بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
إِنَّ اللَّـهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيما
(الاحزاب - ٥٦)
🔰ترجمه :
خدای متعال و فرشتگانش بر پيامبراکرم( صلیاللهعلیهوآله وسلم)درود میفرستند. ای کسانی که ایمان آوردهاید، بر او درود فرستید و به فرمانش بخوبی گردن نهید.
🔰تفسير :
١ - در قرآن کریم فقط يکجا هست که خداوندعزوجل انسان را هم شأن و هم درجه ى خودش می کند يعنى از انسان می خواهد که بيايد کنار او و با هم در يک کارى مشارکت کنند علّت عظمت و بزرگى ذکر صلوات همين است که انسان را يکباره تا کنارخداوندعزوجل بالا می برد.
٢ - مرحوم علامه طباطبایی(ره) به فردی که در مورد فایده صلوات از ایشان پرسیده بود پاسخ لطیفی دادند فرمودند صلواتی که ما میفرستیم اولاً از خودمان چیزی اهدا نمیکنیم بلکه به خدای متعال عرض میکنیم و از او میخواهیم که بر پيامبراکرم( صلیاللهعلیهوآله وسلم)و خاندانش رحمت ویژه بفرستد و ثانیاً گرچه این خاندان نسبت به ما محتاج نیستند ولی به ذات اقدس اله که نیازمندند وباید دائماً فیض الهی بر آنها نازل شود. ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کردهایم.بعد مثال میزدند و میفرمودند: اگر باغبانی در باغی که همه گلها و میوههایش مِلک صاحب باغ است کار کند و از صاحب باغ حقوق بگیرد روز عید، یک دسته گل از باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد آیا عمل او موجب تقرب به صاحب باغ هست یا نه؟ مسلماً هست.این عمل نشانه ادب باغبان است. صلوات هم ادب ما را ثابت میکند واِلاّ ما که از خودمان چیزی نداریم. بلکه از ذات اقدس اله مسئلت میکنیم بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید. و همین عرض ادب برای ما تقرّب است.
٣ - قبل ازاينكه خدای سبحان به مؤمنين امر كند كه بر او صلوات بفرستيد نخست صلات خود و ملائكه خود را ذكر كرده، اين دلالتی هست بر اينكه صلوات مؤمنين بر آن جناب به پيروی خدای سبحان، و متابعت ملائكه او است و اين خودنهی آينده را تاكيدمی كند.
✅اللَّـهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وآلِ مُحَمَّدوعجل فرجهم
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِلْعَبِيدِ
(فصلت - ٤٦)
🔰ترجمه :
هر كس كه كارى شايسته كند به سود خود اوست و هر كه بد كند به زيان او است و پروردگار تو به بندگان ستم روا نمىدارد.
🔰تفسير :
١ - در این آیه شریفه یک قانون کلی که قرآن کریم بارها روی آن تأکید کرده در ارتباط با اعمال انسانها بیان میکند و تکمیلی است بر بهره گیری مؤمنان از قرآن کریم و محروم ماندن افراد بیایمان از این سر چشمه فیض الهی.
٢ - عمل قائم به صاحب عمل است و بيانگر حال او است اگر عمل صالح و مفيد باشد خود او هم از آن سود میبرد و اگر مضر و بد باشد خودش از آن متضرر میگردد.
٣ - اين رفتار خدای متعال كه نفع عمل صالح را به صاحبش میرساند و او را ثواب میدهد و ضرر عمل بد را نيز به صاحبش میرساند و عقابش میكند اصلا ظلمی نيست و چنان نيست كه وضع شیء در غير موضعش باشد و اگر اين روش از خدای متعال ظلم باشد بايد در ثواب دادن ميليونها بنده و عقاب كردن ميليونهای ديگر در برابر ميلياردها عمل نيك و بد ظلام بندگان باشد ولی از آنجايی كه گفتيم اين روش ظلم نيست.
٣ - پس خدای متعالی ظلام بندگان نمیباشد و با اين بيان روشن میشود كه چرا فرمود پروردگار تو ظلام بندگان نيست و نفرمود پروردگار تو ظالم به بندگان نيست.
✅ خدايا : به ما توفیق عمل صالح و شايسته و آنچه مورد رضایت تو است عطا فرما.
التماس دعا
📌خواندن « سـوره انـسـان »
🌞 پنجشنبه
باعث بخشش گناهان میشود
به نیابت امام زمان.عج
🎁هـدیه به اهل بیت و همه آسمانـی ها
𑁍•𑁍•𑁍•𑁍•𑁍•𑁍
☘📖┈تلاوت سوره انسان در روز پنجشنبه بسیار نافع است
و
⏳مطلوب است تا قبل از ظهر خوانده شود.
