فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️شیعیان بیپناه در مواجهه با التقاط
انحراف اعتقادی گاهی به گونهای است که برای همگان قابل شناسائی است، مانند نفی آشکار ضروریات.
و گاهی اگرچه تشخیص سخن انحرافآمیز سخت است اما همسوئی قائل با جریان اجتماعی خاصی که نزد عموم مومنان خوشنام نیست، مومنان را وامیدارد که در تعامل با چنین سخنانی عصای احتیاط برگیرند.
اما خطر بزرگ آنجا است که هم نادرستی سخن آشکار نیست و هم مروجان آن، مورد اعتماد جامعه ایمانی هستند.اینجا است که در برابر آن انحراف، بیپناه خواهند شد.
اگر فلان روشنفکر ضدانقلاب برای برکشیدن پلورالیسم دینی به اسلام به آیه 62 سوره بقره یا 17 سوره حج یا 64 آل عمران و ... استناد کند(مانند عبدالکريم سروش) دیوار ضخیم حاصل از تفاوتهای سیاسی سبب ایمنی بسیاری از مومنان از لغزیدن در انحراف میشود. اما هنگامی که عینا همان سخنان از زبان فلان استاد خوشنام یا فلان معمم مورد اعتماد یا فلان مسئول در نهادهای رسمی تبلیغ دین، شنیده میشود، چه بسا تیر شبهه، مستقیم وسط قلب بسیاری از مومنان بنشیند.
دوستانی که با نیت خیر(همراه کردن غیر شیعیان با انقلاب اسلامی) دانسته یا نادانسته دائرهی ایمان را باز کرده و انحصار حقیقت در اسلام شیعی را نفی میکنند، اگرچه غالبا خودشان انسانهای مومن و اهل بیتی و اهل روضه و ... هستند اما توجه ندارند که این حرفها از کجا آمده؟ لوازم اعتقادی پذیرش آنها چیست؟ و در نهایت ترویج این دست سخنان، چه بلائی بر سر فرهنگ عمومی شیعیان خواهد آورد؟
به ويژه زمانی این خطر، نگرانکنندهتر است که آن انحراف پایهی سیاستگذاری فرهنگی قرار گیرد.
https://eitaa.com/kalame_sawa
خدا شاهد است اگر این فرمایشات این برادر عزیز از جایگاه رئیس دارالقرآن کشور آن هم با متهم کردن منتقدان به (ناآشنائی با قرآن کریم) بیان نشده بود هرگز هرگز متعرض این اشکال نمیشدم.
آیهای که حتی عوام الناس هم از فرط شهرت آن را حفظ هستند را این برادر عزیز (که خودش را آشنا با قرآن و منتقدانش را محروم از این نعمت میپندارد) چند بار از روی متن نگاه میکند ولی در نهایت باز هم آیه را با چندین غلط نحوی فاحش میخواند.
هدایت شده از تقیزاده
سلام علیکم بر آقای معروفی عزیز دل برادر مشتاق دیدار😍
صبح زیبای بهاری شما در ماه قشنگ اردیبهشت بخیر وعافیت🌹
اتفاقا دیروز داشتم فکر میکردم یک جریان اسلام نوگرایی (رنسانس )که برخاسته از فهم غلط دین والتقاط با مبانی غربی در حال شکل گیری است که منشا آن دوچیزدر روحانیت حاضراست یکی جهل وبی سوادی ودوم بی تقوایی وعدم تزکیه (البته واضح و مبرهن است که نمی خواهیم عمومیت ببخشیم ) ومتاسفانه در همه رشته های علوم و معارف دینی ازجمله فلسفه عرفان حکمت اصول وازهمه مهمتر فقه درحال شکل گیری است که واقعا آنجا باید گفت وعلی الاسلام السلام
دررشته های فقهی این جریان خطرناک درسبک زندگی اسلامی دچار یک وازدگی وعقب نشینی شده است که در مباحث اقتصاد حجاب ارتباط با فرق ضاله سیاست و...بصورت عریان وواضح ودرقضایای دیگر از جمله نجاسات صوم وصلاه بصورت خفته وپنهان درحال شکل گیری است
در مباحث عرفان که قرار بود عرفان از انزوای حجره ها به کف اجتماع کشیده شود تبدیل شده به یک معجون عرفان که همه چیز از جمله تصوف عرفان های بودا وآمریکای جنوبی و..چیزی که مظلوم واقع شده عرفان اهل البیت علیهم السلام است در حوزه ای فلسفه و حکمت نیز ازاین رگه های روشنفکری بدون مبنا دیده میشود
ببخشیداستاد قصد اطاله کلام نداشتم
درد دلی بود بیان شد به نظر میرسد باید برای حوزه علمیه شیعه یه کاری کردونیازربه یک پالایش (آرایش وپیرایش) اساسی دارد
هنگامی که مشغول نگاشتن این یادداشت بودم، هرگز در پی پاسخ به گویندهی متعینی نبودم، بلکه مراد من نقد یک بلیه عام البلوی بود که با توجه به سرعت انتشاری که دارد اگر امروز فکری به حال آن نشود، فردا دیر خواهد بود.
