eitaa logo
اندیشه تشیّع
17.7هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
5.6هزار ویدیو
43 فایل
مفتخریم که همراه شما هستیم ❤️ کارشناسان ما در زمینه احکام، اعتقادات، ادیان، مشاوره خانواده و... پاسخگوی سوالات هستند. ✅ ارتباط با مشاوره و کارشناس دینی @pasokhgo313 ادمین تبادل: @Sardar69 اندیشه برتر @btid_org اندیشه برتر/ پرسمان @ostadmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
اندیشه تشیّع
👈اثبات حقانیت شیعه در سه دقیقه ✍تا وقتی پیامبر (ص) زنده بودند شیعه و سنی نبود. رهبر همه پیامبر بود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹دومین شاهکار استاد قرائتی دراثبات ولایت امیرالمومنین علیه السلام ♦️استاد قرائتی بعد ازاثبات ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام دریک دقیقه درمناظره دیگردومین شاهکار راخلق کردند. 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
💥 آیا خدا به عبادات ما نیاز دارد كه فرمان داده نماز بخوانیم و رو به كعبه بایستیم؟ ✍ اگر همه مردم رو به خورشید یا پشت به آن خانه بسازند چیزی به خورشید اضافه نمی شود و چیزی از آن كم نمی شود. خورشید نیازی به مردم ندارد كه رو به او كنند، این مردم هستند كه برای دریافت نور و گرما باید خانه های خود را رو به خورشید بسازند. خداوند به عباداتِ مردم نیازی ندارد كه فرمان داده نماز بخوانند. این مردم هستند كه با رو كردن به او از الطاف خاص الهی برخوردار می شوند و رشد می كنند. 🔹قرآن می فرماید: اگر همه مردم كافر شوند، ذره ای در خداوند اثر ندارد ، زیرا او از همه انسان ها بی نیاز است. وَ قالَ مُوسى‏ إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَميعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَميدٌ سوره ابراهیم/8 گر جمله ی کائنات کافر گردد بر دامن کبریاش نَنشیند گَرد 📖 پرسش های مهم پاسخ های کوتاه، استاد محسن قرائتی 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا بحران های زیست محیطی در زمان ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز وجود خواهد داشت؟ ✅ پاسخ: 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
💥چرا صالحان، گرفتار مشكلات هستند و مجرمان و گنه كاران، در رفاه به سر می برند؟ ✍ خداوند اولیای خود را دوست دارد، لذا اگر خلافی كنند فوراً آنان را با قهر خود می گیرد تا متذكّر شوند {خداوند پیامبران را در صورت ترک اُولی نیز تأدیب می كند} و همچنین اگر مؤمنین خلافی کنند چند روزی نمی گذرد مگر آنکه گوشمالی می شوند. 🔹امیرالمومنین مي فرمايد: يَا ابْنَ آدَمَ إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ فَاحْذَرْهُ اگر گناه پشت سر گناه کردید و خدا شما را گوشمالی نکرد ، از استدراج و مهلت دادن خداوند بترسید. حكمت 25 نهج البلاغه. 👈اما اگر نا اهلان خلاف كنند، خداوند به آنان مهلت می دهد و هرگاه مهلت سر آمد، آنان را هلاك می كند: وَ جَعَلْنا لِمَهْلِكِهِمْ مَوْعِداً (كهف/59) و اگر امیدی به اصلاحشان نباشد، خداوند حسابشان را تا قیامت به تأخیر می اندازد و به آنان مهلت می دهد تا پیمانه شان پر شود. إِنَّما نُمْلي‏ لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهين (آل عمران/178) 🔹اگر قطره ای چای روی شیشه عینك شما بریزد ، فوراً آن را پاك می كنید. اگر قطره ای چای روی لباس سفید شما بچكد ، صبر می كنید تا به منزل بروید و لباس خود را عوض كنید. اگر قطره ای چای روی قالی زیر پای شما بچكد ، آن را رها می كنید تا مثلاً شب عید به قالی شویی ببرید. خداوند نیز با هر كس به گونه ای رفتار می نماید و بر اساس شفافیت یا تیرگی روحش، كیفر او را به تأخیر می اندازد. 📖 پرسش های مهم پاسخ های کوتاه، استاد محسن قرائتی 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پیام حضرت آیت الله الظمی مکارم شیرازی در مورد بهترین راه تشکر از کادر درمان 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
عدالت خداوند چگونه سازگار است با اين که مردم در يک زمان از حضور چند معصوم بهره مند شوند و در زمان ما امام غائب باشد و از حضور امام بي بهره باشيم؟.mp3
9.96M
💬 💥عدالت خداوند چگونه سازگار است با اين که مردم در يک زمان از حضور چند معصوم بهره مند شوند و در زمان ما امام غائب باشد و از حضور امام بي بهره باشيم؟ ✅ پاسخ: 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
💥وزیر تنهایی، نتیجه سبک زندگی غربی ✍تمدن غرب، با دور شدن از خدا و محدود کردن انسان در عالم مادی و سبک زندگی منفعت طلبانه، سبب شده است که انسان غربی بر خلاف آنچه تبلیغ می‌شود، روز به روز افسرده‌تر و تنهاتر شود به گونه‌ای که خبرگزاری انگلیسی رویترز در خبری تکان دهنده اعلام کرد که به علت بالا رفتن تعداد افرادی که مجبور هستند به تنهایی زندگی خود را بگذرانند، دولت انگلیس وزارت جدیدی به نام وزارت امور تنهایی درست کرده و خانم Tracey Crouch را به عنوان وزیر آن منصوب کرده است. 🌏 منبع: https://w57.ir/oYr 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
🌺 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌺 🍃 یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین 🍃 🗓 امروز سه‌شنبه: 26 فروردین 1399 20 شعبان 1441 14 آوریل 2020 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
💥چگونه قبولی تمام كارها ، مشروط به قبولی یك عمل همچون نماز می شود ؟ ✍ پلیس راهی را در نظر بگیرید كه از راننده ای گواهینامه رانندگی مطالبه می كند. اگر راننده گواهینامه پزشكی، گذرنامه سیاسی، پروانه ساختمان و اجازه اجتهاد و یا هر مدرك دیگری نشان دهد، پلیس از او نمی پذیرد و تنها با ارائه گواهینامه رانندگی اجازه عبور می دهد وگرنه مانع او می شود. در قیامت نیز شرط رسیدن به مقصد، گواهینامه نماز است و اگر نباشد، هیچ عملی قبول و نجات بخش نیست. 📖 پرسش های مهم پاسخ های کوتاه، استاد محسن قرائتی 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
در دوران مجردی توفیق زیادی برای انجام مستحبات و واجبات داشتم اما الان گاهی حتی نمازم قضا می شود؟.mp3
5.97M
💬 🔹 در دوران مجردی توفیق زیادی برای انجام مستحبات و واجبات داشتم اما الان گاهی حتی نمازم قضا می شود؟ ✅ پاسخ: 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
⁉️ شخصی که می خواهد از بین دو یا چند راه یکی را انتخاب کند چه عاملی باعث می شود که در این انتخاب به سراغ غیر حق یا حق برود؟ مثلا نقش وراثت و محیط و اقتصاد و... زیاد هست یا نقش اختیار؟؟ 🔰 بحث عوامل مؤثر در تصمیم گیری، اراده و تربیت انسان از مباحث بسیار مهم در کلام و فلسفه است؛ عواملی مثل محیط، وراثت، فرهنگ، حکومت، مذهب، اقتصاد و غیره که عواملی بدیهی و قطعی و انکارناپذیر هستند. از طرفی اختیار هم امری بدیهی است. 🔹 ما قائل به اختیار مطلق برای انسان نیستیم و قائلیم که انسان در بسیاری از اعمالش مثل مرد یا زن بودن، مکان و زمان تولد،اصل وجود، انسان بودن و حتی در همین مختار بودن هم مجبور است. 