کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
معرفی کتاب آیت افسون گری نویسنده: سید مهدی موسوی 👇👇
#معرفی_کتاب
📘 آیت افسون گری
نویسنده: سید مهدی موسوی
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام سید مهدی موسوی نویسنده این کتاب با اشاره به اینکه هدف از تدوین چنین اثری بررسی گوشهای از تاریخ انقلاب اسلامی است اظهار کرد:باید انقلاب را با تفسیرهایی از ملاصدرا و علامه طباطبایی مورد بررسی قرار داد و بر همین اساس کتاب را بر اساس روش شناسی تفکر اسلامی نوشته شده است.
وی با اشاره به اینکه برای نگارش این کتاب 900 صفحه مطلب گردآوری شده است افزود: در کتاب آیت افسونگری زمینههای فکری عبدالکریم سروش و پیدایش حلقه کیان مورد بررسی قرار گرفته و این تفکرات بر اساس نظر اندیشمندانی از جمله شهید مطهری، آیت الله مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی پرداخته شده است.
موسوی با اشاره به بررسی آسیبهای انقلابیون و افراطیگریهای صورت گرفته تصریح کرد: این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که نیروهای انقلاب همیشه در معرض خطر افراد و تفریط هستند.
در بخش اول کتاب آیت افسونگری پس از پرداختن به مفهوم روشنفکری این پدیده را در چهار سطح شامل روشنفکری در غرب و آثار آن در جهان اسلام، ایران و سپس جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار میدهد.
بخش دوم این اثر به شناسایی سیر تطور فکری عبدالکریم سروش و نحوه شکلگیری حلقه کیان پرداخته و سیر تطور فکری حلقه کیان و کشمکشهای روشنفکرانه در کیهان فرهنگی و نشریه کیان در دهه 1360 و 1370 موضوع این کتاب است.
این اثر میکوشد زنجیره روشنفکران در شرق و جهان اسلام را نیز به مخاطب نشان دهد، زنجیرهای که قرابت فکری زیادی با هم دارند و به طور معمول افکارشان با الگوهای بومی فاصله دارد.
کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی
@kanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔶 سخن مرحوم دکتر علی شریعتی
درباره ی واقعیت #لیبرالیسم
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
📔کتاب «فلسفه تحول تاریخ» به قلم دکتر موسی نجفی و با پیشگفتاری از دکتر رضا داوری اردکانی با موضوع رو
فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا (شماره 26 و 27) - فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا : فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا
http://sccsr.ac.ir/journal/%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C/book/584
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💢عدالت اجتماعی، شرط و قانون تکامل توحیدی انسان💢
🔹شهید مطهری در کتاب وحی و نبوت، درباره رابطه #توحید_فردی با #عدالت_اجتماعی میفرماید:⬇️
1️⃣ نمیتوان ثنویت و دوگانگی را در اهداف انبیاء پذیرفت که این «شرک لایغفر» است.
2️⃣ این دو مورد یعنی شناخت خداوند و تقرب به او (توحید نظری و توحید عملی فردی) و همچنین برقراری عدل و قسط در جامعه (سعادت دنیوی)، به تصریح در قرآن كريم به عنوان اهداف انبیاء شمرده شده است.
3️⃣ هدف اصلى، شناختن خدا و نزديك شدن و رسيدن به اوست و توحيد اجتماعى، مقدّمه و وسيله وصول به اين هدف عالى است. وجه مقدمیت هم این است که انسان مدنی بالطبع است و بخشی از نیازها و استعدادهای آن، #به_وسیله_جامعه و با #در_جامعه_بودن تأمین و متبلور میشود.
4️⃣ ارزشهاى اجتماعى و اخلاقى با اينكه مقدّمه و وسيله وصول به ارزش اصيل و يگانه انسان يعنى خداشناسى و خداپرستى هستند، فاقد ارزش ذاتى نيستند، چرا که رابطه این مقدمه و ذی المقدمه چنين نيست كه اگر انسان به معرفت كامل حق و پرستش حق رسيد، وجود و عدم راستى، درستى، عدل، كرم، احسان، خير خواهى، جود، عفو علىالسویه باشد، زيرا اخلاق عالى انسان نوعى خدا گونه بودن است (تخلّقوا باخلاق اللّه) و در حقيقت، درجه و مرتبه اى از خداشناسى و خداپرستى است و لو به صورت ناآگاهانه.
