eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 سپهبد شهید سلیمانی: کل جمهوری اسلامی «حرم» است و وجوب (دفاع از آن) از حرم امام حسین(ع) کمتر نیست. 🇮🇷✌ 🇮🇷 《محفل زمانه شناسی》
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅دکتر خالد قدومی، نماینده جنبش در ایران: 🇮🇷انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی، و را در قلب خود جای داد و این مهم را نه در سخن که در عمل نشان داد... 🇮🇷✌ 🇮🇷 @Tahlil_Tv @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
➕/🔻ایجاد و حفظ حکومت اسلامی،اصلی فراتر از همه اصول 🔻حضرت امام (ره) در خلال بحثی فقهی دربارۀ ولایت‌فقیه در کتاب البیع چنین بیان می‌کنند: «الاسلام هو الحکومه: اسلام عین حکومت است»، این جمله با اینکه «اسلام، حکومت دارد»، دو چیز است. بر این اساس، احکام اسلامی، مقررات حکومت‌اند و مطلوب بالعرض‌اند، نه مطلوب ذاتی. در جامعۀ غیراسلامی، توحید هم ممکن نیست. کسی نمی‌تواند بگوید درحالی‌که حکومت اسلامی نیست، زندگی من اسلامی و متدینانه است. زیرا اسلام یعنی حکومت؛ و وقتی حکومت اسلامی وجود نداشته باشد، اسلام وجود ندارد. لذا اصل، حکومت است؛ هر چیز دیگری در برابر این اصل، فرع است. از این رو، تمام سنن و ارزش‌های اسلامی باید متناظر و مرتبط با این اصل دیده شود. اگر این اصل، طور دیگری می‌خواهد، ما باید خود را متناظر و متناسب با اصل تنظیم کنیم. هیچ چیز دیگری مقابل این اصل نیست. 🔻مجله صدرا/شماره 34/پاییز 1399/ عقلانیت سیاسی اسلام به منزلۀ تمام اسلام/ص 71 🇮🇷✌ 🇮🇷 @afaghehekmat afaghehekmat.ir 《محفل زمانه شناسی》
برنامه حزب الله.mp3
12.55M
🎧 استاد میرباقری | قطعه صوتی با عنوان «جریان حزب‌الله و » (آذرماه ۱۳‌۹۹) 💥 براساس سوره مبارکۀ مائده (آیات ۵۱ تا ۵۶)، در مقابل جریان دشمن، در جامعۀ مؤمنین شکل می‌گیرد: جریانی است که احساس خوف و خطر از ناحیه دشمن می‌کنند و برای دفع خطر فراگیر دشمن، مُسارعۀ در جبهه دشمن می‌کنند و سعی می‌کنند با دشمن به طرح مشترک برسند («فَتَرَى الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَىٰ أَنْ تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ...»). جریانی هستند که در مقابلِ جریان اول قرار دارند و باید شش خصوصیت داشته باشند («فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّـهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ»): 1⃣ غرق در محبت خدا هستند؛ 2⃣ محبوب خدا هستند؛ 3⃣ نسبت به جامعه مؤمنین احساس تواضع می‌کنند؛ 4⃣ نسبت به کفار احساس عزت می‌کنند؛ 5⃣ انسان‌های جهادی هستند و دائماً در راه خدا مجاهده می‌کنند؛ 6⃣ نگران بدگویی‌های دشمن و آن طرح فراگیر دشمن نیستند. 💥 جوانان انقلابی اگر همۀ این را داشته باشند، اما بخواهند بیرون از طرح ولایت الهی، طرح مستقل دیگری بریزند و اقدام کنند، در مقابل «طرح جریان کفار» و «طرح جریانِ "يُسَارِعُونَ فِيهِم"» به غلبه نمی‌رسند. توجه به این نکته، برای بسیار لازم است. 💥 سازه‌ها و نهادهای تاریخی و اجتماعی اسلام باید فعال‌سازی شود و در مسیر پیشبرد انقلاب قرار گیرد.
💠 اسلام، تنها نیروی پیروزی‌بخش ملت ایران سالروز پیروزی ایران و سقوط نظام شاهنشاهی مبارک باد طبیعی بود که ایمانِ ملت مسلمان ایران به رسالت بزرگ تاریخی‏‌اش و آگاهی‌اش به اینکه اسلام سرنوشت بزرگ اوست، افزون شود؛ زیرا این ملت به‌واسطه اسلام و نیروی مرجعیتی که اسلام آن را بنیان نهاد و به رهبری امام خمینی توانست سنگین‌‏ترین زنجیرها را پاره کند و بندهای سهمگین اسارت را از پای گرفتاران درهم بکوبد. بنابراین اسلام نه‌تنها به‌مثابه یک رسالت، بلکه عامل رهایی و تنها نیروی موجود در صحنه بود که توانست پیروزی را برای این ملت بزرگ به ارمغان آورد. به همین دلیل، طرح جمهوری اسلامی به‌عنوان شعار، هدف و حقیقت، توسط مرجعیت حکیمانه، تعبیری زنده از وجدان امت و نتیجۀ طبیعی و زیبای مبارزه او و تضمینی برای استمرار این ملت در راه پیروزی که اسلام فراروی او قرار داده است، به‌شمار می‏‌رود. 📚 اسلام راهبر زندگی، ص٢٨ 🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شبکه افق - برنامه گام دوم ✅دکتر نجفی : ارتباط و ایران 🔴انقلاب اسلامی ایران را ابتدا به یک قدرت منطقه ای و سپس به قدرت جهانی رسانده است۰ 🔵انقلاب اسلامی از ایران شروع شده ولی در انحصار ایرانیان نیست و آرمانی جهانی و فرا ملیتی دارد۰ این ماجرا در ایران پایان نمی پذیرد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
💠با دست خالي و به برکت اسلام بر دشمن غلبه کردیم. اين پيروزي انقلاب ما پيروزي بود كه به بركت اسلام و گرايش به اسلام و با فرياد الله اكبر به دست آمد ما با دست خالي بر اين قدرت فوق العاده شيطاني، كه همه قدرتها دنبال او بودند، غلبه كرديم. 📚صحیفه نور ،جلد ١٢،صفحه ١٧ 👥کانال صحیفه نور امام خمینی(ره) @Sahifeh_noor 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
💢🛑 🔹 امام خمینی (ره): ما اگر چنانچه اعتقادمان این باشد که پیروز شدیم، دیگر رو به سستی می رویم و ما[هنوز] پیروز نشدیم. ما مانع ها را حالا یک مقداری رفع کردیم، ریشه هاشان هم هنوز باقی است... امریکا به این زودی دست از سر ما بر نمی دارد، انگلیس هم دست از سر ما بر نمی دارد، شوروی هم دست بر نمی دارد، اینها همه در صدد هستند که نقاط ضعف در ما پیدا بشود از آن نقاط ضعف ما را بکوبند. صحیفه امام؛ جلد ۶؛ صفحه ۴۹۲ صحیفه نور ؛ جلد ۵؛ صفحه ۲۵۷ مورخ: ۱۷ فروردین ۱۳۵۸ @sahifeh_noor @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💠ما اگر خودمان یک امر ناقص هم داشته باشیم، بهتر از این است که پیش دشمنمان دست دراز کنیم. 📚صحیفه نور ،جلد ١٠،صفحه ١٠٨ 👥کانال صحیفه نور امام خمینی(ره) @Sahifeh_noor 🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آیا در ایرانِ پس از انقلاب، نسبت به ایران قبل از انقلاب، گرایش مردم به کمتر شده است؟ 📺پاسخ استاد ، مولف، و پژوهشگر برجسته‌ی‌ حوزوی به تحلیلTv را ببینیم... ➕ به کانال بپیوندید👇 🆔 @Tahlil_Tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد محمدعلی ، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی: 📺هر چند میزان دین‌داری و اجرای شعائر اسلامی، هنوز به سطح آرمانی و ایده‌آل خود نرسیده، اما هرگز با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست. 📺دین داری در زمان ، صرفا یک امر فردی بود و دربار اجازه اجتماعی شدن اسلام را نمی‌داد. @Tahlil_Tv @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💥 گاهی يک عده از مقدّسين که می‌خواهند به آیت‌الله خامنه‌ای حمله کنند، دعای بر حضرت ولی عصر(عج) می‌کنند! این دعا ازقبیلِ گریه‌هایِ مقدّسینِ نهروان است. 