eitaa logo
کانون ادبیات عرب
2.2هزار دنبال‌کننده
110 عکس
24 ویدیو
86 فایل
✍باسمه تعالی 📣 #توجُّه: 🔊استفاده از مطالبِ مذکورِ در کانال، #فقط با ذکر منبع، #مجاز است و در صورت تخطّی پیگرد قانونی دارد. 📝 گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے: ╭─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ ⚫️ eitaa.com/joinchat/670302231C6b64d14cba ╰─═ঊঈ🔴ঊঈ═─ 📲پل ارتباطی: 🔵 @Lakhair
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون ادبیات عرب
#غرض آن که: 👏 #منشا دو بیانی که از دو مفسّری که بیان شد، تماماً مباحث نحوی و #اختلافِ موجود میان دو
: 👀👁گذشته از دو نظری که صاحب کتاب التحریر و التنویر و صاحب کتاب بیان المعانی فرمودند، نظر سوّمی در مورد آیه شریفهِ《وَلَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِي جُذُوعِ النَّخْلِ 》وجود دارد و آن این که تعبیر { } در معنای { } به طور استعمال شده است یعنی فرعون آن افراد را در داخل چوب های نخل مورد صلب واقع گردید؛ 👆👈ایشان قرینه ای که بر سخن خود اقامه نمودند، آن است که سیره فرعون بر آن بود که چوب های نخل را پاره می کرد و اشخاص را داخلِ آن چوب قرار می داد کما این که شارح دسوقی در ادامه بیانی که از ایشان نقل شد، فرمودند: {و قیل: ان فرعون کان یشق الجذع و یضع الشخص فیه و حینئذ ففی للظرفیه...}؛ و یا این که ابو حیان در البحر المحیط در ادامه سخنِ گذشته می فرماید: {و قیل: نقر فرعون الخشب و صلبهم فی داخله فصار ظرفاً لهم حقیقه حتی یموتوا فیه جوعاً و عطشاً ...} 📚رجوع کنید به آدرس هایی که در پیام های قبلی بیان گردید. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
#فائده: 👀👁گذشته از دو نظری که صاحب کتاب التحریر و التنویر و صاحب کتاب بیان المعانی فرمودند، نظر سوّ
👆👈از بیانات فوق، نتیجه حاصل می گردد: ۱) برای فهم کلام خدا در جهت تفسیر و روایات اهل بیت {علیم السّلام} در جهت تفقُِّه، و به طورِ کلّی برای استنباط حکم شرعی از آیه قرآن و روایت، فهم کوفی و بصری به طور مستقیم دارد زیرا بدون فهم اینگونه استدلالات و بدون این که متعلّم و مبتدی استدلال هر دو نظریّه کوفی و بصری را در بوته نقد بگذارد و بدون این که خود نیز در کرسی قضاوت بنشیند و سپس نتیجه نهایی را اخذ کند و در نهایت به تفسیر یا استنباط حکم شرعی برآید، فقیه و یا مفسّر شدن، امکان پذیر نمی باشد کما این که:👇 👈 که از بزرگانِ علم اصول اهل تشیُّع می باشد، در «الإجتهاد و التّقلید» در مقام بیان مبادی اجتهاد می فرماید: 🔺 «و مِنْها معرفةُ ، إذْ یَکُوْنُ الوُصُوْلُ إلَیٰ معانی الألفاظ فِي کتابِهِ العزیز و السُّنّةِ الواردة، عَلَیٰ معرفةِ الصَّرفِ و النَّحوِ و المعاني و البیان و الظّرائفِ المَطْوِیَّةِ فِي الکلام، فَلا یُمْکِنْ معرفةُ الکلام و الوُصُوْلُ إلَیٰ معناه إلاّ بهذا الطَّریقِ المُصْطَلَح فِي العُرْفِ العربیّة.» 🔸 علمای سلف، علوم ادبی را با نگاه فهم قرآن کریم و روایات تحصیل می کردند نه با نگاهِ زیاد ترکیب کردن در جهت تحصیل تسلُّط باشد لذا اگر با نگاه فهم آیات و روایات وارد علم نحو شدیم، قطعاً تسلُّط در جهت ترکیب کردن عبارت حاصل می گردد امّا عکس این قضیّه امکان پذیر نمی باشد کَمَا هُوَ وَاضِح و لذا فقهای ما و علمای سلف ما، در این زمینه نسبت به تحصیل علم نحو تاکید داشتند. ۲) با توجّه به بیان فوق، سخنی که در آن گفته شد: {فهمیدنِ استدلال بصریّون و کوفیّون برای به نتیجه رسیدن در مسئله فایده ای ندارد} نیز روشن می گردد فتامّل جیّداً. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دوستان خدا قوّت 😍 😍 😍 😍 ❤️آقا هیچی نمیگم؛ کلیک کنو ببین چه خبره:👇 😘 www.imamali.net/vtour 🔺فقط شدید، برا مومنین یادتون نره بخصوص بنده حقیر😁؛ : 👈وقتی وارد شدید، فلش های متعدّدی ظاهر می شوند که با کلیک بر هر فلشی، اندکی صبر می کنید تا تصویر شفاف و روشن شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💘⊰━━━━─ شماره: ۰۶ ─━━━━⊱💚⊰━━━━─ ❓❔👈 ممکن است سخنی را در مورد جایگاه و ارزش نسبت به دیگر علوم، بفرمایید؟ 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💘⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۰۶ ─━━━━⊱💚⊰━━━━─ ❓❔👈 #آیا ممکن است سخنی را در مورد ج
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💔⊰━━━━─ پرسشِ شماره: ۰۶ ─━━━━⊱💝⊰━━━━─ 📝 در مقام‌ پاسخ از سوال مزبور گفته می شود: 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک کانال : 🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💔⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۰۶ ─━━━━⊱💝⊰━━━━─ 📝 در مقام‌ پاسخ از سوال مزبور
✋از جمله شناختِ جایگاه و ارزش هر علمی، نمودن به منفعتی است که توسُّط آن علم حاصل می گردد؛ 👏در حقیقت هر اندازه که این منفعت، ارزش و ضرورتِ بیشتری داشته باشد، ارزشمندی آن علمی که تحصیل کننده این منفعت است نیز بیشتر جلوه پیدا می کند. 🤔به طور کلّی علم نحو همانند بسیاری از علوم ادبی دیگر ( ، ، ، و ) رسالتِ تفسیر کلام را برعهده دارد؛ ☝️ که تحت آن، کلام را از زاویه اعراب و بناء و نقش های ترکیبی و یا حتّی فراتر از آن مورد بررسی قرار داده و در مسیر تفسیر سخن و کشف نهایی مراد متکلّم، انجام وظیفه می کند. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
✋از جمله #اسبابِ شناختِ جایگاه و ارزش هر علمی، #نظر نمودن به منفعتی است که توسُّط آن علم حاصل می گرد
👆🔸👈امر فوق، سبب گردیده تا در جهت استنباط احکام شرعی و کشف اراده تشریعی خداوند متعال و علمای تفسیر در جهت تبیین مقاصد الهی در قرآن کریم، به ضرورت علم نحو اذعان کرده و دست یابی به این دو مهمّ را بدون آن غیر ممکن بدانند. 🔺 همین نشان دهنده شرافت و قداست و جایگاه والای آن است. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
👆🔸👈امر فوق، سبب گردیده تا #علمای_فقه در جهت استنباط احکام شرعی و کشف اراده تشریعی خداوند متعال و علم
👆🔍👈از باب نمونه به بیان ضرورتِ تحصیلِ علم‌ نحو از دیدگاه (رضوان الله تعالی علیه) خواهیم پرداخت؛ 🔸مرحوم شهید ثانی که خود از اساطین فقهی جهان اسلام به شمار می رود، به مناسبت های مختلف از ضرورت علوم ادبی خصوصاً علم نحو سخن گفته اند. 👤ایشان در کتاب {منیة المريد} به طور کلّی علوم ادبی (العلومُ العربية) را ابزار فهم متون و اسباب در جهت تحصیل علمِ شرعی می دانند سپس متعلّم را در تحصیل علم نحو به جدّیت و مراقبت در آن توصیه کرده و می فرمایند: ☑️ 《فإنّ له أثرا عظيما في فهم المعاني و مدخلا جليلا في إتقان الكتاب و السنّة، لأنهما عربيّان》؛ ❤️ و جالب آن که ارزش و مرتبه این علم را حتّی بر علم اصول فقه نیز مقدّم دانسته و می فرمایند: ☑️ 《و هذا العلم [اصول الفقه] أولى العلوم بالتحرير و أحقّها بالتحقيق لمن يريد التفقّه في دين الله تعالى》؛ تحصیلِ علم اصول فقه، هم اولی و هم احقّ است؛ البته اولویّتی و احقّیّتی که نسبت به علم اصول بیان گردید، می باشد یعنی علمی که اولویّت و احقّیّت دارد که به صورت تحقیقی تعلیم و تحصیل گردد، نحو است و سپس علم اصول می باشد. 🔍⌛️تاریخ تنظیم تقریر: 👈هجری: ۱۱/رجب/۱۴۴۱ 👈شمسی: ۹۸/۱۲/۱۶ 🕝ساعت اتمام تقریر: ۰۲:۳۲ شب. 💯❌💯 با ذکر منبع، مجاز است. ✅لینک گروه 🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f