eitaa logo
کانون تفکر
1.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
432 ویدیو
143 فایل
کانال حاضر پیرامون مجموعه صوتهای تدریس دروس  فلسفه،عرفان،کلام،حدیث و... توسط حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری زیده عزه می باشد. https://eitaa.com/joinchat/2673606670Ca1a62c4f26
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃چکیده جلسه ۳۶ تفسیر المیزان سوره حمد 💠موضوع جلسه: صبر مانعی در وروط جنبه های طبیعی مذموم انسان،در حوزه تصمیم گیری 🔹شکل گیری نظام عبودی به عون الهی نیاز دارد و تا زمانی که عون الهی شامل نشود آن نظام عبودی شکل نمی گیرد؛ ایاک نعبد و ایاک نستعین. طبق آیات ۴۴و ۴۵ سوره بقره راه این که انسان مشمول عون الهی شود، راهبرد صبر و صلاه است؛ و استعینوا بالصبر و الصلاه. اگر راهبرد صبر و صلاه در زندگی توامان شود، آن گاه است که خداوند متعال مع الصابرین می شود و راه های بعدی مثل استعانت و توکل و..‌.باز می شود‌. 🔹 صبر زمانی محقق می شود و باکیفیت عالی می شود که مصلین به صحنه بیایند. این صبر انسان را مشمول عون و مددالهی می کند؛ این صبری که در اثر ارتباط با خدا حاصل می شود، این صبر امداد الهی را برای انسان رقم می زند. 🔹صبر بر این اساس است که انسان ها راحت طلب هستند سراغ راحت طلبی می رود و به انسان می گوید این راحت طلبی تو را زمین می زند. انسان ها باطن بین نیستند،سراغ آن رفته و می گوید این باطن بین نبودن تو، تو را اذیت می کند. انسان از عجله خلق شده است وباید این روحیه را به گونه ای مدیریت کند. "خلق الانسان عجولا "،"خلق الانسان هلوعا"،"خلق الانسان من عجل". 🔹انسان ها دارای بعضی از ویژگی ها هستند که آن ها را صد در صد زمین می زند. این خاصیت انسان است که کوچک ترین مشکل رابزرگترین مصیبت می بیند و بزرگ ترین راهبرد برای حل آن صبراست. 🔹انسان نمی تواند باطن ببیند،پس ممکن است پشت صحنه چیزی باشد که نمی تواند ببیند، اگر راهبردی مثل صبر داشته باشد کم کم بزرگ می شود و می تواند پشت صحنه را ببیند. 🔹انسان تصور می کند که اگر مطابق میل خود پیش برود می تواند خوب زندگی کند، در حالی که اشتباه است چرا که انسان در دنیای پر از فراز و نشیب زندگی می کند.لذا برایش نسخه ی صبر می دهند. 🔹با بررسی این که انسان از نظرطبیعت چگونه است (نه از نظر روح خداوندی) می توان پی برد که چرا برای او نسخه ی صبر تجویز می شود. 🔹ادبیات صبر دقیق است؛ صبر فرار نیست، صبر در وادی خیال و توهم رفتن نیست. 🔹 صبر یعنی انسان بفهمددر کجا قرار دارد، بفهمد چیست، باید دنیا را شناخت. دنیا نهایت راحتی و بهشت نیست بلکه پایین ترین مرتبه ای است که انسان می تواند در آن زندگی کند. دنیا یعنی نمی شود همه چیزرا بخواهی و بشود، دنیا یعنی چیزهایی را که نمی خواهی بشودوگریزی از آن نیست. 🔹صبر مدیریت می خواهد و دست بر روی دست گذاشتن نیست.صبر یعنی پذیرش واقعیت، یعنی واقعیت را می بینم،می پذیرم و مدیریت می کنم و سعی می کنم از این واقعیات به نتیجه ی دلخواه خود برسم. صبر یعنی تبدیل تهدیدها به فرصت یعنی هر چیزی که چاه توست بشود سکوی پرتاب عزیز مصری تو و هر چه ته گودال قتلگاه است بشود اوج رشدتو. 🔹جریان خضر و موسی را ببینید تا متوجه شوید چه باید کرد.در عالم زندگی شما خضری هست و موسایی وموسی فقط دریک حالت می تواند خود را به خضر بسپارد و آن زمانی است که صبر کند و اگر صبر نکند خضر زندگی موسی را پس می زند و موسی می گویدچرا؟خضرمی گوید صبر نداری. 