🔵 علامه : «در زمان شاه، فردی بود که با یک "پاسبان" خُرده‌حساب پيدا کرده بود. او می‌خواست دق‌دلی خودش را بر سر پاسبان در بياورد. می‌گفت زنده باد شاه، و توی گوش پاسبان می‌زد! دادوقال می‌کرد و پُشتِ‌سرِهم می‌گفت زنده باد شاه! پاسبان که دست‌پاچه شده بود می‌گفت: من که به شاه جسارتی نکردم. ولی او می‌گفت "این پدرسوخته، احترام به شاه نگذاشت" و توی گوشِ پاسبان می‌زد! حالا گاهی يک عده از مقدسين که می‌خواهند به آیت‌الله خامنه‌ای حمله کنند، دعای بر حضرت ولی عصر(عج) می‌کنند! می‌گویند: مظالم چقدر زياد است! آقا خودت بيا و درست کن؛ هيچ کس نمی‌تواند. به نظر ما اين حرف، به‌معنای نفی آن حکومتی است که حضرت ولی عصر(عج) ايجاد فرموده‌اند. ای بی‌انصاف! در دنيا نور اسلام درخشيده، و رئيس کفار، از [نورِ] اسلام دارد پِلک می‌زند. رژیم صهیونیستی که، در سالی که جنگ شش‌روزه اعراب و اسرائيل بود، در نزدِ يک عده به‌عنوان قدرت لايزال شناخته می‌شد، حالا به دست بچه‌های حزب‌الله به ذلّه درآمده؛ سرمايه‌داران يهودی امريکا به ذلّه در آمده‌اند. آمریکا تحريم اقتصادی می‌کند، در بوق هم می‌کند، ولی شکسته می‌شود؛ نفوذ کلمه‌اش از بين رفته. خدا می‌داند، آنهايی که اهل عبادت‌اند و اهل امور سياسی نيستند، مقدار زيادی از زمان را بايد نماز شکر بگذارند و دعایِ به آیت‌الله خامنه‌ای و دعایِ به اين پرچم بکنند. آن [نوع] دعایِ به امام زمان(عج)، از دعاهای خطرناک است. در آن دعایِ به امام زمان(عج)، شکرانهٔ لطف امام زمان(عج) نيست. آن دعا، ازقبيلِ گريه‌های مقدسينِ نهروان است.» ۷۵/۵/۳۰ ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 درگیری با اقامه‌کنندگانِ کفر و شرکِ بین‌المللی، بزرگ‌ترین وظیفۀ الهی و انسانی است و بالاترین تقواست. 💥 غرب و آمریکا قطعاً جزوِ اقامه‌کنندگانِ کلیۀ خبائث در جهان و اقامه‌کنندۀ ماده‌پرستی هستند. تقوای اجتماعی به این است که سازش و همراهی با آمریکا را حرام بدانید، خیلی شدیدتر از حرام بودنِ لواط یا زنا. 🔴 علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی: «تقوا شامل تقوای فردی، تقوای فکری و تقوای اجتماعی است. باید به نقش محوری داد. بعضی‌ها تقوای فردی‌شان کم نیست و حتی بعضی از اینها در امور معنوی تا غش کردن نیز پیش می‌روند، اما اینها در جنگ نمی‌آمدند و موضع‌گیری عملی و طرفداری هم نمی‌کردند؛ لااقل در این باره تحلیل هم نمی‌کردند؛ چه بسا تحلیل‌هایشان این نتیجه می‌داد که مردم از کارهای انقلابی دست بکشند! از نظر ما این همان پرورشی است که تقوا را فردی تعریف می‌کند؛ در حالی که تقوا، نظام انگیزش است و از این منظر حتماً بالاترین حد تقوا، است. تعریف تقوای اجتماعی این است که سازش و همراهی با آمریکا را حرام بدانید؛ خیلی شدیدتر از حرام بودن زنا یا لواط. هر دو حرام‌اند، ولی این، کدام حرام است و آن، کدام حرام؟! آن حرام (تسلیم شدن به آمریکا)، اقامۀ زنا هست! «جنگ با اقامه» حرف اول را می‌زند. «جنگ با اشاعه» و بعد «جنگ با تخلف» در رتبۀ دوم و سوم قرار داد. غرب قطعاً جزء اقامه‌کنندگان زنا، لواط و کلیۀ خبائث است و بالاتر از همه، اقامه‌کنندۀ ماده‌پرستی است. آیا این از هوشمندی است که کسی بگوید هم می‌شود آدم در دل انگلستان متقی باشد و هم می‌شود با انگلستان یا امریکا یا آلمان سازش کرد؟! متأسفانه می‌گویند: "حالا اگر سازش نکنیم، چه کار کنیم؟! آیا همیشه زندگی‌مان را تعطیل کنیم؟!" پاسخ این است که یک کسی از آنها را که رئیس‌شان هست و کسی که از همه پرچمش بلندتر است، معین کن و با او مرتباً دعوا کن؛ یعنی همان کاری که قبلاً (رَحِمَهُ‌الله) و الان مقام معظم رهبری (حفظه‌الله) انجام می‌دهند. بعضی به زور و ضرب کار می‌کنند که مقام معظم رهبری از این دعوا دست بردارند؛ می‌گویند: "خوب است که اسممان از لیست کشورهای انقلابی در بیاید"! این حرف از بی‌تقوایی است! سازش و همراهی با آمریکا که اقامه‌کنندۀ خبائث در عالَم است، بدتر از لواط هر شب و زنای هر روز است! بدتر از عرق‌خوری است! آیا تقوا را فقط به تقوای فردی تعریف می‌کنیم؟! یعنی آیا مثلاً بر عمل آن دراویشی هم که زمان معصومین (علیهم السلام)، حاشیه‌نشینِ دستگاه بنی‌عباس بودند، می‌توانیم صحّه بگذاریم؟ آیا عمل سفیان ثوری را می‌توانیم امضاء کنیم؟ آیا ما می‌توانیم عبدالله عمر را تصدیق کنیم؟ ابداً چنین حرف‌هایی را قبول نداریم. باید برای افراد جامعه روشن بشود که درگیری با اقامه‌کنندگان کفر و شرک بین‌المللی، بالاترین وظیفۀ الهی ـ انسانی است؛ تقوا نیز در درجۀ اول، پرهیز از سازش با این اقامه‌کنندگان است به‌گونه‌ای که در هیچ سطحی سازش نشود؛ در درجۀ دوم، درگیری با اشاعۀ فساد است؛ در درجۀ آخر درگیری با فساد خُرد است. حساسیت‌ها باید در این درجات پرورش پیدا کند.» ۱۳‌۷۹/۵/۱۶ ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نماهنگ «بهمن خونین جاویدان» 👈 در دل بهمن سرد تاریخ/ لاله سر زد، ز خون شهیدان 🌺 چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران بر ملت ایران و همه آزادگان جهان مبارک باد. 🇮🇷✌ 🇮🇷
🇮🇷 به‌مناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران: ♨️ *ما و اکنون انقلاب اسلامی* با حضور: 👤 وحید جلیلی 🗓 چهارشنبه ۲۲ بهمن 🕡 ساعت ۱۸:۳۰ 📍پخش زنده از: 🌐 instagram.com/oboor_ir 🌐 vc.isu.ac.ir/ch/basij1 《محفل زمانه شناسی》
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد ، تاریخ‌پژوه و استاد درس خارج حوزه 📺هیچ یک از پیامبران موفق به تشکیل نشدند. 📺حکومت و حضرت علی، به علت تمردها و کوته‌بینیِ یاران، تداوم نیافت و باقی ائمه علیهم‌السلام نیز حکومتی نداشتند. 📺جبهه‌ی حق هیچگاه به اندازه امروز در دنیا نبوده است. 📺اکنون، قدرت نائب امام زمان در حدی است که به راحتی می‌تواند محموله استراتژیک بنزین را به کشوری در بیخ گوش صادر کند. 📺متأسفانه برخی از اجازه نمی‌دهند که مردم از قدرت عظیم جبهه حق در دنیا آگاه شوند. ➕ به کانال بپیوندید👇 🆔 @Tahlil_Tv
🔸دیدارنگار ۷۳ | اساس حیاتِ یک ملّت 📝 ویژه بیانات در دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش: «سرخط»، «مطالبه رهبری»، «مرور سریع»، «بحث روز»، «کلیدواژه‌های مهم»، «موضوعات اصلی بیانات»، «جملات طلایی»، «یادآوری»، «برشمردنی‌ها»، «نظام فکری»، «آیات و روایات» و «دعا» از جمله بخش‌های «دیدارنگار» است. ⏪ در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «اساس حیاتِ یک ملّت» اهمیت «قدرت ملی» و چگونگی ارتقای آن براساس بیانات رهبر انقلاب بررسی شده است. https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=47320
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم : ✅با سلام کسانی که به این مطلب عقیده دارند انقلاب اسلامی رو هم یک پارادوکس میدونند چون انقلاب یک مفهوم مدرن هست و اسلام متعلق به سنت ، پس انقلاب اسلامی نداریم و اصلا این واژه هیچ مفهومی ندارد اگر توضیحاتی بفرمایید ممنون میشم؟ 🔴جواب : 🔵نجفی : اینکه تفسیر و ماهیت هر انقلابی را در محدوده مدرنیته محدود و محصور می کنید ، کمی عجیب است ! بهتر است این طور بگوییم که انقلابها را می توان به دو نحو تفسیر کرد : مدرن و غیر مدرن البته در یک دستگاه ذهنی منسجم و عمیق همه تحلیل ها و تحولات به "اندیشه ترقی" بر نمی گردد و فلسفه تحول تاریخ فقط با دیدگاه ترقی در اندیشه غربی ختم و خلاصه نمی شود ، بلکه در فلسفه الهی تاریخ می توان با "نظریه تعالی" هم به تحولات و از جمله به ماهیت انقلابها پرداخت ۰ 🔶نکته دیگر اینکه اگر انقلابها صرفا امری مدرن هستند پس حرکت ها و نهضت های گذشته که مربوط به دوره قبل از مدرنیته بوده اند نامشان را چه باید بگذاریم؟ مثلا نهضت سربداران یا نهضت قزلباشان نام شان چیست ؟ و اصولا فرق حرکت های ساختار شکن اجتماعی و سیاسی گذشته با تحولات دنیای جدید در کجاست ؟ 🔷البته یک نکته را باید توجه نمود که ما می توانیم سنت را به دو صورت بررسی کنیم : سنت ماقبل مدرن و سنت مابعد مدرن در نوع دوم هر چند سنت اصل و اصیل است ولی عناصری از عالم مدرن را در خود قرار داده است ؛ این مسئله می تواند در مبحث و موضوع انقلاب اسلامی مورد توجه و مطالعه واقع گردد ۰ 🔶در آخر توجه داشته باشید انقلاب اسلامی در عالم و محدوده مدرنیته اتفاق نیفتاده است ولی در تقابل مطلق با مدرنیته هم نیست و همچنین انقلابی پست مدرن هم نمی باشد( به خلاف نظر میشل فوکو ) بلکه انقلاب اسلامی ، انقلابی "مابعد مدرن " و فراتر از مدرن محسوب می گردد و بخاطر اینکه در ذات خودش ضد سکولار بوده و دین را نه در حاشیه زندگی بلکه در متن حیات و سعادت بشر می بیند ، با سیر عالم جدید و ماهیت ناسوتی آن نمی تواند سازش و امتزاج کلی و ریشه ای داشته باشد ۰ در این زمینه دوستان را به مطالعه کتاب انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی ( موج چهارم بیداری اسلامی) دعوت می نمایم ۰ 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 این کتاب، در چهار بخش تنظیم شده اند. در بخش اول با عنوان «بیداری اسلامی در گسترۀ تاریخ ایران»، این چهار موج ترسیم می شوند: موج اول، نهضت های اسلامی قبل از مشروطیت؛ موج دوم بیداری اسلامی، با تحریم تنباکو آغاز می شود و منتهی به نظام های سیاسی مشروطیت می گردد؛ موج سوم، نهضت ها و حرکت های اسلامی بعد از مشروطیت را شامل می گردد و با نهضت ملی شدن صنعت نفت، پایان می یابد. موج چهارم از حدود سال ۱۳۴۰ و با حرکت انقلابی حضرت امام (ره) آغاز می گردد و تاکنون ادامه می یابد و نظام جمهوری اسلامی، تفصیل آن است. هرچند این نظام، خود اجمالی از تفصیلی است که در عصر ظهور حضرت حجت (عج)، محقق خواهد شد. این چهار موج، نشان می دهد که نجفی، در پسِ حوادث تاریخی، تبیینی مبتنی بر فلسفۀ تاریخ شیعی ارائه می دهد. به همین جهت، در فصل دوم با عنوان «نظریه پردازی و انقلاب اسلامی ایران»، موج چهارم را وا می کاود. «پرسش از غرب در ساحت بیداری اسلامی»، «فلسفۀ قیام عاشورا با فلسفۀ انقلاب اسلامی»، «انقلاب اسلامی، بنیاد شالوده شکنی در نظریه پردازی غرب» سه مقاله ای است که محتوای آن، همگی مبتنی بر تبیین این نکته است که انقلاب اسلامی ایران، هرچند، در واکنش به مدرنیته به وقوع پیوسته، اما متکی بر مبانی دینی است و لذا، انقلابی فرامدرن است که در ذیل تاریخ دینی فهم می شود. این انقلاب، نظریه پردازی غربی را در همۀ حوزه ها به چالش کشید و لذا، نجفی می کوشد تا در بخش های سوم و چهارم، نسبت فضای مابعدانقلابی را به گونه ای بدیع تشریح کند. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi