کریمی- بیان احکام
احکام موسیقی و غنا مطابق با فتاوای آیتالله #خامنهای #احکام_موسیقی #احکام_غنا
بنا بر نظر آیتالله #خامنهای اگر با آلات #موسیقی، صوت لهوی مضلّ عن سبیل الله نواخته شود که موجب #انحراف فکری و عقیدتی، یا افتادن در گناه شود که به اصطلاح #ضلالت عملی است، مثل صدایی که تحریک شهوت کند، یا انسان را از عمل واجب غافل کند، این موسیقی حرام است.
برخی مصادیق لهو حرام:
۱. صدای این آلات، محرک #شهوت باشد.
۲. محرّک و موجب انجام حرامی باشد؛ یعنی این صدا طوری باشد که انسان را به کار حرامی وادارد.
۳. صوتی که انسان را از انجام واجبی باز میدارد؛ مثلاً جاذبه صوت باعث ترک #جهاد، طلب رزق، تحصیل #علم و ... شود. این صوت جزو همان لهو حرام است.
۴. اصوات و آهنگهایی که حالت بیمبالاتی به دین را به انسان القاء میکند و او را از فضای #دین خارج میکند، مصداق لهو مضلّ عن سبیل الله است.
۵. صوت مرقّص (#رقص آور)؛ این صوت مصداق اتمّ و اظهر صوت لهوی مضلّ عن سبیل الله است.
به طور کلی میتوان گفت: هر آهنگ و صوتی که فضا را به سمت بیمبالاتی نسبت به دین، #گناه و بیتوجهی به تکلیف شرعی بکشاند، حرام است.
#احکام_موسیقی #احکام_غنا
کریمی- بیان احکام
احکام موسیقی و غنا مطابق با فتاوای آیتالله #سیستانی #احکام_موسیقی #احکام_غنا
کریمی- بیان احکام
ملاک حرمت #موسیقی شخصی است یا عرفی؟ #احکام_موسیقی #احکام_غنا
آنچه در عکس گفته شد مطابق نظر آیتالله #خامنهای بود؛ اما از نظر آیتالله #سیستانی هم که ملاک حرمت #موسیقی و #آواز، تناسب آن با مجالس #لهو است، موسیقی و آواز باید عرفاً با اینگونه مجالس تناسب داشته باشد؛ یعنی اگر مکلف تشخیص دهد موسیقی و آواز نزد #عرف مردم، با مجالس لهو تناسب دارد، حرام است به آن گوش دهد.
کریمی- بیان احکام
حرمت استفاده از #الفاظ_رکیک #ادب #توهین #فحش
بنا بر نظر حضرت آیتالله #سیستانی، گفتن #كلام_ركیک، حرام است؛ هرچند فرد قصد #ناسزاگویی و #فحاشی نداشته باشد و منظور از آن هر كلامی است كه عرفاً تصریح به آن
نسبت به هر فردی (نوع اول)
یا نسبت به غیر همسر (نوع دوم)،
زشت و قبیح محسوب میشود؛
نوع اول آن نسبت به هر کسی حرام است
و نوع دوم آن نسبت به غیر همسر جایز نیست و نسبت به #همسر جایز میباشد؛
البتّه اگر آن را در ناسزا گویی و #دشنام به همسرش استفاده كند از جهت دشنام، #حرام میباشد.