eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
9.5هزار ویدیو
589 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙استفاده از ضیافت الهی 🔺این ضیافت، همه‌اش ترک است؛ ترک شهوات از قبیل خوردنی‌ها، نوشیدنی‌ها و جهات دیگری که شهوات انسان اقتضا می‌کند. ترک هواها، ترک خودی‌ها، ترک منی‌ها، منیت‌ها. اینها همه در این میهمان‌خانه است و ما باید حساب کنیم ببینیم که آیا وارد شدیم در این میهمان‌خانه یا اصلًا، وارد نشدیم، راهمان دادند به این ضیافت‌خانه یا نه، استفاده کردیم از این ضیافت الهی یا نه. 📆 امام خمینی(ره) | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۶۷ ✅ @EMAM_COM
حلول ماه ضیافت الهی، ، ماه خیر و برکت، ماه دعا و استجابت بر همه تبریک و تهنیت باد! دسترسی آسان به بزرگترین کتابخانه‌های دیجیتالی از کتاب‌های و انسانی! تخفیف ویژه تا 40% برای خرید اشتراک از پایگاه اینترنتی (پیشخوان برخط نرم افزارهای نور) اجرای 215 عنوان از نرم افزار های نور از طریق بدون نیاز به نصب! بدون نیاز به فعال سازی نرم افزار! در هر سیستم عاملی (، ، مک و ....) با هر دستگاه و سخت افزاری (رایانه، ، ، نوتبوک و ...) مطالعه اطلاعات بیشتر: www.noorsoft.org/fa/sites/View/12702 مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) پیشگام در ارائه محصولات نرم افزاری علوم اسلامی و انسانی www.noorsoft.org ▫️▫️▫️ 📢 @noorsoft کانال رسمی نور در ایتا
17.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ کارشناس اتریشی: 📍برنامه هسته‌ای ایران بهانه است، هدف خود ایران است/در هیچ قرارداد تسليحاتی فقط سلاح های یک طرف محدود نمی‌شود/چرا صحبتی از موشک های عربستان و تسلیحات اسرائیل نمی‌شود؟! 🆔 @Kavoshmedia
6.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ بحران در سیاتل، اینجا تبدیل به یک شهر آشغال شده...! ☑️ @Kavoshplus
📢برنامه زنده «جهان‌آرا» 👈🏼 بررسی آرایش سیاسی انتخابات رياست جمهوری 1400 🔰 با حضور : 🔹دکتر منوچهر متکی ( وزیر پیشین امور خارجه و سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان) ⏰ شنبه 28فروردین ماه ساعت 22:00 از شبکه افق سیما تکرار روز بعد ساعت 14:30 🆔 @JahanaraOfoghtv 🆔 @ofogh_tv
⏮ موضوع: ظرفیت شناسی در فهم رهبران 👤 آیت‌الله ملک زاده 🗓 زمان: امشب، ۲۸ فروردین 🕖 ساعت: ۲۱ الی ۲۳ 💥 لینک حضور مجازی: https://vc.isu.ac.ir/ch/imam-khomeini
🔰 ماه دعا 🔺️ رهبر انقلاب: ماه رمضان ماه دعاست. دعاها را فراموش نکنید. دعاهای وارد شده در ماه رمضان، یکی از آن نعم و فرصتهایی است که باید مغتنم بشمرید. این دعای ابیحمزه، این دعای افتتاح، این دعای جوشن و بقیه‌ی ادعیه‌ای که در روزها و شبها و سحرها و بقیه‌ی ساعات و اوقات مخصوص در ماه رمضان وارد شده است، واقعاً از نعمتهای بزرگ الهی است. ۱۳۷۱/۱۲/۰۴ 🌙 @Khamenei_ir
36.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 استوری | 🔺️ رهبر انقلاب: شما در زندگی باید با شجاعت حرکت کنید؛ با اعتماد‌به‌نفس حرکت کنید؛ این حالت شجاعت و اعتماد‌به‌نفس، در ارتباط با خدا به دست می‌آید. سعی کنید نماز را اوّل وقت بخوانید، با توجّه بخوانید. ۹۵/۰۹/۲۳ 🌙 @Khamenei_ir
🛑تأملاتی درباره زندگی و اندیشه و فعالیت‌های شهید آوینی؛ پروژه شهید آوینی، تقابل با تهاجم فرهنگی و لیبرالیسم فرهنگی بود ۱. شخصیت‌های فرهنگی و هنری که در راه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شهید شدند، آنقدر زیاد نداشتیم، البته این نکته را با ملاحظه فرهنگ و هنر مصطلح می‌گویم وگرنه همه شهدا، هنرمند بودند. «وسعتی که لفظ هنر در کلام قدسی حضرت امام یافته است، بسا بیشتر از آن است که از لفظ هنر به معنای اصطلاحی آن دریافت می‌شود.» (رستاخیز جان، نشر ساقی، ص ۱۵۲) و اینکه امام خمینی (ره) در پیام خود به مناسبت شهادت دکتر چمران فرمود: شهادت هنر مردان خداست.(صحیفه نور، ج ۱۵، ص ۲۶) پس با این حساب، همه شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، مدافعان حرم و امنیت و سلامت، هنرمندانی واقعی بودند و برای حفظ فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی و اسلام ناب و اعتلای کلمه توحید به شهادت رسیدند. اما بحث روی فرهنگ و هنر مصطلح است. شهدایی چون صادق گنجی و محمدعلی رحیمی و حسین علم‌الهدی و فلاحت‌پور و… شهدای شاخص فرهنگی و هنری ما هستند، اما تمایز شهید آوینی با آنها، جامعیت، گستردگی و اثرگذاری و افق دید کلان و مسأله شناسی / موضوع شناسی ایشان در حوزه فرهنگ و هنر و رسانه گفتمان انقلاب اسلامی بود. ۲. شهید آوینی یک سیاستگذار و نظریه‌پرداز فرهنگی و رسانه‌ای برای انقلاب اسلامی بود. ما شهدایی در این تراز نداشتیم یا واقعاً خیلی خیلی کم داشتیم. شهادت آوینی هم یک موج و جریان فرهنگی بزرگی در سطح کشور ایجاد کرد و از جهاتی توانست گفتمان انقلاب اسلامی را در حوزه فرهنگ و هنر بیمه کند و تا حدی آن را از آسیب‌های پیش روی جریانات متجدّد و متحجّر و تهاجم فرهنگ و هنری لیبرالی که جامه دین و انقلاب به تن کرده بود، حفاظت کند. اثرگذاری شهید آوینی، پس از شهادت او، شاید بیش از زمان حیات او بوده باشد و می‌توان ادعا کرد که غالب فعالان فرهنگی و هنری پس از او، به نوعی از او، اندیشه‌ها، آثار و حتی قلم او متأثر شدند یا حتی برخی دنباله روی او شدند. این هم نکته مهمی است که کمتر شهیدی مثل آوینی، بعد از خودش اینقدر توانسته باشد در عرصه فرهنگ و هنر انقلاب اثرگذار باشد؛ خصوصاً در دوره و زمانه‌ای که جریان لیبرال سرمایه داری با سرعت داشتند به سوی غرب‌گرایی و توسعه غربی می‌رفتند و کمتر کسی جلودار آنها بود و قلم و آثار و بالخصوص شهادت او، سرعت پیشرفت‌شان را در غربی سازی نظام اسلامی کاهش داد و جامعه انقلابی و دلسوزان و دلبستگان انقلاب را بیدار کرد. حق این بود که مجموعه کتابهای «شهید فرهنگ» ادامه یابد و محدود و منحصر به شهید آوینی نشود ولی باید اذعان کرد که شهید آوینی سلسله جُنبان اصلی این جریان حداقل در سه دهه اخیر است. ۳. نکات جذابی در زندگی و اندیشه شهید آوینی وجود دارد ولی برای نگارنده، یک نکته جذاب در زندگی او، سیر تحولات زندگی اوست که آن مهمتر از بقیه موارد است و اینکه انقلاب اسلامی و امام خمینی چه تأثیر عظیمی بر انسان‌های آزاده و جستجوگران حقیقت در دهه‌های چهل و پنجاه و شصت گذاشته است و تحولاتی از این دست در انسان‌های آن دوره، که کم نبودند، بیانگر عظمت اندیشه و روح امام خمینی (ره) است که جامعه و جهانی را شیفته خود کرده است. خود شهید آوینی می‌گوید: «من از راه طی شده با شما سخن می‌گویم.» شهید آوینی ذوب در امام خمینی (ره) و گفتمان انقلاب اسلامی بود و اگر هم به چیزی پرداخته (مثل جهاد سازندگی، مستندسازی، مرکز مطالعات دینی هنر، روزنامه‌نگاری و نظریه پردازی فرهنگی و هنری و…) به خاطر تعلّق خاطری است که به امام و انقلاب و در واقع، حقیقت و تحقق اسلام ناب در دوره معاصر داشته است و هر فکر و ایده و جریان و مرکزی که بخواهد شهید آوینی را در غیر از این منظومه و محیط معرفی و تبیین بکند، در حق او خیانت کرده و لُبّ اندیشه و رویکرد و عمل شهید آوینی را دریافت نکرده است. شهید آوینی شارح آثار و رویکرد امام در عرصه فرهنگ و اجتماع بود و اگر بگوییم او یکی از بهترین شارحان آثار عرفانی امام است، سخن به گزافه نگفته‌ایم.
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
🛑تأملاتی درباره زندگی و اندیشه و فعالیت‌های شهید آوینی؛ پروژه شهید آوینی، تقابل با تهاجم فرهنگی و لی
۴. شهید آوینی حاوی ویژگی‌هایی بود که در کمتر اهالی فرهنگ و هنر و رسانه به این جامعیت و گستردگی و عمق وجود دارد. او فردی مشترّع و متعبد است ولی ظاهرگرا و خشک مقدس و متحجّر نیست. او روح تعالیم و شریعت اسلامی را دریافته بود. او مؤمن به معنای واقعی بود. اهل ریا و نفاق و تظاهر نبود. در آثارش، با فطرت و وجدان پاک آدمی سخن می‌گفت. رُک و صریح بود. ملاحظه کار و محافظه‌کار نبود. دنبال کسب منافع مادی و سیاسی و پُست و مقام نبود. اهل فکر و تأمل است ولی اهل فکری نیست که عمل‌گریز باشد. او در عرصه عمل حضور می‌یابد و تجربیات عملی او، دریچه‌های جدیدی پیش روی مخاطبان و علاقمندان وی می‌گشاید. از سویی عملگرایی صرف نبوده و در کنار کار و فعالیت میدانی، اهل تفکر و تأمل بود و فرصتی برای اندیشیدن و تأمل قائل بود. او از یک سو، یک متفکر است و از یک سو، مجاهد و اهل عمل و کار. پُرشور و باانگیزه است ولی در کنارش فوق العاده فهمیده و با درک عمیق. به معنای واقعی، روشنفکر است اما روشنفکربازی درنمی‌آورد. اهل ادا و اصول نبود. پایبند به یک سری اصول اخلاقی و اسلامی و انسانی بود که در موضع‌گیری‌ها و نوشتارها و آثارش موج می‌زند. گرچه فردی خودساخته و منزوی و ساکت بود ولی از دیگر سو، قائل به کار جمعی و گروهی است و به تربیت نیروها و هنرمندان جوان می‌پرداخت و حتی در اواخر عمر بابرکش، برای طلاب حوزه‌های علمیه قم وقت می‌گذاشت و رفت و آمدش به قم زیاد شده بود. ۵. اهل گفتگو و مباحثه بود و گفتگو و مباحثه را برای کشف حقیقت می‌خواست و مفید می‌دانست و به اذعان برخی دوستان و همکاران، بیشتر می‌شنید و فکر می‌کرد. قائل به گفتگو و بحث برای گفتگو و بحث قائل نبود و گفتگوها و مباحثه‌های بی‌فایده را ترک می‌کرد. برای آدم‌های مُغرض و وابسته، اعتبار و اعتقادی قائل نبود و منتقد و مخالف شدید این دسته افراد بود. برای او، شناخت و شناساندن حقیقت و مهمتر از آن دو، پیروی از حقیقت مهم بود و زندگی اش در مسیر کشف این حقایق و پیروی از حقایق و فطرت و وجدان پاک انسانی بود. او جستجوگر حقیقت بود و از پذیرفتن حقایق و انتقادهای بجا، ابایی نداشت.
