🖋 خلق فرصت با غیرت دینی و عقلانیت
👈🏼 نگاهی به نقش راهگشای غیرتورزی عقلانی در جامعه ایرانی
🔹حوادث تاریخ انقلاب نشان میدهد هرجا مردم با غیرت دینی برخاسته از بصیرت خود وارد میدان شدهاند، کشور از دل بحرانها نجات یافته است. غیرت دینی مردم جنگ تحمیلی را به کارخانه انسانساز دفاع مقدس مبدل و در یک نبرد بینالمللی تمام عیار ایران را پیروز کرد.
🔹همین غیرت دینی ناشی از بصیرت مردم آتش فتنههای ۷۸ و ۸۸ را در ۲۳ تیر و ۹ دی خاموش کرد و البته باز غیرت دینی مردم بود که از شهادت سخت و تلخ سردار سپاه اسلام شهید سلیمانی، با یک تشییع دهها میلیونی حادثهای تاریخی ساخت. پس این «غیرت دینی است که تهدیدها را به فرصت تبدیل میکند.» ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
📜 #یادداشت_هفته این شماره را در khl.ink/khat مطالعه کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 حفظ غیرت دینی، به عنوان عامل پیروزیها و تبدیل تهدید به فرصت
🔻رهبر انقلاب: عزیزان من، کسانی که این سخن را از این بندهی حقیر میشنوید! #غیرت_دینی را حفظ کنید. عامل نجات کشور در بزنگاههای مختلف، غیرت دینی ملّت ایران بوده. غیرت دینی است که تهدیدها را به فرصت تبدیل میکند. ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
👈🏼 گزیده بیانات رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مردم قم
📥 khl.ink/f/49363
💻 @Khamenei_ir
📜 ویژهنامه "شهید پیروز"
🔻 بررسی و تحلیل خطبههای نمازجمعه ۲۷دیماه۹۸
➕ مصاحبه با همرزمان شهید سلیمانی و شخصیتهای برجسته محور مقاومت
🔺 بازنشر به مناسبت سالروز سخنرانی حضرت آیت الله خامنهای در نمازجمعه تاریخی ۲۷دیماه۹۸
📥 صفحه ویژه👇
http://farsi.khamenei.ir/masir-1399/
🔰 #پیشنهاد_مطالعه | بیانات حضرت آیت الله خامنهای در خطبههای نماز جمعه تاریخی ۲۷دیماه۹۸
🔍 بخوانید👇
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=44695
🔰 #تحلیل_و_تبیین | حقیقت ملت ایران را چگونه میشود شناخت؟
👈🏻 تقویت هویت معنوی امت، در سایه تجربه قدسی
🔻 رهبر انقلاب در دیدار ۱۹ دیماه ۱۴۰۰ با اشاره به مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی از آن بهعنوان واقعهای یاد کردند که منعکسکننده حقیقت و هویت ملت ایران است. پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به همین مناسبت برای بررسی تفصیلی و جامعهشناختی این موضوع گفتوگویی با آقای دکتر حامد حاجیحیدری، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران داشته است.
🔹 در هیچ رویداد اجتماعی در تاریخ معاصر کشور بهاندازه تشییع گسترده سپهبد سلیمانی نمیتوان «هویت معنوی» را نزد مردمی که مدام توسط رسانههای خارجی و برخی روشنفکران داخلی، به فاصلهگیری از انقلاب و ارزشهایش متهم و متصف میشوند ملاحظه کرد.
🔹 تشییع شهدای گمنام، شهدای غواص، شهید حججی و بالاخره در اوج، تشییع شهید سلیمانی برای امت ما یک «تجربه قدسی» است؛ انسانها در متن چنین تجربیاتی، از موقعیت دنیوی خود منقطع میشوند و به حقایق متعالی نظر میکنند. توسعهطلبیهای مادی در خود و جامعه را کوچک میبینند و به چیزی نظر میکنند که فراسوی توانمندیهای مادی انسانی نقشآفرینی میکند.
🔺 درحالیکه به نظر میرسد عمدهای از دامنههای فرهنگی باسابقه جهان در اروپا و آسیا و افریقا، در مقابل مادیگری آمریکایی، توش و توان خود را تحلیل رفته میبینند، در این نقطه تاریخی معنویت از جغرافیای جهان، امپراطوری ایمان در اربعین به پیش میرود.
#غیرت_دینی
🔍 ادامه را بخوانید👇
https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=49405
9.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷 نماهنگ ویژه | بر دوش ملت، بر بال ملائک
🔻 رهبر انقلاب در نماز جمعه تاریخی پس از شهادت حاج قاسم، تشییع این شهید عزیز را بدرقهای بینظیر در جهان نامیده و این روز را یومالله دانستند. ایشان در طول دو سال اخیر بارها به مناسبتهای مختلف به تبیین زوایای مختلف حضور میلیونی مردم در تشییع شهید سلیمانی پرداخته و در دیدار اخیر نیز از آن واقعه به عنوان نشاندهنده حقیقت و باطن ملت ایران یاد کردند.
#سردار_دلها
🔺 به همین مناسبت پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در نماهنگ "بر دوش ملت، بر بال ملائک" به مرور بیانات رهبر انقلاب در وصف تشییع شهید سلیمانی پرداخته است.
#غیرت_دینی
📥 سایر کیفیتها👇
https://khl.ink/f/49394
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
🔰 #تحلیل_و_تبیین | حقیقت ملت ایران را چگونه میشود شناخت؟ 👈🏻 تقویت هویت معنوی امت، در سایه تجربه قدسی
[In reply to کانون غربشناسی و اندیشۀاسلامی]
🛑 با توجه به اهمیت این گفتگو که بی ارتباط با یادداشت قبلی ما در کانال هم نیست، متن کامل این گفتگو را به اشتراک میگذاریم
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به همین مناسبت برای بررسی تفصیلی و جامعهشناختی این موضوع گفتوگویی با آقای دکتر حامد حاجیحیدری، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران داشته است.
* جایگاه حقیقت و هویت ملی بهخصوص در مورد جوامعی مانند ایران که در دو قرن اخیر بهشدت تحت هجوم تجدد و قدرتهای استعماری قرار داشته، اهمیت ویژهای یافته است. خصوصیات این هویت و حقیقت چیست و اگر بخواهیم آن را تعریف کنیم، چگونه میتوان آن را به قید تعریف کشید؟
* در سالهای اخیر هویت ملی در بسیاری از کشورهای جهان روبه تضعیف است و رفتهرفته و بیش از پیش، هویت در یک مقیاس تمدنی معنا مییابد.
ملیتهای مرسوم، یک محصول مدرن هستند که با مرزبندیهای تصنعی پیوند دارند، ولی با تضعیف این مرزبندیها در جریان روابط تجاری و رسانهای و ارتباطات اینترنتی و ... عموماً دو حالت پیش میآید: یا با یک فرآیند هویتزدایی در نتیجه افراط در بیریشگی تجربه مدرنیت مواجه میشویم که این نحوی بیماری اپیدمی روانی-اجتماعی است، یا در متن آن دسته از منابع عقیدتی که توانستهاند معنویت را تا حدودی از ویرانگری مدرنیت محفوظ بدارند، هویت به یک مقیاس تمدنی گسترش پیدا میکند. در واقع، در دوگانه ملت و امت، امروز با تضعیف مرزهای دولت-ملتهای مدرن، این «امت» است که تنها شانس انسانها برای دستوپاکردن هویت بهشمار میرود.
