eitaa logo
مرکز تخصصی علم کلام
1.5هزار دنبال‌کننده
836 عکس
237 ویدیو
107 فایل
🔻کانال رسمی مرکز تخصصی علم کلام؛ موسسه آموزش عالی امام صادق(علیه‌السلام)، تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی سبحانی(حفظه الله) ارتباط با ادمین: @Basirat_kalam
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 شریعت، طریقت، حقیقت ▫️شریعت، طریقت و حقیقت در اندیشه عارفان در بیان آیت‌الله یزدان‌پناه ⏱ زمان: ۱ دقیقه و ۵۴ ثانیه 💿 حجم فایل: ۱۶.۵ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/joinchat/1085734937Cedd3e6f21f @kalamcenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶کرسی آزاد اندیشی؛ کرونا و شبهه شرور 🔴ویژه طلاب سطح ۳ مرکز کلام 🔸شناسه جهت شرکت در کرسی آزاداندیشی به عنوان موافق یا مخالف @Basirat_kalam 🔸زمان کرسی؛ دوشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۲ ⚠️ ان شاءالله از بهترین طرح بحث موافق و مخالف تقدیر به عمل خواهد آمد. ⚠️توضیحات بیشتر و مقالات پیشنهادی در چند پیام بالاتر قابل مشاهده است. گروه جهادی تبیین مرکز تخصصی کلام امام صادق(علیه السلام) @kalamcenter @tabiin_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانات حضرت استاد ربانی زیدعزه در باب حضرت زینب سلام الله علیها @kalamcenter
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتقادات استاد ربانی گلپایگانی زید عزه نسبت هنجارشکنی ها و رفتارهای ضد ارزشی در جشنواره فیلم فجر
⭕️ مسئولیت همگانی بنده هم به سهم خودم خیلی ناراحت شدم و احساس وظیفه کردم که در حد خودم مطالبی را در این جلسه درس بگویم. روزی همه ما باید همان گونه که پیامبر اکرم (ص) فرمود : «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته». پاسخ گو باشیم همه ما در پیشگاه امام عصر (ارواحنا فداء) و نسبت به شهدایی که جان خودشان را کف دست گذاشته و فدا کردند و خانوده های که داغ دار آنها شدند مسئول هستیم. آیا اینان جان خودشان را فدا کردند که در حوزه فرهنگ کار به اینجا برسد که در جشنواره ای به نام انقلاب این گونه نمایش های بدحجابی و بسیار تاسف آور انجام شود؟! ⭕️ عکس العمل مناسب دبیر مجمع شیعه شناسی در میان عکس العمل های که نسبت به این جشنواره صورت گرفت، نامه ای اعتراض آمیز از سوی دبیرکل مجمع شیعه شناسی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمسیون فرهنگی مجلس و دست اندرکاران این جشنواره، نوشته شده است که مطالب خوبی را منعکس کرده است. ▪️انشاءالله که وظیفه خودمان را انجام داده و شرمنده امام امت و شهدا نباشیم. مطالب سخنرانی حضرت استاد ربانی گلپایگانی درباره جشنواره
🔰نکاتی انتقادی درباره جشنواره فیلم فجر ▪️حضرت استاد ربانی گلپایگانی در درس خارج کلام، انتقاداتی را درباره جشنواره فیلم فجر مطرح کردند. مشروح سخنان ایشان از این قرار است: 🔺متاسفانه در جشنواره فیلم فجر امسال (1400) مطالبی گفته و رفتارهایی دیده شد که برای هر انسانی که باورهای اسلامی و عِرق دینی دارد، بسیار نگران کننده، ناراحت کننده و از جهتی دیگر شرم آور است. وقتی سخن از دهه فجر و جشنواره ای در این باره می آید، معنای آن این است که آنچه انقلاب اسلامی به جامعه بشری ارزانی کرده، تبیین شود و اگر در جهتی رفتار و عیب و نقصی در حرکت ما به وجود آمده که با نبض انقلاب و نهضت در تعارض است، مورد آسیب شناسی قرار گیرد تا اینگونه درخت تنومند انقلاب اسلامی، بتواند میوه های شیرین معنوی و انسانی و دینی خودش را در مرحله اول به جامعه ایران و بعد به دنیای بشری عرضه کند. به تعبیر قرآن کریم«كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ (24) ُتؤْتي‏ أُكُلَها كُلَّ حينٍ بِإِذْنِ رَبِّها»(سوره ابراهیم، آیه 24 و 25). ⭕️ فتوای شرم آور خانم هنرپیشه متاسفانه برخی مطالبی که در جشنواره فیلم فجر امسال گفته و رفتارهایی که نمایش داده شد، شرم آور است، و انسان تعجب می کند که آیا متولیان این برنامه هیچ گونه تعهدی نسبت به احکام دینی و شهدا و خانواده های آنان ندارد؟ اگر چنین نیست پس چگونه اجازه می دهند که این گونه سخنان و رفتارهای هنجارشکنانه در آن انجام گیرد؟ چرا اجازه دادند کار به جایی برسد که یک خانم هنرپیشه بیاید و فتوا صادر کند و رابطه نامشروع زن و مرد را مشروعیت بخشیده و بگوید: «اگر رابطه مرد و زن بر اساس عشق باشد و لو صیغه عقد هم بین آنها جاری نشده باشد، فرزند آنان حلال زاده است»! حقیقتا قلب انسان از این مطالب به درد می آید. چگونه بعد از گذشت 43 سال از انقلاب اسلامی، به این وقاحت و آشکاری چنین حکمی که از ضروریات اسلام است، توسط کسی که در کسوت هنرپیشگی هستند زیر پا گذاشته می شود؟ ⭕️ عذر بدتر از گناه از آن طرف وقتی این خانم هنرپیشه در مقام عذرخواهی بر می آید، کار ناپسند خود را توجیه کرده و عذر بدتر از گناه می آورد که گویی از سخنان وی برداشت بد شده است. ⭕️مد امروز برای توجیه سخنان نادرست متاسفانه امروزه مُد شده که وقتی فردی سخن نادرستی می گوید و حرفش پخش می شود، می گوید: «سخن مرا تقطیع کرده اند و شما باید مجموع سخن مرا در نظر بگیرید». این حرف در جایی درست است که جمله ای بگوید که اطلاق، یا ابهام و یا اجمالی دارد و با مجموعه سخنانش، آن اطلاق مقید شده، و یا آن ابهام برطرف و اجمال زدوده شود و غرض و معنای سخن او به درستی فهمیده می شود. اما اگر کسی یک ساعت یا کمتر و بیشتر درباره موضوعی صحبت کند و در یک قسمت از سخنانش مطلبی را صریح و آشکار بگوید، دیگر فرقی نمی کند بقیه سخنان او در چه جهتی بوده است. این بخش کلامش صریح است و ربطی به قبل و بعد آن ندارد. بنابراین این توجیه گفته شده صرفا عذر تراشی است. ⭕️ بسیج لشکر شیطان برای فتنه گری چندی پیش هم متاسفانه یک نفر عمامه به سر اظهار کرد: «آن قدر ارتباط و معاشرت با هم از نظر اسلام اهمیت دارد که اگر کسانی شب هنگام دور هم بنشینند و حتی شراب هم بخورند، بهتر است از کسی که تنهایی مشغول عبادت است». این سخن هم خیلی دردآور است. چرا کار ما به اینجا رسیده است؟ این همان کلام امیرالمومنین (ع) است که فرمود: «وَ إِنَّ الشَّيْطَانَ قَدْ جَمَعَ حِزْبَهُ وَ اسْتَجْلَبَ خَيْلَهُ وَ شَبَّهَ فِي ذَلِكَ وَ خَدَعَ وَ قَدْ بَانَتِ الْأُمُورُ وَ تَمَخَّضَتْ وَ اللَّهِ مَا أَنْكَرُوا عَلَيَّ مُنْكَراً وَ لَا جَعَلُوا بَيْنِي وَ بَيْنَهُمْ نَصَفا» (نهج البلاغه، خطبه 10) . گویی شیطان همه نیروهایش را در قالب های مختلف بسیج کرده تا فتنه انگیزی کنند. یکی در قالب هنرپیشه، یکی استاد دانشگاه، یکی در پوشش لباس روحانیت و آن یکی با پوشش نامناسب در مکانی منتسب به انقلاب اسلامی. متاسفانه آن استاد دانشگاه هم چندی قبل ارتباط با نامحرم را سبک شمرده و گفته بود: «من در گذشته این کار را خود می کردم و حتی شراب می خوردم».
⭕️ نگرانی از وقوع این وقایع در دولت انقلابی تاسف انسان از این مسائل آن گاه بیشتر می شود که این ها در دوره ای واقع می شود که متدینین دل خوش دارند که دولتمردان انقلابی بر مسند هستند که افکار سکولاریستی ندارند و با خط ولایت هماهنگ هستند. در این دوره خیلی باید نسبت به ارزش های اسلامی حساسیت بالا باشد. و نباید به بهانه اینکه مشکلات اقتصادی وجود دارد تصور شود اگر کسی در مقام دفاع بر آید سخنش خریدار ندارد. ما باید به تکلیف خود عمل کنیم و کاری به اقبال مردم نداشته باشیم. ⭕️لزوم پاسخگویی مسئولین در قبال این حرمت شکنی کسانی که متولی این جشنواره بوده اند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست اندرکاران برگزاری این جشنواره، باید پاسخگو باشند. چگونه باید کسانی جرات کنند در جامعه دینی و ایامی که منتسب به امیرالمومنین (ع) و حضرت زینب (س) است چنین مطالبی را بگویند و چنین رفتارهایی داشته باشند؟ خون امام حسین (ع) به جهت حفظ همین ارزشهای اسلامی بر زمین ریخته شد. در انقلاب اسلامی خودمان چقدر افرادی که شکنجه شدند و چقدر شهید شدند و چقدر مجاهدت های که صورت گرفت. چقدر افرادی که مدافع حرم شدند. نباید ساده از کنار اینها گذشت، باید حتما به این مسائل رسیدگی شود. در زمان امام راحل وقتی یک سریال خارجی پخش می شد، فردی گفته بود: «آن زن بازیگر می تواند الگوی زنان جامعه ما باشد». امام راحل نسبت به این مطلب عکس العمل شدیدی نشان دادند. اکنون چرا مسئولین در مورد انکار این حکم دینی چیزی نمی گویند؟ ⭕️ خطر بزرگ ساده انگاری ساده برخورد کردن به این گفتارها و رفتارهای هنجارشکنانه باعث می شود به تدریج حساسیت ها نسبت به ارزش های دینی کم رنگ شود، حتی ممکن است به مرور زمان این کارهای نادرست به صورت عرف و هنجار و امری عادی در آید، یعنی کاری شود که معروف منکر و منکر معروف شود. در همین جشنواره یکی از این خانم های بازیگر که سر خود را کاملا پوشانده بود، وقتی در مقابل تماشاچی ها قرار می گیرد از اینکه موهای سرش را پوشیده از حاضران عذر خواهی می کند و علت آن را به جهت آرایش برای یک فیلم بیان می کند. متاسفانه کار به جایی رسیده به جای اینکه فرد بدحجاب عذر خواهی کند که بر خلاف دستورات اسلامی حضور پیدا کرده است، او این رفتار خوبش را ناپسند تلقی کرده و به خاطر آن عذر خواهی می کند. ⭕️ ویترین و تابلو کردن کار ناپسند شاید برخی بگوید: «در این انتقادها شما تنها قسمت خالی لیوان را می بینید در حالی که در این جشنواره فیلم های خوب و ارزشمند هم پخش شده و هم کسانی با وزانت دینی حضور پیدا کرده اند». البته کسی منکر این کارهای خوب نیست و باید هم چنین باشد. اینکه در جامعه دینی و انقلابی، مسئولین جامعه در حوزه های فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و غیره، موازین دینی و انقلابی را رعایت کنند جای تعجبی ندارد و قاعده هم باید چنین باشد. اگر یک انسان مسلمان، دروغ نگفت و نمازش را خواند، شگفت انگیز نیست، البته کار خوب تحسین دارد اما به هر حال وظیفه ای است که انجام شده است. سخن ما در اینجا این است که این گونه رفتارهای ناپسند چون در ملاء عام انجام گرفته بر نسل نوجوان و جوان تاثیر منفی می گذارد زیرا آنان تحت تاثیر این افراد به عنوان هنرمند و سلبریتی هستند و این امر باعث اشاعه فحشا می شود. گاه فردی کار زشتی را در خلوت انجام می دهد؛ این کار گناه است و نباید انجام شود، اما این کار نقش تخریبی و ترویج کار بد در جامعه را ندارد و لذا مسئولیت اجتماعی هم به همراه نمی آورد، اما وقتی فردی در ملاء عام و خیابان و بازار و محیط کار و خصوصا جایی که رسمیت دارد و منتسب به نام نظام اسلامی است و در فضای داخل و خارج پخش می شود، کار ناپسندی را انجام می دهد خیلی مساله تفاوت می کند. این کار همانند ویترین و تابلویی است که دستاوردهای انقلاب را نمایش می دهد. قطعا باید برنامه هایی که در این فضا صورت می گیرد در راستای اهداف امام راحل و شهدا و مرضی خداوند و امام عصر (عج) باشد. ⭕️ آزرده خاطر شدن امام عصر (عج) از این وقایع خدا می داند قلب مقدس امام عصر (عج) نسبت به این گفتارها و رفتارها چقدر به درد آمده و آزرده خاطر شده است؟ از آن طرف متاسفانه آن برخوردی هم که انتظار می رود از بزرگان و عالمان دین و کسانی که تریبون دارند، صورت نمی گیرد. البته برخی الحمدلله صحبت کرده و این کار را محکوم کردند، اما باید بیش از این ها باشد و نباید نسبت به این مطالب ساده انگاری شود و گناه خداوند کوچک شمرده شود.
💎 45: 📌 (حفظه الله): 🔸 «درس را باید خیلی خوب خواند. بی مایه فطیر است و فایده ای ندارد. 🔹 کسی که خیال کند حالا درس نخواندیم، امّا خدمت کنیم، برای دین نتیجه ای ندارد. 🔸 بدون درس خواندن، نمی شود این خدمت را انجام داد. حالا ممکن است خدمات دیگری کرد؛ ولی این خدمت متوقّف به علم است... ♨️ علم و سواد پایۀ اصلی است. بدون آن هیچ نقشی نمی توانید ایفا کنید، یا درست نمی توانید ایفا کنید. نقش آفرینی غلط، از نقش آفرین نبودن به مراتب خسارت بار تر است!» 📚 بدان، ایّدک الله، ص 23 @kalamcenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴درخواست مکرر رهبر انقلاب از فضلای حوزه به روایت آیت الله شب زنده دار(از فقهای شورای نگهبان): من در خیلی از مسائل نمیتوانم ورود کنم، اما شما وارد شوید. @kalamcenter
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌کلیپ عالی سیر تا پیاز طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی به زبان ساده منتشر کنید @kalamcenter
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبر انقلاب: در جنگ نرم مثل یک شطرنج‌باز ماهر عمل کنید 👈تبیین معارف در کانال تبیین👇 https://eitaa.com/joinchat/252444827Cd259e0f241 👇👇👇 @tabiin_ir
⭕️ هر جا خط را گم کردید آتش دشمن را نگاه کنید ببینید کجا را می زند| شهید همت •┈┈••✾••┈┈• ⬅️ مارا به دوستان خود معرفی کنید. 👈تبیین معارف در کانال تبیین👇 https://eitaa.com/joinchat/252444827Cd259e0f241 👇👇👇 @tabiin_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹⚠️⚠️⚠️🌹 بسمه تعالی ⚠ نشست دوم شرور: با موضوع شبهه شرور(طبیعی) و بررسی راه حل مبتنی بر اختیار 🔸ویژه طلاب سطح۳؛ حضور الزامی است. 🔸زمان؛ دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ _ بعد از نماز عشاء 🔸مکان؛ نمازخانه مرکز کلام امام صادق علیه السلام ➖➖➖➖➖➖➖ 🔵 جمع بندی نشست اول: 🔸نقد: 🖍عدم کفایت برخی از راه حلها از جمله نگاه عدمی و یا کمرنگ جلوه دادن رنج انسان به وسیله بازتعریف شرور(در عین پذیرش فایده و لزوم تعریف شر در حل بخشی از مسائل) 🖍ابهام و نقص در برخی راه حلها، مانند راه حل مصالح پنهان در شرور 🔸نظر: (نتیجه و جمع بندی) 🖊بازگشت شرور طبیعی به شرور اختیاری بشر است و راه حل آن در محوریت دادن بشر به وحی و خاندان وحی است. ➖➖➖➖➖➖➖ پیرامون نشست دوم و دفاع مبتنی بر اختیار انسان🌺👇 🔴 آیا بشر خود مسئول همه شرور است؟ 🔴 اساسا چه تناسبی بین جرم و جزا هست که گاهی در شهری خردسال و کهنسال یکجا به بدترین وضع گرفتار میشوند و جایی دیگر نه. 🔴 چرا خالق مهربانتر از مادر؛ دربرابر انبوه رنجهای غیرقابل وصف کودکان و بیگناهان کاری نمیکند؟ چرا این همه سکوت؟ 🔴 اگر دنیا دانشگاه بشریت است؛ و اگر رنج شدید برای رشد است؛ آیا حاضر هستید وارد دانشگاهی شوید که در قبال خوب درس نخواندن شما را شکنجه کنند؟ 🌹⚠️⚠️⚠️🌹 ⚠️طلاب گرامی سطح۳ برای ثبت نام در دفاع یا نقد پیرامون موضوع نشست نام و نام خانوادگی و مدت زمانی بحث خود را به شناسه ایتای @moj_sh بفرستند. (نوبت دهی بر اساس ثبت نام است) گروه جهادی تبیین مرکز تخصصی کلام امام صادق(علیه السلام) @kalamcenter @tabiin_ir مقاله و صوت زیر محور بحث خواهد بود🌹👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️این صوت مربوط به جمع بندی استاد فتحی بزرگوار در پایان نشست اول شبهه شرور طبیعی است که در تاریخ ۲اسفند۱۴۰۰ برگزار شد
👆👆کتاب 🔹اثر استاد بزرگوار، آیت الله در بیست و سومین همایش به عنوان اثر معرفی گردید @kalamcenter ---------------------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️ مراسم عزاداری ویژه شهادت امام کاظم(علیه السلام) 🏴 @kalamcenter 🏴 @tabiin_ir
🔸 مراسم جشن ویژه عید مبعث 🌿 @kalamcenter 🌿 @tabiin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ‏مناجات «شعبانیه» را خواندید. بخوانید آقا! 🔹 سخنان شنيدنی امام خمينی در مورد مناجات مشهور ماه مرکز تخصصی علم کلام 🔻کانال رسمی مرکز تخصصی علم کلام امام صادق(ع) . . . ♻کانال گروه جهادی تبیین 👇 @tabiin_ir . ♻پیج اینستاگرام مرکز 👇 https://instagram.com/kalamcenter.ir?utm_medium=copy_link https://eitaa.com/kalamcenter
◼️ ☑️ دومین مراسم سالگرد ارتحال استاد محترم عالم ربانی حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر ترابی شهرضایی با سخنرانی 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین رزاقی ⏰ جمعه ۱۳ اسفند بعدازنمازمغرب وعشاء 🕌 مسجدامام حسن عسکری علیه السلام پردیسان. ◼️روابط عمومی مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان◼️ 🕌@emameaskarimasjed آیدی مدیر کانال و امام جماعت: 🆔@mozaffari48
حضرت آیت الله جعفر سبحانی امروز در پیامی تصویری به مراسم رونمایی از کتاب «موسوعة الفقهیة المیسرة» که در سالن همایش های دانشکده اصول الدین قم برگزار شد، ضمن تحسین این کتاب فقهی گفتند: آیین اسلام بر دو اصل استوار است؛ یکی باورها شامل ایمان به خدا و روز رستاخیز و دیگر موضوعات عقیدتی می باشد و دیگری احکام و تکالیف که شیوه های زندگی فردی و اجتماعی را به انسان ها می آموزد. ایشان افزودند: مرجع اصلی در تبیین معارف و احکام کتاب خدا، سنت رسول خدا و احادیث جانشینان معصوم و خرد فطری است. حضرت آیت الله سبحانی در تشریح اصل اول تصریح کردند: گروهی از علماء، مسائل عقیدتی را در هر قرنی با مقتضیات زمان مطرح کرده و از آن دفاع نموده اند و تا به امروز صدها کتاب کلامی به شیوه های گوناگون تألیف شده و سدی محکم در برابر شبهه انگیزان می باشد؛ رساله امام صادق علیه السلام به نام توحید مفضل و بیانات امام هشتم علیه السلام در نشست طوائف مختلف از مادی گرفته تا اهل کتاب و غیر آن ها و همچنین رساله امام هادی علیه السلام در مورد جبر و تفویض نشانه اهمیت دادن اهل بیت علیهم السلام به اصل نخست بوده است. ایشان در ادامه با اشاره به اینکه درباره احکام و تکالیف فردی و اجتماعی از قرون نخست تا به امروز، کتاب های فراوانی تألیف شده است اظهار داشتند: بخشی از آن کتب در اثر مرور زمان و آتش اختلافات از بین رفته و قسمتی از آن ها باقی مانده است. این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: مرور زودگذر بر آثار باقی مانده از قرن سوم تا به امروز حاکی از آن است که علماء در هر زمان با توجه به شرایط زمان و مکان دست به تألیف و تصنیف زده اند؛ روزگاری بخاطر حفظ متون کلمات پیشوایان معصوم علیهم السلام، کتاب های فقهی به شکل ذکر سند و متن بوده و اصول اربعمائة بر همین شیوه تألیف شده که قسمتی ناچیز از آن باقی مانده و پس از گذشت اندکی از زمان، شرایطی ایجاب کرد کتاب های فقهی به شکل حذف سند و حفظ متن نگارش یابد و کتاب های فقه الرضا و المقنع شیخ صدوق به همین شیوه نگارش یافته است؛ حتی این نوع نگارش تا اواخر قرن جهارم ادامه داشته و کتاب های المقنعه شیخ مفید و نهایه شیخ طوسی بر همین شیوه تألیف شده اند. حضرت آیت الله سبحانی در ادامه ضمن تأکید بر تحول عظیم در نگارش فقه بر اثر پیشرفت فرهنگ اسلامی و دگرگونی شرایط جامعه علمی گفتند: در مورد کتاب التهذیب ابن جنید و کتاب المتمسک بحبل آل الرسول ابن ابی عقیل عمانی در گشودن این مورد تأثیر بسزایی داشت این شیوه از نگارش در طول زمان به تدریج رو به تکامل نهاده و مبسوط شیخ طوسی و سرائر ابن ادریس و شرایع محقق حلی و گستره های علامه حلی به نام های متهی المطلب فی تحقیق المذهب یا تذکرة الفقهاء نمونه های بارز از این نوع نگارش می باشد. این مرجع تقلید استمرار این نوع نگارش را از قرن هفتم هجری به بعد شمرده و بیان داشتند: آثار شهید اول، محقق ثانی و محقق اردبیلی تا برسد به کتاب ارزشمند جواهرالکلام همگی از این نوع پیروی کرده اند و آثار ارزشمندی از خود به یادگار نهاده اند؛ و اصولاً یکی از دلایل خاتمیت شریعت اسلام همین گستردگی احکام آن است که هرگز بشری نمی تواند این همه احکام را که مطابق عقل و فطرت است برای جامعه به ارمغان آورد. ایشان سپس به بررسی موسوعه فقهیه میسره از منظر نگارش فقه به شیوه دیگر پرداختند و تصریح کردند: آثار مانده از گذشتگان و فقیهان حاضر که بر اساس تنظیم مسائل طبق کتاب ها و ابواب فقهی است غالباً هر مسئله که مربوط به یکی از این ابواب می باشد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ ولی در عصر حاضر نوع دیگر در نگارش فقه پدید آمده است؛ نگارش فقه بر طبق موضوعات و به صورت الفبایی که کاملاً شیوه نوظهوری است و کار آسانی نیست؛ زیرا چه بسا جایگاه مسئله ای از نظر تنظیم الفبایی باید در آغاز کتاب قرار گیرد ولی جایگاه آن در کتاب دیات است؛ و این نوع کار همت جمعی را می طلبد که در پرتو کوشش همگان کار سامان یابد. این مرجع تقلید کتاب موسوعة الفقهیة المیسرة را نمونه بارز از این نوع نگارش دانستند و گفتند: اگر کسی از دور بر این اثر بنگرد تصور می کند که جمعی از فقیهان دور هم گرد آمده اند و به چنین تألیفی دست یازیده اند ولی واقع به گونه ای دیگر است؛ زیرا یک شخصیت علمی و فقیهی ارجمند یعنی حجت الاسلام والمسلمین آیت الله شیخ محمدعلی انصاری در پرتو همت بالا و عزم راسخ و تتبع گسترده این اثر را به تنهایی پدید آورده است و هرچند برخی از عزیزان در پاره ای از امور او را یاری کرده اند ولی اثرآفرین خود ایشان است. ایشان با اشاره به برخی ویژگی های این کتاب افزودند: از ویژگی های این اثر نگارش به صورت موجز و دلپذیر بودن است و تتبع در اقوال و ادله مایه اطناب نگشته است؛ در تمام مباحث رأی مشهور را نادیده نگرفته و افکار نوظهور در میان حقوق دانان غربی و شرقی در او اثر نگذاشته است. @kalamcenter