eitaa logo
مرکز تخصصی علم کلام
1.5هزار دنبال‌کننده
835 عکس
237 ویدیو
107 فایل
🔻کانال رسمی مرکز تخصصی علم کلام؛ موسسه آموزش عالی امام صادق(علیه‌السلام)، تحت اشراف حضرت آیت الله العظمی سبحانی(حفظه الله) ارتباط با ادمین: @Basirat_kalam
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدار جمعی از علمای سوریه و لبنان با حضرت ایت الله العظمی سبحانی -
🔸آیه مباهله و افضلیت امیرالمؤمنین (ع)🔸 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 👈🏻 بخش اول: گروهی از نصرانی‏های نجران برای گفتگو با پیامبراکرم (ص) درباره نبوت او و اعتقادات خود درباره حضرت مسیح نزد او آمدند. آنان، حضرت مسیح را به دلیل خلقت خارق العاده‏اش، فرزند خدا می‏پنداشتند. پیامبر (ص) با یادآوری خلقت خارق‏العاده حضرت آدم(علیه السلام) استدلال آنان را ابطال کرد (إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيكُونُ، آل عمران/59)، اما نصرانی‏ها تسلیم این منطق استوار پیامبر نشدند. خداوند به پیامبر وحی کرد که آنان را به مباهله فرا بخواند(فَمَنْ حَاجَّکَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِينَ، آل عمران/61.). قرار مباهله گذاشته شد و زمان موعود که فرا رسید، پیامبر(صلی الله علیه و آله) با فاطمه زهرا، علی و حسنین (علیهم السلام) برای مباهله از مدینه بیرون رفتند. بزرگ نصرانی‏ها با دیدن آنها از همراهان خود خواست که مباهله نکنند و گفت: من چهره‏هایی را می‏بینم که اگر از خداوند بخواهند کوه را از جای برکند، دعایشان مستجاب خواهد شد. آنان در‏خواست او را پذیرفتند، اما به جای پذیرش آیین اسلام، قرار داد صلحی با پیامبر امضا کردند و رفتند(الکشاف، ج1، ص368؛ مجمع البیان، ج1، ص451؛ التفسیر الکبیر، ج8، ص80؛ الإختصاص، ص112-115؛ مطالب السؤول، ص48-49؛ الدر المنثور، ج2، ص218-220 و دیگر کتاب‏های تفسیر و تاریخ). قبل از تبیین دلالت آیه بر افضلیت علی(علیه السلام) نکاتی را که در روایات مربوط به آیه مباهله مطرح شده، و در فهم درست معنای آیه و دلالت آن بر مدعا راه‏گشاست یادآور می‏شویم. این روایات علاوه بر منابع حدیثی، تفسیری و تاریخی شیعه در صحاح، مسانید و دیگر منابع حدیثی، تفسیری و تاریخی اهل سنت نیز از طرق مختلف از عده‏ای صحابه، مانند: عبدالله بن عباس، سعد بن ابی‏وقاص، جابر بن عبدالله، حذیفة بن یمان، عمرو بن سعید، داود بن ابوهند و احمد یشکری، نقل شده است. طبق این روایات، آیه مباهله در شأن پیامبر، علی، فاطمه، حسن، و حسین(علیهم السلام) نازل شده است. 1️⃣ در برخی از این روایات، تنها این مطلب بیان شده است که پیامبر(صلی الله علیه و آله) با اشاره به علی، فاطمه و حسنین(ع) فرمود: «اللّهم هؤلاء أهلی» (صحیح مسلم، ج4، باب فضایل علی بن ابی‏طالب، حدیث32؛ سنن ترمذی، ج4، باب مناقب علی بن ابی‏طالب، حدیث3724) نظیر این تعبیر در روایات مربوط به شأن نزول آیه تطهیر (احزاب/33.) نیز آمده است(اسباب النزول، ص239؛ المستدرک علی الصحیحین، ج2، ص416؛ خصائص امیرالمؤمنین (ع)، ص33، حدیث11). به دلیل این‏گونه روایات است که دانشمندان اسلامی عنوان «اهل بیت پیامبر» را هرگاه بدون قرینه به کار رود، مخصوص اهل کساء و اهل مباهله دانسته و احکام ویژه‏ای را - که برای اهل بیت پیامبر بیان شده - مخصوص آنان شمرده‏اند. 2️⃣ در برخی از روایات، آمده که پیامبر(صلی الله علیه و آله) از علی، فاطمه و حسنین (ع) خواست که هرگاه او دعا کرد آنان آمین بگویند (الدر المنثور، ج2، ص220؛ نور الأبصار، ص223-224؛ مطالب السؤول، ص49). این امر گواه آن است که وجود آنان در مباهله نقش داشته است. درخواست پیامبر(صلی الله علیه و آله) از آنان که بر دعای او آمین بگویند نیز گواه این مطلب است. 3️⃣ در روایات اهل سنت در این باره که مصداق «ابناء‏نا» حسن و حسین(ع) و مصداق «نساءنا» فاطمه زهرا(س) است اختلافی وجود ندارد، اما درباره اینکه مصداق «انفسها» چه کسی است، روایات دو دسته‏اند: در برخی از آنها «انفسنا» بر علی(علیه السلام) تطبیق شده است، زیرا آمده است که پیامبر به حسنین، فاطمه و علی اشاره کرد و فرمود: «هؤلاء أبناؤنا و نساؤنا و انفسنا» (شواهد التنزیل، ص121، حدیث 168؛ ص122، حدیث169، و ص127، حدیث 175). و در برخی دیگر «انفسنا» بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) و علی(علیه السلام) تطبیق شده است. این مطلب از عبدالله بن عباس و جابر بن عبدالله انصاری نقل شده است (الدر المنثور، ج2، ص219؛ شواهد التنزیل، ص124-125؛ تفسیر ابن‏کثیر، ج2، ص52.)، ولی در روایات شیعه، تنها وجه اول آمده است (البرهان فی تفسیر القرآن، ج1، ص286-290). با این حال، در سخنان مفسران شیعه هر دو وجه بیان شده است (البرهان فی تفسیر القرآن، ج1، ص286-290). می‏توان گفت هر دو وجه درست است، هرگاه مجموع شرکت‏کنندگان در مباهله مورد توجه باشد، مصداق «انفسنا» پیامبر(صلی الله علیه و آله) و علی(علیه السلام) خواهد بود، و هرگاه به کسانی که پیامبر(صلی الله علیه و آله) با خود همراه آورد توجه شود، مصداق «انفسنا» علی(علیه السلام) خواهد بود. •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam |کانال استاد ربانی گلپایگانی
👈🏻بخش دوم: 🔺دلالت آیه بر افضلیت امیرالمؤمنین(علیه السلام) دلالت آیه مباهله بر افضلیت علی(علیه السلام) بر عموم مسلمانان غیر از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بدین صورت است که بر اساس ظاهر آیه و روایات شأن نزول، آن بزرگوار مصداق «انفسنا» است، یعنی پیامبر او را به منزله نفس خود دانسته است. از آنجا که وحدت و عینیت وجود علی(علیه السلام) و پیامبر(صلی الله علیه و آله) ممکن نیست، مقصود این است که علی(علیه السلام) از نظر صفات کمال و منزلت معنوی به منزله پیامبر است، مگر منزلت نبوت که به رسول خدا اختصاص دارد و بدین سبب، پیامبر در مرتبه‏ای بالاتر از علی قرار دارد، اما در دیگر صفات و کمالات، همتای پیامبر است، و چون پیامبر در آن صفات بر همگان برتر است، علی نیز برتر از آنان خواهد بود. برخی از عالمان اهل سنّت هم، از آیه مباهله، همین معنا را فهمیده‏اند. محمد بن طلحه شافعی (متوفای 652ق) گفته است: مقصود از «انفسنا» علی است و محال است که نفس علی(علیه السلام) عین نفس پیامبر باشد. بنابراین، مقصود، برابری نفس وی با نفس پیامبر در صفات کمال است، تنها صفت نبوت که مخصوص پیامبر است، مستثنا خواهد بود (مطالب السؤول، ص95-96). از کلام فخرالدین رازی نیز این مطلب به دست می‏آید، زیرا وی در تفسیر آیه، از شیعه دو قول را نقل می‏کند، نخست اینکه آیه بر افضلیت علی(علیه السلام) بر پیامبران الهی غیر از پیامبر اسلام دلالت می‏کند، و دوم اینکه تنها بر افضلیت وی بر غیر پیامبران دلالت دارد. رازی، دیدگاه اول را نقد کرده، ولی دیدگاه دوم را نقد نکرده است (التفسیر الکبیر، ج8، ص81). شواهد روایی این مطلب که علی(علیه السلام) به منزله نفس پیامبر(صلی الله علیه و آله) و همانند اوست در احادیث نبوی نیز وارد شده است. پیامبر(صلی الله علیه و آله) درباره «بنی‏ولیعه» فرموداند: اگر از مخالفت با من دست بر ندارند مردی همانند خود را به جنگ با آنان خواهم فرستاد تا فرمان مرا درباره آنها اجرا کند؛ جنگجویانشان را خواهد کشت و ذریه آنها را اسیر خواهد کرد. ابوذر گفته است مقصود پیامبر(صلی الله علیه و آله) علی(علیه السلام) بود (خصائص امیرالمؤمنین، ص108 باب 23، حدیث 72). در حدیث دیگری همانند سخن یاد شده درباره گروهی از ثقیف نقل شده است. در آن حدیث آمده که پیامبر(صلی الله علیه و آله) دست علی(علیه السلام) را گرفت و دو بار فرمود: این همان مرد است (ینابیع المودة، ج1، ص62؛ فضائل اهل بیت،ص95). رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در روایتی دیگر فرموده است: «علی نفسی»( المناقب، خوارزمی، ص148، حدیث173.) پیامبر(صلی الله علیه و آله) در روایات متعددی، درباره علی(علیه السلام) فرموده است: علی از من است و من از اویم. گوشت و خون او از گوشت و خون من است (خصایص امیرالمؤمنین، ص104-107، المسند احمد بن حنبل، ج13، احادیث: 17440، 17441، 17479 و 17485 و ج15، حدیث 19813؛ ینابیع المودة، ج1، ص63-65). این روایات در حقیقت، همان معنایی را بیان کرده‏اند که از آیه مباهله استفاده می‏شود و مفاد همگی، این است که شخصیت علی(علیه السلام) با کسی جز پیامبر(صلی الله علیه و آله) قابل مقایسه نیست، اگر چه او فاقد مقام نبوت است و از این جهت مرتبه‏ای فروتر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) دارد، اما در دیگر کمالات، همتای پیامبر(صلی الله علیه و آله) است و در نتیجه بر دیگران برتر است. •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam |کانال استاد ربانی گلپایگانی
👈🏻بخش سوم: 🔸پاسخ به اشکالات 🔻اشکال اول: با توجه به اینکه کلمه «انفسنا» جمع است، علی(علیه السلام) به تنهایی مقصود نخواهد بود، بلکه مقصود همه خویشاوندان و خدمتگزاران پیامبر است که در نظر عرف به منزله نفس او به شمار می‏روند (شرح المواقف، ج8، ص367). 🔺پاسخ: اگر به راستی افراد دیگری نیز مصداق «أنفسنا» بودند، پیامبر برای عمل به فرمان خداوند آنها را نیز برای مباهله با خود همراه می‏ساخت. از سوی دیگر، کاربرد لفظ جمع در یک فرد به انگیزه تکریم و مانند آن در زبان عربی و غیر آن شایع است. 🔻اشکال دوم: مقصود از «أنفسنا» خود پیامبر(صلی الله علیه و آله) است، زیرا در مفاهمه عرفی گفته می‏شود: خود را به انجام فلان کار دعوت کردم(شرح المقاصد، ج5، ص299) و «نفس فلانی او را به انجام فلان کار برانگیخت» و «با خودم مشورت کردم» و تعابیری از این قبیل که در گفتمان صحیح میان اهل بلاغت یافت می‏شود. بر این اساس، علی(علیه السلام) مصداق «أبناءنا» خواهد بود، زیرا در عرف، عنوان پسر بر داماد نیز اطلاق می‏شود (روح المعانی، ج3، ص301-302). 🔺پاسخ: در پاسخ این اشکال دو نکته در خور توجه است: الف) این فرض که علی(علیه السلام) مصداق «أبناءنا» باشد، با روایات شأن نزول منافات دارد، بدین جهت، هیچ یک از مفسران برجسته اهل سنت چنین احتمالی را مطرح نکرده‏اند. مضافاً بر اینکه در هیچ روایتی از پیامبر(صلی الله علیه و آله) نقل نشده که وی عنوان «إبنی» را بر علی(علیه السلام) اطلاق کرده باشد، ولی این تعبیر درباره حسن و حسین(ع) در روایات بسیاری به کار رفته است. ب) چنان‏که پیش از این بیان شد، انطباق «أنفسنا» بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) با انطباق آن بر علی(علیه السلام) منافات ندارد، چنان‏که در روایات و اقوال مفسران بر هر دو منطبق شده است. 🔻اشکال سوم: اگر علی(علیه السلام) مصداق «أنفسنا» باشد و مفاد آن این باشد که پیامبر باید فردی را که همتای خویش است در مباهله شرکت دهد، باید همین معنا درباره «أنفسکم» نیز صادق باشد و باید در میان نصرانی‏های نجران کسی وجود داشته باشد که مصداق «أنفسکم» باشد (روح المعانی، ج3، ص302). 🔺پاسخ: مفاد آیه مباهله جز این نیست که هر یک از دو طرف، شایسته‏ترین افراد خود را از مردان، زنان و فرزندان، برای مباهله فرا بخوانند. مصداق این افراد در میان مسلمانان تنها علی(علیه السلام) بود، زیرا اگر فرد دیگری نیز مصداق آن بود پیامبر(صلی الله علیه و آله) او را هم برای مباهله با خود می‏برد، و در طرف مقابل، این نصرانی‏های نجران بودند که می‏بایست شایسته‏ترین افراد خود را برای مباهله بیاورند، اما اینکه تعداد آنان چه اندازه و ترکیب آنها از نظر جنسیت و سن چگونه باشد، از آیه مباهله استفاده نمی‏شود. اگر واژگان «أنفسنا»، «أبناءنا» و «نساءنا» بر تعداد نیز دلالت می‏کرد، نصرانی‏های نجران می‏توانستند به پیامبر اشکال کنند که چرا تنها یک زن برای مباهله آورده است، و اگر در مباهله، جنسیت دخالت داشت می‏توانستند با این بهانه که ما زن و فرزندمان را با خود همراه نداریم تا به پیشنهاد شما عمل کنیم از مباهله شانه خالی کنند، ولی آنان چنین اشکال‏هایی نگرفتند و به دلیل حقانیت طرف مقابل از مباهله امتناع کردند (المیزان فی تفسیر القرآن، ج3، ص239-240). •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam |کانال استاد ربانی گلپایگانی
👈🏻بخش چهارم: 🔻اشکال چهارم: از آیه مباهله این مطلب به دست می‏آید که پیامبر مأموریت داشت تا مردان، زنان و فرزندان از اهل بیت خود را به مباهله دعوت کند، و او از هر یک نمونه‏ای را آورد، از زنان، فاطمه، از مردان، علی و از فرزندان، حسن و حسین را لذا شرکت آنان در مباهله بر افضلیت آنها بر دیگران دلالتی ندارد (دلائل الصدق، ج2، ص130،: اشکال از فضل بن روزبهان اشعری است). 🔺پاسخ: با قطع نظر از روایات، خصوصیت اهل بیت در آیه مباهله نیامده است و عناوین «أنفسنا» و «نساءنا» و «أبناءنا» بر همه مردان، زنان و فرزندان مسلمان قابل انطباق است بنابراین، گزینش آنان توسط پیامبر(صلی الله علیه و آله) از میان مسلمانان دلیل روشن بر افضلیت ویژه آنان می‏باشد، و عنوان «هؤلاء اهلی» در روایات نیز بر این مطلب دلالت می‏کند یعنی این برگزیدگان خواص خاندان من هستند و تنها کسانی‏اند که شایستگی حضور در مباهله را دارند. 🔻اشکال پنجم: کلمه «نفس» همان‏گونه که به معنای ذات یک شخص به کار می‏رود، به معنای خویشاوند و شریک در دین و آیین نیز به کار می‏رود، چنان‏که در آیات: ثُمَّ أَنْتُمْ هؤُلاَءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَکُمْ (بقره/85) و تَلْمِزُوا أَنْفُسَکُمْ (حجرات/11.) مقصود، انسان‏های دیگری است که هم‏نوع و هم‏کیش با انسان می‏باشند، نه افرادی که از نظر منزلت با انسان برابرند. بنابراین شاید از آن جهت که علی(علیه السلام) خویشاوند پیامبر و شریک او در دین بوده، کلمه «أنفس» بر او طلاق شده است. در این صورت، آیه بر برابری او با پیامبر در فضایل دلالت نخواهد کرد (روح المعانی، ج3، ص203). 🔺پاسخ: کلمه «نفس» در لغت دو معنای اصلی دارد: یکی به معنای روح و دیگری به معنای ذات و حقیقت یک چیز است. وقتی گفته می‏شود: نفس فلانی از بدنش خارج شد، مقصود، معنای اول است و هنگامی که گفته می‏شود: فلانی نفس خود را هلاک کرد، معنای دوم مراد است (لسان العرب، ج14، ص319؛ اقرب الموارد، ج2، ص1329). واژه نفس در آیاتی که ذکر شد به معنای ذات و هویت انسانی است، ولی با قرینه معلوم است که خود افراد مراد نیستند، بلکه افراد دیگری مرادند، مضافاً بر اینکه خویشاوندی و هم‏آیینی به علی(علیه السلام) اختصاص نداشت. بنابراین، اختصاص او در شرکت دادن در مباهله جز به دلیل شخصیت برجسته، ممتاز و تعیین‏کننده‏اش نبوده است. 📚منبع: براهین و نصوص امامت، علی ربانی گلپایگانی •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam |کانال استاد ربانی گلپایگانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حدیث روز 💠 🏴 حال و هوای پیشوای هفتم شیعیان در آغاز ماه محرم 🔻امام رضا علیه‌السلام: كانَ أبي إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لايُرى ضاحِكا... فَإذا كانَ يَومُ العاشِرِ كانَ ذلِكَ اليَومُ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائِهِ ◼️ چون ماه محرّم می‌رسيد، كسى پدرم را خندان نمی ديد ... چون روز دهم فرامی‌رسيد آن روز، روز سوگوارى و اندوه و گريه او بود. 📚 وسائل الشيعه: ج ۱۰، ص ۵۰۵ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
انا لله و انا الیه راجعون 🏴 روح ملکوتی آیت الله ناصری به ملکوت اعلی پیوست ▪️آیت‌الله شیخ محمد علی ناصری از علما و استادان اخلاق مدتی قبل در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) یکی از مراکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شده بود که ساعتی پیش دار فانی را وداع گفت. @ashuraee
آیت الله العظمی سبحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه در مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) با تسلیت ایام محرم و صفر بیان داشتند: قرآن کریم درباره متعلمین می فرماید: « فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ ». همه نمی توانند برای تفقه در دین بیایند بلکه از هر فرقه و کشور و جمعیتی گروهی برای تحصیل علوم اهل بیت (ع) به قم و نجف مهاجرت کنند اما این تحصیل نباید مادام العمر باشد. محصل مادام العمر که در قم ریشه دوانده، صحیح نیست. ایشان با اشاره به فراز پایانی آیه نفر که « وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ» افزود: افرادی که برای تحصیل به قم می آیند پس از آموزش و تحصیل، باید به شهرها و مناطق خود بازگردند تا بالای منبر، وعظ، اخلاق و احکام و فقه بگویند تا مردم تربیت شوند. آیت الله سبحانی با بیان اینکه این آیه تا امروز میلیون ها مصداق پیدا کرده است و یکی از مصادیق آن، ما هستیم، افزودند: تفقه در دین به معنای خواندن صرف «فقه» نیست بلکه به معنای فهم دین است، کلام بخوانند، عقاید اسلامی را خوب یاد بگیرند، ادبیات بخوانند تا قران و سنت را بفهمند، فقه بخوانند تا احکام دین را برای مردم بیان کنند. ایشان با بیان اینکه امروز مسائل جدیدی پیدا شده است که در سابق مصداقی نداشته است، گفتند: از طلاب به عنوان شاگردان مکتب امام صادق (ع) انتظار می رود، سئوالات را به خوبی بفهمند و پاسخ مناسبی بدهند و این نیازمند سعی و تلاش است. ایشان به نقل خاطره ای پرداختند و افزودند: در سال 1332 هنگام آغاز درس از امام خمینی (ره) سئوال کردم که تابستان در محلات چگونه درس می خواندید؟ فرمودند: «قالیچه ای در حیاط پهن می کردم، کتاب ها و نوشته های خود را می بردم، تا ساعت 12 مشغول مطالعه بودم و اگر خسته می شدم، می نوشتم». ولذا توانست نظام فاسد را بردارد و نظام اسلامی را جایگزین سازد. ایشان خاطره دیگری از امام خمینی (ره) نقل کرده و گفتند: امام خمینی در بازگشت از منزل یکی از علما برای من نقل کردند که « مرحوم شاه آبادی از پدرش نقل کرد که صاحب جواهر پسری داشت که درگذشت. برای تدفین هوا تاریک شد، قرار شد جنازه را در یکی از اتاق های صحن نجف بگذارند و فردا دفن کنند. طلبه ها و اساتید می آمدند، فاتحه می خواندند و برمی گشتند. صاحب جواهر هم نوشته های خود را برداشت و آمد بالای سر پسرش کمی قرآن خواند و سپس مشغول نوشتن جواهر شد» یعنی فوت فرزند او را از نوشتن و درس باز نداشت. آیت الله سبحانی تاکید کردند: اصل کار در سعی و تلاش است و باید به گونه ای درس بخوانید که مدرسه امام صادق (ع) نمونه باشد. به عبارت دیگر، باید آرزوها را کنار گذاشت و عمل را به صحنه آورد. ایشان همچنین بر توجه به معنویت در کنار تحصیل تاکید کرده و عنوان کردند: سعی و تلاش بدون معنویت حاصلش همین تولید سلاح های جنگی و کشتن انسان ها می شود که امروز شاهد هستیم. درحالیکه خداوند متعال این همه نعمت در اختیار بشر قرار داده است ولی چون این بشر از معنویت فاصله گرفته، آن را تبدیل به نقمت کرده است. ایشان خاطره دیگری نقل کرده و افزودند: در مسجد سلماسی امام خمینی درس می گفت، یکی از شاگردان در پایان درس از ایشان درخواست موعظه کرد، ایشان ابتدا فرمودند آمادگی ندارند. آن طلبه اصرار کرد. امام راحل فرمودند: «قل انما اعظکم بواحدة ان تقوموا لله مثنی و فرادی». کارتان برای خدا باشد و هوی و هوس در آن نباشد. این پایه معنویت است. ایشان ادامه دادند: اگر ما بتوانیم روحیه خداخواهی و خداجویی را در خود تقویت کنیم، پایه معنویت می شود. اگر همه کارهایمان را برای خدا نمی کنیم ، بخشی از اعمال را برای خدا انجام دهیم. ایشان در پاسخ به سئوال یکی از طلاب بیان کردند: اولین دشمن ما نفس ماست بنابراین در اولین قدم باید هوای نفس را زیر پا بگذاریم. درجه دوم، کسانی هستند که با اسلام و نظام مخالف هستند. ما باید درس بخوانیم، منطق و زبان دشمنان را یاد بگیریم و پاسخ دهیم. آیت الله سبحانی در پاسخ به سئوال طلبه دیگر درباره خوشبین شدن مردم به روحانیت گفتند: عمل ما عمل الهی باشد و روحانی به تمام معنا «روحانی» است، مردم به او خوشبین می شوند. عمل ما مردم را جذب می کند. سیره عملی مرحوم آیت الله ناصری سبب جذب مردم شده است. -
آیت الله العظمی سبحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه در مدرسه علمیه امام جعفر صادق (ع) 5شهریور 1401 ش.
🔺درس خارج کلام 🔸با موضوع: بررسی و نقد مسیر پیامبری ✔️زمان: شنبه، یکشنبه، دوشنبه ساعت 11- 10 ✔️مکان: مدرسه فیضیه، مدرس زیر کتابخانه 👈🏻شروع درس به صورت حضوری، بعد از ماه صفر 📥 صوت و تقریر درس ها نیز در همین کانال بارگزاری می شود. •┈┈••✾••┈┈• 🌐@kharejkalam |کانال استاد ربانی گلپایگانی @kalamcenter
🔺درس خارج امامت 🔸با موضوع: امامت بر اساس کتاب المراجعات ✔️زمان: سه شنبه و چهارشنبه ساعت 11- 10 ✔️مکان: مدرسه فیضیه، مدرس زیر کتابخانه 👈🏻شروع درس به صورت حضوری، بعد از ماه صفر 📥 صوت و تقریر درس ها نیز در همین کانال بارگزاری می @kalamcenter ---------------------------------
حضرت آیت الله سبحانی صبح امروز (جمعه) در دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت در قم این وزارتخانه را با سایر وزارتخانه‌ها بسیار متمایز دانستند و افزوند: این وزارتخانه مسئولیت تأمین نیازهای اساسی و نیازهای کلان کشور را بر عهده دارد لذا باید تلاش بیش از پیش داشته باشد. این مرجع تقلید شیعیان به کارگیری نیروهای متعهد مؤمن و پاکدست را در پست های این وزارتخانه بسیار ضروری عنوان کردند و گفتند: باید مراقب بود افرادی که شایستگی ندارند در پست‌های حساس این وزارتخانه که وظیفه تولید و صنعت کشور را بر عهده دارد به کارگیری نشوند. ایشان ادامه دادند: تخلفاتی که در فولاد مبارکه صورت گرفته اگر صحیح باشد خیلی برای ما نگران کننده است که شاید در شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر نیز چنین تخلفاتی داشته باشند. آیت‌الله سبحانی یادآور شدند: اگر بخواهیم شاهد چنین تخلفاتی نباشیم باید مدیران به مسئولان پاکدست متدین و معتقد به آخرت را شناسایی کنیم و در مسئولیت‌های مهم منصوب کنیم. ایشان گفتند: اگر مدیر و کارمندی تخلفش محرز شده نباید به جای برخورد، او را در سایر مناسب و مدیریت‌ها منصوب کنیم بلکه او را باید عزل کنیم تا سایر مدیران بدانند که در نظام اسلامی کسی که تخلف کند باید کنار
ضمن خدا قوت به جناب استاد محمدی آبادانی، حضور اساتیدی پرتلاش و خوش ذوق، همانند ایشان ، در مرکز تخصصی کلام را ارج می‌نهیم.
هو الحکیم 1ـ کلید فهم علمِ حکمت و کلام، منطق است( آیت الله جوادی آملی، تفسیر تسنیم، ج31، ص306 ) 2ـ محور منطق، قیاس است ( آیت الله شهید مطهری، کلیات علوم اسلامی، ص75 ) بنابراین کلید فهم علمِ حکمت و کلام، قیاس است. ⬅️ قابل توجه دانش پژوهانی که می خواهند فلسفه را ساده اما فنی منطقی قیاسی بخوانند: به امید خداوند متعال کتاب « میزان الحکمة فی تحریر و تحلیل استدلالات بدایة الحکمة » به زودی در قالب دو جلد همراه با متن کتاب « بدایة الحکمة » چاپ می شود این اثر به منظور بهره مندی مناسب علاقه مندانِ به علوم عقلی از کتاب « بدایة الحکمة» به برگرداندن قیاس های این کتاب به شکل طبیعی و ترتیب دادن یک قیاس کامل منطقی پرداخته است مؤلفه های اصلی کتاب: 1ـ تحریر قیاس 2ـ تحلیل قیاس 3ـ تکثیر قیاس ــ مؤلفه های فرعی کتاب: 1ـ تلخیص فصول کتاب 2ـ سؤال و تمرین 3ـ تحقیق
🔻سلسله جلسات گروه جهادی تبیین با هدف تدوین محتوایی جامع در باب حجاب و پاسخ به شبهات، جهت تغذیه فکری هسته های فرهنگی کشور. تخصصی کلام تبیین 🌐 @kalamcenter 🌐 @tabiin_ir