⚡️ فلسفۀ روش را به سه گونه میتوان تعریف کرد: ۱. تعریف به #روند؛ ۲. تعریف به #ارکان؛ ۳. تعریف به #آثار.
🔵 علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
«مثل هر شیء دیگری، «فلسفۀ روش» را میتوان یا به «آثار»، یا «ارکان»، یا «روند»، تعريف کرد.
#تعريف_به_آثار تعريف به بهرهوری است؛ تعريف به آثار اين است اين شی را برای چه میخواهيم و چه ثمرهاي دارد؟ براي كساني كه بيرون [از مجموعه، و ناآشنا با مباحث] هستند، همين مقدار كافی است.
#تعریف_به_ارکان تعریف به آن اموری است که میتوانند اين بهره را ايجاد كنند.
#تعریف_به_روند، داستان طولاني از روند دستیابی به ارکان است و سيري است که طی شده است. اركان، حاصل این روند است و آثار، حاصل اركان.
براي دیگران اين سؤال مطرح است که اين فلسفه چيست؟ روشن است که آنها در ابتدا میتوانند این منظومه را از طریق آثارش بشناسند. اینجا اگر اركان را بگوييم براي آنها چندان مفهوم نيست، چه رسد به اينكه روند ایجاد آن را بیان کنیم.» (۱۳۷۹/۶/۱۶) (با حذف مثالها و کمی تلخیص)
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
☑️ @mirbaqer_ir
هماهنگی علوم از پایگاه روش .pdf
270.2K
📋 مصاحبه نشریه علوم انسانی صدرا با استاد میرباقری، ۱۳۹۴/۴/۱۱
🔍 هماهنگی علوم از پایگاه روش و فلسفه دلالت
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
☑️ @mirbaqeri_ir
عقل متعبد و متعبد .mp3
3.24M
🎧 استاد میرباقری | تفاوت عقل متعبد و عقل غیرمتعبد
⚡️ ما جایگاه عقل را منکر نیستیم. بحث دربارۀ جایگاه عقل است.
⚡️ جایگاه عقل، در ابزارسازی برای بندگی خودش است، نه در توصیف نظام عالَم و تحلیل موضوعات جهان.
⚡️ نقشندادن به عقل در توصیف نظام عالَم، بهمعنایِ انکار عقل نیست. جایگاه عقل این است که فلسفۀ روش تحقیق بسازد. این سهم، غیر از سهمی است که فیلسوفان رایج به عقل میدهند.
⚡️ عقل متعبد، در کیفیت فهم خودش، روشسازی میکند. عقل ابتدا باید منطق تعبد خودش را طراحی کند و بعد با آن منطق، به سراغ دریافت معرفتهای دیگر برود.
⚡️ عقل حق دارد در بندگی، ابزار سنجشی درست کند؛ البته خود این ابزار را هم در قدم بعد، وقتی به ابزار استنباط رسید باید دوباره با ادله چک کند و ببیند آیا واقعاً ادله، این روش را قبول دارند یا ندارند؟ عقل در یک جریانِ سیر دوری، کار خودش را هم بهینه میکند؛ اینگونه نیست که بگوید من این روش را درست کردم، دیگر تمام شد!
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
☑️ @mirbaqeri_ir
🔰نگاه ابزاری مدرن به مصادره تاریخ فکر دینی مشروطه
✅شکی نیست که مکتب نجف و اندیشه سیاسی آیات عظام آخوندخراسانی و علامه نایینی و سایر بزرگان مشروطه خواه از افتخارات شیعه و در سیر اندیشه سیاسی اسلامی معاصر بسیار مهم است ؛ اما کسانی هستند که می خواهند با تمسک به این جریان نوعی "راه جدید" در برابر انقلاب اسلامی و آراء امام خمینی ایجاد نمایند ؛ (البته تضارب آراء در حوزه ها بین علما و طلاب امری مرسوم است ، ولی نه استفاده گزینشی سیاسی!) غافل از اینکه طرح جامعه مدنی مشروطه یک قرن قبل از وقوع انقلاب اسلامی ایران صورت پذیرفته است و در سیر تکاملی اندیشه و فقه شیعه متعلق به گذشته بوده و ناظر به آینده نمی باشد۰
البته جریان ابزاری نمودن تاریخ علیرغم همه شعارهای مدرن و دمکراتیک و اصلاح طلبانه امروزیش به جای گفتمان و مناظره واقعی مفید (با این طراحی باطنا سیاسی و ظاهرا فرهنگی - نظری ) نوعی تاریخ سازی و ارتجاع و دو قطبی نمایی را در فقه و روحانیت و قرائت شیعه ترویج می کنند۰
🔴در مقابل جریان مذکور البته تفکر تحلیل تاریخی عمیق تری وجود دارد که مشروطه و مشروعه را توامان متعلق به جریان "بیداری اسلامی" دانسته و هر دوی این تفکرات را در افق بیداری اسلامی به عنوان ریشه انقلاب اسلامی بررسی و واکاوی می کند ۰
رجوع به تاریخ فکری گذشته امری مستحسن و پسندیده است و نورافکنی که حوزه اندیشه در آینه تاریخ می اندازد بی شک آینده را روشن تر می بیند ؛ بشرط آنکه از "تاریخ ابزاری" به "تاریخ نگاری" و "تاریخ اندیشی رسیده باشد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔵 اختلاف ناموجه میان حقوق یک مدیر و یک کارگر
🔸اینکه در یک اجتماع، یک مدیرکل بیمصرف مثلا ماهی دوهزار، سه هزار تومان حقوق میگیرد ولی یک کارگر روزی ده تومان، که اگر همه روز بگیرد ماهی سیصدتومان میشود، یک کار ظالمانه است.
🔸هیچ دلیلی ندارد که حقوق رفتگر نباید از سیصدتومان مثلًا بالاتر باشد و حقوق یک وزیر نباید از سه هزار تومان کمتر باشد. درست است که [کارهایی نظیر کار یک وزیر] برای نبوغ و ابتکار و سطح عالی کار و کار فکری و مغزی ارزش بیشتری دارد، ولی امتیاز آن کارها به افتخاری است که نصیب صاحب آنها میگردد؛ و برای رفتگر، خود رفتگری نوعی مجازات است و نباید حقوق و مزد اینها را کمتر فرض کرد.
📝 استاد مطهری، نظری به نظام اقتصادی اسلام، ص۱۳۹
⭕️ «کانال رسمی بنیاد شهید مطهری»👇
Eitaa.com/motahari_ir
🔻مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه برگزار میکند
⭕️ #مدرسه_پاییزی شبهه پژوهی کرونا
▪️به صورت مجازی
▪️ 6 و 13 آذر ماه 1399
▪️همراه با صدور گواهی پایان دوره
▪️ویژه اساتید سطوح عالی و طلاب سطح 4
⭕️ با حضور اساتید برجسته حوزه:
○ استاد پارسانیا؛
➖کرونا و الهیات اجتماعی
○ استاد خسروپناه؛
➖کرونا و مسئله شر
○ استاد آذربایجانی؛
➖معنویت خداجو در مواجهه با کرونا
○ استاد برنجکار؛
➖دین توسل و شفا
○ استاد ساجدی؛
➖فرصتها و برکات کرونا
○ استاد شاکرین؛
➖میزان حضور خدا در زندگی بشر
○ استاد جعفری؛
➖تهدیدها و آسیبهای کرونا
○ استاد مقیمی حاجی؛
➖فقه و مسائل کرونا
⏰ مهلت ثبت نام: سوم آذر 1399
☑️ ثبت نام از طریق کانال مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزههای علمیه در ایتا به آدرس:
🌍 Join 🔜 @spasokh
《محفل زمانه شناسی》
10.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تحلیلی از مبانی و ساختارهای نظام سرمایه سالار و شبه سرمایه سالاری در ایران و جهان.
🔻 قاعده بازی و قانون و ساختار ، همه در خدمت برندگان و سرمایه پرستان.
#نئولیبرالیسم
دکتر سید مجید حسینی
استاد دانشگاه تهران
@KANOONEQARBSHENASIANDISHEISLAMI
کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
🔴 تحلیلی از مبانی و ساختارهای نظام سرمایه سالار و شبه سرمایه سالاری در ایران و جهان. 🔻 قاعده بازی و
🛑 تا مادامی که ساختار و الگوی نئولیبرالیستی در نظام اقتصادی و قانون گذاری در مقیاس حکمرانی حاکم باشد، سخن از تحقق دولت اسلامی در شعار متوقف است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺چرا آدم فضاییها همیشه به نیویورک حمله میکنند؟!
⏯ تماشای فایل کامل مستند #رویای_هالیوود در آپارات
https://aparat.com/v/tB0eq
🔰 #مستند
🆔 @ofogh_tv
هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد برگزار میکند :
🔰 سلسله جلسات فقه نظام اجتماعی
✅ با موضوع : انگاره های تمدنی اثرگذار در مطالعات اجتماعی اسلامی
🎙سخنران :
✳️ دکتر ابراهیم خانی
عضو هیئت علمی گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه امام صادق (ع)
🗓🕢 زمان برگزاری
شنبه ١ آذرماه
ساعت ١٩:٣٠
🆔 پیوند شرکت در جلسه : (به عنوان مهمان وارد شوید.)
vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu
❌ جلسه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
#مرجعیت
#کرسی_مجازی
🔺 توسط انجمن مطالعات سیاسی حوزه و گروه #سیاست پژوهشگاه برگزار میشود:
✅ کرسی آزاداندیشی «ساماندهی نهاد مرجعیت با نهاد #ولایت_فقیه»
🎙 با حضور:
#عبدالوهاب_فراتی
#سیدکاظم_سیدباقری
#کمال_اکبری
#علی_شیرخانی
📅 شنبه ۱ آذر ماه 99 / ساعت 18
📡 ارتباط از طریق :
👇👇👇👇👇👇
🌐 yun.ir/qw9yka
📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 09104669279( آقای صفری)
🆔 @iictchannel
🎥 برنامه افق سینما
🔷 نقش نفوذ جریانات التقاطی در سینما و تحریف تاریخ انقلاب
👈با حضور :
جهانگیر الماسی( بازیگر و کارگردان)
مجید کریمی( مدیر بخش مدافعان سلامت شانزدهمین جشنواره جهانی فیلممقاومت)
📞 مهمان تلفنی: علی زادمهر( کارشناس رسانه)
⏰ افق سینما را هر روز ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه افق تماشا کنید تکرار روز بعد ساعت ۰۳:۰۰
🆔 @ofogh_tv