اما پس از پایان، با هدف کاستن از اجمال و ابهام متن، به فکر افتادم که یک نمونه عینی برای مدعای خود بیاورم.
با توجه به سمتی که آقای تقی زاده دارند به نظرم رسید که ضمیمه شدن فرمایش ایشان بیشتر مؤدی غرض است.
لذا خواهشم از برادران عزیز این است که مسئله را به یک نفر و دو نفر و ... فروکاست نکنید.
هدایت شده از بر ساحل عبقات
✔️در انحرافی بودن همهی مکاتب اسلامی و غیر اسلامی غیر از مکتب ثقلین فرقی میان مستضف/قاصر و مقصّر نیست.
عزیزانی که در فضای وحدت اسلامی دائما بحث استضعاف را مطرح میکنند، خارج از محل نزاع سخن میگویند.
🤏اینان در واقع بین دو مقوله خلط میکنند:
الف: صراط مستقیم چیست؟
ب: اهل نجات کیست؟
رابطهی این دو عموم و خصوص مطلق است به اعمّیت اهل نجات؛ چرا که در آخرت برخی از اهل نجات هستند که در دنیا در صراط مستقیم نبودهاند.
ادبیاتِ "خدا میبخشه..."،
"به خیلی از اینها حق نرسیده"
علاوه بر اینکه در اغلب اوقات خلط بین مباحث است، متأسفانه میتواند مصداق کتمان ما أنزل الله و تضعیف هویت شیعی باشد.
🖋كربلاء المقدسة، العتبة العباسية المقدسة
@mir_hamedhoseyn_110
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
⏺ شهید مطهری و وهابی مسلک های درون شیعی
🔺شهید مطهری از برجسته ترین اندیشمندان شیعی در زمان ما است. او علاوه بر تسلط به مبانی فقهی و اصولی مکتب شیعه، قدرت فوق العاده ای در مباحث عقلی و نقد اندیشه های التقاطی زمان خود داشت.
🔻شاید بتوان گفت: برجسته ترین ویژگی این معلم شهید، نقد اندیشه های التقاطی درون شیعی است. برخی جریانات بدون آشنایی با مبانی کلامی و اجتهادی شیعه، با تاثر از اندیشه های باطل، دچار انحراف فکری می شوند. یکی از مهم ترین این جریانات «جمع وهابی مسلک در میان شیعه» است.
⛔️ این اندیشه در میان برخی عالم نمایان شیعه موسوم به «قرآنیون» رایج است. سردسته این افراد کسانی مثل: ابوالفضل برقعه ای، شریعت سنگلجی، حیدرعلی قلمداران، اسماعیل آل اسحاق و ... هستند!
⏹ برخی ویژگی های شاخص این جریان:
🔸نفی حداکثری مراجعه به احادیث اهل بیت علیهم السلام در کشف احکام الهی با تاکید بر قرآن بسندگی
🔹کج فهمی در مفهوم شرک و عبادت که باعث شباهت فکری این افراد در موضوعاتی مثل استغاثه، توسل، شفاعت، تبرک و ... به وهابیت شده است.
🔸تلاش برای زدودن مرزهای مذهبی در میان فرق اسلامی با بهانه ایجاد وحدت و امت واحده اسلامی و ... !
🔹تلاش های بسیار در جهت متحجر نشان دادن فقها و بزرگان و مراجع شیعه
✍🏻 شهید مطهری در کتاب عدل الهی در قسمت مرتبط با بحث شفاعت اولیای الهی می نویسد:
«... شفاعت با توحيد در عبادت منافات دارد و اعتقاد به آن نوعى شرك است. اين همان اشكالى است كه وهّابيها مطرح مىكنند و جمعى وهّابى مسلك در ميان شيعه نيز فريفته آن شدهاند ...»
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج1 ؛ ص243
✅ رصد جریانی ما نشان می دهد که برخی وهّابی مسلک های در میان شیعه، هم اکنون نیز وجود دارند و در پوشش عناوینی مختلفی همانند «اخوت»، «امت واحده» و ... در میان شیعه به شدت فعالیت می کنند!
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیعیان سزاواراترین انسانها برای نصرت فلسطین
تهذيب الأحكام - الشيخ الطوسي - ج ٣ - الصفحة ٥٥
روى ذلك أحمد بن محمد بن عيسى عن الحسين بن سعيد عن أبي علي قال: كنا عند أبي عبد الله عليه السلام ... فقلت له انا: جعلت فداك ان لنا إماما مخالفا وهو يبغض أصحابنا كلهم فقال: ما عليك من قوله والله لئن كنت صادقا لانت أحق بالمسجد منه فكن أول داخل وآخر خارج ...
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
✍🏻 هدفگذاری محقق بروجردی از وحدت اسلامی: معرفی فقه و معارف شیعه به جامعه تسنن
«... يكى از مزاياى معظم له توجه و علاقه فراوانى بود كه به مسئله وحدت اسلامى و حسن تفاهم و تقريب بين مذاهب اسلاميه داشت. اين مرد چون به تاريخ اسلام و مذاهب اسلامى آشنا بود، مىدانست كه سياست حكام گذشته در تفرقه و دامن زدن آتش اختلاف چه اندازه تأثير داشته است، و هم توجه داشت كه در عصر حاضر نيز سياست هاى استعمارى از اين تفرقه حد اكثر استفاده را مىكنند و بلكه آن را دامن مىزنند، و هم توجه داشت كه بُعد و دورى شيعه از ساير فرق سبب شده كه آنها شيعه را نشناسند و درباره آنها تص«وراتى دور از حقيقت بنمايند. به اين جهات بسيار علاقهمند بود كه حسن تفاهمى بين شيعه و سنّى برقرار شود كه از طرفى وحدت اسلامى كه منظور بزرگ اين دين مقدس است تأمين گردد و از طرف ديگر شيعه و فقه شيعه و معارف شيعه آنطور كه هست به جامعه تسنن كه اكثريت مسلمانان را تشكيل مىدهند معرفى شود.»
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى ؛ ج20 ؛ ص154
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
📌تقویت برائت راهی برای رسیدن به وحدت
افراط یا ارائهی تقریر نادرست از یک مفهوم (اگرچه درست) مىتواند واکنشهای افراط آمیز در سوی مقابلِ آن مفهوم را در پی داشته باشد.
پیدایش تقریرهای ناسازگار با باورهای اصیل شیعی (ازجمله برائت از دشمنان اهل بیت علیهمالسلام) ذیل گفتمان "وحدت اسلامی" باعث گشوده شدن زمینهای برای ایجاد پایگاهی در تقابل با "وحدت" و تحت عنوان "برائت" شد و توسط دشمنان اسلام مورد بهرهبرداری قرار گرفت (مشخصا میتوان به جریان الحبیب در انگلستان و اللهیاری در آمریکا اشاره کرد)
اما از آنجا که در نگاه اصیل امامین انقلاب این دو مفهوم، هر دو، خاستگاهی کاملا شیعی دارند، نه تنها با یکدیگر در تقابل نیستند بلکه اساسا رسیدن به یکی لزوما باید از مسیر دیگری تحقق یابد.
بدین معنا که وحدت تراز معیار، تنها و تنها در سایه تقویت برائت، قابل دستیابی است؛ چه آنکه وحدتی که از غیر این مسیر حاصل شود، وحدتی التقاطی است که نه تنها هیچ مشکلی از جهان اسلام حل نمیکند بلکه به دلیل اجنبی بودن از زمینه های وجودی معرفتی فرهنگ شیعی، جامعه را دچار بحران های متعدد مىکند.
به یاری خدا در آینده، نکاتی از امامین انقلاب (در فرستههایی جداگانه) در این زمینه تقدیم خواهم کرد.
https://eitaa.com/kalame_sawa
📌 نفی معرفتی یا نفی اجتماعی؟ کدامیک مورد نهی رهبر انقلاب است؟
اندک تاملی در بافتار همین عبارت مقام معظم رهبری به روشنی نشان میدهد که سخن ایشان درباره روابط اجتماعی و سیاسی میان مسلمانان است روابطی از جنس همکاری و عدم مضاده و ستم و هرگز مقصود معظم له پذیرش طرف مقابل از نظر معرفتی و اعتقادی نبوده و نیست.
مایه تاسف است که مجموعههایی با ادعای انقلابیگری عمدا به دنبال خلط این دو ساحت و به اشتباه انداختن مخاطبان خود هستند.
https://eitaa.com/kalame_sawa
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
✍🏻 کلان انحراف جریان های وحدت نامنضبط و سعی در حذف مذهب رسمی کشور
🔺 یکی از مهم ترین انحرافات زیربنایی جریان های وحدت نامنضبط مثل کانال شعوبا و دیگر کانال های اقماری مثل مفتاح، اخوت و ... سعی در کم رنگ کردن و در برخی موارد مثل مجموعه شعوبا، پیشنهاد حذف اصل دوازده قانون اساسی _ مذهب رسمی شیعه دوازده امامی _ است!
🔻 این در حالی است که یکی از مهم ترین مبانی و علل نهضت قیام امام خمینی علیه رژیم ستم شاهی پهلوی آن بود که آن حکومت طاغوتی، در موارد جزئی مثل شرکت زنان در انتخابات، لایحه انجمن های ایلاتی و ولایتی، برابری در ارث و ... با برخی از احکام فقهی امامیه مخالفت علنی کرده بود!
✍🏻 امام خمینی با انتقاد بسیار تند علیه رژیم منحوس پهلوی می فرماید:
🔸«... روحانيت ملاحظه مى كند كه دولت مذهب رسمى كشور را ملعبه خود قرار داده، و در كنفرانس ها اجازه مى دهد كه گفته شود قدم هايى براى تساوى حقوق زن و مرد برداشته شده. در صورتى كه هر كس به تساوى حقوق زن در ارث و طلاق و مثل اينها، كه جزء احكام ضرورى اسلام است، معتقد باشد و لغو نمايد، اسلام تكليفش را تعيين كرده است...».
📚 خمينى، روح الله، رهبر انقلاب و بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران، صحيفه امام، 22جلد، ج1، ص: 148
🔹بسیار عجیب است که جریان های وحدت نامنضبط با نقاب تبعیت از دیدگاه های امامین انقلاب، در لطمه زدن به مذهب رسمی جمهوری اسلامی و اصل شیعه دوازده امامی با رژیم منحوس پهلوی همراستا هستند!
✅ ریشه این کلان انحراف را باید در اموری مثل: التقاط و عدم استحکام در مبانی مذهبی و عدم نگاه به وحدت با رویکرد فقه جواهری دانست.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
✍🏻 بررسی کلان انحراف «کاربست بی ضابطه حکم عقل» در مجموعه های وحدت نامنضبط
🔻یکی از مهم ترین محورهای فقه جواهری کاربست صحیح «عقل» در کشف حکم شرعی است. در مبانی اصولی فقه جواهری، حدود و ثغور حجیت حکم عقل، نوع و چگونگی ارتباط آن با حکم شرع، الزامی و ترخیصی بودن حکم عقل و اقتضائات هر کدام، تعلیقی یا تنجیزی بودن حکم عقل، مستقل و غیر مستقل بودن آن، قاعده ملازمه حکم عقل و حکم شرع و وجود الزام شرعی بر تبعیت از حکم عقل و ده ها مسئله اصولی دیگر تبیین و تدقیق میشود.
🔺رصد جریانی ما از مجموعه های وحدت نامنضبط و کانال های اقماری آنها مثل اخوت و شعوبا و ... نشان می دهد هیچ کاربست صحیحی برای حکم عقل در نظر نگرفته اند. برای مثال مشاهده می کنیم که یکی از نویسندگان، در کانال اخوت، مدعی شده است:
«وحدت بین شیعیان و اهلسنت نیازی به دستوری از جانب شرع ندارد بلکه کاملا مسئله ای عقلی است»
📚 به تصویر ملحق شده به متن مراجعه کنید!
