eitaa logo
الکشکول
208 دنبال‌کننده
148 عکس
249 ویدیو
53 فایل
✍️الکعبی 🌐عربي_فارسي
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صاحت يم حسن يم تعالي و شوفي كربلا اشسوت ابحالي😭 (لسان حال السيدة زينب) 🎤ملا حيدر البياتي ♻️کانال الکشکول @kashkolka
گزارش_تاریخی_رویداد_کربلا_رسول_جعفریان (1).pdf
1.9M
تاملی در نهضت عاشورا (گزارش تاریخی از رویداد کربلا) ✍️رسول جعفریان ♻️کانال الکشکول @kashkolka
قُلْ للقيامَةِ: قومي بعدَ مقتلِهِ كي لا تُرى زَينبٌ مَدميّةَ العَضُدِ محمَّد الحِرزي
عكسی که بغلط بعنوان قدیمترین تصویر حرم امام حسین علیه السلام منتشر میشه در واقع عکس متعلق به حرم حر ریاحی(رضوان الله علیه) برا اطلاع بیشتر مقاله دکتر احمد خامه یار را بخوانید 👇 http://ganjineh.kateban.com/post/2955
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عزاء ركضة طويريج _1446 هـ عزای (رکظه طویریج)امسال عاشورای۱۴۴۶ ♻️کانال الکشکول @kashkolka
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صاحت يوادي كربلاء 🎤شيخ هادي الكربلائي
🟠عاقبت حرملة لعنه الله، (تحقق نفرين امام سجاد عليه السلام درباره حرمله ملعون بدست مختار بن ابو عبيدة ثقفي رضي الله عنه ): منهال بن عمرو مى‌گويد:در بازگشتم از مكه به ديدار على بن حسين عليه السّلام رفتم.پس به من فرمود:اى منهال !حرملة بن كاهله چه مى‌كرد؟پس عرضه داشتم:هنگامى كه كوفه را ترك كردم زنده بود.پس امام دستانش را بلند كرد و فرمود:«خداوندا!حرارت آهن را به او بچشان،خداوندا!حرارت آهن را به او بچشان،خداوندا!حرارت آتش را به او بچشان) منهال مى‌گويد:پس به كوفه آمدم درحالى كه مختار بن ابى عبيد قيام كرده بود و او دوست من بود. پس چند روزى در خانه‌ام بود تا مردم مرا رها كردند پس به سوى مختار رفتم و او را بيرون خانه‌اش ملاقات كردم.پس گفت:اى منهال !چرا تحت رهبرى ما نيامده و ما را يارى ننموده و در اين امر با ما مشاركت نمى‌كنى‌؟پس او را آگاه نمودم كه در مكه بودم و اينك به نزد تو آمده‌ام.و همراه او حركت كرده و باهم سخن گفتيم تا به«كناس»رسيديم پس ايستاد گويى كه در انتظار چيزى بود و او از مكان حرملة بن كاهله آگاه شد و گروهى را به دنبال او فرستاده بود پس اندكى نگذشت كه گروهى دوان‌دوان و گروهى به سرعت روان آمده و گفتند:اى امير!بشارت ده كه حرملة بن كاهله دستگير شد.پس اندكى نگذشت كه حرمله را آوردند. هنگامى كه مختار به او نگريست گفت:ستايش از آن خداوندى است كه مرا بر تو مسلط‍‌ كرد سپس گفت:جلاّد[را بياوريد]پس جلاّد را آوردند.گفت:دو دستش را قطع كن.پس اين چنين كردند.سپس گفت:دو پايش را هم قطع كن.پس اين‌چنين كردند.آنگاه گفت:آتش، آتش[بياوريد].پس آتش و هيزم آوردند و بر او ريختند و آتش برافروختند.پس گفتم: خداوند منزّه است.مختار گفت:اى منهال !همانا تسبيح همواره نيكو است اما براى چه تسبيح گفتى‌؟جواب دادم:اى امير،در اين سفرم به مكه هنگام بازگشت بر امام سجاد عليه السّلام داخل شدم پس به من فرمود:اى منهال !حرملة بن كاهله اسدى چه مى‌كند؟عرضه داشتم: هنگامى كه كوفه را ترك كردم زنده بود پس امام دستانش را بلند كرد و فرمود:خداوند گرماى آهن را به او بچشان،خداوندا گرماى آهن را به او بچشان خداوند گرماى آتش را به او بچشان. پس مختار به من گفت:آيا خود شنيدى كه امام سجاد عليه السّلام اين‌گونه بگويد؟پس گفتم:به خدا سوگند شنيدم.پس مختار از اسبش فرود آمد و دو ركعت نماز گزارد و سجده را طولانى كرد پس برخاست و سوار اسب شد درحالى كه حرمله سوخته بود.من نيز به همراه او سوار شدم و حركت كرديم.به كنار خانه‌ام كه رسيدم گفتم:اى امير اگر مشرّف گردانيد و مرا گرامى بداريد و به نزد من فرود آئيد و از غذايم استفاده كنيد[خوشحال مى‌گردم].پس گفت:اى منهال !به من مى‌گويى كه امام سجاد عليه السّلام چهار دعا فرمود كه خداوند به دست من آن را اجابت كرد آنگاه از من مى‌خواهى كه غذا بخورم.امروز روزى است كه براى شكرگزارى آنچه به توفيق خدا انجام دادم بايد روزه بدارم. 📚الامالي،الشيخ الطوسي،ص:٢٣٨_۲۳۹. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🟠عاقبة حرملة لعنه الله: شيخ طوسي:أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدٍ ، قَالَ: أَخْبَرَنِي اَلْمُظَفَّرُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلْبَلْخِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو عَلِيٍّ مُحَمَّدُ بْنُ هَمَّامٍ اَلْإِسْكَافِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ جَعْفَرٍ اَلْحِمْيَرِيُّ ، قَالَ: حَدَّثَنِي دَاوُدُ بْنُ عُمَرَ اَلنَّهْدِيُّ ، عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ ، عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ يُونُسَ ، عَنِ اَلْمِنْهَالِ بْنِ عَمْرٍو ، قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) مُنْصَرَفِي مِنْ مَكَّةَ فَقَالَ لِي: يَا مِنْهَالُ ، مَا صَنَعَ حَرْمَلَةُ بْنُ كَاهِلَةَ اَلْأَسَدِيُّ فَقُلْتُ: تَرَكْتُهُ حَيّاً بِالْكُوفَةِ ، قَالَ: فَرَفَعَ يَدَيْهِ جَمِيعاً، فَقَالَ: ' اَللَّهُمَّ أَذِقْهُ حَرَّ اَلْحَدِيدِ، اَللَّهُمَّ أَذِقْهُ حَرَّ اَلْحَدِيدِ، اَللَّهُمَّ أَذِقْهُ حَرَّ اَلنَّارِ' . قَالَ اَلْمِنْهَالُ : فَقَدِمْتُ اَلْكُوفَةَ ، وَ قَدْ ظَهَرَ اَلْمُخْتَارُ بْنُ أَبِي عبيد [عُبَيْدَةَ] ، وَ كَانَ لِي صَدِيقاً، قَالَ: فَكُنْتُ فِي مَنْزِلِي أَيَّاماً حَتَّى اِنْقَطَعَ اَلنَّاسُ عَنِّي، وَ رَكِبْتُ إِلَيْهِ فَلَقِيتُهُ خَارِجاً مِنْ دَارِهِ، فَقَالَ: يَا مِنْهَالُ ، لَمْ تَأْتِنَا فِي وِلاَيَتِنَا هَذِهِ، وَ لَمْ تُهَنِّنَا بِهَا، وَ لَمْ تَشْرَكْنَا فِيهَا فَأَعْلَمْتُهُ أَنِّي كُنْتُ بِمَكَّةَ ، وَ أَنِّي قَدْ جِئْتُكَ اَلْآنَ، وَ سَايَرْتُهُ وَ نَحْنُ نَتَحَدَّثُ حَتَّى أَتَى اَلْكُنَاسَ ، فَوَقَفَ وُقُوفاً كَأَنَّهُ يَنْتَظِرُ شَيْئاً، وَ قَدْ كَانَ أُخْبِرَ بِمَكَانِ حَرْمَلَةَ بْنِ كَاهِلَةَ ، فَوَجَّهَ فِي طَلَبِهِ، فَلَمْ نَلْبَثُ أَنْ جَاءَ قَوْمٌ يَرْكُضُونَ وَ قَوْمٌ يَشْتَدُّونَ حَتَّى قَالُوا: أَيُّهَا اَلْأَمِيرُ، اَلْبِشَارَةَ، قَدْ أُخِذَ حَرْمَلَةُ بْنُ كَاهِلَةَ ، فَمَا لَبِثْنَا أَنْ جِيءَ بِهِ، فَلَمَّا نَظَرَ إِلَيْهِ اَلْمُخْتَارُ قَالَ لِحَرْمَلَةَ : اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي مَكَّنَنِي مِنْكَ. ثُمَّ قَالَ: اَلْجَزَّارَ اَلْجَزَّارَ، فَأُتِيَ بِجَزَّارٍ، فَقَالَ لَهُ: اِقْطَعْ يَدَيْهِ، فَقُطِعَتَا، ثُمَّ قَالَ لَهُ: اِقْطَعْ رِجْلَيْهِ، فَقُطِعَتَا، ثُمَّ قَالَ: اَلنَّارَ اَلنَّارَ، فَأُتِيَ بِنَارٍ وَ قَصَبٍ فَأُلْقِيَ عَلَيْهِ وَ اِشْتَعَلَتْ فِيهِ اَلنَّارُ. فَقُلْتُ: سُبْحَانَ اَللَّهِ! فَقَالَ لِي: يَا مِنْهَالُ ، إِنَّ اَلتَّسْبِيحَ لَحَسَنٌ، فَفِيمَ سَبَّحْتَ فَقُلْتُ: أَيُّهَا اَلْأَمِيرُ، دَخَلْتُ فِي سَفْرَتِي هَذِهِ مُنْصَرَفِي مِنْ مَكَّةَ عَلَى عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) فَقَالَ لِي: يَا مِنْهَالُ ، مَا فَعَلَ حَرْمَلَةُ بْنُ كَاهِلَةَ اَلْأَسَدِيُّ فَقُلْتُ: تَرَكْتُهُ حَيّاً بِالْكُوفَةِ ، فَرَفَعَ يَدَيْهِ جَمِيعاً فَقَالَ: 'اَللَّهُمَّ أَذِقْهُ حَرَّ اَلْحَدِيدِ، اَللَّهُمَّ أَذِقْهُ حَرَّ اَلْحَدِيدِ، اَللَّهُمَّ أَذِقْهُ حَرَّ اَلنَّارِ'. فَقَالَ لِي اَلْمُخْتَارُ : أَ سَمِعْتَ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) يَقُولُ هَذَا فَقُلْتُ: وَ اَللَّهِ لَقَدْ سَمِعْتُهُ قَالَ، فَنَزَلَ عَنْ دَابَّتِهِ وَ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ فَأَطَالَ اَلسُّجُودَ، ثُمَّ قَامَ فَرَكِبَ، وَ قَدِ اِحْتَرَقَ حَرْمَلَةُ ، وَ رَكِبْتُ مَعَهُ وَ سِرْنَا، فَحَاذَيْتُ دَارِي، فَقُلْتُ: أَيُّهَا اَلْأَمِيرُ، إِنْ رَأَيْتَ أَنْ تُشَرِّفَنِي وَ تُكْرِمَنِي وَ تَنْزِلَ عِنْدِي وَ تَحَرَّمَ بِطَعَامِي. فَقَالَ: يَا مِنْهَالُ ، تُعْلِمُنِي أَنَّ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ دَعَا بِأَرْبَعِ دَعَوَاتٍ فَأَجَابَهُ اَللَّهُ عَلَى يَدَيَّ ثُمَّ تَأْمُرُنِي أَنْ آكُلَ! هَذَا يَوْمُ صَوْمٍ شُكْراً لِلَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) عَلَى مَا فَعَلْتُهُ بِتَوْفِيقِهِ. 📚الامالي،الشيخ الطوسي،ص:٢٣٨_۲۳۹. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلشِّفَاهِ اَلذَّابِلاَتِ اَلسَّلاَمُ عَلَى مَهْتُوكِ اَلْخِبَاءِ اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلْمَظْلُومِ بِلاَ نَاصِرٍ اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلشَّيْبِ اَلْخَضِيبِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلْخَدِّ اَلتَّرِيبِ ، اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلْأَعْضَاءِ اَلْمُقَطَّعَاتِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلْمُغَسَّلِ بِدَمِ اَلْجِرَاحِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلرُّءُوسِ اَلْمُشَالاَتِ، اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلثَّغْرِ اَلْمَقْرُوعِ بِالْقَضِيبِ، ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🟠در رثای امام حسين عليه السلام: سيد ابن طاووس: فروی أن بعض فضلاء التابعين لما شاهدا رأس الحسين عليه السلام بالشام أخفى نفسه شهرا من جميع أصحابه فلما وجدوه بعد إذ فقدوه سألوه عن سبب ذلك فقال ألا ترون ما نزل بنا وأنشأ يقول : جاؤُوا بِرَأْسِكَ يا ابْنَ بِنْتِ مُحَمّدٍ مُتَرَمِّلاً بِدِمائِهِ تَرْمِيلا وكأنّما بِكَ يا ابْنَ بنتِ مُحَمّدٍ قَتَلوا جَهاراً عامدينَ رَسُولا قَتَلُوكَ عَطْشَاناً ولَمّا يَرْقُبُوا في قَتْلِكَ التنِّزيلَ والتّأْويلا ويُكَبِّرونَ بِأَنْ قُتِلْتَ وإنّما قَتَلوا بكَ التّكْبيرَ والتّهْليلاَ 🔰روايت شده است كه يكى از دانشمندان تابعين [ منهال بن سعد ساعدى ] چونسر حسين ( ع ) را در شام مشاهده كرد ، پنهان شد وخود را يك ماه از ياران خويش مخفى داشت . پس از يك ماه كه او را ديدند وسبب پنهان شدنش را پرسيدند ، گفت : مگر نمى بينيد چه بدبختى بزرگى بر ما نازل شده است ؟ سپس اين اشعار را گفت : " اى پسر دختر محمد ( ص ) ! سر خون آلود تو را به شام آوردند وبا كشتن تو گويا آشكارا واز روى عمد ، رسول خدا ( ص ) را كشتند . اى پسر پيغمبر ! تو را با لب تشنه به قتل رسانيدند ومراعات قرآن را ننمودند وبه خاطر كشته شدن تو تكبير گفتند ، در صورتى كه در حقيقت تكبير وتهليل را كشته اند . 📚اللهوف في قتلى الطفوف،السيد ابن طاووس،ص:۱۰۲،الناشر: أنوار الهدى - قم - ايران. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
27.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
غریب (شرح مصائب الإمام السجاد عليه السلام في الأسر) 🎤مرتضى حرب ♻️کانال الکشکول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ابونا المرتضى وقد سبينا😭😭😭 🎤محمد الحرزي ♻️کانال الکشکول @kashkolka
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
أنه ادری ماترضاها هالوادم امشی ویاها 🎤السيد محمد الحسینی ♻️کانال الکشکول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مواکب و دسته های عزاداری شیعیان در روز عاشورا محرم۱۴۴۶ ایالت میشیگان آمریکا ♻️کانال الکشکول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دسته عزاداری شیعیان در روز عاشورا محرم ۱۴۴۶ 🌎نایروبی پایتخت کشور کنیا_آفریقا ♻️کانال الکشکول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دسته تکیه چهل اختران_ قم در روز عاشورا ♻️کانال الکشکول @kashkolka
_موعود_الك_الرادود_سيد_محمد_الحسيني_epxhd6bnoKg_140.mp3
8.93M
موعود الك (السيدة زينب عليها السلام تخاطب أبا الفضل العباس عليه السلام ) 🎤الرادود سيد محمد الحسيني ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🔸️عزاداری حضرت رباب بر امام حسین علیه السلام 🔻عزاء السيدة رباب رضي الله عنها على الامام الحسين عليه السلام : الکافی:عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ يُونُسَ عَنْ مَصْقَلَةَ اَلطَّحَّانِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لَمَّا قُتِلَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَقَامَتِ اِمْرَأَتُهُ اَلْكَلْبِيَّةُ عَلَيْهِ مَأْتَماً وَ بَكَتْ وَ بَكَيْنَ اَلنِّسَاءُ وَ اَلْخَدَمُ حَتَّى جَفَّتْ دُمُوعُهُنَّ وَ ذَهَبَتْ فَبَيْنَا هِيَ كَذَلِكَ إِذَا رَأَتْ جَارِيَةً مِنْ جَوَارِيهَا تَبْكِي وَ دُمُوعُهَا تَسِيلُ فَدَعَتْهَا فَقَالَتْ لَهَا مَا لَكِ أَنْتِ مِنْ بَيْنِنَا تَسِيلُ دُمُوعُكِ قَالَتْ إِنِّي لَمَّا أَصَابَنِي اَلْجَهْدُ شَرِبْتُ شَرْبَةَ سَوِيقٍ قَالََ فَأَمَرَتْ بِالطَّعَامِ وَ اَلْأَسْوِقَةِ فَأَكَلَتْ وَ شَرِبَتْ وَ أَطْعَمَتْ وَ سَقَتْ وَ قَالَتْ إِنَّمَا نُرِيدُ بِذَلِكِ أَنْ نَتَقَوَّى عَلَى اَلْبُكَاءِ عَلَى اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ . 🔰مصقله گويد: شنيدم امام صادق عليه السلام ميفرمود: چون حسين عليه السلام كشته شد، همسر كلبيه آن حضرت (يعنى دختر امرؤ القيس و مادر سكينه) برايش سوگوارى بپا كرد و خود گريست و زنان و خدمتگزاران او هم گريستند تا اشك چشمشان خشك شد و تمام گشت، آن هنگام يكى از كنيزانش را ديد ميگريد و اشك چشمش جاريست، او را طلبيد و گفت: چرا در ميان ما تنها اشك چشم تو جاريست‌؟ او گفت: من چون بسختى و مشقت مى‌افتم سويق (شربت مخصوصى) مى‌آشامم، او هم دستور داد غذا و سويق تهيه كنند، و خودش از آن خورد و نوشيد و بديگران هم خورانيد و نوشانيد و گفت مقصودم از اين عمل اينست كه براى گريستن بر حسين عليه السلام نيرو پيدا كنيم. 📚الکافي ج ۱، ص ۴۶۶ ♻️کانال الکشکول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اَلسَّلاَمُ عَلَى مَنْ دَفَنَهُ أَهْلُ اَلْقُرَى اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلْمَقْطُوعِ اَلْوَتِينِ ___ موکب عزای بني اسد به یاد روز دفن امام حسین علیه السلام ویارانش ۱۳محرم الحرام۱۴۴۶ کربلای معلی ♻️کانال الکشکول @kashkolka
تغزل_قميص_المذبوح_الملا_محمد_باقر_الخاقاني_عزاء_هيئة_وم_8e_PXiXyfI4.mp3
17.41M
تغزل قميص المذبوح 🎤الملا محمد باقر الخاقاني عزاء هيئة وموكب فاطمة الزهراء عليها السلام - العراق
الراهب_المسيحي_ورأس_الإمام_الحسين_عليه_السلام_الشيخ_عبد_alaz_0C7eo.mp3
3.58M
قصة الراهب المسيحي و رأس الحسين عليه السلام 🎤الشيخ عبدالزهرة الكعبي(رحمه الله) 🔸️لما انفذ ابن زياد رأس الحسين (ع) إلى يزيد بن معاوية مع الأسارى موثقين في الحبال منهم نساء و صبيان و صبيات من بنات رسول اللّه (ص) على اقتاب الجمال موثقين مكشفات الوجوه و الرءوس و كلما نزلوا منزلا اخرجوا الرأس من صندوق أعدوه له فوضعوه على رمح و حرسوه طول الليل الى وقت الرحيل ثم يعيدوه الى الصندوق و يرحلوا فنزلوا بعض المنازل و في ذلك المنزل دير فيه راهب فأخرجوا الرأس على عادتهم و وضعوه على الرمح و حرسه الحرس على عادته و اسندوا الرمح الى الدير فلما كان في نصف الليل رأى الراهب نورا من مكان الرأس الى عنان السماء فأشرف على القوم و قال من أنتم؟ قالوا نحن أصحاب ابن زياد قال و هذا رأس من؟ قالوا رأس الحسين بن علي بن أبي طالب بن فاطمة بنت رسول اللّه (ص) قال نبيكم؟ قالوا نعم قال بئس القوم أنتم لو كان للمسيح ولد لأسكناه احداقنا ثم قال هل لكم في شي‌ء قالوا و ما هو قال عندي عشرة آلاف دينار تأخذونها و تعطوني الرأس يكون عندي تمام الليلة و اذا رحلتم تأخذونه قالوا و ما يضرنا فناولوه الرأس و ناولهم الدنانير فأخذه الراهب فغسله و طيبه و تركه على فخذه و قعد يبكي الليل كله فلما اسفر الصبح قال يا رأس لا املك إلا نفسي و أنا أشهد ان لا إله إلا اللّه و ان جدك محمدا رسول اللّه و اشهد اللّه انني مولاك و عبدك ثم خرج عن الدير و ما فيه و صار يخدم أهل البيت. 🔻ترجمه فارسی 📚تذكرة الخواص،سبط ابن الجوزي،ص237. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
ترجمه فارسی: .تذكرة الخواص ـ به نقل از عبد الملك بن هشام نحوى بصرى ـ: ابن زياد ، سر حسين عليه السلام را همراه با زنان و پسربچّگان و دختربچّگان از نسل پيامبر صلى الله عليه و آله ـ كه سخت در بندشان كرده بود ـ ، سوار بر شترِ بى جهاز و سر و رو باز ، به اسارت فرستاد . سر حسين عليه السلام را نيز همراهشان به سوى يزيد بن معاويه ، روانه كرد و هر گاه در منزلى فرود مى آمدند ، سر را از صندوق مخصوص آن بيرون مى آوردند و آن را بر سرِ نيزه مى كردند و همه شب تا هنگام حركت ، از آن، محافظت مى كردند و سپس آن را به صندوق ، باز مى گرداندند و حركت مى كردند . آنان ، در يكى از منزل ها كه دِيْر راهبى در آن بود ، فرود آمدند و سر را مطابق روش خود ، بيرون آوردند و آن را بر سرِ نيزه كردند و نگهبانان ، مطابق شيوه خود ، از آن نگهبانى كردند و نيزه را به دِير ، تكيه دادند . نيمه شب ، راهب ، نورى از جايگاهِ سر تا دوردستِ آسمان ديد . از بالاى دِير به آن قوم ، رو كرد و گفت : شما كيستيد ؟ گفتند : ما ياران ابن زياد هستيم . راهب گفت : اين ، سرِ كيست ؟ گفتند : سرِ حسين بن على بن ابى طالب ، پسر فاطمه ، دختر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله . گفت : پيامبرتان ؟ ! گفتند : آرى . راهب گفت : قوم بدى هستيد! اگر مسيح عليه السلام ، فرزندى داشت ، او را بر بالاى چشمانمان جاى مى داديم . سپس گفت : آيا موافقيد كارى كنيم ؟ گفتند : چه كارى ؟ گفت : ده هزار دينار ، نزد من است . آن را مى گيريد و [در عوض ،]امشب ، سر را به من مى دهيد و آن را هنگام حركت ، از من پس مى گيريد . گفتند : براى ما زيانى ندارد . سر را به او دادند . او هم دينارها را به آنان داد و سر را گرفت و آن را شست و خوش بو كرد و بر روى رانش نهاد و همه شب را به گريه نشست و صبحگاه گفت : اى سر ! من اختياردار جز خود نيستم و گواهى مى دهم كه خدايى جز خداوند نيست و جدّت محمّد ، پيامبر خداست و خدا را گواه مى گيرم كه من ، دوستدار و بنده تو هستم . آن گاه از دِير و راه و عقيده اى كه در آن بود ، خارج شد و خادم اهل بيت عليهم السلام گرديد . 📚تذكرة الخواص،سبط ابن الجوزي،ص237.
🔴 خداوند جل جلاله برا حضرت موس (علیه السلام)از مصیبت امام حسین علیه السلام خبر می‌دهد 🔻 أخبار الله جل جلاله نبيه موسى عليه السلام به مصائب الحسين عليه السلام: قَالَ مُوسَى يَا رَبِّ وَ مَنِ اَلْحُسَيْنُ قَالَ لَهُ اَلَّذِي مَرَّ ذِكْرُهُ عَلَيْكَ بِجَانِبِ اَلطُّورِ قَالَ يَا رَبِّ وَ مَنْ يَقْتُلُهُ قَالَ يَقْتُلُهُ أُمَّةُ جَدِّهِ اَلْبَاغِيَةُ اَلطَّاغِيَةُ فِي أَرْضِ كَرْبَلاَءَ وَ تَنْفِرُ فَرَسُهُ وَ تُحَمْحِمُ وَ تَصْهِلُ وَ تَقُولُ فِي صَهِيلِهَا اَلظَّلِيمَةَ اَلظَّلِيمَةَ مِنْ أُمَّةٍ قَتَلَتْ اِبْنَ بِنْتِ نَبِيِّهَا فَيَبْقَى مُلْقًى عَلَى اَلرِّمَالِ مِنْ غَيْرِ غُسْلٍ وَ لاَ كَفَنٍ وَ يُنْهَبُ رَحْلُهُ وَ يُسْبَى نِسَاؤُهُ فِي اَلْبُلْدَانِ وَ يُقْتَلُ نَاصِرُهُ وَ تُشْهَرُ رُءُوسُهُمْ مَعَ رَأْسِهِ عَلَى أَطْرَافِ اَلرِّمَاحِ يَا مُوسَى صَغِيرُهُمْ يُمِيتُهُ اَلْعَطَشُ وَ كَبِيرُهُمْ جِلْدُهُ مُنْكَمِشٌ يَسْتَغِيثُونَ وَ لاَ نَاصِرَ وَ يَسْتَجِيرُونَ وَ لاَ خَافِرَ. قَالَ فَبَكَى مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ . 🔰حضرت موسى گفت: پروردگارا! اين حسين كيست!؟خطاب شد: حسين همان كسى است كه در كوه طور براى تو شرح دادم. حضرت موسى گفت: پروردگارا! قاتل حسين كيست! خطاب شد: امّت جدّش كه ظالم و ستم كيش هستند او را در زمين كربلا شهيد مي نمايند. اسب حسين رم و همهمه مي كند و فرياد مي زند و مي گويد:الظليمة الظليمة من امة قتلت ابن بنت نبيها يعنى فرياد از ظلم و ستم امتى كه پسر دختر پيغمبر خود را شهيد نمودند. سپس بدن حسين بدون غسل و كفن روى خاكها خواهد ماند، اموال او را به يغما مي برند، زنان وى را در شهرها اسير مي نمايند، ياوران او را شهيد مى‏كنند، سر آنان را با سر حسين بر فراز نيزه‏ها بلند خواهند كرد. يا موسى! صغيرهم يميته العطش، و كبيرهم جلده منكمش، يستغيثون و لا ناصر، و يستجيرون و لا خافر. يعنى اى موسى! تشنگى افراد كوچك ايشان را مي كشد، پوست بدن بزرگان آنان درهم كشيده مى‏شود، استغاثه مي كنند ولى فريادرسى نخواهد بود، پناهنده مي شوند ولى پناه‏گاهى نخواهند داشت. سپس حضرت موسى گريان شد . 📚بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۴۴، ص ۳۰۸. ♻️کانال الکشکول @kashkolka