هویت، پاسخی است که عاملان در جواب به پرسش کیستی میدهند و کمک میکند تا در طول حیات، از استمرار وجودی بهرهمند باشند و بتوانند برای زندگی خود برنامه باثبات یا بالنسبه باثبات داشته باشند. تضعیف هویتهای معنوی در غرب و تعلیق هویت ملی در نتیجه تضعیف دولت-ملتهای مدرن، شرایط دشواری برای جوانان غربی پدید آورده است؛ چنانکه رهبر انقلاب در خطبه خردادماه سال ۸۸ فرمودند: «امروز جوانها در دنیایی که مادیگری بر آن حاکم است، غرق در حیرت و آشفتگیاند؛ دوری از معنویت آنها را دچار آشفتگی کرده است؛ نمیدانند چه بکنند؛ متفکرانشان هم ماندهاند و بعضی از آنها فهمیدهاند که راه اصلاح کارهایشان مراجعه به معنویت است؛ ولی چه جور میتوانند معنویت از دسترفته را، معنویتی را که دو قرن است در کشورهای غربی دائماً با وسایل گوناگون کوبیده شده است، میخواهند برگردانند؛ کار آسانی نیست، اما ملت ما اینجور نیست. ملت ما در این مجرای عظیم معنویت حرکت کرد؛ با معنویت توانست یک انقلابِ با این عظمت را به پیروزی برساند؛ با معنویت توانست در این دنیای مادی یک نظام اسلامی را که متکی به معنویت است، برافرازد؛ پایههای آن را محکم کند و آن را در مقابل تهاجمها و طوفانهای گوناگون حفظ کند. ملت ما یک جنگ هشتساله تحمیلی را با تکیه به همین معنویت توانست با سرافرازی و پیروزی طی کند. امروز هم جوانهای ما اکثراً جوانهای مؤمن و معنوی هستند؛ حتی آن کسانی که بهظاهر گرایش معنوی در سیمای آنها نیست، انسان در مواقع حساس میبیند دلهایشان متوجه خداست. بارها من عرض کردهام که در این شبهای قدر، در این روزهای اعتکاف، در این مراسم نماز عید فطر، چه افرادی، چه اشخاصی که انسان گمان نمیکند، دلهایشان را متوجه خدا میکنند.»
#حاج_قاسم
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
[In reply to کانون غربشناسی و اندیشۀاسلامی] 🛑 با توجه به اهمیت این گفتگو که بی ارتباط با یادداشت
معالوصف، در هیچ رویداد اجتماعی در تاریخ معاصر کشور بهاندازه تشییع گسترده سپهبد سلیمانی نمیتوان این «هویت معنوی» را نزد مردمی که مدام توسط رسانههای خارجی و برخی روشنفکران داخلی، به فاصلهگیری از انقلاب و ارزشهایش متهم و متصف میشوند ملاحظه کرد؛ درحالیکه از ابتدای ظهور داعش دفاع فرامرزی ایران در عراق و سوریه توسط رسانههای خارجی و متأسفانه دنبالههای داخلی نکوهش میشد، مردم هم در تشییع شهید حججی و هم در تشیع باعظمت شهید سلیمانی، نشان دادند که از یک هویت با هسته سخت معنوی برخوردارند که با همه تهاجمهای رسانهای و فرهنگی همچنان کمآسیب باقی مانده است؛ مردمی که شاید پس از فقدان پدر یا برادر خود، تصویر او بر شیشه اتومبیل را چهل روز یا قدری کمتر و بیشتر نگه میدارند، تصویر حاج قاسم را تا مدتها و تا همین الآن که دو سال گذشته، بر سردر مغازه و شیشه اتومبیل خود حفظ کردهاند. پایداری چنین تعهدی، نشان داد که ارادت به سردار، بیش از یک حس ناگهانی و تأثر عمیق از نحوه تاریخی و تأثربرانگیز شهادت سردار به دست شرورترین سیاستباز زمانه است؛ قضیه از یک نیروی عمیق فرهنگی ریشه میگیرد.
* بهطور کلی، فارغ از ابزارهای روش تحقیق، خود علوم اجتماعی و جامعهشناسی (به مفهوم آنچه در دانشگاهها تدریس میشود) نسبت به این هویت و حقیقت چه نگاهی دارند؟ آیا آن را به رسمیت میشناسند یا تلاشی برای شناخت آن به شکلی که در واقعیت بیرونی خود دیده میشود، داشتهاند یا نه؟ آیا با این نگاه علوم و ابزارهای آنها میتوان چنین هویتی را مورد سنجش قرار داد؟
* بیگمان بله؛ نظریهپردازیهای گوناگونی که در دامنه وسیعی از علوم انسانی، با موضوع نسبت با مدرنیت صورتگرفته، نشان میدهند که مدرنیت بدهی معنوی و فرامادی به توسعه دارد که باید بپردازد. شواهد این دیدگاه، در فلسفه و علوم اجتماعی اروپا، از پایان سده نوزدهم آشکار شد و تا هماکنون هم گسترش یافته است. در ایران نیز چهرههای مطرح و عمدهای در زمینه علوم انسانی، این مضمون هویت معنوی را در کار خود محوریت بخشیدهاند. از این دیدگاه، توسعه مدرن امر معنوی را مغفول داشته و تا این غفلت را جبران نکند، توسعهاش نامتوازن و ناتمام خواهد بود و آسیبپذیری برنامههای توسعه از جهات مختلفی مانند محیط زیست، جنگها و منازعات، اقلیتهای قومی و نژادی، زنان، استفاده انسانی از ماشینها و ... برمیگردد به همین ضعف و خلأ. توسعه مدرن تا بدهی خود را به معنویت نپردازد همچنان نامتوازن خواهد ماند و برای انسانها راضیکننده نخواهد بود.
بحرانهای موجاموجی که مشخصاً از سال ۱۹۹۷، بعد در سال ۲۰۰۸ و سپس، در سال ۲۰۱۶ در اقتصاد جهانی دامنگیر شد و همچنان فروننشسته است، بیش از آنکه ماهیتاً اقتصادی باشند، حاصل ناتوانی توسعه مدرنیستی در تعیین نسبت معنوی با محیط زیست و اخلاق همکاریهای بینالمللی و استفاده انسانی از ماشینهاست و تا زمانی که نتوانیم از موانع معرفتی عبور کنیم، جهان در متن بحران خواهد ماند و چارهجوییهای اقتصادی و فنی ثمر چشمگیری نخواهد داشت.
* این هویت و حقیقت چه نسبتی با یک آیین مانند تشییع پیکر شهید سلیمانی دارد؟ اصولاً چرا این هویت در چنین آیینی خود را متجلی میکند؟ این حادثه چه خصوصیات و ویژگیهایی دارد که تبدیل به «عینیتِ بیرونی» آن هویت و حقیقت نظری میشود؟
* تشییع شهدای گمنام، تشییع شهدای غواص، تشییع شهید حججی و بالاخره در اوج، تشییع شهید سلیمانی برای امت ما یک «تجربه قدسی» است؛ به این معنا که انسانها در متن چنین تجربیاتی، از موقعیت دنیوی خود منقطع میشوند و به حقایق متعالی نظر میکنند. توسعهطلبیهای مادی در خود و جامعه را کوچک میبینند و به چیزی نظر میکنند که فراسوی توانمندیهای مادی انسانی نقشآفرینی میکند و برای یک امت، خاطره جمعی تابناکی خلق مینماید که عمیقاً رضایتبخش است و موجب بهزیستی میشود. این، یک نحو تجدید ایمان به غیب و عظمت تاریخساز روح است.
در تجربه انقلاب اسلامی و همچنین رویدادهای خلاق پس از آن مانند دفاع مقدس و دفاع از حرم، مدام با این حقیقت قدرتآفرین مواجه بودهایم و عینیت راهگشا و کارساز آن را درک کردهایم. از این نیروی معنوی، گشایشهای عینی بسیار دیدهایم و هر گاه به آن اتکاء کردهایم، پیش رفتهایم و هر گاه گروهها و فعالان سیاسی، آن را نادیده گرفتهاند، به همان میزان غفلت، آسیب هم دیدهایم.
#سردار_دلها