eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون ادبیات عرب
۳) #فقره_سوّم: تطبیق تعریف مستثنی بر آیه شریفهِ {هَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّالِمُونَ} و ترک
: آیا همه به هلاکت می رسند غیر از قوم ظالم؟! یعنی عدم هلاکت برای مستثنی منه یعنی احد ثابت است زیرا استفهام انکار ابطالی می باشد و برای مستثنی یعنی قوم بر خلاف آن نیز ثابت است به بیان دیگر مستثنی از حکم عدم هلاکت خارج می باشند و به عبارت دیگر: قوم فاسقین این ادّعا را داشتند که همه به غیر ما به هلاکت می رسند؛ خداوند متعال با بیان اسلوب استفهام انکار ابطالیِ در کلام ناقص، درصدد است که بگوید: آن چه که قوم فاسقین ادّعا داشتند یعنی همه به غیر ما به هلاکت می رسند، در عالم حقیقت واقع نشده است لذا کاذب هستند کما این صاحب التفسیر المظهری ج۸، ص۴۱۹ ذیل این آیه شریفه فرموده است: {فهل یهلک الاستفهام للانکار...}. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع : 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
۳) #فقره_سوّم: تطبیق تعریف مستثنی بر آیه شریفهِ {هَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الظَّالِمُونَ} و ترک
جناب تفتازانی در کتاب شرح المختصر یکی از طرق حصر را ترکیبِ {نفی و الا} دانسته است لذا به این منظور از آن جایی که در آیه شریفه از اسلوب {نفی و الّا} بهره برده شده است، گفته می شود: در این آیه شریفه هلاکت محصور شده است به قوم ظالم یعنی فقط قوم ظالم به هلاکت خواهند رسید. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع : 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
✋قبل از بیان اقوال موجود در بحثِ عاملیّتِ مستثنی و همچنین بیان وجه مدّ نظر هر کدام از اقوال، لازم است در عامل مستثنی ذکر گردد و آن این که: 👈در جملاتی که اسلوب استثنای به الَّا در آن ها به کار رفته است، چند نوع اعراب مشاهده می شود مثلِ {ضربتُ القومَ الَّا زیداً} که {زید} منصوب شده است و مثلِ {ما جَائَنِی الَّا زید} که {زید}مرفوع شده است و مثلِ {مَا ضربت الَّا زیداً} که {زید} نیز منصوب شده گردیده است و مثلِ {ما ضَربت زیداً الَّا یومَ الجمعه} و ... . ✍در تمامی شواهدی که میان اهل محاوره ذکر شده و از اسلوب استثنای به الَّا در آن ها استفاده شده است، مدخول الَّا، از اعرابی برخوردار گردیده که این اعراب به راحتی نحویّون را به جایگاهی که اراده شده منتقل می کند مثلاً در مثالِ {ما جَائَنِی الَّا زید}، تعبیر {زید} مرفوع بنابر فاعلیّت می باشد و یا در مثالِ {مَا ضربت الَّا زیداً}، کلمه {زید}منصوبِ بنابر مفعول به بودن، لحاظ شده است و در مثالِ {ما ضَربت زیداً الَّا یومَ الجمعه}، نصب {زید} بنابر ظرفیّت می باشد و ... . 🤔 با تامّل بیشتر به این نتیجه خواهیم رسید که تنها در یک اسلوب ظاهراً، نقش اعرابی آن و جایگاهی مشابه جایگاه های اثبات شده در علم نحو برای آن قابل فهم ‌نیست و آن جمله {} به همین جهت محلّ بحث علماء در بحث عاملیّت مستثنی، در مثالی که ذکر گردید می باشد. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع : 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
#تتمّه #عاملیّت_مستثنی ✋قبل از بیان اقوال موجود در بحثِ عاملیّتِ مستثنی و همچنین بیان وجه مدّ نظر
📝در بحث از عاملِ مستثنی، اقوال متعدّدی ذکر گردید که در تحقیق حاضر، به بیان سه مورد از آن ها خواهیم پرداخت؛ ⚫️) دسته اوّل: ✅ 👤برخی گفته اند: عامل، فعل استثنی است؛ ⚫️) دسته دوّم: ✅ 👤بعضی نیز فرمودند: فعل مقدّمِ به واسطه الَّا، عامل است و بعضی دیگر فرموده اند: فعل مقدّمِ به غیر واسطه الَّا، عامل است. ⚫️) دسته سوّم: ✅ 👤بعضی نیز فرمودند: الَّا عامل است؛ رجوع کنید: ۱) الحدائق الندیه، ج۱، ص۶۳۲، نشر: دارالحجره. ۲) التصریح علی التوضیح، ج۱، ص۵۴۱، نشر: ناب مصطفوی. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع : 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
🔍بیان #وجهِ مدّ نظرِ سه دسته گذشته:👇
⚫️) بیان وجهِ مدّنظر دسته اوّل: 👥کسانی که اصرار دارند که عاملِ در نصبِ مستثنای مزبور را فعلی از جنس { } بگیرند، در حقیقت با این نگاه وارد شده اند که در تمامی اسالیبِ استثناء، نقش های اثبات شده در نحو همانند ، و و همانند آن ها را ساری و جاری بدانند و تنها با یک اسلوب یعنی { }، مواجه شدند که نقشِ تعبیرِ مستثنی که در مثال مذکور {زید} است، مشخّص نیست؛ 🔺فلذا امر را دایرِ بین دیدند که یک عنوان جدیدی برای نصب مستثنی در همانند { }، در علم نحو تاسیس کنند یا اینکه این مورد را به عناوین رایج دیگه ملحق نمایند؛ 🤔 کسی که عامل را فعلی از جنس { } میگیرد در حقیقت میخواهد نقش مستثنای مزبور را ملحق به عنوان مفعول به کند و به این وسیله از تاسیس عنوان جدید در علم نحو جلوگیری کند چون تا وقتی که امکان دارد که از عناوین رایج در پیش بُرد مباحث آموزشی علم نحو استفاده کرد، تاسیس عنوان جدید را مخلّ به مقام تفهیم و تفهُّم دانسته اند. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع : 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
⚫️) بیان وجهِ مدّنظر دسته اوّل: 👥کسانی که اصرار دارند که عاملِ در نصبِ مستثنای مزبور را فعلی از جنس
نقد نظریّه فوق: 😍در نقد نظریّه دسته اوّل گفته می شود: 🔸 اگر فعلی از جنس { } به عنوان عامل لحاظ شود، آن گاه باید عوارض جایگاه مربوطه یعنی مفعول به هم حاصل گردد در حالی که به حکم فهم اهل محاوره هرگز از همانند { }، جایگاه وقوعی و در نتیجه عنوان مفعول به از تعبیر {زید} برداشت نمی شود. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع : 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
🔍بیان #وجهِ مدّ نظرِ سه دسته گذشته:👇
⚫️) بیان وجهِ مدّنظر دسته دوّم: 👥این عدّه با این نگاه وارد مساله شده اند که عنوان از جمله ملابسات فعل به شمار می رود. ☺️ اینکه هر فعلی بنا به اقتضای خود، جایگاه هایی رو می طلبد مثلاً از جهت صدور، فاعل می طلبد؛ از جهت وقوع بر ذات، مفعول به؛ از جهت زمان و مکان وقوع، مفعول فیه؛ از جهت هیئت صدور، حال و هکذا. 👈یکی از اموری که نسبت به وقوع آن لحاظ می شود، نسبت آن به جمیع افرادی است که ذیل آن واقعه تصوُّر می شود یعنی آیا این فعلی که صدور آن بیان شده نسبت به جمیع افراد بوده یا برخی از تحت آن خارج شده اند؟ فلذا این، ملابسی از ملابسات و متعلّقی از متعلّقات فعل است به همین جهت قائلسن به این نظریّه گفته اند: فعل است که اقتضای استثناء دارد پس عامل در { }، فعل می باشد. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع : 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
⚫️) بیان وجهِ مدّنظر دسته دوّم: 👥این عدّه با این نگاه وارد مساله شده اند که عنوان #مستثنی از جمله م
نقد نظریّه فوق: 😍در نقد نظریّه دسته دوّم گفته می شود: 🔸 با تفحُّص میان اسلوب هایی که در قالب استثناء ذکر شده است، مشاهده می شود که در خیلی از موارد، فعل در کلام وجود ندارد مثلاً در جمله {القومُ کلُّهم اخوک الَّا زیداً} فلذا این نظریّه در این امثله قابل تطبیق نیست. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع : 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
🔍بیان #وجهِ مدّ نظرِ سه دسته گذشته:👇
⚫️) بیان وجهِ مدّ نظر دسته سوّم: 👥این عدّه معتقدند ، اساساً توسُّط خود الَّا ایجاد می شود. به عبارتی ما تا وقتی ادات الَّا را در کلام نیاریم اصلا ، مستثنی منه و مستثنی ایجاد نمی شود فلذا آنچه که این وسط، نقش رکن و اساس کار در ایجاد عنوان و جایگاه استثناء را ایفا میکند، همان ادات الَّا می باشد. به بیان دیگر عامل در نگاه این عدّه یعنی هر آنچه که علقه و ارتباط و اتّصال مدّ نظر را در کلام ایجاد کند و در مثل { }، خود الَّا این اتصال و ارتباط را به وجود می آورد پس عامل است. 👇👇👇✅👇👇👇 💢💯 با ذکر منبع : 🍃بـَـحث جَنجالے طَلبگے🍃 لینک گروه: 🔻 ✅ 🔻 http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f 🔺 ✅ 🔺
کانون ادبیات عرب
⚫️) بیان وجهِ مدّ نظر دسته سوّم: 👥این عدّه معتقدند #عنوان_استثناء، اساساً توسُّط خود الَّا ایجاد می
نقد نظریّه فوق: 😍در نقد نظریّه دسته سوّم گفته می شود: 🔸 رفقایی که توانایی نقدِ این نظریّه را دارند، لطفا بعد از تقریر به آیدی زیر بفرستند: @Lakhair 🎁یه شارژ پنج هزار تومنی هم برا که نقد عرفی وارد کنه و اوّلین نفر هم باشه، داریم.