🧮تعداد آیات ٣١
ختم سوره انسان
🤲🏼به نیتِ فرج و سلامتی مولا
✨حاجت روایی و سلامتی اعضا
✨ رفع گرفتاری و گرانی ها
✨ گشایش بخت جوانان
✨ بچه دار شدن بی اولادها
✨ خانه دار شدن بی خانه ها
✨ شفای همه بیماران
✨آمرزش اموات
و
✨عاقبت بخیری
───────
🌴بِسْمِ ٱݪلّٰهِ ٱݪرَّحْمٰنِ ٱݪرَّحیٖمِ🌴
🌷هَلْ أَتَى عَلَى الإنْسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُنْ شَیْئًا مَذْکُورًا ﴿١﴾
🌷 إِنَّا خَلَقْنَا الإنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا ﴿٢﴾
🌷إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا ﴿٣﴾
🌷إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ سَلاسِلا وَأَغْلالا وَسَعِیرًا ﴿٤﴾
🌷إِنَّ الأبْرَارَ یَشْرَبُونَ مِنْ کَأْسٍ کَانَ مِزَاجُهَا کَافُورًا ﴿٥﴾
🌷عَیْنًا یَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَهَا تَفْجِیرًا ﴿٦﴾
🌷یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَیَخَافُونَ یَوْمًا کَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا ﴿٧﴾
🌷وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا ﴿٨﴾
🌷إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلا شُکُورًا ﴿٩﴾
🌷إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا یَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِیرًا ﴿١٠﴾
🌷فَوَقَاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذَلِکَ الْیَوْمِ وَلَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَسُرُورًا ﴿١١﴾
🌷وَجَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّةً وَحَرِیرًا ﴿١٢﴾
🌷مُتَّکِئِینَ فِیهَا عَلَى الأرَائِکِ لا یَرَوْنَ فِیهَا شَمْسًا وَلا زَمْهَرِیرًا ﴿١٣﴾
🌷وَدَانِیَةً عَلَیْهِمْ ظِلالُهَا وَذُلِّلَتْ قُطُوفُهَا تَذْلِیلا ﴿١٤﴾
🌷وَیُطَافُ عَلَیْهِمْ بِآنِیَةٍ مِنْ فِضَّةٍ وَأَکْوَابٍ کَانَتْ قَوَارِیرَا ﴿١٥﴾
🌷قَوَارِیرَ مِنْ فِضَّةٍ قَدَّرُوهَا تَقْدِیرًا ﴿١٦﴾
🌷وَیُسْقَوْنَ فِیهَا کَأْسًا کَانَ مِزَاجُهَا زَنْجَبِیلا ﴿١٧﴾
🌷عَیْنًا فِیهَا تُسَمَّى سَلْسَبِیلا ﴿١٨﴾
🌷وَیَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ إِذَا رَأَیْتَهُمْ حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤًا مَنْثُورًا ﴿١٩﴾
🌷وَإِذَا رَأَیْتَ ثَمَّ رَأَیْتَ نَعِیمًا وَمُلْکًا کَبِیرًا ﴿٢٠﴾
🌷عَالِیَهُمْ ثِیَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ وَحُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا ﴿٢١﴾
🌷إِنَّ هَذَا کَانَ لَکُمْ جَزَاءً وَکَانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُورًا ﴿٢٢﴾
🌷إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ تَنْزِیلا ﴿٢٣﴾
🌷فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَلا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ کَفُورًا ﴿٢٤﴾
🌷وَاذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ بُکْرَةً وَأَصِیلا ﴿٢٥﴾
🌷وَمِنَ اللَّیْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَسَبِّحْهُ لَیْلا طَوِیلا ﴿٢٦﴾
🌷إِنَّ هَؤُلاءِ یُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ وَیَذَرُونَ وَرَاءَهُمْ یَوْمًا ثَقِیلا ﴿٢٧﴾
🌷نَحْنُ خَلَقْنَاهُمْ وَشَدَدْنَا أَسْرَهُمْ وَإِذَا شِئْنَا بَدَّلْنَا أَمْثَالَهُمْ تَبْدِیلا ﴿٢٨﴾
🌷إِنَّ هَذِهِ تَذْکِرَةٌ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِیلا ﴿٢٩﴾
🌷وَمَا تَشَاءُونَ إِلا أَنْ یَشَاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا ﴿٣٠﴾
🌷یُدْخِلُ مَنْ یَشَاءُ فِی رَحْمَتِهِ وَالظَّالِمِینَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا ﴿٣١﴾
───────
✅ نشر این پیام صدقه جاریه است.
📢📣 #اطلاع_رسانی / #فراخوان اولین آئین اهدای نشان ملی کربلایی کاظم ساروقی
استان مرکزی _ اراک _ اسفند ماه ۱۴۰۳
✅ در پنج محور: حافظ قرآن، هنرمند قرآنی، پژوهشگر قرآنی، معلم قرآنی و خانواده قرآنی
🚩 مطالعه شیوه نامه و ثبت نام:
https://karbalaikazem.ir
📞تلفن دبیرخانه: ۰۹۱۸۷۶۱۷۰۳۸
📧 ایمیل دبیرخانه:
info@karbalaikazem.ir
📡روابط عمومی صداوسیمای استان مرکزی📡
🔻🔻🔺🔻🔺🔻🔺
#اداره_امور_قرآنی
#روابط_عمومی
#اوقاف_استان_مرکزی
✾•┈┈••✦✦••┈┈•✾
📡 اخبار قرآنی اوقاف و امور خیریه استان مرکزی
╭┅───────┅╮
https://eitaa.com/quranmarkazi
╰┅───────┅╯
برگزاری اولین آیین اهدای نشان ملی کربلایی کاظم ساروقی در اسفندماه
🔹اولین آیین اهدای نشان ملی کربلایی کاظم ساروقی با هدف تحقق تمدن نوین اسلامی، پیشبرد اهداف تربیتی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی و در راستای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور، اسفندماه سال جاری در اراک برگزار میشود.
iqna.ir/00HqRT
@iqnanews
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ
(النور - ٢٢)
🔰ترجمه :
آنها باید عفو کنند و چشم بپوشند آیا دوست نمیدارید خداوندعزوجل شما را ببخشد که خداوندعزوجل آمرزنده و مهربان است.
🔰تفسير :
١ - اگر كسی به ما بدی كند سخن ناروایی بگوید، تهمتی بزند یا غیبتی بكند چهار راه اخلاقی پیش روی ما قرار دارد.
🔹اول - برای رضای خدای متعال پاسخش را ندهیم و بزرگوارانه از كنار او عبور كنیم واگر شكایتی داریم نزد قانون ببریم.
🔹دوم - نهتنها پاسخش را ندهیم بلكه از او شكایت نیز نكنیم و از حقّمان درگذریم.
🔹سوم - او را قلباً ببخشیم و اگر با او برخورد كردیم بدون یادآوری رفتار گذشته با او سلام و احوالپرسی كنیم. گویی هیچ چیز میان ما و او نگذشته است.
🔹چهارم - اگراو به مشكلی برخورد كرد و از دست ما برآمد كه مشكلش را برطرف كنیم آستین همت بالا بزنیم و همچون یكی از عزیزان خود به كمك او بشتابیم. به این رفتار اخلاقی در ادبیات قرآنی صَفْح گفته میشود.
٢ - گرچه تمام رفتارهای پیشگفته اخلاقی است رفتار چهارم مكارم اخلاق است و آدمی را به تعالی میرساند.
✅ خدایا : به ما توفیق ده تا راه انسانیت در پیش گیریم.
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
يَا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي
🔰ترجمه :
ﺍی ﮐﺎﺵ برای آخرت خود چیزی پیش می فرستادم.
(ﺍﻟﻔﺠﺮ - ٢٤)
🔰تفسير :
١ - قرآن کریم می فرمايد انسان بعد از مرگ حسرت و افسوس اعمالی را می خورد که ای کاش در دنیا برای نجات خودش انجام می داد که اين آيه شريفه يكی از آن را بازگو می كند.
٢ - ای كاش در دنيا برای اين زندگيم كه زندگی آخرت است توشهای فرستاده بودم ممكن هم هست معنايش اين باشد كه ای كاش در دنيا برای اين زندگيم كه حقيقت زندگی است توشهای فرستاده بودم.
٣ - مراد از تقديم در جمله قدمت از پيش فرستادن عمل صالح است برای زندگی آخرت و مضمون آيه آرزويی است كه انسان در هنگام رسيدن به قيامت و متذكر شدن از ديدن حقايق آن از خود سر میدهد و به رای العين میبيند كه تلاشش در دنيا سودی به حالش نمیدهد.
٤ - این آرزوى است که بعد از مرگ برآورده شدن آن ناممکن است پس کوشش نماییم تا در دنیا هستیم كارى كنيم كه در آخرت از نادمین نباشیم.
٥ - حضرت أمام سجاد (علیهالسلام)می فرمايد عشق زياد به دنيا رأس هر گناهى است و دنيا دو دنيا است دنيايى كه انسان را به كمال و رشد و حقيقت مى رساند و دنيايى كه آدمى را از تمام واقعيت ها محروم مى نمايد.
✅ خدایا : از وساوس دنيا ما را حفظ فرما.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (الحشر - ١٠)
🔰ترجمه :
و آنان كه از بخل خويش در امان مانده باشند رستگاران هستند.
🔰تفسير :
١ - بخل عبارت است از خسیس بودن در جایی که باید خرج کرد و ندادن آنچه را که باید داد و آن طرف تفريط است وافراط آن اسراف است وهر كه نگاه داشته شود از بخل نفس خود يعنى منع نفس خود كند از آنچه طبيعت مستدعى آن باشد از حب مال و نقص انفاق و مخالفت نمايد با نفس اماره و لوامه پس آن گروه رستگاران هستد.
٢ - خدای متعال رستگارى را منوط ساخته به بازداشتن نفس از شح و شح عبارت است از بخل با حرص وشحيح آن است كه مال خود نگهدارد و از مال غير خورد و بخيل آنكه مال خود به غير ندهد.
٣ - حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمود شح از بخل شدیدتر است بخیل کسی است که در مورد آنچه دارد بخل میورزد ولی شحیح هم نسبت به آنچه در دست مردم است بخل میورزد تا آنجا که هر چه را در دست مردم ببیند آرزو میکند آن را به چنگ آورد خواه از طریق حلال باشد یا حرام و هرگز قانع به آنچه خداوندعزوجل به او روزی داده نیست.
٤ - چون این مراتب را دانستی خود را خواه نا خواه بر عطا و بخشش ملزم کن و دل از مال برکن و پیوسته بخشش کن و احسان به فقرا بنمای تا اینکه طبع تو به صفت بذل واحسان راغب شود.
✅ خدایا : ما را از اوصاف پلید شیطانی از جمله بخل در امان بدار.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
يَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ وَإِنْ كُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِين
(الزمر - ٥٦)
🔰ترجمه :
اى حسرتا بر من كه در كار خدای بزرگ كوتاهى كردم، و از مسخرهكنندگان بودم.
🔰تفسير:
١ - هنگامی كه انسان وارد عرصه محشر میشود وپردههای جهل كنار رفت انسان نتيجه تفريطها ومسامحهكاريهاو خلافكاريها و شوخی گرفتن جديها را در برابر چشم خود میبيند فريادش به وا حسرتا بلند میشود اندوهی سنگين توأم با ندامتی عميق بر قلب او سايه میافكند و اين حالت درونی خود را بر زبان آورده و به صورت جملههای فوق بيان میدارد.
٢ - گنهكاران در آن روز اظهار ندامت و پشيمانی و غم و اندوه و حسرت نسبت به تمام كوتاهیهايی كه در برابر خداوندعزوجل داشتند میكنند مخصوصا روی مساله سخريه و استهزاء نسبت به آيات و رسولان او انگشت مینهند چرا كه عامل اصلی تفريطهای آنها همين بیاعتنايی و شوخی پنداشتن اين حقايق بزرگ بر اثر جهل و غرور و تعصب است.
امیرالمؤمنین حضرت علی (علیه السلام) فرمود :اگر خداوند به شما عافيت و سلامتی داد قدرشناس باشيد و اگر به بلا و گرفتاری مبتلا كرد صبور باشيد.
✅ خدایا : در آن روز وانفسا ما را سربلند و سرافراز بدار.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَلَكُمْ فِيهَا جَمَالٌ حِينَ تُرِيحُونَ وَحِينَ تَسْرَحُونَ
(النحل - ٦)
🔰ترجمه :
و چون شبهنگام باز مىگردانيد و بامدادان بيرون مىفرستيد نشان تجمل شماهستند.
🔰تفسير :
١ - جدا از منافع مادى ومالى وبهره غذایی ازحيوانات اهلى استفاده روحى وروانى انسان از آنها است كه خداوند متعال به زيبايی آن را بيان فرموده است.
٢ - آثار دلنشين وروح بخش گوسفندان در صحرا و زمان چرا قابل بيان نيست يك زيبايی خاص وشادمانى ويژه ا یى دارد اين زيبایى نياز روحى انسانها است.
٣ - هنگامى كه حيوانات از محل چراگاه آرام وسير وباپستانهاى پر از شير وخيال راحت با نظم خاص به محل استراحت خود بر می گردند شكوه وعظمت و زيبايی خاصى خود را دارد پيدا كردن مادر توسط بره های کوچک در میان این همه شلوغی خود شگفتی خاص خود را دارد این زیباترين صحنه ایی است كه انسان می تواند ببيند.
٤ - آن موقع كه در اصطبل براى رفتن حيوانات به صحرا باز می شود آنها با شتاب وعجله وسبقت گرفتن از هم سعى می كنند خودشان را زودتر به محل برسانند بر خلاف آن ارامش كه موقع بر گشتن دارند كه اين خود نيز جدا از زيباى درسهاى فراوانى دارد.
✅خدايا : ايران عزيز را از بحرانی که شیاطین بوجود آوردند در پناه خود حفظ فرما.
التماس دعا
🔖آیت الله العظمی بهجت(رحمت الله علیه)
اگر به دنبال آرامش حقیقی هستیم روزانه تلاوت قرآن داشته باشیم، تلاوت قرآن، استماع قرآن باعث آرامش است. همانطور که خدای متعال می فرماید: الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ، قرآن ذکر است وسیله ارتباط با خدا است و این ارتباط باعث سکینه و اطمینان است.
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
بسم الله الرحمن الرحیم
مَنْ كانَ يُرِيدُ الْعاجِلَةَ
(الاسراء - ١٨)
🔰ترجمه :
آن کس که تنها زندگی زودگذر دنیا را میطلبد.
🔰تفسير :
١ - مراد و معناى اين بخش از آيه شريفه اين است كه هر كس حيات عاجله يعنی زندگی دنيا را بخواهد يعنی متاعی را از دنيا طلب كند كه نفس از آن ملتذذ و قلب بدان علاقمند باشد وقتی تعلق و دنياطلبی است كه فقط حيات عاجله را بخواهد اما اگر دنيا را از اين نظر بخواهد كه وسيله نيل به سعادت اخروی باشد اين در حقيقت دنياطلبی نيست بلكه اراده آخرت و عقبیطلبی است.
٢ - انسان به آخرت نمیتوان رسيد مگر از راه دنيا لذا به هر انسانی كه اين راه را طی كند نمیشود گفت دنيا طلب مگر آنكه از آخرت اعراض نموده و به كلی آن را فراموش كند و در نتيجه اراده و حواسش خالص برای دنيا شود اعتبارات دنيا نوعا مثل مقام ومال و اعتبار وفا نمی كند اگر هم وفا كند تا دم قبر است بعد از آن مائيم و ابدئيت واعمال ما که ما را همراه خواهد بود.
٣ - طالب دنيا كسی است كه معتقد به زندگی ديگری غير اين زندگی دنيا نباشد و در نتيجه اعتقاد به نبوت و توحيد را لغو بپندارد زيرا كه اگر اعتقاد به معاد نباشد ديگر ايمان به خدای متعال و فرستادگان او و تدين به دين اثری نخواهد داشت.
✅ خدایا : ما را عاقبت بخیر گردان.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
هٰا أَنْتُمْ هٰؤُلاٰءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اَللّٰهِ فَمِنْكُمْ مَنْ يَبْخَلُ وَ مَنْ يَبْخَلْ فَإِنَّمٰا يَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَ اَللّٰهُ اَلْغَنِيُّ وَ أَنْتُمُ اَلْفُقَرٰاءُ
(محمد - ۳۸)
🔰ترجمه :
شما همان مردمى هستید که براى انفاق در راه خدای سبحان فرا خوانده شدید. پس برخى از شما بخل مى ورزند و هر کس بخل ورزد تنها به زیان خود بخل ورزیده و اگرنه خدای متعال بى نیاز است و شما نیازمند هستید.
🔰تفسير :
١ - نتيجه انفاقها در دنيا به خود انسان باز می گردد زيرا فاصلههای طبقاتی كم میشود آرامش و امنيت در جامعه حكمفرما می گردد محبت و صفا وصميميت جای كينه و عداوت را میگيرد اين پاداش دنيوی شما است ودر آخرت هم در برابر هر درهم و ديناری مواهب و نعمتهايی به شما ارزانی میدارد كه هرگزبه فكر بشری خطورنكرده است.
٢ - خداوندعزوجل غنی و بینياز است و شما همه نيازمند هستيد او هم از انفاق شما بینياز است و هم از اطاعت شما اين شما هستيد كه در دنيا و آخرت نياز به لطف و رحمت و پاداش او داريد اصولا موجودات امكانيه و ما سوی اللَّه سر تا پا فقر و نيازمند هستند و غنی بالذات تنها خدای متعال است آنها حتی در اصل وجودشان دائما وابسته به او هستند و لحظه به لحظه از منبع لا يزال فيض وجود او مدد میگيرند كه اگر يك لحظه از آنها قطع فيض كند هستی همه بر باد میرود و فرو ريزند.
٣ - انسان نبايد در انفاق بخل بورزد هر قدر بخل كنيد به خودتان بخل كردهايد هر كس بخل بورزد در حقيقت خير را ازخودش بريده چون اگرخدای بزرگ ازايشان مالی طلب می كند برای اين نيست كه از آن بهرهمند شود بلكه برای اين است كه خود صاحب مال بهرهمند شود در انفاق خير دنيا و آخرت ايشان است بی نياز واقعی تنها خدای بزرگ است نه شما و نيازمند تنها شماهستيد نه خدای متعال.
✅ خدایا : ما را فقط محتاج خودت قرار بده نه دیگر بندگان.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
إِنَّ اللَّهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوَىٰ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّ ۚ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ
(الانعام - ٩٥)
🔰ترجمه :
خداوندعزوجل شکافنده دانه و هسته است زنده را از مرده خارج میسازد و مرده را از زنده بیرون میآورد این است خدای شما پس چگونه از حقّ منحرف میشوید.
🔰تفسير :
١ - درآیه شریفه به سه قسمت از این شگفتیها که در زمین است اشاره شده نخست می فرماید خداوندعزوجل شکافنده دانه و هسته است
جالب این که دانه و هسته گیاهان غالبا بسیار محکم هستند یک نگاه به هسته خرما و میوه هایی مانند هلو و شفتالو و دانه های محکم بعضی از حبوبات نشان می دهد که چگونه آن نطفه حیاتی که در حقیقت نهال و درخت کوچکی است در دژی فوق العاده محکم محاصره شده است ولی دستگاه آفرینش آن چنان خاصیت تسلیم و نرمش به این دژ نفوذ ناپذیر و آن چنان قدرت و نیرو به آن جوانه بسیار لطیف و ظریفی که در درون هسته و دانه پرورش مي یابد می دهد که بتواند دیواره آن را بشکافد و از میان آن قد برافرازد.
٢ - این حادثه درجهان گیاهان حادثه شگرفی است که قرآن کریم به عنوان یک نشانه توحید انگشت روی آن گذاشته است و عبارات جالب و نمونه های زنده ای از اسرارمشرکان و نظام آفرینش و شگفتیهای خلقت را شرح می دهد.
٣ - موجود زنده را از مرده بیرون می فرستد و موجودات مرده را از زنده و این یک نظام دائمی و عمومی در جهان آفرینش است مسأله حیات و زندگی موجودات زنده از پیچیده ترین مسائلی است که هنوز علم و دانش بشر نتوانسته است پرده از روی اسرار آن بردارد و به مخفیگاه آن گام بگذارد که چگونه عناصر طبیعی و مواد آلی با یک جهش عظیم تبدیل به یک موجود زنده می شوند. پس اين است خدای شما و اين است آثار قدرت و علم بیپايان او با اين حال چگونه از حق منحرف میشويد و شما را به راه باطل میكشانند.
✅ خدایا : به ما معرفت بندگی عطا فرما.
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّـهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُولئِكَ يَتُوبُ اللَّـهُ عَلَيْهِمْ وَ كانَ اللَّـهُ عَلِيماً حَكِيماً (النساء - ١٧)
🔰ترجمه :
پذیرش توبه از سوی خدای سبحان تنها برای کسانی است که کار بدی را از روی جهالت انجام میدهند سپس زود توبه میکنند. خداوندعزوجل توبه چنین اشخاصی را میپذیرد و خدای متعال دانا و حکیم است.
🔰تفسير :
١ - توبه به معنای برگشتن است و برگشتن نيز معانی مختلفی بخود میگيرد همانطور كه يك بنده سركش و متمرد از اوامر مولا و اراده او می تواند بسوی مولايش برگردد و مولايش هم او را به مقام قربی كه داشت و از دست داده بود برگرداند همچنين يك مريضی كه طبيبش او را از خوردن چيزی بخاطر حفظ سلامتی نهی كرده و بيمار با دستور وی مخالفت نموده و در نتيجه بيماريش شدت يافته و خطر مرگ تهديدش نموده اوهم می تواند توبه كند دوباره به طبيب مراجعه وسلامتی خود را باز يابد.
٢ - خدای سبحان تنها وقتی توبه گنه كار را میپذيرد كه گنهكاريش ناشی از استكبار بر خدای یگانه و باعث دروغين شدن توبه و فقدان تذلل عبودی نبوده باشد، و در امر توبه آن قدر امروز و فردا نكند كه با عذاب اليم بازی كردن است توبه و رجوع خدای بزرگ به بندهاش خاص گناهكاران است كه البته هيچ گناهی جز از جهل ناشی نمیشود.
٣ - حضرت إمام جواد (علیه السلام) فرمود
شرایط پذیرش توبه چهار چیز است: پشیمانی قلبی،استغفار با زبان، جبران كردن گناه (نسبت به همان گناه حقّ الله و یا حقّ النّاس) تصمیم جدّی بر این كه دیگر مرتكب آن گناه نشود أستَغفِرُ اللّهَ رَبّیوأتُوبُ إلَیه
✅ خدایا : ما را اهل توبه قرار بده.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُمَاتٍ ثَلَاثٍ
(الزمر - ٦)
🔰ترجمه :
شما را در شكم مادرتان در چند مرحله در درون تاريكيهاى سهگانه آفرينش بخشيد.
🔰تفسير :
١ - تحولات عجيب وچهرههای متفاوت شگفتانگيز جنين در مراحل مختلف در شكم مادر كه به گفته علمای جنين شناسی از عجيب ترين و ظريف ترين چهرههای آفرينش پروردگار است تا آنجا كه علم جنينشناسی يك دوره كامل توحيد وخداشناسی محسوب می شود و كمتر كسی است كه ريزهكاريهای اين مسائل را مطالعه كند و زبان به حمد و ستايش آفريننده آن نگشايد.
٢ - تعبير به ظلمتهای سهگانه اشاره به ظلمت شكم مادر و ظلمت رحم و مشيمه كيسه مخصوصی كه جنين درآن قرار گرفته است می باشد كه درحقيقت سه پرده ضخيم است كه بر روی جنين كشيده شده است.
٣ - صورتگران معمولی بايد در مقابل نور و روشنايی كامل صورتگری كنند اما آفريدگار انسان در آن ظلمتگاه عجيب چنان نقش بر آب میزند و صورتگری می كند كه همه مجذوب تماشای آن می شوند و در جايی كه هيچ دسترسی از ناحيه هيچكس به آن نيست رزق و روزيش را كه برای پرورش و رشد سخت به آن نيازمند است به طور مداوم به او میرساند.
٤ - حضرت امام حسين ( علیهالسلام) در دعای معروف عرفه كه يك دوره كامل و عالی درس توحيد است به هنگام بر شمردن نعمت و قدرت خداوندعزوجل به پيشگاه او چنين عرض میكند آغاز آفرينش مرا از قطرات ناچيز منی قرار دادی سپس مرا در ظلمتهای سهگانه در ميان گوشت و پوست و خون ساكن نمودی آفرينش مرا آشكار نساختی و در آن مخفيگاه به تطورات خلقتم ادامه دادی و هيچيك از امور حياتی مرا به من واگذار نكردی سپس مرا به دنيا كامل و سالم منتقل ساختی.
✅ خدایا : عاقبت امر ما را ختم به خیر فرما.
التماس دعا
74.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ بعد از سالهــــا یک تلاوت تصویری جدید از استاد عبدالباسط برای اولین بار منتشر شد که روح و روان شنونده رو به ملکوت وصل میکنه •
🌟 سوره احزاب آیات ۳۸ تا ۴۸
🕌 اجرا در مکان مقدسِ مسجد حضرت زینب (سلاماللهعلیها) سال 1983 میلادی
🔹 نکته جالب برای عاشقان این اسطوره و هر قرآن دوستی ، این هست اولین تلاوت استاد مرحوم در همین مکان بوده که باعث شهرتش شد (سال ۱۹۵۰ میلادی) . و سالها بعد که اواخر عمر شریفش هم هست ، همین آیات سوره احزاب رو در همین مسجد اجرا میکنه
بسم الله الرحمن الرحیم
وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا
(المائده - ٣٢)
ترجمه:
و هر کس انسانی را از مرگ رهایی بخشد چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است.
🔰تفسير :
١ - قرآن کریم در این آیه شریفه یک حقیقت اجتماعی و تربیتی را بازگو می فرماید زیرا کسی که دست به خون انسان بی گناهی می آلاید در حقیقت چنین آمادگی را دارد که انسانهای بی گناه دیگری را به قتل برساند او در حقیقت یک قاتل است و طعمه او انسان بی گناه ، و می دانیم تفاوتی در میان انسانهای بی گناه از این نظر نیست همچنین کسی که به خاطر نوع دوستی و عاطفه انسانی دیگری را از مرگ نجات بخشد این آمادگی را دارد که این برنامه انسانی را در مورد هر بشر دیگری انجام دهد.
٢ - مرگ و حیات یک نفر اگر چه مساوی با مرگ و حیات اجتماع نیست اما شباهتی به آن دارد.
٣ - از حضرت امام محمد باقر(علیهالسلام) در رابطه با تفسير اين آيه شریفه سوال شد فرمود منظور كسی است كه میتواند شخصی را بكشد ولی نكشد و يا شخصی است كه كسی را از غرق و سوختن نجات دهد و از همه اينها بزرگتر و اعظم كسی است كه شخصی را از ضلالتی به سوی هدايت بكشاند ومنظور از اينكه فرمود او را نكشد اين است كه بعد از آنكه ثابت شد كه میتواند او را بكشد مثلا حاكم حكم به قصاص كرد او از قصاص صرف نظر نموده باشد.
✅ خدایا : ما را خير خواه بندگانت قرار بده.
التماس دعا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
وَ ما يَسْتَوِي الْأَعْمی وَ الْبَصِيرُ
(فاطر - ۱۹)
🔰ترجمه :
نابينا و بينا هرگز مساوی نيستند.
🔰تفسير :
١ - در اين آيه شریفه كافر را به نابينا ومؤمن را به بينا تشبيه كرده می فرماید هرگزنابينا و بينا مساوی نيستند
٢ - ايمان نور است و روشنی بخش و به انسان در جهان بينی و اعتقاد و عمل و تمام زندگی روشنايی و آگاهی میدهد اما كفر ظلمت است و تاريكی و در آن نه بينش صحيحی از كل عالم هستی است و نه از اعتقاد درست و عمل صالح خبری.
٣ - خداوندعزوجل ولی و راهنما و سرپرست مؤمنان است آنها را از تاريكيها به روشنايی هدايت می فرماید اما ولی و سرپرست كافران طاغوت است كه آنها را از روشنايی به ظلمتها می كشاند آنها اصحاب دوزخ هستند و جاودانه در آن میمانند.
٤ - چشم بينا به تنهايی كافی نيست بايد روشنايی و نوری نيز باشد تا انسان با كمك اين دو عامل موجودات را مشاهده كند.
✅ خدایا : دست ما را بگیر که دست آویز نداریم
و عذر ما بپذیر که پای گریز نداریم
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ ما هذِهِ الْحَیاهُ الدُّنْیا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ (العنکبوت - ۶۴)
🔰ترجمه :
این زندگی دنیا جز سرگرمی و بازیچه نیست.
🔰تفسير :
١ - زرق و برقها و رنگ و بزکهای دنیا آن قدر زیاد است که به آنی انسان از راه درست به بیراهه میرود. نفْسِ انسان چنین است که کشش بسیارنسبت به دنیای مادّی و لذّتهای دنیوی دارد لذّاتی که آنی و بسیار فانی هستند.
٢ - اقبال لاهوری این دنيارا همچون میکده می داند كه هر کس را از شرابِ آن بهرهای است اما بهرهٔ هر کس به اندازهٔ خودِ او است خودی که میشناسد برخی جامِ وجودشان فراخ است و برخی خُرد چندانکه بهرهٔ اندکی از آگاهی نصیبشان شده است اما مهم آن است که به هر کس جامی داده شده و میتواند به اندازهای از این میکده شراب بگیرد. آیا همگان از جامِ خویش استفاده میکنند؟ این نکتهای در خورِ تأمل است. گروهی نیز هستند که حتی جامِ وجودِ خود را فراختر میکنند تا از شرابِ این دنیا که همان علم و معرفت، آگاهی، انسانیّت و اخلاق، معنویات و نعماتِ الهی است بیشتر به دست آورند.
٣ - آنچه اقبال لاهوری بر آن تأکید میکند، آگاهییافتن از وجودِ این جام و بهرهبردن از شرابِ رایگانی است که با تلاش و توکّل به دست خواهد آمد.
٤ - اين هشدارى است به ما که مفتون و شیدای این دنیای عجوزهٔ هزار رنگ نشویم و فریب آن را نخوریم.این دنیا گرچه در ظاهر عروسی زیبارو چشمنواز لذّت آفرین و عشوهگر است اما در ذات و سیرتِ خود بسیار زشت مکّار پست و بیوفا است.
✅ خدایا : ما را اسیر زرق و برق و بزکهای دنیا و ما فیها مگردان.
التماس دعا