eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
506 دنبال‌کننده
182 عکس
20 ویدیو
51 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ بنابر قول قائلین به ضرورت علم منطق برای اجتهاد مهارتهای منطقی لازم برای اجتهاد از این قرار است.👆👆👆 6⃣1⃣مهارت از 0⃣3⃣1⃣مهارت اجتهاد 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅برای شناسایی روایات چه ابعادی را باید مد نظر قرار داد؟ ✅شناسنامه روایت ✅پردازش ۳۰ سئوال برای بررسی یک روایت ✅ابزاری برای تحلیل یک روایت ✅هر محقق و مبلغ و مولف و مجتهدی به نگاه جامع در تحلیل روایت نیازمند است. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
در بخش قواعد کاربردی اجتهاد اتفاقی که در نظریه اجتهادپژوهی مهارت محور افتاده است از این قرار است که 1⃣قواعد علوم پایه اجتهاد استقصا شد 2⃣ مهمترین قواعد (پرکاربردترین) هر علم استخراج شد 3⃣در باب ابعاد قاعده شناسی در بخش فقه و اصول به چند جهت مدل جدیدی ارایه گردید: ۱.تمرکز و توجه دادن بر محورهای اصلی هر قاعده فقهی و اصولی که ۱۲ مولفه را تشکیل می دهد (که استاد و شاگرد از پراکندگی مطالب رنج می‌بردند) ۲.حذف زوائد مطالب که کاربردی ندارد که به برخی نمونه ها در گذشته اشاره شده است ۳.تسهیل تحصیل و تدریس آنها و ایجاد شفافیت در محتوای کتاب درسی (خلاص کردن طلاب از تحیر و سرگردانی) ۴.سرعت بخشی به فرایند اکتساب آن بر پایه شفافیت و تمرکز نکته: برخی بزرگان مانند آیه الله خویی با لزوم منطق و قواعد ادبی برای اجتهاد بصورت تخصصی مخالف اند این نظریه بر ممشای مشهور که نیاز به قواعد را ضروری می‌داند مشی می‌کند. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
نسبت به عنوان «نظریه اجتهادپژوهی» همانگونه که قبلا در کانال مشهود بوده این نظریه تسهیل‌گر اجتهاد از سه قسمت قواعد کاربردی و مهارتهای کاربردی و الگوریتم اجتهاد تشکیل شده است لذا اگر قاعده شناسی را بمعنای عام گرفته بطوریکه شامل تمام قواعد ۱۶۰ گانه در تمام علوم پایه بشود و آنرا یک مهارت بدانیم کما اینکه چنین هست و همچنین رویکرد الگوریتمی را یک مهارت بدانیم میتوان نظریه اجتهادپژوهی را در عنوان «نظریه اجتهادپژوهی مهارت محور» خلاصه نمود. «نظریه اجتهادپژوهی مهارت محور» بر آنست که اجتهاد هرچند دقتها و سخت گیریهای لازم باید رعایت شود اما بخاطر تغییر شرایط و پیشرفت زمانه چه در بخش سخت افزار (کامپیوتر و سرعت در کشف اطلاعات) چه در بخش نرم افزاری (مباحث روش شناسی اجتهاد) از آنچه ما تصور می‌کنیم بسیار نزدیکتر و در دسترس است. با ۱۶۰ قاعده کاربردی و ۱۳۰ مهارت اجتهاد جواهری و ۱۰۰ گام الگوریتم اجتهاد اجتهاد پایه دست یافتنی است. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📸 نسخه دوم نرم‌افزار مشکات مشتمل بر آثار نوشتاری، صوتی و تصویری آیت‌الله مصباح یزدی(ره) همراه با امکانات پژوهشی و بیش از ۱۰۰ جلد از آثار ایشان در موضوعات مختلف منتشر شد. https://hawzahnews.com/xcMFJ دریافت نرم‌افزار ‌ 🔹🔹🔹🔹🔹 https://pazhuhesh.ismc.ir/ @Riismc | معاونت پژوهش
🎁طرح سیر مطالعاتی تفسیر کاربردی قرآن پیشنهادی کاربردی برای مسئولین محترم مدارس سطح یک ✅ متأسفانه علت فاصله مردم از قرآن، فاصله طلاب از قرآن است! 📣بیایید در انتهای بهار قرآن با صاحب قرآن عهد ببندیم که ما این آشتی خود با قرآن در ماه رمضان را ادامه خواهیم داد. آیه الله میر باقری: طلبه ۱۰ سال در حوزه درس میخواند همه چیز خوانده است جز آنچه که باید می‌خوانده یک دور تفسیر قرآن یک دور اصول کافی باید مرور میکرد (جهت آشنایی با معارف دین) این پیشنهاد ایشان را میتوان در قالب یک سیر مطالعاتی و تحصیلی تعریف نمود بگونه ای که هدف حاصل شود و به دروس دیگر ضربه ای نزند. ✅طرح سیر مطالعاتی تفسیر کاربردی قرآن (در حد متوسط) 1⃣مرور قرآن در طول ۶ سال سطح یک 2⃣روزی یک صفحه 3⃣خروجی محور 4⃣فقط پیامها و لغات بیان شود و طلاب محتوا را در دفتر دوره ثبت میکنند 5⃣هر سال ۱۰۰ روز درسی 6⃣مجموع ۶۰۴ صفحه قرآن نکته: ۱.مطالعه بیشتر برای علاقمندان آزاد است اما حداقل آشنایی با قرآن در حد پیامها و مفهوم اولیه آیات و لغات در کلاس بیان شود. ۲.کلاس بصورت عمومی و استاد محورن برگزار میشود. ۳.در صورت تمایل میتوان آنرا بصورت کنفرانس (طلاب) با نظارت استاد برگزار نمود. ۴.محتوای کلاس می‌تواند بعنوان منبعی برای مسابقات در ایام جشن اعیاد و دفترچه برای تبلیغ و کار فرهنگی قرار گیرد ۵.در صورت امکان میتوان از آن خروجی تحقیقاتی نیزگرفت و آنرا در قالب مقاله یا کتاب چاپ نمود. ۶.در صورت صلاحدید مدرسه میتوان دروس تجزیه ترکیب را در صفحه مربوطه هر روز قرآن برنامه ریزی نمود. ۷.طلاب برای هر سال یک دفتر پیامهای قرآنی (بهمراه نکات صرفی نحوی لغوی معنامحور) خواهند داشت. 📣در صورت سئوال یا نیاز به توضیح بیشتر بنده در شخصی در خدمت علاقمندان به قرآن هستم. @Shasanrafatizadeh 🌷🌷🌷 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅معنایابی بلاغی ✅استعاره در حدیث شریف آمده است که «لا تکونوا شوکا لا ورق فیه و کونوا ورقا لا شوک فیه» برگی باشید بدون خار نه اینکه خاری باشید بدون برگ به به از این بلاغت و زیبایی 👏 چه استعاره زیبایی! معنایی که ساعتها باید درباره آن سخن راند تا دریافت شود؛ با یک استعاره و تمثیل و تشبیه زیبا و شیوا دریافت میگردد. این عبارت یعنی تمام وجودتان هم برای خود هم برای دیگران منفعت باشد نه اینکه آزاردهنده و گریزدهنده باشید. انسان ایده آل و موفق برای همه دوست و دشمن خیر است و مایه پیشرفت دیگران ترجمه بلاغی اینگونه است👇 در تمام معاملات و روابط خود روابط خانوادگی معاملات اقتصادی روابط سیاسی در مشاغل خود در کل زندگی خود برای خود و دیگران سرتا پا بهره‌وری باشید نه اینکه سراسر زیان و دردسر و برای کارهای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی سنگ‌اندازی کنید 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
ممکن است برخی به تعداد مهارتهای اجتهاد به این تفصیل (۱۳۰ مهارت) خرده بگیرند خود این تکثّر خود مبعّد است. اما لاجرم به چنین مهارتهای در علوم مختلف برای اجتهاد نیاز هست در مقام عمل و طی کردن فرایند اجتهاد از همین مهارتها استفاده می‌شود منتهی بصورت ناخودآگاه و تنها اتفاقی که در نظریه اجتهادپژوهی مهارت محور افتاده است ✅خودآگاه سازی عناوین مهارتهای اجتهاد و ✅شفاف سازی روشهای آنهاست. و همچنین در کتابهای الگوریتم اجتهاد تنها شفاف سازی فرایند اجتهاد اتفاق افتاده است و هیچ فقیهی بدون الگوریتم اجتهاد نیست چه خودآگاه باشد چه ناخودآگاه. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅ نسخه یک مهارتهای تفسیری 0⃣3⃣مهارت از مهارتهای اجتهاد 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
روش شناسی کاربردی اجتهاد. واعظی.pdf
1.88M
فایل PDF کتاب «روش شناسی کاربردی اجتهاد» نوشته «سیدمحمدرضا واعظی» در اختیار علاقمندان قرار گرفت. این کتاب به کمک و یاری «مجمع حامیان جامعه نخبگانی علوم اسلامی انسانی» وابسته به «مرکز خدمات حوزه علمیه» در ۱۵۶ صفحه و هفت فصل عرضه شده است. در پشت جلد این کتاب آمده است : «روش شناسی اجتهاد» شناختِ مراحلِ تفصیلی و گام به گام به دست آوردن حکم شرعی از نقطه مواجهه با مسئله فقهی تا رسیدن به مطلوب است. این دانش مسیر حرکت برای استنباط حکم را ترسیم می کند و می توان آن را به «مسیریاب» تشبیه کرد، مسیریابی که راه و روش طیّ آن را نشان داده و می تواند مانعِ وقوع بسیاری از خطاها در روند اجتهاد شود». 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
اهمیت نمونه ها از جزیی به کلی رسیدن فقها دأبشان این است که اگر بخواهند در موردی ادعای قاعده‌ای کنند، معمولاً به یک مورد جزئی برخورد کرده‌اند و از آن مورد جزئی سرایت داده‌اند به موارد دیگر و کم کم به عنوان یک قاعده شده است. در جمیع قواعد یا اکثر قواعد، مسئله این چنین است که در یک مورد دیده‌اند شارع یا عرف مطلبی را معتبر دانسته است و گفته‌اند که در نظائر این هم همینطور است. عرف در باب موالات ابتدا دیده است که بین مستثنی و مستثنی منه، اتصال و ارتباط، یعنی موالات لازم است. بعد گفته است: در هر موردی که نظیر این باشد، موالات معتبر است. شاهد این مسئله این است که مرحوم شهید در کتاب «القواعد والفوائد»، هر زمان یک قاعده‌ای را بیان می‌کند، بعد از توضيح عنوان قاعده، می‌فرماید: «الأصل فی ذلک»، در بيان اصل در قاعده، به مورد جزئی اشاره می‌کنند. 📚مکاسب ج ۳ ص ۱۵۹ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه بیست و پنجم 5⃣2⃣ 💐مهارت بیست و چهارم4⃣2⃣ 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
آیا میتوان برای مسأله ای که فقها درباره آن اجماع ندارند به اجماع تمسک کنیم؟ ✅یکی از روشهای استفاده از اجماع تعمیم معقد اجماع است. در بحث شرط تنجیز در عقد بیع شیخ انصاری با اینکه فقها برای بیع ادعای اجماع ذکر نکرده اند اما از آنجا که بر اعتبار شرط تنجیز در هر عقد در عقود دیگر سخن گفته اند در عقد بیع نیز میتوان قایل به اجماع بر اعتبار این شرط شد. لذا عمومیت معقد اجماع را، می‌توان بعنوان راهکاری برای اکتشاف دلیل بر مسأله مورد نظر مطرح نمود. 📚مکاسب، ج ۳، ص ۱۶۳ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
سالها پیش از استاد فرزانه که در مباحث روش شناسی علوم کار کرده بودند درباره هدایت تحصیلی و روش تحقیق کردن در مباحث اسلامی با این فرصت اندک سئوال کردم پاسخی دادند طلایی که جامع الاطراف بود فرمود: «هر درسی که میخوانید (تحصیل) در همان موضوع هم تحقیق کنید هم همان را تدریس کنید» و بنده اضافه کنم و از همان موضوع و درس خروجی بگیرید یعنی بصورت مقاله یا کتاب یا محتوای سخنرانی همان محتوا را به خروجی برسانید. تا تمرکز بیشتر باعث فهم کامل و تثبیت مطلب و استفاده دیگران گردد. ✅تألیف و تحقیق و تحصیل و تدریس و تبلیغ را بصورت متمرکز در یک عرصه قرار دهید (مباحث علمی تخصصی و مباحث مفهومی سبک زندگی یا خانواده یا مباحث اعتقادی شبهه شناسی و ...) تا در آینده نزدیک تخصص در آن عرصه پیدا کرده و نقش آفرین آن موضوع در سطح جامعه باشید. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
یکی از ادله اربعه برای استنباط احکام شرعی اجماع است آمار استفاده از آن در کتابهای فقهی بر اهمیت دو چندان اجماع رهنمون می شود. نتیجه جستجوی تنها دو کلیدواژه مرتبط در کتاب جواهر الکلام «اجماع و لا خلاف» بیش از ۱۸ هزار بار کاربرد اجماع در این کتاب را به ما نشان می دهد. شاید برای بعضی سئوال باشد که چند نوع اجماع معتبر وجود دارد؟ (بصورت جامع و متمرکز نه پراکنده) ✅فهرست اجماعات حجت و معتبر ۱.اجماع محصل ۲.اجماع منقول به خبر متواتر ۳.اجماع منقول به خبر واحد مطابقی (تشرفی) ۴.اجماع منقول به خبر واحد تضمنی (دخولی) (نقل سبب (قول علما) و مسبب (رای امام علیه السلام) عن حس) ۵.اجماع منقول به خبر واحد التزامی (نقل سبب عن حس اما با سببیت تامه) ۶.اجماع مبعض (التزامی) مانند اینکه قول ۵۰ نفر از فقهاء را شیخ و ۵۰ نفر را آخوند خراسانی تحصیل کند ۷.اجماع التزامی (کشفی) عقلی (لطفی) در صورتیکه منقول الیه قاعده لطف را قبول داشته باشد ۸.اجماع عملی (سیره متشرعه) مبنای فعل معصوم علیه السلام مشخص باشد ۹.اجماع مرکب (قول به عدم فصل) ۱۰.عند بعض: اجماع منقول به خبر واحد حجه مطلقا از باب حجیت خبر واحد 📚نکته قابل توجه👇 اقسام ۱ تا ۴ نادر است و غالب اجماعات از قبیل اجماع کشفی حدسی اتفاقی است. کفایه الاصول/ امارات/ اجماع 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
🖋️حاج شیخ عبدالحمید واسطی 📖 تعداد صفحات:320 📚قطع کتاب:رقعی 📔نوع جلد:شومیز 🔵در این کتاب، مرحله بعدیِ فرآیند استنباط، که الگوریتم »استظهار مدلول ادلۀ انفرادی« است با ذکر مبانی و روش و شاخصها و مراحل، ارائه خواهد شد. روش شناسی استنباط فقهی درمرحله دوم 🔴بخش اول: نظریه های پشتیبان و ابزارهای الزم برای استظهار: -چیستی زبان، معنا، پیام، دلالت، وضع، حمل، متن، تفسیر متن -ابزار اصل یاب، محدوده باب، زمینه یاب، قرینه یاب، اختلال یاب، اصول لفظیه، تحلیل محتوا، برنامه نویسی 🟢بخش دوم: عملیات اجرایی استظهار از ادله: -چگونگی تشخیص محدوده دلیل -چگونگی تشخیص اجزاء و روابط درون متنی -چگونگی تشخیص موضوع و متعلَّق موضوع -چگونگی تشخیص قیود -چگونگی تشخیص نوع حکم -چگونگی تشخیص مناسبت حکم و موضوع و مناط حکم -چگونگی تشخیص مدلول های التزامی، سیاق و مفاهیم ◻️برای تهیه این کتاب میتوانید از سایت موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 📞با شماره تلفن های
05132285800
-
09151042109
📩یا با ارسال پیام در ایتا تهیه بفرمائید. موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
✅تمام اقسام اجماع براساس کفایه الاصول در یک نمودار ✅نگاه کلان و نموداری به مباحث 📘منبع: جزوه درس استاد موسوی تهرانی رحمه‌الله علیه از پیشنهادات و انتقادات اعزه اساتید و پژوهشگران نسبت به محتوای کانال استقبال می‌شود. ادلوا بدلوکم لتکون کلمه الله هی العلیا 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅نگاه حداقلی و حداکثری به اجتهاد برخی از علما اجتهاد را به دو قسم اجتهاد معارفی و اجتهاد فقهی تقسیم میکنند ثمره تقسیم این می‌شود که برخی از محتوای منابع دین تنها در سطح نگرش (معرفت) قابل استفاده اند و به سطح رفتار که علم فقه متکفل آنست نمی‌رسد. می‌گویند برخی از این مهارتهایی که شما بیان کردید جزو مهارتهای فقهی هستند و بسیاری از آنها جزو مهارتهای اجتهاد معارفی هستند مثلاً مهارتهای بلاغی جز اندکی بقیه در اجتهاد فقهی استفاده ندارند. و قس علی هذا فعلل و تفعلل در نتیجه اجتهاد فقهی فقط یک اجتهاد بسیار گوشه‌گیر و با قلمروی کوچک تعریف می شود. آیا شما این نگاه حداقلی را می‌پسندید مگر نمی‌گوییم اسلام دین جاودانه است و پاسخگوی تمام نیازهای بشر تا ابد است. آیات الاحکام را فقط ۵۰۰ آیه از قرآن بدانیم یعنی بقیه قرآن به درد زندگی فقهی نمیخورد تعطیل قرآن لازم نمی آید ؟! نگاه به فقه در قدیم احیانا، یک فقه فردی و گاهی اجتماعی به تصویر می‌کشد در حالیکه فقه، علم زندگی با دیدگاه اسلامی است در تمام عرصه ها و نیازهای بشر پاسخ دارد و باید داشته باشد بنابراین علم فقه باید اجتهادی را فراتر از آنچه بدان نگریسته شده پیدا نماید که از آن به فقه و اجتهاد تمدنی تعبیر میشود. علم فقه ظرفیت دارد برنامه هفتم توسعه بنویسد برای فرایندهای سازمانی رساله بنویسد و تمدن اسلامی بسازد. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅دلیل شناسی از حیث قطعی یا ظنی بودن دلیل شناسی یکی از مهمترین مهارتهای اجتهاد است که در علم اصول بحث می‌شود دلیل شناسی از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می گیرد که در این نمودار از حیث قطعی یا ظنی بودن دلیل مورد نظر قرار گرفته است. 📘منبع: اصول الفقه مرحوم مظفر 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅تعداد مهارتهای اجتهاد با توجه به رویکرد برخی فقها میتوان نسخه فشرده و حداقلی در مهارتهای اجتهاد و الگوریتم اجتهاد قائل شد که دیگر به 130 مهارت نیاز نباشد چرا که ۱.برخی از فقها مانند آیه الله خویی مقدار نیاز به ادبیات را بسیار اندک می دانند ۲.در رجال نیز برخی قائلند که روشهای جایگزین داریم ۳.برای اجتهاد به قواعد فلسفه نیاز نیست ۴.به بلاغت و مهارتهای آن نیاز نیست ۵.به منطق نیز نیاز چندانی نیست و موارد دیگر آیه الله خویی و همفکران ایشان قائلند به اینکه اساس مهارتهای اجتهاد همان مهارتهای اصولی و رجالی است بعلاوه اندکی لغت و قواعد آن (بیشتر نحو) لذا کانال کارورزی اجتهاد تمدنی در نظر دارد نسخه پیشنهادی با توجه به رویکرد فوق ارائه کند ان شاء الله تعداد مهارتهای اجتهاد با توجه به رویکرد فوق بشدت کاهش می یابد. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری 🌷جلسه بیست و ششم 6⃣2⃣ 💐مهارت بیست و پنجم5⃣2⃣ 👨‍🏫دوره فشرده 🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺 🖥در آپارات بارگذاری شد. بحول و قوه الهی بسته سوم مهارتهای نحوی اجتهاد رو به اتمام است ان شاء الله. 👇👇👇 https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
معنی شناسی ادوات حرف باء در قاعده ما یضمن بصحیحه شیخ انصاری در مکاسب در بحث مقبوض به عقد فاسد بعنوان دلیل چهارم بر وجود ضمان در عقد فاسد استدلال میکند سپس به بررسی قاعده میپردازد. یکی از مطالب قاعده اینست که حرف «باء» در قاعده ما یضمن بصحیحه به چه معناست⁉️ بمعنای «فی» است یا «سببیت» احتمال اول: اگر به معنای ظرفیت بگیریم، بین عقد فاسد و عقد صحیح از نظر اینکه هر دو ظرف برای ضمان هستند، فرقی نمی‌کند، هم عقد صحیح ظرف برای ضمان است و هم عقد فاسد. احتمال دوم: به معنای سببیت باشد. «کل عقد یضمن بصحیحه»، یعنی عقد صحیح سبب برای ضمان واقع شود. و«یضمن بفاسده»، معنایش این می‌شود که عقد فاسد هم سبب ضمان می‌شود. ظاهراً فرق این دو آنست در معنای ظرفیت همیشه عقد ظرف ضمان است اما در معنای سببیت همیشگی نیست. 📘مکاسب ج ۳ ص ۱۸۷ 🌷🌷🌷🌺🌺🌺 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
یکی از مهارتهای اجتهاد تمدنی، ترجمه بلاغی است ترجمه های موجود قرآن و روایات در برخی موارد غلط و در برخی موارد نارسا هستند. اکنون به یک نمونه توجه کنید 📖آیه شریفه (انما المومنون اخوه) را ترجمه کنید این آیه با توجه به بلاغت بالایی که دارد و موضوع مهم اجتماعی (همبستگی اجتماعی) که بدان می‌پردازد، یکی از آیات تمدنساز است اما ترجمه های موجود قرآن را ببینید ترجمه ۱: تنها مومنان برادران یکدیگرند (فن ترجمه یحیی معروف) ترجمه ۲: مومنان برادر یکدیگرند(آیه الله مکارم شیرازی) ترجمه ۳: هرآینه مومنان برادرانند (ناظمیان گنجیان) ترجمه ۴: مومنین، تنها برادر یکدیگرند(اصلا هیچ صفت دیگری ندارند) از نظر نحوی (انما در ترجمه حذف شده) و از نظر بلاغی (ترجمه ۱ محصور فیه را اشتباه گرفته دو ترجمه دیگر اصلا حصر را حذف کردند) سه ترجمه اول نادرست و نارسا است. شرح ترجمه چهارم این می‌شود که آنقدر همبستگی اجتماعی و اتحاد و دوست صمیمی بودن (=برادر بودن) مهم است که مومنان تمام صفات دیگر را باید کنار بگذارند و فقط این صفت را با یکدیگر مد نظر قرار می‌دهند. الگوریتم کلی ترجمه بلاغی تقدیم می‌گردد👇 لازم به ذکر است هر مرحله روش خاصی دارد. 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad