🔴سفیر الحسین علیه السلام حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام(6)
الكعبي✍️ 🔸آب طلبیدن حضرت مسلم:وقتى مسلم بن عقيل به در قصر رسيد كوزه آب خنكى آنجا بود و گفت: «از اين آب به من بدهيد.» مسلم بن عمرو گفت: میبینی که چقدر سرد است؟ به خدا قسم هرگز از آن نخواهی چشید ای پسر عقیل، مگر آنکه پیش از آن، آب جوشان جهنم را بنوشی. مسلم بن عقیل گفت: وای بر تو، کیستی؟ گفت: من فرزند کسی هستم که حقّی را که تو انکار میکنی میشناسد و نصیحت پیشوایی را که تو با او دشمنی میورزی میپذیرد و در حالیکه تو با او مخالفت میکنی، از او اطاعت میکندمن مسلم بن عمرو باهلی هستم. مسلم بن عقیل گفت: چه چیز تو را چنین ستمپیشه و سنگدل کرده است؟ ای فرزند باهله، تو برای رفتن به جهنم و نوشیدن آب جوشان سزاوارتری سپس مسلم به دیوار تکیه داد و نشست. عمارة بن عقبه غلامش را فرستاد و کوزه آبی آورد و قدری به مسلم داد، مسلم سه بار ظرف آب را بالا برد ولی هر بار ظرف پر از خون شد. بار آخر دو دندان ثنایای مسلم در ظرف افتاد و او هرگز نتوانست آب بنوشد. آنگاه گفت: الحمدللّه، اگر این آب روزی من بود آنرا مینوشیدم. سپس مسلم را به داخل قصر بردند. 🔸وارد شدن بر ابن زیاد: آنگاه مسلم بن عقيل را پيش ابن زياد بردند كه سلام امارت بدو نگفت.
مرد محافظ گفت: «چرا به امير سلام نمىگويى؟» گفت: «اگر آهنگ كشتن من دارد چرا سلامش گويم و اگر آهنگ كشتن من ندارد به جان خودم كه سلام بسيار من به او خواهم گفت.» ابن زياد به او گفت: «به جان خودم كه كشته مىشوى.» گفت: «همينطور؟» گفت: «بله» گفت: «پس بگذار با يكى از مردم قومم وصيت كنم.» گويد: آنگاه به همنشينان عبيد اللَّه نگريست كه عمر بن سعد از آن جمله بود بدو گفت: «اى عمر ميان من و تو خويشاوندىاى هست مرا به تو حاجتى هست و انجام حاجتم بر تو لازم است، اين يك راز است.» گويد: اما عمر نخواست فرصت دهد كه آنرا بگويد.
اما عبيد اللَّه بدو گفت: «از نگريستن در حاجت پسر عمويت دريغ مكن.» گويد: پس عمر برخاست و با مسلم به جايى نشست كه ابن زياد او را مىنگريست. مسلم بدو گفت: «مرا در كوفه قرضى هست كه از وقتى آمده ام گرفته ام، هفتصد درم است از جانب من ادا كن. از ابن زياد بخواه كه جثه مرا به تو ببخشد و آنرا به گور كن. كس پيش حسين فرست و او را بازگردان كه من به او نوشتهام و خبر دادهام كه مردم با ويند و يقين دارم كه حركت كرده است.» عمر به ابن زياد گفت: «مىدانى به من چه مىگويد؟ چنين مىگويد ابن زياد گفت: «امانتدار خيانت نمىكند. اما گاه باشد كه خيانتكار را امانتدار كنند. مال تو از آن تست و از اينكه به دلخواه خويش در آن تصرف كنى منعت نمىكنم. اما حسين، اگر آهنگ ما نكند، آهنگ او نمىكنيم و اگر آهنگ ما كند، او را رها نمىكنيم. وساطت ترا درباره جثه او نمىپذيريم كه به نظر ما شايسته اين كار نيست كه با ما پيكار كرده و مخالفت كرده و در هلاك ما كوشيده است.» (1) 🔸شهادت مسلم علیه السلام: سپس ابن زياد گفت: «كسى كه ابن عقيل سر و شانهاش را به شمشير زده كجاست؟» او را بخواندند و ابن زياد گفت: «بالا برو و گردنش را بزن.» گويد: پس مسلم را بالا بردند و او تكبير مىگفت و استغفار مىكرد و درود فرشتگان و پيمبران خدا مىگفت بالاى قصر او را به جايى بردند كه مقابل محل كنونى قصابان است و گردنش را بزدند و پيكرش را از پى سرش پايين افكندند(2)واین واقعه در روز نهم ذی الحجه سال60هجری(3). 🔸پیکر مطهر مسلم بن عقیل علیه السلام و هانی بن عروه رضی الله: و پس از آن سر آن دو شهید مظلوم را با نامه به یزید روانه دمشق کرد ویزید دستور داد تابر سردر یکی از دروازهای دمشق آویختن (4) وجسدشان را از پا در بازار کوفه رو زمین کشاندن(5) وبدستور ابن زیاد بدار آویختند( 6) . ——————————————————————- 1_ تاريخ الطبري، ج5، ص: 376 ؛ 2_تاريخ الطبري،الطبری،ج:5،ص: 378. ؛3_مسار الشیعه،الشیخ المفید،ص:37؛ 4_ الفتوح،ابن اعثم،ج:5،ص:62_63. ؛ 5_ تاريخ الطبري،الطبری،ج:5،ص: 397. 6_الفتوح،ابن اعثم،ج:5،ص:61_62. ♻️کانال الکشکول
@kashkolka
🔴سفیر الحسین علیه السلام حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام(7)
الكعبي✍️ 🔸رسیدن خبر شهادت مسلم به امام حسین:خبر شهادت مسلم به وسیله یکی از اهالی کوفه به نام بکیر بن المثعبة، در ثعلبیه به امام حسین (علیهالسلام) رسید. امام (علیهالسلام) از شنیدن آن بسیار اندوهگین شد و گریست و سپس فرمود: «انا لله و انا الیه راجعون، رحمت خدا بر او باد» و این سخن را چند بار تکرار کرد،بستگان مسلم نیز به شدّت بر آشفتند و گفتند:برنمیگردیم تا انتقام مسلم را بگیریم یا مثل او شهید بشیم(1). 🔸عمر شریف ایشان وقت شهادت:بعضیها گفتند بیست وهشت سال ولی مرحوم مقرم میگوید: باتوجه به نقل مرحوم ابن شهر آشوب از حظور مسلم در جنگ صفین احتمال ولادتش سال هفتم یانهم هجری هست لذا در حین شهادت پیش از پنجاه سال بوده باشد(2). 🔸زیارتنامه حضرت مسلم علیه السلام:و چون به ضریح رسیدی کنارش رو به قبله وایسا و بگو: اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ أَيُّهَا اَلْفَادِي بِنَفْسِهِ وَ مُهْجَتِهِ، اَلشَّهِيدُ اَلْفَقِيدُ اَلْمَظْلُومُ، اَلْمَغْصُوبُ حَقُّهُ، اَلْمُنْتَهَكُ حُرْمَتُهُ. اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَنْ فَادَى بِنَفْسِهِ اِبْنَ عَمِّهِ، وَ فَدَى بِدَمِهِ دَمَهُ. اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَوَّلَ اَلشُّهَدَاءِ وَ إِمَامَ اَلسُّعَدَاءِ. اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُسْلِمُ، يَا مَنْ أَسْلَمَ نَفْسَهُ، وَ سَكَنَ عَلَى طَاعَةِ اَللَّهِ رَمْسَهُ، وَ أَخْمَدَ حِسَّهُ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا اِبْنَ اَلسَّادَةِ اَلْأَبْرَارِ، وَ يَا اِبْنَ أَخِي جَعْفَرٍ اَلطَّيَّارِ، وَ اِبْنَ أَخِي عَلِيٍّ اَلْفَارِسِ اَلْكَرَّارِ اَلضَّارِبِ بِذِي اَلْفَقَارِ. اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اَللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ يَا مَنْ أَرْضَى بِفِعَالِهِ مُحَمَّداً اَلْمُخْتَارَ وَ اَلْمَلِكَ اَلْجَبَّارَ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ لَقَدْ صَبَرْتَ فَنِعْمَ عُقْبَى اَلدَّارِ، اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا وَحِيداً غَرِيباً عَنْ أَهْلِهِ بَيْنَ اَلْأَعْدَاءِ بِلاَ نَاصِرٍ وَ لاَ مُجِيبٍ، أَشْهَدُ بَيْنَ يَدَيِ اَللَّهِ أَنَّكَ جَاهَدْتَ وَ صَابَرْتَ وَ خَاصَمْتَ أَعْدَاءَ اَللَّهِ عَلَى طَاعَتِهِ وَ طَاعَةِ نَبِيِّهِ وَ وَصِيِّهِ وَ وَلِيِّهِ، فَمَضَيْتَ شَهِيداً وَ تَوَلَّيْتَ حَمِيداً، إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ. اَللَّهُمَّ اُحْشُرْنِي مَعَهُ وَ مَعَ أَبِيهِ وَ عُمُومَتِهِ وَ بَنِيهِمْ، وَ لاَ تَحْرِمْنِي فِي بَقِيَّةِ عُمُرِي زِيَارَتَهُ. سپس ضریح رو میبوسی و نماز زیارت میخوانی و ثوابش رو به ایشان هدیه میکنی و وداع میکنی و میروی(3). ——————————————————————- 1_ تاريخ الطبري،الطبری،ج:5،ص: 397. 2_ الشّهيد مسلم بن عقيل، المقرم،ص:40. 3_مصباح الزائر،ابن طاووس،ص103. ♻️کانال الکشکول
@kashkolka
🏴🏴سالروز شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام بر عموم شیعیان تسلیت باد
🔴 مختصرى از زندگانى سفیر الحسین علیه السلام حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام
🔻بخش۱ 🔻بخش۲ 🔻بخش ۳
🔻بخش۴ 🔻بخش۵ 🔻بخش ۶
🔻بخش ۷ 🔻زیارتنامه
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
May 11
بندرية_هلا_بحسين_الثاني_صده_عزمك_رج_اميه_رج_ماشفت_كل_عم_vCE_Iwh.mp3
19.13M
🔻بندرية: هَلا بحسيـــــــن الثانی
(ای حسینِ دوم خوشآمدی!)
🎤 الرادود خضر عباس
🌐 ترجمـــــــه فارسی
♻️کانال الکشکول
@kashkolka
🛑تلبية العرب في الجاهلية: وذكر "محمد بن حبيب" أن طواف أهل الجاهلية بالبيت أسبوعًا، وذكر أنهم كانوا يمسحون الحجر الأسود، ويسعون بين الصفا والمروة. وكانوا يلبون وذكر أن نسك قريش كان لإساف، وأن تلبيتهم" "لبيهم اللهم لبيك، لبيك لا شريك لك إلا شريك هو لك، تملكه وما ملك"1. وأن تلبية من نسك للعزى: "لبيك اللهم لبيك، لبيك وسعديك، ما أحبنا إليك". وأن تلبية من نسك للات: "لبيك اللهم لبيك، لبيك كفى ببيتنا بنية، ليس بمهجور ولا بلية، لكنه من تربة زكية أربابه من صالحي البرية". وكانت تلبية من نسك لجهار: "لبيك، اللهم لبيك لبيك، اجعل ذنوبنا جبار، واهدنا لأوضح المنار، ومتعنا وملنا بجهار". وكانت تلبية من نسك لشمس: "لبيك، اللهم لبيك، لبيك، ما نهارنا نجره، إدلاجه وحره وقره، لا نتقي شيئًا ولا نضره، حجًّا لرب مستقيم بره"، وكانت تلبية من نسك لمحرق: "لبيك، اللهم لبيك، لبيك حجًّا حقًّا، تعبدًا ورقًا"، وكانت تلبية من نسك لود: "لبيك اللهم لبيك، لبيك، معذرة اليك". وكانت تلبية من نسك ذا الخلصة: "لبيك، اللهم لبيك، لبيك، بما هو أحب إليك". وكانت تلبية من نسك لمنطبق: "لبيك اللهم لبيك، لبيك". وتلبية عك، أنهم كانوا إذا بلغوا مكة، يبعثون غلامين أسودين أمامهم، يسيران على جمل. مملوكين قد جردا فهما عريانان، فلا يزيدان على أن يقولا: "نحن غرابا عك" وإذا نادى الغلامان بذلك صاح من خلفهما من عك: "عك إليك عانية، عبادك اليمانية، كيما نحج الثانية، على الشداد الناجية.
وكانت تلبية من نسك مناة: "لبيك اللهم لبيك، لبيك، لولا أن بكرًا دونك يبرك الناس ويهجرونك، ما زال حج عثج يأتونك، إنا على عدوائهم من دونك". وتلبية من نسك لسعيدة: "لبيك اللهم لبيك، لبيك لبيك، لم نأتك للمياحة، ولا طلبًا للرقاحة، ولكن جئناك للنصاحة". وكانت تلبية من نسك ليعوق: "لبيك اللهم لبيك، لبيك، بغض إلينا الشر، وحبب إلينا الخير، ولا تبطرنا فنأشر ولا تفدحنا بعثار". وكانت تلبية من نسك ليغوث:"لبيك، اللهم لبيك، لبيك، أحبنا بما لديك، فنحن عبادك، قد صرنا إليك" وكانت تلبية من نسك لنسر: "اللهم لبيك، اللهم لبيك، لبيك، أننا عبيد، وكلنا ميسرة عتيد، وأنت ربنا الحميد، اردد إلينا ملكنا والصيد". وكانت تلبية من نسك ذا اللبا: "لبيك اللهم لبيك، لبيك، رب فاصرفن عنا مضر، وسلمن لنا هذا السفر، إن عما فيهم لمزدجر واكفنا اللهم أرباب هجر". وكانت تلبية من نسك لمرحب: "لبيك اللهم لبيك، لبيك، إننا لديك لبيك، حببنا إليك". وكانت تلبية من نسك لذريح: "لبيك، اللهم لبيك، لبيك، كلنا كنود، وكلنا لنعمة جحود فاكفنا كل حية رصود". وكانت تلبية من نسك ذا الكفين: "لبيك، اللهم لبيك لبيك، إن جرهمًا عبادك، الناس طرف وهم تلادك، ونحن أولى منهم بولائك"، وتلبية من نسك هبل: "لبيك اللهم لبيك، إننا لقاح حرمتنا على أسنة الرماح، يحسدنا الناس على النجاح".
وقدتعرض "اليعقوبي" لتلبية فقال: "فكانت العرب، إذا أرادت حج البيت الحرام، وقفت كل قبيلة عند صنمها وصلوا عنده، ثم تلبوا حتى يقدموا مكة. فكانت تلبياتهم مختلفة. وكانت تلبية قريش: لبيك اللهم لبيك لا شريك لك، تملكه وما ملك. وكانت تلبية كنانة. لبيك اللهم لبيك، اليوم يوم التعريف، يوم الدعاء والوقوف. وكانت تلبية بني أسد: لبيك اللهم لبيك، يا رب أقبلت بنو أسد، أهل التواني والوفاء والجلد إليك، وكانت تلبية بني تميم: لبيك اللهم لبيك، لبيك عن تميم، قد تراها قد أخلقت أثوابها وأثواب من وراءها، وأخلصت لربها دعاءها. وكانت تلبية قيس عيلان: لبيك الله لبيك، لبيك أنت الرحمن أتتك قيس عيلان، راجلها والركبان. وكانت تلبية ثقيف: لبيك اللهم إن ثقيفًا قد أتوك وأخلفوا المال وقد رجوك. وكانت تلبية هذيل: لبيك عن هذيل قد أدلجوا بليل، في إبل وخيل. وكانت تلبية ربيعة: لبيك ربنا لبيك، لبيك إن قصدنا إليك. وبعضهم يقول: لبيك عن ربيعة، سامعة لربها مطيعة، وكانت حمير وهمدان يقولون: لبيك عن حمير وهمدان والحليفين من حاشد والهان. وكانت تلبية الأزد: لبيك رب الأرباب، تعلم فصل الخطاب، لملك كل مثاب. وكانت تلبية مذحج: لبيك رب الشعرى، ورب اللات والعزى. وكانت تلبية كندة وحضرموت: لبيك لا شريك لك، تملكه، أو تهلكه، أنت حكيم فاتركه. وكانت تلبية غسان: لبيك رب غسان، راجلها والفرسان. وكانت تلبية بجيلة: لبيك عن بجيلة في بارق ومخيلة، وكانت تلبية قضاعة: لبيك عن قضاعة، لربها دفاعة، سمعًا له وطاعة، وكانت تلبية جذام: لبيك عن جذام، ذوي النهى والأحلام، وكانت تلبية عك والأشعريين:نحج للرحمن بيتًا عجبا ... مستترًا مضببًا محجبا. 📚 المفصل في تاريخ العرب قبل الاسلام، جواد علي،ج11،صفحه : 375_377. #تاريخ_الحج
🛑قطره ای از فضائل امیر المومنین(علیه السلام)(١٨):
🔸️عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلشَّاكُّ فِي فَضْلِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يُحْشَرُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ مِنْ قَبْرِهِ وَ فِي عُنُقِهِ طَوْقٌ مِنْ نَارٍ فِيهِ ثَلاَثُمِائَةِ شُعْبَةٍ عَلَى كُلِّ شُعْبَةٍ مِنْهَا شَيْطَانٌ يَكْلَحُ فِي وَجْهِهِ وَ يَتْفُلُ فِيهِ. 🔰ابن عبّاس گويد:رسول خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمود: ترديدكننده در بارۀ على بن ابى طالب روز قيامت از قبر خود برانگيخته مىشود در حالى كه طوقى از آتش در گردن اوست كه سيصد زبانه دارد،و بر هر زبانهاى از آن شيطانى است كه او را به هول و هراس اندازد و به رويش آب دهان بيفكند .
📚الأمالي (للمفید) /ص:144.
#عید_الله_الأكبر ♻️کانال الکشکول
@kashkolka
🛑قطره ای از فضائل امیر المومنین(علیه السلام)(19): عَنْ عَمْرِو بْنِ شَاسٍ الْأَسْلَمِيِّ قَالَ، وَكَانَ مِنْ أَصْحَابِ الْحُدَيْبِيَةِ، قَالَ: خَرَجْتُ مَعَ عَلِيٍّ إِلَى الْيَمَنِ، فَجَفَانِي فِي سَفَرِي ذَلِكَ، حَتَّى وَجَدْتُ عَلَيْهِ فِي نَفْسِي، فَلَمَّا قَدِمْتُ أَظْهَرْتُ شِكَايَةً فِي الْمَسْجِدِ، حَتَّى بَلَغَ ذَلِكَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَدَخَلْتُ الْمَسْجِدَ ذَاتَ غَدَاةٍ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي نَاسٍ مِنْ أَصْحَابِهِ، فَلَمَّا رَآنِي أَحَدَّنِي عَيْنَيْهِ، يَقُولُ: حَدَّدَ إِلَيَّ النَّظَرَ، حَتَّى إِذَا جَلَسْتُ قَالَ: «يَا عَمْرُو، أَمَا وَاللَّهِ لَقَدْ آذَيْتَنِي» ، قُلْتُ: أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أُؤْذِيَكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: «بَلَى، مَنْ آذَى عَلِيًّا فَقَدْ آذَانِي» . 🔰 از عمرو بن شاس اسلمی که از اصحاب حدیبیّه است،گفت: که در سفری که همراه علی (علیهالسّلام) به یمن رفته بودم، احساس کردم که مرا مورد جفا قرار داده است. نسبت به ایشان در دل خود کدورتی یافتم. هنگامی که به مدینه بازگشتم، از چگونگی برخورد علی (علیهالسّلام) با خودم، به اهل مسجد شکایت میکردم تا این که این شکایت به گوش رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) رسید یک روز صبح که به مسجد وارد شدم. اصحاب گرداگرد رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را فرا گرفته بودند، در این هنگام چشم پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به من افتاد، فرمود: ای عمرو! به من نگاه کن! همچنان به آن حضرت چشم دوخته بودم تا در محل خود قرار گرفتم. آنگاه فرمود: ای عمرو! به خدا سوگند! مرا آزردهای. گفتم: پناه میبرم به خدای تعالی از اینکه مرتکب کاری بشوم که موجبات آزار شما را فراهم آورد. فرمود: آری، کسی که علی (علیهالسّلام) را آزرده خاطر و ناراحت سازد، مرا آزرده است (1) . 🔻 تصحيح حديث: حاكم نيشابوري پس از نقل این حدیث درباره آن میگوید: هَذَا حَدِيثٌ صَحِيحُ الْإِسْنَادِ وَلَمْ يُخَرِّجَاهُ ،این حدیث سندش صحیح است ولی نقلش نکردن(بخاری ومسلم)(2). شمس الدین ذهبی نیز در تلخیص المستدرک بعد از نقل این روایت میگوید:صحيح(3). —————————————- 1_ فضائل الصحابة/احمد بن حنبل/المحقق: د. وصي الله محمد عباس/ج2/ص:579/مؤسسة الرسالة - بيروت/الطبعة: الأولى، 1403 - 1983، مسند الامام احمد/احمد بن حنبل/المحقق: شعيب الأرنؤوط /ج:25/ص:320_321/مؤسسة الرسالة/الطبعة: الأولى، 1421 هـ - 2001 م ، المستدرك على الصحيحين/أبو عبد الله الحاكم النيسابوري /ج:3/ص:،131/تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا ،معرفة الصحابة/ابو نعيم الاصبهاني/تحقيق: عادل بن يوسف العزازي/ج:4/ص:1996. 2_المستدرك على الصحيحين/الحاكم النيسابوري /ج:3/ص:،131. 3_المستدرك على الصحيحين،ج:3،ص:131،مع تعلیقات الذهبي في تلخيص المستدرك ،نسخة الشاملة. #عید_الله_الأكبر ♻️کانال الکشکول
@kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻آذین بندی حرم مطهر أمير المؤمنين و سید الوصیین اسد الله الغالب علي بن أبي طالب عليه السلام به مناسبت ایام عید غدیر
#عید_الله_الأكبر ♻️کانال الکشکول
@kashkolka
1_1105189241.mp3
3.08M
هوای نجف تو سر دارم
#عید_الله_الأكبر ♻️کانال الکشکول
@kashkolka
May 11
🛑قطره ای از فضائل امیر المومنین(علیه السلام)(٢٠): قالَ رسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم لعلي عليه السلام: لا یحِبُّکَ اِلاَّ مُؤمِنٌ وَ لا یبْغِضُکَ اِلاَّ مُنافِقٌ . 🔰«ای علی، تو را دوست ندارد جز مؤمن، و تو را دشمن ندارد جز منافق»(۱). 🔻تصحیح المحدث السلفي الالباني للحديث:
تصحيح حديث توسط محدث سلفي آلباني:
ذكر الالباني هذا الحديث في كتابه السلسلة الصحيحة.
آلباني اين حديث را در كتاب السلسلة الصحيحة ذكر كرده (٢).
___________
۱_صحیح مسلم،ج:1،ص: 86،المحقق: محمد فؤاد عبد الباقي،دار إحياء التراث العربي – بيروت؛سنن الترمذي، الترمذي،ج:5،ص:643،المحقق:أحمد محمد شاكر وآخرون/الناشر : دار إحياء التراث العربي – بيروت؛مسند الامام احمد،احمد بن حنبل،المحقق: شعيب الأرنؤوط ،ج:2،ص:71 و ص:31۶،مؤسسة الرسالة،الطبعة: الأولى، 1421 هـ - 2001 م.
٢_السلسلة الصحيحة،الألباني ،ج:4،ص:298.
#عید_الله_الأكبر ♻️کانال الکشکول
@kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اكبر حاجة في حج هذا العام الحاجة صرهودة الجزائرية المولودة في١٨٩٤ميلادي
🔻مسن ترین حاجیه حج امسال
حاجیه صرهوده از کشور جزائر
که متولد سال ۱۸۹۴میلادی است
🛑قطره ای از فضائل امیر المومنین(علیه السلام)(21) 🔸قالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «أَمَا تَرْضَيْنَ يَا فَاطِمَةُ أَنَّ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ اخْتَارَ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ رَجُلَيْنِ أَحَدُهُمَا أَبُوكِ وَالْآخَرُ زَوْجُكِ». 🔰رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند : ای فاطمه، آیا راضی نمیشوی که الله تعالی، از اهالی زمین دو مرد را برگزدید که یکی پدرت و دیگری همسرت میباشد؟ (1). 🔻تصحیح الحدیث: قال الحافظ سيوطي في ذيل الحديث: : سندُهُ حسَنٌ سيوطي عالم سنی پس از نقل این روایت میگوید:سند این روایت حسن است(2)(3). ——————— 1_ المعجم الكبير،الطبراني(المتوفى: 360هـ)ج:11،ص:93،المحقق: حمدي بن عبد المجيد السلفي،دار النشر: مكتبة ابن تيمية - القاهرة،الطبعة: الثانية،جامع الاحاديث،جلال الدين السيوطي (المتوفى: 911هـ)،ج:36،ص: 197،الناشر: دار الفكر – بيروت. 2_جامع الاحاديث،جلال الدين السيوطي (المتوفى: 911هـ)،ج:36،ص: 197. 3_الحديث الحسن في تقسيمات علم الدراية ما بعد الصحيح مرتبةً(تيسير مصطلح الحديث،الطحان،ص57)وقال النووی:ثُمَّ الْحَسَنُ كَالصَّحِيحِ فِي الِاحْتِجَاجِ بِهِ وَإِنْ كَانَ دُونَهُ فِي الْقُوَّةِ ولهذا أدرجته طائفة في نوع الصحيح(التقريب والتيسير،النووی،ص29). حدیث حسن در تقسیمات علم درایه مرتبه پاینتر از حدیث صحیح(تيسير مصطلح الحديث،الطحان،ص57) و نووی در عمل به حسن گوید:روايت حسن همانند روايت صحيح است در احتجاج؛ اگر چه از نظر قوت از او پايينتر است؛ به همين خاطر طايفهاى آن را نوعى از انواع روايت صحيح شمردهاند(التقريب والتيسير،النووی،ص29). #عید_الله_الأكبر ♻️کانال الکشکول
@kashkolka
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️شستشو و آماده کردن ضریح مطهر أمير المؤمنين عليه السلام برا استقبال عید غدیر
🔸️مياه عذبة تتشرَّف بملامسة أروقة ضريح المولى أمير المؤمنين (عليه السلام) استقبالاً لعيد الله الأكبر عيد الغدير الأغر
#علي_صراط_حق
#عید_الله_الأكبر ♻️کانال الکشکول
@kashkolka