eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
9.2هزار ویدیو
583 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ بسته آوینی شناسی موسسه طلوع حق 🔸 نقد و بررسی آثار شهید آوینی 👤 استاد عباس محسنی 🔸 مفاهیم بنادین اندیشه آوینی 👤 استاد وحید یامین پور 🔸 سینمای اشراقی از نگاه آوینی 👤 استاد عباس محسنی 🔸 بررسی آرای شهید آوینی 👤 استاد وحید یامین پور 🔻با وارد کردن کد تخفیف toluehagh99 ، تا پایان فروردین مجموعا هر بسته موضوعی شامل ٧٠ درصد تخفیف خواهد شد ✅مشاهده جزییات و خرید👇 http://toluehagh.ir/?p=85934
📋 برای مقاله «چکیده» بنویسیم🖋 🔷 «چکیده نویسی» فرایند پردازش چکیده (abstract) است و دربردارنده مراحل تهیه خلاصه‌ای زبده و کوتاه از یک متن (کتاب، مقاله، جزوه، گزارش، فیلم و نرم‌افزار) است که شامل نکات اساسی آن باشد. نگارش چکیده روشن می‌سازد چرا و چگونه یک پژوهش انجام شده یا مقاله‌ای نوشته شده و به چه نتایجی رسیده است. اما ضرورتاً هر مقاله نیازمند «چکیده» نیست. 🔻ساختار هر مقاله طبق موضوع، هدف و روش پژوهش آن، متفاوت از مقالات دیگر است. در شیوه‌بندی نگارش مقالات، مقالات مروری و علمی-پژوهشی برای پذیرش و انتشار، نیازمند «چکیده» هستند؛ اما برخی دیگر مانند مقالات دانشنامه‌ای نیازی به «چکیده» ندارند. بنابراین اگر می‌خواهید مقاله مروری یا علمی-پژوهشی بنویسید، نگارش چکیده مقاله جزئی از آن است. 🔶 در ساختار یک مقاله، چکیده پس از عنوان مقاله و پیش از مقدمه می‌آید. هر چکیده بسته به سیاست‌های نشریه، بین 150-100 کلمه به زبان پارسی و در صورت امکان، به زبان انگلیسی و عربی است؛ به گونه‌ای که نمایان‌گر شرح مختصر و جامعی از محتویات نوشتار، شامل بیان مسئله، هدف، روش بررسی (methods) و نکته‌های مهم نتیجه باشد. ▫️چکیده حکم ویترین یک مقاله را دارد و می‌تواند مخاطب را مجاب سازد مقاله را تا پایان بخواند یا همان‌جا به سراغ مقاله دیگری برود. چکیده‌نویسی از پژوهش‌های موازی و در اصطلاح «صفرپژوهی» جلوگیری می‌کند. 🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💠روشنگری در دیدگاه کانت 🔸در زمانه‌ای که بحث از روشنگری و چیستی آن در محافل فلسفی متداول بود، کانت هم یکی از فیلسوفانی بود که در مقاله‌ای کوتاه این پرسش را مطرح کرد. او شعار روشنگری را چنین معرفی کرده:«دلیر باش در به کار گرفتن فهم خویش» و در تعریف روشنگری نوشته: «روشنگری خروج آدمی از نابالغی به تقصیر خویشتن خود و نابالغی ناتوانی در به کار گرفتن فهم خویش است بدون هدایت دیگری. به تقصیر خود است این نابالغی، وقتی که علت آن نه کمبود فهم بلکه کمبود اراده و شجاعت در به کار گرفتن آن بدون راهنمایی دیگری باشد». 🔹وی اظهار کرده است:«‌من در روشنگری، بیش از هر جای دیگر بر خروج آدمی از نابالغی به تقصیر خود خویشتن در قلمرو مسائل مذهبی پای فشرده‌ام؛ زیرا که حکم‌فرمایان در دیگر عرصه‌ها هم‌چون هنرها و علوم، میلی ندارند که نقش قیم رعایایشان را بازی کنند». 📝ماهنامه زمانه، شماره 17، مهر 1390 @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
الإمامُ الصّادقُ عليه السلام إنّ العالِمَ إذا لم يَعمَلْ بعِلمِهِ زَلَّت مَوعِظَتُهُ عنِ القُلوبِ كَما يَزِلُّ المَطَرُ عنِ الصَّفا .; امام صادق عليه السلام عالم هرگاه به علم خود عمل نكند، پند او از دل ها فرو غلتَد، آن گونه كه باران از روى تخته سنگ فرو مى غلتد. منية المريد : 146 و 181.
♦️ گزیده مطالب دیگر رسانه‌ها به مناسبت چهلمین سالگرد شهادت شهید آیت الله سید محمدباقر صدر (۲) ❇️ شهید صدر متفکر بزرگ شیعه در حوزه نظام سازی است (حبیب میرزایی) 🆔 mshrgh.ir/1059623 ✴️ شهیدصدر و نوآوری در روش اثبات عقاید (حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده) 🆔 mehrnews.com/xRBPH ❇️ تعبیر جالب شهید صدر در شب پیروزی انقلاب (آیت‌الله حسینی اشکوری) 🆔 https://tn.ai/2238325 ✴️ تفاوت شهید صدر باسایر اصلاح‌گرایان مذهبی 🆔 https://rasanews.ir/002iMf ❇️ گزیده‌ای از تعابیر شهید صدر درباره انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) (احسان محمدی‌مهر) 🆔 mehrnews.com/xRFcT ✴️ مهر مضاعف در برابر تندی و غضب! (روزنامه جوان) 🆔 https://www.javann.ir/004BUl ❇️ نقد و بررسی اندیشه‌های شهید صدر در شبکه چهار 🆔 http://fna.ir/ewjuov ▪️ ١٩ فروردین، چهلمین سالگرد شهادت شهید صدر 🆔 @shahidsadr
برگزاری اولین نشست علمی پیش‌‏همایش ابعاد انسانی- اجتماعی کرونا در ایران با عنوان «تأملات فلسفی درباره بحران کرونا» http://www.ihcs.ac.ir/fa/news/19381 🍀🍀 🔔 برای اطلاع از سایر رویدادهای به ما بپیوندید: 🆔http://eitaa.com/joinchat/4179165216C0d3b9d3403 https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸دکتر داوری اردکانی ♦️فرق ما و گذشتگانمان در تسلطی است که به زبان فارسی داشتند! 🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
هدایت شده از الممهّدون للمهدي
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حدیث برای این نبوده که خودمان را گول بزنیم و بگوییم هیچ علامتی نداریم! 🔹آیت الله حائری شیرازی ¤کانال @almahdi_14
🔰دکتر موسی نجفی : ✅ نارسایی نظری نقد فلسفه سیاسی لیبرال در مقابل الهیات سیاسی انقلاب اسلامی ایران http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ دکتر کچویان استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در ایران هویت دینی، دیگر هویت ها را نفی کرده است. 🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔍 | گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره ویژگی‌های جامعه‌ مهدوی: 👈 حاکمیتِ جهانی عدالت و معنویت 🔻 «آن چیزی که مهدویت مبشر آن هست، همان چیزی است که همه‌ی انبیاء، همه‌ی بعثتها برای خاطر آن آمدند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته و پرداخته‌ی بر اساس عدالت و با استفاده‌ی از همه‌ی ظرفیتهائی است که خدای متعال در انسان به وجود آورده» این جملات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نشان‌دهنده‌ی نوع نگاه ایشان به مسئله‌ی مهدویت و دوران ظهور حضرت مهدى (سلام الله علیه) است. دورانی که حاکمیت جهانی عدالت و معنویت با رهبری امام معصوم شکل می‌گیرد و در پرتو آن زمینه‌ی بهره‌برداری از برکات طبیعی بدون خسارت و شکوفایی حداکثری استعدادهای بشری به وجود می‌آید. 🔹 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به مناسبت سخنان اخیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیرامون موضوع انتظارِ فرج در مطلب زیر خصوصیات و ویژگی‌های جامعه‌ی مهدوی را براساس بیانات رهبر انقلاب اسلامی بازخوانی کرده است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=45339
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نماهنگ | امروز جهانیان میفهمند منجی خواهد آمد ➕ بخشهایی از بیانات منتشر نشده رهبر انقلاب در دیدار با خادمان مسجد مقدس جمکران در سال ۱۳۸۹ در قم . شماره هشتم 💻 @khamenei_maaref
💠 توصیه‌های حضرت امام رضا(ع) برای روزهای پایانی ماه شعبان
📃یادداشت جدید فیلسوف ارجمند دکتر رضا داوری اردکانی درباره کرونا: بعضى از معاریف اصحاب ايدئولوژی بر آنند که دوران پس از کرونا مجال پيروزى مرام آنهاست. اينها حق دارند که می گويند کرونا به وضع موجود آسیب می رساند و مخصوصا احتمال دارد که سرمايه دارى مغرور و متفرعن امريكا دچار تکانهای شديد شود، اما معلوم نيست اين تكانها به سود کیست. شايد هم نظم غالب بر جهان مورد پرسش قرار گیرد. اصل اساسى اين نظم اراده به قدرت و غلبه است. اين اصل از طریق سرايتش در فرهنگ سراسر جهان كم و بیش در وجود همه مردمان خانه كرده است و مگرنه اينكه اصل پيشرفت كه راهش راه تنازع بقا برای ماندگارى اقوياست مقبول غالب دانشمندان و درس خواندگان و در زمره مسلمات زمان قرار گرفته است اما آدمی چندان بسته حقيقت و نیازمند آزادی و دوستی و همداستانی است كه گل آزادیش در باغچه اراده به قدرت هم مى رويد. بلای كرونا مى تواند این آزادی را که اکنون افسرده و پژمرده شده است از افسردگی بيرون آورد ولى آنچه اكنون می بينيم چشم انداز وحشتناک فقر و بینوایی و از هم گسیختگی سازمانها و جدایی و دوری و بیگانگی و پوشیده شدن اندك بازمانده اعتماد و همراهی و امید در غبار و کدورت اندوه و ترس و ملال است. سياست نبايد از این همه غافل بماند و چه خوب بود که مردم در آغاز بلا از کوی سياست پيغام مهر و دوستی و همدردی مى شنيدند. اما اگر سیاست مجال مهر و دوستی نيست مى توان توقع داشت كه باهمه امكاناتش از کوشش هايى كه براى پيشگيرى از ابتلا و درمان مبتلايان مى شود با تدبیر پشتیبانی كند و مخصوصا خیل انبوه مردمى را که بيشتر نگران يك لقمه نانند از یاد نبرد. ویروس كرونا از هم اكنون بينوايى و گرسنگی را بیشتر كرده است. @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰۲۴ شعبان سالگشت رحلت مرجع بزرگ شیعه آیت الله العظمی میرزا محمد حسن شیرازی صاحب حکم مشهور تحریم تنباکو می باشد ۰ این شخصیت بزرگ آغازگر نهضت بیداری اسلامی در جهان تشیع و ایران می باشد ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
💠 توصیه‌های حضرت امام رضا(ع) برای روزهای پایانی ماه شعبان
💥 دستور امام رضا(ع) به كثرت در استغفار و تلاوت قرآن و دعا در روزهای آخر ماه شعبان، برای پاک شدن و مطهر شدن قبل از ورود به ماه مبارک رمضان «در حديثی معروف، اباصلت از وجود مبارك حضرت ثامن الحجج(ع) چنين نقل مي‌كند: آخرين جمعه ماه شعبان در محضر حضرت بودم؛ ايشان فرمودند: فرصت‌ها گذشته و اين آخرين جمعه ماه شعبان است؛ حضرت دستوراتی دادند كه انجام دهم. سپس فرمودند: كوتاهی‌هايي كه در طول اين ماه شده را جبران كن. حضرت چند دستور به ايشان دادند كه يكي از آن‌ها كثرت در استغفار است؛ استغفار خود را زياد كنيد؛ تلاوت قرآن و دعا را زياد كنيد، تا پاك و مطهر وارد ماه بعد شويد. گاهي همه رياضت‌ها‌ انسان به خاطر يك گناه به نتيجه نمی‌رسد؛ در نهايت هم تا هنگامی كه آن گناه صاف نشود، انسان به نتيجه نمی‌رسد؛ برطرف كردن گناه نيز نيازمند توبه و توجّه است. حضرت هم چنين فرمودند: اگر امانتی از مردم به عهده داريد به صاحبش برگردانيد. انسان بايد به انواع امانات و ديوني كه بر عهده دارد توجه كند؛ گاهي يكی از آنها، مانع بهره‌مندی [از فيوضات الهي] می‌شود؛ حضرت در ادامه فرمودند: بر ترك و رهايي از گناهاني كه مرتكب شده‌ايد، مصمم باشيد. البته هر كسي بايد متناسب با احوال خود عمل كند؛ ممكن است كسي گناه كبيره مرتكب شده باشد و ديگري اهل مكروه هم نباشد؛ اما بی‌ترديد همه در درگاه خداي متعال، مذنب هستند. سپس فرمودند: براي ترك گناهان تصميم بگيريد و سعي كنيد به خوف الهي روي آوريد؛ ترس از خداي متعال را در خود ايجاد كنيد و به او توكل داشته باشيد كه اين وادی، بدون توكل، پيمودنی نيست.» ☑️ @mirbaqeri_ir
🔹 توییت انتقادی امروز مهدی نصیری: ‏در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه، یک متن صد صفحه‌ای درباره مهمترین تحول تمدنی چند قرن اخیر (مدرنیته) تدریس نمیشه اما شعار و بحث پیرامون تمدن‌سازی اسلامی در محافل انقلابی داغ است. این تصور که صرف عبارت‌پردازی و بلیغ‌گویی، پیش‌برندۀ امور و حلال مشکلات است، اصل غالب بر حکمرانی ماست. 🌐 twitter.com/Mnasiri1342/status/1251771877980135424?s=19 @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔵 تٱمّل سید احمد فردید از جمله متفکران بزرگ فلسفی در دوران معاصر است که مواضع گوناگونی درباره آراء و شخصیت او اتخاذ شده است و ابهامات مختلفی را درباره نظرات و حیات این فیلسوف موجب شده است. برخی از این مواضع رنگ و بوی شخصی و همچنین سیاسی داشته که در لوای مباحث علمی طرح شده است. برخی از متدینین هم فردید را بی‌نسبت با انقلاب اسلامی قلمداد کرده‌اند. برای تبیین واقعیت‌هایی که در پس زندگی علمی و شخصی فردید وجود دارد گفت‌وگویی با دکتر محمد رجبی(رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی) انجام شده است . https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/05/29/2078818/پرونده-ما-و-آنچه-مسئله-فردید-بود-نقش-فردید-در-تهیه-متن-قانون-اساسی-ایران-برخی-مخالفت-ها-با-فردید-به-دلیل-دلخوری-شخصی-است 🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🛑پرونده"ما و آنچه مسئله فردید بود"|صدرایی‌ها گرفتار ضعف بنیادین در برابر تمدن مدرن هستند. ✅اندیشه فردید ظرفیت مناسبی برای شناخت حقیقت تمدن غرب است تمدن مدرن غرب واجد ماهیت عمیقی است که شناختش نیازمند اندیشه‌ای ژرف است و فردید علی رغم دیدگاه‌های صدراییِ رایج در دوران معاصر، این شناخت عمیق از تمدن غرب را ممکن می‌سازد. متن کامل را از آدرس زیر بخوانید : https://tn.ai/2079884 🔰کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
‍ ♻️ باز هم در باره دکتر فردید و فردیدی ها ✍️ در گروهی حوزوی، مطلبی از استاد و محقق ارجمند رسول جعفریان در معرفی اثری ترجمه شده از رنه گنون منتشر و در ضمن آن به جریان فکری دکتر سید احمد فردید اشاره ای شد و به دنبال آن تعلیقه ای از من بر آن زده شد. آنچه در زیر از نظر می گذرانید متن یادداشت استاد جعفریان و تعلیقه حقیر بر این یادداشت است: 🔸استاد جعفریان: "رنه گنون (1886 ـ 1951) از بانیان تفکر سنت گرایی در غرب و دنیای اسلام است. تا 1930 در فرانسه بود و پس از آن باقی عمر را به نام عبدالواحد یحیی به عنوان مسلمان در مصر زندگی کرد. کتاب بحران دنیای متجدد نخستین کتاب او بود که توسط دهشیری به فارسی درآمد و توسط موسسه تحقیقات علوم اجتماعی منتشر شد. بعدها کتاب سیطره کمیت یا علائم آخر الزمان او به قلم مرحوم کاردان فارسی در سال 1361 درآمد. اسلام و تاتوئیسم هم سال 79 چاپ شد. معانی رمز صلیب هم در سال 74 از او ترجمه شده است. تفکر وی در میان سنت گرایان ایرانی و جریان های فردیدی تأثیر گذار بود. این بار اثر جدیدی از او با عنوان سمبول های بنیادین، زبان جهان شمول علم مقدس منتشر شده و قدم تازه ای در راه شناخت افکار وی برای فارسی زبانان فراهم کرده است. افکار سنت گرایی در ایران در شصت سال گذشته، مدیون تلاش چهره هایی از غرب و ایران است و همواره به عنوان یکی از نحله های فکری موثر در سیاست و اجتماع نقش آفرینی کرده است." 🔸مهدی نصیری: "با تشکر از استاد جعفریان بابت معرفی ترجمه اثر رنه گنون و همه مطالب خواندنی و مفیدشان در گروه: در مورد موخره مطلبشان عرض می کنم که دکتر فردید پس از انقلاب در بایکوتی شدید از سوی جریان روشنفکری مدافع جامعه باز (جالبه: هم از جامعه باز دفاع کنی و هم یک متفکر را چنان بایکوت رسانه ای و تبلیغی کنی که علاقه مندانش جرات رفتن به دیدارش و حتی یک بار دیدنش را نکنند و همچنان فردیدی بودن یک ناسزا باشد!) که بر اغلب دستگاههای فرهنگی دهه شصت سیطره داشت و همچنان در عرصه های زیادی نفوذ دارد، به سر می برد. و جریان معرفتی حاکم دیگر که جریان حکمت متعالیه و صدرایی بود (البته دکتر سروش با صدراییان وجوه مشترکی داشت و دارد) نیز اعتنایی به فردید نداشت چرا که اغلب بر این باورند که معرفت و حقیقت و فلسفه و ... با صدرا و صدراییان به نهایت و تمامیت رسیده و «لیس وراء عبادان قریة». ( و البته چون به دلیل این استغنای تام که به سراغ فردید نرفته بودند نمی دانستند که اگر چه فردید، متافیریک ارسطو و افلاطون را مظهر اسم طاغوت و مدرنیته را مظهر اسم یا مضل خداوند می دانست، اما اساسا این مبنا ( مظهریت اسماء) را از ابن عربی که رکنی وثیق در حکمت متعالیه و بلکه فصل ممیز آن از دیگر فلسفه هاست، اخذ کرده بود و آن مرحوم ظاهرا تفطن به اشتراک فلسفه مشاء با عرفان وحدت وجودی ابن عربی در یونانیت از جهت تاثر و اخذ از فلوطین نداشت). جریان فردید همچنان در اقلیت کامل است و حتی بخشی از تجدد ستیزانی چون دوستان فرهنگستان ارتباط چندانی با آثار و آرای فردید ندارند و از منظر ویژه خود به تجدد می نگرند. اگر چه شهید آوینی از متاثران از آرای فردید و البته بیشتر از طریق آثار دکتر داوری و دکتر مددپور بود و سالهاست از آوینی زیاد گفته می شود اما همه توجه به آوینی مربوط به آثار سینمایی و مستند اوست و ربطی به نوشته های حِکمی و فلسفی او در باب غرب و مدرنیته ندارد و اگر چنین التفاتی بود، هرگز بر آوینی این قدر تاکید نمی شد چون آوینی در این موضوع و حتی از جهتی در امر انقلاب، بر خلاف انگاره غالب صدرایی می اندیشد. اخیرا مستندی با عنوان «تئوریسین خشونت» در باره دکتر فردید ساخته شده است که در باره فردید و موافقان و مخالفان او اطلاعات مفیدی را عرضه می کند." https://eitaa.com/nasiri1342
خاطرات مطبوعاتی ♻️ دیدار با سید احمد فردید، فیلسوف غربزدگی/ مهدی نصیری ✍️ دکتر فردید (متوفی ۱۳۷۳ ش) بدون شک یکی از جدی ترین متفکران معاصر ایران است، هر چند همچنان گرفتار یک تحریم و بایکوت نیم قرنه از سوی روشنفکران مدافع جامعه باز و انقلابیون فلسفه زده به خصوص از نوع صدرایی است. 🔸طیف رنگارنگی از متفکران و صاحب نظران معاصر چون جلال آل احمد، سید حسین نصر، داریوش شایگان،رضا داوری اردکانی، داریوش آشوری، احسان نراقی، حمید عنایت، امیر حسین جهانبگلو، محمد مددپور، محمد رجبی، عباس معارف، علی معلم دامغانی، مرتضی آوینی با شدت و ضعفی متفاوت از فردید متاثر بوده اند. هر چند برخی از آنان مانند شایگان و آشوری بعدا به منتقدان و مخالفان جدی او تبدیل شدند. 🔸دکتر فردید ارائه دهنده نگرشی عمیق و ماهیت کاو از مدرنیته و تجدد بود و در شرایطی که شیخ و شابّ در برابر برق علم و تکنولوژی مدرن دل و دین از دست می دادند، او از عمق اومانیستی و خودبنیادانه مدرنیته و ایلغار غرب جدید علیه جهان و بشریت، در فضای دانشگاهی و روشنفکری سخن می گفت. 🔸روشنفکران غربگرا و متاثر از پوپر که مدافع وضع موجود عالمند و حاکمیت لیبرال دموکراسی را آخرین منزلگاه سیر تکاملی بشر می دانند، با فردید به شدت در ستیز بودند و با نفوذی که در دهه نخست انقلاب در ارگان های فرهنگی نظام مانند ارشاد و صدا و سیما و دانشگاهها و حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند، به شدت عرصه را بر فردید و تراوشات فکری او و مدافعانش تنگ کردند و مجالی برای بروز و ظهور آن نگذاشتند. 🔸سید مرتضی آوینی با آن که متاثر از آرای فردید و شاگردان او همچون دکتر داوری بود، هرگز به دیدار فردید که همیشه در دسترس و مشتاق دیدار دوستانش بود، نرفت. شهریار زرشناس برای من نقل کرد که روزی در مجله سوره به آوینی پیشنهاد داده که به دیدار فردید برویم اما او نپذیرفت و گفت: من به دیدار فردید نرفته متهم به فردیدیسم هستم، وای به وقتی که بفهمند من به دیدار او رفته ام. 🔸با این احوال، این فضای بایکوت مانع دیدارمن ـ به عنوان مدیر مسئول روزنامه کیهان که می توانست باعث اتهام فردیدیسم به کیهان نیز شود ـ با فردید نشد و از همین رو در سال 71 یا 72 به اتفاق آقایان حجت الاسلام محمد علی معلمی و یوسفعلی میرشکاک به دیدن او در منزلش رفتیم و ساعتی را با او گپ زدیم. اگر چه در آغاز دیدار، تعرض تندش به برخی از افراد توی ذوقمان زد اما وقتی وارد بحثهای فکری و نظری اش شد میخکوب حرفهایش شدیم و سراپا گوش. 🔸علاوه بر روشنفکران، اهل فلسفه و پیروان حکمت متعالیه هم به دلیل نقد فردید بر فلسفه یونانی و یونان زدگی و عدم توافق آنها با نقد او به علم و تکنولوژی مدرن که برای آن چون چاقوی آشپزخانه ماهیت خنثی و لابشرط قائلند، (علی رغم مواضع انقلابی و حمایتش از امام خمینی) هیچ گاه روی خوش به فردید نشان ندادند. 🔸اما این مخالفت صدراییان با فردید گاه وجه بامزه ای نیز پیدا می کند و آن این که فردید را متهم به التقاط هایدگری می کنند. البته فردید از فیلسوف آلمانی هایدگر متاثر بود و خود می گفت که من تفسیر و خوانشی اسلامی از هایدگر ارائه می کنم اما مساله این است که صدراییان که فلسفه یونانی را به نام حکمت اسلامی قالب زده و بر حوزه های علمیه تشیع غالب کرده اند، چگونه التقاط آشکار خود را نادیده و به التقاط فردید خرده و ایراد می گیرند. 🔸التقاط و عدم دسترسی به اسلام ناب در غیاب فصل الخطاب معصوم در فراتر از مسلمات و اجماعیات دین و مذهب، مصیبت و مشکل همگانی است و کسی نمی تواند در مسائل و موضوعات اختلافی دینی به سادگی ادعای وصول به حقیقت و حکم واقعی خداوند را داشته باشد و اساسا مفتوح بودن باب اجتهاد در عصر غیبت معنایی جز این ندارد که حقیقت یقینی در فراتر از مسلمات و قطعیات نزد فقیه و یا مجتهدی خاص نیست و هر مجتهدی باید خود مستقلا برای فهم بهتر مسائل و مقاصد کتاب و سنت و عقل تلاش و استفراغ وسع کند. 🔸اگر قرار باشد میزان خلوص و عدم التقاط در موضوع غرب شناسی را در مورد متفکرانی چون مرحوم طباطبایی و مطهری و فردید محک بزنیم به نظر حقیر دیدگاه فردید به مبانی قران و سنت و عقل بسی نزدیکتر از آن دو بزرگ دیگر است و اشکال وارده به فردید در این موضوع یکی از جهت تاثر از مبانی هایدگر و دیگری تاثر از مبانی ابن عربی (در علم الاسماء تاریخی) است و البته اگر اخذ از ابن عربی ایراد دارد ـ که دارد ـ باید پیش و بیش از فردید دانشگاهی، صدراییان حوزوی را سرزنش کرد که توحید و دیگر اصول عقاید خود را به توحید تشبیهی مخالف عقل و وحی ابن عربی گره زده اند. 🔸جالب است که فردید ادعای خلوص و نابی اندیشه نداشت و با وقوف بر عمق تاثیر غرب و مدرنیته بر عالم و آدم، می گفت همه ما غربزده ایم، منتها من غربزده خودآگاهم و غرب و غربزدگی ام را می فهمم اما بسیاری متوجه غربزدگی شان نیستند. https://eitaa.com/nasiri1342
🚫تئورسين خشونت، عنوانی که دکتر عبدالکریم سروش به مرحوم دکتر فردید نسبت داد...