eitaa logo
کریمی- بیان احکام
1.4هزار دنبال‌کننده
217 عکس
62 ویدیو
17 فایل
حجت‌الاسلام علیرضا کریمی، عضو دفتر استفتائات آیت‌الله خامنه‌ای و نماینده آیت‌الله سیستانی +9821-64412000 +9825-37741415 اینستاگرام، تلگرام، بله و ایتا: karimi_bayan_ahkam مدیریت کانال با ادمین است.
مشاهده در ایتا
دانلود
13.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا آرایشگری که برای دیگری انجام می‌دهد، عملش شرعاً مجاز است؟ پولی که بابت این کار دریافت می‌کند، حلال است؟
کاشت ناخن2- دریافت اجرت.mp3
2.82M
آیا آرایشگری که برای دیگری انجام می‌دهد، عملش شرعاً مجاز است؟ پولی که بابت این کار دریافت می‌کند، حلال است؟
کریمی- بیان احکام
آیا آرایشگری که برای دیگری #کاشت_ناخن انجام می‌دهد، عملش شرعاً مجاز است؟ پولی که بابت این کار دریافت
نکات تکمیلی مطابق با فتاوای آیت‌الله سیستانی: عرض کردیم اگر مانعی که در اعضای وضو ایجاد می‌شود قابل رفع کردن نباشد، ایجاد چنین مانعی در بعضی موارد بنا بر فتوی و در بعضی موارد بنا بر احتیاط واجب حرام است. (توضیح موارد فتویٰ و احتیاط واجب در مورد و مانند آن در فرستۀ قبل ذکر شد) در این حالت (قابل رفع نبودن مانع) آرایشگری هم که اقدام به کاشت ناخن و مانند آن می‌نماید (ناخن‌کار)، کارش بنا بر فتوا یا بنا بر احتیاط واجب حرام است؛ یعنی اگر برای خانمی که ناخن مصنوعی روی دستش ایجاد شده، این کار بنا بر فتوا حرام باشد، ناخن‌کار هم که اجیر او شده تا برایش ناخن ایجاد کند، عملش حرام است و اگر برای آن خانم، بنا بر احتیاط واجب این کار حرام باشد، ناخن‌کار هم بنا بر احتیاط واجب نباید این کار را انجام دهد. دریافت اجرت برای ناخن‌کار هم به همین ترتیب است؛ بنابراین اگر اصل کار حرام باشد (بنا بر فتوا یا بنا بر احتیاط واجب)، دریافت اجرت برای کار حرام نیز، حرام است و ناخن‌کار مالک پول نمی‌شود؛ البته اگر ناخن‌کار می‌داند که خانمی که برای او ناخن کاشته می‌شود، در هر حال راضی به تصرف ناخن‌کار در ﭘول ﭘرداختی است، می‌تواند در آن تصرف کند. ضمن اینکه ناخن‌کار وظیفه دارد در صورت احتمال تأثیر، حکم شرعی را به او تذکر دهد. اما اگر مانعی که در اعضای وضو ایجاد می‌شود، قابل رفع کردن باشد (در این مثال، ناخن کاشته‌شده اصطلاحاً قابل ریموو کردن است) همانطور که اصل ایجاد مانع به‌خودی خود حرام نیست، کار ناخن‌کار نیز به‌خودی خود ایرادی ندارد. اما اگر ناخن‌کار بداند خانمی که برای او ناخن کاشته شده، این ناخن را در معرض دید نامحرم قرار می‌دهد یا با اینکه می‌تواند برای نماز این ناخن را بردارد، این کار را انجام نمی‌دهد، باز هم مجاز به کاشت ناخن برای چنین فردی هست؟ در این فرض عمل ناخن‌کار مثل سایر کارهای آرایشگران است؛ یعنی این مسئله در جایی هم که آرایشگر می‌داند خانم آرایش‌شده، بدون پوشش در معرض دید نامحرم قرار می‌گیرد یا لاک ناخن، اکلیل روی صورت و سایر موارد آرایشی را برای نماز از صورت و دست‌هایش پاک نمی‌کند، برقرار است. در این موارد حکم چیست؟ پاسخ این است که در این موارد هم عمل آرایشگر به‌خودی خود حلال است، مگر اینکه عمل آرایشگر ذیل عنوان دیگری مثل «اشاعۀ فحشا» یا «ترک نهی از منکر» قرار بگیرد. البته تحقق عنوان «اشاعۀ فحشا» بعید به نظر می‌رسد؛ اما توضیح «ترک نهی از منکر»، به شرح زیر است: اگر آرایشگر یا ناخن‌کار احتمال عقلایی دهد چنانچه وی اقدام به آرایش یا کاشت ناخن نکند، طرف مقابل مرتکب حرام نمی‌شود، مثل اینکه کسی غیر از این آرایشگر یا غیر از این ناخن‌کار، توانایی آرایش و کاشت ناخن ندارد و آن خانمی که می‌خواهد آرایش شود یا برایش ناخن کاشته شود نیز توانایی یا تمایل ندارد به آرایشگر یا ناخن‌کار دیگری مراجعه کند، و دیگر از انجام چنین کاری منصرف می‌شود، در اینجا از باب نهی از منکر، آرایش یا کاشت ناخن جایز نیست. 📌 توضیح المسائل جامع، ج 3، م 543، 545، 548؛ بخش «پرسش و پاسخ» پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله سیستانی، قسمت «اجرت»، سوال 4؛ فقه برای غرب‌نشینان، م 518
کریمی- بیان احکام
#غسل_میت خانمی که ناخن کاشته است ... #کاشت_ناخن
فتوای آیت‌الله خامنه‌ای در پوشۀ صوتی و تصویری ذکر شد. متن فتوای آیت‌الله سیستانی در این مسئله نیز در پی می‌آید: 📝 اگر در بدن میّت، مانعی از رسیدن آب به ظاهر پوست - مانند چسب، رنگ، لاک و قیر - وجود داشته باشد، در صورت امکان باید برطرف شود و اگر برطرف کردن آن غیر ممکن بوده یا سختی فوق‌العاده‌ای داشته باشد که معمولاً قابل تحمّل نیست، باید تیمّم داده شود، هرچند احتیاط مستحب است علاوه بر تیمّم، احتیاطاً میّت را غسل هم بدهند، خصوصاً اگر مانع موجود در بدن میّت - که امکان برطرف کردن آن نیست - جزئی باشد. البته آنچه ذکر شد در صورتی است که مانع در اعضای تیمّم میّت نباشد؛ اگر مانع در اعضای تیمم میت باشد، واجب است بین تیمّم و غسل میّت جمع نمایند و در این فرض، در هنگام غسل دادن میّت، بنا بر احتیاط واجب در صورت امکان همانند وضو یا غسل جبیره، بر مانع موجود در بدن میت، مسح نمایند. 📌 توضیح المسائل جامع، ج 1، م 757
442.9K
✅ حالت‌های مختلف پیوستن به ، در زمانی که در حال رکوع است
وظیفه ورثه نسبت به اموال متوفی.mp3
2.4M
وظیفه ورثه نسبت به اموال برجای‌مانده از متوفی
اسراف.mp3
2.05M
توضیحاتی در مورد گناه اسراف 📌 گاهی اسراف علاوه بر اینکه گناه و حرام است و مُسرف باید به دلیل اسرافی که مرتکب شده از خداوند طلب مغفرت کند، موجب ضًمان هم می‌شود و شخص مُسرف باید حق‌الناس را نیز جبران کند.
نکاتی در باب کفالت کودک یا «فرزندخواندگی» 📝 اگر زن و شوهر، بچّه‌ای را که فرزند آن دو نیست برای سرپرستی و پرورش در اختیار گرفته و او را بزرگ کنند (در عرف به این بچه فرزندخوانده گفته می‌شود)، مستحق اجر و پاداش فراوان می‌شوند؛ اما باید توجه کنند که این امر موجب ثابت شدن احکام نَسَب بین آن بچّه و زن و شوهر مذکور نمی‌شود؛ بنابراین، ثبت کردن نام این بچه در شناسنامه به عنوان فرزند حقیقی یا اطلاع ندادن واقع امر به فرزندخوانده که موجب مخالفت با بعضی از احکام شرعی مربوط به فرزند حقیقی (مانند ارث و محرمیّت) می‌شود، جایز نیست؛ البته چنانچه به جهت حرج یا ضرر نتوانند واقع امر را به فرزندخوانده بگویند، باید حقیقت امر را در جایی ثبت کنند و بر آن شاهد بگیرند. 📌کیفیّت محرمیّت با فرزندخوانده از طریق عقد موقّت کیفیّت محرمیّت با بچّه‌ای که به عنوان «فرزندخوانده» محسوب می‌شود از قرار ذیل است: الف. اگر فرزندخوانده دختر بچّۀ نابالغ باشد، چنانچه او را - با اذن پدر یا پدربزرگ پدری وی و رعایت شرایط شرعی - به عقد موقّت پدر یا پدربزرگ مرد در آورند با آن مرد و همچنین فرزندان آن محرم می‌گردد. همچنین، اگر او را به عقد موقّت پسر آن مرد یا نوه‌اش در‌ آورند، محرمیّت حاصل می‌شود. ب. اگر فرزند خوانده پسر بچّۀ نابالغ است، چنانچه او را - با اذن پدر یا پدربزرگ پدری‌اش و رعایت شرایط شرعی- به عقد موقّت دختر یا نوۀ زن در آورند، با آن زن محرم می‌گردد (با فرزندان زن محرم نمی‌شود)؛ امّا اگر او را با توضیح سابق به عقد موقّت مادر یا مادربزرگ آن زن - در صورتی که شوهر نداشته باشد - در آورند، برای حصول محرمیّت کافی نیست؛ زیرا شرط محرمیّت در فرض مذکور، تحقّق نزدیکی بچّه با مادر یا مادربزرگ آن زن است. ⚠ نکتۀ بسیار مهم: طبق نظر حضرات آیات سیستانی و خامنه‌ای، مدّت عقد ازدواج موقّت بنا بر احتیاط واجب نباید به اندازه‌ای کوتاه باشد که در آن مدّت، قابلیّت استمتاع نسبت به زوج و زوجه وجود نداشته باشد. بنابراین، اگر پدر یا پدربزرگ پدری، دختر یا پسر نابالغ خود را جهت مَحرم شدن برای مدّت کوتاهی به عقد موقّت کسی در آورد، ولی در این مدّت پسر، به‌طور کلّی قابلیّت لذّت بردن نداشته باشد، یا دختر به‌طور کلّی قابلیّت لذّت بردن از او وجود نداشته نباشد، چنین عقدی بنا بر احتیاط واجب باطل است. در چنین حالتی می‌توانند برای رفع اشکال، مدّت عقد موقّت را طولانی قرار دهند و بعد از اجرای صیغۀ عقد، زوج (یا در صورتی که نابالغ است ولیّ شرعی زوج، مانند پدر یا پدر یزرگ پدری) مدّت باقی‌مانده را ببخشد. 📌کیفیّت محرمیّت با فرزندخوانده از طریق شیر دادن طریقۀ محرمیّت نوزاد شیرخواری که به عنوان فرزندخوانده نگهداری می‌شود، از قرار ذیل است: الف. اگر مرد‌ی بخواهد با دختر شیر‌خوار شخص دیگری محرم شود، می‌تواند او را به خواهر خود یا زن برادرش بسپارد تا او را - با شرایطی که طبق آن محرمیت از طریق شیر دادن حاصل می‌شود - شیر ‌دهد و در این صورت آن مرد دایی یا عمو‌ی رضاعی آن دختر محسوب می‌شود و با او محرم می‌گردد. همچنین، اگر مادر آن مرد یا همسر وی یا دختر خواهر مرد یا دختر برادرش، نوزاد مذکور را شیر دهد، محرمیّت بین آن مرد و شیرخوار حاصل می‌شود. تذکر: اگر مادر مرد یا همسر وی نوزاد را شیر دهند، فرزندان زن و شوهر سرپرست هم به نوزاد محرم می‌شوند؛ همچنین است اگر همسر مرد، خودش بر اثر زایمانی که انجام داده، خودش شیرده باشد و به نوزاد شیر دهد. ب. اگر زنی بخواهد با پسر شیرخوار شخص دیگری محرم شود، می‌تواند او را به خواهر خود یا زن برادرش بسپارد تا او را - با شرایطی که طبق آن محرمیت از طریق شیر دادن حاصل می‌شود - شیر دهد و در این صورت آن زن، خاله یا عمّۀ رضاعی شیرخوار محسوب می‌شود و با او محرم می‌گردد. همچنین، اگر مادر یا دختر خواهر یا دختر برادر آن زن، نوزاد مذکور را شیر دهد محرمیّت بین آن زن و شیرخوار حاصل می‌شود. تذکر: اگر مادر آن زن نوزاد را شیر دهد، فرزندان زن و شوهرِ سرپرست هم به نوزاد محرم می‌شوند؛ همچنین است اگر خود زن بر اثر زایمانی که انجام داده، شیرده باشد و به نوزاد شیر دهد.
کریمی- بیان احکام
✅ گزارشی از وضعیت انتشار کتاب‌ها به لطف خداوند اکثریت قریب به اتفاق نسخه‌های چاپ دوم کتاب خمس و چا
بحمدلله کتاب خمس به همت شرکت چاپ و نشر بین‌الملل تجدید چاپ شد. چاپ جدید این کتاب نسبت به چاپ قبلی تغییرات خیلی کمی دارد که به شرح زیر است: ص 48: نماء متصل؛ اگر به قصد سودآوری نگهداری نشده‌است، خمس ندارد؛ مگر اینکه قصد تعیش از نماء متصل را داشته باشد. ص 65: محصولات کشاورزی قبل از رسیدن به مرحله‌ای که مقصود کشاورز است (مثلاً هدف کشاورز از کاشت درخت انگور، برداشت انگور باشد نه غوره)، اگر به نحوی باشد که بر آن صدق ربح کند (یعنی ارزش مالی داشته باشد) در پایان سال خمسی مشمول خمس است و همینطور است نظایر دیگر این مسئله از قبیل ساختمان نیمه‌کاره‌ای که به قصد تکمیل و فروش در حال ساخت است. ص 121: آیت‌الله خامنه‌ای: مجنون نیز اگر عايداتی دارد، در صورتی که در مئونۀ او مصرف نشود، مقدار باقی‌مانده مشمول خمس است و قیم شرعی او می‌تواند خمس آن را بپردازد.
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
جهت تهیه کتاب «خمس؛ بیان مسائل خمس درآمدها و مال حلال مخلوط به حرام به صورت مبنایی» می‌توانید به فروشگاه‌های شرکت چاپ و نشر بین‌الملل در تهران و قم مراجعه نمایید: تهران- ضلع شمال شرقی میدان فلسطین شمارۀ تماس: 021-88912057 قم- میدان جانبازان- انتهای بلوار نیایش- جنب مصلی قدس شماره تماس: 025-37838957