eitaa logo
کشکول ناب حوزوی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
502 ویدیو
351 فایل
💥انتشار مطالب مهم و مغفول مانده علمی و حوزوی ✍ارتباط با مدیر(تبادل و تبلیغ و...)🔻 @Kashkoolenab
مشاهده در ایتا
دانلود
💥درباره تفسیر مجمع البیان + شناخت طبرسی ها 📚از کتاب "آشنایی با تفاسیر" آیت الله رضا 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
💥درباره تفسیر مجمع البیان + شناخت طبرسی ها 📚از کتاب "آشنایی با تفاسیر" آیت الله رضا 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
هدایت شده از استاد میثمی تهرانی
🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴🔴 به یاری خداوند، برنامه دروس تابستان ۱۴۰۱ به شرح ذیل است: 🔷دروس خصوصی: 🔹درس اصول (ادامه بحث مقدمات علم اصول): شنبه ها - ساعت ۱۸ 🔹درس فقه (ادامه بحث صلاة الجمعه): یک شنبه ها - ساعت ۱۸ 🔹حدیث خوانی بحار الانوار: دوشنبه تا چهارشنبه - ساعت ۱۸ 🔹مبانی اقتصاد اسلامی و جلسه روضه هفتگی: پنج شنبه ها - ساعت ۱۸ 🔹فلسفه اصول: جمعه ها - ساعت ۱۸ ---------------------------------- 🔻کلاسهای خصوصی در اندیشکده در پردیسان برگزار می گردد. 🔻برنامه کلاسهای عمومی به زودی در همین کانال اعلام می گردد. 💎@meisamee
💥نگاهی گذرا به برخی مبانی و نوآوری‌های فقهی، اصولی، حدیثی و رجالی آیت‌ الله ✍حمیدرضا تمدن- حسین عزیزپور 🔺بدون شک سخن گفتن درباره شیوه‌های استنباط و مبانی اجتهادی مورد قبول نزد یک فقیه، فی نفسه امری دشوار است، تا چه رسد به آن که بخواهیم یک مقاله کوتاه را به آن اختصاص دهیم. این دشواری درباره‌ آیت‌الله‌ سیستانی جنبه‌ دیگری نیز می‌یابد؛ از آن رو که نوشتاری به خامه‌ ایشان منتشر نشده و همه‌ آنچه از مباحث فقهی، اصولی، رجالی و حدیثی ایشان موجود است، تقریراتی است که شاگردان ایشان نگاشته‌اند. با این وجود، تأمّل در همین آثار موجود، به‌ویژه کتاب‌هایی مانند «قاعدة لا ضرر و لا ضرار» و «الرافد فی علم الأصول» که به دست دو شاگرد مبرّز سیّد سیستانی به عنوان تقریرات دروس ایشان تهیّه شده‌اند و نیز یافتن اشتراک سایر تقریرات منتشر شده و آنچه شاگردانشان درباره‌ استاد خود بیان کرده‌اند، می‌تواند تصویری کلّی از «شیوه‌ استنباط» وی به دست دهد که در این نوشتار با رعایت اختصار، به ارائه‌ گوشه‌ای از آرا و مبانی ایشان که شاید گاه بدیع به نظر برسد، خواهیم پرداخت. 🔺آیت‌الله‌ سیستانی و برخی نوگرایی‌ها در استنباط🔻 یکی از مسائل قابل توجّه که مطالعه درباره‌ی اندیشه‌های اصولی ایشان را با اهمّیّت می‌سازد، توجّه به زمینه‌های کمتر پرداخته شده یا فراموش شده در هر دو علم فقه و اصول فقه است. در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود: 1. توجّه به تفاوت میان «مقام تعلیم» و «مقام افتاء» در روایات صادر شده از اهل بیت علیهم السلام: این مبنای ایشان همچون برخی موارد دیگر، آَشکارا از اندیشه‌های اصولی آیت‌الله میرزا مهدی اصفهانی وام گرفته شده و با دقّت نظر پرورش یافته است. توضیح آنکه طبق این مبنا، نمی‌توان همه‌ روایات را از یک جنس دانست؛ برخی معلّم‌گونه و در مقام آموزش به شاگردان بیان شده‌اند و برخی دیگر، طبیب‌وار در مقام پاسخ به پرسش‌کننده و حلّ مشکل وی در قضیّه‌ای مشخّص هستند. تأثیر این مبنا به بیان فنّی در بحث «اطلاق و تقیید» بوده و بر این اساس، اطلاق و عموم روایات را می‌بایست با نظر به مباحثی مانند تفکیک مقام تعلیم از افتاء، برای اثبات احکام شرعی مستند قرار داد. همینجاست که اهمّیّت «بررسی بافتار صدور روایات» نمایان می‌شود. 2. توجه به شأن ولایی پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و تفکیک حکم ولایی از حکم شرعی: پرداختن به شأن ولایی، یکی از مسائل با اهمّیّتی است که غفلت از آن، گاه موجب بروز اشتباه در تحلیل سخنان و رفتارهای پیامبر صلّی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام می‌شود؛ به این معنا که گاه از ایشان بنا بر در اختیار داشتن جایگاه زمام‌داری جامعه اسلامی (بیشتر درباره‌ پیامبر صلّی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام)، مراعات ظرفیّت راویان و دیگر ضرورت‌های زمانه، روایاتی صادر شده که مانند دیگر افعال و اقوال‌شان، ابدی تلقّی می‌شوند؛ حال آنکه توجّه به این شأن نیز، ضرورت یکسان نپنداشتن همه‌ روایات را روشن می‌سازد. این مورد در نگاه آیت‌الله سیستانی، یکی از ابزارهای حلّ تعارض میان روایات و همچنین شیوه‌ای در تبیین ابعاد ناظر به مشروعیّت‌یابی قوانین قانون‌گذار معتبر به شمار می‌رود... 🌐 ادامه 👉 ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 🔴 @kashkolenab
🔺چله گرفتنسؤال: چله گرفتن چیست و آیا از نظر شرعی درست است؟ چله گرفتن مراقبت چهل روزه از خود برای دور کردن خود از گناهان و رسیدن به کمالات است تا این که شاید این چله و چله های دیگر مقدمه ای برای مراقبت دائمی انسان از نفس و اعمال خودش باشد. چله گرفتن امری پسندیده است و اگر هدفمند و با برنامه باشد می تواند آثار و برکات بسیاری در زندگی مادی و معنوی و دنیا و آخرت انسان داشته باشد. قرآن کریم در سوره اعراف آیه ۱۴۲ عبادت چهل روزه حضرت موسی علیه السلام در میقات را مطرح کرده است. در روایات نیز وارد شده است: «کسی که چهل صبح خود را برای خداوند خالص گرداند چشمه های حکمت و دانش از قلب او بر زبانش جاری می شود». و نیز در مورد دعای عهد با امام زمان (که در مفاتیح بعد از دعای ندبه است) از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمود: «هر کس چهل صبح این عهد را بخواند از یاوران قائم ما باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد خدا او را از قبر بیرون می آورد که در خدمت آن حضرت باشد». در همه چله گرفتن ها باید دو اصل مهم در نظر گرفته شود: ۱. مراقبت بر انجام کارهای واجب مثل نماز و توجه به این که نمازهای واجب خود را در اول وقت بخواند. و چله گرفتن به صورتی نباشد که از کارهای واجب خود غافل شده یا در مورد آنها کوتاهی کند و فقط به مستحبات بپردازد. ۲. دوری از کارهای حرام. بنا بر این در مراحل اولیه چله نشینی بهتر است موضوع چله خود را همین ها قرار دهد؛ مثل چله نماز اول وقت؛ چله توجه به معنای نماز در حال نماز خواندن که خود این مورد چه بسا به چند چله نیاز داشته باشد. چله نماز قضا؛ به این صورت که در این مدت مقداری از نمازهای قضای خودمان را بخوانیم یا در ضمن اعمال خود چند روز از روزه های قضای خود را بگیریم؛ یا توسل خاصی داشته باشیم؛ چله توجه به قرآن به این صورت که هر روز مقداری قرآن یا سوره خاص یا دعا یا زیارت خاص یا ذکر خاص - مثل صلوات؛ استغفار؛ لا اله الا الله و .... - را بخوانیم و به معنای آن توجه داشته باشیم. در مورد چله دوری از گناهان بستگی به این دارد که انسان به چه گناه یا گناهانی گرفتار است. در مراحل اولیه چله می تواند نسبت به یک یا چند مورد آن نیت کند؛ مثل چله دوری از دروغ؛ چله دوری از غیبت و .... در چله گرفتن وقتی انسان عمل واجب یا مستحب را انجام می دهد یا ذکری را به زبان می آورد و تکرار می کند آن وقتی می تواند برایش تاثیر گذار و نتیجه بخش باشد که به معنا و پیام آن هم توجه داشته و در عمل خود نیز رعایت کند. اما این که فقط زبانش را بچرخاند ولی گوش و چشم و قلبش در جای دیگر مشغول باشد؛ و زندگیش آمیخته به حرام باشد؛ و به تکالیف واجب خود بی توجهی کند؛ نمی تواند به آثار و نتایج مورد نظر خود برسد. در یک کلام این که چله گرفتن باید هدفمند و مرحله به مرحله و همراه با توجه و انجام کارهای واجب و ترک کارهای حرام و به دور از خرافات باشد. چند نکته مهم: ۱. خانم ها که اقدام به چله گرفتن می کنند زمانی که به دوران عذر شرعی خود می رسند باید نماز ؛ روزه و خواندن سوره های سجده دار قرآن را ترک کنند سپس می توانند بعد از آن ایام این برنامه ها را هم ادامه دهد. ۲. برنامه چله گرفتن خانم ها به گونه‌ای باشد که با حقوق همسر و خانواده منافات نداشته باشد. ۳. توصیه و تاکید می شود برنامه های چله گرفتن به عنوان نذر شرعی نباشد. تا اگر نتوانست آن گونه که نیت کرده عمل کند مشکلی برای او پیش نیاید. ✍سید محمود ملکی اصفهانی ۱۴۰۰/۱۱/۱۳ @tarigh_feqahat 🔹کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab