فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷بصیرت در عصر غیبت🌷
◀️راهکار مهم قرآنی
🔺قسمت اول
🔶همه میدانند که نباید در مقابل #حق، از #باطل طرفداری کرد و این دیگر #بصیرت نمیخواهد بلکه داشتن مقداری #تقوا کافی است.
🔶مشکل اینجاست که در مواقعی(فردی- خانوادگی- اجتماعی و...)، حرف حقی در جایگاه باطل قرار گرفته و با حرف حق دیگری که منطقاً در جایگاه حق است، درگیر میشود،این همان #فتنه است.
🔶در این حال باید چشمان تیز #عقل را به کار انداخت و حقی را که الان دیگر در جایگاه باطل نشسته است را #شناخت.
🔶این یعنی #بصیرت به معنی تیزبینی در تشخیص حق و باطل( که البته با خود اقدام و عمل را به دنبال دارد.)
🔶همه مؤمنان و #منتظران در عصر #غیبت که غبار فتنهها بلند است به این بصیرت- در حوزههای گوناگون اعتقادی، اجتماعی و...- محتاج هستند.
❓سؤال این است که چطور جایگاهها را باید شناخت تا فریب سخن حقی که حالا به عنوان ابزاری در جایگاه باطل قرار گرفته است را نخورد؟
🔶همانی که حضرت علی علیه السلام درباره فتنه خوارج فرمود:«کلمة حق یُرادُ بِها باطل؛ سخن حقی که قصد باطلی از آن شده است»(نهج البلاغة صبحي صالح، ص: ۸۲)
ادامه دارد...
#استاد_ملایی
#وظایف_منتظران
#مهدیاران
#بصیرت
#امام_زمان
@kanoon_mahdaviat_aran_bidgol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چشم به راه"منجی"
🌷مهدی شناسی ۱۶۶🌷 🔹زیارت آل یاسین🔹 🌹السلام علیک یا وعدالله الذی ضَمِنَه🌹 ☘از وعده های بزرگ خداوند
🌷مهدی شناسی ۱۶۷🌷
🔹زیارت آل یاسین🔹
🌹السلام علیک یا وعد الله الذی ضمنه🌹
◀️قسمت سوم
💠مهدی موعود (علیه السّلام)💠
🍃از القاب مشهور حضرت (علیه السّلام) ، موعود است .محدّث گرانقدر مرحوم حاج میرزا حسین نوری (رحمة الله علیه) فرموده است: در هدایه آن را از القاب شمرده و شیخ طوسی روایت کرده : از حضرت سجّاد (علیه السّلام) که راجع به آیه شریفه ( وَ فِی السَّمآءِ رِزقُکُم وَ ما تُوعَدُونَ * فَوَ رَبِّ السَّمآءِ وَ الأَرضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثلَ ما أَنَّکُم تَنطِفُونَ ) و در آسمان است رزق شما و آنچه وعده می شوید . پس قسم به پروردگار آسمان و زمین که آن حقّ است مثل آنکه شما سخن گویید. [ امام سجّاد (علیه السّلام) ] فرمود: « این برخاستن و خروج قائم آل محمّد (علیهم السّلام) است». و از ابن عبّاس نیز مثل آن نقل کرده و احتمال می رود که غرض آن حضرت ، تأویل رزق در آیه باشد به ظهور امام زمان که سبب نشر ایمان و حکمت و انواع علوم و معارف است که حقیقت رزق و مدد حیات انسانی و عیش جاودانی است ، چنانچه طعام را در آیه شریفه : (فَلیَنظُرِ الإِنسانُ إِلی طَعامِهِ) باید که انسان به غذای خود بنگرد. تفسیر فرمودند به علم و آنچه بعد از آن ذکر شده از دانه و انگور و زیتون و نخل و بساتین و چراگاه و غیره به انواع علوم.
🍃 در غیبت نعمانی مروی است از امام باقر (علیه السّلام) که فرمود: « در زمان آن حضرت- عجّل الله فرجه الشریف – حکمت داده می شود به خلق ، تا آن جا که زن در خانۀ خود حکم می کند به کتاب خداوند و سنّت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ».
🍃یا آن که مقصود تفسیر : ( وَ ما تُوعَدُون)باشد یعنی : آن موعودی که به شما داده شده و جمیع انبیاء امّت های خود را به آمدن او وعده داده اند آمدن امام زمان است: « اَلسَّلامُ عَلَی المَهدِِیِّ الَّذِی وَعَدَ اللهُ بِهِ الأُمَمَ أَن یَجمَعَ بِهِ الکَلِمَ ...». در یکی از زیارات جامعه است.در اوصاف آن حضرت چنانکه در زیارت ایشان است : « وَ الیَومِ المَوعُودِ وَ شاهِدٍ وَ مَشهوُدٍ».
🍃آری ، این وعده ای است که خداوند به قول و فعل ضامن شده که خود آن را وفا خواهد کرد و تحقّق خواهد بخشید، چنانکه در باب دعا و توبه و صدقه نظیر همین ضمانت از سوی خداوند انجام گرفته است که در آیات قرآن کریم آنها را خبر داده و فرموده است : ( أُدعُونِی أَستَجِب لَکُم)؛ مرا بخوانید که دعایتان را مستجاب نمایم. (أَلَم یَعلَمُوا أَنَّ الله هُوَ یَقبَلُ التَّوبَةَ عَن عَبادِهِ وَ یَأخُذُ الصَّدَقاتِ )؛ آیا ندانستند که خداوند خود توبه از بندگانش می پذیرد و صدقات را می گیرد؟! و این قبیل تعبیرها بیانگر وعده و ضمانت الهی است ، چنانکه در دعای کمیل می خوانیم: «وَ أَمَرتَهُم بِدُعآئِکَ وَ ضَمِنتَ لَهُمُ الإِجابَةَ؛ و بندگانت را به دعایت دستور فرمودی و اجابت دعا را برای آنان ضامن شدی ».
🍃برای حسن ختام حدیثی از امام باقر (علیه السّلام) می آوریم که وعدۀ الهی در این باره تأکید شده است . امام باقر (علیه السّلام) فرمود: « هنگامی که جدّم حسین (علیه السّلام) کشته شد ، فرشتگان به درگاه خداوند – عزّ و جلّ- صدا به گریه و ناله بلند کردند و عرضه داشتند : اِلها! صاحب اختیارا! آیا غفلت می ورزی از کسی که برگزیدۀ تو و فرزند برگزیده ات و بهترین خلق را به قتل رسانیده است؟! پس خداوند- عزّ و جلّ- به آنها وحی فرمود: ای ملائکۀ من! آرام باشید. به عزّت و جلالم سوگند! حتماً از آنها انتقام خواهم گرفت ، هر چند پس از مدّتها باشد. سپس خداوند – عزّ و جلّ- برای فرشتگان از روی امامان از فرزندان حسین (علیه السّلام) پرده برداشت. ملائکه خوشحال شدند و دیدند یکی از آنها ایستاده نماز می خواند ، خداوند فرمود: به این قائم – عجّل الله فرجه الشریف – از آنها انتقام می گیرم».
#مهدی_شناسی
#قسمت_167
#زیارت_آل_یاسین
@kanoon_mahdaviat_aran_bidgol
🔴 امام صادق علیه السلام :
🔵 هر کس سوره اسراء را در هر شب جمعه بخواند نمی میرد تا آنکه زمان قائم آل محمد علیه السلام را درک کند و از یاران او بشود.
📚 البرهان فی تفسیر القرآن ج ۸
@kanoon_mahdaviat_aran_bidgol
🔴🔵 گریه برای امام حسین(ع)، راهی برای ملاقات با حضرت مهدی(عج)
♦️ مرحوم سید عبدالکریم کفاش چندین سال در جستجوی امام زمان علیه السلام بود. بعد از مدتی حضرت رسول صلوات الله علیه را در خواب دیدند و به حضرت عرض کرد: یا رسول الله! من دنبال امام زمان(عج) می گردم. چه کنم؟ حضرت فرمودند: ” اگر می خواهی فرزندم را ببینی روزی دو مرتبه برای حسینم گریه کن”.
🔷 لذا عبدالکریم کفاش هر روز که از خواب بیدار می شد به امام حسین علیه السلام سلام می داد و گریه می کرد. آنقدر به محضر امام زمان علیه السلام مشرف شد که روزی حضرت مهدی از ایشان پرسیدند: عبدالکریم! اگر یک روزی ما را نبینی چه می کنی؟ عرض کرد: یابن الحسن اگر شمارا نبینم میمیرم!
🌺ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج🌺
@kanoon_mahdaviat_aran_bidgol
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چشم به راه"منجی"
🌷مهدی شناسی ۱۶۷🌷 🔹زیارت آل یاسین🔹 🌹السلام علیک یا وعد الله الذی ضمنه🌹 ◀️قسمت سوم 💠مهدی موعود (عل
🌷مهدی شناسی ۱۶۸🌹
🔹زیارت آل یاسین🔹
🌹السلام علیک یا وعدالله الذی ضَمِنَه🌹
◀️قسمت چهارم
💠ضَمِنَ💠
🌱ضمن از مادّۀ ضمانت ، در لغت: چیزی را در دل چیز دیگری قرار دادن است به طوری که آن را فراگیرد و در خود جای دهد ، و از همین جهت است که شخص کفیل را ضامن می خوانند ، چون ذمّه و عهده دیگری را در گستره ی ذمّه ی خویش قرار می دهد و عهده دار آن می گردد.
🌱 ضمانت شرعی آن است که : شخصی قرض یا کار فرد دیگری را به عهده گیرد. و آن بر دو گونه است: لفظی و عملی. یعنی شخصی ممکن است به لفظ بگوید: من ضامن فلانی هستم، یا اینکه کاری انجام دهد که عملاً معلوم شود ضامن دیگری است .
🌱 به دلایل عقلی و نقلی ثابت است که خداوند دارای صفات جلال و کمال است و پاک و منزّه از هر گونه نقص و نادرستی. و خلف وعده (یعنی عمل نکردن به نوید و مژده)- که یا به علّت جهل و نادانی و یا به سبب عجز و ناتوانی و یا بر اثر پستی فطرت و بیهودگی انجام می شود- بر خداوند محال است ؛ زیرا ساحت مقدس الهی از همه اینها مبرّا و منزّه می باشد و آنچه خداوند وعده دهد ، قطعی و حتمی و تخلّف ناپذیر است ، چنانکه در علم کلام به اثبات رسیده است . (سید مهدی حائری قزوینی:ص141)
🌱قيدى كه در اين جمله سلام آمده است «الذى ضمنه» است كه مطلب را محكمتر مى سازد; زيرا وقتى چيزى وعده خدا شد تخلف بردار نيست كه :
«ان الله لا يخلف الميعاد» وعده خدا - آنگاه كه وعده دهد - تمام است تا چه رسد به اين كه وعده اش را ضمانت نمايد.
🌱در ميان ما مرسوم است كه اشخاص معتبر وعده شان مورد قبول و پذيرش است. بدون چون و چرا مى گوييم: فلانى اگر وعده داده قبول است.چون او حرفش دو ندارد.سرش برود قولش نمى رود.نيازى به ضمانت ندارد.همين كه گفت: من وعده مى دهم، كار تمام است.
🌱چه كسى خوش قول تر از خداست؟ كيست وعده اش از وعده خدا معتبرتر؟ امام زمان، عليهالسلام، وعده خداست. ظهور و قيام او را خدا وعده داده است. نصرت و يارى او را خدا وعده داده است. صرف وعده و نفس قول او كافى و فوق كفايت است تا چه رسد به اين كه اين وعدهاش را هم تضمين كرده است! وعده اى است حتمى; امرى است كه تحققش قطعى است. تغيير و تبديل پيدا نمى كند.
🌱بر اين اساس است كه فقط بايد به آن وعده دل خوش كرد. فقط بايد در انتظار رسيدن آن ميعاد بود و فقط در فكر آمدن آن موعود كه حقيقت وعد و موعود و ميعاد او و قيام اوست. باقى - هر چه هست - شبه الوعد است. بدل الوعد است. اسم الوعد است.
🌱 بچه ها را چگونه گول مى زنند و چه وعده ها به آنها مى دهند؟ غير از آن وعد و موعود - هر چه هست - از اين قبيل است. بى جهت به اين طرف و آن طرف توجه نكنيم كه جز خستگى چيزى عائد نمى گردد. هر صبح و شام بر وعد حق سلام كنيم و تحقق عاجل آن را از حق متعال بخواهيم.
🌱السلام على المهدى الذى وعدالله عز و جل به الامم ان يجمع به الكلم و يلم به الشعث و يملا به الارض قسطا و عدلا و يمكن له و ينجز به وعد المؤمنين.
🌱نگاه كنید در افق تاريخ و وجود حتمي او را بنگرید و بگویید: «السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِي ضَمِنَهُ»
#مهدی_شناسی
#قسمت_168
#زیارت_آل_یاسین
@kanoon_mahdaviat_aran_bidgol
🌎🌼مردم جهان در نظام مهدوی
🍃۱. نظام مهدوی با مردم بویژه مستمندان بسیار مهربان است، چرا که باید توده ی مردم با مهربانی تربیت شوند.
🍃۲. بشریّتِ به بن بست رسیده با خاطرههای مرده و آروزهای مجروح، آزاد خواهد شد.
🍃۳. قرنها انتظار مهدی علیه السلام برای حرف زدن با بشریت به پایان میرسد و عصر ظهور آغاز خواهد شد.
🍃۴. مردم به عبادت و شریعت و دیانت رو میآورند و نماز جماعت رونق میگیرد.
🍃۵. مهلتِ شیطان به سر آمده و جهانِ بی شیطنت، با عدالت و معنویت سپری خواهد شد.
🍃۶. اختلاف از میان ادیان برداشته خواهد شد و همه بصورت یک آیین در میآیند.
🍃۷. گهواره نشینان آرزو میکنند که به سوی او بشتابند.
🍃۸. بیماران شفا مییابند و ناتوانان، توانمند میشوند و نابینایان بینا.
🍃۹. با کافران غیر معاند هم به نرمی رفتار میکند، تا چه رسد به مؤمنان.
🍃۱۰. ولیّ خداست، مظهر صفات او، پس ارحم الراحمین است درموضوع عفو و رحمت و اشد المعاقبین است در موضع نکال و نقمت.
🍃۱۱. برفراز منبر کوفه سخن میگوید، مردم آنقدر اشک شوق میریزند که گفته هایش را نمی فهمند.
🍃۱۲. شهر او شهر کلیشهها نیست و مردم هم شکل و هم سلیقه نیستند، هر چند که روابط انسانی بر اساس مناسبات و معیارهای انسانی تنظیم میشود و همه، حقوق و حدود خود را میشناسند.
🍃۱۳. مردم با یکدیگر متفاوت و در عین حال متناسب و متعادلند و اختلافات نظری در جامعه او نه سرکوب بلکه مدیریت میشوند.
🍃۱۴. رابطه ی او با نوع مردم رابطه روشن و انسانی است، البته بعضی میخواهند به جای اینکه پا جا پای او بگذارند، پا روی پای وی بگذارند که این ستیزه جویی و جبهه گشودن در عرض اوست و اینان پس از اتمام حجت، حذف خواهند شد.
🍃۱۵. اغلب مردم با منطق و برهان و موعظه و رحمت متقاعد میشوند.
📚 #وقتی_او_می_آید
#حکومت_مهدوی
#امام_زمان
#جمعه
@kanoon_mahdaviat_aran_bidgol