eitaa logo
اندیشه تشیّع
17.4هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
5.5هزار ویدیو
42 فایل
مفتخریم که همراه شما هستیم ❤️ کارشناسان ما در زمینه احکام، اعتقادات، ادیان، مشاوره خانواده و... پاسخگوی سوالات هستند. ✅ ارتباط با مشاوره و کارشناس دینی @pasokhgo313 ادمین تبادل: @Sardar69 اندیشه برتر @btid_org اندیشه برتر/ پرسمان @ostadmohamadi
مشاهده در ایتا
دانلود
📆 🏴 تا اربعین سیدالشهدا علیه السلام ۱۴ روز باقیست... 7️⃣ 1️⃣ کلام هفدهم: 🖤 علیه‌السلام فرمودند: 🌴 مَنْ نَفّسَ كُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرّجَ اللّهُ عَنْهُ كُرَبَ الدّنيَا وَ الاخِرَةِ. 🍃 هركه گرفتارى مؤمنى را برطرف كند، خداوند گرفتاريهاى دنيا و آخرتش را برطرف می‌كند. 📚بحار الانوار، ج ۷۵ ص ۱۲۲ ح۵ 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀 علیه‌السلام تسلیت باد. 🥀 🌴باید حماسه ای دگر از نو به پا کنیم 🌴بیرق، علم، بساط عزا را بنا کنیم 🌴باید مثال روز حسین، هفتم صفر 🌴روز حسن، عزای دگر دست و پا کنیم. 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
معنای ولایت در فرهنگ شیعه ♥️معنای ولایت:♥️ 💬 : ولايت يعنی چه؟ اگر به معنی اولی به تصرف است و به معنی گوش به فرمان بودن است، پس ولايت خدا با امام و ولايت امام با پدر و مادر و ولايت همه اين‌ها با ولی‌فقيه فرقی دارد یا خیر؟ ✅ : ✍ «ولايت» واژهای عربی است كه از كلمه «وَلْی» گرفته شده است که به معانی «حبّ و دوستی»، «نصرت و ياری»، «متابعت و پيروی»، و «سرپرستی» استعمال شده و وجه مشترك همه اين معانی همان قرب معنوی است. 🔹واژه «ولايت» در ولايت خدا و پيامبر و امامان معصوم(عليهم‌السلام) و ولايت فقيه به معنای سرپرستی و اولی به تصرف است، اين ولايت، به دو قسم ولايت تكوينی و تشريعی تقسيم می‌شود: 1⃣ به معنای تصرف در نظام خلقت و قانون‌مندی‌های مربوط به طبيعت است كه اساساً مربوط به خدای متعال است كه خالق هستی و نظام خلقت و قوانين حاكم برآن است و خداوند اين ولايت را به پيامبر اكرم و امامان معصوم(عليهم‌السلام) عطا نموده است، لذا ائمه اطهار(عليهم‌السلام) به اذن و اراده الهی می‌توانند در نظام تکوین تاثیر گذاشته و دخل و تصرف کنند. 2⃣ كه به معنای ولايت در محدوده تشريع و تابع قانون الهی است. ولايتی كه در ولايت فقيه مطرح است، از سنخ ولايت تكوينی نيست، بلكه ولايت تشريعی است كه امری اعتباری است و خداوند متعال به افراد دارای صلاحيت واگذار نموده است. اين ولايت، مربوط به امور حكومتی و اداره جامعه است و حوزه فردی و شخصی افراد و اموری كه از اختصاصات معصوم(عليه‌السلام) است را شامل نمی‌شود. 👈اما پدر و اوليای دم و ميّت و همين‌طور وصی و قيم، ولايت سرپرستی شرعی بر يك فرد خاصی را دارند و به آن اعتبار ولايت شرعی را دارند، اما ولايت پيامبر و امامان معصوم و يا فقيهان، بر کل جامعه ولایت دارند و امور عموم جامعه را تدبير و سرپرستی می‌كنند و از اين جهت ولايت فقها مثل ولايت پيامبر و امام معصوم ولايت عامه است. بدين ترتيب، ولايت پيامبر و امامان معصوم و همين‌طور ولی‌فقيه از هر دو جهت يعنی هم افراد تحت ولايت و هم امور و شؤون افراد تحت ولايت، ولايت عامه است، در حالی‌كه ولايت پدر بر فرزند خاصه است، يعنی ولايت آن بر فرد خاص يعنی فرزند می‌باشد يا ولايت مادر بر حضانت فرزند، تنها ولايت بر فرد خاصی يعنی فرزند و كار خاص يعنی شير دادن و تربيت است، يعنی دايره ولايت تنها شامل فرد خاص و كارهای خاص است. البته همين ولايت را هم به اذن و اجازه خداوند دارا هستند. btid.org/fa/news/152401 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اتصال عاشورا با مهدویت در زیارات 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
