#مهارتهای_اجتهاد
#قاعده_شناسی_فقهی
#مکاسب
اهمیت نمونه ها
از جزیی به کلی رسیدن
فقها دأبشان این است که اگر بخواهند در موردی ادعای قاعدهای کنند، معمولاً به یک مورد جزئی برخورد کردهاند و از آن مورد جزئی سرایت دادهاند به موارد دیگر و کم کم به عنوان یک قاعده شده است. در جمیع قواعد یا اکثر قواعد، مسئله این چنین است که در یک مورد دیدهاند شارع یا عرف مطلبی را معتبر دانسته است و گفتهاند که در نظائر این هم همینطور است.
عرف در باب موالات ابتدا دیده است که بین مستثنی و مستثنی منه، اتصال و ارتباط، یعنی موالات لازم است. بعد گفته است: در هر موردی که نظیر این باشد، موالات معتبر است. شاهد این مسئله این است که مرحوم شهید در کتاب «القواعد والفوائد»، هر زمان یک قاعدهای را بیان میکند، بعد از توضيح عنوان قاعده، میفرماید: «الأصل فی ذلک»، در بيان اصل در قاعده، به مورد جزئی اشاره میکنند.
📚مکاسب ج ۳ ص ۱۵۹
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه بیست و پنجم 5⃣2⃣
💐مهارت بیست و چهارم4⃣2⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#دلیل_شناسی
#اجماع
آیا میتوان برای مسأله ای که فقها درباره آن اجماع ندارند
به اجماع تمسک کنیم؟
✅یکی از روشهای استفاده از اجماع
تعمیم معقد اجماع است.
در بحث شرط تنجیز در عقد بیع شیخ انصاری با اینکه فقها برای بیع ادعای اجماع ذکر نکرده اند
اما از آنجا که بر اعتبار شرط تنجیز در هر عقد در عقود دیگر سخن گفته اند
در عقد بیع نیز میتوان قایل به اجماع بر اعتبار این شرط شد.
لذا عمومیت معقد اجماع را، میتوان بعنوان راهکاری برای اکتشاف دلیل بر مسأله مورد نظر مطرح نمود.
📚مکاسب، ج ۳، ص ۱۶۳
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#برنامه_ریزی_تحصیلی
سالها پیش از استاد فرزانه که در مباحث روش شناسی علوم کار کرده بودند
درباره هدایت تحصیلی و روش تحقیق کردن در مباحث اسلامی با این فرصت اندک سئوال کردم
پاسخی دادند طلایی
که جامع الاطراف بود
فرمود:
«هر درسی که میخوانید (تحصیل) در همان موضوع
هم تحقیق کنید هم همان را تدریس کنید»
و بنده اضافه کنم
و از همان موضوع و درس خروجی بگیرید
یعنی بصورت مقاله یا کتاب یا محتوای سخنرانی
همان محتوا را به خروجی برسانید.
تا تمرکز بیشتر باعث فهم کامل و تثبیت مطلب و استفاده دیگران گردد.
✅تألیف و تحقیق و تحصیل و تدریس و تبلیغ را بصورت متمرکز در یک عرصه قرار دهید (مباحث علمی تخصصی و مباحث مفهومی سبک زندگی یا خانواده یا مباحث اعتقادی شبهه شناسی و ...)
تا در آینده نزدیک تخصص در آن عرصه پیدا کرده و نقش آفرین آن موضوع در سطح جامعه باشید.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#دلیل_شناسی
#اجماع
#کفایه
یکی از ادله اربعه برای استنباط احکام شرعی اجماع است آمار استفاده از آن در کتابهای فقهی بر اهمیت دو چندان اجماع رهنمون می شود.
نتیجه جستجوی تنها دو کلیدواژه مرتبط در کتاب جواهر الکلام «اجماع و لا خلاف» بیش از ۱۸ هزار بار کاربرد اجماع در این کتاب را به ما نشان می دهد.
شاید برای بعضی سئوال باشد که
چند نوع اجماع معتبر وجود دارد؟
(بصورت جامع و متمرکز نه پراکنده)
✅فهرست اجماعات حجت و معتبر
۱.اجماع محصل
۲.اجماع منقول به خبر متواتر
۳.اجماع منقول به خبر واحد مطابقی (تشرفی)
۴.اجماع منقول به خبر واحد تضمنی (دخولی) (نقل سبب (قول علما) و مسبب (رای امام علیه السلام) عن حس)
۵.اجماع منقول به خبر واحد التزامی (نقل سبب عن حس اما با سببیت تامه)
۶.اجماع مبعض (التزامی) مانند اینکه قول ۵۰ نفر از فقهاء را شیخ و ۵۰ نفر را آخوند خراسانی تحصیل کند
۷.اجماع التزامی (کشفی) عقلی (لطفی) در صورتیکه منقول الیه قاعده لطف را قبول داشته باشد
۸.اجماع عملی (سیره متشرعه) مبنای فعل معصوم علیه السلام مشخص باشد
۹.اجماع مرکب (قول به عدم فصل)
۱۰.عند بعض: اجماع منقول به خبر واحد حجه مطلقا از باب حجیت خبر واحد
📚نکته قابل توجه👇
اقسام ۱ تا ۴ نادر است و غالب اجماعات از قبیل اجماع کشفی حدسی اتفاقی است.
کفایه الاصول/ امارات/ اجماع
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از تفکر و تمدن شبکهای| استاد واسطی
﷽
#معرفی_کتاب
#الگوریتم_اجتهاد_جلد_دوم
🖋️حاج شیخ عبدالحمید واسطی
📖 تعداد صفحات:320
📚قطع کتاب:رقعی
📔نوع جلد:شومیز
🔵در این کتاب، مرحله بعدیِ فرآیند استنباط، که الگوریتم »استظهار مدلول ادلۀ انفرادی« است با ذکر مبانی و روش و
شاخصها و مراحل، ارائه خواهد شد.
روش شناسی استنباط فقهی درمرحله دوم
🔴بخش اول:
نظریه های پشتیبان و
ابزارهای الزم برای استظهار:
-چیستی زبان، معنا، پیام، دلالت، وضع، حمل،
متن، تفسیر متن
-ابزار اصل یاب، محدوده باب، زمینه یاب، قرینه
یاب، اختلال یاب، اصول لفظیه، تحلیل محتوا،
برنامه نویسی
🟢بخش دوم:
عملیات اجرایی استظهار از ادله:
-چگونگی تشخیص محدوده دلیل
-چگونگی تشخیص اجزاء و روابط درون متنی
-چگونگی تشخیص موضوع و متعلَّق موضوع
-چگونگی تشخیص قیود
-چگونگی تشخیص نوع حکم
-چگونگی تشخیص مناسبت حکم و موضوع و
مناط حکم
-چگونگی تشخیص مدلول های التزامی، سیاق و
مفاهیم
◻️برای تهیه این کتاب میتوانید از سایت موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
📞با شماره تلفن های
05132285800-
09151042109📩یا با ارسال پیام در ایتا تهیه بفرمائید. #استاد_واسطی موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
#مهارتهای_اجتهاد
#دلیل_شناسی
#اجماع
#کفایه
✅تمام اقسام اجماع براساس کفایه الاصول در یک نمودار
✅نگاه کلان و نموداری به مباحث
📘منبع: جزوه درس استاد موسوی تهرانی رحمهالله علیه
از پیشنهادات و انتقادات اعزه اساتید و پژوهشگران نسبت به محتوای کانال استقبال میشود.
ادلوا بدلوکم لتکون کلمه الله هی العلیا
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#اجتهاد_تمدنی
✅نگاه حداقلی و حداکثری به اجتهاد
برخی از علما اجتهاد را به دو قسم اجتهاد معارفی و اجتهاد فقهی تقسیم میکنند
ثمره تقسیم این میشود که برخی از محتوای منابع دین تنها در سطح نگرش (معرفت) قابل استفاده اند و به سطح رفتار که علم فقه متکفل آنست نمیرسد.
میگویند برخی از این مهارتهایی که شما بیان کردید جزو مهارتهای فقهی هستند و بسیاری از آنها جزو مهارتهای اجتهاد معارفی هستند مثلاً مهارتهای بلاغی جز اندکی بقیه در اجتهاد فقهی استفاده ندارند. و قس علی هذا فعلل و تفعلل
در نتیجه اجتهاد فقهی فقط یک اجتهاد بسیار گوشهگیر و با قلمروی کوچک تعریف می شود.
آیا شما این نگاه حداقلی را میپسندید
مگر نمیگوییم اسلام دین جاودانه است و پاسخگوی تمام نیازهای بشر تا ابد است.
آیات الاحکام را فقط ۵۰۰ آیه از قرآن بدانیم یعنی بقیه قرآن به درد زندگی فقهی نمیخورد تعطیل قرآن لازم نمی آید ؟!
نگاه به فقه در قدیم احیانا، یک فقه فردی و گاهی اجتماعی به تصویر میکشد
در حالیکه فقه، علم زندگی با دیدگاه اسلامی است در تمام عرصه ها و نیازهای بشر پاسخ دارد و باید داشته باشد
بنابراین علم فقه باید اجتهادی را فراتر از آنچه بدان نگریسته شده پیدا نماید که از آن به فقه و اجتهاد تمدنی تعبیر میشود.
علم فقه ظرفیت دارد برنامه هفتم توسعه بنویسد
برای فرایندهای سازمانی رساله بنویسد
و تمدن اسلامی بسازد.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_اصولی
#مهارت_دلیلشناسی
✅دلیل شناسی از حیث قطعی یا ظنی بودن
دلیل شناسی یکی از مهمترین مهارتهای اجتهاد است که در علم اصول بحث میشود
دلیل شناسی از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می گیرد که در این نمودار از حیث قطعی یا ظنی بودن دلیل مورد نظر قرار گرفته است.
📘منبع: اصول الفقه مرحوم مظفر
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
✅تعداد مهارتهای اجتهاد
با توجه به رویکرد برخی فقها میتوان نسخه فشرده و حداقلی در مهارتهای اجتهاد و الگوریتم اجتهاد قائل شد که دیگر به 130 مهارت نیاز نباشد
چرا که
۱.برخی از فقها مانند آیه الله خویی مقدار نیاز به ادبیات را بسیار اندک می دانند
۲.در رجال نیز برخی قائلند که روشهای جایگزین داریم
۳.برای اجتهاد به قواعد فلسفه نیاز نیست
۴.به بلاغت و مهارتهای آن نیاز نیست
۵.به منطق نیز نیاز چندانی نیست
و موارد دیگر
آیه الله خویی و همفکران ایشان قائلند به اینکه اساس مهارتهای اجتهاد همان مهارتهای اصولی و رجالی است بعلاوه اندکی لغت و قواعد آن (بیشتر نحو)
لذا کانال کارورزی اجتهاد تمدنی در نظر دارد
نسخه پیشنهادی با توجه به رویکرد فوق ارائه کند ان شاء الله
تعداد مهارتهای اجتهاد با توجه به رویکرد فوق بشدت کاهش می یابد.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه بیست و ششم 6⃣2⃣
💐مهارت بیست و پنجم5⃣2⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
بحول و قوه الهی بسته سوم مهارتهای نحوی اجتهاد رو به اتمام است ان شاء الله.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad