#مهارتهای_اجتهاد
#مهارت_حدیث_شناسی
✅برای شناسایی روایات چه ابعادی را باید مد نظر قرار داد؟
✅شناسنامه روایت
✅پردازش ۳۰ سئوال برای بررسی یک روایت
✅ابزاری برای تحلیل یک روایت
✅هر محقق و مبلغ و مولف و مجتهدی به نگاه جامع در تحلیل روایت نیازمند است.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#قواعد_کاربردی_اجتهاد
در بخش قواعد کاربردی اجتهاد
اتفاقی که در نظریه اجتهادپژوهی مهارت محور افتاده است از این قرار است که
1⃣قواعد علوم پایه اجتهاد استقصا شد
2⃣ مهمترین قواعد (پرکاربردترین) هر علم استخراج شد
3⃣در باب ابعاد قاعده شناسی در بخش فقه و اصول به چند جهت مدل جدیدی ارایه گردید:
۱.تمرکز و توجه دادن بر محورهای اصلی هر قاعده فقهی و اصولی که ۱۲ مولفه را تشکیل می دهد (که استاد و شاگرد از پراکندگی مطالب رنج میبردند)
۲.حذف زوائد مطالب که کاربردی ندارد که به برخی نمونه ها در گذشته اشاره شده است
۳.تسهیل تحصیل و تدریس آنها و ایجاد شفافیت در محتوای کتاب درسی (خلاص کردن طلاب از تحیر و سرگردانی)
۴.سرعت بخشی به فرایند اکتساب آن بر پایه شفافیت و تمرکز
نکته:
برخی بزرگان مانند آیه الله خویی با لزوم منطق و قواعد ادبی برای اجتهاد بصورت تخصصی مخالف اند
این نظریه بر ممشای مشهور که نیاز به قواعد را ضروری میداند مشی میکند.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
نسبت به عنوان «نظریه اجتهادپژوهی»
همانگونه که قبلا در کانال مشهود بوده
این نظریه تسهیلگر اجتهاد
از سه قسمت
قواعد کاربردی و
مهارتهای کاربردی و
الگوریتم اجتهاد تشکیل شده است
لذا
اگر قاعده شناسی را بمعنای عام گرفته بطوریکه شامل تمام قواعد ۱۶۰ گانه در تمام علوم پایه بشود و آنرا یک مهارت بدانیم کما اینکه چنین هست
و همچنین رویکرد الگوریتمی را یک مهارت بدانیم
میتوان نظریه اجتهادپژوهی را در عنوان
«نظریه اجتهادپژوهی مهارت محور»
خلاصه نمود.
«نظریه اجتهادپژوهی مهارت محور»
بر آنست که
اجتهاد هرچند دقتها و سخت گیریهای لازم باید رعایت شود
اما بخاطر تغییر شرایط و پیشرفت زمانه چه در بخش سخت افزار (کامپیوتر و سرعت در کشف اطلاعات) چه در بخش نرم افزاری (مباحث روش شناسی اجتهاد)
از آنچه ما تصور میکنیم
بسیار نزدیکتر و در دسترس است.
با ۱۶۰ قاعده کاربردی
و ۱۳۰ مهارت اجتهاد جواهری
و ۱۰۰ گام الگوریتم اجتهاد
اجتهاد پایه دست یافتنی است.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از معاونت پژوهش حوزههای علمیه
📸 نسخه دوم نرمافزار مشکات مشتمل بر آثار نوشتاری، صوتی و تصویری آیتالله مصباح یزدی(ره) همراه با امکانات پژوهشی و بیش از ۱۰۰ جلد از آثار ایشان در موضوعات مختلف منتشر شد.
https://hawzahnews.com/xcMFJ
دریافت نرمافزار
🔹🔹🔹🔹🔹
https://pazhuhesh.ismc.ir/
@Riismc | معاونت پژوهش
#نظام_آموزشی
🎁طرح سیر مطالعاتی تفسیر کاربردی قرآن
پیشنهادی کاربردی برای مسئولین محترم مدارس سطح یک
✅ متأسفانه علت فاصله مردم از قرآن،
فاصله طلاب از قرآن است!
📣بیایید در انتهای بهار قرآن با صاحب قرآن عهد ببندیم که ما این آشتی خود با قرآن در ماه رمضان را ادامه خواهیم داد.
آیه الله میر باقری:
طلبه ۱۰ سال در حوزه درس میخواند همه چیز خوانده است جز آنچه که باید میخوانده یک دور تفسیر قرآن یک دور اصول کافی باید مرور میکرد (جهت آشنایی با معارف دین)
این پیشنهاد ایشان را میتوان در قالب یک سیر مطالعاتی و تحصیلی تعریف نمود بگونه ای که هدف حاصل شود و به دروس دیگر ضربه ای نزند.
✅طرح سیر مطالعاتی تفسیر کاربردی قرآن (در حد متوسط)
1⃣مرور قرآن در طول ۶ سال سطح یک
2⃣روزی یک صفحه
3⃣خروجی محور
4⃣فقط پیامها و لغات بیان شود و طلاب محتوا را در دفتر دوره ثبت میکنند
5⃣هر سال ۱۰۰ روز درسی
6⃣مجموع ۶۰۴ صفحه قرآن
نکته:
۱.مطالعه بیشتر برای علاقمندان آزاد است اما حداقل آشنایی با قرآن در حد پیامها و مفهوم اولیه آیات و لغات در کلاس بیان شود.
۲.کلاس بصورت عمومی و استاد محورن برگزار میشود.
۳.در صورت تمایل میتوان آنرا بصورت کنفرانس (طلاب) با نظارت استاد برگزار نمود.
۴.محتوای کلاس میتواند بعنوان منبعی برای مسابقات در ایام جشن اعیاد و دفترچه برای تبلیغ و کار فرهنگی قرار گیرد
۵.در صورت امکان میتوان از آن خروجی تحقیقاتی نیزگرفت و آنرا در قالب مقاله یا کتاب چاپ نمود.
۶.در صورت صلاحدید مدرسه میتوان دروس تجزیه ترکیب را در صفحه مربوطه هر روز قرآن برنامه ریزی نمود.
۷.طلاب برای هر سال یک دفتر پیامهای قرآنی (بهمراه نکات صرفی نحوی لغوی معنامحور) خواهند داشت.
📣در صورت سئوال یا نیاز به توضیح بیشتر بنده در شخصی در خدمت علاقمندان به قرآن هستم.
@Shasanrafatizadeh
🌷🌷🌷
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_بلاغی
#مهارتهای_حدیث_شناسی
✅معنایابی بلاغی
✅استعاره
در حدیث شریف آمده است که
«لا تکونوا شوکا لا ورق فیه و کونوا ورقا لا شوک فیه»
برگی باشید بدون خار نه اینکه خاری باشید بدون برگ
به به از این بلاغت و زیبایی 👏
چه استعاره زیبایی!
معنایی که ساعتها باید درباره آن سخن راند تا دریافت شود؛ با یک استعاره و تمثیل و تشبیه زیبا و شیوا دریافت میگردد.
این عبارت یعنی تمام وجودتان هم برای خود هم برای دیگران منفعت باشد نه اینکه آزاردهنده و گریزدهنده باشید.
انسان ایده آل و موفق برای همه دوست و دشمن خیر است و مایه پیشرفت دیگران
ترجمه بلاغی اینگونه است👇
در تمام معاملات و روابط خود روابط خانوادگی معاملات اقتصادی روابط سیاسی در مشاغل خود در کل زندگی خود برای خود و دیگران سرتا پا بهرهوری باشید نه اینکه سراسر زیان و دردسر و برای کارهای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی سنگاندازی کنید
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
ممکن است برخی به تعداد مهارتهای اجتهاد
به این تفصیل (۱۳۰ مهارت) خرده بگیرند
خود این تکثّر خود مبعّد است.
اما لاجرم به چنین مهارتهای در علوم مختلف برای اجتهاد نیاز هست
در مقام عمل و طی کردن فرایند اجتهاد از همین مهارتها استفاده میشود
منتهی بصورت ناخودآگاه
و تنها اتفاقی که
در نظریه اجتهادپژوهی مهارت محور افتاده است
✅خودآگاه سازی عناوین مهارتهای اجتهاد
و
✅شفاف سازی روشهای آنهاست.
و همچنین در کتابهای الگوریتم اجتهاد
تنها شفاف سازی فرایند اجتهاد اتفاق افتاده است
و هیچ فقیهی بدون الگوریتم اجتهاد نیست
چه خودآگاه باشد چه ناخودآگاه.
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#مهارتهای_تفسیری
✅ نسخه یک مهارتهای تفسیری
0⃣3⃣مهارت از مهارتهای اجتهاد
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
روش شناسی کاربردی اجتهاد. واعظی.pdf
1.88M
فایل PDF کتاب «روش شناسی کاربردی اجتهاد» نوشته «سیدمحمدرضا واعظی» در اختیار علاقمندان قرار گرفت.
این کتاب به کمک و یاری «مجمع حامیان جامعه نخبگانی علوم اسلامی انسانی» وابسته به «مرکز خدمات حوزه علمیه» در ۱۵۶ صفحه و هفت فصل عرضه شده است.
در پشت جلد این کتاب آمده است : «روش شناسی اجتهاد» شناختِ مراحلِ تفصیلی و گام به گام به دست آوردن حکم شرعی از نقطه مواجهه با مسئله فقهی تا رسیدن به مطلوب است.
این دانش مسیر حرکت برای استنباط حکم را ترسیم می کند و می توان آن را به «مسیریاب» تشبیه کرد، مسیریابی که راه و روش طیّ آن را نشان داده و می تواند مانعِ وقوع بسیاری از خطاها در روند اجتهاد شود».
#روش_شناسی_اجتهاد
#فقه_روشمند
🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
#مهارتهای_اجتهاد
#قاعده_شناسی_فقهی
#مکاسب
اهمیت نمونه ها
از جزیی به کلی رسیدن
فقها دأبشان این است که اگر بخواهند در موردی ادعای قاعدهای کنند، معمولاً به یک مورد جزئی برخورد کردهاند و از آن مورد جزئی سرایت دادهاند به موارد دیگر و کم کم به عنوان یک قاعده شده است. در جمیع قواعد یا اکثر قواعد، مسئله این چنین است که در یک مورد دیدهاند شارع یا عرف مطلبی را معتبر دانسته است و گفتهاند که در نظائر این هم همینطور است.
عرف در باب موالات ابتدا دیده است که بین مستثنی و مستثنی منه، اتصال و ارتباط، یعنی موالات لازم است. بعد گفته است: در هر موردی که نظیر این باشد، موالات معتبر است. شاهد این مسئله این است که مرحوم شهید در کتاب «القواعد والفوائد»، هر زمان یک قاعدهای را بیان میکند، بعد از توضيح عنوان قاعده، میفرماید: «الأصل فی ذلک»، در بيان اصل در قاعده، به مورد جزئی اشاره میکنند.
📚مکاسب ج ۳ ص ۱۵۹
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
📣قابل توجه علاقمندان مهارتهای اجتهاد جواهری
🌷جلسه بیست و پنجم 5⃣2⃣
💐مهارت بیست و چهارم4⃣2⃣
👨🏫دوره فشرده
🌺مهارتهای اجتهاد جواهری🌺
🖥در آپارات بارگذاری شد.
👇👇👇
https://eitaa.com/Maharatha_ejtehad
🌷🌷🌷🌺🌺🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#دلیل_شناسی
#اجماع
آیا میتوان برای مسأله ای که فقها درباره آن اجماع ندارند
به اجماع تمسک کنیم؟
✅یکی از روشهای استفاده از اجماع
تعمیم معقد اجماع است.
در بحث شرط تنجیز در عقد بیع شیخ انصاری با اینکه فقها برای بیع ادعای اجماع ذکر نکرده اند
اما از آنجا که بر اعتبار شرط تنجیز در هر عقد در عقود دیگر سخن گفته اند
در عقد بیع نیز میتوان قایل به اجماع بر اعتبار این شرط شد.
لذا عمومیت معقد اجماع را، میتوان بعنوان راهکاری برای اکتشاف دلیل بر مسأله مورد نظر مطرح نمود.
📚مکاسب، ج ۳، ص ۱۶۳
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad