eitaa logo
کانون غرب‌ شناسی و اندیشۀاسلامی
1.5هزار دنبال‌کننده
7.4هزار عکس
9.5هزار ویدیو
588 فایل
✅ در این کانال مباحث مختلف و مهم پیرامون شناخت تمدن وعالَم #غرب، تفکر و فرهنگ، علوم‌انسانی، تمدن اسلامی، معارف مهدویت و تحلیل انقلاب اسلامی بر اساس فلسفۀ تاریخ و اندیشه ناب اسلامی ارائه می‌شود. @GhalbeSalimeSalman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 سخن مرحوم دکتر علی شریعتی درباره ی واقعیت @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
💢عدالت اجتماعی، شرط و قانون تکامل توحیدی انسان💢 🔹شهید مطهری در کتاب وحی و نبوت، درباره رابطه با می‌فرماید:⬇️ 1️⃣ نمی‌توان ثنویت و دوگانگی را در اهداف انبیاء پذیرفت که این «شرک لایغفر» است. 2️⃣ این دو مورد یعنی شناخت خداوند و تقرب به او (توحید نظری و توحید عملی فردی) و همچنین برقراری عدل و قسط در جامعه (سعادت دنیوی)، به تصریح در قرآن كريم به عنوان اهداف انبیاء شمرده شده است. 3️⃣ هدف اصلى، شناختن خدا و نزديك شدن و رسيدن به اوست و توحيد اجتماعى، مقدّمه و وسيله وصول به اين هدف عالى است. وجه مقدمیت هم این است که انسان مدنی بالطبع است و بخشی از نیازها و استعدادهای آن، و با تأمین و متبلور می‌شود. 4️⃣ ارزش‌هاى اجتماعى و اخلاقى با اينكه مقدّمه و وسيله وصول به ارزش اصيل و يگانه انسان يعنى خداشناسى و خداپرستى هستند، فاقد ارزش ذاتى نيستند، چرا که رابطه این مقدمه و ذی المقدمه چنين نيست كه اگر انسان به معرفت كامل حق و پرستش حق رسيد، وجود و عدم راستى، درستى، عدل، كرم، احسان، خير خواهى، جود، عفو على‌السویه باشد، زيرا اخلاق عالى انسان نوعى خدا گونه بودن است (تخلّقوا باخلاق اللّه) و در حقيقت، درجه و مرتبه ‏اى از خداشناسى و خداپرستى است و لو به صورت ناآگاهانه. (ر.ک مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (وحى و نبوت)، ج‏2، ص: 169 تا 175) 🔹 هرچند شهید مطهری در جاهای متعددی از جمله در کتاب به تعریف «عدل» پرداخته است، ولی بهترین تعریف ایشان از را که مبتنی بر و است، می‌بایست در کتاب فلسفه تاریخ در ضمن بررسی سوسیالیسم جستجو کرد. ایشان در ذیل عنوان می‌گوید: 1️⃣ جامعه داراى يك شخصيت و يك عينيت است و جامعه در تمام جنبه‌هاى خودش يك حقيقت متحول و متكامل است. 2️⃣ جامعه يك حالت تعادل دارد مثل هر موجود زنده‏اى كه يك تركيب است. هر تركيبى اگر بخواهد باقى بماند يك حالت تعادل دارد و حالت‌هاى افراط و تفريط (انحراف) دارد كه تا يك حد معينى انحراف را از اين طرف و تا يك حد معينى انحراف را از آن طرف مى‌‏پذيرد و اگر از آن حد معين‏ها بيرون رفت مساوى است با مرگ آن تركيب. 4️⃣ يك اصطلاحى حكماى قديم ما دارند كه كلمه از اين اصطلاح پيدا شده. مى‌گويند اگر عناصر با يكديگر تركيب شوند و امتزاج پيدا كنند و روى يكديگر اثر بگذارند، يك پيدا مى‌شود كه «مزاج» ناميده مى‌شود. بعد مى‌گويند اين مزاج يك عرض عريض دارد، يعنى در ميان دو حد نوسان دارد. اگر مزاج از يك حد معين پايين‌تر بود موجود مرکب مى‏‌ميرد و اگر از حد معين ديگرى بالاتر بود باز هم موجود مرکب مى‌ميرد. 4️⃣ جامعه يك تركيبى است از افراد. اين ترکیب، يك دارد كه البته خود آن حالت تعادلش باز يك نوسانى دارد. براى اينكه جامعه باقى بماند بايد آن تعادل در جامعه به وجود بيايد. اگر تعادل جامعه چه در جهت افراط و چه در جهت تفريط بهم بخورد اين جامعه مى‌شود؛ مسئله عدالت در جامعه همين است. 5️⃣ كه می‌گوييم و مى‌گويند؛ يعنى جامعه تركيبى است از افراد، بايد در اين تركيبْ تعادلى برقرار بشود. البته اين تعادل جنبه‌هاى روحى و جنبه‏‌اى مادى دارد. مثلًا استثمار فرد فرد ديگر را، جامعه را از تعادل می‌اندازد. اين استثمارها اگر زياد بشود اصلًا جامعه را به نابودى مى‌کشاند. اينكه مى‌گويند كه ، جامعه را به فنا می‌کشاند: «الْمُلْكُ يَبْقى‏ مَعَ الْكُفْرِ وَ ». چرا لا يَبْقى مَعَ الظُّلْمِ؟ براى اينكه ظلم، تركيب جامعه را از اعتدال‏ خارج كردن است و اين خارج كردن از اعتدال اگر به يك حد معينى برسد منجر به انفجار جامعه می‌شود. 6️⃣ بر این اساس، عدالت اجتماعی، همان است که برخلاف سوسیالیسم که آن را منوط به مرحله‌ای از مراحل تکامل جامعه می‌داند، اصلی است که از بدو تشکیل جامعه تا نهایت تکامل جامعه، با آن است و اساساٌ می‌توان ادعا کرد که وحدت و عدالت، و قانون_تکامل_جامعه است؛ نه مرحله مشخصى از تاريخ جامعه. (ر.ک همان، ص742 تا 748) 🔹🔹🔹جمع بندی اینکه: ⬇️ عدالت اجتماعی، شرط و قانون وحدت یافتن و تشکیل جامعه است که با توجه به مدنی بالطبع بودن و لزوم در جامعه بودن انسان، در صورت عدم وجود آن، اساساً جامعه‌ای تشکیل نخواهد شد که انسان بتواند به ارزش‌های اخلاقی و کمالات معنوی نائل بیاید. و این است عدالت اجتماعی نسبت به توحید فردی. ❇️تاریخ نگارش:1399/2/13 https://eitaa.com/joinchat/3967942701C3d57d3b16b
14.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺روزی که دانشجویان دانشگاه تهران مثل طلبه‌ها پای درس استاد مطهری نشستند شهید مطهری در سن ۳۵ سالگی حوزه قم را رها کرد و راهی مدرسه مروی تهران شد، البته این سرآغاز ورود او به دانشگاه هم بود. روایتی از اندیشه و زمانه شهید مطهری، ویژه برنامه‌ای به مناسبت دوازدهم اردیبهشت روی آنتن شبکه افق 🆔 @ofogh_tv
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺چرا شهید مطهری شیفته امام خمینی(ره) شد؟ پاسخ این سوال را باید در ویژگی‌های عملی و رفتاری امام راحل جستجو کرد، مردی که وقتی پسرش شهید می‌شود بی تابی نمی‌کند ولی در ۱۵ خرداد ۴۲ فریاد می‌زند و می‌گوید علمای اسلام، به داد اسلام برسید 🆔 @ofogh_tv
🏴🏴ویژه سالروز شهادت استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری ➕/🔻روایت مطهر . 🔻روایت مطهر(چارچوب فکری و زوایای مهم آثار شهید مطهری) ارائه توسط حجت الاسلام دکتر سوزنچی 🔻امکان ارائه نظام فکری شهید مطهری، ارائه توسط حجت الاسلام دکتر حسین سوزنچی 🔻روایت مطهر(معرفی مجموعه 4 جلدی در تبیین زوایای پنهان تفکر شهید مطهری) 🔻معرفی اجمالی آثار استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری(ره) . 🔰دریافت درسگفتار: http://afaghehekmat.ir/course/revayat_motahar/
مجلة تاریخ علوم انسانی فرانسه در شماره اخیر خود پرونده ای در مورد آخرین مطالعات و روی کرده به حوزة فمینیسم کار کرده است. مقالات تمام متن قابل دسترسی است. جهت استفاده علاقه مندان: https://journals.openedition.org/rhsh/3810
27.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸دکتر رضا داوری اردکانی در مورد استاد شهید مطهری می گوید... @KanooneQarbshenasiAndisheIslami
🔷 ارائه شده پیرامون علم دینی 1⃣ فلسفه اخلاق، استاد خسروپناه https://eitaa.com/religionsience/121 2⃣ مبانی فلسفی علوم انسانی، استاد پارسانیا https://eitaa.com/religionsience/144 3⃣ ساختارهای منطقی علم دینی، استاد علی فرحانی https://eitaa.com/religionsience/149 4⃣ اصول فقه نظام، آیت الله اراکی https://eitaa.com/religionsience/203 5⃣ علم الاجتماع سیاسی، آیت الله اراکی https://eitaa.com/religionsience/246 6⃣ ((المدرسة القرآنیة))، استاد ملک زاده https://eitaa.com/religionsience/338 7⃣ علم دینی، استاد سوزنچی https://eitaa.com/religionsience/366 8⃣ حکمی سازی علوم اجتماعی، استاد خسروپناه https://eitaa.com/religionsience/397 9⃣ آسیب شناسی علوم اجتماعی اسلامی، استاد پارسانیا https://eitaa.com/religionsience/440 0⃣1⃣ مبانی هنر اسلامی، شهید آوینی https://eitaa.com/religionsience/484 1⃣1⃣ تبیین نظریه فقه نظامات، آیت الله محسن اراکی https://eitaa.com/religionsience/513 2⃣1⃣ انسان شناسی اسلامی و مبانی معرفت دینی، استاد سوزنچی https://eitaa.com/religionsience/572 3⃣1⃣ فقه شهرسازی، استاد خسروپناه https://eitaa.com/religionsience/517 4⃣1⃣ نسبت حکمت و هنر، استاد خسروپناه https://eitaa.com/religionsience/518 5⃣1⃣ مبانی حکمت متعالیه، استاد عبد الرسول عبودیت https://eitaa.com/religionsience/630 https://eitaa.com/religionsience/655 https://eitaa.com/religionsience/693 https://eitaa.com/kanooneQarbshenasiAndisheIslami
5.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ در جامعه مؤمنین، هیچ صدایی نباید بالاتر از باشد، «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ». ⚡️ فیلسوفان مدرن می‌گویند دورۀ گذشته و حالا ما هستیم! اینها در مقابلِ انبیای الهی، ایجاد کرده‌اند. ☑️ @mirbaqeri_ir
🏡 خانه طلاب جوان برگزار می کند: 🌀 سلسله نشستهای معرفتی صراط (سیر مطالعاتی منظومه فکری مقام معظم رهبری) 🌀 📢 پای درس خمینیِ مشهد 📢 📗 واکاوی کتاب ((طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن)) 🎙 با حضور حجج اسلام: استاد استاد استاد استاد استاد استاد استاد استاد استاد استاد استاد استاد 📌 این جلسات بدون حضور مخاطب برگزار خواهد شد و در آینده صوت و مکتوب آن عرضه خواهد شد. (منظومه فکری مقام معظم رهبری) 📚📚 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f