🔹 اگر باطن زندگی دستت هست بیا وسط میدان و اگر نه، حرف نزن، نق نزن. اگر باطن زندگی دستت هست حرف بزن.بسیاری از انسان ها هیچ اطلاعی از باطن وآینده ی زندگی خود ندارند و پر از ادعا هستند، پراز فریادهستند، پر از نق، اشکال و نقدهستند. 🔹 واقعیاتی هست؛ می توان نق زد ومی توان تفسیر دیگری از واقعیت داشت و با نق زدن واقعیت تغییر نمی کند ولی اگر به گونه ای دیگر نگاه شود شایدحل شود. 🔹صبر در کمیت و کیفیت کار موثر است. در روایت آمده است: اگر صبر کردی قدرهای الهی بر تو جاری می شود و تو ماجور هستی، به نتیجه ای که می خواهی می رسی و پاداش می گیری ولی اگر جزع و فزع کردی قدرها بر تو جاری می شود و تو ماجور نیستی و مازور هستی یعنی پر از مصیبت و مشکل هستی‌. 🔹 یوسف جان تو که ته چاه افتاد، حداقل باید کاری بکند، یک داد را باید بزند.انسان در هر کاری باید کارش را دنبال کند ولی باصبر مثلا اگر بیمار است دنبال درمان برود. 🔹زمانی که روحیه ی عجله ای انسان می خواهد به صحنه بیایدصبر اجازه نمی دهد و می گوید برو تا عقل به صحنه بیاید.صبر مانع از این می شود که روحیه ی جزع و فزع انسان به صحنه بیاید چون می داند هریک از این روحیه ها که به صحنه بیاید عقل را تحت تاثیر قرار می دهد. صبر اجازه ی به عقل است،اجازه ی به قلب است، اجازه ی به جان است تا بتواند خوب تصمیم بگیرد. 🔹 اگر روحیه ی عجله، روحیه ی جزع وفزع، روحیه ی حرص را به مملکت وجودت راه دادی حق نداری بگویی چراحال من این چنین است. زندگی انسان با حرص، بابی تدبیری وواقع بین نبودن مدیریت نمی شود، واقعیات را بفهم، حرص تو مانع از فهم واقعیات است. 🔹صبر یعنی اجازه ندادن به خیلی از چیزهایی که می خواهد انسان را زمین بزند و میدان دادن به آن چه که می خواهدانسان را بالا ببرد
1_306202806.mp3
24.63M
موضوع : ضرورت انس با ادعیه در زندگی جلسه دوم حجه الاسلام والمسلمین استاد منصوری @kanoon_tafakor
17.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️بازارها باز و تمام کارها دائر آیا روا باشد حرم اینگونه بی زائر ♦️پیداست از بی اعتقادی ها، زبانم لال تنها حرم نا امن میباشد علی الظاهر 🌹شعر زیبای سید رضا نریمانی در انتقاد به بسته ماندن حرم های مطهر @kanoon_tafakor
💠حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم : 🍃 إِنَّ أَبْوَابَ السَّمَاءِ تُفَتَّحُ فِی أَوَّلِ لَیْلَهٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَا تُغْلَقُ إِلَى آخِرِ لَیْلَهٍ مِنْه‏🍃 درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده مى ‏شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد. 🔹بحار الانوار(ط-بیروت) ج ۹۳، ص ۳۴۴ @kanoon_tafakor
1_308139392.mp3
34.11M
جلسه سوم موضوع : ادعیه حس اعتماد انسان ها را می‌بیند ، بافت و زمینه ادعیه اعتماد به خدای متعال است. 💠حجه الاسلام والمسلمین استاد منصوری @kanoon_tafakor
💠قال الباقر عليه السلام: 🍃بنى الاسلام على خمسة اشياء، على الصلوة و الزكاة و الحج و الصوم و الولايه.🍃 🔹فروع كافى، ج 4 ص 62، ح 1 @kanoon_tafakor
99.2.9(ج۳)تفاوت های علم حصولی و حضوری.mp3
9.35M
الحکمه _تفاوت های علم حصولی و علم حضوری _اقسام علم حضوری جلسه سوم
💠مروری برکتاب 🍃"درسنامه ی غناء و موسیقی" در س خارج فقه مقام معظم رهبری🍃 🔹توسط حجت الاالسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری🔹 @kanoon_tafakor 👇👇👇
جلسه اول، مروری بر کتاب غنا و موسیقی 1 1.mp3
4.07M
حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری جلسه اول
مروری بر کتاب غنا و موسیقی،جلسه دوم.mp3
3.94M
حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری جلسه دوم
جلسه سوم.mp3
2.54M
حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری جلسه سوم
۴ 💠ادامه تذکر اول:باید سطح ما سطح علم و دانش شود. 🔹علم در هر مرتبه ای که باشد از رفعت و علوّ و باطنیّتی برخوردار است و صیدِ کسانی می شود که قدرت پرواز داشته باشند حال کسی که پرهایش بسته است ، توانایی این را نخواهد داشت که صیّاد باشد ؛ 🔹 آن چه که بال انسان را می بندد تعلّقات اوست که اجازۀ صیّادی به او نمی دهد از اینرو همیشه دور از صید خواهد ماند از اینرو خود را به سطح صید نمی تواند برساند ؛ صید در بالاست و این در پایین ؛ از دور صید را نظاره گر است و بدیهی است که دست اش به صید نرسد ؛ چون صیّادی ابتداءً هنر پرواز می خواهد تا دسترسی به صید را آسان نماید ؛ حال کسی که نمی تواند پرواز کند معلوم است که دست اش کوتاه است . 🔹 انسان باید در علم برای خود بال هایی بسازد تا راحت تر پرواز کند ؛ بال های او همان قدرت و اقتدار اوست که هنر پرواز را برای او ایجاد می کند تا بتواند حداقل خود را به سطح ظاهری علم نزدیک نماید ؛ هر چه که بال هایی بیشتر و پُر زورتر ، قاعدتا پرواز هم بیشتر و راحت تر و سریع تر . از اینرو حداقلی از بال ، نیاز است تا انسان پرواز کند و خود را به سطح ظاهری علم برساند . 🔹 علم صید کسانی می شود که بتوانند خود را به سطح صید برسانند و گرنه همیشه در دور دست می ماند ؛ باید از حداقل های مشغولیت ها ، دور ماند تا راه باز شود ؛ مباحثه ، مطالعه ، مرور و تکرار ، تقریر نویسی ، تفکر ، وقت گذاری مناسب و پی در پی و مستمرّ ، تمرکز ، هنر این را دارد که بالی شود تا طالب علم بتواند حداقل خود را به سطح ظاهری و بحثی علم نزدیک نماید و آن را متناسب با قدرت اش صید نماید . 🔹صمت و سکوت ، خلاصۀ همۀ کمک هایی است که به انسان جهت پرواز کردن و صیّادی می شود ؛ هر چه در حوزۀ علم برای انسان بال می سازد همه اش در صمت خلاصه می شود ؛ باید ساکت شد و گوش سپرد ؛ این ساکت شدن و گوش سپردن موجب می شود تا تعلقات انسان کم گردد ؛ سکوت زبان ، سکوت خیال و سکوت شهوت و سکوت غضب همۀ اینها باعث می شود که انسان بهتر و بیشتر به علم گوش بسپارد . 🔹آن که هنر نشستن ندارد ؛ آن که نمی تواند برای یک ساعت هم که شده است پای کتاب و کلاسی دوام بیاورد ، آن که نمی تواند شنیده ها و خوانده ها را به مباحثه بگذراند ، آن که برای شش ماه و یا یک سال و یا دو سال نمی تواند تمرکز برای علمی داشته باشد ، آن که برنامه ندارد و در میان درس هر سفری را ترجیح می دهد ، آن که خوانده ها و شنیده ها را در ذهن مرور نمی کند و برای بار دیگر سان نمی دهد و همۀ مطالب را یک جا نمی بیند ، آن که نمی تواند برای ساعتی هم ترک شبکه های مجازی کند ، این همان آدمی است که سکوت در برابر علم نکرده است و دائما با همین عملکرد و رفتار حرف می زند و آن قدر حرف می زند و صدای اش را بلند می کند که هر چه علم تلاش می کند صدای خود را به او برساند جان او بدهکار نیست ؛ 🔹راه این است که سکوت اختیار کنیم و گوش بسپاریم که اگر اینگونه شد علم می آید و در جان ما خانه می کند و در گفتارِ زبانی و در نوشتنِ دست ودر تفکرِ عقل و در نظرو بینندگیِ چشم و .... خود را نشان خواهد داد و اینجاست که علم به صحبت می آید و نطقِ علم می شود نطقِ همان کسی که سکوت اختیار کرده و گوش سپرده بود و از اینرو به نطقِ علم ، ناطق و گویا می شود و به مقدار صیّادی اش زبان و خیال و عقل گویا و ناطق می شوند . 🔹پس باید برای این نوع نطق و گفتار فکری کرد ؛ راه ناطقیت و اینگونه گفتار ، از راه صمت وسکوت و گوش سپردن است از اینرو اگر بخواهیم به زبان بیاییم و علم زبان ما بشود راهش این است که حداقل کارها را رعایت کرد و در آن انتظار مناسب را داشت ؛ حداقل کارها این است برای کتابی که می خوانیم وقت بگذاریم ، با نظم آن را جلو ببریم و فاصله در یادگیری نیندازیم و با بلوغ کافی درک کنیم ؛ اینها همه اش سنّت خدا ست و تا رعایت سنن الهی نشود راه علم باز نمی شود ؛ نمی شود کتابی را درس بگیریم ولی در کلاس یکی در میان شرکت کنم . 🔹 این ها همه اش مدیریت در تعلقات است و انسان قیودات و تعلقات خود را در جایی کم و یا حذف می کند و لذّتی را از خود دریغ می دارد تا لذّتی بالاتر را درک نماید . 🔹پس باید بیاییم حداقل های ادب در برابر علم را رعایت کنیم تا راهی برای دستیابی به سطح علم از راه دستیابی به سطح کتاب پیدا کنیم . 🔹با صمت و سکوتی که در برابر کتاب و در پی آن در برابرِ علم می شود راحت تر می توانیم به دغدغۀ صاحب کتاب دست یابیم . 🔹 اگر دغدغۀ صاحب کتاب ، دغدغۀ درس گیرندۀ کتاب شود آن موقع با وحدت دغدغۀ که حاصل شده است راه به علم بازمی شود . @kanoon_tafakor
1_310172310.mp3
24.75M
جلسه چهارم موضوع : ادعیه ، سخن گفتن با خداست . ادعیه تقویت حس سخن گفتن با خداست ، باید بدانیم و بفهمیم که نیاز داریم در زندگی با خدا سخن بگوییم تا او هم در متن زندگی با ما حرف بزند حجه الاسلام منصوری
💠مروری برکتاب 🍃"درسنامه ی غناء و موسیقی" در س خارج فقه مقام معظم رهبری🍃 🔹توسط حجت الاالسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری🔹 @kanoon_tafakor 👇👇👇
مروری برکتاب فقه و موسیقی،جلسه چهارم.mp3
4.17M
حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری جلسه چهارم
1_312631697.mp3
31.65M
جلسه پنجم موضوع : نوع شخصیت ها بسته به نوع نیاز است ، ادعیه عهده دار تغییر نیاز هاست ؛ ادعیه دغدغه های جدیدی را در زندگی ما وارد می کند و به ما هنر می دهد که ما بر اساس نیازهای متعالی ،زندگی را متعالی نماییم حجه الاسلام منصوری
1_313923758.mp3
26.38M
جلسه ششم موضوع : ادعیه ، نیازهای جدیدی را بر روی انسان می گشاید تا آرمان و آرزوهای انسان ارتقا پیدا کند با پی بردن به ظرفیت ها و سرمایه های انسان ، نیازهای او روشن می شود و با روشنی نیازها ، آینده ای و آرمانی رقم می خورد که به همین راحتی هر چیزی او را قانع نمی کند و تنها چیزی که این نیاز نامتناهی را پاسخگو است ، خدای نامتناهی است حجت الاسلام استاد مهدی منصوری @kanoon_tafakor
💠مروری برکتاب 🍃"درسنامه ی غناء و موسیقی" در س خارج فقه مقام معظم رهبری🍃 🔹توسط حجت الاالسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری🔹 @kanoon_tafakor 👇👇👇
مروری بر کتاب غنا و موسیقی.mp3
3.18M
حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری جلسه پنجم
🍃روز معلم بر تمام معلمان عزیز و اساتید گرامی مبارک باد🌹🌹
متن کامل پیام رهبر انقلاب به مناسبت روز معلم منتشر شد بسمه تعالی روز معلم را به همه‌ی معلمان عزیز که در مدارس و دانشگاهها و حوزه‌های علمیه به پرورش اندیشه و دانش کودکان و جوانان کشور میپردازند تبریک میگویم. این سخن امام خمینی که معلمی را شغل انبیا دانستند، یک شعار تبلیغاتی نبود، سخن قرآن بود که فرموده است: ویزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحمکة... تزکیه و تعلیم و کتاب و حکمت الهی چهار واژه‌ی کلیدی در دعوت اسلام و همه پیامبران است. واژه کلیدی دیگر قیام به قسط است. در مدرسه نبوّتها، نسلهای بشر با کتاب و حکمت، آموزش وپرورش می‌یابندو آنگاه زندگی عدالت‌محور بنا میکنند و جوامع بشری بدین ترتیب به هدفهای آفرینش انسان نزدیک میشوند. نظام اسلامی با همین هدف یعنی شکل‌گیری یک جامعه‌ی دینی عادلانه و آرمان‌خواه پدید آمد، و طبیعی است که نظام آموزشی کشور نیز نمیتواند هدفی جز هدف کلّی نظام داشته باشد. کودک و نوجوان و جوان در کشور اسلامی می‌آموزد که استعداد و توان بالقوه‌ی خود را برای ارزشهای متعالی ملی یعنی ارزشهای اسلامی و انقلابی شکوفا کند و به‌کار گیرد. این آموزش حیاتی و سازوکار تحقق آن، همان کار بزرگ و جهاد مبارکی است که معلمان عهده‌دار آن شده‌اند. اسلام ما را به علم نافع فرا میخواند، علم نافع از سوئی جوان ایرانی را به ابزارهای لازم برای پیشرفت و اعتلای کشور و ملتش مجهز میسازد، و از سوئی به او هویت می‌بخشد و او را از وزانت و اعتبار روحی و معنوی و اعتماد به نفس برخوردار میکند. نسل جوانی که در این مسیر، صیرورت و پرورش می یابد، ثروتی آن‌چنان انبوه و ذخیره‌ئی آنچنان عظیم است که هیچ پدیده‌ی ارزشمند دیگری برای کشور با آن برابری نمیکند. این ثروت، محصول کار و انگیزه‌ی معلمان در مدارس و دانشگاهها و حوزه‌های علمیه است. رحمت و فضل خدا بر دستهای پرکار و دلهای پر انگیزه‌ی آنان باد. نسل جوان ما بحمدالله الگوهای درخشان و برجسته‌ئی را هم میشناسد که در دنیای مادی امروز نظائر آنها را کمتر میتوان یافت. از شهید چمران و شهید آوینی تا شهدای هسته‌ئی و تا شهید سلیمانی و تا شهید بزرگوار مطهری که در دهه‌ی سی از عمر خود در حوزه‌ی قم و دانشگاه تهران درخشید و در دهه‌ی پنجاه با بال شهادت به ملکوت اعلی پرکشید. درود خدا بر شهیدان و سپاس ما به معلمان و خوشامد ما نثار نسل جوان خوش عاقبت ملت ایران باد. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ @kanoon_tafakor
1_315455440.mp3
9.44M
جلسه هفتم موضوع : نیاز و حس اعتماد ، ما را ادعیه می کشاند و در پرتو جولانگاه اعتماد به حق ، با خدا سخن می گوییم و خدا هم سخن می گوید و در دل سخن گفتن درمانم می کند و عشق و محبت اش را به دل می اندازد و حاکمیت اقتضائات طبیعی را می سوزاند و آن موقع نیاز متعالی و مقدس خدا خواهی حاکمیت خود را ثابت می کند و آینده و آرمان در زندگی من بر اساس این نیاز رقم می خورد
💠مروری برکتاب 🍃"درسنامه ی غناء و موسیقی" در س خارج فقه مقام معظم رهبری🍃 🔹توسط حجت الاالسلام و المسلمین استاد مهدی منصوری🔹 @kanoon_tafakor 👇👇👇
مروری بر کتاب غنا و موسیقی ، جلسه ششم.mp3
4.86M
حجت الاسلام والمسلمین استادمهدی منصوری جلسه ششم
1_319285486.mp3
42.93M
جلسه نهم موضوع ‌، ادعیه این غفلتی که ما را احاطه کرده است ، از بین می برد . باید کاری کرد ، سخن در ادعیه را به سخن قلب تبدیل نمود تا امامت جماعت تمامی شئون انسان و در پی آن ، مدیریت زندگی را به عهده گیرد تا تمامی فعالیت هایش در زندگی موثر افتد ، دعا تجربه با خدا بودن است تا انسان بتواند به زندگی ایده آل و مطلوب دست یابد .
◾️وفات بانوی مکرمه اسلام و حامی نبوت،حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها بر همه ی مسلمانان عالم تسلیت باد. @kanoon_tafakor
99.2.15 (ج۶۳)الذی بطن من خفیات الامور .mp3
11.76M
شرح و تدریس حدیث اول باب دوم فراز: الذّی بطن من خفیات الامور _جهات تنزیهی و سلبی ظهور و بطون جلسه شصت و سوم