eitaa logo
الکشکول
198 دنبال‌کننده
150 عکس
267 ویدیو
53 فایل
﷽ ✍️الکعبی 🌐عربي_فارسي
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تَهَدَّمَتْ وَ اَللَّهِ أَرْكَانُ اَلْهُدَى اذان صبح امروز حرم أمير المؤمنين عليه السلام روز ضربت خوردن مولى 🔴عظم الله اجورنا و اجوركم @kashkolka
عليه السلام 🔴قَالَ اَلرَّاوِي فَاصْطَفَقَتْ أَبْوَابُ اَلْجَامِعِ وَ ضَجَّتِ اَلْمَلاَئِكَةُ فِي اَلسَّمَاءِ بِالدُّعَاءِ وَ هَبَّتْ رِيحٌ عَاصِفٌ سَوْدَاءُ مُظْلِمَةٌ وَ نَادَى جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بَيْنَ اَلسَّمَاءِ وَ اَلْأَرْضِ بِصَوْتٍ يَسْمَعُهُ كُلُّ مُسْتَيْقِظٍ تَهَدَّمَتْ وَ اَللَّهِ أَرْكَانُ اَلْهُدَى وَ اِنْطَمَسَتْ وَ اَللَّهِ نُجُومُ اَلسَّمَاءِ وَ أَعْلاَمُ اَلتُّقَى وَ اِنْفَصَمَتْ وَ اَللَّهِ اَلْعُرْوَةُ اَلْوُثْقَى قُتِلَ اِبْنُ عَمِّ مُحَمَّدٍ اَلْمُصْطَفَى قُتِلَ اَلْوَصِيُّ اَلْمُجْتَبَى قُتِلَ عَلِيٌّ اَلْمُرْتَضَى قُتِلَ وَ اَللَّهِ سَيِّدُ اَلْأَوْصِيَاءِ قَتَلَهُ أَشْقَى اَلْأَشْقِيَاءِ قال : فلما سمعت ام كلثوم نعي جبرئيل فلطمت على وجهها وخدها وشقت جيبها و صاحت : وا أبتاه وا علياه وامحمداه واسيداه. 📚بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 42 صفحه : 282 ♻️كانال الكشكول @kashkolka
48.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️حيث نلتقي حوار بین عالم سنی وعالم شيعي (الحلقة۱۹) 🔸️الموضوع:الإمام علي بن أبي طالب (ع) 🎤الشيخ أحمد سلمان(شيعي) الشيخ كريم شنيبة(سني) @kashkolka
32.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️حيث نلتقي حوار بین عالم سنی وعالم شيعي (الحلقة۲۰) 🔸️الموضوع:العشر الاواخر 🎤الشيخ أحمد سلمان(شيعي) الشيخ كريم شنيبة(سني) @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاه سلطانم | Şahı Sultanım | (باللغة التركمانية(زبان تركمانان عراق)) 🎤محمد الحجيرات ♻️كانال الكشكول @kashkolka
4_5908930342714082161.mp3
3.23M
♻️كانال الكشكول @kashkolka
🔸️عيادة الاصبغ بن نباتة العبدي(رضوان الله عليه)من أمير المؤمنين عليه السلام: 🔴عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ الْعَبْدِيِّ قَالَ‌ لَمَّا ضَرَبَ ابْنُ مُلْجَمٍ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع غَدَوْنَا عَلَيْهِ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِنَا أَنَا وَ الْحَارِثُ‌[4] وَ سُوَيْدُ بْنُ غَفَلَةَ وَ جَمَاعَةٌ مَعَنَا فَقَعَدْنَا عَلَى الْبَابِ فَسَمِعْنَا الْبُكَاءَ فَبَكَيْنَا فَخَرَجَ إِلَيْنَا الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ ع فَقَالَ يَقُولُ لَكُمْ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ انْصَرِفُوا إِلَى مَنَازِلِكُمْ فَانْصَرَفَ الْقَوْمُ غَيْرِي وَ اشْتَدَّ الْبُكَاءُ مِنْ مَنْزِلِهِ فَبَكَيْتُ فَخَرَجَ الْحَسَنُ ع فَقَالَ أَ لَمْ أَقُلْ لَكُمُ انْصَرِفُوا فَقُلْتُ لَا وَ اللَّهِ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ‌ مَا تُتَابِعُنِي نَفْسِي وَ لَا تَحْمِلُنِي رِجْلِي أَنْ أَنْصَرِفَ حَتَّى أَرَى أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ص قَالَ فَتَلَبَّثْ فَدَخَلَ وَ لَمْ يَلْبَثْ أَنْ خَرَجَ فَقَالَ لِيَ ادْخُلْ فَدَخَلْتُ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَإِذَا هُوَ مُسْتَنِدٌ مَعْصُوبُ الرَّأْسِ بِعِمَامَةٍ صَفْرَاءَ قَدْ نُزِفَ‌ وَ اصْفَرَّ وَجْهُهُ مَا أَدْرِي وَجْهُهُ أَصْفَرُ أَوْ الْعِمَامَةُ فَأَكْبَبْتُ عَلَيْهِ فَقَبَّلْتُهُ وَ بَكَيْتُ فَقَالَ لِي لَا تَبْكِ يَا أَصْبَغُ فَإِنَّهَا وَ اللَّهِ الْجَنَّةُ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أَعْلَمُ وَ اللَّهِ أَنَّكَ تَصِيرُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ إِنَّمَا أَبْكِي لِفِقْدَانِي إِيَّاكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ جُعِلْتُ فِدَاكَ حَدِّثْنِي بِحَدِيثٍ سَمِعْتَهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فَإِنِّي أَرَانِي لَا أَسْمَعُ مِنْكَ حَدِيثاً بَعْدَ يَوْمِي هَذَا أَبَداً فَقَالَ نَعَمْ يَا أَصْبَغُ دَعَانِي رَسُولُ اللَّهِ ص يَوْماً فَقَالَ لِي يَا عَلِيُّ انْطَلِقْ حَتَّى تَأْتِيَ مَسْجِدِي ثُمَّ تَصْعَدَ عَلَى مِنْبَرِي ثُمَّ تَدْعُوَ النَّاسَ إِلَيْكَ فَتَحْمَدَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ تُثْنِيَ عَلَيْهِ وَ تُصَلِّيَ عَلَيَّ صَلَاةً كَثِيرَةً ثُمَّ تَقُولَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ رَسُولِ اللَّهِ إِلَيْكُمْ وَ هُوَ يَقُولُ لَكُمْ أَلَا إِنَّ لَعْنَةَ اللَّهِ وَ لَعْنَةَ مَلَائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَنْبِيَائِهِ الْمُرْسَلِينَ وَ لَعْنَتِي عَلَى مَنِ انْتَمَى إِلَى غَيْرِ أَبِيهِ‌ أَوِ ادَّعَى إِلَى غَيْرِ مَوَالِيهِ أَوْ ظَلَمَ أَجِيراً أَجْرَهُ فَأَتَيْتُ مَسْجِدَهُ وَ صَعِدْتُ مِنْبَرَهُ فَلَمَّا رَأَتْنِي قُرَيْشٌ وَ مَنْ كَانَ فِي الْمَسْجِدِ أَقْبَلُوا نَحْوِي فَحَمِدْتُ اللَّهَ وَ أَثْنَيْتُ عَلَيْهِ وَ صَلَّيْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص صَلَاةً كَثِيرَةً ثُمَّ قُلْتُ أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ رَسُولِ اللَّهِ إِلَيْكُمْ وَ هُوَ يَقُولُ لَكُمْ أَلَا إِنَّ لَعْنَةَ اللَّهِ وَ لَعْنَةَ مَلَائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَنْبِيَائِهِ الْمُرْسَلِينَ وَ لَعْنَتِي عَلَى مَنِ انْتَمَى إِلَى غَيْرِ أَبِيهِ أَوِ ادَّعَى إِلَى غَيْرِ مَوَالِيهِ أَوْ ظَلَمَ أَجِيراً أَجْرَهُ قَالَ فَلَمْ يَتَكَلَّمْ أَحَدٌ مِنَ الْقَوْمِ إِلَّا عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَإِنَّهُ قَالَ قَدْ أَبْلَغْتَ‌ يَا أَبَا الْحَسَنِ وَ لَكِنَّكَ جِئْتَ بِكَلَامٍ غَيْرِ مُفَسَّرٍ فَقُلْتُ أُبْلِغُ ذَلِكَ رَسُولَ اللَّهِ ص فَرَجَعْتُ إِلَى النَّبِيِّ ص فَأَخْبَرْتُهُ الْخَبَرَ فَقَالَ ارْجِعْ إِلَى مَسْجِدِي حَتَّى تَصْعَدَ مِنْبَرِي فَاحْمَدِ اللَّهَ وَ أَثْنِ عَلَيْهِ وَ صَلِّ عَلَيَّ ثُمَّ قُلْ أَيُّهَا النَّاسُ مَا كُنَّا لِنَجِيئَكُمْ‌ بِشَيْ‌ءٍ إِلَّا وَ عِنْدَنَا تَأْوِيلُهُ وَ تَفْسِيرُهُ أَلَا وَ إِنِّي أَنَا أَبُوكُمْ أَلَا وَ إِنِّي أَنَا مَوْلَاكُمْ أَلَا وَ إِنِّي أَنَا أَجِيرُكُمْ. ⏬️⏬️
🔰اصبغ بن نباتۀ عبدى گويد:چون ابن ملجم بر امير المؤمنين على بن ابى طالب(عليه السّلام)ضربت زد ما چند نفر از ياران،من و حارث(بن عبد اللّٰه اعور)و سويد بن غفله و گروهى ديگر صبح زود بديدن آن حضرت رفتيم،بر در خانه نشستيم و صداى گريه از خانه شنيديم و ما نيز گريستيم،امام حسن مجتبى(عليه السّلام) از خانه بيرون آمد و فرمود:امير المؤمنين(عليه السّلام)مى‌فرمايد:به خانه‌هاى خود برويد. بجز من همه رفتند،و صداى گريه و ناله از منزل آن حضرت بلند شد و من نيز گريه كردم،امام حسن(عليه السّلام)بيرون آمد و فرمود:مگر نگفتم برويد؟عرضكردم: نه،بخدا سوگند اى پسر رسول خدا نفسم با من يارى نمى‌كند و پاهايم بار تنم را نمى‌كشد كه بروم جز اينكه امير المؤمنين صلوات اللّٰه عليه را ببينم.حضرت اندكى درنگ كرد و درون خانه رفت،چيزى نگذشت كه بيرون آمد و بمن فرمود:داخل شو،پس بر امير المؤمنين(عليه السّلام)وارد شدم ديدم حضرت تكيه داده و دستمالى زرد بسر مبارك بسته،و از كثرت خونريزى رنگ چهرۀ مباركش بقدرى زرد شده بود كه نمى‌دانم صورت مباركش زردتر بود يا دستمالى كه بسر بسته بود،خود را بروى حضرت انداختم و او را بوسيدم و گريستم.بمن فرمود:اصبغ! گريه مكن،بخدا سوگند به بهشت مى‌روم،عرضكردم:فدايت شوم بخدا سوگند مى‌دانم كه شما به بهشت مى‌رويد و همانا گريۀ من بخاطر آن است كه شما را از دست مى‌دهم اى امير المؤمنين.فدايت شوم يكى از احاديثى را كه از رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)شنيده‌اى برايم بازگو كه من فكر كنم از اين روز به بعد ديگر نتوانم از شما حديثى بشنوم.فرمود:آرى اى اصبغ،روزى رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)مرا فرا خواند و فرمود:اى على برو بمسجد من،سپس بر منبر بالا مى‌روى و مردم را سوى خود فرا مى‌خوانى،پس حمد و ثناى خدا-عزّ و جلّ‌-بجاى مى‌آورى و درود فراوان بر من مى‌فرستىآنگاه مى‌گوئى:اى مردم،من فرستادۀ رسول خدا بسوى شما هستم،و ايشان بشما مى‌فرمايد:«آگاه باشيد،لعنت خدا و لعنت فرشتگان مقرّب و پيامبران مرسل خداوند و لعنت من بر هر كس كه خود را به غير پدر خودش منتسب كند،يا خود را از آن غير صاحبان خود بداند،يا مزد كارگرى را كم گذارد و باو ستم روا دارد». من بمسجد آن حضرت رفتم،حمد و ثناى الهى بجاى آوردم و درود فراوانى بر رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرستادم،سپس گفتم:«اى مردم من فرستادۀ رسول خدا(صلّى الله عليه و آله) بسوى شما هستم،و ايشان بشما مى‌فرمايد:آگاه باشيد لعنت خدا و لعنت فرشتگان مقرّب و پيامبران مرسل خدا و لعنت من بر هر كس كه خود را به غير پدر خودش منتسب كند،يا خود را از آن غير صاحبان خود بداند،يا مزد مزدبرى را كم گذارد.» پس هيچ يك از مردم سخنى نگفت جز عمر بن خطّاب كه گفت:اى ابا الحسن پيام را رساندى ولى سخنى سربسته و بدون شرح و تفسير آوردى،گفتم: برسول خدا(صلّى الله عليه و آله)مى‌گويم.پس خدمت پيامبر(صلّى الله عليه و آله)بازگشتم و داستان را بآن حضرت گزارش دادم.فرمود:بمسجدم باز گرد،و بر منبر رو و حمد و ثناى الهى بجاى آر و بر من درود فرست،سپس بگو:اى مردم ما چيزى براى شما نياوريم جز اينكه تأويل و تفسير آن را بنزد خود داريم.آگاه باشيد،منم پدر شما،آگاه باشيد منم مولا و صاحب اختيار شما،آگاه باشيد منم اجير و مزدبر شما. 📚الامالی المفید ص351_353،تحقیق:،ناشر:جامعة المدرسين في الحوزة العلمية_قم ♻️كانال الكشكول @kashkolka
9394.mp3
17.09M
يتامى ياعلي باجر يتامى 🎤ملا باسم الكربلائي ♻️كانال الكشكول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️حيث نلتقي حوار بین عالم سنی وعالم شيعي (الحلقة۲۱) 🔸️الموضوع:ليلة القدر ج1 🎤الشيخ أحمد سلمان(شيعي) الشيخ كريم شنيبة(سني) @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علي راح😭 عظم الله اجورنا و اجوركم شهادت امیر المؤمنین علیه السلام تسليت باد @kashkolka
48.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 إثارات تاريخية صادمة: 📌 هل لليهود دور في اغتيال (ع)؟ 📌 هل كان ابن ملجم يهوديا؟ 📌 لماذا نسبه لأمّه دون أبيه؟ 🎤الشيخ أحمد سلمان الأحمدي ♻️كانال الكشكول @kashkolka
🔴أَبُو حَمْزَةَ عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ قَدْ رَوَى أَيْضاً عَنْ سَعِيدِ بْنِ اَلْمُسَيَّبِ : أَنَّهُ لَمَّا قُبِضَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ لَمْ يُرْفَعْ مِنْ وَجْهِ اَلْأَرْضِ حَجَرٌ إِلاَّ وُجِدَ تَحْتَهُ دَمٌ عَبِيطٌ. 🔰ابوحمزه از حضرت امام صادق (علیه السّلام) نقل کرد: هنگامی که حضرت امیرالمومنین (علیه السّلام) کشته شدند سنگی از زمین بلند نکردند مگر این که از زیرش خون تازه اي پیدا شد. 📚المناقب ج ۲، ص ۳۴۶. 🔴بِالْإِسْنَادِ عَنِ اَلزُّهْرِيِّ قَالَ قَالَ عَبْدُ اَلْمَلِكِ بْنُ مَرْوَانَ : أَيُّ وَاحِدٍ أَنْتَ إِنْ حَدَّثْتَنِي مَا كَانَتْ عَلاَمَةُ يَوْمِ قَتْلِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ مَا رُفِعَتْ حَصَاةٌ بِبَيْتِ اَلْمَقْدِسِ إِلاَّ كَانَتْ تَحْتَهَا دَمٌ عَبِيطٌ . 🔰مرويست از زهرى كه عبد الملك بن مروان بوى گفت كه: از كدام يكى اگر حديث كنى كه چه بود علامت روز شهادت امير المؤمنين على (عليه السّلام)، گفت: آن بود كه در بيت المقدس هيچ سنگى بر نداشتند الا كه در زير او خون خالص صاف بود. 📚کشف الغمة في معرفة الأئمة ج ۱، ص ۴۳۳. ♻️كانال الكشكول @kashkolka
🔸️خطبه امام حسن عليه السلام بعد شهادت امیر المؤمنین علیه السلام: 🔴مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا قُبِضَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَامَ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فِي مَسْجِدِ اَلْكُوفَةِ فَحَمِدَ اَللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ وَ صَلَّى عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ثُمَّ قَالَ أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّهُ قَدْ قُبِضَ فِي هَذِهِ اَللَّيْلَةِ رَجُلٌ مَا سَبَقَهُ اَلْأَوَّلُونَ وَ لاَ يُدْرِكُهُ اَلْآخِرُونَ إِنَّهُ كَانَ لَصَاحِبَ رَايَةِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عَنْ يَمِينِهِ جَبْرَئِيلُ وَ عَنْ يَسَارِهِ مِيكَائِيلُ لاَ يَنْثَنِي حَتَّى يَفْتَحَ اَللَّهُ لَهُ وَ اَللَّهِ مَا تَرَكَ بَيْضَاءَ وَ لاَ حَمْرَاءَ إِلاَّ سَبْعَمِائَةِ دِرْهَمٍ فَضَلَتْ عَنْ عَطَائِهِ أَرَادَ أَنْ يَشْتَرِيَ بِهَا خَادِماً لِأَهْلِهِ وَ اَللَّهِ لَقَدْ قُبِضَ فِي اَللَّيْلَةِ اَلَّتِي فِيهَا قُبِضَ وَصِيُّ مُوسَى يُوشَعُ بْنُ نُونٍ وَ اَللَّيْلَةِ اَلَّتِي عُرِجَ فِيهَا بِعِيسَى اِبْنِ مَرْيَمَ وَ اَللَّيْلَةِ اَلَّتِي نُزِّلَ فِيهَا اَلْقُرْآنُ . 🔰امام باقر(عليه السّلام)فرمود:چون اميرالمؤمنين (عليه السّلام)از دنيا رفت، حسن بن على(عليهما السّلام)در مسجد كوفه به پا خاست،و سپاس خدا كرد و بر او ستايش نمود و سپس فرمود: أيا مردم،به راستى،امشب مردى در گذشت كه اولين از او پيش نباشند و آخرين به او نرسند،او پرچمدار رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)بود، جبرئيل در سمت راستش بود و ميكائيل در سمت چپش از ميدان بر نمى‌گشت تا خدا به او پيروزى مى‌داد،به خدا سپيد و سرخى(نقره و طلا)به جاى نگذاشته،جز هفتصد درهم كه از عطاى او فزون از هزينه بوده و مى‌خواست با آن يك خدمتكارى براى خانوادۀ خود بخرد. به خدا در شبى وفات كرد كه وصى موسى يوشع بن نون در آن وفات كرد و در همان شبى كه عيسى بن مريم را به آسمان بر آورند و در شبى كه قرآن در آن فرود آمد. 📚الکافي ج ۱، ص ۴۵۷. ♻️كانال الكشكول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️حيث نلتقي حوار بین عالم سنی وعالم شيعي (الحلقة۲۲) 🔸️الموضوع:ليلة القدر ج۲ 🎤الشيخ أحمد سلمان(شيعي) الشيخ كريم شنيبة(سني) @kashkolka
🔴نَظَرَ عَلِيٌّ إِلَى اِمْرَأَةٍ عَلَى كَتِفِهَا قِرْبَةُ مَاءٍ فَأَخَذَ مِنْهَا اَلْقِرْبَةَ فَحَمَلَهَا إِلَى مَوْضِعِهَا وَ سَأَلَهَا عَنْ حَالِهَا فَقَالَتْ بَعَثَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ صَاحِبِي إِلَى بَعْضِ اَلثُّغُورِ فَقُتِلَ وَ تَرَكَ عَلِيٌّ صِبْيَاناً يَتَامَى وَ لَيْسَ عِنْدِي شَيْءٌ فَقَدْ أَلْجَأَتْنِي اَلضَّرُورَةُ إِلَى خِدْمَةِ اَلنَّاسِ فَانْصَرَفَ وَ بَاتَ لَيْلَتَهُ قَلِقاً فَلَمَّا أَصْبَحَ حَمَلَ زِنْبِيلاً فِيهِ طَعَامٌ فَقَالَ بَعْضُهُمْ أَعْطِنِي أَحْمِلْهُ عَنْكَ فَقَالَ مَنْ يَحْمِلُ وِزْرِي عَنِّي يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فَأَتَى وَ قَرَعَ اَلْبَابَ فَقَالَتْ مَنْ هَذَا قَالَ أَنَا ذَلِكَ اَلْعَبْدُ اَلَّذِي حَمَلَ مَعَكِ اَلْقِرْبَةَ فَافْتَحِي فَإِنَّ مَعِي شَيْئاً لِلصِّبْيَانِ فَقَالَتْ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْكَ وَ حَكَمَ بَيْنِي وَ بَيْنَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَدَخَلَ وَ قَالَ إِنِّي أَحْبَبْتُ اِكْتِسَابَ اَلثَّوَابِ فَاخْتَارِي بَيْنَ أَنْ تَعْجَنِينَ وَ تَخْبِزِينَ وَ بَيْنَ أَنْ تُعَلِّلِينَ اَلصِّبْيَانَ لِأَخْبِزَ أَنَا فَقَالَتْ أَنَا بِالْخُبْزِ أَبْصَرُ وَ عَلَيْهِ أَقْدَرُ وَ لَكِنْ شَأْنَكَ وَ اَلصِّبْيَانَ فَعَلِّلْهُمْ حَتَّى أَفْرُغَ مِنَ اَلْخَبْزِ فَعَمَدَتْ إِلَى اَلدَّقِيقِ فَعَجَنَتْهُ وَ عَمَدَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِلَى اَللَّحْمِ فَطَبَخَهُ وَ جَعَلَ يُلْقِمُ اَلصِّبْيَانَ مِنْ اَللَّحْمِ وَ اَلتَّمْرِ وَ غَيْرِهِ فَكُلَّمَا نَاوَلَ اَلصِّبْيَانَ مِنْ ذَلِكَ شَيْئاً قَالَ لَهُ يَا بُنَيَّ اِجْعَلْ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ فِي حِلٍّ مِمَّا مَرَّ فِي أَمْرِكَ فَلَمَّا اِخْتَمَرَ اَلْعَجِينُ قَالَتْ يَا عَبْدَ اَللَّهِ سُجِرَ اَلتَّنُّورُ فَبَادَرَ لِسَجْرِهِ فَلَمَّا أَشْعَلَهُ وَ لَفَحَ فِي وَجْهِهِ جَعَلَ يَقُولُ ذُقْ يَا عَلِيُّ هَذَا جَزَاءُ مَنْ ضَيَّعَ اَلْأَرَامِلَ وَ اَلْيَتَامَى فَرَأَتْهُ اِمْرَأَةٌ تَعْرِفُهُ فَقَالَتْ وَيْحَكِ هَذَا أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ قَالَ فَبَادَرَتِ اَلْمَرْأَةُ وَ هِيَ تَقُولُ وَا حَيَايَ مِنْكَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فَقَالَ بَلْ وَا حَيَايَ مِنْكِ يَا أَمَةَ اَللَّهِ فِيمَا قَصَّرْتُ فِي أَمْرِكِ . 🔰امام على «ع»- زنى را ديد كه مشكى آب بر دوش خود مى‏برد. آن مشك را از وى گرفت و همراه او به بردن آن پرداخت؛ و چون از حال او پرسيد گفت: على بن ابى طالب همسر مرا به يكى از مرزها فرستاد و او كشته شد، و چند طفل يتيم براى من برجاى گذاشت. چون چيزى ندارم ناگزير به خدمتگزارى مردم مى‏پردازم. على رفت و شب را به پريشاندلى گذراند. چون بامداد شد زنبيلى پر از خوراكى براى آن زن برد. در راه بعضى از كسان از او خواستند كه بردن زنبيل را بر عهده ايشان گذارد، او در جواب گفت: «روز قيامت چه كس بار مرا خواهد برد؟». به در خانه زن رفت و در زد، زن پرسيد:كيست؟ گفت: من آن بنده‏ام كه ديروز مشك را بر دوش كشيدم، در را بگشا كه چيزى براى كودكان با خود آورده‏ام. آن زن گفت: خدا از تو خرسند باشد و ميان من و على بن ابى طالب داورى كند. پس داخل شد و گفت: من دوست دارم كه به ثواب و پاداشى برسم، ميان خمير كردن و پختن نان و نگاهدارى كودكان، اين يك را برگزين تا من به نان پختن مشغول شوم. آن زن گفت: من بر پختن نان بيناتر و تواناترم، آن تو و آن كودكان، آنان را سرگرم دار تا من از پختن نان فارغ شوم! پس آن زن به خمير كردن پرداخت و على به پختن گوشت مشغول شد، و لقمه‏هايى از گوشت و خرما و جز آن را خرده خرده به كودكان مى‏خورانيد. هر وقت به كودكان چيزى مى‏داد مى‏گفت: «فرزندم! از آنچه در كار تو گذشته است على بن ابى طالب را حلال كن! على به روشن- كردن تنور مشغول شد و چون شعله آتش روى او را مى‏سوزاند مى‏گفت: اى على بچش! اين است كيفر كسى كه از بيوه زنان و يتيمان غافل بماند. در آن هنگام زنى كه على را مى‏شناخت از آنجا گذشت و به زن صاحب خانه گفت: واى بر تو، اين امير المؤمنين است! .. آن زن شرمسار شد و گفت: از تو خجالت مى‏كشم اى امير مؤمنان! على در پاسخ او گفت: من بايد از تو خجالت بكشم كه در كار تو قصور كرده‏ام. 📚المناقب،ابن شهر آشوب،ج ۲، ص ۱۱۵_۱۱۶. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🔴ليلة القدر فاطمة عليها السلام: 🔸️ح۱:فُرَاتٌ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْقَاسِمِ بْنِ عُبَيْدٍ مُعَنْعَناً عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ : أَنَّهُ قَالَ « إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ » اَللَّيْلَةُ فَاطِمَةُ وَ اَلْقَدْرُ اَللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ اَلْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ لِأَنَّ اَلْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا أَوْ مِنْ مَعْرِفَتِهَا. 🔰 امام صادق عليه السّلام در تفسير سورۀ قدر فرمايد: در آيۀ:« إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ‌ فِي لَيْلَةِ‌ اَلْقَدْرِ » منظور از«الليلة»فاطمه عليها السّلام،و منظور از«القدر» خداوند است،پس هر كه فاطمه را به واقع بشناسد ليلة القدر را درك كرده است،و همانا او را فاطمه ناميدند چون مردمان از كسب معرفت واقعى نسبت به وى عاجز هستند(۱). 🔸️ح۲:أَحْمَدُ بْنُ مِهْرَانَ وَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ جَمِيعاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِذْ أَتَاهُ رَجُلٌ نَصْرَانِيٌّ وَ نَحْنُ مَعَهُ بِالْعُرَيْضِ .....فَقَالَ اَلنَّصْرَانِيُّ إِنِّي أَسْأَلُكَ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ قَالَ سَلْ قَالَ أَخْبِرْنِي عَنْ كِتَابِ اَللَّهِ تَعَالَى اَلَّذِي أُنْزِلَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ نَطَقَ بِهِ ثُمَّ وَصَفَهُ بِمَا وَصَفَهُ بِهِ فَقَالَ «حم.
وَ اَلْكِتٰابِ اَلْمُبِينِ. 
إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبٰارَكَةٍ إِنّٰا كُنّٰا مُنْذِرِينَ. `فِيهٰا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ » مَا تَفْسِيرُهَا فِي اَلْبَاطِنِ فَقَالَ أَمَّا «حم» فَهُوَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ هُوَ فِي كِتَابِ هُودٍ اَلَّذِي أُنْزِلَ عَلَيْهِ وَ هُوَ مَنْقُوصُ اَلْحُرُوفِ وَ أَمَّا اَلْكِتٰابُ اَلْمُبِينُ فَهُوَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ أَمَّا اَللَّيْلَةُ فَفَاطِمَةُ عَلَيْهَا اَلسَّلاَمُ . 🔰يعقوب بن جعفر بن ابراهيم گويد: خدمت موسى بن جعفر عليه السلام بودم كه مردى نصرانى نزد آن حضرت آمد، مادر عريض [منطقه ای بیرون مدينه] بوديم..... نصرانى گفت: أصلحك اللّٰه من اكنون از شما سؤال ميكنم فرمود، بپرس. گفت: بمن خبر ده از كتاب خداى تعالى كه آن را بر محمد نازل كرده و بدان سخن گفته و آن را بآنچه بايد معرفى كرده و فرموده:«حم سوگند بكتاب روشن كه آن را در شبى مبارك نازل كرده‌ايم كه ما بيم دهنده‌ايم، در آن شب هر امر محكمى را فيصل دهند-۴ سوره ۴۴-» تفسير باطنى اين آيات چيست‌؟. فرمود: اما حم محمد صلّى اللّٰه عليه و آله است و آن در كتابى است كه بر هود نازل گشته و از حروفش كاسته شده (يعنى در كتاب هود از محمد به حم تعبير شده و دو حرف م د آن، از نظر تخفيف يا جهت ديگرى افتاده است) و اما كتاب روشن امير المؤمنين على عليه السلام است، و اما شب مبارك فاطمه عليها السلام است(۲). ___ ۱_تفسير فرات الکوفي ص ۵۸۱. ۲_الکافي ج ۱، ص ۴۷۸_۴۷۹. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️حيث نلتقي حوار بین عالم سنی وعالم شيعي (الحلقة۲۳) 🔸️الموضوع:التنجیم 🎤الشيخ أحمد سلمان(شيعي) الشيخ كريم شنيبة(سني) @kashkolka
34.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️حيث نلتقي حوار بین عالم سنی وعالم شيعي (الحلقة٢٤) 🔸️الموضوع:المرأة في الإسلام ج1 🎤الشيخ أحمد سلمان(شيعي) الشيخ كريم شنيبة(سني) @kashkolka
33.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️حيث نلتقي حوار بین عالم سنی وعالم شيعي (الحلقة۲۵) 🔸️الموضوع:المرأة في الإسلام ج۲ 🎤الشيخ أحمد سلمان(شيعي) الشيخ كريم شنيبة(سني) @kashkolka