💠 «وظیفهی فردی که قبله را اشتباه اطلاع داده»
💬 چنانچه انسان بهاشتباه قبله را به مهمانهایش اشتباه بگوید و بعد از رفتن آنها بفهمد، تکلیف او چیست؟
🔹 آیت الله العظمی مکارم شیرازی: وظیفهای ندارد ولی درصورتیکه مقدار انحراف بیش از نود درجه بوده، احتیاط آن است که اطلاع دهد
کانون فقه و فتوا
@kanonfeghvfatva
📚 خرید و فروش چک
💠 سؤال: معامله چک مدت دار بهصورت نقد به قیمتی کمتر از مبلغ آن که امروزه رایج است، چه حکمی دارد؟
✅جواب : فروش چک مدّتدار به دیگری به کمتر یا بیشتر از مبلغ مندرج در چک جایز است و اشکال ندارد آنچه اشکال دارد و جایز نیست این است که مبلغی از کسی قرض بگیرد و در برابر آن چک مدّتدار به مبلغ بیشتر از مبلغ قرض به وی بدهد. این عمل قرض ربوی بوده و حرام است؛ اگرچه بعید نیست اصل قرض صحیح باشد.
🌐منبع : اجوبةالاستفتائات سؤال1950
کانون فقه و فتوا
@kanonfeghvfatva
📚 مسح پا در وضو از سر انگشتان
💠 سؤال:مدت زمانی مسح پاهایم را از سر انگشتان انجام نمی دادم، بلکه فقط روی پا و مقداری از انگشتان را مسح می کردم؛ آیا این مسح صحیح بوده است؟ و در صورت عدم صحّت ، نمازهایی را که خوانده ام باید قضا کنم؟
✅جواب :اگر مسح پا شامل سر انگشتان پا نباشد، وضو باطل و قضای نمازها ی خوانده شده، واجب است. ولی اگر انسان شک داشته باشد که آیا هنگام مسح، از سر انگشتان پا مسح می کرده است یا نه؟ در صورتی که مسأله را می دانسته و احتمال می دهد که از سر انگشتان مسح کرده باشد وضو و نمازها ی خوانده شده محکوم به صحّت هستند.
🌐منبع : اجوبةالاستفتائات سؤال105
کانون فقه و فتوا
@kanonfeghvfatva
#احکام_نماز
🔰کیفیت ادای الفاظ نماز
⁉️ ادای الفاظ نماز چگونه باید باشد؟ اگر هنگام ذکر فقط لب ها تکان بخورد، کفایت می کند؟
✅ در نماز، واجب است کلمات بهگونهای ادا شوند که قرائت بر آن صدق کند، از این رو قرائت قلبی، یعنی گذراندن کلمات در قلب و یا صِرف حرکت لب بدون تلفظ آنها، کافی نیست؛ نشانه صدق قرائت این است که نمازگزار (در صورتی که دچار سنگینی گوش یا سر و صدای محیط نباشد)، بتواند آنچه را که می خواند و بر زبان جاری می کند، بشنود.
کانون فقه و فتوا
@kanonfeghvfatva
📖دعایی که در زمان غیبت بایدهر روز خوانده شود
اللهُمَّ عَرِّفنیِ نَفْسَکَ،
فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفنی نَفْسَکَ لَمْ اَعرِفْ رَسُولَکَ،
اَللهُمَّ عَرِّفنی رَسُولَکَ،
فاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ اَعرِّفْ حُجَّتَکَ،
اللهُمَّ عَرِّفنی حُجَّتکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَْم
تُعَرِّفنی حُجَّتکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینیِ .
کانون فقه و فتوا
@kanonfeghvfatva
📚 دعانویسی
💠 سؤال: آیا پرداخت و دریافت پول در قبال نوشتن دعا جایز است؟
✅جواب : دریافت یا پرداخت مبلغی به عنوان اجرت نوشتن دعاهای وارده اشکال ندارد.
🌐منبع : اجوبةالاستفتائات سؤال1432
کانون فقه و فتوا
@kanonfeghvfatva
💬سوال:
آیا میتوان کودک نابالغ را کتک زد؟
✅پاسخ:
کتک زدن بچه نابالغ جایز نیست؛ مگر در صورتی که تمام شرایط زیر مراعات شود:
الف. بچه کار حرامی را انجام داده باشد یا سبب اذیت دیگران یا ضرر رساندن به آنان شده باشد.
ب. ولیِّ شرعی بچه نابالغ یا کسی که از او اجازه دارد، این کار را انجام دهد.
ج زدن به قصد ادب کردن و تربیت باشد، نه برای تشفی خاطر و خنک شدن دل.
د. او را بیش از سه ضربه نزند.
ه . زدن، به گونه ای نباشد که بدن طفل سرخ شود؛ بلکه آهسته و خفیف باشد.
و . تنها راه ادب کردن و تربیت زدن باشد.
بنابراین، مادر، برادر خواهر آموزگار بچه نابالغ، حق زدن او را ندارند؛ مگر اینکه با وجود شروط فوق، از ولی شرعی او (پدر یا پدر بزرگ پدری) کسب اجازه کرده باشند.
همچنین اگر کتک زدن باعث سرخ شدن یا کبود شدن یا سیاه شدن بدن بچه نابالغ گردد، دیه دارد.
📚 پی نوشت:
توضیح المسائل جامع ،م۲۲۲۰
کانون فقه و فتوا
@kanonfeghvfatva
🔴 خواص شگفت انگیز لاحول ولا قوه الا بالله العلی العظیم
🌕 رسول خدا (ص) روايت شده است كه فرمودند: «گفتن ذكر «لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم» دارويى است كه نود و نه بيمارى را بهبود مىبخشد كه آسانترين آنها اندوه است و معناى اين كلمه چنين است هيچ حركت و نيرويى جز به سبب و خواست خدا پديد نيامد.»
🔹️ هشام بن احمر مى گويد:
✨از امام صادق (ع) شنيدم كه مى فرمودند: «[پدرم مى فرمود:] هر كس بگويد: «لا حول و لا قوّة الّا باللَّه العلىّ العظيم» خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور مى سازد كه كمترين آنها خفگى است.»
همچنین، عمر بن يزيد مى گويد:
✨ امام صادق (ع) فرموده اند: «هر كس هر روز صد مرتبه بگويد: «لا حول و لا قوّة الّا باللَّه» خداوند هفتاد نوع بلا را كه آسانترين آنها اندوه است از او برطرف مى كند.»
و ابو سعيد خدرى مى گويد:
✨پيامبر اکرم (ص) فرموده اند: «هر كس هنگام خروج از خانه بگويد: «بسم اللَّه» دو فرشته موكّل بر او مى گويند: راه يافتى. و اگر بگويد: «لا حول و لا قوّة الّا باللَّه» مى گويند: مصون داشته شدى. و اگر بگويد: «توكّلت على اللَّه» مى گويند: كفايت شدى. پس شيطان مى گويد: من چگونه بر بنده اى كه راه يافته و مصون داشته شده و كفايت گرديده است دست يابم؟»
🔹️ بكير مىگويد: از اميرالمومنين (ع) شنيدم كه مىفرمودند: «رسول خد صلي الله عليه و آله به من فرمودند: «اى على! آيا به تو كلماتى نياموزم؟ هر گاه كه در سختى و بلايى در افتى، بگو بسم الله الرحمن الرحيم، لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم؛ زيرا خداوند عزوجل به وسيله آن انواع بلا را از تو دور ميكند.»
✨امیرمومنان امام على (ع) خطاب به كميل بن زياد مىفرمايند: «اى كميل ! هر روز نام خدا را بر زبان جارى كن و بگو: « لا حول و لا قوة الا بالله» بر خدا توكل كن، ما را ياد كن ، نام ما ببر و بر ما درود فرست. اى كميل! به هنگام غذا نام خدايى را كه با اسمش هيچ دردى زيان نرساند و نامش براى هر بدى و دردى درمان است به زبان آور . اى كميل! به هنگام هر سختى بگو: « لا حول و لا قوة الا بالله » تا خدا آن را كفايت كند. و به هنگام نعمت بگو: الحمدلله تا زياد شود و چون روزىات دير رسد، استغفار كن تا خدا گشايش دهد.»
✨ امام صادق (ع) است که فرمودند: «آن كس كه هزار بار بگويد «لا حول ولا قوة الا بالله» خداى تعالى زيارت كعبه را روزىاش خواهد نمود و اگر مرگش نزديك باشد، خدا آن را به تاخير خواهد انداخت تا حج را روزىاش سازد.»
✨امام رضا (ع) فرموده اند: «هر كس پس از نماز صبح صد بار بگويد: «بسم الله الرحمن الرحيم، لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم» به اسم اعظم خدا از سياهى چشم به سفيدى آن نزديكتر شده و به راستى كه در مدار اسم اعظم قرار گرفته است.»
📚منابع:
ثواب الاعمال
مستدرک الوسائل
اصول کافی
سفینه البحار
ستاد اقامه نماز شهرستان ملایر
@setadegamenamazmalayer
💠 آیا غیبت بچه جایز است؟
✅ پاسخ:
◀️ امام خمینی:
غیبت بچه ممیز جایز نیست.
🔹 مقام معظم رهبری:
اگر طفل ممیز باشد، بدگویی از او غیبت و حرام است؛ اما طفل غیرممیز، مثلاً بچهی دو سالهای که ملتفت نیست و از غیبت متأثر نمیشود، غیبت او حرام نیست.
🔹 آیت الله بهجت:
اگر بچه غیر ممیز باشد، اشکال ندارد.
📚پینوشت:
◀️ استفتائات، امام، قم، دفتر انتشارات اسلامی، ج 2، سال 1380، ص 620، س 14.
◀️ استفتائات، بهجت، قم، انتشارات دفتر آیت الله بهجت، سال 1386، ج 4، ص 562، س 6476.
کانون فقه و فتوا
@kanonfeghvfatva
💠حکم دروغ شوخی
💬سؤال: آیا دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟
✅پاسخ:
اگر خبری خلاف واقع بدهد و مقصودش این باشد که مخاطب آن را جدی بگیرد حرام است، اما اگر در آنچه که می گوید قصد جدی ندارد و نمی خواهد خلاف واقع مطلبی بگوید مثل این که به شوخی از زبان شخصی یا حیوانی مطلبی را نقل می کند، حرام نیست. [1]
💥توضیح:
مسئله دو صورت دارد:
🔹یکی آنکه در مقام شوخی و به قصد خنداندن دیگران، به صورت جدی از وقوع چیزی که واقع نشده خبر دهد، مانند آنکه در موقعیتی که فردی منتظر بازگشت مسافری است، کسی به دروغ، آمدن مسافرش را خبر میدهد تا او را بفریبد و حاضران را بخنداند.
🔹و دیگری آنکه سخنی را به قصد شوخی ادا کند، بدون آنکه قصد اخبار از واقع داشته باشد، حاضران نیز از این قصد وی آگاه باشند. صورت نخست، مصداق دروغ و حرام است؛ بر خلاف صورت دوم که نه مصداق دروغ و نه حرام است.
❇️نکات اخلاقی :
شوخی کردن در صورت عدم آلودگی به سخن زشت و ناسزا، مستحب است. از امام صادق علیه السّلام نقل شده است: هیچ مؤمنی نیست مگر آنکه بذله گو و شوخ طبع باشد. [2]
شوخی زیاد، جز در سفر، نکوهیده و مکروه است. [3]
دروغ گفتن به شوخی، کم کم انسان را بر دروغ جدی جرأت می دهد.
حضرت علی (ع) میفرمایند: «لا یجد عبد طعم الایمان حتی یترک الکذب هزله و جده [4]
هیچ بنده ای طعم ایمان را نمی چشد، مگر این که دروغ را چه شوخی و چه جدی ترک کند.»
امام زین العابدین (ع) به فرزندش فرمود: «اتقوا الکذب الصغیر منه و الکبیر فی کل جد و هزل [5]
از کوچک و بزرگ و جدی و شوخی دروغ بپرهیز.»
------
[1]. پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
[2]. هدایة الأمّة، ج۵، ص۱۶۲-۱۶۳.
[3]. هدایة الأمّة، ج۵، ص۱۶۴.
[4]. اصول کافی، ج 4، باب الکذب، ح 11.
[5]. اصول کافی، ج 4، باب الکذب، ح 2.
کانون فقه و فتوا
@kanonfeghvfatva
💠 نماز در محدودۀ حد ترخص
💬 سؤال:
مسافری که به قصد پیمودن مسافت شرعی از وطن خارج میشود از چه زمانی نمازش شکسته است، همچنین وقتی به سوی وطن برمیگردد از چه زمانی نمازش تمام است؟
✅ پاسخ:
🔹 هنگام رفتن، با گذشتن از حد ترخصِ وطن، نمازش شکسته است و هنگام برگشت نیز با رسیدن به حد ترخص، نماز تمام است؛ هر چند احتیاط مستحب است که در حد فاصل بین حدّ ترخص و وطن، نماز را به صورت جمع بین شکسته و تمام بخواند.
🔹 حد ترخصِ یعنی از آخرین خانۀ وطن به اندازهای دور شود که صدای اذان متعارفِ شهر را بدون بلندگو نشنود؛ خواه دیوارهای شهر را ببیند یا نه.بر اساس تحقیقات انجام گرفته حدود ۱۳۵۰ متر پس از آخرین نقطۀ شهر، حدّ ترخص میباشد.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای
کانون فقه و فتوا
@kanonfeghvfatva
💬شش نكته درباره گفتگو با نامحرم
🔹1. صحبت كردن با نامحرم به غير #ضرورت مكروه است، خصوصاً اگر مخاطب جوان باشد. (1)
🔹2. صحبت كردن با هركسى درباره هرچيزى از روى #شهوت و لذت جايز نيست (مگر با همسر). (2)
🔹3. گفتگو با نامحرم با شرايط ذيل جايز است:
👈الف) به قصد لذت و ريبه نباشد. (3)
👈ب) با صحبت كردن به گناه آلوده نشوند. (4)
👈ج) خوف افتنان (به فساد افتادن) نباشد. (5)
👈د) خانمها هنگام صحبت كردن صداى خود را نازك و لطيف نكنند. (6)
قرآن مى فرمايد: فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفاً (7)
پس به گونه اى هوس انگيز سخن نگوييد كه بيمار دلان در شما طمع كنند، و سخن شايسته بگوييد.
🔹4. اگر مردى بداند چنانچه با نامحرمى صحبت كند به گناه خواهد افتاد نبايد با او صحبت كند خواه زن به گونه اى صحبت كند كه مرد را به گناه بيندازد يا درباره مطلبى صحبت كند كه مرد به گناه بيفتد. (8)
🔹5. اگر مردى به قصد به حرام انداختن نامحرمى، با او صحبت كند حرام است. (9)
🔹6. رد و بدل كردن سخنان محرّك از طريق تلفن، موبايل، بلوتوث، اينترت و ... به هر انگيزهاى حرام است. (10)
📚پینوشت:
1. تحريرالوسيله، ج 2، نكاح، ص 245، م؛ عروة الوثقى، نكاح، م 39.
2. تحريرالوسيله، نكاح، م 29.
3. استفتائات جديد، مكارم، ج 1، س 819؛ اجوبة الاستفتائات، س 1145؛ عروةح الوثقى، ج 2، نكاح، م 3.
4. تحريرالوسيله، نكاح، م 29؛ عروة الوثقى، نكاح، م 39.
5. همان، م 29؛ عروة الوثقى، نكاح، م 39.
6. تحريرالوسيله، ج 2، نكاح، ص 245، م 29؛ اجوبة الاستفتائات، س 678 و 674؛ منهاج الصاحين، نكاح، ج 3، م 29 .
7. احزاب/ 32.
8. عروة الوثقى، ج 2، نكاح، م 39.
9. تحريرالوسيله، ج 2، با استفاده از مسئله 29.
10. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 3، س 52؛ اجوبة الاستفتائات، س 114؛ استفتائات جديد، محسن محمودى، ج 2، ص 33 .
کانون فقه و فتوا
@kanonfeghvfatva
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠پوشش زن در مقابل پسر نابالغ
💬پرسش
آیا رعایت حجاب جلوی پسر ۱۲ ساله واجب است؟
💠استاد وحیدپور
کانون فقه و فتوا
@kanonfeghvfatva
💬سوال:
حکم به نماز عادت دادن بچه ای که خوب و بد را میفهمد چیست؟
✅پاسخ:
مستحب است بچه ممیز را - یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد - به نماز خواندن و عبادت های دیگر عادت دهند ، بلکه مستحب است او را به قضای نمازها هم وادار نمایند؛ ولی این کار به گونه ای انجام شود که موجب ناراحتی و بیزاری او از نماز یا عبادات دیگر نگردد.
📚 پی نوشت:
توضیح المسائل جامع مسئله ۱۶۶۲.
العروة الوثقی کتاب الصلاة، فصل فی الصلاة القضاء مسئله ۳۵.
کانون فقه و فتوا
@kanonfeghvfatva
💠 اشتباه در آهسته یا بلند خواندن اذکار در نماز
💬 اگر در جایی که باید نماز را بلند بخواند، عمداً آهسته بخواند یا در جایی که باید آهسته بخواند، عمداً بلند بخواند، نمازش باطل است، ولی اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسأله باشد، نمازش صحیح است، و چنانچه هنگام خواندن حمد و سوره یا تسبیحات متوجه شود، لازم نیست مقداری را که به اشتباه، بلند یا آهسته خوانده، دوباره بخواند.
📚 پینوشت:
رساله نماز و روزه آیتالله خامنهای، مسأله 197
کانون فقه و فتوا
@kanonfeghvfatva
💬مستحبات قنوت:
۱- مستحب است دست ها را مقابل صورت یعنی بین شانه و پیشانی قرار دهیم .
۲- مستحب است دست ها را به هم بچسبانیم .
۳- دست ها به صورت افقی و انگشتان به سمت قبله باشد.
۴-تمام انگشتان به جز شصت بسته باشد .
۵-در قنوت نگاه به کف دست باشد .
۶-چرخاندن انگشتر و کشیدن دست به صورت مستحب نیست.
۷- در قنوت هر ذکری بگوید کافی است اگر چه یک (سبحان الله) باشد.
ولی بهتر است بگوید:👇
لااله الاالله الحلیم الکریم ، لا اله الا الله العلیّ العظیم ، سبحانَ الله ربّ السمواتِ السبع ، و ربِّ الارضینَ السبع ، وما فیهنّ و ما بینهنّ و ربّ العرشِ العظیم والحمدُ لله ربّ العالمین
کانون فقه و فتوا
@kanonfeghvfatva
#مسابقه 🔹ستاد اقامه نماز استان همدان به مناسبت هفته کتابخوانی برگزار می کند:
◽️شرایط مسابقه:
منبع سوالات از جزوه احکام ویژه نوجوانان جوانان در کانال ستاد اقامه نماز به آدرس لینک زیر بارگزاری شده است
@setad_namaz_hmd
✨سوالات ۳۰ آبان در کانال ستاد اقامه نماز ارائه می گردد و شرکت کنندگان پاسخ ها را فقط به صورت یک عدد ۱۰ رقمی به شماره ۱۰۰۰۰۱۷ ارسال نمایند.
📚موضوع:احکام نماز مخصوص نوجوانان و جوانان
🎁جوایز:۱۷ کارت هدیه ۲/۰۰۰/۰۰۰ ریالی
◽️رده سنی: ۱۰ تا ۲۵ سال
عضویت در کانال ستاد اقامه نماز همدان👇
@setad_namaz_hmd
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
💠 شک در تسبیحات حضرت زهرا سلاماللهعلیها
💬 سؤال:
اگر شک کنیم که ذکر تسبیحات حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها را کم گفتهایم یا زیاد، در این صورت تکلیف چیست؟
✅ پاسخ:
🔹 اگر در همان محل باشید، بنا را بر کمتر گذاشته و تکمیل نمایید و اگر محل آن گذشته باشد، اعتنا نکنید.
مثلا بین 10 و 11 شک دارید بنابر کمتر 10 بگذارید.
📚 پینوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیتالله خامنهای.
کانون فقه و فتوا
@kanonfeghvfatva
💬 پستی و بلندی محل سجده تا چه حدی جایز است؟
کانون فقه و فتوا
@kanonfeghvfatva