eitaa logo
کانون تفکر
984 دنبال‌کننده
1هزار عکس
418 ویدیو
142 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
باسلام خدمت دوستان عزیز 🔹صوتهای تدریس حجت الاسلام والمسلمین استاد مهدی منصوری را در کانال " کانون تفکر" دنبال کنید. (سطح مقدماتی) الحکمه علم و علم آموزی 🔹آدرس کانال: @kanoon_tafakor
98.12.14(ج۶۱)ضرورت فلسفه از نگاه صدرا.mp3
16.73M
نکته چهارم : ضرورت فلسفه مطلب نهم: ضرورت فلسفه از نگاه صدرا جلسه شصت و یکم
ضرورت فلسفه.docx
132.8K
مطلب نهم: ضرورت فلسفه از نگاه مرحوم ملاصدرا متن جلسه ۶۱
#شرح_تفسیر_المیزان_با_رویکرد_تربیتی 👇👇👇
چکیده جلسه (۲۴) تفسیر المیزان سوره حمد ... موضوع جلسه: ایاک نعبد،معرکه حضور در محضر رب... ما غیر بندگی رب شأن و کاری نداریم.... • طبق چینشی که در سوره ی حمد هست انسان در در آغاز، ربوبیت حضرت حق را می بیند، رحمت واسعه و رحیمیت خاصه به مومنین را می بیند، مالک یوم الدین را می بیند آن گاه به این نتیجه می رسد که بنده ی این رب شود و می گوید"ایاک نعبد و ایاک نستعین". اگر کسی موارد ذکر شده را ببیند ولی حمد نکند راه حضور بر او بسته می شود، چرا که حمد است که انسان را به "ایاک نعبد و ایاک نستعین" می رساند. نعبد معرکه ی حضور است. • "اذکرونی اذکرکم" : زمانی که انسان خداوند را یاد کرد، الحمدلله رب العالمین گفت و اقرار به ربوبیت و رحمانیت و رحیمیت و مالکیت حضرت حق کرد این مربوط به "اذکرونی" است، سپس با گفتن"اهدنا الصراط المستقیم"از خداوند می خواهد که با تحقق آن، "اذکرکم" را محقق کند که البته این ذکر تکریمی است. • خداوند دو نوع ذکر دارد:ذکر وجودی و ذکر تکریمی یا تشریفی؛ خداوند ذاکر کل موجودات است از جهت این که عبد وجودی او هستند که می شود ذکر وجودی و ذکر تکریمی در پاسخ به ذکر بنده محقق می شود . • خدای تعالی مالک علی الاطلاق است و همه ی مخلوقات مملوک علی الاطلاق ،پس در این جا دو نوع انحصار هست، یکی این که رب تنها و منحصر در مالکیت است، و دوم این که عبد تنها و منحصراً عبد است، و جز عبودیت چیزی ندارد، و این معنایی است که"ایاک نعبد" بر آن دلالت دارد چون از یک سو مفعول را مقدم داشته و نفرموده نعبدک و فرموده تو را می پرستیم یعنی غیر تو را نمی پرستیم و از سوی دیگر قید و شرطی برای عبادت نیاورده و آن را مطلق ذکر کرده ، در نتیجه معنایش این می شود که ما به غیر از بندگی تو شانی نداریم، پس تو غیر از پرستیده شدن شانی نداری و من غیر از پرستیدن تو کاری ندارم.(متن المیزان)! • تمام زندگی انسان باید بندگی حضرت حق شود چه در حوزه ی فردی چه در حوزه ی اجتماعی. • تقوا یعنی انسان در هر حیطه ای که هست مراعات جانب الهی را بکند . • در پرستش حضرت حق ظلم و زشتی و... نیست، فقط نشستن در محضر خداوند و لذت بردن هست، لذت بردن در سختی و لذت بردن در خوشی. • یکی از راه های مقابله با هواهای نفسانی این است که انسان برای خود شانی غیر از پرستیدن حضرت حق قائل نباشد. • اگر انسان بخواهد خود را در محضر حق ببیند باید رحمت حق را زیاد یاد کند. • یک راه بسیار مهم برای این که انسان خود را در محضر حضرت حق ببیند، تقویت این نگاه اعتقادی و ایمانی در وجود اوست که عالم مِلک حق است، هست انسان به هست حق است، قوام انسان به حق است. • ذکرهای " بحول الله و قوته اقوم و اقعد " و "لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم" مِلکیت را در جان انسان تقویت می کند. • یکی از راه های درک مملوکیت(این که بشر شانی جز مملوکیت ندارد) این است که حوزه ی دانشی و تفکری انسان وسعت یابد . @kanoon_tafaokr
98.12.12(ج۵۶)الفصل العاشر و الحادی العشر.mp3
11.17M
الحکمه _ادامه الفصل التاسع _الفصل العاشر _ الفصل الحادی عشر جلسه پنجاه و ششم
♦️با سلام ضمن آرزوی سلامتی برای یکایک دوستان و شفای عاجل تمام بیماران، به عرض می رساند: تمام کلاس های "حجت الاسلام استاد مهدی منصوری" تا تاریخ ۲۸ اسفند۹۸ به صورت غیر حضوری برگزار و صوت آن در کانال "کانون تفکر" بارگذاری می شود. @kanoon_tafakor
🌹اسعد الله ایاکم 🍃میلاد با سعادت حضرت امیر مومنان علی علیه السلام و روز پدر را خدمت همه شیعیان جهان تبریک و تحنیت عرض می نماییم.🍃 @kanoon_tafakor
98.12.9(ج۵۳)لم تدرکه الابصار، ادله عقلی روایی.mp3
14.65M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا... _ادله عقلی نفی ادراک و روئت بصری خداوند در روایات _جمع بندی روایات جلسه پنجاه و سوم
98.12.19(ج54)لم تدركه الابصار.mp3
12.04M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم و لم تدرکه الابصار فیکون بعد انتقالها حائلا... _ادله عقلی نفی ادراک و روئت بصری خداوند در روایات جلسه پنجاه و چهارم
السلام علیکِ یابنت امیرالمومنین علیه السلام ◾️◾️کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود... @kanoon_tafakor
♦️یادداشت_ویژه حجت‌الاسلام استاد مهدی منصوری 🔴تعطیلی ضربه‌ای به پیکرۀ اجتماعی متأسفانه با شیوع ویروس کرونا، به جهت پیشگیری، عده ای روی به تقاضای تعطیلی مراسمات مذهبی آوردند تا آنجا که تقاضای تعطیلی نمازهای جماعت را هم در دستور کار خود قرار دادند و متأسفانه متدینین و مذهبی ها و علماء بلاد هم همراهی کردند و دستوراتی را صادر نمودند و در نهایت به تعطیلی نماز جماعت در مساجد انجامید. ⬅️آیا به عواقب چنین تعطیلی به این نحو فکر کرده ایم⁉️ ⬅️آیا می دانیم چه ضربه هایی به پیکرۀمعنویت های اجتماعی در جامعه می زند⁉️ ⬅️چرا نمی شود با رعایت تمامی توصیه های بهداشتی نماز جماعت در مساجد برگزار گردد⁉️ 🔹می دانیم عده ای نه به خاطر شیوع پیدا نکردن ویروس، بلکه به جهت بغضی که در سینه از معنویت دارند در این تعطیلی می دمند و می خواهند کاری کنند که بدنۀ اجتماعی هر گزینه ای را برای درمان در ذهن داشته باشند جز معنویت و دعا؛ و به دنبال این هستند که این نسل نوجوان و جوان همه نوع تلاش برای درمان را ببینند و در نتیجه یک گزینه در اذهان جای بگیرد و آن اینکه یا باید به معنویت به طور کلی «نه » بگوییم و یا اگر هم « نه » نگفتیم، لااقل یک معنویت حداقلی فردی را ظهور و بروز دهیم که هیچ ارتباطی را نمی شود برایش با زندگی انسان تبیین کرد. 🔹اینها نه تنها به دنبال این هستند که یک ناکار آمدی را برای معنویت در جامعه القاء کنند و بلکه می خواهند نشان دهند که اصلا این گونه مراسمات است که به شیوع ویروس کمک می کند. 🔹اینها که به دنبال حذف معنویت از بدنۀ جامعه هستند، چقدر از این تصمیم خوشحال هستند و دارند القاء می کنند که مراسمات مذهبی و نماز جماعت، عِدل سایر مشاغل است که به تعطیلی انجامیده است و یا حتی کمتر از آن است و فریاد می زنند که همین مراسمات است که شیوع ویروس را رقم زده است . متأسفانه علماء بلاد با حداقلی ترین استدلال های فقهی چنین نتایجی را می گیرند و همراهی هایی را صورت می دهند و متوجه نیستند که چنین تصمیماتی چه عواقبی را به دنبال دارد و باید منتظر بود در صورتِ بقاء این ویروس تا ماه رمضان، چگونه روزه های مردم تحت الشعاع قرار می گیرد و چه توصیه های بهداشتی مبنی بر روزه نگرفتن مطرح می شود و عده ای هم در نهایت حرمت روزه را بدون توجه به جهات دیگر نتیجه می گیرند. بله ، می شود با حفظ تمامی توصیه های بهداشتی که با کمترین فکر، مدل های آن در مورد مساجد به دست می آید تعطیلی نمازهای جماعت در مساجد را شاهد نباشیم. 🆔 @mtabeen @kanoon_tafakor
98.12.22(ج۶۲)مطلب ۱۰ نکته۴ و شروع نکته ۵.mp3
11.25M
_نکته چهارم ) ضرورت فلسفه مطلب دهم: غایت فلسفه _نکته پنجم)ارزش شناسی معرفتی فلسفه جلسه شصت و دوم
متن تقریظ رهبر معظم انقلاب حفظه الله بر کتاب «آن مرد با باران می‌آید» نوشته : خانم وجیهه سامانی بسمه تعالی بسیار خوب و هنرمندانه و پرجاذبه نوشته شده است. تصویری که از ماههای آخر مبارزات نشان میدهد، درست و روشن و واقعی است. به گمان من همه‌ی جوانها و نوجوانهای امروز به خواندن این کتاب و امثال آن نیاز دارند. از نویسنده‌ی کتاب باید تقدیر و تشکر شود ان‌شاءالله. مرداد ۹۸ http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=44859 @kanoon_tafakor
متن فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا به سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص "پیشگری از ویروس کرونا و پیشگری آن" به این شرح است: بسمه‌تعالی سردار سرلشکر باقری با تقدیر از خدماتی که نیروهای مسلّح تاکنون در زمینه‌ی کرونا به مردم عزیز تقدیم کرده‌اند و با تاکید بر ادامه و گسترش هرچه بیشتر آن، لازم است سازماندهی این خدمات به شکل یک قرارگاه بهداشتی و درمانی بوده و علاوه بر درمان و ایجاد مراکز درمانی مانند بیمارستان صحرایی و نقاهتگاه و غیره، به پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری با شیوه‌های لازم نیز بپردازد. تقسیم وظائف و مأموریتهای سازمانها و بخشهای نیروهای مسلّح از وظائف این قرارگاه است. این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند. این اقدام با توجه به قرائنی که احتمال «حمله‌ی بیولوژیکی» بودن این رویداد را مطرح کرده می‌تواند جنبه‌ی رزمایش دفاع بیولوژیک نیز داشته و بر اقتدار و توان ملّی بیفزاید. امید است با هدایت الهی و پشتیبانی ویژه‌ی حضرت بقیه الله ارواحنا فداه ملت ایران همواره پیروز و برخوردار از امنیت و سلامت باشند. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ http://farsi.khamenei.ir/message-content?id=45148 @kanoon_tafakor
98.11.24(ج۳) فصل۳و۴،انوع حمل و اقسام حمل شایع.mp3
11.97M
الحکمه _ الفصل الثالث الهو هویه و هو الحمل _الفصل الرابع تقیسیمات للحمل الشایع جلسه سوم
98.12.24(ج۶۳) نکته ششم روش فلسفه.mp3
10.82M
_نکته ششم ) روش فلسفه مطلب اول: روش فلسفه عقلانیست و مصادیق فلسفه عبارتند از: عقلانیت تحلیلی، عقلانیت توصیفی، عقلانیت استدلالی، عقلانیت امتداد بخش، عقلانیت انسجام بخش مطلب دوم: عقلانیت استدلالی در فلسفه جلسه شصت و سوم
💠چکیده جلسه (۲۵) تفسیر المیزان سوره حمد ... 🍃موضوع جلسه: بندگی و حضور...خدا را حاضر ببین و خود را نیز در محضر خدا ببین.... •🔹 زمانی که کل عالم مِلکِ حضرت حق هستند نه مملوک از مالک در حجاب است و نه مالک از مملوک، سراسر حضور است. بنابراین اگر انسان به حوزه هایی که او را متوجه مملوکیتش می کند توجه کند حضور حق را در عالم احساس می کند . •🔹 بنده باید خداوند را به عنوان معبودی حاضر، معبودی که روبه روی او ایستاده است و خود در محضر اوست، عبادت کند، لذاست که بحث حضور قلب مطرح است . • 🔹یکی از راه های حضور قلب در نماز این است که شخص به خود القا کند که می خواهد به محضر حق برود و عظمت حق را متذکر شود، لذا یکی از راه های حضور قلب در نماز، خوب اذان و اقامه گفتن است، چرا که‌کبریایی حق را متذکر می شود، زمانی که کبریایی حق را متذکر می شود طبق کبریایی حق نشان می دهد که یک الله در این عالم هست،نشان می دهد که نبی کیست، ولی کیست و خود را در خدمت حقایق عالم می برد. • 🔹یکی از راه های افزایش حضور قلب در نماز چند دقیقه سجده قبل از شروع نماز است. • 🔹باید در زندگی به دو نکته توجه داشت: ۱.خدا را به عنوان معبود حاضر و رو به رو عبادت کرد . ۲.خود را حاضر در برابر حق انگاشت. راهکارش هم این است که انسان زندگی را بستر حضور کند و در بستر حضور با دیگران تعامل داشته باشد، در این صورت میان او و دیگران حرف بندگی است . •🔹 نماز خاصیت نورافکن در زندگی را دارد، به میزان حضور در نماز حضور در زندگی می آید. • 🔹حق عبادت خداوند این است که از هر دو جانب حضور باشد .از جانب پروردگار عزوجل به اینکه بنده وقتی او را عبادت می کند، او را به عنوان معبودی حاضر و رو به رو عبادت کند، و همین باعث شده که در سوره ی حمد در جمله ی "ایاک نعبد "ناگهان از سیاق غیبت به سیاق حضور و خطاب التفات شود، با این که تا کنون می گفت حمد خدایی را که چنین و چنان است، ناگهان بگوید"تو را می پرستیم " چون گفته شد حق پرستش او این است که او را حاضر و رو به رو ببینیم.اما از ناحیه ی بنده، حق عبادت این است که خود را حاضر و روبه روی خدا بداند، و آنی از این که دارد عبادت میکند غایب و غافل نشود و عبادتش تنها صورت عبادت و جسدی بی روح نباشد و نیز عبادت خود را تقسیم نکند که در یک قسمت آن مشغول پروردگارش شود و در قسمت دیگر آن مشغول و به یاد غیر او باشد.( کتاب المیزان) •🔹 در بستر حضور التزام به حرام و حلال الهی راحت می شود، زندگی ضابطه پیدا می کند. •🔹 یکی از راه های رسیدن به تقوا درک عالم حضور است، تا زمانی که انسان در بستر حضور قرار نگیرد نمی تواند تعاملاتش را تعامل ایمانی بکند. • 🔹دین اجازه نمی دهد در اجتماع افراد به هر شکل که خواستند حاضر شوند چرا که نباید حضور را از بین ببرند بلکه باید طوری ظاهر شوند که حضور بیاورد. •🔹 تجمل در زندگی، حضوری که هدف خلقت بوده است را از بین می برد. •🔹 تبدیل قبرستان به تفریحگاه اشتباه است زیرا حضور را از بین می برد و غفلت می آورد. • 🔹پنج نوبت نماز خواندن در شبانه روز برای آن است که بتواند غم و شادی ،خنده و خشم و...انسان را هم تبدیل به عبادت کند، کل زندگی اش را عبادت کند . • 🔹در بستر حضور عبادت کنید تا حضور را به تمام صحنه ی زندگی بکشانید. •🔹 "اقم الصلاه لذکری" فلسفه ی نماز ذکر حق است در نماز انسان ذاکر است و حق مذکور و به واسطه ی نماز به جایی می رسد که حق ذاکر می شود و انسان مذکور، نماز حضور را تقویت می کند . @kanoon_tafakor