✍🏻 در این باره گفتنی است:
1️⃣ استناد به حکم عقل اگر مبتنی بر صرف «حسن زندگی مسالمت آمیز حول یک ایدئولوژی واحد» و بدون در نظر گرفتن خطا بودن یا نبودن آن عقیده و تاثیر عقیده باطل بر سبک زندگی افراد و متعاقب آن مضرات متعدد دنیوی و اخروی و ... باشد، هیچ وجه صحیح عقلی نداشته و بلکه بداهت عقل، حکم به بطلان آن می کند. کدام عقلی میپذیرد همگان حول یک عقیده باطل _ اعم از بت پرستی یا اسلام انحرافی با تفاسیر غلط و بدون در نظر گرفتن تأثیر و تأثرات اجتماعی _، زندگی کنند؟
صد ها حکم شرعی و عقلی قطعی مبنی بر لزوم امر به معروف و نهی از منکر، جهاد، ارشاد جاهل، حسم و از بین بردن ماده نزاع و ضلال و ... _ هر چند سطحی از درگیری و تنش را در پی داشته باشد_ بر غلط بودن این انگاره عقلی است.
2️⃣ باید دانست که عقل در کشف ملاکات تفصیلی شیوه تعامل با مخالفین، _ اعم از اهلسنت یا کفار _ قدرتی ندارد. به همین دلیل صدها روایت در ابواب نماز، روزه،حج، تقیه و ... به تبیین وظایف مکلفین پرداخته است. مدعیان کشف ملاک، ناخواسته در ملاکات ظنی و تمسک به ظنون غیر معتبر گرفتار میشوند و سر از اجتهاد بی ضابطه جریان رأی گرایی ابوحنیفه درمیآورند.
بعلاوه پذیرش مبنای عقل بسنده گی در محل بحث ما، ملازمه با لغویت صدها حدیث در ابواب متعدد فقهی که احکام مرتبط با تعامل با مخالفین را مطرح کرده اند دارد که هیچ فقیهی زیر بار آن نمیرود.
3️⃣ در صورت پذیرش وجود حکم برای عقل _ نه صرف درّاک بودن حکم عقل _ به دلیل ابهامات متعدد در تصور موضوع حکم، هیچ انطباق قهری در کار نخواهد بود؛ زیرا لزوم تعایش بدون تنش با مخالفین، با قیودی مثل ضرری بودن، منشأ ضلال بودن و ... محل شک جدی است.
بر فرض پذیرش چنین حکمی و اغماض از اشکالات قبلی، واضح است که حکم عقل در مانحن فیه تنجیزی نیست بلکه تعلیقی است؛ یعنی منوط به نبود تنبیه و حکم مخالف آن از سوی شارع است. با در نظر گرفتن این نکته، برای فهم احکام و جزئیات شیوه تعامل با مخالفین ناگزیر به مراجعه شرع هستیم.
4️⃣ هیچ اختلافی در کبرای قبیح بودن اختلال در نظام معیشت بشری نیست بلکه اختلاف در سایر ساحت های آن، مثل اختلال نظام فرهنگی، اختلال نظام مذهبی و بسیاری از صغریات و حدود و ثغور آن است. برای مثال یک شیعه یا اهل سنت برای دوری از اختلال مذهبی و فرهنگی، تا چه حدی باید از عقاید و مقتضیات مذهب خود کوتاه بیاید تا باعث اختلال نظام عبادی و مذهبی او نشود؟ مثلا یک شیعه زیارت نرود؟ در اذان شهادت ثالثه را ترک کند؟ اختلافات در وضو و نماز و ... را تا چه حد بروز دهد؟ مباحث مرتبط با برائت از دشمنان دین و مذهب را چه کند؟ و صدها نمونه دیگر!
5️⃣ با در نظر گرفتن نکات فوق به نظر می رسد مجموعه های وحدت نامنضبط مثل اخوت، به دلیل عدم رویکرد با روش فقه جواهری به مقوله وحدت، گرفتار نوعی سطحی نگری هستند. صد البته این سطحی نگری ریشه اصلی التقاط و افتاد در دام مکاتب بشری و سکولاریزم است. بسیاری از جریان های التقاطی مثل سازمان مجاهدین، گروهک های انحرافی مثل فرقان و انجمن حجتیه و ... مبتلا به این معضل بوده اند.
✅ باید گفت: صرف عقلی دانستن وحدت و نقی ضابطه های شرعی مطرح شده در روایات، ریشه در کلان انحراف «کم کردن و از بین بردن مرزهای مذهبی برای رسیدن به وحدت و امت ابراهیم» از سوی مجموعه های وحدت نامنضبط دارد.
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
هدایت شده از کانال حجت الاسلام جواد ابوالقاسمی
از روایات مستفیض و یا متواتر که به مضمون آن به فرموده بنیانگذار کبیر انقلاب جزو ضروریات مذهب است روایتی است که آن بزرگوار در کتاب چهل حدیث خویش در زمینه اشتراط اعتقاد به امام الهی در قبول اعمال آورده اند:
فصل در بيان آنكه ولايت اهل بيت شرط قبولى اعمال است
آنچه ذيل حديث شريف دلالت بر آن دارد كه ولايت و معرفت شرط قبول اعمال است از امورى است كه از مسلمات بلكه ضروريات مذهب مقدس شيعه است. و اخبار در اين باب به قدرى زياد است كه در اين مختصرات نگنجد و فوق حد تواتر است، و ما به ذكر بعضى از آن اين اوراق را تبرك مىكنيم:
عن الكافى بإسناده عن أبي جعفر، عليه السّلام، قال: ذروة الأمر و سنامه و مفتاحه و باب الأشياء و رضى الرّحمن الطّاعة للإمام بعد معرفته ... أما لو أنّ رجلا قام ليله و صام نهاره و تصدّق بجميع ماله و حجّ جميع دهره و لم يعرف ولاية ولىّ اللّه فيواليه و يكون جميع أعماله بدلالته إليه، ما كان له على اللّه حقّ في ثوابه و لا كان من أهل الإيمان.
ادامه در پست بعد...
https://eitaa.com/shjavadabolghasemi/60
May 11
هدایت شده از اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی
⚫️ افشاگری حجتالاسلام رئیسی علیه منافقین
👈 از قاتلین حضرت زهرا (س) تا امروز!
🔰 مصاحبه ایشان | ماهنامه شاهد یاران
1⃣ حضرت زهرا (س) اولین شهید ما در سنگر مبارزه با نفاق است.
2⃣ برخلاف کسانیکه معتقدند نفاق از مدینه آغاز شد، به اعتقاد من این جریان از مکه شروع شد. این تحلیل، فرمایش علامه طباطبایی است که بر اساس آیات اول سوره بقره، چهره سه دسته: مومنان، کافران و منافقان را از صدر اسلام نشان میدهد. يعني از همان ابتداي دعوت پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) ، اين سه گروه حضور داشتند.
3⃣ رسالت مهم حضرت زهرا (سلام الله علیها) این بود که نفاقِ بانقاب را برملا کنند که این کار را با خطبهها و سخنرانیها و اشک چشمانشان انجام دادند؛ باید نفاق را بر دو دسته بینقاب و بانقاب تقسیم کرد اما نفاقِ بانقاب هم شناختش سخت است هم شناساندنش.
4⃣ جریان نفاق جدیدی در این نظام وجود دارد که شهید لاجوردی آن را شناخته بود. این جریان در هر مقطعی با چهرهای متفاوت میآید.
📚 منبع؛ (کلیک کنید): مصاحبه حجتالاسلام و المسلمین رئیسی با ماهنامه شاهد یاران، ش۲۸، اسفندماه ۱۳۸۶
╭────────────╮
🆔 کانال اسرار تاریخ
🌐 eitaa.com/monzer_ir
╰────────────╯
هدایت شده از «پیروان امامین انقلاب»
﷽
✍🏻 یکی از کلان انحراف های جریان های «وحدت نامنضبط» تغییر ریل «فقه جواهری» به «فقه مقاصدی» در تحلیل گزاره های مرتبط با فقه تعامل با مخالفین است. مراجعه به سایت «شعوبا» و تحلیل یادداشت های استاد حیدر حب الله، موید این برداشت ما است. (رک: تصویر صفحه فوق)
🔺اغراض شارع در خطابات شرعی در مرحله لحاظ و جعل، دواعی حکم محسوب می شوند ولی همین دواعی در تحقق خارجی، غایات و مقاصد احکام تلقی می شوند. به تعبیر دیگر غایات و مقاصد، تصورا و از حیث ذهنی مقدم بر خطاب شرعی است ولی خارجا موخر از بیان حکم شرعی است. برای مثال شارع مقدس در مرحله لحاظ و جعل احکام، تحصیل طهارت را داعی خود محسوب می کند و بعد از ابلاغ وجوب طهارت مائیه و ترابیه به مکلفین، کسب طهارت و تحصیل آن، غایت و مقصد حکم شرعی می شود.
🔻یکی از مهم ترین مختصات فقه امامیه این است که دواعی و مقاصد احکام، با وجود اینکه احکام شرعی معلل به مقاصد و اغراض بوده و دارای حسن و قبح و مفسده و مصلحت نفس الامری هستند ولی هیچ نقشی در کشف حکم شرعی و توسعه و تضییق حکم و موضوع حکم شرعی ندارند. البته باید دانست که ظاهر خطاب شرعی، مهم ترین عامل کشف حکم شرعی و تعیین دایره شمول آن است و اگر در خطاب شرعی، دواعی و مقاصد، صریحا به عنوان علت _ یا به تعبیر دقیق تر حیثیت تقییدیه _ اخذ شوند، می تواند ملاک و مناط تامه حکم شرعی و عاملی برای تعمیم و تضییق آن لحاظ شود ولی اگر به صورت حکمت یا حیثیت تعلیلیه مطرح شده باشد، نمی تواند ملاک تام حکم شرعی و عاملی برای تعیین حدود و ثغور حکم تلقی شود. این ویژگی فقه و اصول امامیه، عاملی کلیدی برای عدم خروج از ضابطه صحیح کشف حکم شرعی و عدم دخالت ظنون در کشف ملاکات احکام شرعی است.
🔸ولی در مقابل؛ مهم ترین ویژگی فقه جریان های رأی گرا _ یا به تعبیر دیگر فقه احناف یا فقه مقاصدی یا فقه مبتنی بر ظنون و استحسانات فقها _ داخل نمودن دواعی و مقاصد احکام شرعی، در کشف و توسعه و تضییق احکام شرعی است. ریشه این رویکرد به نظریه تصویب معتزلی و اشعری برمی گردد که وجود حکم و به تبع آن مصلحت و مفسده نفس الامری برای احکام شرعی را یا منکرند و یا بنا بر رای مجتهدین، متغیر می دانند. توجه به این امر پرده از تناقض بزرگ این مکاتب کلامی و اصولی بر می دارد؛ چرا که از یک سو یا منکر هر نوع حکم واقعی نفس الامری در لوح محفوظ هستند یا تمام مصلحت و مفسده احکام را در همان مودای امارات می دانند که با تغییر آن مصلحت و مفسده نیز مضمحل و متغیر می شود و از سویی دیگر فقیه رای گرا، تمام توجه خود را به کشف و فهم غایات و مقاصد خطابات شرعی برای برون رفت از تزاحمات و حرج ها و بن بست های مکلفین می کند!
🔹اختلاف مکتب امامیه با مکاتب مقاصد گرا در این موضوع، ریشه در توانایی عقل منبعی _ و یا عناصر شبه عقل _ در کشف ملاکات نفس الامری و ثبوتی احکام شرعی دارد. در دیدگاه علمای شیعه خصوصا مکتب اصولی شیخ انصاری و محقق خویی و ...، _ عقل هیچ مدخلیت و قدرتی برای کشف ملاک تام و قطعی احکام شرعی ندارد و کشف ملاکات تنها از راه بیان شارع میسر خواهد بود. نتیجه این روش، محوریت علم و اطمینان برای کشف حکم شرعی است.
🔹در مقابل، کشف ملاکات احکام شرعی با رویکرد مقاصدی و ورود عقل بشری به کشف دواعی احکام در مرحله جعل، باعث محوریت و معیار شدن ظنون برخاسته از فکر و رای فقیه خواهد شد. این امر علاوه بر بی انضباطی و اختلال در احکام شرعی، باعث جایگزینی ظن فقیه به جای نصوص و خطابات شرعی خواهد شد. این امر سرّ دوری فقهای شیعه _ به تبعیت از راهنمایی اهل بیت علیهم السلام _ از هر اندیشه فقهی مبتنی بر فقه مقاصدی و رای گرایی است تا جایی که برخی از فقها حتی با قیاس اولویت نیز مخالفت نموده اند.
✅ تاکید بر رویکرد فقه مقاصدی و اندیشه های فقهی افرادی مثل استاد حیدر حب الله، علامه فضل الله و دیگران، انحراف و گسست از رویکرد فقه جواهری است که مضرات و مفاسد آن باید تبیین شود.
#وحدت
#فقه_مقاصدی
#التقاط
«سربازان امامین انقلاب»
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341