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
۴. شهید آوینی حاوی ویژگی‌هایی بود که در کمتر اهالی فرهنگ و هنر و رسانه به این جامعیت و گستردگی و عمق
۶. شهید آوینی، فلسفه و عرفان خوانده بود ولی فردی منزوی و بی‌تفاوت و صلح کل نشد. فلسفه و عرفان خواندن او را فردی منزوی و گوشه‌گیر و بی‌انگیزه به تغییر و تحولات اجتماعی نکرد. او پیوند حماسه و عرفان بود و این حماسه و جهاد و عرفان در آثار و متن گفتارهای مجموعه «روایت فتح» مشهود است. چه بسا بتوان گفت عرفان او جهادی بوده است و فطرت‌ها وجدان‌های پاک را مخاطب اصلی امام و انقلاب می‌دانست. سالم و ساده زیست بود و دنبال تجمّل و اشرافیت نبود. به تعبیر برخی دوستان و همکاران، در سال‌های آخر حیات خود، خیلی اجتماعی و حتی سیاسی شده بود و اختلافات طبقاتی و شکاف اجتماعی که خصوصاً پس از پایان جنگ تحمیلی در جامعه بروز و ظهور می‌یافت، او را می‌آزُرد و عصبانی می‌کرد. در نوشتارها و یادداشت‌های انتقادی اش از مسائل اجتماعی و سیاسی کلان کشور غافل نبود و همواره خطر جریان لیبرال سرمایه داری دینی را گوشزد می‌کرد. آوینی منتقدی جسور بود و واقعاً جسارت می‌خواست در دوره جذابیت جریان روشنفکری غربگرا و اوج و اقتدار و محبوبیت آقای هاشمی رفسنجانی و دولتش، منتقد افکار و اقدامات آنها در عرصه اقتصادی و فرهنگی و هنری و حتی سیاسی باشید. ۷. شاید بتوان گفت کلان پروژه شهید آوینی از سال ۱۳۶۵ تا پایان حیات مبارک و موثرشان، تقابل با لیبرالیسم فرهنگی و هنری و اقتصادی از یک سو و تلاش برای فعال کردن نیروهای انقلابی در این تقابل بوده است. به تعبیر شهریار زرشناس: «او جلوی تهاجم فرهنگی ایستاد و می‌خواست مجله «سوره» را یک تنه جلوی تهاجم فرهنگی قرار دهد.» آوینی خیلی زودتر از دیگران دریافت که جریان خزنده و نهانکاری تلاش دارد که در فرهنگ و هنر و اندیشه، جامعه و مسئولان نظام را به سمت لیبرالیسم و سرمایه داری سوق بدهد و یک پوشش و ظاهر دینی را هم به صورت حداقلی رعایت کند. لذا تمام تلاش‌های او این بود که حتی الامکان، جلوی این تهاجم گسترده فکری و فرهنگی و هنری جریان لیبرال و غربگرا بایستد و انقلابیون و جریانات ارزشی جامعه را متوجه این خطر اساسی و سهمگین بکند؛ خطری که دست کمی از جنگ تحمیلی و نظامی عراق نداشت و پیامدهایش خیلی وحشتناک‌تر و ماندگارتر بود. شهید آوینی معتقد است که «بسیار ساده انگارانه است اگر همه تلاش‌های مُزوّرانه ای را که در این سه چهار ساله بعد از اتمام جنگ در داخل و خارج از کشور، در تقابل با انقلاب اسلامی و فرهنگ آن در عرصات مختلف فرهنگی انجام گرفته است، به «تبادل فرهنگی» تعبیر کنیم.» (رستاخیز جان، ص ۷۶) شهید آوینی معتقد بود که نظام فرهنگی ما در برابر لیبرال ژورنالیست‌های داخلی و پاسبانان فرهنگ غرب در داخل کشور، «منفعل» و «مرعوب» است و این «خودباختگی»، ضعفی است که به آنان جرأت تهاجم می بخشد. (رستاخیز جان، ص ۱۰۴) لذا او تلاش داشت که نیروهای انقلابی و ارزشی را از انفعال و مرعوبیت و خودباختگی در بیاورد و به آنها در این مبارزه، احساس هویت و اعتماد نفس بدهد. او با توجه به باور عمیقش به اسلام ناب و انقلاب اسلامی و مایه‌های علمی و فلسفی و وسعت مطالعات و بینش انقلابی و خلوصی که داشت، در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری قلم می‌زد تا نشان دهد انقلاب اسلامی و اسلام ناب در حوزه‌های مختلف، حرف برای گفتن دارد و مقهور و مرعوب نگاه‌های متعارف و پُرزَرق و برق غربی و شرقی و نهیلیستی نیست و فراتر از آن، انقلاب اسلامی به عنوان نماینده تفکر اسلام ناب در دوره معاصر، همچون عصای موسی (ع)، سحر ساحران این دوره و مدرنیته را خواهد بلعید.