eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
9.5هزار ویدیو
589 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
39.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝اسلام و (بخش دوم) 👈🏻گفتگو با عمادالدین باقی 🔹آقای باقی ضمن انتقاد از رویکرد رایج فضای استنباطات فقهی گفت: «اصول فقه قابلیت‌هایی دارد که نباید در لباس فقه منحصر شود. همان طور که اصلی مانند اصل احتیاط امروزه در دنیا به عنوان یک مبنای حقوقی معتبر مطرح است، اما در قانون مجازات‌ اسلامی این اصل به درستی رعایت نشده است.» 🔸آقای باقی ضمن طرح جایگاه عقل و نفع بشر در قرآن و لزوم توجه به آن در استنباط‌های فقهی، در پاسخ به این سوال که مرز تشخیص این امور چیست؟ و آیا این استدلال‌ها باعث ایجاد یک فقه جدید نمی‌شود؟ از تاسیس یک فقه جدید استقبال کرد و گفت: «توانایی تشخیص این را خداوند در فطرت انسان قرار داده است.» 🔹وی در پاسخ به این سوال که مساله خاتمیت قرآن اقتضاء می‌کند که احکام شریعت جاودان باشد و بناء عقلاء نیز در صورتی اعتبار دارد که ردعی از سوی شارع صورت نگرفته باشد و حال آنکه نفس تشریع این احکام، ردع از اینگونه بناءهای عقلایی است، گفت: «مساله خاتمیت به این معنا نیست و پیامبران در واقع برای شکوفایی حجت باطنی انسان‌ها مبعوث شدند.» 🎥کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
43.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝اسلام و (بخش سوم) 👈🏻گفتگو با عمادالدین باقی 🔹آقای باقی با ورود به مساله قتل رومینا اشرفی، در پاسخ به این سوال که قصاص نشدن پدر او تا چه اندازه محرّک این قتل بوده، گفت: «اینکه قصاص نشدن پدر، محرک ارتکاب جرم بوده، مبنای علمی ندارد. در بسیاری از کشورها علی رغم آنکه مجازات قصاص وجود ندارد، اما اینگونه قتل‌ها اتفاق می‌افتد. این مسائل بیشتر ریشه در فرهنگ دارد و نمی‌توان برای ادیان نقش تاسیسی در این‌باره در نظر گرفت.» 🔸وی با تاکید بر اینکه فقه، حق کشتن برای قاتل قائل نشده، بلکه مساله درباره نحوه‌ی مجازات شخص قاتل است، از لزوم تعطیل شدن حکم قصاص سخن گفت و در عین حال، «ضرورت مجازات شدید» را مطرح کرد. آقای باقی با انتقاد از کسانی که تفسیر موسعی از افساد فی الارض ارائه می‌کنند و خواسته‌اند مساله قتل رومینا اشرفی را از این راه دنبال کنند، افساد فی الارض در قرآن را همان «جنایت علیه بشریت» دانسته و در نتیجه آن را بیگانه از این مساله عنوان کرد. 🎥کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
45.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝اسلام و (بخش چهارم) 👈🏻گفتگو با عمادالدین باقی 🔹آقای باقی ضمن انتقاد از کسانی که قصاص نشدن پدر را در صورت قتل فرزند، با مبنای مالکیت پدر توجیه می‌کنند، این مطلب را فاقد پشتوانه دانست و با طرح روایتی از پیامبر که شرط عمل به حدیث را «موافقت با قرآن و عقل» بیان می‌کند، روایاتی را که برای قتل پدر امتیاز قرار داده، فاقد اعتبار دانست. آقای باقی مجازات سه تا ده سال حبس برای این جرم را ناعادلانه خواند و گفت: «چنین شخصی باید حبس شود اما حبس طولانی.» 🔸وی در نهایت، نسبت به مجازات قصاص پیشنهاد داد که این قانون را متنوع کنند و علاوه بر قصاص و عفو، حبس طولانی را نیز اضافه کنند؛ چرا که گاهی قصاص به این دلیل است که خانواده مقتول نمی‌خواهند شخص به قتل برسد اما دوست ندارند او عفو شود، به همین دلیل مجبور می‌شوند قصاص را انتخاب کنند. آقای باقی با تاکید بر اینکه در قرآن عفو از قصاص برتری دارد، گفت: «قانون‌گذار ما گزینه مرجوح را به طور شدید دنبال می‌کند، اما چرا همین رویکرد را نسبت به گزینه برتر که عفو است، ندارد؟» 🎥کلیپ کامل این گفتگو را در یوتیوب تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
32.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻اسلام، قصاص و فرزندکشی (بخش اول) 👈🏻گفتگو با آیت الله فاضل لنکرانی 🔹آیت الله فاضل لنکرانی ابتدائاً با انتقاد از کسانی که بدون داشتن دانش لازم، خود را کارشناس مسائل اسلامی می‌خوانند و هرگونه برداشتی را از متون دینی موجه می‌دانند، بر لزوم فهم روشمند از قرآن و روایات تاکید داشته و جایگاه را در برداشت صحیح از دین، تبیین کردند. ایشان با بیان اینکه قصاص از نصوص صریح قرآن است، تاکید داشتند که خداوند این حکم را جعل کرده و عقل انسان حکم می کند که آن را همچون عبد بپذیریم. 🔸ایشان ضمن انتقاد از کسانی که به معتقدند، با ذکر چهار دلیل، احکام قرآن را مادامی که ناسخی برای آن ثابت نشده، دائمی دانستند و گفتند: «وقتی خداوند حکم به چیزی برای عبد خودش کرده، اگر بخواهیم آن را کنار بگذاریم، نمی‌توانیم بگوییم عقل محدود بشر چیز دیگری را می‌گوید، بلکه باید از نصوص دینی دلیلی برای نسخ آن بیاوریم و اموری مثل بناء عقلاء به هیچ وجه نمی‌توانند دلیل بر محدود شدن یک حکم باشند، چون نیازمند امضاء شارع است.» 🔺نظراتتان را در اینستاگرام برای ما بنویسید 🆔 @AzadFekriSchool
24.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻اسلام، قصاص و فرزندکشی (بخش دوم) 👈🏻گفتگو با آیت الله فاضل لنکرانی 🔹آیت‌الله فاضل لنکرانی در پاسخ به این سوال که «اگر قصاص به گفته قرآن برای حفظ حیات بشر است و حفظ حیات بشر با حبس‌های طولانی نیز ممکن است، پس چرا اجرای این حکم را متوقف نمی‌کنیم؟» گفتند: انکار نمی‌کنیم که ممکن است در برهه‌ای اموری مانند حبس اثرگذار باشد، اما تاثیر قصاص را ندارند. همچنین اساساً اثر پیشگیری حق قصاص از اجرای آن بیشتر است. به علاوه آیا ضمانتی وجود دارد که در زمان‌های بعدی نیز شرائط اینگونه باشد؟ ممکن است صد سال دیگر بناء عقلاء بر یک امر ظالمانه‌ای استوار شود، آیا باید آن را پذیرفت؟ حکم الهی برای همین است که گرفتار این تغییر نظرات نشویم. 🔸ایشان با پذیرفتن اینکه شارع در قراردادن احکام، اهدافی را دنبال می‌کند، به مساله اهداف شریعت در قانون گذاری پرداختند و گفتند: اینکه شارع حتماً اهدافی را دنبال می‌کند (حیات جامعه در حکم قصاص)، دلیل بر این نمی‌شود ما اجازه این را داشته باشیم که تمام احکام را متناسب با مقصدی که تشخیص دادیم عوض کنیم. 🔺نظراتتان را در اینستاگرام برای ما بنویسید 🆔 @AzadFekriSchool
📝 ♦️چالش‌‌های سیاسی کرونا 🔹به‌طور سنتی همواره در فلسفه سیاسی که نظریات مختلفی وجود داشته است، یک دوگانه اصلی به نام عدالت و آزادی وجود دارد. موضع‌‌های سیاسی و نظام‌‌های سیاسی مختلف در تمایل به یکی از این دو از هم متمایز می‌شوند. 🔹بحران کرونا بشر را مجبور کرد که آزادی را کلا به‌طور موقت آنچنان محدود کند که شاید در هیچ‌نظام دیکتاتوری چنین چیزی سابقه نداشته است و مردم نیز آن را به‌خاطر ویژگی کرونا پذیرفتند؛ اما تصمیم‌گیری سیاسی در بحران کرونا دیگر بر اساس دوگانه عدالت و آزادی شکل نمی‌گیرد. 🔹دوگانه جدیدی به نام دوگانه سلامت و اقتصاد برای سیاستمداران به وجود آمد. سیاستمداران اگر دست به قرنطینه می‌زدند تا سلامت مردم تضمین شود و مسوولیت خود را در قبال مردم انجام داده باشند، 🔹 با توقف کسب‌وکار‌ها مواجه می‌‌شدند و در نتیجه بحران اقتصادی برای آن‌ها به وجود می‌آورد و اگر برای برپا‌بودن اقتصاد کشورشان و چرخش اقتصادی جامعه به کسب‌وکار اجازه فعالیت می‌دادند و قرنطینه را کمرنگ می‌‌کردند در آن صورت آمار مبتلایان و فوت‌شدگان بالا می‌رفت و بحران سلامت پیش می‌آمد. 🔹سیاستمداران موظف بودند بین این دو اقدام متعارض به‌گونه‌ای تصمیم بگیرند تا بتوانند بهترین وضعیت را برای جامعه شأن به‌وجود آورند. ✍️نویسنده: دکتر حمیدرضا آیت‌اللهی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1602 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
﷽؛ ✂️ برشی از یک کتاب پیروان حقوق زن و مرد در غرب نیز بد نیست بدانند که قوانینی به مراتب سخت تر و محدودکننده تر از این را در مورد زنان اعمال نموده است. تضاد‌ّ مسیحیت با جنس مؤنّث بسیار جنون آمیز بود ، زیرا کاملاً موجودیت زن را رد می نمود ، که نظری منحصر به فرد بوده و چنین برخوردی را نه در دین اسلام و نه در یهودیت می توان یافت. به هیچ وجه منصفانه نیست که محمد و را به خاطر بدرفتاری و بی ارزش شمردن زنان محکوم نماییم. اگر زن مسلمان امروز بعضی از ارزشهایی را که به عنوان آزادی به او پیشنهاد می شود ردّ می نماید ، نه به خاطر تعصب جاهلانه ی اوست ، بلکه به این دلیل است که در مورد روابط زن و مرد به گمراهی و بی هویتی دچار گردیده است . ما در حالی ادّعای آزادی زن و مرد را بر زبان می آوریم که در تبلیغات ، فیلمهای شهوانی ، مجله های پورنوگرافی و مجالس عیش و عشرت از چهره ای برده وار و بی ارزش ساخته ایم. 📚 محمد ، کارن آرمسترانگ ، ص ۳۷۱ ☪️✝️ @Debate
7.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴حرکات زشت و توهین آمیز مجری یک برنامه اقتصادی صدا و سیما در مقابل یک تولید کننده موبایل ایرانی، این برنامه ۱۵ تیرماه ساعت ۱۶ از شبکه یک پخش شد 🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا 🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ████████████✊🏻 @jebheh
🔷سلسله نشست های تخصصی مبانی روش تفقه () در برگزار می گردد. 📒 : مبانی زبان شناختی تفقه 🔻ادبیات قانونی شریعت 🔺ارائه: حجةالاسلام یحیی عبداللهی 🕙زمان: شنبه 21\4\99 ساعت 11:30 تا اذان ظهر 🏢مکان: بلوار الغدیر، کوچه10، ساختمان مفید، طبقه دوم، اتاق جلسات @farhangestan1
18.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️🔸 🔸«دادگاه‌های غرب در سینما و فیلم‌هایشان -حالا آن مقداری که بنده دیدم، در فیلم‌هایی که یا آمریکایی‌ها درست میکنند، فیلم‌های هالیوودی، یا اروپایی‌ها درست میکنند- یک نقطه‌ی عدالت خشکِ محضِ این جوری است. اصلاً هیچ تعرّضی، تجاوزی به متّهم ندارند و تا یقین نکنند، حکم صادر [نمیکنند]؛ دادگاه در فیلم‌ها این جوری است، [امّا] بیرون را شما نگاه کنید، الان وضع آمریکا را مشاهده کنید، ببینید چه کار میکنند. هزاران نفر را به صِرف حضور در خیابان میبرند زندان. این آقای رئیس‌جمهور محترم آمریکا هزاران کودک را از پدر مادرهایشان جدا کرد، در قفس انداخت؛ یعنی روال کارشان این جوری است. میگوید که اگر چنانچه فلان کار را بکنید، دَه سال باید بروید زندان؛ خب این قانون نمیخواهد؟ لازم نیست که مثلاً کسی [طبق قانون عمل کند]؟ میگوید: «من میگویم باید این قدر حکم داده بشود»؛ یعنی قضاوتهایشان این جوری است، دادگاه‌هایشان این جوری است امّا در مقام تبلیغات که شما نگاه میکنید، یک چیز شسته و رُفته و زینت‌کرده‌ و آرایش‌کرده‌ای است که نشان میدهند.» ۱۳۹۹/۰۴/۰۷ ⭕️ 🅾️ @ANALYSTS
فوکایاما: آمریکا رو به افول است و خیلی‌ها در دنیا متوجه این واقعیت شده‌اند. پ.ن؛ غرب‌زدها نمی‌خواهند از خواب آمریکا پرستی بیدار شوند؟!