(ر.ک مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (وحى و نبوت)، ج2، ص: 169 تا 175)
🔹 هرچند شهید مطهری در جاهای متعددی از جمله در کتاب #عدل_الهی به تعریف «عدل» پرداخته است، ولی بهترین تعریف ایشان از #عدالت_اجتماعی را که مبتنی بر #اصیل_بودن_جامعه و #شخصیت_داشتن_جامعه است، میبایست در کتاب فلسفه تاریخ در ضمن بررسی سوسیالیسم جستجو کرد. ایشان در ذیل عنوان #نظریه_ما میگوید:
1️⃣ جامعه داراى يك شخصيت و يك عينيت است و جامعه در تمام جنبههاى خودش يك حقيقت متحول و متكامل است.
2️⃣ جامعه يك حالت تعادل دارد مثل هر موجود زندهاى كه يك تركيب است. هر تركيبى اگر بخواهد باقى بماند يك حالت تعادل دارد و حالتهاى افراط و تفريط (انحراف) دارد كه تا يك حد معينى انحراف را از اين طرف و تا يك حد معينى انحراف را از آن طرف مىپذيرد و اگر از آن حد معينها بيرون رفت مساوى است با مرگ آن تركيب.
4️⃣ يك اصطلاحى حكماى قديم ما دارند كه كلمه #مزاج از اين اصطلاح پيدا شده. مىگويند اگر عناصر با يكديگر تركيب شوند و امتزاج پيدا كنند و روى يكديگر اثر بگذارند، يك #كيفيت_متوسط پيدا مىشود كه «مزاج» ناميده مىشود. بعد مىگويند اين مزاج يك عرض عريض دارد، يعنى در ميان دو حد نوسان دارد. اگر مزاج از يك حد معين پايينتر بود موجود مرکب مىميرد و اگر از حد معين ديگرى بالاتر بود باز هم موجود مرکب مىميرد.
4️⃣ جامعه يك تركيبى است از افراد. اين ترکیب، يك #حالت_تعادل دارد كه البته خود آن حالت تعادلش باز يك نوسانى دارد. براى اينكه جامعه باقى بماند بايد آن تعادل در جامعه به وجود بيايد. اگر تعادل جامعه چه در جهت افراط و چه در جهت تفريط بهم بخورد اين جامعه #متلاشى مىشود؛ مسئله عدالت در جامعه همين است.
5️⃣ #عدالت_اجتماعى كه میگوييم و مىگويند؛ يعنى جامعه تركيبى است از افراد، بايد در اين تركيبْ تعادلى برقرار بشود. البته اين تعادل جنبههاى روحى و جنبهاى مادى دارد. مثلًا استثمار فرد فرد ديگر را، جامعه را از تعادل میاندازد. اين استثمارها اگر زياد بشود اصلًا جامعه را به نابودى مىکشاند. اينكه مىگويند كه #ظلم، جامعه را به فنا میکشاند: «الْمُلْكُ يَبْقى مَعَ الْكُفْرِ وَ #لايَبْقى_مَعَ_الظُّلْمِ». چرا لا يَبْقى مَعَ الظُّلْمِ؟ براى اينكه ظلم، تركيب جامعه را از اعتدال خارج كردن است و اين خارج كردن از اعتدال اگر به يك حد معينى برسد منجر به انفجار جامعه میشود.
6️⃣ بر این اساس، عدالت اجتماعی، همان #اصل_وحدت_اجتماعی است که برخلاف سوسیالیسم که آن را منوط به مرحلهای از مراحل تکامل جامعه میداند، اصلی است که از بدو تشکیل جامعه تا نهایت تکامل جامعه، با آن #همراه است و اساساٌ میتوان ادعا کرد که وحدت و عدالت، #شرط_تكامل_جامعه و قانون_تکامل_جامعه است؛ نه مرحله مشخصى از تاريخ جامعه.
(ر.ک همان، ص742 تا 748)
🔹🔹🔹جمع بندی اینکه: ⬇️
عدالت اجتماعی، شرط و قانون وحدت یافتن و تشکیل جامعه است که با توجه به مدنی بالطبع بودن و لزوم در جامعه بودن انسان، در صورت عدم وجود آن، اساساً جامعهای تشکیل نخواهد شد که انسان بتواند به ارزشهای اخلاقی و کمالات معنوی نائل بیاید. و این است #سرِّ_مقدمیتِ عدالت اجتماعی نسبت به توحید فردی.
#یادداشت_هشتم_شهید_مطهری
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلاب_اسلامی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#هماندیشیها
#عدالت_اجتماعی
#پرستش_و_کمال_انسانی
#شهید_مرتضی_مطهری
❇️تاریخ نگارش:1399/2/13
https://eitaa.com/joinchat/3967942701C3d57d3b16b
14.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺روزی که دانشجویان دانشگاه تهران مثل طلبهها پای درس استاد مطهری نشستند
شهید مطهری در سن ۳۵ سالگی حوزه قم را رها کرد و راهی مدرسه مروی تهران شد، البته این سرآغاز ورود او به دانشگاه هم بود.
#مجاهد روایتی از اندیشه و زمانه شهید مطهری، ویژه برنامهای به مناسبت دوازدهم اردیبهشت روی آنتن شبکه افق
🆔 @ofogh_tv
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺چرا شهید مطهری شیفته امام خمینی(ره) شد؟
پاسخ این سوال را باید در ویژگیهای عملی و رفتاری امام راحل جستجو کرد، مردی که وقتی پسرش شهید میشود بی تابی نمیکند ولی در ۱۵ خرداد ۴۲ فریاد میزند و میگوید علمای اسلام، به داد اسلام برسید
🆔 @ofogh_tv
🏴🏴ویژه سالروز شهادت استاد شهید آیتالله مرتضی مطهری
➕/🔻روایت مطهر
.
🔻روایت مطهر(چارچوب فکری و زوایای مهم آثار شهید مطهری) ارائه توسط حجت الاسلام دکتر سوزنچی
🔻امکان ارائه نظام فکری شهید مطهری، ارائه توسط حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی
🔻روایت مطهر(معرفی مجموعه 4 جلدی در تبیین زوایای پنهان تفکر شهید مطهری)
🔻معرفی اجمالی آثار استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری(ره)
.
🔰دریافت درسگفتار:
http://afaghehekmat.ir/course/revayat_motahar/
مجلة تاریخ علوم انسانی فرانسه در شماره اخیر خود پرونده ای در مورد آخرین مطالعات و روی کرده به حوزة فمینیسم کار کرده است. مقالات تمام متن قابل دسترسی است. جهت استفاده علاقه مندان: https://journals.openedition.org/rhsh/3810
27.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸دکتر رضا داوری اردکانی در مورد استاد شهید مطهری می گوید...
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔷 #درس_گفتارهای ارائه شده پیرامون علم دینی
1⃣ فلسفه اخلاق، استاد خسروپناه
https://eitaa.com/religionsience/121
2⃣ مبانی فلسفی علوم انسانی، استاد پارسانیا
https://eitaa.com/religionsience/144
3⃣ ساختارهای منطقی علم دینی، استاد علی فرحانی
https://eitaa.com/religionsience/149
4⃣ اصول فقه نظام، آیت الله اراکی
https://eitaa.com/religionsience/203
5⃣ علم الاجتماع سیاسی، آیت الله اراکی
https://eitaa.com/religionsience/246
6⃣ ((المدرسة القرآنیة))، استاد ملک زاده
https://eitaa.com/religionsience/338
7⃣ علم دینی، استاد سوزنچی
https://eitaa.com/religionsience/366
8⃣ حکمی سازی علوم اجتماعی، استاد خسروپناه
https://eitaa.com/religionsience/397
9⃣ آسیب شناسی علوم اجتماعی اسلامی، استاد پارسانیا
https://eitaa.com/religionsience/440
0⃣1⃣ مبانی هنر اسلامی، شهید آوینی
https://eitaa.com/religionsience/484
1⃣1⃣ تبیین نظریه فقه نظامات، آیت الله محسن اراکی
https://eitaa.com/religionsience/513
2⃣1⃣ انسان شناسی اسلامی و مبانی معرفت دینی، استاد سوزنچی
https://eitaa.com/religionsience/572
3⃣1⃣ فقه شهرسازی، استاد خسروپناه
https://eitaa.com/religionsience/517
4⃣1⃣ نسبت حکمت و هنر، استاد خسروپناه
https://eitaa.com/religionsience/518
5⃣1⃣ مبانی حکمت متعالیه، استاد عبد الرسول عبودیت
https://eitaa.com/religionsience/630
https://eitaa.com/religionsience/655
https://eitaa.com/religionsience/693
https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
5.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ در جامعه مؤمنین، هیچ صدایی نباید بالاتر از #صدای_ولیّ_جامعه باشد، «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ».
⚡️ فیلسوفان مدرن میگویند دورۀ #خبر_انبیای_الهی گذشته و حالا ما #صاحبخبر هستیم!
اینها در مقابلِ انبیای الهی، #رفعت_صوت ایجاد کردهاند.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir