👆👆👆 دیروز چند پوشۀ صوتی ارسال شد که برای پخش دچار مشکل بود
امروز مجددا ارسال شد
این پوشههای صوتی مربوط به جلساتی است که استاد مرحوم، حجتالاسلام کریمی در حسینیۀ شیخ مرتضی زاهد داشتند.
کریمی- بیان احکام
✅ گزارشی از وضعیت انتشار کتابها به لطف خداوند اکثریت قریب به اتفاق نسخههای چاپ دوم کتاب خمس و چا
✅ تجدید چاپ کتاب احکام کاربردی
📝 در آستانۀ چهلمین روز درگذشت استاد مرحوم، حاج علیرضا کریمی رحمتاللهعلیه، چاپ دوم کتاب احکام کاربردی، که نسبت به چاپ اول دارای اصلاحات و اضافات است، توسط شرکت چاپ و نشر بینالملل منتشر شد.
فرایند بازبینی و اصلاح چاپ اول این کتاب سال گذشته به اتمام رسید؛ اما با دریغ و افسوس، انتشار چاپ دوم، در عمر مبارک استاد صورت نگرفت و متأسفانه بعد از ارتحال ایشان، این کتاب منتشر شد.
📌 جهت تهیه کتاب «احکام کاربردی»، تألیف حجتالاسلام علیرضا کریمی، میتوانید به فروشگاههای شرکت چاپ و نشر بینالملل در تهران و قم مراجعه نمایید:
تهران- ضلع شمال شرقی میدان فلسطین
شمارۀ تماس:
021-88912057
قم- میدان جانبازان- انتهای بلوار نیایش- جنب مصلی قدس
شماره تماس:
025-37838957
May 11
کریمی- بیان احکام
✅ تجدید چاپ کتاب احکام کاربردی 📝 در آستانۀ چهلمین روز درگذشت استاد مرحوم، حاج علیرضا کریمی رحمتال
✅ پیشگفتار چاپ دوم کتاب احکام کاربردی
به لطف خداوند و با عنایت امام زمان علیهالسلام چاپ نخست کتاب احکام کاربردی مورد اقبال مؤمنین ارجمند واقع شد و در طول حدود یک سال، قریب به 1200 نسخه از آن به فروش رفت.
علیرغم این اقبال، انتقادات مشفقانهای نیز در جهت بهتر شدن کتاب به ما رسید که ما را بر آن داشت، قبل از انتشار چاپ دوم کتاب، اصلاحاتی روی آن انجام بگیرد. بجز این، با توجه به اینکه تألیف کتاب در سال 1400 انجام شد و در سال 1401 توضیح المسائل جامع آیتالله سیستانی در 4 جلد منتشر شد، ضرورت داشت کلیۀ فتاوایی که در چاپ نخست بر اساس منابع مکتوب فارسی از قول معظمله در کتاب نقل شده بود، مورد بازبینی قرار بگیرد تا اگر فتاوای ایشان تغییر پیدا کردهاست، در کتاب احکام کاربردی نیز جدیدترین نظر ایشان درج شود. همچنین در موارد معدودی شاهد تغییر در فتاوای آیتالله خامنهای بودیم که این تغییرات نیز باید در چاپ جدید کتاب اعمال میشد.
با توجه به آنچه گفته شد، ابتدا کتاب توسط برادر عزیز، جناب آقای علیاکبر حاجیعبدالغفار از پاسخگویان دفتر استفتائات آیتالله خامنهای، مورد بازبینی قرار گرفت تا تغییر فتاوای آقایان علما در کتاب لحاظ گردد و اگر در چاپ قبلی احیاناً اشتباهی وجود داشته، توسط ایشان اصلاح گردد. البته در این مرحله حجتالاسلام کریمی نیز بر کار نظارت داشتند. سپس برخی مطالب مفید که در طول دو سال اخیر در کانال «کریمی- بیان احکام» به نشانی @karimi_bayan_ahkam منتشر شد، به کتاب افزوده گردید. در مرحلۀ سوم، کتاب توسط خانم بهار دانشور، ویراستار شرکت چاپ و نشر بینالملل، مورد ویراستاری ادبی قرار گرفت. در مرحلۀ آخر نیز تمام آنچه انجام شده، بهطور کامل توسط حجتالاسلام کریمی مورد مطالعه و بازبینی قرار گرفت تا در نهایت به مرحلۀ انتشار برسد.
