eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️ 🍃آیت الله حائری شیرازی: چه طور شما قرآن را دو دستی و بااحترام می گیرید؟ چه طور وقتی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها می روید، عقب عقب بر می گردید تا پشتتان به ضریح نباشد؟ این خودتان را هم جدی بگیرید. وقتی فهمیدید چیزی بد است، سرسری نگیریدش. همه اش به این فکر کنید که عقل دارد چه چیز می گوید؟ اگر عادت کردید به متابعت عقل، آن وقت یک مثل آقای بهجت گیرتان می آید. دستتان را می گیرد. دنبال پیدا کردن امثال آقای بهجت، نرو. فایده ندارد. [در عوض] این عقلی که خدا به تو داده را جدی بگیر. 🍃اینهایی که زیاد می کنند، [عقلشان ضعیف می شود]. به عقلت رجوع کن. خودت می توانی فکر کنی، خودت می فهمی؛ اما به جای فکر کردن، استخاره می کنی! به جای مشورت کردن، استخاره می کنی! خدا استخاره را داده برای ؟! برای تعطیل مشورت؟! برای اینکه با خودت بگویی: «من که می توانم استخاره کنم، چرا مشورت کنم»؟!! مثلاً می خواهد زن بگیرد. مشورت نکرده، استخاره می کند! خب همین، کار دستش می دهد. 🍃به عقلت رجوع کن. اول باش. اگر عقل تو دست تو را نگیرد و به امام زمان علیه السلام نرساند، هیچ عالِمی نمی تواند این کار را برای تو بکند. بین تو و امام زمان، این عقل تو است. البته عقل در صلات چیزی نمی فهمد. از عقل نپرس چرا نماز ظهر چهار رکعت است. چرا صبح دو رکعت است؟ چرا رکوع؟ چرا سجود؟ عقل می گوید به من چه؟! من برای این کار نیامدم. 🍃در هر کسی که دیدی متابعتش نسبت به عقلش بیشتر است، دوستی ات را با او تداوم بده. بیشتر کن. فاصله ات با هر کدام از دوست هایت به اندازه فاصله آن ها با عقلشان باشد. هر که عقلش را جدی می گیرد، تو هم جدی بگیرش. هر کسی عقلش را سست گرفت، تو هم او را سست بگیر. هر کس از عقلش فاصله گرفت، تو هم از او فاصله بگیر. 🍃می دانی اهل بیت چه قدر ناراحت اند از کسانی که از عقلشان استفاده نمی کنند؟ می دانی به آن ها چه می گویند؟ می گویند «»! امام صادق آمده خانه یک کسی. آمد درِ خانه اش. خانه اش کوچک بود. گفت چرا؟ تو که وضعت خوب است، می توانی خانه بزرگی داشته باشی؟ گفت: بابای من هم به همین خانه های کوچک و این ها قانع بود تا از دنیا رفت. حالا تو فکر می کنی امام صادق علیه السلام چه جوابی داد؟ فرمود: «اذا کان ابوک احمق فانت احمق»؟! اگر یک جا به شما دادند که می توانید در آن بدوید؛ ورزش کنید، نگویید همان جای تنگ، بهتر بود. اگر جایی به شما دادند که هوایش بهتر بود؛ تنفس بهتر بود؛ اکسیژنش بهتر بود، نگویید همان دخمه ای که قبلاً داشتیم، بهتر بود. اگر یک جایی بهتان دادند، دیدند نور دارد؛ خوب است و از راه حلال می توانید بهداشت خودتان، سلامت خودتان، این ها را رعایت کنید، این کار را بکنید. 💢 خیلی عقل را بگیرید. عقل را بگیرید. عقل را بگیرید.💢 🌐 معاونت تبلیغ 🆔 @howzehtabligh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نماد شکل‌گیری بزرگ اسلامی است اما در طول تاریخ بیشترین تحقیر ملت ایران از سوی برخی روشنفکران و با ادبیات مدرن بوده است. در حالی که ایران الگوهایی مثل سردار سلیمانی را پرورش داده است. ☢ دانلود کامل گفتگو با دکتر حمید پارسانیا در 👇 aparat.com/v/TuKCL youtu.be/DGdWA4-1gek @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
47.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم گفتگوی کامل دکتر سیدمجید امامی با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا استاد فلسفه و علوم اجتماعی در حوزه و دانشگاه در برنامه فتح خون پیرامون شخصیت سردار شهید 🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
بررسی«عرفان و سلوک»دراندیشه رهبرمعظم انقلاب ومکتب تربیتی شهیدسلیمانی دریافت رایگان کتب عرفان امین |مکتب سلیمانی|شرح دلبری بمدت محدود وبمناسبت اعیادشعبانیه: form.javanan.org/book موسسه جوانان آستان قدس
➕/🔻کالونیسم، بستر دینی سرمایه‌داری مدرن. 🔻دومین جریانی که در دوره رنسانس شکل می‌گیرد پروتستان و یا جریان اصلاح دینی است که در طی آن دین سکولار می‌شود. دو متفکر برجسته این نهضت مارتین لوتر و ژان کالون هستند. در منظومه فکری کالون، فعالیت اقتصادی و تلاش دنيوی از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است. او معتقد است ثروتمند بودن در این دنیا، از علامت‌های بهشتی بودن است. در سمت دیگر از نشانه‌های جهنمیان این است که در این دنیا با مشکلات اقتصادی و فقر دست‌وپنجه نرم می‌کنند. درنتیجه این نگاه، نوعی جریان دنیاگرایی دینی پیدا می‌شود که پیشرفت در امور مادی و دنیوی را هدف خود قرار می‌دهد. جریانی که درنهایت رشد سرمایه‌داری در غرب را در پی خواهد داشت. 🔰دریافت درسگفتار: www.afaghehekmat.ir/course/andishe-tajaddod/
‍ 📌 در نقد پایتخت ۶ به نام حکیم مطلق و خالق هنر و زیبایی دوستانی از بنده خواستند تحلیلی از پایتخت۶ داشته باشم و اینک بعد از مشاهده قسمت ۱۵، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران این سریال و تبریک سال نو و اعیاد رجبیه و شعبانیه به نقدی کلیدی اشاره می‌کنم. البته کارشناسان نقدهای واردی بر آن گرفتند؛ از جمله: اختلاط نامحرم، ترویج بی‌حدرقص و موسیقی، تعابیر بی‌ادبانه مخصوصاُ نسبت به والدین و بزرگترها، بی‌احترامی به نماز و حج و غیره ولکن نقد ریشه‌ای‌تر این سریال به نظر بنده، رویکرد ایران‌گریزی و ایران تضعیفی است که متاسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد روشنفکر نمایان داخلی دنبال می‌شود و کتاب‌ها در باب ناتوانی و مجمع‌الرذایل بودن ایرانیان نوشته می‌شود. این سریال با نشان دادن ایرانیانی که یا قاچاق‌چی(ارسطو) هستند یا روانی(بهبود) یا مسئول ناتوان و بی‌عرضه و منفعل(نماینده مجلس) یا دارای کمبود شخصیت(بهتاش) یا نوجوانان غرق در اینستاگرام و فضای مجازی(دختران دوقلو) یا مدعیان پرادعای هیچ‌کاره و فرصت‌طلب(نقی) یا مروج آرایشگری و رفتارهای نامناسب(رحمت و فهیمه) یا عقل کلی که در مواردی احساسی داوری می‌کند(هما) که برای بیننده مخصوصاً بیننده خارجی تصویر بسیار منفی علیه ایران می‌سازد. سوال این است که چرا عده‌ای از نویسندگان و هنرمندان با هم تلاش می‌کنند تا ایرانی را با موفقیت‌ها، مقاومت‌ها و فرهنگ و تمدن بزرگ به ایرانی بی‌عرضه، ناکارآمد و احساسی و فاقد فرهنگ و تمدن معرفی کنند. انتظار این بود لااقل واقعیت‌های ایران اعم از ضعف‌ها و قوت‌ها به نمایش گذاشته شود تا ناامیدی در مخاطب تحقق نیابد. نکته قابل تامل اینکه چرا پایتخت۶ بعد از پایتخت۵(مقابله با داعش) ساخته می‌شود؟ آیا نباید مدیران صدا و سیما در باب جریان‌شناسی سریال‌های ایرانی دقت بیشتری نمایند‌. عبدالحسین خسروپناه دزفولی حوزه علمیه قم ۱۶ فروردین ۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
📌 آمریکای هالیوودی یا آمریکای کرونایی کرونا یک معرفت‌زایی دیگر داشت و نشان داد که آمریکای هالیوودی با آمریکای کرونایی، فرسنگ‌ها فاصله دارد آمریکای هالیوودی بسیار قوی و توانمند و مسلط بر همه امور طبیعی و ماورایی است اما آمریکای کرونایی ناتوان از تامین امکانات اولیه درمان ویروس کرونا است. 🆔 @khosropanah_ir
کرونا و حکمرانی مجازی .pdf
286.4K
🗓 استاد میرباقری | متن کاملِ فرضیۀ «کرونا و حُکمرانی مجازی» 💥 یک و فرضیه این است که اشاعۀ بیماری در جهان، با هدفِ عبور دادنِ ملت‌ها از نظم فعلیِ تمدنی به‌سمتِ حکمرانیِ بلامنازع مجازی باشد. 💥 جوانانِ آتش‌به‌اختیار بستر تأیید یا رد این قبیل فرضیه‌ها را فراهم کنند. 💥 ویروس کرونا برخلاف همۀ طراحی‌ها، می‌تواند ضربه‌های مهلکی بر پیکرۀ مدرنیته وارد کند. 🔵 این متن بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی و در خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری داشت، از جمله در: خبرگزاری فارس b2n.ir/047727 / مشرق‌نیوز b2n.ir/256035 / جهان‌نیوز b2n.ir/108330 / خبرگزاری تسنیم b2n.ir/510729 و... ☑️ @mirbaqeri_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همه بلاهایی که انسان بر سر زمین آورده را در دو دقیقه و 30 ثانیه ببینید! 🆔 @ofogh_tv
🔍 | تبیین مفهوم قرآنی «شجره طیبه» در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🌲انقلاب اسلامی؛ مستحکم و پرثمر 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی نظام جمهوری اسلامی همواره اوصاف و ویژگی‌های مختلفی را ابراز داشته‌اند، در این میان یکی از توصیفات پربسامد تعبیر «شجره طیبه» است. با جستجوی اجمالی در بیانات معظّم‌له در دوران رهبری، بیش از ۴۰ بار این توصیف را میتوان یافت. از این رو به مناسبت فرارسیدن ۱۲ فروردین ماه، روز جمهوری اسلامی، بخش فقه و معارف پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به بازخوانی کلیدواژه قرآنی « » در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازد. 🔗 مطالعه متن کامل و ارسال نظر: https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=45275 💻 @khamenei_maaref
🔰 گذار از علوم پزشکی مدرن ✍️ حجت الاسلام والمسلمین رهدار 🔘 بخش ۱ 🔸اسلام امروز در مواجهه تمدنی با غرب، در دو ساحت دست برتر دارد؛ یکی مسأله خانواده است، نه فقط به این علت که در چند قرن اخیر سیاست‌های مربوط به خانواده در دنیای غرب غلط بوده، بلکه علاوه بر این، به این علت که محتوا و شکل مباحثی که اسلام در حوزه خانواده مطرح کرده، بسیار غنی و کارآمد است و دوم مسأله پزشکی است. 🔹عرصه پزشکی به دو علت، می‌تواند بستر مناسب هم‌آوردی اسلام با دنیای غرب باشد. 1️⃣یکی به دلیل بن‌بست‌های درونی پزشکی مدرن، که البته این بن‌بست‌ها ضرورتاً از جنس بن‌بست‌های علمی نیست، بلکه اولاً به دلیل روزافزونی هزینه‌های آن است که هرچند شاید با خدماتش هم متناسب باشد ولی به هر حال، از منظر توده مردمی که باید هزینه درمان را پرداخت کنند، قابل توجیه نیست، هم‌چنان که از منظر دولت که بخش قابل توجهی از هزینه‌های تولید در پزشکی را می‌پردازد، نیز توجیه‌پذیر نمی‌باشد. ثانیاً به دلیل سبک درمان در پزشکی مدرن است که شبیه بحران‌‌هایی مثل بحران‌های زیست‌محیطی در مدرنیته ـ‌ که هر راه‌حلی برای آن، غرب را از چاله به چاه می‌اندازد ـ می‌باشد؛‌ چرا که هر درمانی در این مکتب طبی، در نهایت منجر به آسیب به دیگر بخش‌های بدن می‌شود. این مسأله را در گذشته، تنها خواص (اعم از پزشکان و …)‌ می‌دانستند، اما اینک تبدیل به یک باور عمومی شده است. 2️⃣دوم به دلیل ظهور یک رقیب جدی و تا حدودی کارآمد به نام طب سنتی ـ اسلامی که برخلاف گذشته، خود را حداقل در حوزه بیماری‌های خاص و حاد، با هزینه‌هایی بسیار کم‌تر از هزینه‌های پزشکی مدرن در دسترس مردم قرار داده است. 🔘 بخش ۲ 🔸در جهان امروز، ارزیابی پزشکی مدرن با یکی از دو دیدگاه ذیل صورت می‌گیرد: 1️⃣ دیدگاه نخست پزشکی را با رویکرد پدیدارشناسانه تحلیل ‌کرده و آن را صرفاً از حیث نتایجی که مستقیماً بر خودش مبتنی است ارزیابی می‌نماید نه از حیث ربط‌هایی که به دیگر اجزای عالم کنونی دارد. 2️⃣دیدگاه دوم ـ‌که مورد پذیرش ما نیز می‌باشد ـ‌ بر این باور است که علم پزشکی را باید در درون یک بسته به نام مدرنیته و خود مدرنیته را به صورت یک نظام‌واره تحلیل کرد. بر این اساس، پزشکی مدرن از فلسفه مدرن، از ریاضیات مدرن، از تکنولوژی مدرن، از اقتصاد مدرن و از سیاست مدرن جدا نخواهد بود و لذا با این درک که پزشکی مدرن درون یک اُرگانیسم عمل می‌کند، نقدهایی که به کلیت عالم مدرن وارد است، به اجزای آن نیز تسرّی پیدا می‌کند. به عبارت دیگر؛ هرچند بسیاری از اشکالاتی که متوجه پزشکی مدرن است، ارتباط مستقیمی به آن ندارد، اما نمی‌‌توان آن را کاملاً از این نتایج دور انگاشت. 🔹از سوی دیگر، اگر به لحاظ روشی علم پزشکی را تحلیل کرد، باید آن را در حوزه انسان‌شناختی فلسفی نیز بررسی نمود؛ زیرا موضوع پزشکی، انسان است،‌ هر تعریفی از انسان در انسان‌شناسی غربی، امتداد آن در حوزه بدن که مربوط به پزشکی هست نیز سرایت می‌کند. به عنوان مثال؛ اگر «ماکیاولی» انسان مفید را به انسانی که مثل روباه، جوهر مکرش فعال شده است تعریف می‌کند، اگر «توماس هابز» انسان‌ها را گرگ یکدیگر تعریف می‌کند، اگر «لامارک» و «داروین» انسان‌ها را در ادامه تطور میمون تلقی می‌کنند، اگر «نیچه» در جمع‌بندی خود از انسانی که می‌تواند روباه، گرگ و میمون باشد‌، آن را ابرحیوان تعریف می‌کند و…، نتیجه عملی همه این دیدگاه‌ها، در روش‌های درمانی انسان این می‌شود که انسان به جسم تقلیل یابد و جسم او نیز با جسم حیوان مشابهت‌انگاری ‌‌شود. از همین روست که بسیاری از داروها و درمان‌های اکتشافی پزشکی مدرن، بدون هیچ مانع جدی انسان‌شناسانه ابتدا روی سگ، گربه و دیگر حیوانات تست و در صورت پاسخ مثبت، به بدن انسان نیز تزریق می‌شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺اسلاوی ژیژک: کرونا و امکان تکوین خرد جدید ▫️ما همگی در قالب کلیت بشر در یک قایق نشسته‌ایم. ▫️من فکر می‌کنم بازنده‌ی بزرگ دقیقا ملی‌گرایان و نژادپرستان و نظایر این‌ها باشند. ▫️ما باید همدیگر را کمک کنیم، این وضعیت که ربطی هم به تجربه‌های غم‌انگیز قرن بیستم ندارد، شبیه به نوعی از کمونیسم می‌شود. ▫️ما حتی نمی‌دانیم دقیقا چه اتفاقی درحال رخ دادن است. ▫️تنها امید من (که امید احمقانه‌ای هم هست) این است که یاد بگیریم که فکر نکنیم چیزهایی را که قبلا در اختیار داشته‌ایم حق مسلم خود فرض کنیم. ▫️شاید این [وضعیت] موجب پیدایش خرد جدیدی شود. ▫️ما واقعا باید سست عنصر بودن زندگی‌مان را بپذیریم. ▫️این وضعیت بیش از آن جدی است که آدم سراسیمه شود. ▫️باید یک قدم به عقب برگردیم که روال زندگی ما چیست. ▫️حتی اگر شرایط به وضع عادی برگردد، این وضع عادی همان وضع قبلی نخواهد بود، باید روال زندگی‌مان را تغییر دهیم. ▫️ما به یک آگاهی و خردمندی مشترک نیاز داریم، این درس خوبی برای تواضع است. 🎤مصاحبه با راشوتودی. زیرنویس فارسی از جامعه شناسی. ترجمه: محمد پورفر @KanooneQarbshenasiAndisheIslami @philosophyofsocialscience
🔸خانه نشینی، سبک زندگی و تربیت / رفاقت‌های همسرانه‌ای در قرنطینه 🔹در این شرایط زنان می‌توانند فرصت خانه نشینی را به یک فرصت طلائی در خانواده تبدیل کنند که علاوه بر نزدیک شدن به همسر و فرزندان در جهت رفع نیاز‌ها و تمایلات آنان و خودشان تلاش و کوشش کنند که این هدف در هم صحبتی و تبادل عاطفی بین اعضای خانواده محقق می‌شود. 🔹در واقع ناامنی‌های احساسی و عاطفی بسیاری از مشکلات را بر خانواده تحمیل می‌کند که گاه حل این مشکلات سال‌ها زمان و انرژی را می‌طلبد در حالی که اگر این نیاز به درستی و هدفمند از سوی همه اعضای خانواده تأمین شود حاصل آن شور و نشاط و حرکت رو به پیشرفت خانواده است که سرمایه آن محبت و مهرورزی و درک متقابل اعضاء است. 🔹از آنجا که خانواده به عنوان نخستین و مهمترین نهاد در تربیت روانی و جسمی و اندیشه و افکاری انسان اثرگذار است لذا توجه به ساختار‌ها و چگونگی تنظیم روابط درون و برون خانوادگی در جوامع مختلف در رأس هرم ساختاری خانوده که از سوی والدین طراحی می‌شود و از طرفی روابط بین خود والدین نیز در این فرآیند موثر است. 🔹بهترین راهکار آموزش هم کلامی و هم صحبتی افراد در درون خانواده برای رسیدن به زبان مشترک عشق ورزی و محبت است که نهایتا در درون این خانواده افرادی موفق و سازنده و به دور از کمبود‌ها و کاستی‌های عاطفی تربیت می‌شوند که جامعه را به سمت آرامش و تکاپوی سازنده رهنمون می‌سازند. 🔹در همین زمینه می‌توان اشاره به سخن حضرت علی(ع) کرد که می‌فرمایند: سلامت زندگی در مدارا کردن است البته در تفسیر این سخن حکیمانه منظور مدارای منفعل از روی عجز و ناتوانی نیست بلکه مدارایی در جهت جستجوی مسیری برای ارتباط با افراد است که بتوان با آنان هم کلام شد و طریق صحیح را به آنان نشان داد که منجر به انتخابی عاقلانه و منطقی شود. 📝 فاطمه ترزفان 🌐 vasael.ir/0004DS 🆔 @vasael_ir
🚨نسل پنجم شبکه تلفن همراه می‌تواند سرطانزا و ضد باروری باشد 🔹بیش از ۲۳۰ دانشمند از ۴۰ کشور جهان با انتشار بیانیه‌ای نگرانی جدی خود را در مورد تبعات انسانی و زیست محیطی گسترش انتشار امواج الکترومغناطیسی با توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G) اعلام کردند./یورونیوز @AkhbareFori
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ اجابت دعا و معجزات الهی با قوانین فیزیک بخصوص مکانیک کوانتمی سازگاری دارند! 🔹مصاحبه جالب الوین پلانتینگا (فیلسوف دین و پژوهشگر حوزه علم و دین) درباره دعا کردن. مرجع تخصصی محتواهای @Allah4all @KanooneQarbshenasiAndisheIslami