در مورد اهل سنتی که در اصول دین عدل را قبول ندارند توضیح دهید؟.mp3
1.49M
💬 🔹در مورد اهل سنتی که در اصول دین عدل را قبول ندارند توضیح دهید؟ ✅ پاسخ: 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
❓آیا اموات هم دلتنگ می‌شوند؟ اموات به اذن خداوند به دیدار نزدیکان خود می‌آیند و از احوال آنان جویا می‌گردند. اصل وجود انسان همان روح است و احساسات انسانی از جمله عشق، دلتنگی و غیره همه حالات روحی است که توسط بعد مادی انسان به منصه ظهور می‌رسد و بعد از مرگ، جسم انسان از بین می‌رود و روح باقی می‌اند، پس بدیهی است که احساساتی از جمله «دلتنگی» نیز باقی خواهند ماند. پس از مرگ و جدایی روح از شدیدترین متعلقش که همان بدن است، شناخت‌ها و علایق و ارتباطات هم چنان باقی می‌ماند، البته با این تفاوت که پس از مرگ، اراده و اختیار از آدمی سلب می‌گردد؛ مردگان، صدای ما را (باذن الله) می‌شنوند، حتی حرف نیز می‌زنند، منتهی چون آنها دیگر ابزار مادی زبان را ندارند و ما نیز تا در دنیا هستیم، از راه اعضای بدن صداها را می‌شنویم و درک می‌کنیم، حرف یا پاسخ آنها را نمی‌شنویم. چنان چه در اخبار وارده و احادیث تصریح شده که شخص رسول الله (ص)، با مردگان حرف می‌زدند. در روایات نیز به تداوم این ارتباطات، به ویژه با خانواده که علایق بیشتری با آنها ایجاد شده، بیانات صریحی وجود دارد: امام صادق(ع) می‌فرماید: «اذا کانَ یومَ الجُمعةِ و یوما العِیدَینِ امَرَ اللهُ رضوان خازن الجنان ان ینادی فی ارواح المؤمنین و هم عرصات الجنان: انّ اللهَ قَد اذنَ لَکم الجُمعةَ بالزیارةِ الی اهالیکُم و احبائکم مِن اهلِ الدُنیا»؛ روز جمعه و عید فطر و قربان که می‌شود، خداوند به رضوان نگهبان و مأمور بهشت دستور می‌دهد که در میدان بهشت برزخی به ارواح مؤمنان اعلام نماید که خداوند به شما اجازه داد که جمعه را به زیارت خانواده و دوستان که در دنیا هستند برود. بعد خداوند به رضوان دستور می‌دهد برای هر فردی شتری از شترهای بهشتی آماده کنند در حالی که این شتر از زبرجد سبز پوشیده شده و نیز به پارچه‌های بهشتی تزئین شده، بعد خداوند دستور می‌دهد اهل آسمان‌ها از آنها استقبال کنند. در چنین فضایی فرشتگان هر آسمانی از آنها استقبال می‌کنند، بعد از آن ارواح از آسمان با استقبال پایین می‌آیند در وادی السلام پشت کوفه فرود می‌آیند. از دلایل دیدن و یا مخفی ماندن برخی از احوال این است که برای مؤمن پس از مرگ عذابی وجود ندارد و حزن و اندوه خودش نوعی عذاب است، لذا اخباری که موجب اندوه وی گردد، بر او پوشیده می‌ماند. مضافاً بر این که این روایت دلالت دارد که اراده و اختیار دنیوی از او سلب شده است که نمی‌تواند همه‌ی واقعیات را دیده و درک نماید. هم چنین از امام صادق (ع) نقل شده که: «هیچ مؤمن و کافری نیست که در هنگام ظهر نزد خانواده‌ی خویش حاضر نگردد. وقتی مؤمن خانواده‌اش را در حال انجام اعمال صالح می‌بیند، خداوند را حمد گوید و وقتی کافر خانواده‌ی خویش را در حال انجام اعمال صالح ببیند، بر آنان غبطه می‌خورد.» در روایت دیگری بیان شده که: «اسحاق بن عمّار سؤال کرد: آیا شخصی که از دنیا رفته با خانواده‌ی خویش دیدار می‌نماید یا خیر؟ امام فرمودند: آری. پرسید: هر چند گاه؟ فرمود: بنا به منزلتی که نزد خدا دارد. هر هفته، هر ماه یا هر سال...» در برخی روایات وارد شده که ارواح به دیدن بازماندگان می‌آیند (به ویژه والدین به دیدار فرزندان و بالعکس) و به آنان التماس می‌کنند که چیزی برای ما بفرستید، ولو به کمی یک جرعه آب یا یک پاره استخوان. پس، ارتباط ارواح با متعلقین تا وقتی در دنیا باقی هستند، برقرار خواهد ماند. منتهی چنان چه بیان شد، به کمیّت، کیفیت و چگونگی معین شده از سوی خداوند متعال. 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 شیخ محمد الجاویش عالم مشهور اهل سنت، از دانشگاه الازهر مصر : ابن تیمیه منافق است. علمای هم عصر وی به خاطر توهین هایش به امام علی (ع) حکم نفاق به او داده اند! 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
🖤 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🖤 🍃 یا رَبَّ الْعالَمین 🍃 🗓 امروز شنبه: 5 مهر 1399 8 صفر 1441 26 سپتامبر 2020 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
📆 🏴 تا اربعین سیدالشهدا علیه السلام 13 روز باقیست... 8️⃣ 1️⃣کلام هجدهم: 🖤 علیه‌السلام فرمودند: 🌴 خمْسٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ لَمْ يَكُنْ فِيهِ كَثِيرُ مُسْتَمْتِعٍ: اَلْعَقْلُ، وَ الدّينُ وَ الاَدَبُ، وَ الْحَيَاءُ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ. 🍃 پنج چيز است كه در هركسى نباشد، خير زيادى در او نيست: عقل، دين، ادب، حيا و خوش‏خويی. 📖حياة الامام الحسين(علیه السلام)، ج ۱ ص۱۸۱ 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
🥀 مرگ انسان‌ها و حکمت الهی! 💬 : در قرن 21 با این تکنولوژی، هر 11 ثانیه یک زن یا نوزاد تازه متولد شده می‌میرد، یعنی سالی حدود 3 میلیون نفر، ببین 100 یا 1000 سال قبل چطور بوده! این بیشتر به کاردستی زهرا 8 ساله از کرج شبیه است تا طراحی قادری مطلق به اسم خدا. ✅ : ✍ در پاسخ به این سوال توجه به چند نکته ضروری است: 🔹 : بدون شک شبهه کننده در صدد است با بیان این مطلب، نظم و حکمت موجود در عالم را زیر سوال برده و بگوید خالقی قادر و حکیم وجود ندارد، اما هیچ‌گاه نمی‌توان با وجود مرگ در عالم، بر بی‌نظمی و نبود حکمت در دنیا استدلال کرد؛ زیرا بدون شک در جای جای عالم ماده که نظر کنیم، نظم و هماهنگی بین اجزای آن را خواهیم دید و انکار آن، انکار واقعیت و وجدان آدمی است. 🔹 : مرگ به معنای پایان زندگی و هیچ و پوچ بودن نیست که اگر انسانی از دنیا رفت ما آن را دال بر بی‌نظمی و دال بر نبود خدا و نبود حکمت بدانیم، بالاخره هر انسانی که به دنیا آمده است یک روزی از دنیا خواهد رفت، همه انسان‌ها خواهند مرد، قرآن در این باره می‌فرماید: «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ [عنکبوت/٥٧] هر انسانی مرگ را می‌چشد، سپس شما را به سوی ما بازمی‌گردانند». لذا نمی‌توان گفت چون هر 11 ثانیه یک نفر می‌میرد پس خدایی وجود ندارد. تمام این 8 میلیاردی که روی زمین هستند، روزی خواهند مرد، حال خداوند متعال مقدر کرده که برخی زنان بر اثر زایمان بمیرند، این مطلب چه مشکلی با حکمت و نظم عالم دارد؟! 🔹 : اگر این مرگ را در برابر کل جمعیت بشر در نظر بگیریم درصد ناچیزی می‌شود و حتی به 1 درصد نمی‌رسد، آمار ارائه شده در کشور ما نیز بسیار ناچیز است، مطابق آمار ارایه ‌شده توسط وزارت بهداشت تعداد مرگ مادران باردار در سال 92، 291 مورد و در سال 93، 293 مورد بوده است. 🔹 : این مرگ ها از ناحیه انسان است و این‌که درست نتوانسته تدبیر کند، پزشکان مهم‌ترین عوامل این مرگ‌ها را چنین بیان کرده‌اند: خون‌ریزی، مامایی، عفونت و آمبولی از دلایل مرگ مادران باردار است؛ مرگ بر اثر آمبولی واقعاً اجتناب‌ناپذیر است حتی اگر مادر در بیمارستان‌های مجهز پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا باشد این موارد قابل درمان و قابل پیش‌گیری است و خداوند متعال برای آن راه قرار داده است که بشر چه بسا به خیلی از راهکارها هنوز نرسیده است؛ چه بسا داروهای گیاهی مختلفی که در طبیعت قرار داده و انسان باید با مطالعه دقیق طبیعت به آن دست پیدا کند؛ لذا با این گونه سخنان نمی‌توان حکمت و علم خداوند حکیم را زیر سوال برد و عالم را بی‌نظم و بدون حکمت دانست. btid.org/fa/news/149747 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیا در بهشت شب و روز وجود دارد؟ 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
🗓 هشتم صفر وفات سلمان فارسی (ره) افتخار ایرانیان 🖤 جبرئیل به پیامبر صلّی الله علیه و آله عرضه داشت: 🍃 اشتیاق بهشت به سلمان بیشتر از اشتیاق او به بهشت است. 📖 بحار الأنوار، ج 22، ص 341. 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
▪️ عزاداری برای امام حسین(ع) اجر رسالت است 🏴 ✍ خدای متعال اجر رسالت را محبت نسبت به اهل بیت(علیهم‌السلام)معرفی می‌کند، از این‌رو عزاداری در حق امام حسین(علیه‌السلام) پرداختن بخش ناچیزی از اجر رسالتی است که رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بر گردن مسلمانان دارد: «قُلْ لَا أَسْأَلُكم عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ في الْقُرْبَى» 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
آیا مادر امام سجاد علیه السلام شهربانو ایرانی و دختر یزدگرد سوم بودند؟.mp3
1.34M
💬 🔹آیا مادر امام سجاد علیه السلام شهربانو ایرانی و دختر یزدگرد سوم بودند؟ ✅ پاسخ: 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
🔰‌فرق اصلی همه قبول دارند، زن جذاب و دلرباست. خیلی بیشتر از مرد که حتی با یک سلام ساده می تواند دلی مردی را به سادگی در بند خود کند و از طرفی این را هم همه قبول دارند که تمايلات زن عاطفی است و تمایلات مرد جور دیگری یعنی فرد به مرد بیشتر نگاه عاطفی می کند و مرد به زن بیشتر نگاه جنسی، این مطلبی نیست که کسی بخواهد آن را انکار کند، چون این تمایلات ، همان ویژگی های آفرینشی زن و مرد است که گفتیم البته منظورمان این نیست که مرد مطلقا موجودی دل سنگ و بی عاطفه است دکتر باربارا دی آنجلیس و روانشناس آمریکایی می گوید: 🔹 « زن ها نیاز ندارند به حالتی احساسی تغییر وضعیت بدهند، بلکه همیشه یا اکثر اوقات از پیش در آن حالت احساسی، هستند و چه آن را ابراز کنند، چه نکنند؟ بر عکس مردها باید عامدانه و به طرزی ارادی به حالت احساسی در آیند!» 🔸 به همین خاطر است که می بینید مردان شیطان صفت وقتی بخواهند از وجود لطيف دختری سوء استفاده کنند، اول به او محبت می کنند، با او دوست می شوند، به او عشق می ورزند و رفته رفته مقدمات اهداف پلید خود را فراهم می کنند. ⁉️ شاید پیش خودتان بگویید وقتی برهنگی آزاد شد، در نتیجه این فرهنگ عادی شده و حس کنجکاوی نسبت به آن از بین می رود، آن وقت دیگر مرد و زن نسبت به یکدیگر حرص و طمع ندارند؛؟! ✳️ اما باید توجه داشته باشیم غریزه ی جنسی انسان ها، مثل آب دریاست، فرض کنید. تشنه اید و اگر آب شور دریا را خوردید، تشنه تر خواهید شد، وقت حریمی بین دو جنس زن و مرد در جامعه نباشد، هیجان های جنسی گسترش پیدا کرد، مثل آتش که هر چه بیشتر خوراکش دهید، شعله ورتر خواهد شد. ✍ تاریخ و آمار هایی که در غرب موجود است گواه این سخن ماست. وقتی به تاریخ نگاه می کنیم اشخاصی چون خسرو پرویز و فتحعلی شاه قاجار را می بینیم که در حرم سرای خود با بیش از ۳۰۰۰ زن زیبا رو در ارتباط بودند ولی سیر نشدند. 📚 کتاب ترگل، ص ۱۲ 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیا در قیامت نسبت به گناهی که توبه شده، بازخواست وجود دارد؟ 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
🌺 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌺 🍃 یا ذَالْجَلالِ وَالْاِکْرام🍃 🗓 امروز یکشنبه: 6 مهر 1399 9 صفر 1441 27 سپتامبر 2020 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈 🖤 🖤
📆 🏴 تا اربعین سیدالشهدا علیه السلام 12 روز باقیست... 9️⃣ 1️⃣ کلام نوزدهم: 🖤 علیه‌السلام فرمودند: 🌴 افْعَلْ خَمْسَةَ أَشْیاء وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ فَأَوَّلُ ذَلِک لَاتَأْکلْ رِزْقَ اللَّهِ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ وَ الثَّانِی اُخْرُجْ مِنْ وَلَایةِاللَّهِ وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ وَ الثَّالِثُ اُطْلُبْ مَوْضِعاً لَایرَاک اللَّهُ وَأَذْنِبْ مَا شِئْتَ وَ الرَّابِعُ إِذَا جَاءَ مَلَک الْمَوْتِ لِیقْبِضَ رُوحَک فَادْفَعْهُ عَنْ نَفْسِک وَ أَذْنِبْ مَا شِئْتَ وَ الْخَامِسُ إِذَا أَدْخَلَک مَالِک فِی النَّارِفَلَاتَدْخُلْ فِی النَّارِ وَأَذْنِبْ مَا شِئْتَ. 🍃 پنج کار انجام بده و هر گناهی دوست داری بکن. ۱- از روزی خدا نخور. ۲- از ولایت خدا خارج شو. ۳- جایی پیدا کن که خدا تو را نبیند. ۴- وقتی ملک الموت برای قبض روحت آمد، نگذار جانت را بگیرد. ۵- وقتی مالک دوزخ تو را داخل جهنم انداخت داخل نشو سپس هر گناهی مایلی انجام بده. 📖 بحارالأنوار، ج ۷۵، ص۱۲۶، ح۷ 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
🔰 برای بهبودی بیماری هم باید دعا کرد و هم پزشک رفت! 💬 : غذا در گلویتان گیر کرده و در حال خفه شدن هستید، من دو انتخاب دارم: 1. بزنم پشتتان 2. برایتان دعا کنم، کدام یک را می‌خواهید انجام دهم. ✅ : ✍ در واقع شبهه کننده با این جمله به ظاهر زیبا در صدد است به مخاطبان خود القا کند که دعا کردن هیچ تاثیری ندارد و تنها علم تجربی و حرکت مادی به درد می‌خورد و برای انسان سودمند است. 👈در پاسخ به او باید گفت: 🔹 : ما نیز مانند آن‌ها عمل کرده و می‌گوییم: فرض کنید سرطان دارید و کاری از دست دکترها بر نمی‌آید؛ حال به شما بگویند: هیچ راهی برای درمان شما وجود ندارد و باید بمیرید شما را آرام می‌کند یا بگویند دکترها نمی‌توانند کاری کنند، اما خدایی قادر و توانا وجود دارد که اگر بخواهد شما را شفا می‌دهد؟ این‌جا کدام خبر را انتخاب می‌کنید؟ 👈همه دکترها اذعان دارند در درمان بیماری به خصوص انواع سرطان روحیه و آرامش درونی به بهبودی شخص بیمار بسیار کمک می‌کند و ایمان به خدا و توجه به او و راز و نیاز با او و اعتقاد به قدرت بی‌نهایت او، بهترین آرامش در انسان را ایجاد می‌کند. 🔹 : اگر تنها علم برای درمان کافی است، پس چرا این همه انسان بر اثر بیماری و انواع سرطان و سکته و ... از دنیا می‌روند، چرا علم پزشکی جلوی مرگ این افراد را نمی‌گیرد؟ حتی در چند ماه اخیر نیز همه دنیا با چشم خود دیدند این همه پیشرفت و این همه امکانات در برابر ویروسی کوچک و ضعیف زانو زد و تمام دنیا را گرفتار خود کرد و هنوز علم از درمان آن عاجز است. 🔹 : بیماران صعب العلاج فراوانی با دعا، نذر، روضه‌ و رفتن به حرم ائمه اطهار(علیهم‌السلام) شفا یافته و خوب شده‌اند، موارد متعددی وجود دارد که دکتر از درمان آن عاجز بوده و بیمار را جواب کرده‌اند، اما با بردن آن بیمار به حرم ائمه اطهار(علیهم‌السلام) او کاملا شفا یافته و اثری از بیماری در او نمانده و موجبات تعجب پزشکان را فراهم کرده است، این موارد آن‌قدر زیاد است که نمی‌توان به راحتی همه را انکار کرد. 🔹 : علمای دین بارها گفته‌اند که خداوند متعال دو عامل را برای بهبودی انسان از بیماری قرار داده است، یک راه عادی و معمولی که همان راه اسباب و مسببات و استفاده از دارو و راه طبیعی برای درمان است؛ راه دوم شفای بیماری با استفاده از عوامل ماورائی و غیر مادی و غیر عادی است. راه اول چون عمومی است و سنت الهی نیز محسوب می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد، یعنی مردم زمانی‌که بیمار می‌شوند، باید نزد دکتر بروند، باید دارو مصرف کنند تا درمان شوند، سنت الهی بر این است که انسان با دارو بهبود یابد و این مسیر نه تنها با دین در تضاد نیست، بلکه از دستورات دین نیز می‌باشد چنانکه در روایت آمده «أَبَى اَللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ اَلْأَشْيَاءَ إِلاَّ بِأَسْبَابٍ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ سَبَباً: خدا خوددارى و امتناع فرموده كه كارها را بدون اسباب فراهم آورد پس براى هر چيزى سبب و وسيله‌اى قرار داد».[2] 👈بر این اساس زمانی‌که غذا در گلو گیر می‌کند هم باید بر پشت او زد و هم آب آورد و هم‌زمان باید دعا هم کرد که او شفا پیدا کند، زیرا اگر خدا نخواهد، هزار بار هم با مشت و لگد به پشت او ضربه بزنیم، راه گلو باز نمی‌شود و او می‌میرد. btid.org/fa/news/152290 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥در زیارت عاشورا چه کسانی را لعن می کنیم؟ 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
🗓 9 صفر ▪️ شهادت عَمّار و خُزَیمة رَحِمَهُما الله ✍ در این روز در سال 37 هـ عمّار یاسر به سنّ 93 سالگی و خُزَیمة بن ثابت در جنگ صفّین به شهادت رسیدند. (1) ▪️پدر عمّار جناب یاسر بن عامر است، و او اوّل مردی در اسلام بود که در مکّه به دست مشرکین به شهادت رسید. ▪️مادر عمّار جناب سمیّه بود که بر اذیّت کفّار مکّه صبر فراوان کرد، و اوّلین زن شهیده در اسلام بود که به دست ابو جهل به شهادت رسید. ▪️اما عمّار را ابو العادیه و ابن جون شهید کردند. زمانی که خبر به امیر المؤمنین علیه السلام رسید بسیار محزون شد و بر بالین عمّار آمد و سر او را بر زانو نهاد و با حزن و اندوه فراوان اشعاری در بی وفایی دنیا و دوری از دوستان قرائت فرمود. سپس فرمود: «انا لله و إنّا إلیه راجعون. هر کس بر قتل عمّار غمگین نباشد او را از مسلمانی بهره ای نیست. بهشت نه یک بار بلکه بارها بر عمّار واجب شده است». (2) 📚 منابع: 1. توضیح المقاصد، ص 6. b2n.ir/496176 2. الدرجات الرفیعة، ص 282. 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥از چه زمانی مسلمانان به شیعه و سنی تقسیم شدند؟ 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
🔰انسان چگونه می تواند از چشم بد در امان باشد؟ 🔹 انسان نمی تواند دائم نسبت به دیگران گمان بد داشته باشد که آن ها دارای چشمان شور هستند بلکه عده کمی ممکن است دارای چشمان شور باشند ولی حدش این قدرها که برخی گمان می کنند نیست که بخواهد زندگی اشخاص را دگرگون کند؛ پس در این زمینه نباید دچار مبالغه شد. 🔸 اصل چشم زخم مورد قبول است که هم در قرآن آمده و هم در روایات به آن اشاره شده است. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ إِنْ يَكادُ الَّذينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُون‏»(سوره مبارکه قلم/51) یک تفسیر از این آیه شریفه مربوط می شود به چشم زخم. یعنی این ها هنگامی که قرآن را می شنوند می خواهند با چشمانشان تو را نابود کنند. در روایتی منسوب به حضرت علی(ع) آمده است که: «وَ قَالَ ع الْعَيْنُ حَقٌّ وَ الرُّقَى حَقٌّ وَ السِّحْرُ حَقٌّ»(نهج البلاغة صبحی صالح/ص546) یعنی چشم زخم و افسون و سحر حقیقت دارد. 🔰راههای درمان و محفوظ ماندن از چشم زخم: 1⃣ صدقه دادن: صدقه بلاهای متعدد از جمله چشم زخم را دفع می کند. 2⃣ ذکر «لا حول و لا قوة الا بالله العلیّ العظیم» 3⃣ ذکر شریف «ما شاء الله لا قوة الا بالله» 4⃣ خواندن آیه شریفه «وَ إِنْ يَكادُ الَّذينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُون‏»(سوره مبارکه قلم/51) 5⃣ خواندن معوذتین؛ سوره های مبارکه فلق و ناس 6⃣ اسفند دود کردن؛ در روایات آثار متعددی برای این کار ذکر شده است از جمله دفع شیاطین جن و دفع چشم زخم 🚫 برخی کارهایی که عوام در این زمینه انجام می دهند که متضمن دروغ و تهمت و اسراف است، خرافات است و هیچ وجه شرعی ای ندارد. ✳️ کسی که چشمان شوری دارد وظیفه دارد که اگر نگاه کرد حتماً ذکر شریف «ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه‏» را به زبان بیاورد تا اثر چشم زخم خودش را خنثی کند. 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈
🔰 جرج هربرت بلانت و وجود خدای متعال ✍ جرج هربرت بلانت، استاد فیزیک، دارنده ی درجه B.A از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: 🔹برای هر مساله فیزیکی ما می‌توانیم یک نمونه و فرضیه پیدا کنیم، پس معلوم می‌شود که حقیقت و نظم همیشه توأمند. (فهم معنی حقیقت و معنی نظم، از خصایص هوش انسانی است). فرض اینکه این نظم خود به خود، یا در نتیجه هرج و مرج به وجود آمده باشد، تحقیر و توهین نسبت به عقل و شعور انسانی است. بدین ترتیب انسان، انسان متفکر، به این نتیجه می‌رسد که خواهی نخواهی خالق و ناظمی برای جهان وجود دارد. پس خداشناسی در مجموعه مسلمات و بدیهیات زندگی وی محل مهمی را احراز می کند. 📖کتاب اثبات وجود خدا به قلم 40 دانشمند بزرگ، ص 147. ‌ 💠اندیشه تشیع: ♨️ @kalamema 👈