در پایان ذکر این نکته نیز لازم است که در چاپ جدید همانند چاپ قبلی سعی شد فتاوای آیتالله خامنهای به منابع معتبری که تاکنون اجازۀ انتشار یافتهاند (چه به صورت کتاب و چه در فضای مجازی) مستند گردد؛ اما اگر در مواردی فتوای ایشان مستند نگردید، بدین معنی است که منبع منتشرشدهای برای فتوا وجود ندارد؛ و الا مستندات فتاوای ایشان در دفتر استفتائات موجود است و حجتالاسلام کریمی به عنوان عضو ارشد دفتر، به این منابع دسترسی دارد.
از ناشر محترم که در چاپ مجدد کتاب با ما همکاری کرد، کمال تشکر را داریم. همچنین از تمام کسانی که دلسوزانه نقدهایشان را به ما منتقل کردند، تشکر میکنیم. امیدواریم این تلاش ناچیز مورد رضایت حضرت ولیعصر علیهالسلام قرار بگیرد. به امید روزی که با ظهور ایشان، علم حقیقی و یقینی در اختیار بشر قرار بگیرد.
⚫️ مراسم ظهر شهادت پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع)
🔴 و بزرگداشت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین کریمی (ره)
🔰 سخنران: استاد میرهاشم حسینی
🔺 ذکر مصیبت: حجت الاسلام والمسلمین زرین پر
◀️ جلسه مشترک دو حوزه علمیه
آیتاللهمجتهدی(ره) _ آیتاللهحقشناس(ره)
(امین الدوله_فیلسوف الدوله)
⏰ دوشنبه ۱۲شهریور ماه /ساعت ۱۰:۳۰ صبح
🔴مجلس برای خواهران هم برقرار می باشد
🕌 مکان: حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (ره)
----------
📬 کانال رسمی حجتالاسلام میرهاشم حسینی
https://eitaa.com/joinchat/188809216Cd6eff9e6f5
نثار ارواح مومنین و مومنات، خصوصا روح حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا کریمی صلوات و فاتحهای قرائت کنید.
هدایت شده از سیدمحمدمصطفی مرتضایی نژاد
♦️به یاد عالِم فاضل
🔹مقام معظم رهبری:
مثل آقای کریمی برای بررسی فقهی مسائل جمهوری اسلامی نیاز داریم.
🌱🌱مرحوم حاجآقا علیرضا کریمی استاد مهربانی بود که خیلی زود از میان ما پر کشید. ایشان هر چند مشهور به استاد اخلاق و عرفان نبود، اما اسوه اخلاق و عرفان عملی بودند. کسی که هر لحظه زندگیاش درس آموز بود.
🖌از این رو بنا داریم ضمن جمعآوری آثار بر جای مانده از این آموزگار خوبیها، خاطرات ایشان را در قالب کتاب، منتشر نماییم.
🔸 از همه عزیزان به ویژه شاگردان استاد خواهشمندیم با ارسال خاطرات خود، در قالب صوت، نوشته و ... به آیدی ⬅️ @Abgharhesan
در پیام رسان ایتا، ما را در زنده نگه داشتن نام و خاطره ایشان یاری نمایند.
☘همچنین لطفا با ارسال این پیام در گروهها و برای شاگردان استاد، در ثواب این کار خیر شریک شوید.🙏
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
1.23M
✅ نکاتی در مورد قصد اقامت ده روز برای مسافر
ماه #رمضان در پیش است و این ماه مقارن شده با ایام نوروز. اگر کسانی بخواهند هم سفر بروند و هم #روزه بگیرند، باید این نکات را رعایت کنند.
#روزه_مسافر
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
952.1K
✅ نکاتی در مورد #وطن در بحث نماز و روزه مسافر
#روزه #روزه_مسافر
وطن اصلی، وطن اتخاذی و چگونگی تحقق اعراض از وطن.
هدایت شده از کریمی- بیان احکام
نکات تکمیلی این بحث بر اساس فتاوای آیتالله سیستانی:
مسأله 1764. منظور از «وطن»، یکی از مکانهای سهگانۀ زیر است:
1. «وطن اصلی»؛ منظور از آن مقرّ و اقامتگاه اصلی فرد میباشد که معمولاً محلّ سکونت پدر و مادر و زادگاه فرد است که پس از تولّد در آنجا زندگی میکرده است.
2. «وطن اتّخاذی دائمی»؛ منظور از آن محلّی است که انسان برای اقامت دائمی خود انتخاب کرده است و میخواهد باقیماندۀ عمرش را در آنجا بماند.
3. «وطن موقّت»؛ جایی را که انسان محلّ زندگی خود یا مقرّ کاری یا تحصیلی خویش قرار داده است - هرچند قصد نداشته باشد که همیشه در آنجا بماند - چنانچه به گونهای باشد که عرف او را در آنجا مسافر نگویند، طوری که اگر موقّتاً ده روز یا بیشتر، جای دیگری را محلّ زندگی خود قرار دهد، باز هم عرف، محلّ سکونت و زندگیاش را جای اوّل (مقرّ موقّت) بگویند، آنجا برای او، وطن محسوب میشود که آن را «وطن اتّخاذی موقّت» یا «وطن موقّت» مینامند.
بنابراین، کسی که تصمیم دارد مثلاً یک سال و نیم یا بیشتر، در مکانی سکونت نماید مثل دانشجوی قمی که قصد دارد یک سال و نیم یا بیشتر شهر تهران را مقرّ تحصیلی خود قرار دهد و از شنبه تا چهارشنبه در تهران ساکن باشد و روز پنجشنبه و جمعه نزد خانوادهاش به وطن خود (شهر قم) برگردد، در دو هفتۀ اوّل، در صورتی که قصد اقامت ده روز در تهران ندارد، بنابر احتیاط واجب، نمازش را هم شکسته و هم تمام بخواند و بعد از آن نمازش در شهر تهران که وطن موقّت او محسوب میشود، تمام است؛
امّا اگر فرد قصد دارد در محلّی که وطن اصلیاش نیست، مدّت زمان کوتاهی بماند به گونهای که آن مکان عرفاً محلّ زندگی و سکونت او محســوب نشده و عرف او را در آن مکان، مسافری محسوب نماید که قصد دارد مدّت کوتاهی آنجا بماند و بعد به جای دیگر برود، در این صورت، آن مکان وطن فرد محسوب نمیشود.
شایان ذکر است، در نوع دوّم و سوّم وطن (وطن اتّخاذی دائم و وطن اتّخاذی موقّت) فرق ندارد که فرد، خودش مستقلّاً آن را انتخاب کرده باشد یا اینکه آنجا به تبعیّت از شخص دیگر، وطن او محسوب گردد؛ مثلاً اگر فرزند عرفاً تابع والدین محسوب شود و هنوز استقلال در تصمیم گیری در این جهت را نداشته باشد (چه بالغ و چه نابالغ)، چنانچه والدین او شهر مشهد را به عنوان وطن اتّخاذی دائمی یا موقّت خویش انتخاب کرده و در آن ساکن شوند، شهر مشهد برای آن فرزند که همراه آنان در مشهد ساکن شده نیز وطن محسوب میگردد.
https://www.sistani.org/persian/book/26575/7146/
مسأله 1772. اگر انسان از وطن خود صرف نظر کند و دیگر نخواهد در آنجا زندگی کند، زمانی که از آنجا خارج میشود، از وطنش اعراض کرده است.
بنابراین، از آن زمان، هر وقت برای صلۀ رحم، زیارت، تفریح و... به آن مکان میرود، آنجا برای او حکم وطن را ندارد و نمازش در آنجا شکسته است، هرچند فرد، وطن دیگری هم برای خود انتخاب نکرده باشد؛ مگر آنکه عنوانی که موجب تمام شدن نماز است مانند کثیر السفر یا خانه به دوش یا قصد اقامت دهه، بر این فرد صدق کند که در این صورت، باید نمازش را تمام بخواند.
مسأله 1773. ملاک در «إعراض و روی گرداندن از وطن»، آن است که فرد اطمینان داشته باشد در آینده برای زندگی و سکونت به آن مکان بر نمیگردد.
بنابراین، فردی که از وطنش به جهتی مانند مأموریّت شغلی، ازدواج و تحصیل خارج میشود و شهر دیگری را به عنوان وطن انتخاب مینماید، چنانچه احتمال قابل توجّه بدهد که در آینده برای سکونت و زندگی به وطن سابقش بر میگردد، در این صورت، اعراض محقّق نشده است و هر وقت به آن مکان میرود، نمازش کامل است.
البتّه در مورد مکانی که انسان براى مدّت محدود - مانند دو یا سه سال - براى کار یا تحصیل و مانند آن وطن موقّت خویش قرار داده، براى اعراض از آن کافى است از آنجا خارج شده و قصد داشته باشد براى مدّت طولانى آنجا را محلّ سکونت خویش قرار ندهد، طورى که اگر دوباره به آنجا برای سکونت بر گردد، از نظر عرف یک توطّن جدید به حساب آید، نه استمرار توطّن سابق.
https://www.sistani.org/persian/book/26575/7147/