👏توجّه 👏توجّه
👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل گردید و هدف اصلی آن نیز ایجاد فضایی مناسب و بدون دغدغه برای دوستانی که درصدد تحصیل علم هستند، بوده است؛
🔺در حال حاضر فعالیت گروه، در زمینه #علم_نحو می باشد؛
⚫️به همین جهت از آن جایی که رفقایی که عضو این گروه هستند از ابتدای تشکیل گروه تا به امروز، سوالاتی را مطرح کردند که متضمّن نکاتی است لذا تصمیم بر آن گرفتیم که میان آن سوالاتی که رفقا مطرح نمودند و البته پاسخ داده شدند، نیز گلچین نماییم و در طول این مدّت در قالبِ دو هشتکِ #پرسش و #جواب، در کانال #کانون_ادبیات_عرب بارگذاری کنیم.
🤲امید است آن چه که انجام می شود، مفید فایده واقع گردد.
👥 #مجموعه بحث #جنجالی_طلبگی و کانون #ادبیات_عرب.
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱❤️⊰━━━━─
#پرسش شماره: ۰۱
─━━━━⊱💛⊰━━━━─
❓❔👈 تعبیر {#أَزْكَىٰ} و {#طَعَامًا} در آیه شریفه ۱۹ سوره مبارکه #کهف یعنی {... فَابْعَثُوٓا أَحَدَكُمْ بِوَرِقِكُمْ هَٰذِهِٓ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنْظُرْ أَيُّهَآ أَزْكَىٰ طَعَامًا ...}، از لحاظ نحوی، برخوردار از چه عنوانی از عناوین ثابت شده در این علم می باشند؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱❤️⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۰۱ ─━━━━⊱💛⊰━━━━─ ❓❔👈 تعبیر {#أَزْكَىٰ} و {#طَعَامًا
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱💚⊰━━━━─
#جوابِ پرسشِ شماره: ۰۱
─━━━━⊱💙⊰━━━━─
📝در سوال شماره: ۰۴ و سوال شماره: ۰۸ که در گذشته در این کانال بارگذاری شده اند، مفاد عنوان {افعل تفضیل} و مفاد عنوان {تمییز} مورد نقد و بررسی قرار گرفت:
🔍برای بحث افعل تفضیل رجوع بفرمایید:
👉 https://eitaa.com/kanon_adabi/333
🔍برای بحث تمییز رجوع بفرمایید:
👉 https://eitaa.com/kanon_adabi/301
🙌با رجوع به پاسخ دو سوال فوق و مدّ نظر داشتن تعریف هر کدام، به سمت آیه شریفه ۱۹ سوره مبارکه کهف: 《... فَابْعَثُوٓا أَحَدَكُمْ بِوَرِقِكُمْ هَٰذِهِٓ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنْظُرْ أَيُّهَآ أَزْكَىٰ طَعَامًا ...》 خواهیم رفت و نسبت به کلمه 《أَزْكَىٰ》و《طَعَامًا》 نیز تامّل می نماییم؛
🤔بعد از تامّل در خواهیم یافت که مفاد عنوان {افعل تفضیل} در کلمه مذکور یعنی《أَزْكَىٰ》 قابل صدق است و در ترجمه فارسی آن گفته می شود: 《پاکیزه تر》.
💢از طرفی این کلمه یعنی 《أَزْكَىٰ》از جهت حیثیّت تفضیل (برای شناخت حیثیّت تفضیل رجوع کنید به بحث افعل تفضیل که در ابتدای پیام ذکر گردید) مبهم می باشد یعنی بعد از این که متکلّم حکیم فرمودند: {پاکیزه تر} لذا این سوال در ذهن مخاطب تشکیل می شود که از چه حیثی پاکیزه تر می باشد؟ 👈لذا متکلّم با صلاح دید خویش و مدّ نظر داشتن شرایط حاکم بر مقتضای حال، تصمیم می گیرد که آیا به بیان این حیثیّت و پاسخ از آن سوال مخاطب بر آید یا خیر؛
⚫️در آیه شریفه، متکلّم حکیم با توجّه به مقتضای حال، تصمیم بر این گرفته است که این حیثیّت را بیان کند و به تعبیری درصدد پاسخ از سوال مخاطب به این که {پاکیزه تر از چه حیثی می باشد؟} برآمده است 👈لذا می فرماید: 《طَعَامًا》. به تعبیری نسبتِ بر قرار شده در《أَزْكَىٰ》در آن جا که فرموده است:《فَلْيَنْظُرْ أَيُّهَآ أَزْكَىٰ طَعَامًا》، مبهم بوده است به این بیان که《أَزْكَىٰ》زمانی که نسبت داده می شود به مدینه که مراد از آن، مردمانی است که مشغول کسب و کار هستند، این ابهام حاصل می شود که پاکیزه تر بودنِ مردمان اهل مدینه، از چه حیث است؟ به همین جهت متکلّم با بیان #تمییز_نسبت، درصدد رفع ابهام این نسبت برآمده است.
🔵بنابراین تعبیر 《طَعَامًا》، تمییز نسبت می باشد به بیانی که گفته شد.
📝با این وجود معنا تحت اللفظی این قسمت از آیه چنین می شود:
👈پس تامّل نماید به این که کدامیک از مردمانی که در شهر مدینه مشغول به کسب و کار هستند، پاکیزه تر می باشند از حیث طعام.
📚کما این که ابن عاشور در تفسیر خویش یعنی {التحریر و التنویر} ج۱۵، ص۳۹ می فرماید:
👏{و انتَصَبَ طَعَامًا علی التَّمییز لنسبه 《ازکی》 الی 《ای》 ...}.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
👏توجّه 👏توجّه 👥دوستان همان طور که مستحضر هستید، #گروه_بحث_جنجالی، در تاریخ: ۳۱/مرداد/۹۸ تشکیل
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱💓⊰━━━━─
#پرسش شماره: ۰۲
─━━━━⊱❣⊰━━━━─
❓❔👈 #ملاک در تشخیص اسم فاعل از صفه مشبّهه و بالعکس چه می باشد؟ و همچنین #ملاک در تشخیص صفه مشبّهه از صیغه مبالغه و بالعکس چه می باشد؟
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱💓⊰━━━━─ #پرسش شماره: ۰۲ ─━━━━⊱❣⊰━━━━─ ❓❔👈 #ملاک در تشخیص اسم فاعل از صفه
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄*
─━━━━⊱🧡⊰━━━━─
#جوابِ پرسشِ شماره: ۰۲
─━━━━⊱💛⊰━━━━─
👤برخی از اساتید، در پاسخ از دو سوال مذکور، بیانی را فرمودند که در ادامه مطرح می شود و سپس با #نگاهی_منصفانه، به نقد و بررسی آن و پاسخ به دو سوال مذکور خواهیم پرداخت؛
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک کانال #کانال_ادبیات_عرب:
🔺 http://eitaa.com/joinchat/3330867217C71996cac28
کانون ادبیات عرب
*┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄* ─━━━━⊱🧡⊰━━━━─ #جوابِ پرسشِ شماره: ۰۲ ─━━━━⊱💛⊰━━━━─ 👤برخی از اساتید، در پاسخ از د
📝بیان #عینِ عباراتی که این عدّه از اساتید، در پاسخ از دو سوال مذکور مطرح کردند:👇
کانون ادبیات عرب
📝بیان #عینِ عباراتی که این عدّه از اساتید، در پاسخ از دو سوال مذکور مطرح کردند:👇
✅کد اوّل برای #سوال_اوّل:
👈هر گاه در ترجمه ى فارسی، واژه ای عربی بر وزن {فاعل}، پسونده《نده》آمد، آن وزنِ فاعل، اسم فاعل است مانند: {ضارب: زننده} و {قاتل: کشنده}؛
👆👈اما اگر پسونده یاد شده یعنی《نده》در ترجمه وزن فاعل نیامد، چنین وزنی قطعاً صفت مشبهه است (هر چند بر وزن فاعل باشد) مانند {طاهر: پاک}، {ظاهر: روشن} و {صالح: شایسته}.
🔍#[طرح] اشکال:
مگر {طاهر} به معنی {پاک کننده} نیست؟
پاسخ [از اشکال]:
خير. پاک کننده معادل مطهر-اسم فاعل باب تفعیل-است چنان که واژه {ظاهر} نیز صفت مشبهه است به معنی روشن و آشکار که اسم فاعلش می شود {مظهر}-بر وزن مکرم- از باب افعال به معنی ظاهر کننده یا آشکار کننده.
📝پس این طور نیست که هر کلمه ای بر وزن فاعل باشد لزوماً اسم فاعل باشد، بل باید دید آیا دارای آن کدِ 《نده》هست يا نيست؛👇
👈اگر دارا بود، اسم فاعل است وگرنه صفت مشبهه است بر وزن فاعل.
🤗از این جاست که نتیجه می گیریم [که]:
🔸صفت مشبهه می تواند بر وزن فاعل هم بیاید و البته بر اوزان و قالب های دیگر مثل فعیل (کریم) و فعال (جبان) نيز مى آيد.
#جمع_بندی_پاسخ_سوال_اوّل:
🔵۱) [وزن] فاعل مشترک است بین اسم فاعل و صفت مشبهه؛ پس این گونه نیست که هر کلمه ای که بر وزن فاعل باشد، اسم فاعل باشد چنان که خیلی ها چنین می پندارند!
🔵۲)پسونده 《نده》نشانه فاعلیّت و کنندگی است که به"بن" فعل امر می پیوندد و اسم فاعل می سازد مانند: {زن} (بن فعل امر از مصدر زدن) که وقتی《نده》را به او داديم مى شود: زننده-معادل ضارب.
#نكته:
کد یاد شده به ثلاثی مجرّد اختصاص ندارد، بل در ثلاثی مزید نیز هست، مانند: مکرم (اکرام کننده)؛ #پس این واژه ی مکرم اسم فاعل است برخلاف مثلاً مفلح (رستگار) که در اين جا《نده》 دیده نمی شود؛ #پس صفت مشبهه است نه اسم فاعل؛ بله فقط وزنش فاعل است در ثلاثی مزید.
🔺[بیان] دو مثال دیگر از ثلاثی مزید:
#مستخرج (استخراج کننده)؛
👆👈پس اسم فاعل است از باب استفعال.
👈برخلاف کلمه مستقیم (راست) که صفت مشبهه است نه اسم فاعل (که خیلی ها اشتباه می کنند و این کلمه را اسم فاعل باب استفعال می گیرند)؛ بله فقط وزنش بر فاعل آمده اما اسم فاعل نیست چون 《نده》ندارد؛ زیرا گفتیم که مستقیم یعنی {راست} و نه راست كننده زیرا راست کننده معادل {مقوم} است که اسم فاعل باب تفعیل می باشد.
💯❌💯 #کپی با ذکر منبع، مجاز است.
✅لینک گروه #بـَـحث_جَنجالے_طَلبگے
🔺http://eitaa.com/joinchat/670302231C6c7e21cb4f