eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
9.5هزار ویدیو
588 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
7.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 🎙 استاد 🚩 هیئت شهید بهشتی 🏴 محرم ۱۳۹۵ 🔢 قسمت سوم 🔺 ضرورت توجه به رویکرد تاریخی و مطالعه تاریخ ، ، ، ، 📍 کانال مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه 🆔 @Fotooh
🔰 او که عشق را آفرید ... 🔶🔸 با توجه به محبت به كمال به جمال به انس و همراهى خدا، عشق او در دل مى‏ نشيند. 🔸 او كه عشق را آفريد و حتى مرا با خودم پيوند زد، كه خودشناسى و خودخواهى من هم از اوست و او ميان من و دل من واسطه است و حائل است. 🔸 با اين عشق، شور رفتن مى‏ آيد اما محرك‏ ها و بت‏ هاى ديگر در ميان هستند، مانع‏ ها و مشكلات در ميان هستند، اين‏جاست كه عشق تو را مى‏ گيرد تا بلاء تو را تصفيه كند. 🔸 اين رابطه و پيوند بلاء با تمحيص و تزكيه است. بدون اين عشق، بلاء فرارى مى‏ دهد مثل آن‏كه بخواهى فلزى را بسايى، بدون آن‏كه آن را در گيره گذاشته باشى. عشق اين گيره است و زمينه‏ ساز بلاء است. كه؛ «البلاء للولاء» و «من صح ايمانه و حسن عمله اشتد بلائه». 📝 استاد علی صفایی حائری(رحمه الله) 📚کتاب وارثان عاشورا، صفحه ۷۱ ▶️ @einsad 🛒 www.zekraa.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام تسلیت باد 🔻 شهید صدر در نامه‌ای به یکی از شاگردانش می‌نویسد: 🔹 اما بعد، این نامه را در روز هفتم صفر، روز شهادت امام حسن علیه‌الصلاةوالسلام می‌نویسم؛ آن امام آزموده‌ای که با بدترین و عذاب‌آورترین شرایط عمل پیشوایانه روبه‌رو بود. امامی که چنین برایش مقدر شده بود که پایدار و ثابت‌قدم و صابر باشد، درحالی‌که رسالت پروردگارش و شریعت جدش را می‌دید که در دستان امویان ستمگر در حال فروپاشی است و بر اثر دسیسه‌های آنان بر ضد اسلام و حیله‌هایشان علیه مسلمانان، جایگاه حقیقی خود را در میان امت از دست می‌دهد. 🔹 گویی او را - که پدر و مادرم فدایش باد - می‌بینم که عرصۀ زندگی برایش تنگ آمده یا [بهتر بگویم] او عرصه را بر زندگی تنگ کرده و در جست‌وجوی مرگ است، اما مرگ را چنان‌که همۀ اولیای الهی می‌خواهند، یعنی در شکل شهادتی آشکار در راه خدا، نمی‌یابد؛ تا اینکه سرانجام، شهادت سوار بر مرکبی از زهر معاویه نزد او آمد. و چه گواراست زهری که انسانِ استوار و شکیبا را از میان دشمنانش به جوار پروردگارش منتقل کند. ولاحول ولاقوة الا بالله العلی العظیم. 📚 شرح صدر، ص١۶٧ 🆔 @shahidsadr
۲۰ جمله از رهبر انقلاب درباره «شهید و شهادت» 🔸 پایگاه اطلاع‌رسانی Khamenei.ir به مناسبت هفته دفاع مقدس ۲۰ جمله برگزیده از رهبر انقلاب درباره‌ی «شهید و شهادت» را بازخوانی می‌کند: از اینجا بخوانید: ↙️↙️ https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46544
▪️عزاداری دهه اول صفر | با سخنرانی استاد میرباقری | از جمعه به‌مدت پنج شب
5.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺پادشاه دنیای مدرن ⚽️ هیچ چیز به اندازه یک مسابقه فوتبال در جام جهانی، نمی‌تواند آدم‌ها را سر جایشان میخکوب کند، بزرگ‌ترین اتفاقی که هر چهار سال یک بار می‌افتد و نگاه جهان را به سمت خود جلب می‌کند ولی چه چیز پشت این همه شهرت است؟ ‌ ⏰ روز جمعه ساعت ۲۰:۰۰ شبکه افق سیما ‌ 🆔 @ofogh_tv
⚡️ خطاهایی که در مسیر عدالت‌خواهی وجود دارد، نباید موجب شود که مانع از گسترش عدالتخواهی شویم. ⚡️ گفتمان عدالتخواهی نباید به فرسایش جبهه مومنان منتهی شود. 🔵 استاد سید محمدمهدی میرباقری: 🔸 درباره موضوع عدالتخواهی، در قدم اول باید به «نظریه اجتماعی اسلام» و مبحث «عدالت اجتماعی» مراجعه و آن را به‌درستی تبیین کرد و براساس مؤلفه‌هایی که در مبانی اسلامی آمده است، شاخص‌هایی مثل «عدالت» را سامان دهیم. پس از تبیین این مباحث و در مرحله بعد است که می‌توانیم ساختارهای اجتماعی طراحی کرده و نهادسازی کنیم. 🔸 خطاهایی که در مسیر عدالت‌خواهی وجود دارد، نباید موجب شود ما مانع از شویم و هر فردی که وارد این عرصه شد و مباحث عدالتخواهانه را مطرح کرد، به سوسیالیسم و مارکسیسم منتسب کنیم. نباید این اتفاق بیفتد که مخالفان عدالتخواهی از این موضوع سوءاستفاده کنند و هر جنبش یا جریانِ عدالتخواه را متهم به مارکسیسم و چپ‌روی کرده و هجو جریان‌های عدالتخواه را پیگیری ‌کنند. از طرف دیگر هم، گفتمان عدالتخواهی نباید به منتهی شود، بلکه باید هم‌افزایی در جامعه اسلامی را به‌همراه داشته باشد. بر این اساس، اگر دیدیم طرح موضوع عدالتخواهی موجب فرسایش جبهه خودی شده است باید بدانیم بخشی از راه را اشتباه رفته‌ایم و باید در روش و ادبیات خود تجدیدنظر کنیم. 🔸 اینکه برخی مطرح می‌کنند در عدالتخواهی نباید وارد مصادیق شد، درست نیست. اگر اخلاق اسلامی و قواعد فقهی مراعات شود و گفتمان عدالتخواه هم‌افزا باشد، ورود مصداقی و جزئی هیچ اشکالی ندارد. مسئله این است که نباید سبب فرسایش جبهه مومنان شود. بنابراین اگر برخی اصول مثل اخلاق اسلامی رعایت شود و حرکت هم براساس نظریه عدالت دینی باشد و درنهایت فرسایش در جبهه مومنان پیش نیاید، ورود به عرصه عدالتخواهی هیچ مسئله‌ای ایجاد نمی‌کند». (۱۳۹۸) https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ اول باید عدالت را در خودمان محقق کنيم و خودمان عادل بشویم. انسان تا خودش عادل نشود، عدل را نمی‌تواند محقق کند. ⚡️ محور تحقق عدل، انسان‌هاي عادل هستند. در نظام انسان‌هاي عادل هم، اراده‌های محوري در مدار این نظام قرار می‌گیرند. لذا در تاريخ، در محور قرار می‌گیرد و در نظام اجتماعي، جامع‌الشرايط که در ذيل او عمل مي‌کند، محور می‌شود. 💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «اگر ما دنبال عدالت هستيم، عدالت مورد نظر ما بايد مبتني بر مکتب خود ما باشد. البته مکتب کافي نيست، بلکه [به‌معنای اخلاق، کلام، فقه] باید فرآوری شده و ذیل آن، و فن‌آوری و و امثال اينها شکل بگیرد. تحقق عدالت در نظام تکوين براساس فعل الهي است و در نظام اختيارات انساني، بر محور پرستش خداي متعال است. لذا آن اولياء الهي و خلفاي حضرت حق، که معصوم هستند و در پرستش خداي متعال هيچ تخلفي ندارند و اراده‌شان محل مشيت خداست، محور تحقق عدالت در حيات انساني هستند. انسان فاعل مختار است و مي‌تواند جائرانه یا عادلانه عمل کند. تحقق عدالت در معصوم این‌گونه؟۰ است که مشيت خدا در او جاري شود و او در مقابل مشيت خدا، از خودش هیچ شأني نداشته باشد، مجراي فعل الهي، باشد، ««وَ ما رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمى‏»»، ««إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ»»، بیعت با او بيعت با خداست، فعل او فعل خداست. اما در مادون معصوم، عدالت این‌گونه محقق می‌شود که [انسان] بر محور معصوم حرکت کند و تمام قواي او، ظهور فعل معصوم بشود. اين ویژگیِ جامعۀ دین‌محور امام‌محور است. در طرف دیگر، دستگاه شيطان است که قوايي دارد و صفات رذيله را در عالم بسط مي‌دهد. شيطان بر محور استکبار حرکت مي‌کند و جمع و جامعه‌اي براي خودش درست مي‌کند که جامعه‌ای استکباری است. این جامعه، جامعۀ جائرانه است. بنابراین جايگاه ما در عدالت معلوم است. اگر ما بخواهيم خودمان عادل بشويم، بايد تمام قواي ما ذيل معصوم قرار بگیرد و اگر بخواهيم براي تحقق عدالت حرکت کنيم، بايد با تمام قوا را در عالم محقق کنيم. طرح معصوم هم يک طرح تاريخيِ بزرگ و به بزرگي خود معصوم است و ما باید در ظرف خودمان برای تحقق آن طرح اقدام کنيم. اول باید عدالت را در خودمان محقق کنيم و خودمان عادل بشویم. انسان تا خودش عادل نشود، کدام عدل را مي‌خواهد محقق کند؟ در قدم بعد باید تلاش کنيم که با قواي خودمان، طرح معصوم را به‌اندازه ظرف وجودی خودمان محقق کنيم. یعنی محور تحقق عدل، اراده‌هاي انساني و هستند. در نظام انسان‌هاي عادل هم، اراده‌های محوري در مدار این نظام قرار می‌گیرند. لذا در تاريخ، معصوم در محور قرار می‌گیرد و در نظام اجتماعي، فقيه جامع‌الشرايط که در ذيل او عمل مي‌کند، محور می‌شود.» https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3239 ☑️ @mirbaqeri_ir