فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ سرودِ ایرانیِ دختران کشمیری؛ ویدئوی پربازدید این روزهای فضای مجازی
#انقلاب_اسلامی
#امام_خمینی
💠 اسلام، تنها نیروی پیروزیبخش ملت ایران
سالروز پیروزی #انقلاب_اسلامی ایران و سقوط نظام شاهنشاهی مبارک باد
طبیعی بود که ایمانِ ملت مسلمان ایران به رسالت بزرگ تاریخیاش و آگاهیاش به اینکه اسلام سرنوشت بزرگ اوست، افزون شود؛ زیرا این ملت بهواسطه اسلام و نیروی مرجعیتی که اسلام آن را بنیان نهاد و به رهبری امام خمینی توانست سنگینترین زنجیرها را پاره کند و بندهای سهمگین اسارت را از پای گرفتاران درهم بکوبد.
بنابراین اسلام نهتنها بهمثابه یک رسالت، بلکه عامل رهایی و تنها نیروی موجود در صحنه بود که توانست پیروزی را برای این ملت بزرگ به ارمغان آورد. به همین دلیل، طرح جمهوری اسلامی بهعنوان شعار، هدف و حقیقت، توسط مرجعیت حکیمانه، تعبیری زنده از وجدان امت و نتیجۀ طبیعی و زیبای مبارزه او و تضمینی برای استمرار این ملت در راه پیروزی که اسلام فراروی او قرار داده است، بهشمار میرود.
📚 اسلام راهبر زندگی، ص٢٨
🆔 @shahidsadr
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شبکه افق - برنامه گام دوم
✅دکتر نجفی : ارتباط #انقلاب_اسلامی و ایران
🔴انقلاب اسلامی ایران را ابتدا به یک قدرت منطقه ای و سپس به قدرت جهانی رسانده است۰
🔵انقلاب اسلامی از ایران شروع شده ولی در انحصار ایرانیان نیست و آرمانی جهانی و فرا ملیتی دارد۰ این ماجرا در ایران پایان نمی پذیرد۰
#دهه_فجر
#انقلاب_مردم
#امام_خمینی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
💠با دست خالي و به برکت اسلام بر دشمن غلبه کردیم.
اين پيروزي انقلاب ما پيروزي بود كه به بركت اسلام و گرايش به اسلام و با فرياد الله اكبر به دست آمد ما با دست خالي بر اين قدرت فوق العاده شيطاني، كه همه قدرتها دنبال او بودند، غلبه كرديم.
#امام_خمینی
📚صحیفه نور ،جلد ١٢،صفحه ١٧
👥کانال صحیفه نور امام خمینی(ره)
@Sahifeh_noor
🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
#عید_انقلاب
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی
#انقلاب_مردم
#امام_خمینی
💢🛑 #ما_هنوز_پیروز_نشدیم
🔹 امام خمینی (ره):
ما اگر چنانچه اعتقادمان این باشد که پیروز شدیم، دیگر رو به سستی می رویم و ما[هنوز] پیروز نشدیم. ما مانع ها را حالا یک مقداری رفع کردیم، ریشه هاشان هم هنوز باقی است... امریکا به این زودی دست از سر ما بر نمی دارد، انگلیس هم دست از سر ما بر نمی دارد، شوروی هم دست بر نمی دارد، اینها همه در صدد هستند که نقاط ضعف در ما پیدا بشود از آن نقاط ضعف ما را بکوبند.
#امام_خمینی
#انقلاب_اسلامی
صحیفه امام؛ جلد ۶؛ صفحه ۴۹۲
صحیفه نور ؛ جلد ۵؛ صفحه ۲۵۷
مورخ: ۱۷ فروردین ۱۳۵۸
@sahifeh_noor
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📗استاد #مهدی_طائب: این کتاب را حتما بخوانید و ترویج کنید.
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی
#انقلاب_مردم
#صعود_چهل_ساله
@Tahlil_Tv
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
صعود چهل ساله نهایی -.pdf
19.32M
📗 فایل pdf کتاب #صعود_چهل_ساله
📍در روز #عید_انقلاباسلامی، این #کتاب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید...
@Tahlil_Tv
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💠ما اگر خودمان یک امر ناقص هم داشته باشیم، بهتر از این است که پیش دشمنمان دست دراز کنیم.
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی
#انقلاب_مردم
#صعود_چهل_ساله
#امام_خمینی
📚صحیفه نور ،جلد ١٠،صفحه ١٠٨
👥کانال صحیفه نور امام خمینی(ره)
@Sahifeh_noor
🌷اللهم عجل لولیک الفرج🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 غربزدگی یک فرهنگ ست گاهی فراتر از اشخاص هست
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی
#انقلاب_مردم
#عید_انقلاب
#امام_خمینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آیا در ایرانِ پس از انقلاب، نسبت به ایران قبل از انقلاب، گرایش مردم به #روحانیت کمتر شده است؟
📺پاسخ استاد #مصطفی_اسکندری، مولف، و پژوهشگر برجستهی حوزوی به تحلیلTv را ببینیم...
➕ به کانال #تحلیلTv بپیوندید👇
🆔 @Tahlil_Tv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅استاد محمدعلی #لیالی، عضو هیئتعلمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی:
📺هر چند میزان دینداری و اجرای شعائر اسلامی، هنوز به سطح آرمانی و ایدهآل خود نرسیده، اما هرگز با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.
📺دین داری در زمان #پهلوی، صرفا یک امر فردی بود و دربار اجازه اجتماعی شدن اسلام را نمیداد.
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی
#انقلاب_مردم
@Tahlil_Tv
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💥 گاهی يک عده از مقدّسين که میخواهند به آیتالله خامنهای حمله کنند، دعای بر حضرت ولی عصر(عج) میکنند!
این دعا ازقبیلِ گریههایِ مقدّسینِ نهروان است.
🔵 علامه #سید_مُنیرالدّین_حسینیِ_الهاشمی:
«در زمان شاه، فردی بود که با یک "پاسبان" خُردهحساب پيدا کرده بود. او میخواست دقدلی خودش را بر سر پاسبان در بياورد. میگفت زنده باد شاه، و توی گوش پاسبان میزد! دادوقال میکرد و پُشتِسرِهم میگفت زنده باد شاه!
پاسبان که دستپاچه شده بود میگفت: من که به شاه جسارتی نکردم. ولی او میگفت "این پدرسوخته، احترام به شاه نگذاشت" و توی گوشِ پاسبان میزد!
حالا گاهی يک عده از مقدسين که میخواهند به آیتالله خامنهای حمله کنند، دعای بر حضرت ولی عصر(عج) میکنند! میگویند: مظالم چقدر زياد است! آقا خودت بيا و درست کن؛ هيچ کس نمیتواند.
به نظر ما اين حرف، بهمعنای نفی آن حکومتی است که حضرت ولی عصر(عج) ايجاد فرمودهاند.
ای بیانصاف! در دنيا نور اسلام درخشيده، و رئيس کفار، از [نورِ] اسلام دارد پِلک میزند. رژیم صهیونیستی که، در سالی که جنگ ششروزه اعراب و اسرائيل بود، در نزدِ يک عده بهعنوان قدرت لايزال شناخته میشد، حالا به دست بچههای حزبالله به ذلّه درآمده؛ سرمايهداران يهودی امريکا به ذلّه در آمدهاند. آمریکا تحريم اقتصادی میکند، در بوق هم میکند، ولی شکسته میشود؛ نفوذ کلمهاش از بين رفته.
خدا میداند، آنهايی که اهل عبادتاند و اهل امور سياسی نيستند، مقدار زيادی از زمان را بايد نماز شکر بگذارند و دعایِ به آیتالله خامنهای و دعایِ به اين پرچم بکنند.
آن [نوع] دعایِ به امام زمان(عج)، از دعاهای خطرناک است. در آن دعایِ به امام زمان(عج)، شکرانهٔ لطف امام زمان(عج) نيست. آن دعا، ازقبيلِ گريههای مقدسينِ نهروان است.» ۷۵/۵/۳۰
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 درگیری با اقامهکنندگانِ کفر و شرکِ بینالمللی، بزرگترین وظیفۀ الهی و انسانی است و بالاترین تقواست.
💥 غرب و آمریکا قطعاً جزوِ اقامهکنندگانِ کلیۀ خبائث در جهان و اقامهکنندۀ مادهپرستی هستند. تقوای اجتماعی به این است که سازش و همراهی با آمریکا را حرام بدانید، خیلی شدیدتر از حرام بودنِ لواط یا زنا.
🔴 علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
«تقوا شامل تقوای فردی، تقوای فکری و تقوای اجتماعی است. باید به #تقوای_اجتماعی نقش محوری داد. بعضیها تقوای فردیشان کم نیست و حتی بعضی از اینها در امور معنوی تا غش کردن نیز پیش میروند، اما اینها در جنگ نمیآمدند و موضعگیری عملی و طرفداری هم نمیکردند؛ لااقل در این باره تحلیل هم نمیکردند؛ چه بسا تحلیلهایشان این نتیجه میداد که مردم از کارهای انقلابی دست بکشند!
از نظر ما این همان پرورشی است که تقوا را فردی تعریف میکند؛ در حالی که تقوا، نظام انگیزش است و از این منظر حتماً بالاترین حد تقوا، #تقوای_اجتماعی است. تعریف تقوای اجتماعی این است که سازش و همراهی با آمریکا را حرام بدانید؛ خیلی شدیدتر از حرام بودن زنا یا لواط. هر دو حراماند، ولی این، کدام حرام است و آن، کدام حرام؟! آن حرام (تسلیم شدن به آمریکا)، اقامۀ زنا هست! «جنگ با اقامه» حرف اول را میزند. «جنگ با اشاعه» و بعد «جنگ با تخلف» در رتبۀ دوم و سوم قرار داد.
غرب قطعاً جزء اقامهکنندگان زنا، لواط و کلیۀ خبائث است و بالاتر از همه، اقامهکنندۀ مادهپرستی است. آیا این از هوشمندی است که کسی بگوید هم میشود آدم در دل انگلستان متقی باشد و هم میشود با انگلستان یا امریکا یا آلمان سازش کرد؟! متأسفانه میگویند: "حالا اگر سازش نکنیم، چه کار کنیم؟! آیا همیشه زندگیمان را تعطیل کنیم؟!" پاسخ این است که یک کسی از آنها را که رئیسشان هست و کسی که از همه پرچمش بلندتر است، معین کن و با او مرتباً دعوا کن؛ یعنی همان کاری که قبلاً #امام_خمینی(رَحِمَهُالله) و الان مقام معظم رهبری (حفظهالله) انجام میدهند. بعضی به زور و ضرب کار میکنند که مقام معظم رهبری از این دعوا دست بردارند؛ میگویند: "خوب است که اسممان از لیست کشورهای انقلابی در بیاید"!
این حرف از بیتقوایی است! سازش و همراهی با آمریکا که اقامهکنندۀ خبائث در عالَم است، بدتر از لواط هر شب و زنای هر روز است! بدتر از عرقخوری است! آیا تقوا را فقط به تقوای فردی تعریف میکنیم؟! یعنی آیا مثلاً بر عمل آن دراویشی هم که زمان معصومین (علیهم السلام)، حاشیهنشینِ دستگاه بنیعباس بودند، میتوانیم صحّه بگذاریم؟ آیا عمل سفیان ثوری را میتوانیم امضاء کنیم؟ آیا ما میتوانیم عبدالله عمر را تصدیق کنیم؟ ابداً چنین حرفهایی را قبول نداریم.
باید برای افراد جامعه روشن بشود که درگیری با اقامهکنندگان کفر و شرک بینالمللی، بالاترین وظیفۀ الهی ـ انسانی است؛ تقوا نیز در درجۀ اول، پرهیز از سازش با این اقامهکنندگان است بهگونهای که در هیچ سطحی سازش نشود؛ در درجۀ دوم، درگیری با اشاعۀ فساد است؛ در درجۀ آخر درگیری با فساد خُرد است. حساسیتها باید در این درجات پرورش پیدا کند.» ۱۳۷۹/۵/۱۶
#انقلاب_اسلامی
☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نماهنگ «بهمن خونین جاویدان»
👈 در دل بهمن سرد تاریخ/ لاله سر زد، ز خون شهیدان
🌺 چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران بر ملت ایران و همه آزادگان جهان مبارک باد.
#انقلاب_اسلامی 🇮🇷✌
#دهه_فجر
#عید_انقلاب
#انقلاب_مردم 🇮🇷
#امام_خمینی
🇮🇷 بهمناسبت سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران:
♨️ *ما و اکنون انقلاب اسلامی*
با حضور:
👤 وحید جلیلی
🗓 چهارشنبه ۲۲ بهمن
🕡 ساعت ۱۸:۳۰
📍پخش زنده از:
🌐 instagram.com/oboor_ir
🌐 vc.isu.ac.ir/ch/basij1
《محفل زمانه شناسی》
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ استاد #مهدی_طائب، تاریخپژوه و استاد درس خارج حوزه
📺هیچ یک از پیامبران موفق به تشکیل #حکومت_مردم_پایه نشدند.
📺حکومت #پیامبر و حضرت علی، به علت تمردها و کوتهبینیِ یاران، تداوم نیافت و باقی ائمه علیهمالسلام نیز حکومتی نداشتند.
📺جبههی حق هیچگاه به اندازه امروز در دنیا #قدرتمند نبوده است.
📺اکنون، قدرت نائب امام زمان در حدی است که به راحتی میتواند محموله استراتژیک بنزین را به کشوری در بیخ گوش #آمریکا صادر کند.
📺متأسفانه برخی از #مسئولین_دولتی اجازه نمیدهند که مردم از قدرت عظیم جبهه حق در دنیا آگاه شوند.
➕ به کانال #تحلیلTv بپیوندید👇
🆔 @Tahlil_Tv
🔸دیدارنگار ۷۳ | اساس حیاتِ یک ملّت
📝 ویژه بیانات در دیدار فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش:
«سرخط»، «مطالبه رهبری»، «مرور سریع»، «بحث روز»، «کلیدواژههای مهم»، «موضوعات اصلی بیانات»، «جملات طلایی»، «یادآوری»، «برشمردنیها»، «نظام فکری»، «آیات و روایات» و «دعا» از جمله بخشهای «دیدارنگار» است.
⏪ در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «اساس حیاتِ یک ملّت» اهمیت «قدرت ملی» و چگونگی ارتقای آن براساس بیانات رهبر انقلاب بررسی شده است.
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=47320
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم :
✅با سلام
کسانی که به این مطلب عقیده دارند انقلاب اسلامی رو هم یک پارادوکس میدونند چون انقلاب یک مفهوم مدرن هست و اسلام متعلق به سنت ، پس انقلاب اسلامی نداریم و اصلا این واژه هیچ مفهومی ندارد
اگر توضیحاتی بفرمایید ممنون میشم؟
🔴جواب :
🔵نجفی :
اینکه تفسیر و ماهیت هر انقلابی را در محدوده مدرنیته محدود و محصور می کنید ، کمی عجیب است !
بهتر است این طور بگوییم که انقلابها را می توان به دو نحو تفسیر کرد : مدرن و غیر مدرن
البته در یک دستگاه ذهنی منسجم و عمیق همه تحلیل ها و تحولات به "اندیشه ترقی" بر نمی گردد و فلسفه تحول تاریخ فقط با دیدگاه ترقی در اندیشه غربی ختم و خلاصه نمی شود ، بلکه در فلسفه الهی تاریخ می توان با "نظریه تعالی" هم به تحولات و از جمله به ماهیت انقلابها پرداخت ۰
🔶نکته دیگر اینکه اگر انقلابها صرفا امری مدرن هستند پس حرکت ها و نهضت های گذشته که مربوط به دوره قبل از مدرنیته بوده اند نامشان را چه باید بگذاریم؟ مثلا نهضت سربداران یا نهضت قزلباشان نام شان چیست ؟ و اصولا فرق حرکت های ساختار شکن اجتماعی و سیاسی گذشته با تحولات دنیای جدید در کجاست ؟
🔷البته یک نکته را باید توجه نمود که ما می توانیم سنت را به دو صورت بررسی کنیم :
سنت ماقبل مدرن و سنت مابعد مدرن
در نوع دوم هر چند سنت اصل و اصیل است ولی عناصری از عالم مدرن را در خود قرار داده است ؛ این مسئله می تواند در مبحث و موضوع انقلاب اسلامی مورد توجه و مطالعه واقع گردد ۰
🔶در آخر توجه داشته باشید انقلاب اسلامی در عالم و محدوده مدرنیته اتفاق نیفتاده است ولی در تقابل مطلق با مدرنیته هم نیست و همچنین انقلابی پست مدرن هم نمی باشد( به خلاف نظر میشل فوکو ) بلکه انقلاب اسلامی ، انقلابی "مابعد مدرن " و فراتر از مدرن محسوب می گردد و بخاطر اینکه در ذات خودش ضد سکولار بوده و دین را نه در حاشیه زندگی بلکه در متن حیات و سعادت بشر می بیند ، با سیر عالم جدید و ماهیت ناسوتی آن نمی تواند سازش و امتزاج کلی و ریشه ای داشته باشد ۰ در این زمینه دوستان را به مطالعه کتاب انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی ( موج چهارم بیداری اسلامی) دعوت می نمایم ۰ 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 این کتاب، در چهار بخش تنظیم شده اند. در بخش اول با عنوان «بیداری اسلامی در گسترۀ تاریخ ایران»، این چهار موج ترسیم می شوند: موج اول، نهضت های اسلامی قبل از مشروطیت؛ موج دوم بیداری اسلامی، با تحریم تنباکو آغاز می شود و منتهی به نظام های سیاسی مشروطیت می گردد؛ موج سوم، نهضت ها و حرکت های اسلامی بعد از مشروطیت را شامل می گردد و با نهضت ملی شدن صنعت نفت، پایان می یابد. موج چهارم از حدود سال ۱۳۴۰ و با حرکت انقلابی حضرت امام (ره) آغاز می گردد و تاکنون ادامه می یابد و نظام جمهوری اسلامی، تفصیل آن است. هرچند این نظام، خود اجمالی از تفصیلی است که در عصر ظهور حضرت حجت (عج)، محقق خواهد شد. این چهار موج، نشان می دهد که نجفی، در پسِ حوادث تاریخی، تبیینی مبتنی بر فلسفۀ تاریخ شیعی ارائه می دهد. به همین جهت، در فصل دوم با عنوان «نظریه پردازی و انقلاب اسلامی ایران»، موج چهارم را وا می کاود. «پرسش از غرب در ساحت بیداری اسلامی»، «فلسفۀ قیام عاشورا با فلسفۀ انقلاب اسلامی»، «انقلاب اسلامی، بنیاد شالوده شکنی در نظریه پردازی غرب» سه مقاله ای است که محتوای آن، همگی مبتنی بر تبیین این نکته است که انقلاب اسلامی ایران، هرچند، در واکنش به مدرنیته به وقوع پیوسته، اما متکی بر مبانی دینی است و لذا، انقلابی فرامدرن است که در ذیل تاریخ دینی فهم می شود. این انقلاب، نظریه پردازی غربی را در همۀ حوزه ها به چالش کشید و لذا، نجفی می کوشد تا در بخش های سوم و چهارم، نسبت فضای مابعدانقلابی را به گونه ای بدیع تشریح کند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم_نوشت/دشمنی برای استقلال
🔺امام خمینی(ره): امروز تقریباً تمام تبلیغاتی که در رسانههای گروهی و در مطبوعات شرق و غرب هست، تمام آنها بر ضد جمهوری اسلامی یا مینویسند و یا میگویند.
📥دریافت سایر کیفیت ها👇🏻
http://emam.com/posts/view/26147
✅ @EMAM_COM
#پرونده
#همایش
#گام_دوم_انقلاب
🔸 در راستای برگزاری همایش ملی « #بیانیه_گام_دوم انقلاب اسلامی و توسعه #علوم_انسانی» برگزار می شود:
🔰 مجموعه نشستهای کارگروه #فقه و #حقوق همایش با همکاری انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه
#انقلاب_اسلامی
🎙 با حضور:
#فرج_الله_هدایت_نیا
#علی_محمدی_جورکویه
#حامد_نوری
#غلامرضا_پیوندی
#ابوالقاسم_علیدوست
📅 شنبه 25 بهمن ماه 99 / ساعت 10
📣 تحت نرم افزار اسکایپ و ارتباط از طریق:
🌐 join.skype.com/hX482fXEQuSF
🆔 @iictchannel
《محفل زمانه شناسی》
🛑 فضای مجازی چگونه احمق میکند؟
✅ کتاب «فقر احمق میکند» زوایه جالبی را برای تبیین مسئله فقر طرح میکند. این کتاب که به قلم یک روانشناس و یک اقتصاددان نوشته شده، بر این فرض استوار است که فقر با ایجاد اشتغالات ذهنی فراوان ذیل نیازهای روزمره و ضروری مثل تأمین خوراک، پوشاک، مسکن، بهداشت و درمان، تحصیل فرزندان و...، پهنای باند ذهن افراد فقیر را اشغال کرده و این اشغال شدن، موجب ایجاد اختلال در قوای شناختی افراد فقیر میشود. این اختلال شناختی باعث اتخاذ تصمیمات بد در آنها شده و اساساً احمق بودن درواقع همین تصمیمات بدی است که مثلاً موجب ترجیح نفع کوتاهمدت بر نفع درازمدت شده یا نوعی از ناتوانی را در پی دارد که برآمده از تحلیل پیامدهای تصمیم و تصمیم بدی است که حالا پایه تصمیمات بد دیگر میشود. درواقع این تصمیمات بد نیست که افراد را فقیر میکند بلکه این فقر است که موجب تصمیمات بد در افراد شده است. بنابراین سیاستهای رفع فقر از این جهت توجیه میشوند که تلاش دارند تا پهنای باند ذهنی افراد را باز کرده و به تبع آن، افراد شرایط اتخاذ تصمیمات بهتری برای خود و جامعه داشته باشند.
🔴 مشابه همین منطق، میتوان ادعا کرد؛ فضای مجازی نیز بهخصوص به شیوهای که غالباً در ایران استفاده میشود؛ مانند فقر میتواند تولیدکننده نادانی باشد. درواقع شاید بتوان گفت: فضای مجازی، احمق میکند!
🔴 مصداق بارز این احمق شدن را اما میتوان در بسیاری از چهرههای ورزشی، هنری و موسیقیایی دید که تحت عنوان سلبریتی شناخته میشوند. برخی حرفها و گزارههایی که از سوی این افراد طرح و بیان میشود، چنان عجیبوغریب و بیحسابوکتاب است که انسان را در وضعیت «ما هیچ؛ ما نگاه» قرار میدهد. اعلام مرگ مرحوم علی انصاریان در اثر ابتلاء به کرونا به عنوان شهید واکسن، فریادهای جگرخراش یک بازیگر بر سر وطن به عنوان خراب شده یا بکار بردن تعابیری مثل سرزمین نفرین شده برای ایران و...، در این چارچوب قابلتأمل است.
🔴 حال میتوان پرسید چرا و چگونه فضای مجازی احمق یا نادان میکند؟ فضای حاکم بر شبکههای اجتماعی مثل توئیتر و اینستاگرام متکی بر کنشها و شاخصهایی نظیر آمار لایک، فالوئر، ریپلای، ریتوئیت و میزان ایمپرشن و... است. این یعنی شاخصهای کمّی فوق، سنجه وزنکشی حرفها و مواضع و دیدگاههاست. این وضعیتِ ساختاری اما به تدریج در قوای شناختی افراد دائمالمصرف که مدام در معرض آن هستند، ایجاد اختلال میکند. اختلالی که باعث میشود جدیترین معیار و دغدغه در تولید پیام، چه از منظر محتوایی و چه به جهت فرمی، ناظر به همین جلب توجه آماری باشد. به بیان دیگر اینکه «چه بگویم و چگونه بگویم» تا بیشترین بازخورد و توجه اجتماعی را جلب کنم، به مهمترین دغدغه کاربران شبکههای اجتماعی تبدیل میشود. در واقع در این ساختار، کسب کف و هورا، جایگزین واقعیت و استدلال میشود تا در فضایی که واقعیت و استدلال کمارزش است، به ناچار، نادانی تولید و توسعه یابد.
🔴 طبیعتاً پیامد طرح پرسش بالا و انتقال آن از حاشیه به متنِ فعالیتِ یک فرد در شبکههای اجتماعی، این است که پرسشهای عقلانیتسازِ حرف و سخن، به حاشیه میرود. مثلا این پرسشها که آیا این موضع بر واقعیت متکی است؟ آیا اخباری که مبنای اعلام مواضعاند، از فیلتر راستیآزمایی عبور کردهاند؟ آیا این مواضع با باورها و عقاید من سازگار است؟ آیا احساسات عمومی و منافع هموطنان من در این موضع لحاظ شده است؟ آیا این میزان و به این شکل حرف زدن به حل مسئله کمک میکند؟ و سئوالاتی از این دست که به مواضع ما عقلانیت میبخشد، از دستور بحث خارج میشود. و اینچنین، فضای شبکه اجتماعی که میتواند موجد آگاهی و خردورزی باشد، به مهلکه ترویج و گسترش نادانی میافتد.
🔴 آنچه مایه تأسف است، این است که کژکارکردهای رسانههای اجتماعی در سطح عموم مردم منحصر نبوده و به سطح نخبگان سیاسی و فکری و فرهنگی و حتی تصمیمگیران و تصمیمسازان کشور نیز تعمیم یافته است. آنجا که این افراد نیز در رقابت بیانتهای دیدهشدن، خود را تابع قواعد مبتذل این فضا کرده یا حداقل این فضا را مرجع تحلیل یا مبنای فهم فضای اجتماعی قرار میدهند. اینک تعداد زیادی از افراد را میشناسم که بعد از فعال شدن در بستر شبکههای اجتماعی، به جهت سطح دغدغه و مواضعشان، نسبت به پیش از فعالیت در این فضا، افت قابلتوجهی داشتهاند. تلختر آنکه اگرچه پیامدهای نادانی و گسترش آن همیشه خطرناک و پرهزینه است اما هزینه توسعه نادانی در میان تصمیمسازان، تصمیمگیران و سیاستمداران با هزینه نادانی سلبریتیها هم قابلمقایسه نیست چراکه اگر تبعات نادانی گروه دوم تنها به بخشی از هوادارانشان بازمیگردد، هزینههای نادانی اینها، بهناچار به میلیونها شهروند ایرانی تحمیل خواهد شد.
✍ دکتر پرویز امینی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
#دانشگاه_امام_صادق_(ع)
#دانشگاه_علوم_اسلامی_رضوی
📒 هم اندیشی ملی مطالعات زیارت:
❇️به همت مرکز تخصصی وقف، نذر و زیارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
و اندیشکدۀ اربعین دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می شود.
📅 پنجشنبه 99/11/23
⏰ در دو نوبت صبح و عصر :
8 الی 12
14 الی 17
🆔 لینک ورود به جلسه مجازی:
🌐https://vc.isu.ac.ir/ch/arbaeen-isu
🔵 روابط عمومی دانشگاه رضوی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💐 باما همراه باشید:
📣کانال رسمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
╔═🦋🌸════╗
🆔 @razaviac
╚════🌼🦋═╝
#جدول_برنامه_نشست_علمی
#دانشگاه_امام_صادق_(ع)
#دانشگاه_علوم_اسلامی_رضوی
📒 جدول برنامه هم اندیشی ملی مطالعات زیارت:
❇️به همت مرکز تخصصی وقف، نذر و زیارت دانشگاه علوم اسلامی رضوی
و اندیشکدۀ اربعین دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می شود.
📅 پنجشنبه 99/11/23
⏰ در دو نوبت صبح و عصر :
8 الی 12
14 الی 17
🆔 لینک ورود به جلسه مجازی:
🌐https://vc.isu.ac.ir/ch/arbaeen-isu
🔵 روابط عمومی دانشگاه رضوی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
💐 باما همراه باشید:
📣کانال رسمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
╔═🦋🌸════╗
🆔 @razaviac
╚════🌼🦋═╝