🔸 انسان در برخی افعالش برخی عوامل تصمیم گیرنده در اختیار انسان است. به بیان دیگر، «جزء اخیر علة تامه» اراده خود انسان است. برای این که معلولی به وجود بیاید ممکن است هزاران جزء دست به دست هم بدهند. این اجزاء که شامل محیط، وراثت، فرهنگ، آموزش و عوامل دیگر است را نمی توان انکار کرد اما در فعل اختیاری اراده انسان هم جزء همین عوامل و آخرین عاملی است که باعث به وجود آمدن یا نیامدن آن معلول می شود. تمامی این عوامل (وراثت، محیط، اقتصاد، حکومت و غیره) هر کدام به تنهایی علت ناقصه هستند -نه علت تامه- مجموع تمام این ها روی هم باز علت ناقصه هستند که نیاز به یک جزء دیگر هم دارد که همانا اراده انسان است. ✳️ در مورد مثال ها هم باید گفت آیا واقعا یزید مجبور بوده و هیچ نقشی در این تصمیم نداشته است؟! اگر این گونه است پس چرا پدرش به او وصیت کرد که با امام حسین علیه السلام نجنگد؟ اگر یزید مجبور بود که این وصیت معنا نداشته است. ♻️بنابراین؛ اختیار امری بدیهی و وجدانی است ولی نه به صورت نامحدود بلکه به صورت محدود. بهترین راه حل فهم آن هم در عمل است. یعنی اگر کسی اختیار را انکار کرد باید در عمل به او اختیار را فهماند مانند همان داستان معروف مولوی. 💢 عوامل متعدد دیگری هم وجود دارند که قطعاً در تصمیم سازی، اراده و اختیار انسان نقش دارند. هر کدام از این عوامل بخشی از اختیار انسان را محدود می کنند تا جایی که ممکن است هیچ اختیاری برای انسان باقی نماند که در این صورت هم هیچ مجازاتی متوجه انسان نخواهد بود 💯 مانند کسی که او را مجبور می کنند تا شراب بخورد. 💠 اگر انسان اختیار نداشته باشد مسئولیتی متوجه او نخواهد بود فلذا فرستادن پیامبران و کتب آسمانی و تعلیم و تربیت و جزا و پاداش و غیره تماماً بی اساس خواهد بود. معنا ندارد به کسی که مجبور است به او بگویند فلان کار را انجام بده چون او مجبور است و یک راه بیشتر پیش رو ندارد. اگر سنگی به شیشه بخورد و شیشه را بشکند کسی این سنگ را مؤاخذه نمی کند چون فاعل مختار نیست علی رغم این که فاعل مباشر هست ولی آن دستی که این سنگ را پرتاب کرده است مؤاخذه می کنند چون فاعل مختار است. 🔸 میزان پاداش و کیفر هم به میزان اختیار بستگی دارد. هر چه اختیار انسان بیشتر باشد پاداش و کیفر او بیشتر خواهد بود. فلذا اگر کسی در یک محیط بسیار بدی بوده یک کار نیک و پسندیده و یک عبادت معمولی او از جانب خداوند متعال پذیرفته خواهد شد در حالیکه همین عبادت از شخصی که در یک محیط سالم و خوب رشد کرده است پذیرفته نخواهد شد. 🔰 خداوند متعال برخی پیامبران را به واسطه ترک اولی هایی به شدت مجازات کرده است که اگر یک انسان معمولی صد بار مرتکب آن اعمال می شد یک بار هم مجازات نمی شد؛ چون شرایطی که در اختیار پیامبران بوده در اختیار دیگران نبوده و از این جهت مسئولیت آنها را بسیار سنگین کرده است. 🔹 همین طور نسبت به عالم و جاهل، که در روایت آمده است: «حَفْصِ بْنِ غِيَاثٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ: يَا حَفْصُ يُغْفَرُ لِلْجَاهِلِ سَبْعُونَ ذَنْباً قَبْلَ أَنْ يُغْفَرَ لِلْعَالِمِ ذَنْبٌ وَاحِدٌ.» (کافی/ج1، ص 47) یعنی ممکن است خداوند گناهان بسیاری را از شخص جاهل ببخشد ولی یک گناه را هم از شخص عالِم نبخشد چرا که آن امکانات و عواملی که در اختیار عالم بوده در اختیار او نبوده است. ✳️ پس خداوند متعال همه انسان ها را با یک چوب نمی راند بلکه تمام عوامل محدود کننده اختیار شخص و میزانی که خود او در این فعل مؤثر بوده را در کیفر و پاداش افراد لحاظ می کند. 🔵 مثال دیگر آیه شریفه سوره احزاب است که می فرماید: «يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ»(سوره مبارکه احزاب/32) یعنی زنان پیامبر از این جهت که در خانه پیامبر هستند مثل بقیه نیستند و با اینان مانند بقیه رفتار نمی شود بلکه اگر گناه کنند مجازاتشان مضاعف است و اگر هم تقوا داشته باشند پاداششان مضاعف است. ✅ پاسخ: 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نمونه ای از قوانین نژادپرستانه غرب در مواجهه با بیماران کرونایی 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
🌺 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌺 🍃 یا حَیُّ یا قَیُّومُ 🍃 🗓 امروز چهارشنبه: 27 فروردین 1399 21 شعبان 1441 15 آوریل 2020 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
⁉️ این روایت را که میگوید خوشبخت از روزی که در شکم مادرش بوده خوشبخت است و بدبخت از روزی که در شکم مادرش است بدبخت است را توضیح دهید؟؟ 🍃 در توضیح آن چه بیان شده روایتی داریم منسوب به امام کاظم علیه السلام در کتاب معانی الاخبار مرحوم صدوق که بیان می دارد: معنای روایت «السعيد سعيد في بطن امه‏ و الشقي شقي في بطن امّه‏» این است که از زمانی که بچه در رحم مادر قرار دارد خداوند متعال می داند که این بچه سرانجام چه خواهد شد؛ یعنی یا با حسن اختیارش سعید خواهد شد و یا با سوء اختیارش شقیّ خواهد شد. 🔰 این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که از همان زمانی که جنین در رحم مادر هست اسباب و عواملی باعث می شود که این جنین در آینده بدبخت شود یا خوشبخت. اما در این جا دیگر خود آن شخص تصمیم گیر نیست بلکه پدر و مادر و محیط هستند که نقش ایفا می کنند. 🔸 یعنی این مادر است که با غذاهایی که می خورد، افکاری که دارد و کارهایی که انجام می دهد باعث سعادت یا شقاوت این فرزند می شود، همچنین نقش پدر. 🔹 در این گونه موارد پس از این که فرزند به دنیا می آید دو حالت امکان دارد: یا این عوامل آن قدر شدید هستند که اختیار را از این فرزند سلب کرده اند؛ در این جا خود این شخص مسئولیتی ندارد و همه مسئولیت به عهدهی پدر و مادر است. ♻️ به عنوان مثال آمیزش نامناسب باعث ناقص الخلقة شدن این فرزند شده است در این جا خود این بچه در این نقص خلقت هیچ اراده و تقصیری نداشته است پس مؤاخذه ای هم نمی شود بلکه خداوند متعال در قیامت به واسطه ی این نقص خلقت به او عِوض هم می دهد اما پدر و مادر مؤاخذه خواهند شد. ✳️ پس در این جا هم اختیار هست ولی نه برای آن فرزند بلکه برای پدر و مادر. یا این که این عوامل آن قدر شدید نیستند که شخص مسلوب الاختیار شود که در این جا روشن است که عاقبت شخص با حسن اختیار یا سوء اختیارش شکل خواهد گرفت. ✅ پاسخ: 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیا جامعه نیاز به حکومت دارد؟ ✅ پاسخ: 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
در سه جايي که انسان باطن اعمال خود را مي بيند.mp3
3.79M
💬 🔹در سه جايي که انسان باطن اعمال خود را مي بيند ✅ پاسخ: 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
🌺 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌺 ♥️لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ الْـمَلِكُ الْـحَقُّ المُبِينُ،♥️ 🗓 امروز پنج شنبه: 28 فروردين 1399 22 شعبان 1441 16 آوریل 2020 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢شهردار شیکاگو: آمار بالای مرگ سیاه‌پوستان آمریکایی بر اثر ویروس ، نتیجه تبعیض نژادی در این کشور است 👈این رفتار با سیاه‌پوستان آمریکا برخواسته از نظریه تکاملی است که داروین در کتاب‌هایش بیان کرد. 📌تفصیل این مطلب را می‌توانید در این قسمت مطالعه کنید: https://www.welayatnet.com/fa/news/151727 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیا هر کسی و هر گناهی قابل شفاعت است؟ ✅ پاسخ: 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
اينکه حضرت در نهج البلاغه مي فرمايد خداوند بنده اش را دوست دارد اما کردارش را دوست ندارد يعني چه؟.mp3
2.14M
💬 🔹اينکه حضرت در نهج البلاغه مي فرمايد خداوند بنده اش را دوست دارد اما کردارش را دوست ندارد يعني چه؟ ✅ پاسخ: 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
📝آکسفورد در مورد مقاله‌ای در مورد جایگاه زن در اسلام می‌نویسد: اسلام به طور کلی وضعیت زنان را در مقایسه با فرهنگ های پیشین عرب و نیز منع خشونت علیه زن و شناخت شخصیت کامل زنان را بهبود بخشید. قوانین اسلامی بر ازدواج تاکید میکند. تضمین کننده حقوق زن در ارث و مالکیت و مدیریت اموال است. 👈 تاریخ نشان میدهد پیامبر اسلام با زنان مشورت داشت و نظرات آنها را جدی میگرفت. زنان به طور قابل توجهی به [تشکیل] کانون های قرآنی کمک کردند. زنان در انتقال حدیث مشارکت داشتند. درگیر معاملات تجاری بودند. [تجارت مستقل انجام میدادند.] در جستجوی دانش بودند و مدرسان و دانش پژوهان دوره اولیه اسلامی بودند. 🌐منبع: bit.ly/1Exw70V 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
چه کنيم که در بي پولي ها و سختي هاي زندگي آرام باشيم و زندگي خوبي داشته باشيم؟.mp3
11.95M
💬 🔹 چه کنيم که در بي پولي ها و سختي هاي زندگي آرام باشيم و زندگي خوبي داشته باشيم؟ ✅ پاسخ: 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
چگونه پاداش بعضی اعمال انسان، از حساب و شماره می گذرد؟ بر اساس روایات تعداد نفرات در نماز جماعت هر چه بیشتر باشد، ثواب نماز بیشتر می شود ؛ تا آنكه عدد افراد حاضر در نماز جماعت، به ده نفر برسد كه در این صورت پاداش آن بی شمار شده و كسی جز خداوند نمی داند. چنانكه انسان، با یك انگشت می تواند شماره تلفن بگیرد ، با دو انگشت می تواند سطل كوچكی را بلند كند، با سه انگشت كار بیشتری انجام می دهد، تا اینكه به ده انگشت برسد كه در این صورت، دیگر كار انسان محدودیّت ندارد و هر كاری بخواهد می تواند با این ده انگشت انجام دهد و تعداد كارهایش قابل حساب و شماره نیست. 📖 پرسش های مهم پاسخ های کوتاه، استاد محسن قرائتی 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
؟ ⁉️مگر خدا نفرموده است که حق الناس را رعایت کنید من از حق الله می گذرم حال اگر نماز نخوانیم خدا از حق خودش می گذرد؟ 🔰پاسخ: 1⃣ اولا - از قرآن کریم و سایر متون دینی استفاده می شود که بخشش گناهان و گذشت خداوند از حق خود، در جایی است که انسان گناهان و خطاهایی را از روی جهالت انجام دهد و توبه کرده و با عمل صالح گذشته خود را جبران نماید در این صورت از حق خود می گذرد، نه اینکه عمدا گناه کند و اصرار بر عمل خود داشته باشد به این خیال که خداوند او را می بخشد. عفو و بخشش خداوند بی دلیل نیست بلکه با حساب و کتاب است. 🔸بر اساس روایات اگر کسی عمدا نماز نخواند موجب کفر او می شود و دیگر زمینه ای برای بخشش و گذشت او فراهم نمی شود. 2⃣ ثانیا: اگر قرار بود خداوند از حق خودش به راحتی بگذرد به گونه ای که هر کس خواست به دستورات الهی عمل کند و هر کس دوست داشت آن را رها نماید؛ در این صورت چه لزومی داشت که اصلا خداوند دستوری برای بندگانش صادر کند و یا دیگر لزومی نداشت تا خداوند متعال برای ابلاغ دستورات خودش به مردم صد و بیست و چهار هزار پیامبر را با آن همه مشقت هایی که برای آنها وجود داشت مبعوث نماید. 3⃣ثالثا: اگر قرار باشد خدا نسبت به حق خودش در خصوص نماز بی تفاوت باشد دلیلی ندارد این همه آیات و روایات مربوط به عذاب کسانی که نسبت به نماز سهل انگارند و یا نماز نمی خوانند بیان نماید. 📚کلید بهشت نماز،ص۱۸۲. 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