eitaa logo
گوهر مراد
707 دنبال‌کننده
857 عکس
135 ویدیو
54 فایل
گوهر معرفت آموز كه با خود ببرى كه نصيب دگران است نصاب زر و سيم 🔅کانال معارف الهى و کلام اسلامی 🔅آشنایی با کلام اسلامی و كلام جديد راه ارتباطى: @mhbashiri محمدحسن بشيرى
مشاهده در ایتا
دانلود
منطق براى همه، ج ٢٢.mp3
5.34M
جلسه ٢٢ 📚 تقسيم فايده، شرايط، انواع و روش هاى تقسيم 🔶 براى دوستانى كه علاقه دارند با مباحث منطقى آشنا شوند يا رفقايى كه مايلند منطق را دوره كنند. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 فرار از قضاى الهى به قدَر الهى امام على -عليه السلام- در سايه ديوار كجى نشسته بود؛ از آنجا حركت كرد و در زير سايه ديوار ديگرى نشست. به آن حضرت گفته شد: يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ! أَ تَفِرُّ مِنْ قَضَاءِ اَللَّهِ؟ از قضاى الهى فرار مى كنى؟ فرمود: أَفِرُّ مِنْ قَضَاءِ اَللَّهِ إِلَى قَدَرِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. از قضاى الهى به قدر الهى پناه مى برم؛ يعنى از نوعى قضا و قدر به نوعى ديگر از قضا و قدر پناه مى برم؛ يعنى اگر بنشينم و ديوار بر سرم خراب شود، قضا و قدر الهى است؛ زيرا در جريان علل و اسباب اگر انسانى در زير ديوارى شكسته و مشرف به انهدام بنشيند، آن ديوار بر سرش خراب مى شود و صدمه مى بيند و اين خودْ قضا و قدر الهى است. و اگر خود را به كنارى بكشد، از خطر مصون مى ماند. اين نيز قضا و قدر الهى است... به هر حال، خود را از خطر دور نگه داشتن، پرهيز از امر خداست به امر خدا؛ فرار از قضاى الهى است به قضاى الهى. 📖 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج ١، ص ٣٩٦. 📖 آن روايت نيز حديث ٨ از باب ٦٠ كتاب التوحيد (شيخ صدوق) است. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
انتخاب جناب آقاى رئيسى را خدمت اعضاى محترم كانال "گوهر مراد" تبريك عرض مى كنم. اميدوارم با روحيه مردمى و عزم ايشان بر خدمت، همه مردم ايران و دوستان ايران شيرينى اين انتخاب را بچشند. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
🗓به مناسبت ۶ ذی‌القعده سالروز رحلت حکیم در سال ۱۳۱۴ق ✨ می‌فرمودند: روزى جناب استاد شعرانى از آزادگى و بى‌اعتنايى مرحوم جلوه به امور اعتبارى دنيوى براى ما حكايت فرمود كه: ✨آن بزرگوار در - كه روبروى جنب ديروز تهران بوده است و اثرى از آن مدرسه جز اسم‌ دار الشفاء باقى نمانده است- حجره داشت، وقتى مريض شد و ناصر الدين شاه با تنى چند از اركان مملكت به عيادتش رفتند؛ نخست از اسم جلوه بين شاه و جلوه سؤال و جوابى ردّ و بدل شد كه از اظهار آن در اين محفل منفعلم.خلاصه اين‌كه نام مرحوم جلوه «ابوالحسن» بوده است، شاه پرسيد كه نامت حسن است؟ جلوه گفتش كه «ابول» هم دارم. 🔹شاه بعد از شنيدن آن جواب به فكر جبران آن افتاد، چون جلوه مريض بود به حكم ضرورت شيشه شربتى دارو در كنارش بود، شاه به مطايبت گفت: «معلوم است كه آقا اهل مشروبات هم هست»، جلوه در جوابش گفت: «النّاس على دين ملوكهم». ✨پس از آن جناب جلوه به شاه روى آورده و گفت: من روزى به حكم ضرورت از مدرسه درآمدم و ديدم در خيابان نظاميان جلوى مردم را مى‌گيرند و پى‌درپى امر مى‌كنند كه برويد، دور شويد. من به يكى از آنان گفتم: اين ميهن و مرز و بوم مردم است، به كجا بروند و چرا دور شوند؟ در جوابم گفت: شاه دارد مى‌آيد. من به آن نظامى گفتم: از من به شاه بگوييد كه شاه بايد كسى باشد كه به مردم بگويند بياييد و نزديك شويد، شاه چه مى‌كند كه مردم بايد از او دور شوند؟ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔶 اقسام علوم و رتبه آنها بدان كه جميع علوم اگر چه روح را كمال اند و نفس را جمال، ليكن متفاوت اند در شرافت و تكميل و وجوب تحصيل؛ زيرا كه علوم بر دو قسم اند: اول: علم دنيا و آن علومى است كه معظَم فايده آن براى دنياست مثل طب، هندسه، نجوم، عَروض، موسيقى، هيئت و حساب. و از اين علوم چندان بهجت و سهادتى در عالم عُقبى حاصل نمى شود و از اين جهت تحصيل آنها واجب نيست. بلى نادراً مى شود كه در تحصيل بعضى مسائل، بعضى از اين علوم، واجب كفايى باشد. دوم: علم آخرت كه ثمره اصلى آن تحصيل سعادت اخرويه است و آن سه علم است كه آنها را علم دين گويند: يكى *علم الهى* كه به وسيله آن، اصول و عقايد دين و احوال مبدأ و معاد شناخته مى شود و آن اشرف علوم و افضل آنهاست. و ديگرى *علم اخلاق* كه به وسيله آن، راه سعادت و آنچه به واسطه آن، نفس نجات مى يابد يا به هلاكت مى رسد، دانسته مى شود و بعد از علم الهى، علمى از آن اشرف نيست. سوم: *علم فقه* كه به وسيله آن، كيفيت عبادات و معاملات و حلال و حرام و آداب و احكام فهميده مى شود. و تحصيل اين سه علم، واجب و لازم است. و همچنين علومى كه مقدمات تحصيل اين علوم اند مانند: علم لغت عرب و حديث و تفسير و لكن وجوب تحصيل آنها از باب مقدمه است. 📖 معراج السعادة، ملا احمد نراقى. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
خدمت اعضاى فرهيخته كانال "گوهر مراد" سلام عرض مى كنم. 🔶 به لطف خدا بخش تصورات منطق در ٢٢ جلسه ارائه شد. إن شاء الله از جلسه آينده وارد بخش تصديقات خواهيم شد. دوستان مى توانند با هشتگ اين درس ها را دنبال كنند. 🔶 در اين كانال بر مبناى "ره چنان رو كه رهروان رفتند" يك سير منطقى دنبال خواهد شد. بعد از اين دوره مختصر منطق، درس گفتارهايى در موضوع اعتقادات با محوريت كتاب "آموزش كلام اسلامى" و نيز علم الهى (فلسفه أولى) با محوريت كتاب "اصول فلسفه و روش رئاليسم" ارائه خواهد شد. همچنين مى توان يك متن كهن منطقى مانند "شرح رساله شمسيه" قطب الدين رازى را مباحثه كرد. 🔶 متن كتاب شريف "گوهر مراد" را نيز از ياد نبردم. به خواست خدا ادامه خواهم داد. 🔶 اين بنده را از نظرات ارزشمندتان بهره مند سازيد. 📢 اگر مايل بوديد دوستان و رفقاى علاقه مند به اين برنامه را به جمع مان دعوت كنيد. ☘🌷☘🌹☘🌷☘🌹☘🌷☘🌹 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
🔶 سه مذهب در توحيد عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ قَالَ: قَالَ لِي أَبُو اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: مَا تَقُولُ إِذَا قِيلَ لَكَ أَخْبِرْنِي عَنِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ شَيْءٌ هُوَ أَمْ لاَ؟ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ: قَدْ أَثْبَتَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَفْسَهُ شَيْئاً حَيْثُ يَقُولُ «قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهٰادَةً قُلِ اَللّٰهُ شَهِيدٌ بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ» فَأَقُولُ إِنَّهُ شَيْءٌ لاَ كَالْأَشْيَاءِ إِذْ فِي نَفْيِ اَلشَّيْئِيَّةِ عَنْهُ إِبْطَالُهُ وَ نَفْيُهُ. قَالَ لِي: صَدَقْتَ وَ أَصَبْتَ ثُمَّ قَالَ لِيَ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ: لِلنَّاسِ فِي اَلتَّوْحِيدِ ثَلاَثَةُ مَذَاهِب: نَفْيٌ وَ تَشْبِيهٌ وَ إِثْبَاتٌ بِغَيْرِ تَشْبِيهٍ فَمَذْهَبُ اَلنَّفْيِ لاَ يَجُوزُ وَ مَذْهَبُ اَلتَّشْبِيهِ لاَ يَجُوزُ لِأَنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لاَ يُشْبِهُهُ شَيْءٌ وَ اَلسَّبِيلُ فِي اَلطَّرِيقَةِ اَلثَّالِثَةِ إِثْبَاتٌ بِلاَ تَشْبِيهٍ. 📖 التوحيد، باب أنه تبارك و تعالى شىء، حديث ٨. در اين روايت شريف سه مسئله مطرح شده است: - اطلاق واژه "شىء" بر خداوند متعال جايز است. خداى سبحان نيز مصداقى از مفهوم شىء است؛ چرا كه لازمه نفى شيئيت از خدا، ابطال و نفى خداست. - خدا شىء هست؛ اما نه به مانند اشياء ديگر يعنى به لحاظ حقيقت وجودى با همه اشياء (ما سوى الله) متفاوت است. - در موضوع توحيد سه مذهب (ديدگاه) وجود دارد: نفى، تشبيه و اثبات بدون تشبيه كه اين صحيح است. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a
هدایت شده از تاریخ حوزه طهران
🗓 به مناسبت رحلت آیت‌الله در سوم تیرماه ۱۳۵۴ش برابر با ۱۴ جمادى الثانى سال ۱۳۹۵ق در سن نود و پنج سالگى 🔹آیت‌الله : مرحوم آیت‌الله آقامیرزا احمد آشتیانی. تا آنجا که من اطلاع دارم، خصوصیت ایشان، غیر از زهد و تقوا، تألیفات بسیار ایشان است. از همان ابتدای تحصیل، مقیّد بوده است آنچه را فرامی‌گیرد، بنویسد. روزی، آیت‌الله آقا ، قدس‌سره، نوشته‌های ایشان را به من نشان داد. به اندازه یک کارتن می‌شد. البته حاشیه مرحوم آقارضا قمشه‌ای به اسفارهم، در بین آنها بود که متأسفانه بعداً، مفقود شده است. ایشان، علاوه بر معقول و منقول، طب قدیم را خوب می‌دانست. ریاضی، در حدّ لازم، بلد بود. نکته‌ای که هم درباره ایشان است و هم درباره مرحوم آملی، این است که: این بزرگان، با این که فیلسوف بودند، ولی خودشان را دربست در اختیار افکار فلسفی قرار ندادند. 🔹علاّمه حسن زاده آملى: من شفا را خدمت سه نفر خوانده ام اکثر آن را خدمت استاد شعرانى خواندم (از کتاب نفس تا آخر آن) و از ابتدا تا بحث نفس خدمت دو بزرگوار مرحوم فاضل تونى و مرحوم آقا میرزا احمد آشتیانى. ایشان هم جامع علوم عقلى و نقلى و بزرگ مرد علم و عمل بود. در تهران قانون و طب تدریس مى فرمودند: اگرچه آقاى قمشه اى (الهى قمشه اى) و استاد شعرانى هم قانون درس مى‌دادند امّا معروف بود که آقاى میرزا احمد در قانون گفتن متفرّد بود. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔶 اجتهاد و تفريع در اصول دين اينكه حضرت امام صادق و امام رضا -عليهما السلام- فرمودند: «عَلَيْنَا إِلْقَاءُ اَلْأُصُولِ وَ عَلَيْكُمُ اَلتَّفْرِيعُ» كه معمولا به آن براى تأكيد بر ضرورت اجتهاد و تفريع فروع فقهى استناد مى شود، ويژه فقه و فروعات مربوط به عمل مكلّفان نيست؛ بلكه در اصول دين و مطالب اعتقادى نيز چنين است. چنان كه در روايتى كه هم اكنون به آن اشاره مى شود پس از تعليم برخى مطالب پايه و بنيادى مى فرمايد: «اين را بفهم و ديگر مطالب را بر پايه آن بنا بگذار.» 🔵 شيخ صدوق -رحمه الله- ذيل احتجاج هايى كه از امام رضا -عليه السلام- نقل مى كند، از جمله به پرسش هاى عمران از حضرت رضا -عليه السلام- اشاره دارد. عمران مى پرسد: آيا ذات اقدس الهى به خودش علم داشت؟ آن حضرت پاسخ سؤال مزبور را مى دهد تا به اينجا كه مى فرمايد: «أَ لَيْسَ يَنْبَغِي أَنْ تَعْلَمَ أَنَّ اَلْوَاحِدَ لَيْسَ يُوصَفُ بِضَمِيرٍ وَ لَيْسَ يُقَالُ لَهُ أَكْثَرُ مِنْ فِعْلٍ وَ عَمَلٍ وَ صُنْعٍ؟» مگر نمى دانى كه خدايى كه واحد و بسيط محض است اگر بخواهد با كمك صور و علوم حصولى به خودش عالم شود، از وحدت مى افتد و ديگر اينكه بيش از يك فعل و صنع و عمل براى او نيست. ❓ اين مطلب اخير آيا چيزى جز قاعده «الواحد» است؟ 📖 منزلت عقل در هندسه معرفت دينى، ص ٢١٦. 💠 کانال تخصّصی کلام اسلامی @kalameslami 🔅🔅🔅 https://eitaa.com/joinchat/1768095837C159b256e9a