eitaa logo
الکشکول
175 دنبال‌کننده
142 عکس
225 ویدیو
50 فایل
✍️الکعبی 🌐عربي_فارسي
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴احمد بن موسى بن جعفر عليه السلام المعروف بشاهچراغ(۳) ✍️الکعبی 🔸️هل ادعی أحمد بن موسى الامامة؟: روى الكشي في ترجمة ابراهيم بن أبي اسمال قال:وَ بِهَذَا الْإِسْنَادِ[حَدَّثَنِي حَمْدَوَيْهِ، قَالَ حَدَّثَنِي الْحَسَنُ بْنُ مُوسَى، قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْبَزَّازُ ]قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ أُسَيْدٍ، قَالَ: لَمَّا كَانَ مِنْ أَمْرِ أَبِي الْحَسَنِ (ع) مَا كَانَ، قَالَ إِبْرَاهِيمُ وَ إِسْمَاعِيلُ ابْنَا أَبِي سَمَّالٍ فَنَأْتِي أَحْمَدَ ابْنَهُ، قَالَ، فَاخْتَلَفَا إِلَيْهِ زَمَاناً، فَلَمَّا خَرَجَ أَبُو السَّرَايَا، خَرَجَ أَحْمَدُ بْنُ أَبِي الْحَسَنِ (ع) مَعَهُ، فَأَتَيْنَا إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْمَاعِيلَ فَقُلْنَا لَهُمَا إِنَّ هَذَا الرَّجُلَ خَرَجَ مَعَ أَبِي السَّرَايَا فَمَا تَقُولَانِ قَالَ، فَأَنْكَرَا ذَلِكَ مِنْ فِعْلِهِ وَ رَجَعَا عَنْهُ، وَ قَالا أَبُو الْحَسَنِ حَيٌّ نَثْبُتُ عَلَى الْوَقْفِ، قَالَ أَبُو الْحَسَنِ‌ وَ أَحْسَبُ هَذَا يَعْنِي إِسْمَاعِيلَ مَاتَ عَلَى شَكِّهِ(١). 🔸️سند الحديث: وفي سند الحديث مجهولان وهما أحمد بن محمد البزاز و محمد بن أحمد بن أسيد لذا قال السيد الخوئي رحمه الله بعد ذكر هذا الحديث مع عدة أحاديث أخرى في ترجمة ابراهيم بن أبي اسمال:و هذه الروايات كلها ضعيفة(٢). ولكن اختلفت آراء بعض علماء الرجال في أحمد بن موسى بسبب هذا الحديث. قال المامقاني رحمه الله:و العجب من الفاضل المجلسي في الوجيزة ،من جعله حسنا،مع ما سمعت من الشيخ المفيد رحمه اللّه من وصفه بالورع،و حبّ الإمام له،فإنّي أفهم من ذلك ما فوق التوثيق.اللهم إلاّ أن يكون غرض الفاضل المجلسي منع دلالة الورع على العدالة،و هو كما ترى،أو الإشارة إلى ما ذكره الكشّي في ترجمة إبراهيم بن أبي السمال،من الحديث الدالّ على أنّ أحمد-هذا-قد ادّعى بعضهم فيه الإمامة بعد أبيه،و أنّه خرج بعد ذلك مع أبي السرايا فرجعوا عنه....وجه الدلالة؛أنّ عدم نهيه لهما عن الوقف ينافي عدالته،فيكون من قسم الحسن،لمدحهم له بالورع و..نحوه فالحقّ مع المجلسي في عدم توثيقه(٣). و لکن استدل بهذا الحديث الشیخ التستري رحمه الله على ادعاء المترجم له للامامة و نفى عدالته، و قال رحمه الله فی آخر کلامه:ثمّ يؤيّد خبر الكشّي في ادّعائه الإمامة قول النوبختي:«إنّ فرقة قالت بعد الرضا -عليه السلام-بامامة أحمد و أجازوها في أخوين»(٤). اقول و قول النوبختي لا يؤيد ادعاءه للامامة اذا لم يثبت من طريق آخر فهناك من اولاد الأئمة عليهم السلام من قالت جماعة بإمامتهم و هم بريئون من ذلك كزيد بن علي عليه السلام الشهيد و ابنه يحيى او اسماعيل بن جعفر الصادق عليه السلام الذي مات في حياته والده ولكن اعتقد بامامته البعض من الشيعة. 🔸️النتيجة:إن الخبر الذي يستدل به على ادعائه للامامة لم ثبت صحته لضعف سنده و لو افترضنا انه صحيح ليس فيه إشارة واضحه فربما لم ينهي ابني أبي سمال عن القول بامامته لسبب آخر و لو كان طالبا لها لم يخرج مع أبي السرايا و هو يعلم انه سينفضون عنه القائلين بامامته. ناهيك عن مدح مثل الشيخ المفيد رضوان الله عليه له الذي ذكرناه سابقا بالورع و جلالة القدر(٥). ____ ١_رجال الكشي ،ج: 1،ص: 472. ٢_معجم رجال الحديث،ج١،ص١٧٠. ٣_تنقيح المقال،ج:٨ص١٦٧_١٦٨،باختصار يسير. ٤_قاموس الرجال،التستري،ج١،ص٦٦١. ٥_الارشاد،الشيخ المفيد،ج٢،ص٢٤٤. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🔴احمد بن موسى بن جعفر عليه السلام المعروف بشاهچراغ(۴) ✍️الکعبی 🔸وفاته ومدفنه:المشهور أنه توفي او استشهد في مدينة شيراز ولكن روي أيضا انه قتل في اسفراين. قال السيد محسن الامين رحمه الله: وعن كتاب لب الأنساب للسيد أبي جعفر محمد بن هارون الموسوي النيشابوري أنه قال: كان أحمد بن موسى كريما شجاعا جليلا ورعا صاحب ثروة جليل القدر والمنزلة ..... وروى عن أبيه وآبائه ع أحاديث كثيرة وكان ساكنا في دار السلام بغداد ولما سمع قضية الإمام علي بن موسى الرضا ع الهائلة حزن كثيرا وبكى بكاء شديدا وخرج من بغداد لطلب ثاره ومعه ثلاثة آلاف من أحفاد الأئمة الطاهرين قاصدا حرب المأمون ولما وصلوا إلى قم حاربهم عاملها من قبل المأمون واستشهد منهم جماعة ودفنوا هناك ولهم مشهد مزور ولما وصلوا اسفراين من ناحية خراسان نزلوا في ارض سبخه بين جبلين فهجم عليهم عسكر المأمون وحاربهم وقتلهم واستشهد احمد ودفن هناك وقبره هناك مزور وبعض النسابين يرون قبره ومزاره بشيراز وهذا مشهور من أغلاط العامة انتهى(۱). وعلق سيد محسن الامين رحمه الله على هذا القول و قال:وهذا غريب مخالف للمشهور من أن مشهده بشيراز(٢). و المشهور كما أشار السيد الامين أنه توفي او استشهد في شيراز و دفن فیها و قبره مشهورا هناك . قال صاحب كتاب شد الازار في حط الاوزار عن زوار المزار، الذي الفه في حدود سنة 791 و شرح فيه مزارات شيراز:السيد الامير احمد بن موسى بن جعفر بن محمد بن على بن الحسين بن على المرتضى رضوان اللّه تعالى عليهم اجمعين ،قدم شيراز فتوفّي بها فى ايّام المأمون بعد وفاة اخيه علىّ الرضا بطوس و كان اجودهم و ارأفهم نفسا قد اعتق الف رقبة من العبيد و الأماء فى سبيل اللّه تعالى و قيل استشهد و لم يوقف على قبره حتّى ظهر فى عهد الأمير مقرّب الدّين مسعود بن بدر فبنى عليه بناء، و قيل وجد فى قبره كما هو صحيحا طرىّ اللّون‏ لم يتغيّر و عليه فاضة سابغة و فى يده خاتم نقش عليه «العزّة للّه احمد بن موسى» فعرفوه به، ثمّ بنى عليه الأتابك ابو بكر بناء ارفع منه، ثمّ انّ الخاتون تاشى و كانت خيرة ذات تسبيح و صلاة بنت عليه قبّة رفيعة و بنت بجنبها مدرسة عالية و جعلت مرقدها بجواره في سنة خمسين و سبعمائة رحمة اللّه عليهم‏(3)(4). 🔸️سبب قدومه الی شیراز:قال السيد محسن الامين:اما سبب مجيئه إلى شيراز ووفاته فيها فلم اطلع فيه على شئ تطمئن به النفس وهذا الخبر الذي تقدم نقله عن لب الأنساب للنيسابوري يشبه ان يكون من الأقاصيص والحكايات الموضوعة ولا يكاد يقبله عقل وكذلك ما ذكره صاحب كتاب آثار العجم مما يشبه هذا فلذلك اعرضنا عن نقله(5). و خلاصة ما ذكره صاحب آثار العجم المتوفى١٣٣٩هجري قال: وفي عهد المامون قصد خراسان لروية اخيه الامام الرضا عليه السلام فلما وصل شيراز بلغ خبر قدومه الى قتلغ خان حاكم شيراز من قبل المامون فاعد جيشا لقتالهم و التقى الجمعان في منطقة خان زينان قرب شيراز و أثناء القتال صاح احد جنود العباسيين ان كان قصدكم رؤية علي بن موسى الرضا[ع]فقد مات علي بن موسى و عندما سمعوا هذا الكلام تفرق جمعهم ولم يبقى سوى احمد بن موسى مع عدة مم إخوانه و اقاربه لذا فر إلى شيراز و تعقبه جنود قتلغ إلى الموضع الموجود قبره اليوم وقتلوه هناك(٦). و سواء جاء هاربا لشيراز او قاصدا لزيارة أخيه الرضا عليه السلام فالسبب الاصلي واحد و هو ظلم بني العباس لعنهم الله الذي جعل آل الرسول صلى الله عليه وآله مشردين في الامصار غريبين عن موطن جدهم رسول الله ص و اجبر كذلك الإمام الرضا عليه السلام على المجيئ إلى خراسان و ترك المدينة المنورة. ————————— ۱_اعیان الشيعة،الامين،ج٣،ص١٩٢. ٢_نفس المصدر. 3_ شد الإزار فى حط الأوزار عن زوار المزار، ص:289_ 292. 4_ الامير مقرب الدين مسعود احد وزراء الاتابك ابو بكر بن سعد بن زنگى حاكم ولاية فارس في عصره؛الاتابك ابو بكر بن سعد بن زنگى حكم ولاية فارس و حواليها لمدت ثلاثين سنه و توفي سنة658للهجرة؛تاشي خاتون ام السلطان شيخ ابو اسحق‏ ملك فارس و بعض مناطق جنوب ايران في عصره. 5_اعیان الشيعة،الامين،ج٣،ص١٩٢. ٦_آثار العجم ج٢ ص٧٤٥ . ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🔴توسل العالم السني ابن حبان (المتوفى: 354هـ) بالامام الرضا عليه السلام: 🔸️توسل عالم اهل سنت ابن حبان(متوفای: 354هـ) به امام رضا علیه السلام: قال :وقبره بسناباذ خَارج النوقان مَشْهُور يزار بِجنب قبر الرشيد قد زرته مرَارًا كَثِيرَة وَمَا حلت بِي شدَّة فِي وَقت مقَامي بطوس فزرت قبر عَليّ بن مُوسَى الرِّضَا صلوَات الله على جده وَعَلِيهِ ودعوت الله إِزَالَتهَا عَنى إِلَّا أستجيب لي وزالت عَنى تِلْكَ الشدَّة وَهَذَا شَيْء جربته مرَارًا فَوَجَدته كَذَلِك أماتنا الله على محبَّة المصطفي وَأهل بَيته صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الله عَلَيْهِ وَعَلَيْهِم أَجْمَعِينَ. 🔰قبر او[امام رضا (ع)]در سناباد خارج نوقان که مشهور است واقع شده است و در کنار قبر هارون الرشید زیارت می شود، من این قبر را دفعات زیادی زیارت کرده‌ام، و موقعی که در طوس مقیم بودم، هر سختی و شدتی که به من روی می‌آورد،قبر علی بن موسی الرضا (صلوات الله علی جده و علیه) را زیارت می‌کردم و دعا می‌نمودم خدا آن را رفع کند،دعایم مستجاب می‌شد و خدا آن سختی را از من رفع می کرد و دعایم را مستجاب می‌نمود،این چیزی است که من بارها آن را تجربه کرده‌ام. خدا ما را با محبت مصطفی و اهل بیت او(صلی الله علیه و سلم الله علیه و علیهم اجمعین) بمیراند 📚الثقات،ابن حبان،ج٨،ص457،الناشر: دائرة المعارف العثمانية بحيدر آباد الدكن الهند . ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🔴احمد بن موسى بن جعفر عليه السلام المعروف بشاهچراغ(۵) ✍️الکعبی 🔸أولاده و اعقابه: نص اغلب النسابين کالبیهقي والفخر الرازي ان احمد بن موسى(عليه السلام )لم يعقب و قال البيهقي انه لا خلاف في ذلك(1) و ذكره ابن عنبة النسابة من جملة ولد الامام موسى بن جعفر عليه السلام الذين لهم بنات فقط قال:ومنهم ثلاثة لهم اناث وليس لاحد منهم ولد ذكر وهم سليمان ، والفضل وأحمد(2). ولكن أكد النسابة ابن شدقم الحسيني ان أحمد بن موسى كان له اولاد ذكور و قد اعقبوا. قال :عقب أبي محمد أحمد الورع بن الإمام موسى الكاظم (عليه السّلام)‌: ....قال السيد في الشجرة: فابو محمد أحمد الورع خلف اربعة بنين: محمدا و عليا و عبد اللّه و داود و عقبهم ...الخ (۳). 🔸مرقد السید ابراهيم بن أحمد بن موسى(ع) في قم!!: قال المرحوم عباس فیض عند ذكر نسب الشخص المدفون في بقعة امامزاده ابراهيم في حي دروازه كاشان بقم المقدسة: في ان المدفون بهذه البقعة ابو القاسم ابراهيم بن أحمد بن موسى بن جعفر عليه السلام أمرا مسلم عليه تاريخيا و هو ابن السيد أحمد شاهچراغ المدفون في شيراز و قد ذكر هجرته إلى قم صاحب تاريخ قم القديم ،و أيضا صرح بنسبه في الكتيبة الموجودة بمرقده والتي و يعود تاريخها إلى عام ٨٠٥للهجرة(٤). و نص الكتيبة التي اشاره اليها المرحوم فيض: «امرت بعمارة هذه الروضة الرفيعة و المرقد المنيفة المشهد المنور المعطر المقدس، الامام المعصوم الطاهر المطهر ابى القاسم ابراهيم بن احمد بن موسى بن جعفر بن محمد بن على بن الحسين بن الامام المفترض الطاعة، اسد اللّه الغالب ابى الحسن امير المؤمنين على بن ابيطالب صلوات اللّه و سلامه عليه و عليهم اجمعين بمنه، الخاتون العظمى، البانوى الكبرى بلقيس العهد و الاوان، خديجة العصر، رابعة الدهر، عصمة الدنيا و الدين، صفوة الاسلام و المسلمين، زيدت عصمت‏ها و خلدت عظمت‏ها(٥) فى شهر شوال سنه خمس و ثمانمأة (805) بمشقة العبد على بن حسن الطوسى»(٦). ولكن لم اعثر على ذكرا لإبراهيم بن أحمد بن موسى عليه السلام في تاريخ قم المطبوع و لم أرى أحدا ذكر لأحمد بن موسى عليه السلام ولدا باسم إبراهيم. والله اعلم بحقائق الأمور تم بعون الله في الیوم التاسع من ذو القعدة من عام الف و اربعمائة وخمسة وأربعين للهجرة على مهاجرها و آله افضل الصلاة والسلام في عش آل محمد قم المقدسة. ——————— 1_ لباب الانساب، البیهقی ص40،الشجرة المباركة في أنساب الطالبية، الرازي ص91. 2_ عمدة الطالب ، ابن عنبة،ص197. ۳_تحفة الأزهار،ضامن بن شدقم الحسینی،ج۳،ص۳۹۵،باختصار. ٤_گنجینه اثار قم،عباس فیض،ج۲،ص۳۶۲_۳۶۳. ٥_الظاهر انها احد أميرات آل صفي الذين حكمو قم و مناطق من عراق العجم في القرن الثامن و التاسع للهجرة. ٦_تاريخ قم،ناصر الشريعة، ص: 206. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
16.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قبر بطوس يقول المستجير به.. 🎤محمد الحرزي 🔸️اسعد الله أيامنا و أيامكم بذكرى ولادة أنيس النفوس الإمام علي بن موسى الرضا عليه السلام ♻️کانال الکشکول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رایدك تضمني و بعبايتك ضمني 🎤ملاعلي البوحمد 🔸️اسعد الله أيامنا و أيامكم بذكرى ولادة أنيس النفوس الإمام علي بن موسى الرضا عليه السلام ♻️کانال الکشکول @kashkolka
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🔴وصف الإمام الرضا عليه السلام: حَدَّثَنَا اَلْحَاكِمُ أَبُو جَعْفَرِ بْنُ نُعَيْمِ بْنِ شَاذَانَ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ اَلْعَبَّاسِ قَالَ: مَا رَأَيْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ جَفَا أَحَداً بِكَلِمَةٍ قَطُّ وَ لاَ رَأَيْتُهُ قَطَعَ عَلَى أَحَدٍ كَلاَمَهُ حَتَّى يَفْرُغَ مِنْهُ وَ مَا رَدَّ أَحَداً عَنْ حَاجَةٍ يَقْدِرُ عَلَيْهَا وَ لاَ مَدَّ رِجْلَهُ بَيْنَ يَدَيْ جَلِيسٍ لَهُ قَطُّ وَ لاَ اِتَّكَأَ بَيْنَ يَدَيْ جَلِيسٍ لَهُ قَطُّ وَ لاَ رَأَيْتُهُ شَتَمَ أَحَداً مِنْ مَوَالِيهِ وَ مَمَالِيكِهِ قَطُّ وَ لاَ رَأَيْتُهُ تَفَلَ وَ لاَ رَأَيْتُهُ يُقَهْقِهُ فِي ضَحِكِهِ قَطُّ بَلْ كَانَ ضَحِكُهُ اَلتَّبَسُّمُ وَ كَانَ إِذَا خَلاَ وَ نَصَبَ مَائِدَتَهُ أَجْلَسَ مَعَهُ عَلَى مَائِدَتِهِ مَمَالِيكَهُ وَ مَوَالِيَهُ حَتَّى اَلْبَوَّابَ اَلسَّائِسَ وَ كَانَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَلِيلَ اَلنَّوْمِ بِاللَّيْلِ كَثِيرَ اَلسَّهَرِ يُحْيِي أَكْثَرَ لَيَالِيهِ مِنْ أَوَّلِهَا إِلَى اَلصُّبْحِ وَ كَانَ كَثِيرَ اَلصِّيَامِ فَلاَ يَفُوتُهُ صِيَامُ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ فِي اَلشَّهْرِ وَ يَقُولُ ذَلِكَ صَوْمُ اَلدَّهْرِ وَ كَانَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَثِيرَ اَلْمَعْرُوفِ وَ اَلصَّدَقَةِ فِي اَلسِّرِّ وَ أَكْثَرُ ذَلِكَ يَكُونُ مِنْهُ فِي اَللَّيَالِي اَلْمُظْلِمَةِ فَمَنْ زَعَمَ أَنَّهُ رَأَى مِثْلَهُ فِي فَضْلِهِ فَلاَ تصدق [تُصَدِّقْهُ] . 🔰از ابراهيم بن عباس مروى است كه گفت من هرگز حضرت ابى الحسن الرضا(عليه السّلام)را نديدم كه در تكلم كردن بكسى ستم كند و بد بگويد و نديدم سخن كسى را قطع كند بلكه صبر ميكرد تا او از سخن گفتن فارغ ميشد بعد از آن تكلم ميفرمود و نديدم كسى حاجت خواهد و مقدور آن بزرگوار باشد و رد كند حاجت او را و هرگز نديدم كه پيش روى كسى نشسته باشد و پاى مبارك خود را دراز كند و هرگز نديدم كه پيش روى كسى نشسته باشد و تكيه بر چيزى كند و هرگز نديدم كه يكى از غلامان و مملوكهاى خود را دشنام دهد و هرگز نديدم كه آب دهان بيندازد و هرگز نديدم كه در خنديدن قهقهه كند بلكه خنديدن او به تبسم بود و و چون خلوت ميشد و خوان طعام از براى او حاضر ميكردند جميع غلامان و مملوكهاى خود را بر خوان طعام مى‌نشانيد حتى دربان و مهتر را و آن بزرگوار در شب كم خواب و بسيار بيدار بود و اكثر شبها را از اول شب تا صبح احياء ميكرد و بسيار روزه ميگرفت و روزه گرفتن در هر ماه سه روز از او فوت نميشد و ميفرمود روزه گرفتن در هر ماه سه روز مثل روزه گرفتن جميع ايام است و در پنهانى بسيار احسان بمردم ميكرد و صدقه ميداد و اكثر آن در شبهاى تار بود پس كسى كه مى‌پندارد كه در فضل مثل او را ديده است او را تصديق نكنيد. 📚عيون أخبار الرضا(ع)،الصدوق،ج١ص١٩٧_١٩٨. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️جولة في مدینة قرطبة 🔸️گشتی در آثار تاریخی شهر قرطبه 🌏قرطبة/الاندلس(اسبانیا) قرطبه(کوردبا)/آندلس(اسپانیا) ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🛑قطره ای از فضائل و مناقب امیر المؤمنین(علیه السلام)(1) ♦️عن الحارث الاعور ـ صاحب راية علي ـ قال : بلغنا أن النبي (ص) كان في جمع من أصحابه فقال : أريكم آدم في علمه ونوحا في فهمه وابراهيم في حكمته ، فلم يكن باسرع من أن طلع علي ، فقال أبو بكر : يا رسول الله أقست رجلاً بثلاثة من الرسل؟ بخ بخ لهذا الرجل ، من هو يا رسول الله؟ قال النبي (ص) : ألا تعرفه يا ابا بكر؟ قال : الله ورسوله أعلم ، قال : أبو الحسن علي بن أبي طالب ، فقال أبو بكر : بخ بخ لك يا أبا الحسن وأين مثلك يا باالحسن. 🔰از حارث أعور كه صاحب رایت امير المؤمنين (عليه السّلام) بود نقل ميكند كه رسيد بما كه پيغمبر (صلّى اللّه عليه و آله) در ميان جمعى از اصحاب خود فرمود كه: بنمايم بشما آدم را بعلمى كه او را بود، و نوح را در فهم، و ابراهيم را در حكمت پس نگذشت بسيارى كه امير المؤمنين (عليه السّلام) آنجا حاضر شد، ابو بكر گفت: يا رسول اللّٰه مقايسه فرمودى مردى را بسه كس از پيغمبران بزرگ خوشا خوشا آن مرد چه كس است آن حضرت فرمود كه: نمى‌شناسى او را گفت: خدا و رسول او داناترند، فرمود كه: آن مرد ابو الحسن على بن ابى طالب است (عليه السّلام) أبو بكر گفت: گوارا و مبارك باد ترا يا ابا الحسن و كجا است مثل تو يا أبا الحسن. 📕مناقب الخوارزمي،ص:89--- 90. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
قطره ای از فضائل و مناقب امیر المومنین(علیه السلام)(۲): 🔸عنْ مُجَاهِدٍ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : لَوْ أَنَّ اَلْغِيَاضَ أَقْلاَمٌ وَ اَلْبَحْرَ مِدَادٌ وَ اَلْجِنَّ حُسَّابٌ وَ اَلْإِنْسَ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ . 🔰ابن عباس كه رسول اللّٰه صلى اللّٰه عليه و آله ميفرمود كه: اگر درختها قلم شود و درياها جوهر گردد و جنيان حساب شوند و آدميان كتاب، نتوانند شماره كرد فضايل و مناقب على بن ابى طالب را 📚المناقب،للخوارزمي الحنفي، ص : 33. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
قطره ای از فضائل و مناقب امیر المومنین(علیه السلام)(۳): 🔸عَنِ اَلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ آبَائِهِ اَلصَّادِقِينَ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جَعَلَ لِأَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَضَائِلَ لاَ يُحْصِي عَدَدَهَا غَيْرُهُ فَمَنْ ذَكَرَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ مُقِرّاً بِهَا غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ لَوْ وَافَى اَلْقِيَامَةَ بِذُنُوبِ اَلثَّقَلَيْنِ وَ مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَمْ تَزَلِ اَلْمَلاَئِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِتِلْكَ اَلْكِتَابَةِ رَسْمٌ وَ مَنِ اِسْتَمَعَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ اَلذُّنُوبَ اَلَّتِي اِكْتَسَبَهَا بِالاِسْتِمَاعِ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى كِتَابَةٍ فِي فَضَائِلِهِ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ اَلذُّنُوبَ اَلَّتِي اِكْتَسَبَهَا بِالنَّظَرِ ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلنَّظَرُ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عِبَادَةٌ وَ ذِكْرُهُ عِبَادَةٌ وَ لاَ يُقْبَلُ إِيمَانُ عَبْدٍ إِلاَّ بِوَلاَيَتِهِ وَ اَلْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِ. 🔰رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) فرمود خداى براى برادرم على بن ابى طالب فضائل بيشمارى مقرر كرده هر كه يك فضيلت او را ذكر كند با اعتراف بدان خدا گناهان گذشته و آينده‌اش را بيامرزد گرچه با گناه جن و انس بمحشر آيد و هر كه يك فضيلت از او بنويسد تا آن نوشته بماند فرشتگان برايش آمرزش جويند و هر كه بفضيلتى از او گوش دهد خدا گناهانى كه بگوش كرده بيامرزد و هر كه بيك فضيلتش نگاه كند خدا گناهانى كه با چشم كرده بيامرزد سپس رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) فرمود نگاه بر على بن ابى طالب (عليه السّلام) عبادتست و ياد آوريش عبادتست و ايمان بنده پذيرفته نيست جز بولايت او و برائت از دشمنان او. 📚الأمالی،الشیخ الصدوق،ص۱۳۸. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🛑17ذو القعدة قتل ناصر الدین شاه قاجار چهارمین پادشاه سلسله قاجار به دست میرزا رضا کرمانی و تحریک سید جمال الدین افغانی 🔸ناصر الدين شاه که بمدت قریب به پنجاه سال بر ايران سلطنت كرد در روز 17 ذى القعده 1313 و در آغاز پنجاه سال سلطنت خود بنا به عادت معمول براى زيارت بقعه‏ى حضرت شاهزاده عبد العظيم (ع)با امين السلطان صدراعظم و چند تن از درباريان عازم شهر رى شد. وى از مدتى پيش اجازه داده بود كه رعايا براى تقديم عريضه و دادخواهى مستقيما به حضور شاه برسند و حتى هفته‏اى يك روز را به اين امر اختصاص داده بود. هنگامى كه وارد بقعه‏ى حضرت عبد العظيم (ع) گرديد، مردى به نام ميرزا رضا كرمانى كه قبلا در بقعه متحصن شده بود، عريضه‏اى به دست شاه داد و همين‏كه ناصر الدين شاه خواست عريضه را بخواند چند تير به سوى شاه شليك كرد و او را از پاى درآورد. صدراعظم با سرعت شاه را با طرز خاصى از در ديگر بقعه به كالسكه مخصوص رسانيد و ترتيبى داد كه هيچ‏كس متوجه كشته شدن شاه نشود. ميرزا رضا كرمانى بلافاصله دستگير و زندانى شد و بعدا به قتل رسيد. 📚ايران در دوره سلطنت قاجار،على ‏اصغر شميم ، ص: 184،تاريخ ايران از آغاز تا انقراض سلسله قاجاريه، ، ص: 848. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🛑طمع سید جمال الدین افغانی به سلطنت ایران و واکنش آیت العظمی میرزا مجدد شیرازی(قدس سره): آیت الله سید رضی شیرازی (ره): آیه الله شیخ عبدالنبی نوری از شاگردان میرزا و در تهران ساکن بود. نجل جلیل ایشان شیخ بهاءالدین نوری در 103 سالگی مرحوم شد. من گاهی خدمت ایشان می رفتم .از قول پدرش برای من نقل کرد: یک باراز سامراء از طریق ترکیه به مکه مشرف شدم . در بازگشت به استانبول که رسیدم سید جمال با خبر شد و از من ملاقات خواست . وقتی که آمد گفت : پیامی دارم برای میرزا که می خواهم به وسیله شما برای ایشان بفرستم . به میرزا بگو: ناصرالدین شاه فرد فاسدی است .او را ابتداء تکفیر و سپس عزل کند. به سید گفتم :اگر ناصرالدین شاه را عزل کند چه کسی به جای او بیاید؟ سید جمال گفت : خود من . گفتم : با چه پشتوانه ای ؟ گفت : به پشتوانه سلطان عبدالحمید! بااین سخن سیدمخالفت کردم . بگو مگو بالا گرفت . در عین حال نتیجه ای نداد. به سامراء که آمدم خدمت مرحوم میرزا رفتم . میرزا خارج شهر بود. جریان ملاقات با سید را به ایشان گفتم . میرزا فرمود: شما چه جواب دادی ؟ گفتم : مخالفت کردم بااین پیشنهاد. مرحوم میرزا گفت :اگر موافقت کرده بودی رابطه من با تو قطع می شد. میدانی این پیشنهاد چه مفسده ای دارد؟ معنایش این است که تنها کشور مستقل شیعه استقلال خودش رااز دست بدهد و تبعه دولت عثمانی گردد. این به مصلحت نیست .اگر ما ناصرالدین شاه را عزل نمی کنیم به خاطر این ظاهراست . 📚 مجله حوزه / خرداد و تیر - مرداد و شهریور 1371، شماره 50 و 51مصاحبه با آیه الله سید رضی شیرازی. 🛑17ذو القعدة قتل ناصر الدین شاه قاجار چهارمین پادشاه سلسله قاجار به دست میرزا رضا کرمانی و تحریک سید جمال الدین افغانی ♻️کانال الکشکول @kashkolka
قطره ای از فضائل و مناقب امیر المومنین(علیه السلام)(4): 🔸قال امير المومنين عليه السلام:وَ أَمَّا اَلْحَادِيَةُ وَ اَلسِّتُّونَ فَإِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ يَا عَلِيُّ مَثَلُكَ فِي أُمَّتِي مَثَلُ قُلْ هُوَ اَللّٰهُ أَحَدٌ فَمَنْ أَحَبَّكَ بِقَلْبِهِ فَكَأَنَّمَا قَرَأَ ثُلُثَ اَلْقُرْآنِ وَ مَنْ أَحَبَّكَ بِقَلْبِهِ وَ أَعَانَكَ بِلِسَانِهِ فَكَأَنَّمَا قَرَأَ ثُلُثَيِ اَلْقُرْآنِ وَ مَنْ أَحَبَّكَ بِقَلْبِهِ وَ أَعَانَكَ بِلِسَانِهِ وَ نَصَرَكَ بِيَدِهِ فَكَأَنَّمَا قَرَأَ اَلْقُرْآنَ كُلَّهُ. 🔰امير المؤمنين(ع) : و اما شصت ويكم از رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)شنيدم كه ميفرمود اى على مثل تو در ميان امتم چون سوره« قُلْ‌ هُوَ اَللّٰهُ‌ » است هر كه از دل تو را دوست داشته باشد مثل اينست كه ثلث قرآن را خوانده و هر كس بدل دوست دارد و با زبان ترا يارى كند مثل اينست كه دو ثلث قرآن را خوانده و هر كس بدل تو را دوست دارد با زبان و با دست بتو كمك دهد چنانست كه همه قرآن را خوانده باشد. 📚 الخصال ج ۲، ص 580. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
قطره ای از فضائل و مناقب امیر المومنین(علیه السلام)(5): 🔸عنْ لَيْثٍ عَنْ مُجَاهِدٍ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : أَتَانِي جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ هُوَ فَرِحٌ مُسْتَبْشِرٌ فَقُلْتُ حَبِيبِي جَبْرَئِيلُ مَعَ مَا أَنْتَ فِيهِ مِنَ اَلْفَرَحِ مَا مَنْزِلَةُ أَخِي وَ اِبْنِ عَمِّي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عِنْدَ رَبِّهِ فَقَالَ وَ اَلَّذِي بَعَثَكَ بِالنُّبُوَّةِ وَ اِصْطَفَاكَ بِالرِّسَالَةِ مَا هَبَطْتُ فِي وَقْتِي هَذَا إِلاَّ لِهَذَا يَا مُحَمَّدُ اَللَّهُ اَلْأَعْلَى يَقْرَأُ عَلَيْكُمَا اَلسَّلاَمَ وَ قَالَ مُحَمَّدٌ نَبِيُّ رَحْمَتِي وَ عَلِيٌّ مُقِيمُ حُجَّتِي لاَ أُعَذِّبُ مَنْ وَالاَهُ وَ إِنْ عَصَانِي وَ لاَ أَرْحَمُ مَنْ عَادَاهُ وَ إِنْ أَطَاعَنِي قَالَ ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ يَأْتِينِي جَبْرَئِيلُ وَ مَعَهُ لِوَاءُ اَلْحَمْدِ وَ هُوَ سَبْعُونَ شِقَّةً اَلشِّقَّةُ مِنْهُ أَوْسَعُ مِنَ اَلشَّمْسِ وَ اَلْقَمَرِ وَ أَنَا عَلَى كُرْسِيٍّ مِنْ كَرَاسِيِّ اَلرِّضْوَانِ فَوْقَ مِنْبَرٍ مِنْ مَنَابِرِ اَلْقُدْسِ فَآخُذُهُ وَ أَدْفَعُهُ إِلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَوَثَبَ عُمَرُ بْنُ اَلْخَطَّابِ فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ كَيْفَ يُطِيقُ عَلِيٌّ حَمْلَ اَللِّوَاءِ وَ قَدْ ذَكَرْتَ أَنَّهُ سَبْعُونَ شِقَّةً اَلشِّقَّةُ مِنْهُ أَوْسَعُ مِنَ اَلشَّمْسِ وَ اَلْقَمَرِ فَقَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْقِيَامَةِ يُعْطِي اَللَّهُ عَلِيّاً مِنَ اَلْقُوَّةِ مِثْلَ قُوَّةِ جَبْرَئِيلَ وَ مِنَ اَلنُّورِ مِثْلَ نُورِ آدَمَ وَ مِنَ اَلْحِلْمِ مِثْلَ حِلْمِ رِضْوَانَ وَ مِنَ اَلْجَمَالِ مِثْلَ جَمَالِ يُوسُفَ وَ مِنَ اَلصَّوْتِ مَا يُدَانِي صَوْتَ دَاوُدَ وَ لَوْ لاَ أَنْ يَكُونَ دَاوُدُ خَطِيباً فِي اَلْجِنَانِ لَأُعْطِيَ مِثْلَ صَوْتِهِ وَ إِنَّ عَلِيّاً أَوَّلُ مَنْ يَشْرَبُ مِنَ اَلسَّلْسَبِيلِ وَ الزَّنْجَبِيلِ لاَ يَجُوزُ لِعَلِيٍّ قَدَمٌ عَلَى اَلصِّرَاطِ إِلاَّ وَ ثَبَتَتْ لَهُ مَكَانَهَا أُخْرَى وَ إِنَّ لِعَلِيٍّ وَ شِيعَتِهِ مِنَ اَللَّهِ مَكَاناً يَغْبِطُهُ بِهِ اَلْأَوَّلُونَ وَ اَلْآخَرُونَ 🔰ابن عباس گويد رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمود جبرئيل شاد و خندان نزد من آمد گفتم دوستم جبرئيل با اين شادى كه دارى بگو بدانم مقام پسر عمم و برادرم على بن ابى طالب(عليه السّلام)نزد پروردگارم چيست‌؟گفت سوگند بدان كه تو را بپيغمبرى گماشته و برسالت برافراشته اكنون بزمين فرود نشدم مگر براى همين مطلب اى محمد خداوند على اعلى بشما دو تن سلام ميرساند و ميفرمايد محمد پيغمبر رحمت من است و على مقيم حجت من،كسى كه على را دوست دارد عذاب نكنم اگر چه گناه مرا ورزد بدشمنش رحم نكنم اگر چه مرا اطاعت كند گويد سپس رسول خدا فرمود چون روز قيامت شود جبرئيل با پرچم حمد كه هفتاد شقه دارد و هر شقۀ آن از آفتاب و ماه پهن‌تر است نزد من آيد من بر يكى از كرسيهاى رضوان بالاى منبرى از منبرهاى قدس نشسته باشم آن پرچم را بگيرم و بدست على بن ابى طالب(عليه السّلام)بسپارم عمر بن خطاب از جا جست و عرض كرد يا رسول اللّٰه با آنكه هفتاد شقه دارد كه هر كدام از آفتاب و ماه پهن‌تر است چگونه على تاب مى‌آورد كه آن را بكشد؟! پيغمبر(صلّى الله عليه و آله)فرمود چون روز قيامت شود خداوند بعلى(عليه السّلام)توانائى جبرئيل و نور آدم و حلم رضوان و زيبائى يوسف و نزديك بآواز داود را عطا كند و اگر نه آنكه داود ناطق بهشت است همان آواز داود را هم باو ميداد،براستى على نخستين كسيست كه از حوض سلسبيل و زنجبيل مى‌آشامد،هر گامى كه على از صراط‍‌ بردارد گام ديگرش بر آن استوار بماند براى على و شيعيانش در پيش خداوند مقام و مرتبه‌ايست كه خلق اولين و آخرين بر آن غبطه برند. 📚الخصال ج ۲، ص ۵۸۲_583 . ♻️کانال الکشکول @kashkolka
محاکمات میرزا رضا کرمانی.pdf
2.14M
محاکمات میرزا رضا کرمانی ♦️متن بازجویی ابوتراب خان از میرزا رضا کرمانی قاتل ناصر الدین شاه قاجار 🛑بمناسبت قتل ناصر الدین شاه قاجار چهارمین پادشاه سلسله قاجار به دست میرزا رضا کرمانی در 17 ذی القعده سال1313هجری. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🛑قطره ای از فضائل و مناقب امیر المومنین(علیه السلام)(6): 🔸أبُو ذَرٍّ قَالَ النَّبِيُّ (صلی الله علیه وآله) مَثَلُ عَلِيٍّ فِيكُمْ أَوْ قَالَ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ كَمَثَلِ الْكَعْبَةِ الْمَسْتُورَةِ النَّظَرُ إِلَيْهَا عِبَادَةٌ وَ الْحَجُّ إِلَيْهَا فَرِيضَةٌ. 🔰ترجمه:(مَثَل على(علیه السلام) در میان شما ـ یا در این امّت ـ مَثَل کعبه پوشیده شده است که نگاه کردن به آن عبادت و حجّ (قصد و آهنگِ رفتن) به سوى آن واجب است. 📚مناقب آل أبي طالب - ط علامه /ابن شهرآشوب /ج: 3 /ص : 202. ♻️کانال الکشکول @kashkolka
🛑قطره ای از فضائل و مناقب امیر المومنین(علیه السلام)(7): الحاکم النیسابوری:عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَعَلِيٌّ بَابُهَا، فَمَنْ أَرَادَ الْمَدِينَةَ فَلْيَأْتِ الْبَابَ»(1). 🔰از ابن‌عباس نقل شده است که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمود: من شهر علم هستم و علی دروازه آن است؛ پس هر کس قصد ورود به شهر را دارد، باید از دروازه آن وارد شود. 🔸اعتبار حديث انا مدينة العلم عند المخالفين(اعتبار حدیث انا مدينة العلم نزد اهل سنت): ١_ قال الحاکم النیسابوری بعد نقل الحديث المذکور: هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحُ الاِسْنَادِ، وَلَمْ یُخَرِّجَاهُ، وَاَبُو الصَّلْتِ ثِقَةٌ مَاْمُونٌ(2)؛حاکم نیشابوری:سند این روایت صحیح است؛ ولی بخاری و مسلم نقل نکرده‌اند و ابوصلت ثقه و مورد اعتماد است . ٢_المتقی الهندی: کنت اجیب بهذا الجواب دهرا الی ان وقفت علی تصحیح ابن‌جریر لحدیث علی فی تهذیب الآثار مع تصحیح (ک) لحدیث ابن‌عباس فاستخرت الله وجزمت بارتقاء الحدیث من مرتبة الحسن الی مرتبة الصحة - والله اعلم(3)؛متقی هندی:پس از نقل اشکالاتی که توسط علمای اهل‌سنت و به ویژه مغرضانی همچون ابن‌جوزی بر این روایت وارد شده وبرخی دیگر که حدیث حسن میداند میگوید:من نیز همیشه از این روایت، همین جواب‌ها را می‌دادم؛ تا این که به تصحیح ابن‌جریر طبری برخوردم که در کتاب تهذیب الآثار روایت علی (علیه‌السّلام) را تصحیح کرده بود و همچنین دیدم که حاکم نیشابوری روایت ابن‌عباس را تصحیح کرده است، پس از استخاره، یقین کردم به ارتقاء این حدیث از مرتبه «حسن» به مرتبه صحیح. ٣_ابن حجر الهیتمی: وَأما حَدِيث أَنا مَدِينَة الْعلم وعَلى بَابهَا فَهُوَ حَدِيث حسن بل قَالَ الْحَاكِم صَحِيح وَقَول البُخَارِيّ لَيْسَ لَهُ وَجه صَحِيح وَالتِّرْمِذِيّ مُنكر وَابْن معِين كذب معترض وَإِن ذكره ابْن الْجَوْزِيّ فِي الموضوعات وَتَبعهُ الذَّهَبِيّ وَغَيره على ذَلِك (4)؛اما حدیث «انا مدینة العلم وعلی بابها» پس او حدیث «حسن» است؛ بلکه حاکم گفته است که «صحیح» است؛ و به گفته بخاری که سند صحیح ندارد، و سخن ترمذی گفته که منکر (غیر قابل قبول) است و ابن‌معین که گفته دروغ است، اعتراض شده است ،حتی اگر ابن جوزی این حدیث رو در موضوعات ذکر کرده و ذهبی و دیگران از او پیروی کردن. ——— 1ــ المستدرك على الصحيحين/أبو عبد الله الحاكم النيسابوري /ج:3/ص:137/تحقیق:مصطفى عبد القادر عطا /الناشر: دار الكتب العلمية – بيروت، كنز العمال،المتقي الهندي،المحقق: بكري حياني - صفوة السقا،ج:13،ص:148، الناشر: مؤسسة الرسالة ،الفردوس بمأثور الخطاب ، المؤلف: الديلميّ (المتوفى: 509هـ)،ج: 1 ص: 44، المحقق: السعيد بن بسيوني زغلول،الناشر: دار الكتب العلمية - بيروت. 2_المستدرك على الصحيحين/أبو عبد الله الحاكم النيسابوري /ج:3/ص:137. 3- کنز العمال،الهندی،ج13،ص149. 4_ الفتاوی الحدیثیه،الهیثمی،ص192. ♻️کانال الکشکول @kashkolka