دیدار خداوند را برگزید.» 📚: الكافي، ج‏۱، ص۲۶۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴شبهه ضد انقلاب: ما فارسیم! محرم به ما چه ربطی دارد؟😳 چرا باید برای جنگ دو گروه از عرب ها عزاداری کنیم؟ 😒