eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره: #۰۴ ❓تعریف عنوان تمییز چیست؟ 👇👇👇 ✳️به تعبیری تعریف عنوان تمییز را با بیان خود از هر کتابی که دم دست دارید، بیان بفرمایید. : الحدائق الندیه، ص ۳۲۵، ۳۲۶ و ۳۲۷. بحث ساعت: ۲۱:۰۰ ✅✅محتوای چهاردهم 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#سوال شماره: #۰۴ ❓تعریف عنوان تمییز چیست؟ 👇👇👇 ✳️ب
سوال شماره: #۰۴ 👌رفقا در بیان پاسخ سوال شماره: ۰۴، واقعا سنگ تمام گذاشتند الحمدلله. ✔️تذکّر: بحث امروز از زوایایی مورد نقد قرار گرفت لذا می شود که از ابتدا به مطالعه بحث بپردازید. بیان پاسخ: 👥دوستان با بیان های متفاوتی به پاسخ از سوال پرداختند لکن برخی با بیان کامل تری بدان پاسخ دادند به همین جهت گفته می شود: همان طور که نحویّون گفته اند، مفاد تمییز رفع ابهام از ذات یا نسبت می باشد به همین جهت برای تبیین بهتر این مفاد، شایسته است ابهام از ذات و نسبت را با اندک تفصیلی توضیح دهیم؛ 1) ابهام در ذات به دو صورت می باشد؛ برخی از ابهامات، ابهامات موجود در ذاتِ معنا می باشند یعنی خود معنا و مفهوم مبهم است که به این نوع ابهام، ابهام ذاتی یا وضعی می گویند همانند اعداد اما در مقابل برخی از ابهامات، ابهامات موجود در ذاتِ معنا و مفهوم نیستند بلکه ابهامات موجود در کیفیت و مصادیق هستند همانند اسم اشاره و ضمیر و... که به این نوع ابهامات نیز ابهامات عارضی و بالعرض می گویند. 2) ابهام در نسبت نیز به دو صورت می باشد؛ برخی از ابهامات، ابهامات موجود در نسبت هستند مثلا وقتی نسبت ضرب به زید ایجاد می شود، ابهاماتی نیز ایجاد می کند همانند زمان حدث، مکان، علّت، تعدّد حدث، نوع حدث و...؛ اما در مقابل برخی از ابهامات برخواسته و برآمده از نسبت می باشند یعنی در مثال اشتعل الراس شیبا نه اشتعل معنایش مبهم است و نه راس معنایش مبهم است لکن وقتی اشتعل که به معنای انتشر است به راس نسبت داده می شود، نسبت مبهم می شود و قابل درک نمی باشد. :👇
کانون ادبیات عرب
#پاسخ سوال شماره: #۰۴ 👌رفقا در بیان پاسخ سوال شماره: ۰۴، واقعا سنگ تمام گذاشتند الحمدلله. ✔️تذکّر:
✅نتیجه: غرض این که در بحث تمییز مراد از ابهامات موجود در ذات، همان ابهامات در ذاتِ معنا می باشند و مراد از ابهامات موجود در نسبت، همان ابهامات برآمده از نسبت است. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
✅نتیجه: غرض این که در بحث تمییز مراد از ابهامات موجود در ذات، همان ابهامات در ذاتِ معنا می باشند و م
✳️فائده: 👤برخی ار رفقا در این زمینه به نکته جالبی اشاره نمودند و آن این که: ابهام در یک تقسیم بندی به دو گونه می باشد: ۱) ابهام برآمده از کلام متکلّم. ۲) ابهام برآمده از شکّ و ... مخاطب. 🔻منظور از ابهام در بحث تمییز مورد اوّل است یعنی به وسیله تمییز ابهام برخواسته از کلام متکلم، رفع می گردد. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره: #۰۵ ✅بحثِ . ❓مثال ♨️هذا خاتم فضّه♨️ را ترکیب کنید. ✔️فرض بحث: 1⃣هذا = مبتدا. 2⃣خاتم = خبر. 🔻محل بحث بر سر کلمه فضه می باشد به این صورت که ایا حال است یا تمییز. 👈برای پاسخ به سوال شماره: #۰۵ به پاسخ سوال شماره: #۰۴ رجوع بفرمایید. 🙏دوستان ترکیب خود را با کننده بیان کنند. ✅✅محتوای پانزدهم 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#سوال شماره: #۰۵ ✅بحثِ #کاربردی. ❓مثال ♨️هذا خاتم فضّه♨️ را ترکیب کنید. ✔️ف
#پاسخ سوال شماره: #۰۵ 👌الحمدلله رفقا در بیان پاسخ سوال شماره: #۰۵، انصافا سعی خود را بر پاسخ از این سوال قرار داده اند گر چه مباحث کمی به جاده خاکی رفت😉. ✅توجّه: بحث از پاسخ از سوال شماره: #۰۵ از زوایایی مورد نقد قرار گرفت لذا #پیشنهاد می شود که از ابتدا به مطالعه بحث بپردازید. بیان پاسخ: 👥همان طور که برخی از رفقا تذکر داده اند، بحث بر سر مثالی همانند هذا خاتم فضه می باشد به همین جهت سعی نمودیم که سوال دیروز را تصحیح بنماییم. 🔈گفته شد فرض بحث در پاسخ از این سوال، این است که تعبیر هذا، مبتدا و تعبیر خاتم، خبر می باشد؛ و آن چه که مورد اختلاف واقع شده بود نقش ترکیبی فضه _بالنصب_ بوده است لذا در این باره گفته می شود: 👥دوستان نسبت به بیان نقش ترکیبی این تعبیر، پاسخ های متفاوتی داده اند لکن آن چه که بسیار مورد توجّه بود، دو عنوانِ تمییز و حال می باشد. نحویّون در بیان نقش برای این تعبیر نیز این دو عنوان را مورد توجّه قرار داده اند لذا به دو دسته تقسیم شده اند: 👤برخی قائل به حال بودن آن شده اند. 👤برخی قائل به تمییز ذات بودن آن شده اند. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 #کپی با ذکر منبع #برگرفته از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#پاسخ سوال شماره: #۰۵ 👌الحمدلله رفقا در بیان پاسخ سوال شماره: #۰۵، انصافا سعی خود را بر پاسخ از این
📝فائده: همان طور که در پاسخ از سوال شماره: #۰۴ بیان شد، ابهام در یک تقسیمی به وضعی و عرضی تقسیم می شد؛ ابهام وضعی این بود که ابهام موجود در خود موضوع له کلمه است و ابهام عرضی این بود که موضوع له کلمه ابهام ندارد؛ و گفته شد که تمییز ذات، رفع ابهام از ابهام وضعی می کند. ✔️با مدّ نظر داشتن این مقدّمه گفته می شود: ✏️آن دسته از کسانی که قائل به حال بودن فضه شدند، ابهام در خاتم را عارضی دانسته اند؛ ✏️آن دسته از کسانی که قائل به تمییز فضه شده اند نیز ابهام در خاتم را ذاتی دانسته اند. 👈و هَذَا یَحتَاجُ الَی َتامّل👉 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع از گروه: 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا