eitaa logo
معارف الثقلین
102 دنبال‌کننده
111 عکس
321 ویدیو
30 فایل
بسم الله تعالی قال رسول الله صل الله علیه و آله إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ
مشاهده در ایتا
دانلود
❌نماز کلاغی❌ ●عنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (صلوات الله علیه) يَقُولُ دَخَلَ رَجُلٌ مَسْجِداً فِيهِ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) فَصَلَّى فَخَفَّفَ سُجُودَهُ دُونَ مَا يَنْبَغِي أَوْ دُونَ مَا يَكُونُ مِنَ السُّجُودِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) نَقَرَ كَنَقْرِ الْغُرَابِ لَوْ مَاتَ مَاتَ عَلَى غَيْرِ دِينِ مُحَمَّدٍ ●زراره مى‏گويد: از امام باقر (صلوات الله علیه) شنيدم كه مى‏فرمود: مردى براى نماز به مسجدى وارد شد كه پيامبر خدا (صلی الله علیه و آله) در آنجا حضور داشت؛ آن مرد سجده خود را سبك و كوتاه به جاى آورد و آن گونه كه شايسته بود سجده نكرد. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: همچون كلاغ نوك بر زمين زد، اگر او با اين حال بميرد ، بر غیر دین محمد صلی الله علیه و آله مُرده است. (یعنی به دين محمّد صلی الله علیه و آله از دنيا نرفته است.) المحاسن، ج‏1، ص: 79 ثواب الأعمال، ص: 229 الامالي(صدوق)، النص، ص: 483 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏81، ص: 234 وسائل الشيعة، ج‏4، ص: 37 https://eitaa.com/kalame_thaghalein
🔴احادیثی در مورد تمدن های غیر بشری و... 💠امام باقر علیه السلام به جابربن یزید فرمودند: گویا تو گمان می کنی که خداوند فقط این عالم را آفرید و بس و همچنین گمان می کنی که خداوند بشری غیر از شما نیافریده است؛ آری به خدا قسم!خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفرید و تو در آخر این عالم ها و آدم ها هستی› 📚صدوق خصال ج2 ص450 📚 بحارالانوار ج63 ص82-83 💠 از امیرالمومنین علی علیه السلام پرسیدند: پیش از آدم ابوالبشر چه کسی بود ؟ حضرت علی فرمودند : آدمی دیگر ! خداوند 1000 عالم و 1000000 آدم آفریده است و تو در آخرین عالم و سلسهٔ آخرین آدمیان هستی 📚 روح و ریحان ص1338 💠 امام صادق علیه السلام فرمودند: شاید شما گمان می‌کنید که خدا غیر از شما هیچ بشری دیگری نیافریده است! نه، چنین نیست، بلکه هزار آدم آفرید که شما از نسل آخرین آنها هستید 📚صدوق توحید ج1 ص277 💠از امام باقرعلیه السلام روایت شده است، خدا از روزی که زمین را آفرید هفت عالم را در آن خلق کرد (و سپس منقرض کرد) که هیچ یک از آن عوالم از نسل آدم ابوالبشر نبودند. خداوند همه آنها را از پوسته روی زمین آفرید و نسل بعد از نسل دیگر ایجاد کرد و برای هر یک عالمی بعد از عالم دیگر پدید آورد تا در آخر، آدم ابوالبشر را بیافرید و ذریه‌اش از او جدا ساخت 📚صدوق خصال ج2 ص652 ح54 امام باقر علیه السلام فرمودند: خداوند عز و جل از آن گاه که زمین را آفرید، هفت عالم بیافرید که از فرزندان آدم نیستند 📚 الخصال ص359 💠 امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند عز و جل دوازده هزار عالم دارد که هر کدام از آن ها از هفت آسمان و هفت زمین بزرگتر است 📚 الخصال ص639 💠امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: سپس خداوند منزه برای اسکان آسمانها و ابادسازی برترین طبقهٔ ملکوت ,مخلوقات جدیدی از ملائکهاش ایجاد نمود و شکاف های اسمان و مکان های خالی ان جا را با انها پر نمود 📚 بحار الانوار ج 52 ص 109 💠حضرت باقر صلوات الله علیه در خطاب به ابوحمزه ثمالی می فرمایند: ای ابا حمزه ,این قبه (گنبد) پدر ما ادم است و خداوند غیر از آن سی و نه گنبد (سیاره) دارد و در آنجا مخلوقاتی هستند که یک چشم بهم زدن نیز نافرمانی خداوند نکرده اند 📚 روضه کافی ص231 💠حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: در ورای این خورشید شما چهل خورشید دیگر است که در ورای ان ها مخلوقات بسیاری وجود دارند و در ورای این ماه شما چهل ماه است که مخلوقات بسیاری در انها زندگی میکنند بصائر الدرجات ص510 https://eitaa.com/kalame_thaghalein
⭕️اگر آن قدر بنالی كه رگ گردنت قطع شود، اجابتت نخواهم كرد 👇 ✅مردی خدمت امام صادق (علیه السلام) عرض كرد: در میان مخالفین شما كه ولایت شما را قبول ندارند، افرادی هستند كه بسیار خوبند، صادق و امینند ، اهل عبادت و خضوع و خشوعند ، آیا اینها از اعمالشان بهره ای نمیبرند؟ ☘️امام قصه ای برای او نقل كردند و فرمودند: در بنی اسرائیل مردی عابد و زاهد بود، مشكلی برایش پیش آمد. چهل شبانه روز مشغول عبادت شد و از خدا تقاضای حل مشكل كرد و نتیجه ای نگرفت! خدمت حضرت عیسی (علیه السلام) آمد كه نبی و ولی زمان بود. گفت: آقا عجیب است! من چهل شبانه روز عبادت كردم و خدا خدا گفتم ولی مشكلم حل نشد! از شما تقاضامندم دعایی درباره من بفرمایید تا مشكل من حل شود و بفهمم گیر كار من در كجاست و سر بی اعتنایی خدا نسبت به دعای من چیست؟ 🔸حضرت عیسی (علیه السلام) نمازی خواند و دست به دعا برداشت. خطاب آمد به این مرد بگو: از آن دری كه من باز كرده ام رو به من نمی آیی! من نبوت و ولایت عیسی (علیه السلام) را، راه بندگی بندگان خود قرار داده ام و تو از راه دیگر می روی و هرگز به هدف نمی رسی! اگر آن قدر بنالی كه رگ گردنت قطع شود، اجابتت نخواهم كرد. حضرت عیسی (علیه السلام) رو به او كرد و گفت: مگر تو در نبوت من شك داری؟ او شرمنده شد و گفت: بله، تاكنون در نبوت شما تردید داشتم و اینك توبه كردم و ایمان آوردم. امام صادق (علیه السلام) پس از نقل این قصه فرمود: «كذلك عن اهل البیت لایقبل الله عمل عبد و هو یشك فینا» ولایت اهل بیت نیز چنین است. عبادت هیچ عبادت كننده ای مقبول درگاه خدا نخواهد شد مگر اینكه از در ولایت ما وارد گشته و با هدایت ما رو به خدا برود و شك و تردید در امر ولایت ما نداشته باشد . 📚الأمالي (للمفید) ج۱ ص۲ 📚بحارالانوار، ج27، ص191 💔 https://eitaa.com/kalame_thaghalein
عَنْ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام یَقُولُ ؛ مَا أَحَدٌ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ یَدِینُ بِدِینِ إِبْرَاهِیمَ علیه السلام إِلَّا نَحْنُ وَ شِیعَتُنَا ، وَ لَا هُدِیَ مَنْ هُدِیَ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ إِلَّا بِنَا ، وَ لَا ضَلَّ مَنْ ضَلَّ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ إِلَّا بِنَا. أبی حمزة میگوید از إمام باقر سلام الله علیه شنیدم که فرمود ؛ از این امّت هیچکس به دین ابراهیم نیست جز ما و شیعیان ما ،  از این امّت هیچکس هدایت نشد مگر بواسطه ما ، از این امّت هیچکس دچار گمراهی نشد مگر بواسطه عدم إطاعت از ما.  کافی ۸ / ۲۵۴ ، حدیث ۳۵۹. عَنْ عِمْرَانَ بْنِ مِیثَمٍ قَالَ سَمِعْتُ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْهِ یَقُولُ ؛ مَا أَحَدٌ عَلَی مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلَّا نَحْنُ وَ شِیعَتُنَا وَ سَائِرُ النَّاسِ مِنْهَا بِرَاءٌ. عمران بن میثم گوید از حضرت إمام حسین علیه السلام شنیدم که میفرمود ؛ کسی غیر از ما و شیعیان ما در آئین إبراهیم نیست و دیگر مردمان از آن دور و بریء هستند. بحار ۶۸ / ۸۵ ، حدیث ۶ ، عن تفسیر العیاشی.
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام ـ وعندَه سديرٌ ـ : إنَّ اللّه َإذا أحَبَّ عبدا غَتَّهُ بالبلاءِ غَتّا ، وإنّا وإيّاكُم يا سديرُ لَنُصبِحُ بهِ ونُمْسي . امام صادق عليه‌السلام در حضور سدير فرمودند: خداوند هرگاه بنده‌اى را دوست بدارد، او را در بلا غوطه‌ور مى‌سازد. اى سدير! ما و شما روز و شبمان را با بلا سپرى مى‌كنيم. کافی جلد۲ صفحه۲۵۳ حدیث۶
سیدنعمت‌الله‌جزایری رضوان‌الله‌علیه می‌نویسد: در کتب مختلف آمده است، که روزی بهلول به مسجد رفت و دید که ابوحنیفه در آنجا مشغول تدریس و سخنرانی است. و می‌گوید: جعفر‌بن‌محمد امام صادق علیه‌السلام، در مورد مسائلی سخنانی گفته. که من هیچکدام از آنها را قبول ندارم و آنها را نمی‌پسندم. و آن مطالب این است؛ اول، او می‌گوید که خدا موجود است؛ اما نه در دنیا و نه در آخرت دیده نمی‌شود. با اینکه هر چیز موجودی، به‌ ناچار قابل دیدن است و سخنان او دارای تناقض است. دوم، او می‌گوید که شیطان به وسیله‌ی آتش، عذاب خواهد شد. و این درست نیست؛ زیرا شیطان از آتش آفریده شده. و چیزی که از سنخ آتش است، به وسیله‌ی آتش اذیت نمی‌شود. سوم، او می‌گوید که افعال و اعمالی که بندگان انجام می‌دهند، خودشان با اختیار خود آنها را انجام می‌دهند. با اینکه آیات و روایات برخلاف این قول است؛ و کارهای بندگان را به خدا نسبت می‌دهند. بهلول پس از شنیدن این سخنان کلوخی از زمین برداشت. و بر پیشانی ابوحنیفه کوبید و سرش را شکست. طوری که خونش بر صورتش جاری شد. ابوحنیفه از بهلول نزد‌ هارون‌عباسی شکایت کرد. هارون دستور داد بهلول را حاضر کردند و از او در مورد این کارش پرسید. بهلول گفت: این مرد به جناب جعفر‌بن‌محمد علیهماالسلام سه تا غلط وارد کرده است. با اینحال، اولا، ابوحنیفه گمان می‌کند تمام افعال و اعمال از خداست. و فاعل و انجام‌دهنده‌ای جز خدا ندارد. پس خدا سر او را شکسته. من چه گناهی دارم؟ دوما، او می‌گوید که هر موجودی لابد دیده هم می‌شود. پس اگر درد سر او موجود است، پس چرا دیده نمی‌شود؟ سوما، او از خاک خلق شده است و این کلوخ هم از جنس خاک است. او گمان می‌کند که جنسی موجب آزار چیزی که از آن جنس است نخواهد شد. پس او که از خاک آفریده شده، چگونه از این کلوخ که از جنس خاک است آسیب و آزار دیده است؟ هارون از سخنان بهلول شگفت‌زده شد. و او را از اتهام شکستن سر ابوحنیفه خلاص کرد. زهرالربیع تالیف سیدنعمت‌الله‌جزایری صفحه۳۷۱-۳۷۲ چاپ موسسه العالمیةللتجلید
با حالت مستی نماز نخوان یعنی چه؟ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ وَ أَنتُمْ سُكَارَىٰ ﴿نساء ٤٣﴾‏ ای کسانی که ایمان آورده اید، در حال مستی به نماز نزدیک نشوید. ●عَنْ أَبِي أُسَامَةَ زَيْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (صلوات الله علیه) قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‌ لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى‌[نساء 43] فَقَالَ سُكْرُ النَّوْمِ. ●زید شحام گوید به امام صادق صلوات الله علیه گفتم: کلام خداوند عز و جل: در حال مستی به نماز نزدیک نشوید. (نساء 43) (به چه معناست؟) فرمود: مستیِ خواب. الكافي- ط الاسلامية جلد 3 صفحه 371 بَابُ بِنَاءِ الْمَسَاجِدِ وَ مَا يُؤْخَذُ مِنْهَا وَ الْحَدَثِ فِيهَا مِنَ النَّوْمِ وَ غَيْرِهِ‌ حدیث 15
🌺قال رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله و سلم : ✉ لا تَنْظروا إلى كَثرةِ صَلاتِهِم و صَومِهِم ، و كَثرةِ الحَجِّ ، و المعروفِ ، وَ طَنطَنَتِهِم باللّيلِ! و لكنِ انْظُروا إلى صِدقِ الحديثِ و أداءِ الأمانةِ ✍به زيادى نماز و روزه و حجّ و بخشش و ناله هاى شبانه افراد نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى و امانتدارى شان بنگريد. 📚بحار الأنوار : 75 / 114 / 5
🌺حضرت آیت الله العظمی امام جعفر بن محمد الصادق صلوات الله و سلامه علیهما فرمودند : ✉ إعْرَف إمامُکَ فإنّکَ إذا عَرْفتهُ لَم یضرّک تَقدّم هذا الأَمر أو تأخّر. ✍ امامت را بشناس، که اگر امامت را بشناسی پیش افتادن و یا دیر شدن امر ظهور به تو زیانی نمی رساند 📚 غیبت نعمانی، باب ۲۵
🌺 قال مولی الموحدین امام المتقین امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب صلوات الله و سلامه علیهما : ✉ العامِلُ عَلى غَيرِ بَصيرَةٍ كالسّائرِ عَلى سَرابٍ بِقِيعَةٍ، لا تَزيدُهُ سُرعَةُ سَيرِهِ إلاّ بُعدا؛ ✍كسى كه بدون بصيرت عمل كند، مانند كسى است كه به دنبال سراب بيابان راه پيمايد. او هر چه تندتر رود دورتر مى‏‌افتد. 📚 امالی مفید: ص۴۲، ح۱۱ https://eitaa.com/kalame_thaghalein
🟢قال مولانا الامام الحسن العسکری علیه السلام: فَإِنَّهُ لاَ يَكُونُ مُسْلِماً مَنْ قَالَ: إِنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ، فَاعْتَرَفَ بِهِ وَ لَمْ يَعْتَرِفْ بِأَنَّ عَلِيّاً وَصِيُّهُ وَ خَلِيفَتُهُ وَ خَيْرُ أُمَّتِه. 🟢آقا امام حسن عسکری علیه السلام در تبیین معنای اسلام که باید همه آن را پذیرفت تا مسلمان محسوب شد نه آنکه به بعض آن ایمان اورد و به بعض آن کفر ورزید فرمود:  پس حقیقتاّ مسلمان نیست کسی که بگوید محمد"صلی الله علیه و اله و سلم" رسول الله است و به آن اعتراف هم کند، ولی به این اعتراف نکند که "امیرالمومنین" علی "علیه السلام" وصی او و خلیفه او و برترین شخص امت اوست. 📚التفسير الإمام العسکري عليه السلام ج ۱، ص ۶۲۶ 📚بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۳۶، ص ۱۱۰ 📚تفسير الصافي ج ۱، ص ۲۴۲ https://eitaa.com/kalame_thaghalein
GHAFELEH-66.mp3
6.19M
این قافلۀ آسمانی جلسه 66 تغییر چیدمان خیمه‌ها خندق پشت خیمه‌ها توبه و بازگشت 32 نفر زیر پا گذاشتن کلام امام آغاز تشنگی آیا در کربلا کسی تشنه بود؟! استدلال و پاسخ جهل یا عناد ؟ https://eitaa.com/kalame_thaghalein
🟢قال مولانا الامام الحسن العسکری علیه السلام: فَإِنَّهُ لاَ يَكُونُ مُسْلِماً مَنْ قَالَ: إِنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ، فَاعْتَرَفَ بِهِ وَ لَمْ يَعْتَرِفْ بِأَنَّ عَلِيّاً وَصِيُّهُ وَ خَلِيفَتُهُ وَ خَيْرُ أُمَّتِه. 🟢آقا امام حسن عسکری علیه السلام در تبیین معنای اسلام که باید همه آن را پذیرفت تا مسلمان محسوب شد نه آنکه به بعض آن ایمان اورد و به بعض آن کفر ورزید فرمود:  پس حقیقتاّ مسلمان نیست کسی که بگوید محمد"صلی الله علیه و اله و سلم" رسول الله است و به آن اعتراف هم کند، ولی به این اعتراف نکند که "امیرالمومنین" علی "علیه السلام" وصی او و خلیفه او و برترین شخص امت اوست. 📚التفسير الإمام العسکري عليه السلام ج ۱، ص ۶۲۶ 📚بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۳۶، ص ۱۱۰ 📚تفسير الصافي ج ۱، ص ۲۴۲ https://eitaa.com/kalame_thaghalein
امام صادق علیه السلام: 🔹حقٌّ عَلَى اَلْغَنِيِّ أَنْ يَأْتِيَ قَبْرَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، فِي اَلسَّنَةِ مَرَّتَيْنِ وَ حَقٌّ عَلَى اَلْفَقِيرِ أَنْ يَأْتِيَهُ فِي اَلسَّنَةِ مَرَّةً. 🔸این حق بر عهده ثروتمند است كه در سال دو مرتبه و بر عهده فقير است كه در سال يك مرتبه به زيارت قبر حسين عليه السّلام بروند. 📚 وسائل الشیعة (باب الرابع عشر ) جلد ۱۴ صفحه ۴۳۷ https://eitaa.com/kalame_thaghalein
حب و بغض نسبت به مولا امیرالمؤمنین عليه‌السلام پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: من در جنگ بدر پس از آنکه جنگ تمام شده بود نشسته بودم که جبرئیل نازل شد وگفت: همانا خداوند ترا سلام می‌رساند و می‌فرماید: ای محمد بر خودم واجب کردم و به خودم سوگند یاد کردم که حب علی را در دل هیچ کس الهام نمی کنم جز برای کسی که او را دوست بدارم و بغض او را در دل هیچکس الهام نمی کنم جز برای کسی که او را مبغوض می‌دارم. 📚بحارالانوار-جلد ۴۰- صفحه ۴۶-حدیث ۸۳ https://eitaa.com/kalame_thaghalein
🔴 ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام در سیمای جوانان... ابو صلت هروى گويد: به امام رضا عليه‌السّلام گفتم: علامات ظهور قائم شما چيست‌؟ فرمودند: «نشانه‌اش اين است كه در سنّ‌ پيرى است ولى منظرش جوان است؛ به گونه‌اى كه بيننده مى‌پندارد چهل ساله و يا كمتر از آن است؛ و نشانۀ ديگرش آن است كه به گذشت شب و روز پير نشود تا آنكه اجلش فرا رسد.» عَنِ اَلْهَرَوِيِّ قَالَ قُلْتُ لِلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ مَا عَلاَمَةُ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنْكُمْ إِذَا خَرَجَ قَالَ عَلاَمَتُهُ أَنْ يَكُونَ شَيْخَ اَلسِّنِّ شَابَّ اَلْمَنْظَرِ حَتَّى إِنَّ اَلنَّاظِرَ إِلَيْهِ لَيَحْسَبُهُ اِبْنَ أَرْبَعِينَ سَنَةً أَوْ دُونَهَا وَ إِنَّ مِنْ عَلاَمَتِهِ أَنْ لاَ يَهْرَمَ بِمُرُورِ اَلْأَيَّامِ وَ اَللَّيَالِي عَلَيْهِ حَتَّى يَأْتِيَ أَجَلُهُ 📗بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۲۸۵ 📗الخرائج و الجرائح، ج۳، ص۱۱۷۰ 📗کمال الدين، ج ۲، ص ۶۵۲ https://eitaa.com/kalame_thaghalein
امام صادق علیه السلام: 🔹منْ أُعْطِيَ ثَلاَثاً لَمْ يُمْنَعْ ثَلاَثاً مَنْ أُعْطِيَ اَلدُّعَاءَ أُعْطِيَ اَلْإِجَابَةَ وَ مَنْ أُعْطِيَ اَلشُّكْرَ أُعْطِيَ اَلزِّيَادَةَ وَ مَنْ أُعْطِيَ اَلتَّوَكُّلَ أُعْطِيَ اَلْكِفَايَةَ . 🔸به هرکس توفیق دعا داده شود، اجابت را نیز به او می‌دهند. و به هرکس توفیق شکرگزاری داده شود، فزونی را نیز به او می‌دهند. و به هرکس توفیق توکل داده شود، کفایت در امور را نیز به او می‌دهند. 📚 اصول کافی (باب الایمان و الکفر) جلد ۲ صفحه ۶۵ https://eitaa.com/kalame_thaghalein
🌕 امام کاظم علیه السلام درباره امام مهدی عجل الله فرجه الشریف فرمودند: شخص او از ديدگان ناپديد میشود ولی ياد او هرگز از خاطره مومنان فراموش نمی شود. او دوازدهمين ماست که خداوند هر مشکلی را برای او آسان سازد، و هر سختی را برای او هموار نمايد، گنج‌های زمين را برای او ظاهر کند، و راه‌های دور را برای او نزديک نمايد، ستمگران را به دست او نابود سازد، و اغواگران را به وسيله او از هستی براندازد. او پسر بهترين کنيزان است، که ولادتش بر مردمان پوشيده باشد، و بردن نام او روا نباشد ، تا خداوند تبارک و تعالي اذن ظهور دهد و به دست او زمين را پر از عدل و داد نمايد، چنانکه پر از ظلم و بيداد شده باشد. 📚 بحار الانوار ج51 ص150 https://eitaa.com/kalame_thaghalein
🔴 تمسخر منتظران ظهور و انکار امام زمان در آخرالزمان 🌕 امام جواد علیه‌السلام فرمودند: حضرت مهدی علیه‌السلام را غيبتی است طولانی که در آن زمان مخلصين انتظار ظهور او را دارند، اهل شک و شبهه منكر وجود حضرت می‌شوند، بی‌دینان نام و ياد او را به استهزاء و مسخره می‌گیرند، گروهى به دروغ برای ظهور وقت تعيين می‌کنند، كسانى كه عجله كنند هلاک می‌شوند، و اهل تسليم نجات پيدا می‌کنند. 📚 كمال الدين ج‏2 ص378 https://eitaa.com/kalame_thaghalein
🔴 روز ظهور، روز فتح و پیروزی آنان مى‌گویند: اگر راست مى‌گویید، این پیروزى شما کى خواهد بود؟!» بگو: روز پیروزى، ایمان آوردن، سودى به حال کافران نخواهد داشت؛ و به آن‌ها هیچ مهلت داده نمى‌شود. (سجدة/ ۲۸-۲۹) 🌕 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «یوم الفتح روزی است که دنیا برای ظهور قائم عجل الله فرجه، مهیا می‌شود و در آن روز تقرب‌جستن به ایمان، تنها برای کسی سودمند است که پیش از آن هنگام، مؤمن باشد و به آن فتح و پیروزی، یقین داشته باشد. پس تنها مؤمن است که ایمانش برای او سودمند است و نزد خداوند قدر و منزلت والایی دارد و در روز قیامت و روز برانگیخته‌شدن انسان از قبر، باغ‌های بهشتی، به خاطر او آراسته و مزیّن می‌شود و آتش جهنّم خداوند از او پرده در می‌کشد.» یَوْمُ الْفَتْحِ یَوْمٌ تُفَتَّحُ الدُّنْیَا عَلَی الْقَائِمِ لَا یَنفَعُ أَحَداً تَقَرَّبَ بِالْإیمَان مَا لَم یَکُن قَبلَ ذَلِکَ مُؤمناً وَ بِهذَا الْفَتحِ مُوقِناً فَذَلِک الَّذِی یَنْفَعهُ إیمَانُهُ وَ یَعْظُم عِنْد اللَّهِ قَدْرُهُ وَ شَأنُه وَ تُزَخرَفُ لَهُ یَوْمَ الْبَعثِ جِنَانُه وَ تَحْجُب عَنْهُ فِیهِ نِیرَانه 📚تفسير البرهان، ج۴، ص۴۰۳ https://eitaa.com/kalame_thaghalein
. بعد از ورود کاروان اسراء در شهر شام مصائب زیادی برای اهلبیت علیهم السلام اتفاق افتاد. امام سجاد علیه السلام فرمودند: مرا برشتری ولاغر نشانده بودند که سرکش وعریان بود و سرمقدس پدرم بر روی نیزه بود. زنان مارا برچوبهای روی شتر وبر قاطرهای چموش سوارکرده بودند. ها ومحفر بن ثعلبه ملعون صدا میزد: "یااهل الشام هؤلاءسبایا اهل البیت الملعون..." امام سجاد فرمود مادری پلیدتر از نزائیده است. آجرک الله یاصاحب الزمان ۱۲۰پرچم سرخ ورنگی بپاکرده بودند. نخست اسرا بعد سرها وگاهی سرها رامقدم قرارمیدادند وبرای اذیت وآزار گاهی سرها رابین اسراء میبردند. امام حسین علیه السلام گاهی بدست خولی وپسرش وگاهی بدست زجر وشمر بود. علیه السلام را تغلبة بن مرةکلبی لعین حمل میکرد. علیه السلام را مرةبن قیس همدانی لعنه الله می آورد. علیهم السلام را اولاد اشعث لعنهم الله به نیزه گرفتند. را قیس بن ابی مرة واتباعش لعنهم الله حمل کردند. را نمیربن أبی جوشن ملعون را انیس بن حرث لعین را جابرسعدی خبیث را عمیربن شجاع نانجیب و... آوردند. درشام یکی پس ازدیگری نیزه ها راحمل میکردند. حضرت زینب علیهاالسلام ازبی یاوری اجبارا به جناب فضه فرمودند که شمر رانزد من بخوان. شمرآمد وگفت چه میخواهی؟ حضرت فرمودند به بگو به زین العابدین اینقدرضربه نزند که اوبیمار رنجور وتشنه برفراز شتری لاغراست. ودیگر آنکه به حامل رأس برادرم بگو ازبین مابیرون رودکه سکینه ازدیدن سرپدرش درحالت است.‌ وفرمان بده مارا ازراه حرکت دهندکه ماخاندان پیامبریم. همچنین حضرت ام کلثوم علیهاالسلام این فرمایشات رابه شمرملعون فرمودند. اما شمرخبیث به هردوخواهر وبه سرمطهر جسارت کرد. حضرت زینب بادیدن این صحنه فریاد زدند وااخاه... وسرمبارکشان راچنان بر زدند که خون تازه جاری شد. دراین میان اهل شام، سرمقدس ارباب تکلم فرمود وصدا زدند: "لاحول ولاقوة إلابالله العلی العظیم" سرمطهرحضرت عباس ورأس امام حسین گاهی چشمان مبارک رامیبستند وطاقت دیدن اهل حرم رامیان نداشتند. از دروازه تا پلید راهی نبود امافرمودند مارا اول صبح واردکرده وغروب آفتاب رسیدیم. اسراء اهلبیت علیهم السلام راسه ساعت پشت درب کاخ برای ورود به مجلس یزید کردند. 📚اسرارالشهادة ج۲ص۱۶۷۴ 📚طرازالمذهب ج۲ص۳۶۴ 📚معالی السبطین ص۸۳۰ https://eitaa.com/kalame_thaghalein
♦️ریشه حسادت در زنان ⚜امام صادق علیه السلام فرمودند: " إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَمْ یَجْعَلِ الْغَیْرَهًَْ لِلنِّسَاءِ إِنَّمَا تَغَارُ الْمُنْکِرَاتُ مِنْهُنَ فَأَمَّا الْمُؤْمِنَاتُ فَلَا وَ إِنَّمَا جَعَلَ اللَّهُ تَعَالَی الْغَیْرَهًَْ لِلرِّجَالِ لِأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَلَّ تَعَالَی لَهُ أَرْبَعاً وَ مَا مَلَکَتْ یَمِینُهُ وَ لَمْ یَجْعَلْ لِلْمَرْأَهًِْ إِلَّا زَوْجَهَا وَحْدَهُ فَإِنْ بَغَتْ مَعَهُ غَیْرَهُ کَانَتْ زَانِیَهًْ." خداوند تعالی غیرت [در اینجا به‌معنای این است که زن چشم دیدن این را ندارد که ببیند مردش ، با همسر دیگری نیز باشد] را در وجود زنان قرار نداده و فقط " زنان پلید " [ و غیر مؤمن ] ، غیرت [ حسادت زنانه ] دارند؛ 👈🏻👈🏻 امّا زنان مؤمن چنین نیستند. خداوند غیرت را تنها در مردان قرار داده و از این رو اختیارنمودن چهار زن و تعداد نامحدودی از کنیزکان [و متعه] را برای مرد حلال نموده است. امّا برای زن تنها [ازدواج با] یک همسر را اجازه داده و اگر زن با مرد دیگری غیر از همسرش ارتباط داشته باشد، زناکار است. 📘تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۶ علل الشرایع، ج۲، ص۵۰۵/ البرهان ریشه ی حسادت زنان نسبت به هم در کفر است امام باقر عليه السلام فرمودند: "غَيرَةُ النِّساءِ الحَسَدُ ، و الحَسَدُ هو أصلُ الكُفرِ ، إنّ النِّساءَ إذا غِرْنَ غَضِبنَ ، و إذا غَضِبنَ كَفَرنَ إلاّ المُسلِماتِ مِنهُنَّ . " غيرت زنان [ از ] حسادت است و حسادت ريشه ی كفر است. زنان هرگاه غيرتمند [ دچار حسادت ] شوند خشمگين مى‌شوند و هرگاه خشمگين شوند كافر مى‌شوند👈🏻👈🏻 به جز زنان مسلمان واقعی. 📚الكافي،ج۵،ص۵۰۵،ح۴. https://eitaa.com/kalame_thaghalein
آداب خوردن در کربلا که کمتر کسی رعایت می‌کند! مردی از اهالی رقّه معروف به ابوالمضاء گوید: روزی امام صادق علیه‌السلام به من فرمودند: 🚩 «آیا شما به زیارت قبر أباعبدالله الحسین علیه‌السلام می‌روید؟» گفتم: آری؛ فرمودند: «آيا با خود سفره‌ها برمی‌دارید (و غذاهای متنوّع به کربلا مى‌بريد)؟» عرض کردم: بله؛ حضرت فرمودند: «اما اگر بر سر قبور پدران و مادرانتان برويد، (به یاد و احترام آنان) چنين كارى نمی‌كنيد!» گفتم: پس چه بخوریم؟ فرمودند: «نان و لبنیات.» 💠 «قال أبوعبدالله عليه‌السلام: تأتون قبر أبي‌عبدالله عليه‌السلام؟ قلت: نعم قال: أفتتخذون لذلك سفرا؟ قلت: نعم فقال: أما لو أتيتم قبور آبائكم وامهاتكم لم تفعلوا ذلك قال قلت: أي شيء نأكل؟ قال: الخبز واللبن.» كامل الزّيارات (ابن‌قولویه)، ص۱۴۰ ثواب الأعمال (شیخ‌صدوق)، ص۸۹ ❌ نه پیاده‌روی اربعین ما ایرانیان، با آن وضع حجاب زنان و پوشش مردان و خنده و شوخی فراوان، ذرّه‌ای شباهت به حال اسرای گرسنه و غمدیده اهل‌بیت علیهم‌السلام دارد و نه اقامت‌مان در کربلا رعایت حُرمت آن دیارِ غم و اندوه را می‌نماید! https://eitaa.com/kalame_thaghalein
♦️جاهل به حق اهل بیت علیهم السلام بهره ای ندارد أبی ( ره ) قال حدثنی علی بن موسى عن أحمد بن محمد عن الحسین بن علی الوشا عمن ذکره عن الخثعمی عن أبی الصامت عن المعلى بن خنیس قال : قال أبو عبد الله علیه السلام یا معلى ، لو أن عبدا عبد الله منه عام بین الرکن والمقام یصوم نهارا ویقوم لیلا حتى یسقط حاجباه على عینیه وتلتقی تراقیه هوما ، جاهلا بحقنا لم یکن له ثواب. معلی بن خنیس می گوید که امام صادق علیه السلام فرمود: ای معلی! اگر بنده ای صد سال بین رکن و مقام خداوند را عبادت کند، روزها را روزه بدارد و شب ها به عبادت برخیزد، تا آنگاه که به سبب پیری ابروانش بر دیدگانش فرو افتد و استخوان های ترقوه اش به هم رسند، ولی جاهل به حق ما باشد پاداشی از آن او نیست. 📚ثواب الاعمال و عقاب الاعمال.ج2 ص8. https://eitaa.com/kalame_thaghalein