eitaa logo
پژوهش حوزه علمیه کاشان
72 دنبال‌کننده
154 عکس
23 ویدیو
174 فایل
@kashanpajooh آی دی ارتباط :
مشاهده در ایتا
دانلود
🔏🔏سامانه مشابه یاب برای تشخیص کپی پیست مقالات 🔏🔏 ☄☄آدرس اينترنتي : www.samimnoor.ir☄☄ نخستین سامانۀ مشابه‌یاب متون فارسی، در سال 1393 فعالیت خود را آغاز کرد. هدف از تأسیس این سامانه، بررسی میزان مشابهت متون به منظور پیشگیری از ⭕️ارتکاب تقلب در انواع پژوهش⭕️ و در نتیجه کمک به سلامت تولید علم، به‌ویژه در حوزۀ علوم انسانی است. «سمیم نور»، مقالات، پایان‌نامه‌ها و متون ارائه‌شده از سوی کاربران را با استفاده از فنون مشابهت‌یابی با حجم انبوه اطلاعات متنی در اختیار مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (اعم از مقاله، کتاب و سایر متون) می‌سنجد و ضمن یافتن عبارات مشابه، امکان مقایسۀ متون با یکدیگر را فراهم می‌سازد. @esmaeilipajoohesh
📰 مهم و قابل استفاده 📰 «اسناد لانه جاسوسی در باره حوزه و روحانیت» لینک دانلود رایگان جلد یک از مجموعه ۱۱ جلدی «اسناد لانه جاسوسی در باره حوزه و روحانیت» 💥اگر همکاران محترم پژوهش بتوانند طلبه ای را مجاب کنند که این فایل را مطالعه کند و سرفصلهای منتخب و مهم را جدا کند و همراه با تحلیل و تفسیر ارائه کند کار ماندگار و قابل عرضه ای می شود : 1⃣ basij.aut.ac.ir/usemb/farsi/1.pdf @esmaeilipajoohesh
☀️☀️ آشنایی با منابع « معتبر » و « نامعتبر » تاریخ عاشورا☀️☀️ قابل نصب در تابلو پژوهش مدرسه 💠 در اصطلاح تاریخی، مقتل به آثاری می‌گویند که تک‌نگاری تاریخی پیرامون واقعه عاشورا باشد. اما از آنجا که برخی از گزارش‌های تاریخ عاشورا در دیگر منابع تاریخی از جمله کتب تاریخ، تراجم و... نقل شده‌اند، در تقسیم منابع به دو بخش معتبر و نامعتبر، همه منابع تاریخی ذکر می‌شوند. 💠 منابع معتبر، منابعی است که قرائن صحت اطمینان‌آور داشته و مورد استناد تاریخی قرار می‌گیرند. از معتبرترین مقاتل گرفته تا مقاتل درجه دوم. منابع نامعتبر نیز، منابعی است که با توجه به اجتماع ادله تاریخی، بی‌اعتباری و یا حتی جعل در برخی مطالب آنها اثبات شده و امروزه در تاریخ نگاری علمی، قابل استناد نیستند. بیشتر منابع معتبر، متعلق به قرون ۱ تا ۷ هجری هستند. 💠 لیست برخی از معروف‌ترین منابع ، به ترتیب تاریخ حدودی نگارش: ۱- تَسمیَة مَن قُتِلَ مع الحسین: فضیل بن زبیر اسدی کوفی (قرن ۲) ۲- مقتل الحسین: ابو مِخْنَف (قرن ۲) ۳- الامامة و السیاسة: ابن قُتَیبه دِینَوَری (در حد چند صفحه به قیام عاشورا پرداخته) (قرن ۲ یا ۳) ۴- أَنصابُ الأَشراف بلاذُری (قرن ۳) ۵- الاخبار الطِوال: ابوحنیفه دینَوَری (با ابن قتیبه که در ردیف ۳ ذکر شد، اشتباه نشود) (قرن ۳) ۶- تاریخ الاُمَم و الملوک (تاریخ طبری): محمد بن جریر طبری (قرن ۳ یا ۴) ۷- الفتوح: ابن أَعثَم کوفی: البته کمی داستانی نوشته شده (قرن ۳ یا ۴) ۸- العِقدُ الفَرید: ابن عبدربه اندلسی (قرن ۴) ۹- مُروج الذَّهَب و معادن الجوهر: علی بن حسین مسعودی (قرن ۴) ۱۰- البَدء و التاریخ: مطهر بن طاهر مقدسی (قرن ۴) ۱۱- مَقاتلُ الطالبیین: ابوالفرج اصفهانی (قرن ۴) ۱۲- المُعجَم الکبیر: سلیمان بن احمد طبرانی، محدث شهیر اهل سنت که «المُعجَم الاوسط» هم نوشته اوست. (قرن ۴) ۱۳- أَمالی: شیخ صدوق (قرن ۴) ۱۴- قیام سیدالشهداء و خون‌خواهی مختار: ابوعلی بَلعَمی (قرن ۴) ۱۵- الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد: شیخ مفید (قرن ۵) ۱۶- مقتل الحسین خوارزمی (قرن ۶) ۱۷- مناقب آل ابی‌طالب: ابن شهرآشوب (قرن ۶) ۱۸- تاریخ مدینة دمشق: ابن عساکر دمشقی (قرن ۶) ۱۹- المُنتَظَم فی تاریخ الملوک و الاُمَم: ابوالفرج عبدالرحمان ابن جُوْزی (غیر از سبط ابن جوزی معروف است) (قرن ۶) ۲۰- الکامل فی التاریخ: ابن اَثیر (قرن ۷) ۲۱- اُسدُ الغابة فی معرفة الصحابة: ابن اَثیر (همان نویسنده الکامل است) ۲۲- مُثیر الاَحزان: ابن نمای حِلّی (قرن ۷) ۲۳- الحَدائقُ الوَردیَّة فی مناقب الائمة الزیدیه: حمید بن احمد مَحَلّی (قرن ۷) ۲۴- تَذکرةُ الخَواصِّ مِن الاُمّة بذکر خَصائص الائمة: سبط ابن جُوْزی (قرن ۷) ۲۵- دُرَرُ السِمْط فی خبر السِبط: ابن أَبار بَلَنْسی (قرن ۷) ۲۶- بُغیَةُ الطلب فی تاریخ حلب: ابن عَدیم حَلَبی (قرن ۷) ۲۷- المَلهوف علیٰ قَتْلَی الطُّفُوف (همان لُهوف است): علی بن طاووس (سید بن طاووس) (قرن ۷) ۲۸- کَشفُ الغُمَّة فی معرفة الائمة: علی بن عیسی أَربِلی (قرن ۷) ۲۹- البِدایة و النِّهایة: ابن کثیر دمشقی (قرن 8) ۳۰- تَسلیةُ المُجالس و زینَةُ المَجالس: سید محمد بن ابی‌طالب حسینی کَرَکی (یکی از منابعی که علامه مجلسی در بحارالانوار بسیار از آن استفاده کرده و همین امر موجب ماندگاری این منبع شده) (قرن ۱۰) ۳۱- بحارالانوار: محمد باقر مجلسی (نگاشته شده در قرن ۱۰) ۳۲- عوالم العلوم: عبدالله بحرانی (وی شاگرد مجلسی و یکی از اعضای گروه جمع‌آوری بحارالانوار بوده و در جلد ۱۷ کتاب «عوالم العلوم» خود که همانند بحار یک دایرة‌المعارف حدیثی است، همان اخبار بحار را نقل کرده و مطالب دیگر نیز بر آن افزوده و فصل بندی بهتری نیز صورت داده) (قرن ۱۲) ۳۳- قَمقام زَخّار و صَمصام بَتّار: فرهاد میرزا معتمدالدوله (به معنای دریای آکنده و شمشیر برنده) (قرن ۱۴) 💠 لیست برخی از معروف‌ترین منابع : ۱- الکامل في السقیفة، معروف به کامل بهائی: عماد الدین طبری معروف به طبری شیعی (قرن ۷) ۲- روضة الشهداء: واعظ کاشفی (از مهمترین منابع گزارش‌های نامعتبر) (قرن ۱۰) ۳- المنتخب في جمع المَراثي و الخُطَب (مشهور به الفخری): محمد بن علی طُرَیحی مؤلف کتاب لغت معروف «مجمع البحرین» (قرن ۱۱) ۴- تظلّم الزهرا: رضی بن نبی قزوینی (قرن ۱۲) ۵- اکسیر العبادات: فاضل دربندی (از مهمترین منابع گزارش‌های نامعتبر) (قرن ۱۳) ۶- تذکرة الشهداء: ملا حبیب الله شریف کاشانی (قرن ۱۴) ۷- معالي السبطَین: محمد مهدی حائری مازندرانی (قرن ۱۴) ۸- نور العین فی مشهد الحسین (ع): منسوب به ابو اسحاق اسفراینی (پر از مطالب نامعتبر بوده و مجهول المؤلف است، لذا تاریخ نگارش آن مشخص نیست) 🌐 اطلاع بیشتر و منبع یادداشت: کتاب مقتل جامع سیدالشهداء ‹ع›، نشر مؤسسه امام خمینی ‹ره› پژوهشگر : آقای جواد سمیعی @esmaeilipajoohesh
♨️ نمونه موضوع کرسی آزاد اندیشی بررسی نوپدید از نظر شرعی، اجتماعی و فرهنگی 💠 توضیحات: در سال‌های اخیر در جامعه شاهد نمونه‌هایی از مناسک دینی و مظاهر دینداری هستیم که با گذشت زمان و در بستر شرایط اجتماعی، رو به غلظت است و به نوعی به دینی تبدیل شده و ماندگار و مخالف‌شکن می‌شوند. اموری مانند: 🔹دهه‌های شهادت اهل‌بیت (ع) مانند ایام فاطمیه 🔹 تجمعات و سوگ‌واره‌هایی مثل «شیرخوارگان حسینی» برای نوزادان 🔹 و «احلیٰ من العسل» برای نوجوانان 🔹 دهه محسنیه 🔹 و ... ⭕️ شکل‌گیری این قبیل مناسک، سؤالاتی را پیرامون و ایجاد می‌کند که برخی از نگاه آسیب‌شناسی دینی به آن توجه کرده و سؤالاتی از قبیل مسائل زیر را می‌پرسند: ❓1⃣ بعد : آیا سیره ائمه (ع) این‌طور بوده؟ 🔸 مثلاً ۶۰ روز عزاداری محرم و صفر و تعطیلی مراسم شادی از چند روز قبل تا چند روز بعد آن (حدود ۷۰ روز) 🔸 یا برگزاری فاطمیه اول (به قول ۷۵ روز) و فاطمیه دوم (به قول ۹۵ روز) و تعطیلی مراسم شادی از چند روز قبل ، و در بین دو شهادت و تا چند روز بعد آن (یعنی حدود ۲۵ روز) 🔸برگزاری دهه محسنیه شهادت حضرت محسن و تبلیغ و ترویج آن 🔸 ادله خاص یا عمومات، این را اثبات می‌کند؟ ❓2⃣ بعد : 🔸 آیا ایجاد این مناسک، بالا بردن «تراز دینداری مقبول» در جامعه نیست؟ 🔸 و آیا نتیجه آن، احساس دوری از دین برای کسانی که نمی‌توانند با این مناسک همراهی کنند، نیست؟ 🔸 آیا این مناسک در بستر زمان در تعارض با عرفیات قرار نمی‌گیرد و عرصه منطقة الفراغ عرفیات را تنگ نمی‌کند؟ 🔸آیا باعث پیدایش در اقشار خاکستری جامعه نسبت به دین و دینداری نمی‌شود؟ ⭕️ بررسی وتحلیل نظرات مخالف و موافق در این موضوع می تواند به نشاط علمی مدرسه کمک شایانی داشته باشد ، ان شاء الله. @esmaeilipajoohesh
💥آشنایی با مواضع اختلاف ، نو آوری های علمی و دیدگاه های غیر شایع💥 برای فهم بهتر موارد اختلاف نظر علما در مباحث علمی و خصوصا کرسی های آزاد اندیشی آشنایی با افکار و عقاید آیت الله سید کمال حیدری برای معاونان محترم پژوهش خالی از فایده نیست ، قرار دادن نظرات ایشان به معنای تایید یا رد این نظرات نیست بلکه برای توجه دادن همکارانی که در مدارس سطوح عالی مشغول به خدمت هستند به موارد اختلاف نظر علما در مباحث ، ملاحظه این مباحث جدا توصیه می شود . در ادامه هم آدرس کانال ایشان جهت آشنایی بیشتر دوستان تقدیم می گردد : https://eitaa.com/alhaydari @esmaeilipajoohesh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا