eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
9.5هزار ویدیو
589 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
6.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺تصور کنید اگر یک کشتی جنگی ایرانی در خلیج مکزیک حضور داشت و... 🔺افشای دروغ‌های آمريکا در ماجرای حمله به هواپیمای مسافربری ایران توسط یک برنامه طنز @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
تمدن‌سازی با استفاده از تجربه صفویه 💠 دکتر موسی نجفی، رئیس گروه تاریخ معاصر موسسه امام خمینی(ره) است. 🔰 نجفی در مورد تجربه تمدنی صفویه می گوید: آنچه بعد از یک قرن از پایه گذاری رسمی شیعی صفوی در اوایل قرن یازدهم ، میراث شاه عباس اول شد و با درایت و همت او به اوج رسید؛ ثبات و امنیت ملی و شکوفایی اقتصادی و توسعه و خلاقیت فرهنگی و هنری و علمی بود و همه اینها در یک مرکزیت و هماهنگی و شکوفایی بودند.✅ 🔰 این اوج و خلاقیت در فلسفه ملاصدرا و ابتکارات شیخ بهایی و خوشنویسی و هنر علیرضای عباسی و لیاقت و فرماندهی سردار بزرگ امامقلی خان و ساخت و توسعه شهرهای بزرگ و باشکوه قابل رویت است.🏛 🔵 این دوره شکوفایی بعد از دو دوره مهم تاریخی اتفاق افتاد: اول دوره تاسیس و التهاب و انقلابی گری شاه اسماعیل اول، و دوم نیم قرن دوره ثبات و امنیت و تثبیت نظام دینی دوره شاه طهماسب.💯 🔰 انقلاب اسلامی در دوره ثبات و رفتن به طرف تمدن عظیم اسلامی شیعی می تواند از این تجربه مهم همچون عیار و راهکار و افق جهت برنامه ریزی استفاده کند و البته آسیب شناسی خودش را هم داشته باشد✅ 🔰 علیرغم بسیاری از کمبودها و آسیبها و سوء مدیریتها که وقایع و تلخیهای سالهای اخیر را در پی داشته است، اینها نه در ذات انقلاب که مسائلی عرضی و روبنایی بوده و علیرغم تحمیل شرایط بد، نوعی شکوفایی تمدنی(به خاطر ازدیاد علم و ثروت و قدرت) بعد از دوران آرامش گونه و ثبات سالیان اخیر دیده می شود.👌👌 🔰 این انفتاح و گشودگی از چشم استراتژیست های برجسته غرب مثل هنری کیسینجر پنهان نمانده، از آن به نام امپراطوری پارس نام می برد✅
مجموعه ۷ جلدی تاریخ فلسفه غرب انتشارات آکسفورد به‌زودی به همت انتشارات سمت منتشر خواهد شد: جلد ۱. اندیشه‌ی کلاسیک، ترنس اِروین، ترجمه‌ی حسن فتحی جلد ۲. اندیشه‌ی دوران میانه، دیوید لاسکم، ترجمه‌ی میثم سفیدخوش جلد ۳. فلسفه‌ی رنسانس، برایان کوپنهاور و چارلز اشمیت، ترجمه‌ی سیدمسعود حسینی جلد ۴. عقلگرایان، جان کاتینگهام، ترجمه‌ی مصطفی شهرآیینی جلد ۵. تجربه‌گرایان، راجر وولهاوس، ترجمه‌ی مهدی سلطانی جلد ۶. فلسفه‌ی زبان انگلیسی ۱۹۴۵-۱۷۵۰، جان اسکروپسکی، ترجمه‌ی یاسر خوشنویس جلد ۷. فلسفه‌ی قاره‌ای از ۱۷۵۰ به بعد، رابرت سالمن، ترجمه‌ی محمدمهدی اردبیلی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🌿🌿🌿 ✅حجت الاسلام در مراسم بزرگداشت روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی : «دروسی که طلاب می خوانند به نمی خورد». 🔹عموم تبلیغات و آموزش های دینی غالبا موجب از دین می شود، به چند نفری که دور یک عالم دینی را گرفته اند نباید شد، ادبیات ما با ادبیات معصومین و سیره آنان سازگاری . 🔸دروسی که طلاب می خوانند، به درد تبلیغ نمی خورد، یک تصور در حوزه رایج است که فکر می کنند که طلبه همین دروس را بخواند و هنر تبلیغ و فن خطابه را نیز بداند می کند؛ در حالی که به هیچ وجه اینطور نیست ... 👈متن کامل در : yon.ir/bZVBT 🔻سخن سدید (دانش های موثر در فهم و تبلیغ دین) @sokhanesadid
✅کانال کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی، را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید و به دوستان و علاقه مندان معرفی نمایید. اعضای کانال مخاطب خاص هستند... 🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔🆔 پیام رسان سروش https://sapp.ir/qarb_islam پیام رسان ایتا https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami پیام رسان گپ https://gap.im/Qarb_Islam تلگرام https://telegram.me/QarbshenasiAndisheIslami
نشست علمی "بررسی و واکاوی نگاه عرفای نجف به مساله حکومت و سیاست" استاد آیت الله دکتر علی رضایی تهرانی چهارشنبه 19 تیر, ساعت 18 الی 19.30 مجمع عالی حکمت اسلامی @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
نشست علمی "تحلیل دیدگاه علامه طباطبایی ره در باب زمان نزول آیه اکمال" استاد: دکتر جواد رقوی پنجشنبه 20 تیر 98 ساعت 18 الی 19.30 در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد بر گزار می گردد. @KanooneQarbshenasuAndisheIslami
گروه فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار میکند: کارگاه بررسی تحلیلی مکتب فلسفی پراگماتیسم استاد:دکتر مجتبی درایتی(استاد دانشگاه فردوسی مشهد) زمان: پنج شنبه 20 تیرماه 1398 ساعت 8 الی 17 مکان: نبش سناباد 33 پلاک 307 هزینه ثبت نام: 50 هزار تومان به همراه صدور گواهینامه @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
hedayat 15-04-98 Dr. Yaseri .doc
214.5K
✴️ #تحلیلـانقلاب اسلامی بر اساس بیانیه #گامـدوم نقاط قوت انقلاب اسلامی (2) 💠دکتر ابوذر یاسری 💠نشریه الکترونیکی #هدایت/شماره7 💠 #ویژه هادیان و مسئولان سیاسی #نشستهای بصیرتی ✳️ به کانال تخصصی #شبکهـتحلیلگران بپیوندید: ✳️ @Analysts
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‍‍ 🔘 سنت و تجدد ❇️ (دو الگوی معرفت شناختی در تحلیل دانش سیاسی مسلمانان) 🔻 ▪️مفهوم «» و ساختار و عناصر آن در اندیشه سیاسی دوره اسلامی، هنوز به عنوان امری مستقل مورد توجه واقع نشده است. و در غیاب سلسله ای از بررسیهای انتقادی درباره ماهیت این سنت، به مثابه نظامی از دانش که بتواند مبانی معرفتی و نظام گفتاری آن را توضیح دهد، هرگونه سخن گفتن از سنت مشکل می نماید. در عین حال، مساله جدی است؟ نحوه پرسشهایی که در برابر سنت وجود دارد، بسیار شگفت انگیز است و آن را به معمای مخصوص زمان ما تبدیل کرده است که با اضطراب در اذهان جوامع اسلامی جریان دارد. ▪️ ما واجد یک حافظه جمعی است که جریانهای مختلف اندیشه سیاسی را در خود ادغام نموده و هویت کلی خاصی پیدا کرده است. قواعد تعریف شده ای دارد و، چنانکه اشاره خواهد شد، صورت بندی معینی از اندیشه درباره حقیقت و حقانیت ارائه می دهد. این سنت، به همراه حافظه خود، فرآیند اجتماعی فعالی است که به طور مداوم به باز تولید گذشته می پردازد و در تلاش مستمر برای پیوند حال و گذشته، اقدام به تفسیر و بازپرداخت ممتد هویت می کند. سنت و هویت بر ساخت آن، طبعا امری هنجاری، غیریت آفرین و مسئولیت ساز است. @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
‍‍ 🔘مبانی نظری غرب مدرن ❇️(غرب به مثابه تاریخ نیست انگاری) 🔻 ▪️انسان یونانی با از دست رفتن عقلانیت غیب باور و تمثیلی اسطوره ای و میتولوژیک، در پی مبنایی جدید برای تبیین جهان بود. در دوره نسبت انسان به هستی به گونه ای تمثیلی بود و انسان در هماهنگی با نظم جهان قرار داشت. در این دوره با بروز یک فاصله و «انقطاع» وجودی از جهان، انسان متوجه پرسش بنیادینی می شود که او را متوجه سوال از نظم جهان می‌کند. «جهان از چه ساخته شده است؟»، پرسشی بود که تا قبل از آن سابقه نداشت و برای اولین بار در تاریخ ظهور می‌کند. از این به بعد برای اولین بار در آثار متفکرانی که به «طبیعت گرایان » نامیده شده اند، نحوی از تفکر و تبیین از جهان ظاهر می شود، که در پی تبیین ماهیت جهان به کمک عناصر طبیعت هستند. ▪️ (Renaissance) به معنای تولد دوباره است. سالهای بعد از قرون وسطی را دوره رنسانس یا همان بازگشت به روم و یونان باستان گویند. آغاز رنسانس که به عنوان طلیعه ظهور غرب مدرن است، با فتح قسطنطنیه و کشف قاره آمریکا و همچنین با حال و هوای انسان گرایانه مردمان عصر رنسانس و آثار ادبی-فرهنگی «پترارک» و «بوکاچیو» در قرن چهاردهم میلادی و آثار «پیکودلا میراندولا»، «لورنزو والا»، «اراسموس روتردامی»، «جوردانو برونو» در قرون بعد، همراه است. واژه «» (Modern) از لفظ لاتینی Modernus و از قید Modo مشتق شده است. در زبان لاتین modo، به معنای «به تازگی، اخیراً، این اوخر» بوده است. ظاهرا کاربرد Modern و Modernus، در این معنا به قرن پنجم و ششم میلادی برمی-گردد. واژگان «مدرنیست» و «مدرنیزه» در قرن هجدهم در ادبیات عصر روشنگری نویسندگان انگلیسی و آلمانی مورد استفاده قرار می گرفت. @KanooneQarbshenasiAndisheIslami