eitaa logo
کریمی- بیان احکام
1.4هزار دنبال‌کننده
217 عکس
62 ویدیو
17 فایل
حجت‌الاسلام علیرضا کریمی، عضو دفتر استفتائات آیت‌الله خامنه‌ای و نماینده آیت‌الله سیستانی +9821-64412000 +9825-37741415 اینستاگرام، تلگرام، بله و ایتا: karimi_bayan_ahkam مدیریت کانال با ادمین است.
مشاهده در ایتا
دانلود
محارم پس از ازدواج.mp3
1.83M
چه کسانی به واسطۀ ازدواج به مرد محرم می‌شوند؟
گزارشی از وضعیت انتشار کتاب‌ها به لطف خداوند اکثریت قریب به اتفاق نسخه‌های چاپ دوم کتاب خمس و چاپ اول کتاب احکام کاربردی به فروش رفته است و ان‌شاءالله قرار است، چاپ مجدد این کتاب‌ها روانۀ بازار شود. چاپ جدید کتاب خمس (چاپ سوم)، تقریباً مثل همان چاپ دوم است؛ از حیث محتوایی دو سه مورد استفتاء جدید از آیت‌الله خامنه‌ای به کتاب اضافه شده و در چند مورد هم توضیحات کوتاهی اضافه شده‌است. از حیث نگارشی هم اصلاحاتی اعمال شده‌است. به هر حال حجم اصلاحات و اضافات به قدری نیست که حتی تعداد صفحات چاپ سوم نسبت به چاپ اول تغییر کند. لذا با مساعدت ناشر محترم، ان‌شاءالله به‌زودی چاپ سوم با همان صفحه‌بندی قبلی منتشر می‌شود. اما در مورد کتاب احکام کاربردی شاهد تغییرات قابل توجهی هستیم و کتاب هنوز در مرحلۀ ویرایش قرار دارد. اولاً پس از اینکه کتاب به رؤیت برخی اساتید و صاحب‌نظران رسید، نکاتی به ما منتقل شد که ان‌شاءالله این نکات در چاپ جدید اعمال خواهد شد. ثانیاً با توجه به اینکه پس از انتشار چاپ نخست کتاب، توضیح المسائل جامع آیت‌الله سیستانی در چهار جلد منتشر شد و برخی فتاوای آیت‌الله سیستانی تغییر کرد، لازم است در کتاب احکام کاربردی هم با توجه به توضیح المسائل چهار جلدی، بازنگری صورت بگیرد تا جدیدترین فتاوای معظم‌له در اختیار خوانندگان محترم قرار بگیرد. سوم، در طول مدتی که کتاب برای انتشار آماده شد تا کنون، برخی مسائل مهم و کاربردی در همین کانال عرضه شد که مناسب دیدیم در چاپ جدید کتاب، این مسائل نیز همراه با ارجاعات به کتاب افزوده گردد. چهارم، کتاب از حیث نگارشی و ادبی هم مورد بازنگری قرار خواهد گرفت. پیش‌بینی می‌کنیم ان‌شاءالله چاپ دوم احکام کاربردی با صفحه‌بندی جدید دو سه ماه دیگر منتشر شود. البته هم‌اکنون خرید نسخۀ الکترونیکی کتاب‌های خمس (چاپ دوم) و احکام کاربردی (چاپ اول) مقدور است که با جست‌وجوی سادۀ اینترنتی می‌توان طریقۀ تهیۀ آن را دریافت. اما کتاب جدیدی که اکنون در مراحل پایانی تألیف قرار دارد، کتابی است با موضوع احکام اقتصادی. در این کتاب، به مسائل روز اقتصادی همچون رمز ارز و فارکس هم توجه شده است. حجم این کتاب، نسبتاً زیاد است و هنوز ناشر، زمان و نحوۀ انتشار آن مشخص نیست. امیدواریم با عنایت امام زمان علیه‌السلام و با دعای خیر مؤمنین، به‌زودی با انتشار این کتاب، قدمی در جهت ترویج احکام الهی برداریم.
کریمی- بیان احکام
توضیحاتی در مورد ماهیت وام اربعین از لحاظ عقود اسلامی و حکم شرعی گرفتن این وام
فراموش کردن پرداخت کرایه تاکسی.mp3
1.89M
وقتی حقی از کسی ضایع شده که دسترسی به وی امکان ندارد، وظیفه چیست؟ نکات تکمیلی: 1⃣ طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای برای پرداخت مالی که به عنوان رد مظالم یا مجهول المالک باید به فقیر داده شود، واجب نیست از مرجع تقلید اجازه گرفته شود؛ بلکه کسب اجازه بنا بر احتیاط مستحب است. البته طبق نظر امام‌خمینی و آیت‌الله سیستانی، بنا بر احتیاط واجب باید با اجازه باشد. 2⃣ همچنین فقیری که به وی رد مظالم پرداخت می‌شود، دارای شرایطی است که تقریباً مشابه شرایط کسی است که به او زکات پرداخت می‌شود؛ از جمله اینکه شیعۀ دوازده امامی باشد و مال را صرف معصیت نکند و جزو افراد واجب‌النفقۀ رد مظالم دهنده نباشد. برای اطلاع کامل از شرایط استحقاق دریافت رد مظالم، پیوند زیر را ببینید: https://www.sistani.org/persian/book/26577/7008/ همچنین می‌توانید استفتائات از امام خمینی پیرامون رد مظالم را از پیوند زیر مطالعه کنید: https://b2n.ir/s91642
با توجه به اینکه آیت‌الله سیستانی اموال دولتی را مجهول المالک می‌دانند، در صورتی که مکلف به اموال دولتی آسیب زده باشد یا اموال دولتی را تلف کرده باشد، طبق نظر معظم‌له، مکلف چه وظیفه‌ای دارد؟ 📝 فردی که به جهت تضییع اموال نهادهای دولتی مدیون شده، می‌­تواند بدهی خویش را با اذن حاکم شرع به همان نهاد پرداخت کند و چنانچه این امر ممکن نباشد و مطابق قانون باید اموال تضییع شدۀ بیت‌­المال به خزانۀ عمومی دولت واریز شود، واریز آن مبلغ به شماره حسابی که بابت این امر معرّفی شده کافی است. شایان ذکر است، اگر چنین امری مقرّر نشده یا پرداخت از آن طریق ممکن نباشد، در صورتی که دین مذکور به فقیر دارای «شرایط استحقاق دریافت رد مظالم» پرداخت شود، کافی است. توضیح المسائل جامع، ج 3، م 927 ــــــــــــــــــــــــــــــــــ تذکر: استفاده از اموال دولتی در چهارچوب قانون جایز است و اگر فردی مطابق با قراردادی که شرعا و قانونا اشکالی ندارد، با دولت همکاری داشته باشد، حقوق او از بیت‌المال حلال است و معظم‌له در این موارد به مؤمنین اذن داده‌اند.
کریمی- بیان احکام
❓با توجه به اینکه آیت‌الله سیستانی اموال دولتی را مجهول المالک می‌دانند، در صورتی که مکلف به اموال د
طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای اموال دولتی مجهول المالک نیست و مکلف در صورت اتلاف اموال بیت‌المال یا آسیب زدن به آن باید مطابق قوانین کشور عمل کند؛ باید به همان ارگانی که اموالش را تلف کرده، خسارت را پرداخت کند و اگر امکان پرداخت خسارت به آن ارگان خاص وجود نداشت، باید خسارت را به خزانۀ عمومی دولت واریز کند.
19.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موضوع: مصنوعی (یا کاشت مژۀ مصنوعی) به‌خودی خود چه حکمی دارد؟ در صورتی که فرد چنین کاری انجام داد برای طهارت (وضو و غسل) و همچنین برای حجاب خود چه وظیفه‌ای دارد؟
کاشت ناخن1- حکم تکلیفی و وظیفه برای طهارت.mp3
4.04M
موضوع: مصنوعی (یا کاشت مژۀ مصنوعی) به‌خودی خود چه حکمی دارد؟ در صورتی که فرد چنین کاری انجام داد برای طهارت (وضو و غسل) و همچنین برای حجاب خود چه وظیفه‌ای دارد؟
کریمی- بیان احکام
موضوع: #کاشت_ناخن مصنوعی (یا کاشت مژۀ مصنوعی) به‌خودی خود چه حکمی دارد؟ در صورتی که فرد چنین کاری ان
📝 آنچه بیان شد، طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای بود. اما نظر آیت‌الله سیستانی بدین شرح است: اولاً از جهت حجاب و پوشش، مطلب همان است که در پوشۀ صوتی و تصویری بیان شد. دوم، اگر ناخن یا مژۀ کاشته‌شده قابل برداشتن است و فرد دچار عسر و حرج نمی‌شود، وظیفۀ فرد برداشتن مانع است و در این حالت اگر مانع را برطرف نکند وضو و غسل او صحیح نیست. بنابراین، اگر برداشتن آن مستلزم هزینه‌ای باشد که پرداخت آن حرجی نیست، فرد باید هزینه کند تا مانعی که ایجاد شده، برطرف گردد؛ همچنین در این حالت ـ که برداشتن مانع ممکن است- ایجاد مانع به‌طور موقت (در اینجا یا مژۀ مصنوعی) به‌خودی خود حرام نیست. سوم، اگر با کاشت ناخن یا مژه مانعی ایجاد می‌شود که قابل رفع نیست یا برطرف کردن آن مانع، موجب ضرر قابل توجّه یا مشقّت فوق‌العاده‌ای که معمولاً قابل تحمّل نیست (حرج) باشد، مانند اینکه پوست صورت یا بدن کنده می‌شود و عذرش تا آخر وقت باقی است، چنانچه مانع مذکور در اعضای تیمّم (مانند انگشتان دست) است، باید هم تیمّم نموده و هم وضو بگیرد و در هنگام وضو بنا بر احتیاط واجب مانند وضوی جبیره بر مانع مسح نماید و امّا اگر مانع مذکور در اعضای تیمّم نیست (مانند مژۀ مصنوعی)، تیمّم کافی است. همچنین در این حالت (برداشتن ناخن یا مژه ممکن نباشد) اگر وقت نماز فرا رسیده و فرد وضو یا غسل نداشته باشد یا اینکه طهارت دارد ولی تا زمان نماز خواندن وضو یا غسلش باطل می‌شود، اقدام به کاشت ناخن یا مژه برای فرد بنابر فتویٰ جایز نیست و اگر وقت نماز فرا نرسیده یا (فرا رسیده و فرد با وضو و غسل است، ولی وضو یا غسل وی برای نمازهایی که بعداً‌ وقت آن فرا می‌رسد، باطل می‌شود)، اقدام به کاشت ناخن یا مژه برای چنین فردی، بنابر احتیاط واجب جایز نیست. 📌توضیح المسائل جامع، ج 1، م 328 و 368 و 398 📌جهت رفاه حال مؤمنین گرامی هم پوشۀ تصویری بارگذاری شد و هم پوشۀ صوتی که حجم کمتری دارد.